na snazi od 31.07.2025.
Uživajte...
SADRŽAJ I PODRUČJE PRIMJENE OVOGA ZAKONA
Sadržaj ovoga Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje sustav unutarnjih kontrola u javnom sektoru Republike Hrvatske te odgovornosti, odnosi i nadležnosti u razvoju sustava unutarnjih kontrola i unutarnja revizija kao dio sustava unutarnjih kontrola.
Rodna ravnopravnost
Članak 2.
Izrazi u ovom Zakonu koji imaju rodno značenje, bez obzira na to koriste li se u muškom ili ženskom rodu, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Obveznici primjene ovoga Zakona
(1) Odredbe ovoga Zakona odnose se na proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđene u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika i na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: korisnici proračuna).
(2) Odredbe ovoga Zakona odnose se na trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i/ili jedna ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju pojedinačno ili kumulativno većinsko vlasništvo, a koja su upisana u Registar trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti koji vodi Ministarstvo financija.
(3) Odredbe ovoga Zakona odnose se na pravne osobe od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku koje Vlada Republike Hrvatske utvrđuje odlukom te na druge pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedna ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, a koje su upisane u Registar trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti koji vodi Ministarstvo financija.
(4) Odredbe ovoga Zakona odnose se na trgovačka društva i druge pravne osobe u kojima obveznici primjene ovoga Zakona iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka imaju pojedinačno ili kumulativno većinsko vlasništvo ili su njihovi osnivači, a koji su upisani u Registar trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti koji vodi Ministarstvo financija.
ZNAČENJE POJMOVA
Pojmovi
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
1. Dionik je bilo koji pojedinac, grupa ili strana koja ima interes u instituciji i rezultatima njezina djelovanja. U trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi dionik posebno uključuje njezine vlasnike, vjerovnike, rukovodstvo, zaposlenike, kupce, dobavljače i javnost.
2. Financijsko upravljanje predstavlja usmjeravanje i kontroliranje financijskih učinaka poslovanja radi ostvarenja poslovnih ciljeva, koristeći pri tome sredstva na pravilan, etičan, ekonomičan, djelotvoran i učinkovit način.
3. Institucija je svaki subjekt koji je obveznik primjene ovoga Zakona.
4. Institucije iz nadležnosti su korisnici proračuna razine glave organizacijske klasifikacije, proračunski i izvanproračunski korisnici jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, trgovačka društva i druge pravne osobe koji su obveznici davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti te ovisna društva.
5. Integrirano upravljanje rizicima podrazumijeva uspostavu organizacijske strukture, postupaka, pravila, procesa, sustava i resursa za utvrđivanje, procjenu, postupanje, praćenje i izvještavanje o izloženosti rizicima odnosno upravljanje rizicima u cjelini, kao i kontinuirano unaprjeđenje, kontrolu i nadzor procesa integriranog upravljanja rizicima.
6. Kontrola je svaka mjera ili aktivnost koja se poduzima u svrhu upravljanja rizicima i povećanja vjerojatnosti da će se poslovni ciljevi ostvariti. Rukovoditelji planiraju, organiziraju i usmjeravaju izvršavanje aktivnosti u svrhu ostvarenja poslovnih ciljeva.
7. Koordinator za razvoj sustava unutarnjih kontrola je osoba koja operativno provodi aktivnosti koordinacije vezane uz razvoj sustava unutarnjih kontrola, sastavlja izvješća o funkcioniranju sustava unutarnjih kontrola te obavlja ostale zadaće propisane ovim Zakonom i podzakonskim propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
8. Korporativno upravljanje je sustav upravljanja, kontrola i nadzora uspostavljen u institucijama, osobito u trgovačkim društvima. Obuhvaća strukturu i postupke koji se provode u institucijama u svrhu rukovođenja, usmjeravanja i praćenja aktivnosti te informiranja radi ostvarenja poslovnih ciljeva.
9. Međunarodni okvir profesionalnog djelovanja (engl. The International Professional Practices Framework – IPPF) predstavlja profesionalna pravila za rad unutarnjih revizora. Objavljuje ih Institut internih revizora (engl. The Institut of Internal Auditors – IIA).
10. Međunarodni okvir za unutarnju kontrolu je okvir koji objavljuje Odbor pokroviteljskih organizacija Treadway komisije (engl. Committee of Sponsoring Organisations of the Treadway Commission – COSO).
11. Naknadne (ex post) kontrole su kontrole usmjerene na osiguranje zakonitog, svrhovitog i pravodobnog prikupljanja i korištenja proračunskih sredstava i sredstava iz drugih izvora, ostvarivanja očekivanih rezultata te otkrivanja mogućih pogrešaka, odstupanja i nepravilnosti.
12. Nepravilnost je nepridržavanje ili pogrešna primjena zakona i drugih propisa koja proizlazi iz radnji ili propusta obveznika, koja ima ili bi mogla imati štetan utjecaj na proračunska sredstva i sredstva iz drugih izvora, bilo da se radi o prihodima/primicima, rashodima/izdacima, povratima, imovini, potraživanjima ili obvezama te je protivna etičkim načelima u javnom sektoru, a klasificira se kao nepravilnost za koju nisu propisane prekršajne odredbe, nepravilnost koja ima obilježje prekršaja i nepravilnost kod koje postoji sumnja na kazneno djelo
13. Odbor podrazumijeva nadzorni odbor ili njegov odgovarajući pododbor, kao što su revizijski odbor, odbor za rizike ili drugi pododbor osnovan u skladu s posebnim propisima. U instituciji u kojoj je uspostavljena funkcija unutarnje revizije, a koja nije u obvezi uspostaviti nadzorni odbor, odbor može podrazumijevati i drugo tijelo koje obavlja nadzor poslovanja institucije uspostavljeno sukladno posebnim propisima.
14. Odgovorna osoba institucije je osoba odgovorna za vođenje poslovanja institucije (čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, općinski načelnik, gradonačelnik, župan, uprava, predsjednik uprave ili direktor, ravnatelj).
15. Odgovorna osoba revidirane jedinice je rukovoditelj ustrojstvene jedinice u čijoj su nadležnosti poslovi koji su predmet revizije.
16. Okvir za razvoj sustava unutarnjih kontrola je okvir koji čine komponente sustava unutarnjih kontrola s pregledom načela, metoda i postupaka unutarnjih kontrola.
17. Ovlašteni unutarnji revizor je osoba koja je stekla stručno ovlaštenje ministra financija za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru ili certifikat ovlaštenog unutarnjeg revizora koji izdaju strukovne organizacije ovlaštene za certificiranje unutarnjih revizora (u daljnjem tekstu: strukovne organizacije).
18. Plan djelovanja je plan provedbe prihvaćenih preporuka unutarnje revizije. Plan djelovanja je sastavni dio revizijskog izvješća.
19. Prethodne (ex ante) kontrole su kontrole usmjerene na osiguranje zakonitosti i pravilnosti financijskih i drugih odluka i to prije donošenja financijskih odluka, odnosno prije odlučivanja o korištenju proračunskih sredstava i sredstava iz drugih izvora i tijekom realizacije financijskih i drugih odluka, zaključno do faze plaćanja.
20. Rizik je mogućnost nastanka događaja koji može nepovoljno utjecati na ostvarenje ciljeva.
21. Rukovoditelji su odgovorna osoba institucije i osobe odgovorne za ostvarenje poslovnih ciljeva institucije.
22. Rukovoditelj unutarnje revizije je osoba odgovorna za upravljanje i unaprjeđenje funkcije unutarnje revizije u instituciji. Pojam uključuje i imenovanog unutarnjeg revizora.
23. Savjetodavne usluge unutarnje revizije označavaju pružanje savjeta s obzirom na učinkovitost i djelotvornost unutarnjih kontrola, uključujući i savjete u vezi s bilo kojim drugim područjem u kojemu je unutarnji revizor stručan, u cilju poboljšanja djelotvornosti procesa upravljanja rizicima, kontrola i upravljanja poslovanjem, odnosno korporativnog upravljanja pri čemu unutarnji revizori ne preuzimaju odgovornost rukovoditelja.
24. Sredstva su svi resursi koji su na raspolaganju instituciji (financijski, materijalni, ljudski, informacijski, organizacijski).
25. Sustav unutarnjih kontrola je skup načela, metoda i postupaka unutarnjih kontrola koji je uspostavila odgovorna osoba institucije u svrhu uspješnog upravljanja i ostvarenja općih ciljeva, kao što su: obavljanje poslovanja na pravilan, etičan, ekonomičan, učinkovit i djelotvoran način, usklađenost poslovanja sa zakonima i drugim propisima, zaštita sredstava od gubitaka, zlouporabe i štete, jačanje odgovornosti za ostvarenje poslovnih ciljeva te pouzdanost i sveobuhvatnost financijskih i drugih izvještaja. Sustav unutarnjih kontrola uspostavlja se radi osiguranja postupanja u skladu s načelom dobrog financijskog upravljanja.
26. Unutarnja revizija je neovisna aktivnost koja procjenjuje sustav unutarnjih kontrola, daje neovisno i objektivno mišljenje i savjete za unapređenje poslovanja; pomaže instituciji u ostvarenju poslovnih ciljeva primjenom sustavnog i na struci utemeljenog pristupa procjenjivanju i poboljšanju djelotvornosti procesa upravljanja rizicima, kontrola i upravljanja poslovanjem, odnosno korporativnog upravljanja.
27. Unutarnji revizor je osoba raspoređena na poslove unutarnje revizije.
28. Upravljačka odgovornost označava odgovornost rukovoditelja za svoje odluke i postupke u poslovanju, uključujući upravljanje sredstvima te da za isto odgovaraju onome tko ih je imenovao ili im prenio ovlasti i odgovornosti.
SVRHA I OBUHVAT SUSTAVA UNUTARNJIH KONTROLA
Svrha sustava unutarnjih kontrola
Članak 5.
Svrha sustava unutarnjih kontrola jest poboljšanje upravljanja radi postizanja općih ciljeva, kao što su:
a) obavljanje poslovanja na pravilan, etičan, ekonomičan, učinkovit i djelotvoran način
b) usklađenost poslovanja sa zakonima i drugim propisima, planovima, programima i postupcima
c) zaštita sredstava od gubitaka uzrokovanih lošim upravljanjem, neopravdanim trošenjem i korištenjem te zaštita od drugih oblika nepravilnosti
d) jačanje odgovornosti za uspješno ostvarenje poslovnih ciljeva
e) pouzdanost i sveobuhvatnost financijskih i drugih izvještaja.
Obuhvat sustava unutarnjih kontrola
Članak 6.
Sustav unutarnjih kontrola obuhvaća sve poslovne procese koji vode k ostvarenju poslovnih ciljeva, a uspostavlja se u svim ustrojstvenim jedinicama institucije koje u skladu s danim ovlastima i odgovornostima ostvaruju te ciljeve.
UPRAVLJAČKA ODGOVORNOST ZA SUSTAV UNUTARNJIH KONTROLA
Odgovornost odgovorne osobe institucije
Članak 7. (NN 102/19)
Odgovorna osoba institucije odgovorna je za razvoj učinkovitog i djelotvornog sustava unutarnjih kontrola unutar institucije, na način da osigura:
a) izradu i provedbu strateških i drugih planova, kao i programa za ostvarivanje poslovnih ciljeva institucije
b) usklađenost strateških i drugih planova te programa s proračunom, odnosno financijskim planom institucije
c) unutarnje ustrojstvo koje je prikladno zadacima institucije, s jasno definiranim ovlastima i odgovornostima za učinkovitu i djelotvornu provedbu poslovnih ciljeva i korištenje financijskih sredstava dodijeljenih za njihovu provedbu
d) uspostavu sustava izvještavanja u skladu s prenesenim ovlastima i odgovornostima radi praćenja rezultata i učinaka ostvarenih dodijeljenim financijskim sredstvima
e) upravljanje najznačajnijim rizicima koji mogu ugroziti ostvarenje ciljeva sadržanih u strateškim i drugim planovima
f) uspostavu kontrola radi osiguranja pravilnog, etičnog, ekonomičnog, učinkovitog i djelotvornog upravljanja prihodima, rashodima, imovinom i obvezama
g) uspostavu učinkovitih i djelotvornih informacijskih i komunikacijskih sustava
h) praćenje i procjenu učinkovitosti i djelotvornosti sustava unutarnjih kontrola
i) definiranje načina suradnje s institucijama iz nadležnosti, uključujući sustav izvještavanja.
Prijenos ovlasti i odgovornosti
Članak 8.
(1) Odgovorna osoba institucije može na temelju akata o unutarnjem ustrojstvu i načinu rada prenijeti ovlasti za razvoj sustava unutarnjih kontrola na druge osobe.
(2) Prenošenjem ovlasti prenosi se i odgovornost, a prenošenje ovlasti i odgovornosti ne isključuje ovlasti i odgovornost odgovorne osobe institucije.
Odgovornost rukovoditelja ustrojstvenih jedinica
Članak 9.
Rukovoditelji ustrojstvenih jedinica odgovorni su za razvoj sustava unutarnjih kontrola u svom djelokrugu, što uključuje odgovornost za:
a) utvrđivanje poslovnih ciljeva iz njihove nadležnosti koji moraju biti u skladu s ciljevima i sredstvima institucije
b) utvrđivanje pokazatelja uspješnosti na temelju kojih se omogućava izvještavanje o postignutim rezultatima i učincima
c) realizaciju poslovnih ciljeva u skladu sa strateškim i drugim planovima te programima, odobrenim proračunom, odnosno financijskim planom i u skladu sa zakonima i drugim propisima
d) upravljanje rizicima koji mogu utjecati na ostvarenje poslovnih ciljeva
e) kontinuirano poboljšanje poslovnih procesa u cilju povećanja učinkovitosti i djelotvornosti poslovanja
f) pravilno, etično, ekonomično, učinkovito i djelotvorno upravljanje sredstvima u skladu s prenesenim ovlastima i odgovornostima
g) praćenje i vrednovanje postignutih rezultata i učinaka
h) razvoj i provođenje kontrola u poslovnim procesima, programima, projektima i aktivnostima radi ostvarenja poslovnih ciljeva ustrojstvenih jedinica i osiguranja pravilnog, etičnog, ekonomičnog, učinkovitog i djelotvornog raspolaganja financijskim sredstvima dodijeljenim institucijama iz nadležnosti
i) stalno praćenje i samoprocjenu učinkovitosti i djelotvornosti sustava unutarnjih kontrola u svom djelokrugu.
RAZVOJ SUSTAVA UNUTARNJIH KONTROLA
Komponente sustava unutarnjih kontrola
Članak 10.
(1) Sustav unutarnjih kontrola čini pet međusobno povezanih komponenti:
a) kontrolno okruženje
b) upravljanje rizicima
c) kontrolne aktivnosti
d) informacije i komunikacija
e) praćenje i procjena sustava.
(2) Komponente iz stavka 1. ovoga članka temelje se na Međunarodnom okviru za unutarnju kontrolu.
Članak 11.
Odgovorna osoba institucije treba uspostaviti kontrolno okruženje kojim treba osigurati poštivanje osobnog i profesionalnog integriteta te etičkih načela ponašanja zaposlenika, jasnu misiju, viziju i poslovne ciljeve, odgovarajući stil upravljanja i rukovođenja, unutarnje organizacijsko ustrojstvo, uključujući dodjelu ovlasti i odgovornosti za ostvarivanje poslovnih ciljeva te uspostavu odgovarajuće linije izvještavanja, upravljanje ljudskim resursima i kompetentnost zaposlenika.
Članak 12. (NN 105/25)
Odgovorna osoba institucije treba uspostaviti integrirano upravljanje rizicima.
Članak 13.
(1) Odgovorna osoba institucije treba uspostaviti kontrole koje uključuju pisana pravila, procedure, postupke i druge mjere ili aktivnosti radi smanjenja rizika na prihvatljivu razinu, a u svrhu ostvarenja poslovnih ciljeva.
(2) Kontrole iz stavka 1. ovoga članka uspostavljaju se kao prethodne i naknadne kontrole, a o njihovim oblicima odlučuje odgovorna osoba institucije uvažavajući posebnosti poslovanja institucije i poštivanje načela razdvajanja dužnosti.
Članak 14.
Odgovorna osoba institucije treba uspostaviti sustav informacija i komunikacije koji će osigurati pravodobne i odgovarajuće informacije rukovoditeljima radi ekonomičnog, učinkovitog i djelotvornog upravljanja i kontrole poslovanja na svim razinama institucije.
Članak 15.
(1) Odgovorna osoba institucije treba osigurati kontinuirano praćenje sustava unutarnjih kontrola u svrhu procjenjivanja učinkovitosti i djelotvornosti sustava te poduzimanja potrebnih mjera za poboljšanje sustava.
(2) Praćenje i procjenu sustava odgovorna osoba institucije osigurava stalnim praćenjem, samoprocjenom i unutarnjom revizijom. Praćenje i procjena sustava obavlja se i vanjskom revizijom.
Koordinacija razvoja sustava unutarnjih kontrola unutar institucije
Članak 16.
(1) Za koordinaciju aktivnosti vezanih uz razvoj sustava unutarnjih kontrola na razini korisnika proračuna zadužena je ustrojstvena jedinica nadležna za financije.
(2) Unutar ustrojstvene jedinice nadležne za financije može se, uvažavajući potrebe i posebnosti u poslovanju korisnika proračuna i ovisno o procjeni opravdanosti, ustrojiti jedinica ili imenovati koordinator za razvoj sustava unutarnjih kontrola.
Članak 17.
Odgovorna osoba trgovačkog društva i druge pravne osobe dužne su osigurati koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola u skladu s posebnostima poslovanja.
Članak 17.a (NN 105/25)
(1) Odgovorna osoba trgovačkog društva i druge pravne osobe u kojoj Republika Hrvatska i/ili jedna ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju pojedinačno ili kumulativno većinsko vlasništvo ili su njihovi osnivači i koja ispunjava uvjete za razvrstavanje u velike poduzetnike u smislu zakona koji uređuje računovodstvo poduzetnika treba, uz prethodnu suglasnost odbora, usvojiti politiku i strategiju integriranog upravljanja rizicima, u cilju realizacije poslovnih ciljeva i poslovne strategije te zaštite interesa dionika.
(2) Odgovorna osoba iz stavka 1. ovoga članka uspostavlja i unaprjeđuje integrirano upravljanje rizicima te osigurava provođenje politike i strategije integriranog upravljanja rizicima, uspostavom kontrolne funkcije za integrirano upravljanje rizicima.
(3) Osobu koja rukovodi kontrolnom funkcijom iz stavka 2. ovoga članka imenuje i razrješuje odgovorna osoba iz stavka 1. ovoga članka, uz ishođenje prethodne suglasnosti odbora.
(4) Osoba koja rukovodi kontrolnom funkcijom iz stavka 3. ovoga članka funkcionalno je odgovorna odgovornoj osobi iz stavka 1. ovoga članka i odboru te ih polugodišnje izvještava o integriranom upravljanju rizicima i provedbi strategije upravljanja rizicima.
(5) Odbor uspostavljen u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi iz stavka 1. ovoga članka nadzire funkcioniranje integriranog upravljanja rizicima u cilju osiguranja djelotvornih struktura, politika i postupaka radi utvrđivanja, procjenjivanja i postupanja po rizicima, izvještavanja i nadzora značajnih rizika, kao i kontrole, kontinuiranog praćenja te unaprjeđivanja procesa integriranog upravljanja rizicima.
(6) Odbor iz stavka 5. ovoga članka mora najmanje jednom godišnje procijeniti primjenu politika i strategija, kao i djelotvornost postupaka integriranog upravljanja rizicima te dati preporuke za unaprjeđenje integriranog upravljanja rizicima odgovornoj osobi trgovačkog društva ili druge pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka.
(7) Unutarnja revizija uspostavljena u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi iz stavka 1. ovoga članka daje neovisno mišljenje o prikladnosti i učinkovitosti integriranog upravljanja rizicima, o čemu izvještava odgovornu osobu i odbor.
Okvir za razvoj sustava unutarnjih kontrola
Članak 18.
Ministar financija pravilnikom propisuje sadržaj okvira za razvoj sustava unutarnjih kontrola te, uzimajući u obzir broj institucija iz nadležnosti i visinu financijskih sredstava, donosi smjernice za rad ustrojstvenih jedinica nadležnih za financije korisnika proračuna u dijelu aktivnosti vezanih uz koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona.
6. Pravilnik o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru
Stručno usavršavanje osoba odgovornih za sustav unutarnjih kontrola
Članak 19. (NN 102/19)
Rukovoditelji i osobe uključene u koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola obvezne su stručno se usavršavati u području razvoja sustava unutarnjih kontrola prema programu koji donosi ministar financija.
IZVJEŠTAVANJE O SUSTAVU UNUTARNJIH KONTROLA
Članak 20.
Odgovorna osoba institucije o funkcioniranju sustava unutarnjih kontrola izvještava na godišnjoj razini sukladno propisima kojima se uređuje davanje Izjave o fiskalnoj odgovornosti.
SVRHA I OBUHVAT POSLOVA UNUTARNJE REVIZIJE
Svrha unutarnje revizije
Članak 21. (NN 105/25)
Svrha unutarnje revizije je neovisna i objektivna procjena sustava unutarnjih kontrola, kao i davanje mišljenja o funkcioniranju sustava unutarnjih kontrola te preporuka i savjeta rukovoditeljima i odboru za poboljšanje djelotvornosti procesa upravljanja rizicima, kontrola i upravljanja poslovanjem odnosno korporativnog upravljanja, u cilju jačanja sposobnosti institucije da stvara, štiti i održava svoje vrijednosti.
Obuhvat poslova unutarnje revizije
Članak 22. (NN 105/25)
(1) Unutarnja revizija procjenjuje adekvatnost, učinkovitost i djelotvornost sustava unutarnjih kontrola i na temelju objektivnih dokaza osigurava dovoljnu razinu sigurnosti da je provođenje postojećih procesa upravljanja rizicima, kontrola i upravljanja poslovanjem, odnosno korporativnog upravljanja u funkciji:
a) ostvarivanja poslovnih ciljeva institucije
b) obavljanja poslovanja na pravilan, etičan, ekonomičan, učinkovit i djelotvoran način
c) usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima, planovima, programima i postupcima
d) pouzdanosti i sveobuhvatnosti financijskih i drugih informacija i podataka, uključujući unutarnje i vanjsko izvještavanje
e) zaštite sredstava od rizika gubitaka uzrokovanih lošim upravljanjem, neopravdanim trošenjem i korištenjem te zaštite od drugih oblika nepravilnosti.
(2) Unutarnja revizija obavlja reviziju svih programa, projekata, aktivnosti i poslovnih procesa.
(3) Unutarnja revizija daje mišljenje o funkcioniranju sustava unutarnjih kontrola i preporuke za poboljšanje sustava unutarnjih kontrola u revidiranom području.
(4) Unutarnja revizija pruža savjetodavne usluge čija se vrsta i obuhvat određuju u dogovoru s rukovoditeljem koji traži savjet radi poboljšanja djelotvornosti procesa upravljanja rizicima, kontrola i upravljanja poslovanjem, odnosno korporativnog upravljanja, ne preuzimajući odgovornost rukovoditelja.
USPOSTAVA UNUTARNJE REVIZIJE
Odgovornost za uspostavu unutarnje revizije
Članak 23.
Odgovorna osoba institucije odgovorna je za uspostavu i osiguranje uvjeta za obavljanje poslova unutarnje revizije.
Organizacijska neovisnost funkcije unutarnje revizije
Članak 23.a (NN 105/25)
(1) Unutarnja revizija ustrojava se kao samostalna unutarnja ustrojstvena jedinica.
(2) Unutarnja revizija je funkcionalno odgovorna odboru, a ustrojstveno je odgovorna odgovornoj osobi institucije.
(3) Funkcionalna neovisnost unutarnje revizije osobito se ostvaruje njezinom neovisnošću o drugim ustrojstvenim jedinicama institucije u planiranju rada, obavljanju poslova unutarnje revizije i izvještavanju.
(4) U instituciji gdje nije osnovan odbor, unutarnja revizija je funkcionalno odgovorna odgovornoj osobi institucije.
(5) Na imenovanog unutarnjeg revizora iz članka 24. stavka 1. točke b) ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju stavci 2. i 3. ovoga članka.
Načini uspostave unutarnje revizije
Članak 24. (NN 105/25)
(1) Unutarnja revizija uspostavlja se na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem neovisne jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora
c) osnivanjem zajedničke jedinice za unutarnju reviziju
d) sporazumom o obavljanju poslova unutarnje revizije s institucijom koja unutarnju reviziju uspostavi na jedan od načina utvrđenih pod točkom a), b) ili c) ovoga stavka.
(2) Funkcija unutarnje revizije obavlja poslove unutarnje revizije u instituciji u kojoj je uspostavljena i u institucijama iz nadležnosti, osim u onima koje imaju uspostavljenu funkciju unutarnje revizije.
Članak 25.
Ministar financija pravilnikom propisuje kriterije za uspostavu i međusobnu suradnju unutarnjih revizija te druga pitanja vezana uz organizacijsku i funkcionalnu neovisnost unutarnje revizije.
3. Pravilnik o unutarnjoj reviziji u javnom sektoru
OSOBE OVLAŠTENE ZA OBAVLJANJE POSLOVA UNUTARNJE REVIZIJE
Ovlašteni unutarnji revizori
Članak 26.
(1) Poslove unutarnje revizije obavlja:
a) osoba koja je stekla stručno ovlaštenje ministra financija za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru ili
b) u trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama može obavljati i osoba koja je stekla certifikat ovlaštenog unutarnjeg revizora koji izdaju strukovne organizacije.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, unutarnju reviziju obavlja i osoba raspoređena na poslove unutarnje revizije koja je u postupku stjecanja stručnog ovlaštenja ili certifikata iz stavka 1. ovoga članka, uključujući i razdoblje dok se ne ispune uvjeti za stjecanje stručnog ovlaštenja ili certifikata koje određuju Ministarstvo financija, odnosno strukovne organizacije.
Stručno ovlaštenje ministra financija za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru
Članak 27. (NN 102/19, 105/25)
(1) Stručno ovlaštenje iz članka 26. stavka 1. točke a) ovoga Zakona stječe se prema pravilniku i programu koje donosi ministar financija.
(2) Za pohađanje programa iz stavka 1. ovoga članka osoba mora:
a) imati završen odgovarajući sveučilišni diplomski studij ili sveučilišni integrirani prijediplomski i diplomski studij ili stručni diplomski studij (razina 7.1.sv ili 7.1.st HKO-a).
b) priložiti dokaz da joj je stjecanje stručnog ovlaštenja iz članka 26. stavka 1. točke a) ovoga Zakona uvjet za obavljanje poslova radnog mjesta na koje je raspoređena.
(3) Stjecanjem stručnog ovlaštenja iz stavka 1. ovoga članka osoba stječe zvanje ovlaštenoga unutarnjeg revizora za javni sektor.
(4) Izdavanjem stručnog ovlaštenja iz stavka 1. ovoga članka, ovlašteni unutarnji revizori za javni sektor upisuju se u registar ovlaštenih unutarnjih revizora za javni sektor koji vodi Ministarstvo financija.
Rukovoditelj unutarnje revizije
Članak 28. (NN 105/25)
(1) Rukovoditelj unutarnje revizije mora imati:
a) stručno ovlaštenje ministra financija za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru ili
b) u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi certifikat ovlaštenog unutarnjeg revizora koji izdaju strukovne organizacije i
c) najmanje pet godina radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, ako posebnim propisom nije drukčije određeno, od čega najmanje tri godine na poslovima unutarnje revizije ili revizije.
(2) Rukovoditelja unutarnje revizije imenuje i razrješuje odgovorna osoba institucije, sukladno propisima kojima se uređuju radnopravni odnosi, uz ishođenje prethodne suglasnosti odbora.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako u instituciji nije uspostavljen odbor, rukovoditelja unutarnje revizije imenuje i razrješuje odgovorna osoba institucije, sukladno propisima kojima se uređuju radnopravni odnosi.
NEOVISNOST UNUTARNJE REVIZIJE I OVLASTI
Članak 29. (NN 105/25)
Brisan.
Neovisnost i ovlasti unutarnjih revizora
Članak 30.
(1) Unutarnji revizori obavljaju isključivo poslove unutarnje revizije te ne mogu biti uključeni u obavljanje izvršnih funkcija institucije.
(2) Unutarnji revizori moraju biti neovisni i objektivni u svom radu i izbjegavati sukob interesa, a za iznošenje činjeničnog stanja ili davanja određenih preporuka ne mogu biti otpušteni ni premješteni na drugo radno mjesto.
(3) Unutarnji revizori pri obavljanju poslova unutarnje revizije imaju potpuno, slobodno i neograničeno pravo pristupa cjelokupnoj dokumentaciji, podacima i informacijama koje su značajne za obavljanje poslova unutarnje revizije bez obzira na pojavni oblik i nositelje podataka na kojima se nalaze te osoblju i materijalnoj imovini.
(4) Ako se tijekom obavljanja poslova unutarnje revizije unutarnji revizori trebaju koristiti dokumentacijom, podacima i informacijama koji su klasificirani odgovarajućim stupnjem tajnosti, moraju uzeti u obzir propise o tajnosti podataka.
(5) Unutarnji revizori dužni su čuvati tajnost podataka i informacija koje su im stavljene na raspolaganje tijekom obavljanja poslova unutarnje revizije, osim ako zakonom nije drukčije propisano.
NAČIN OBAVLJANJA POSLOVA UNUTARNJE REVIZIJE
Okvir za rad unutarnje revizije
Članak 31.
(1) Poslovi unutarnje revizije obavljaju se u skladu s:
a) Međunarodnim okvirom profesionalnog djelovanja i
b) propisima kojima se uređuje unutarnja revizija u javnom sektoru Republike Hrvatske.
(2) Unutarnji revizori korisnika proračuna, osim navedenog u stavku 1. ovoga članka, u obvezi su primjenjivati metodologiju rada koju utvrđuje ministar financija.
Članak 32.
Načela i pravila kojih su se unutarnji revizori dužni pridržavati u obavljanju poslova unutarnje revizije uređuju se Kodeksom strukovne etike unutarnjih revizora u javnom sektoru koji donosi ministar financija.
5. Kodeks strukovne etike unutarnjih revizora u javnom sektoru
Planiranje i obavljanje poslova unutarnje revizije
Članak 33. (NN 102/19, 105/25)
(1) Poslovi unutarnje revizije planiraju se i obavljaju prema:
a) strateškom planu unutarnje revizije za trogodišnje razdoblje
b) godišnjem planu unutarnje revizije
c) planu pojedinačne revizije.
(2) Strateški i godišnji plan unutarnje revizije, kao i njihove izmjene i dopune, na temelju procjene rizika, predlaže rukovoditelj unutarnje revizije, a donosi odgovorna osoba institucije, uz ishođenje prethodne suglasnosti odbora.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako u instituciji nije osnovan odbor, strateški i godišnji plan unutarnje revizije, kao i njihove izmjene i dopune, na temelju procjene rizika, predlaže rukovoditelj unutarnje revizije, a donosi odgovorna osoba institucije.
(4) Strateški plan unutarnje revizije donosi se svake tri godine i to do konca tekuće godine za sljedeće trogodišnje razdoblje, a godišnji plan unutarnje revizije donosi se svake godine i to do konca tekuće godine za sljedeću godinu.
(5) Rukovoditelji koji su odgovorni za sustav unutarnjih kontrola trebaju dati podatke za procjenu rizika koji utječu na poslovanje kako bi se planovima unutarnje revizije iz stavka 2. ovoga članka obuhvatila područja s potencijalno značajnim rizikom.
(6) Za svaku pojedinačnu reviziju izrađuje se plan koji odobrava rukovoditelj unutarnje revizije.
Odgovornost za provedbu i praćenje provedbe preporuka unutarnje revizije
Članak 34. (NN 105/25)
(1) Odgovorna osoba revidirane jedinice odgovorna je za provedbu preporuka iz plana djelovanja.
(2) O statusu provedbe preporuka odgovorna osoba revidirane jedinice obvezna je izvijestiti rukovoditelja unutarnje revizije koji prati provedbu preporuka i koji izvještava o provedbi odgovornu osobu institucije i odbor.
(3) U instituciji gdje nije osnovan odbor rukovoditelj unutarnje revizije izvještava odgovornu osobu institucije.
Mjere u slučaju neprovođenja preporuka unutarnje revizije korisnika proračuna
Članak 35. (NN 102/19)
(1) Ako preporuke nisu provedene prema planu djelovanja, odgovorna osoba revidirane jedinice obvezna je u izvješću iz članka 34. stavka 2. ovoga Zakona obrazložiti zašto preporuke nisu provedene te u dogovoru s rukovoditeljem unutarnje revizije predložiti novi rok provedbe i aktivnosti.
(2) Rok provedbe preporuka iz stavka 1. ovoga članka može se produžiti samo jednom, o čemu odluku donosi odgovorna osoba institucije.
(3) Ako odgovorna osoba revidirane jedinice utvrdi da određene preporuke nisu provedive, obvezna je u izvješću iz članka 34. stavka 2. ovoga Zakona to izričito navesti te detaljno obrazložiti zašto preporuke nisu provedive.
(4) Rukovoditelj unutarnje revizije na temelju izvješća iz članka 34. stavka 2. ovoga Zakona obavještava odgovornu osobu institucije o provedbi preporuka.
(5) Odgovorna osoba institucije u vezi s preporukama iz stavka 3. ovoga članka, a na prijedlog rukovoditelja unutarnje revizije, donosi odluku o:
a) neprovedivosti preporuke ili
b) ponovnom obavljanju revizije u roku ne dužem od godine dana od podnošenja izvješća iz stavka 4. ovoga članka.
ODGOVORNOST I OBVEZE RUKOVODITELJA UNUTARNJE REVIZIJE
Članak 36.
(1) Rukovoditelj unutarnje revizije ima odgovornost i obvezu:
a) izrade strateškog i godišnjeg plana unutarnje revizije na temelju procjene rizika, a u suradnji s rukovoditeljima
b) osiguranja obavljanja poslova unutarnje revizije u skladu s Međunarodnim okvirom profesionalnog djelovanja te propisima kojima se uređuje unutarnja revizija u javnom sektoru Republike Hrvatske, uključujući sudjelovanje u njihovu obavljanju
c) osiguranja praćenja provedbe preporuka, odnosno provode li se preporuke sukladno planu djelovanja
d) izrade pojedinačnih, periodičnih ili godišnjih izvješća o radu unutarnje revizije
e) ispunjenja drugih obveza koje proizlaze iz Međunarodnog okvira profesionalnog djelovanja te propisa kojima se uređuje unutarnja revizija u javnom sektoru Republike Hrvatske.
(2) Za obavljanje revizije posebnih područja odgovorna osoba institucije može na prijedlog rukovoditelja unutarnje revizije angažirati stručnjake sa specijalističkim znanjima radi pružanja stručne pomoći u obavljanju revizije.
Članak 37. (NN 105/25)
Rukovoditelj unutarnje revizije dužan je u skladu s Pravilnikom iz članka 41. stavka 4. ovoga Zakona dostaviti podatke vezane uz jedinicu za unutarnju reviziju i unutarnje revizore za potrebe vođenja registra jedinica za unutarnju reviziju i registra ovlaštenih unutarnjih revizora za javni sektor.
Članak 38. (NN 102/19)
Rukovoditelj unutarnje revizije korisnika proračuna obvezan je Ministarstvu financija do 31. siječnja elektroničkim putem dostaviti:
a) strateški plan unutarnje revizije za trogodišnje razdoblje
b) godišnji plan unutarnje revizije za tekuću godinu.
IZVJEŠTAVANJE O AKTIVNOSTIMA UNUTARNJE REVIZIJE
Članak 39.
Odgovorna osoba institucije o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije izvještava na godišnjoj razini sukladno propisima kojima se uređuje davanje Izjave o fiskalnoj odgovornosti.
Članak 40. (NN 105/25)
(1) Vijeće za sustav unutarnjih kontrola u javnom sektoru (u daljnjem tekstu: Vijeće) osniva se radi poticanja razvoja sustava unutarnjih kontrola u javnom sektoru. Vijeće je savjetodavno tijelo ministra financija i nema upravljačke ovlasti.
(2) Članove Vijeća, na prijedlog ministra financija, imenuje i razrješuje Vlada Republike Hrvatske.
(3) Ministar financija predsjednik je Vijeća, a članovi Vijeća imenuju se iz kruga osoba sa znanjem i iskustvom u području financijskog upravljanja, kontrola, unutarnje ili vanjske revizije te iz reda odgovornih osoba institucija.
(4) Članovi Vijeća imenuju se na četiri godine.
(5) Član Vijeća bit će razriješen dužnosti prije isteka vremena na koje je imenovan:
a) na vlastiti zahtjev ili
b) ako prestane obavljati dužnost koju je obavljao u trenutku imenovanja.
(6) Zadaće Vijeća su:
a) davanje preporuka za razvoj sustava unutarnjih kontrola
b) praćenje provedbe preporuka za razvoj sustava unutarnjih kontrola, koje je dalo Vijeće i Ministarstvo financija
c) davanje mišljenja o prijedlogu godišnjeg izvješća o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru prije njegova odobrenja od strane ministra financija i prije podnošenja Vladi Republike Hrvatske.
(7) Ministarstvo financija će Vijeću dati sve podatke potrebne za obavljanje zadaća propisanih ovim Zakonom, a odgovorna osoba institucije dužna je Vijeću na zahtjev dostaviti podatke potrebne za obavljanje njegovih zadaća.
(8) Ako Vijeće kroz svoje aktivnosti utvrdi da postoje određena otvorena pitanja koja proizlaze iz njegova rada, o tome izvještava Vladu Republike Hrvatske radi poduzimanja odgovarajućih radnji.
(9) Način rada i odlučivanja te druga pitanja od važnosti za rad Vijeća utvrđuju se poslovnikom o radu Vijeća.
(10) Vijeće se saziva prema potrebi, a najmanje jednom godišnje.
Članak 41. (NN 102/19, 105/25)
(1) Ministarstvo financija nadležno je za koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola u javnom sektoru.
(2) Koordinacija iz stavka 1. ovoga članka uključuje:
a) pripremu zakona i podzakonskih propisa za razvoj sustava unutarnjih kontrola
b) koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola s ministarstvima nadležnim za strukturne reforme, reforme uprave te s drugim institucijama
c) izradu smjernica za razvoj sustava unutarnjih kontrola, smjernica za uspostavu integriranog upravljanja rizicima te metodologije rada unutarnje revizije
d) organizaciju izobrazbe za rukovoditelje i osobe uključene u koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola te unutarnje revizore
e) suradnju sa strukovnim organizacijama i drugim tijelima radi promoviranja sustava unutarnjih kontrola u javnom sektoru
f) izradu objedinjenoga godišnjeg izvješća o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru
g) vođenje registra jedinica za unutarnju reviziju i registra ovlaštenih unutarnjih revizora za javni sektor
h) provjeru primjene okvira za razvoj sustava unutarnjih kontrola ili pojedinog njegova dijela radi odgovarajućeg praćenja razvoja kod korisnika proračuna i prikupljanja informacija za njegovo poboljšanje
i) provjeru kvalitete aktivnosti unutarnje revizije kod korisnika proračuna radi odgovarajućeg praćenja usklađenosti aktivnosti unutarnje revizije s ovim Zakonom i drugim propisima kojima se uređuje unutarnja revizija u javnom sektoru Republike Hrvatske i s metodologijom rada unutarnje revizije te u svrhu prikupljanja informacija za poboljšanje metodologije rada.
(3) Ministar financija može dati prijedlog za obavljanje zajedničkih unutarnjih revizija koji se dostavlja na suglasnost odgovornim osobama onih institucija čija će unutarnja revizija biti uključena u obavljanje revizije.
(4) Način vođenja registara iz stavka 2. točke g) ovoga članka te način obavljanja provjere kvalitete aktivnosti unutarnje revizije iz stavka 2. točke i) ovoga članka uredit će se pravilnicima koje donosi ministar financija.
2. Pravilnik o obavljanju provjere kvalitete aktivnosti unutarnje revizije
Članak 42. (NN 102/19, 105/25)
(1) Objedinjeno godišnje izvješće iz članka 41. stavka 2. točke f) ovoga Zakona izrađuje se na temelju analize Upitnika o fiskalnoj odgovornosti i Mišljenja unutarnje revizije o sustavu unutarnjih kontrola za područja koja su bila revidirana u prethodnoj godini, koja se dostavljaju Ministarstvu financija, te na temelju obavljenih aktivnosti vezano uz koordinaciju iz članka 41. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) O nacrtu objedinjenoga godišnjeg izvješća iz stavka 1. ovoga članka raspravlja Vijeće, nakon čega ga odobrava ministar financija i podnosi Vladi Republike Hrvatske koja ga usvaja do 30. rujna tekuće godine za prethodnu godinu.
(3) Objedinjeno godišnje izvješće iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se na mrežnoj stranici Ministarstva financija.
Članak 43. (NN 102/19, 105/25)
(1) Odgovorna osoba institucije obvezna je sprječavati rizik nepravilnosti i poduzimati mjere u slučaju utvrđenih nepravilnosti u radu institucije.
(2) Odgovorna osoba nadležnog ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno odgovorna osoba jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna je imenovati osobu za nepravilnosti koja:
– zaprima prijave o nepravilnostima koje se odnose na rad institucije u kojoj je imenovana
– procjenjuje osnovanost zaprimljenih prijava o nepravilnostima i predlaže način postupanja u skladu s Pravilnikom iz stavka 8. ovoga članka
– prati postupanje po zaprimljenoj prijavi o nepravilnostima koje se odnose na rad institucije iz nadležnosti ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno institucije iz nadležnosti jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(3) Odgovorna osoba institucije iz stavka 2. ovoga članka dužna je nadležnoj ustrojstvenoj jedinici u Ministarstvu financija, u čijem je djelokrugu proračunski nadzor, dostaviti podatke o imenovanoj osobi za nepravilnosti radi vođenja očevidnika osoba za nepravilnosti.
(4) Odgovorna osoba institucije iz nadležnosti ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno iz nadležnosti jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dostavit će nadležnom ministarstvu, drugom tijelu državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno nadležnoj jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave zaprimljenu prijavu o nepravilnosti u roku od 15 dana od dana primitka prijave, uz informaciju o statusu postupka.
(5) Odgovorna osoba iz stavka 2. ovoga članka dostavit će nadležnoj ustrojstvenoj jedinici u Ministarstvu financija, u čijem je djelokrugu proračunski nadzor, zaprimljenu prijavu o nepravilnosti institucije iz nadležnosti ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno iz nadležnosti jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave zaprimljenu prijavu o nepravilnosti u roku od 15 dana od dana primitka prijave, uz informaciju o statusu postupka.
(6) Ako se prijava o nepravilnosti odnosi na rad nadležnog ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odgovorna osoba iz stavka 2. ovoga članka dostavit će nadležnoj ustrojstvenoj jedinici u Ministarstvu financija, u čijem je djelokrugu proračunski nadzor, zaprimljenu prijavu o nepravilnosti u roku od 15 dana od dana primitka prijave, uz informaciju o statusu postupka.
(7) Zaposlenici institucije koji prijave nepravilnost u skladu i pod uvjetima propisanim zakonom kojim je uređena zaštita prijavitelja nepravilnosti imaju pravo na zaštitu predviđenu tim zakonom.
(8) Ministar financija pravilnikom utvrđuje obveze i način postupanja po prijavljenim nepravilnostima, kriterije i sadržaj odluke za imenovanje osobe za nepravilnosti te način dostave prijave o nepravilnostima i izvještavanja o statusu postupka.
Članak 44. (NN 102/19, 105/25)
(1) Novčanom kaznom od 2000,00 eura do 5000,00 eura kaznit će se za prekršaj:
a) odgovorna osoba institucije ako ne uspostavi unutarnju reviziju u skladu s odredbama ovoga Zakona (članak 23., članak 24. stavci 1. i 2.)
b) odgovorna osoba iz članka 17.a stavka 1. ovoga Zakona ako ne uspostavi integrirano upravljanje rizicima u skladu s odredbama ovoga Zakona (članak 17.a)
c) odgovorna osoba ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno odgovorna osoba jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ako ne imenuje osobu za nepravilnosti (članak 43. stavak 2.)
d) odgovorna osoba institucije iz nadležnosti ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno odgovorna osoba institucije iz nadležnosti jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ako ne dostavi nadležnom ministarstvu, drugom tijelu državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno nadležnoj jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave zaprimljenu prijavu o nepravilnosti, u roku od 15 dana od dana primitka prijave (članak 43. stavak 4.)
e) odgovorna osoba ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno odgovorna osoba jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ako nadležnoj ustrojstvenoj jedinici u Ministarstvu financija u čijem je djelokrugu proračunski nadzor ne dostavi zaprimljenu prijavu o nepravilnosti institucije iz nadležnosti ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno institucije iz nadležnosti jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u roku od 15 dana od dana primitka prijave (članak 43. stavak 5.)
f) odgovorna osoba ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno odgovorna osoba jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ako nadležnoj ustrojstvenoj jedinici u Ministarstvu financija u čijem je djelokrugu proračunski nadzor ne dostavi zaprimljenu prijavu o nepravilnosti koja se odnosi na rad ministarstva ili drugog tijela državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije odnosno na rad jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u roku od 15 dana od dana primitka prijave (članak 43. stavak 6.).
(2) Inspektor proračunskog nadzora koji je u postupku nadzora utvrdio radnje kojima je ostvaren prekršaj sastavlja optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja i podnosi ga nadležnom područnom uredu Porezne uprave Ministarstva financija.
(3) Prekršajni postupak za prekršaje propisane ovim Zakonom u prvom stupnju vodi nadležni područni ured Porezne uprave Ministarstva financija.
Provedba Zakona
Članak 45. (NN 102/19)
(1) Ministar financija će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti:
a) pravilnik kojim će propisati sadržaj okvira za razvoj sustava unutarnjih kontrola te smjernice za rad ustrojstvenih jedinica nadležnih za financije korisnika proračuna, u dijelu aktivnosti vezanih uz koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola iz članka 18. ovoga Zakona
b) program izobrazbe u području razvoja sustava unutarnjih kontrola iz članka 19. ovoga Zakona
c) pravilnik kojim će propisati kriterije za uspostavu i međusobnu suradnju unutarnjih revizija te druga pitanja vezana uz organizacijsku i funkcionalnu neovisnost unutarnje revizije iz članka 25. ovoga Zakona
d) pravilnik i program izobrazbe prema kojem se stječe stručno ovlaštenje ministra financija za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru iz članka 27. stavka 1. ovoga Zakona
e) Kodeks strukovne etike unutarnjih revizora u javnom sektoru iz članka 32. ovoga Zakona
f) pravilnik iz članka 41. stavka 3. ovoga Zakona, kojim će propisati način vođenja registara iz članka 41. stavka 2. točke g) ovoga Zakona
g) pravilnik iz članka 41. stavka 3. ovoga Zakona kojim će propisati način obavljanja provjere kvalitete aktivnosti unutarnje revizije iz članka 41. stavka 2. točke i) ovoga Zakona.
(2) Provedbeni propisi doneseni u skladu s odredbama Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.) ostaju na snazi do stupanja na snagu provedbenih propisa donesenih na temelju ovlasti iz ovoga Zakona, u dijelu u kojem nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
2. Pravilnik o obavljanju provjere kvalitete aktivnosti unutarnje revizije
5. Kodeks strukovne etike unutarnjih revizora u javnom sektoru
Obveza uspostave unutarnje revizije
Članak 46.
Institucije koje su bile u obvezi uspostaviti unutarnju reviziju u skladu s odredbama Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.) i Pravilnika o unutarnjoj reviziji korisnika proračuna (»Narodne novine«, br. 96/13.), a na dan stupanja na snagu ovoga Zakona nisu uspostavile unutarnju reviziju, u obvezi su unutarnju reviziju uspostaviti u rokovima utvrđenim Pravilnikom o unutarnjoj reviziji korisnika proračuna (»Narodne novine«, br. 96/13.).
Članak 47.
Trgovačka društva i druge pravne osobe obvezni su uspostaviti unutarnju reviziju u skladu s odredbama članka 24. stavka 1. ovoga Zakona u roku od godine dana od dana stupanja na snagu pravilnika iz članka 25. ovoga Zakona.
Stjecanje stručnog ovlaštenja ili certifikata
Članak 48.
(1) Ovlašteni unutarnji revizori koji su stekli stručno ovlaštenje ministra financija za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru u skladu s odredbama Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.), smatra se da su danom stupanja na snagu ovoga Zakona stekli zvanje ovlaštenoga unutarnjeg revizora za javni sektor.
(2) Osoba koja je započela pohađati program izobrazbe prema kojem se stječe stručno ovlaštenje ministra financija za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru, a koji je ministar financija donio u skladu s odredbama Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.), dužna je u roku od 18 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona završiti program izobrazbe ili gubi pravo pohađanja programa izobrazbe.
Članak 49. (NN 102/19)
(1) Osoba raspoređena na radno mjesto unutarnjeg revizora dužna je u roku od godine dana od dana početka izobrazbe za stjecanje zvanja ovlaštenoga unutarnjeg revizora za javni sektor odnosno stjecanja uvjeta za certificiranje prema uvjetima strukovnih organizacija steći stručno ovlaštenje, odnosno certifikat iz članka 26. stavka 1. ovoga Zakona, a najkasnije u roku od dvije godine od dana rasporeda na radno mjesto.
(2) Ako osoba iz stavka 1. ovoga članka nije zbog opravdanih razloga u mogućnosti steći stručno ovlaštenje ili certifikat u roku iz stavka ovoga članka, rok prestaje teći i nastavlja se od dana prestanka opravdanog razloga.
(3) Ako osoba iz stavka 1. ovoga članka u propisanom roku ne stekne stručno ovlaštenje ili certifikat, rasporedit će se na druge poslove primjerene njezinoj obrazovnoj kvalifikaciji i sposobnostima ili ako nema odgovarajućeg radnog mjesta na koje se osoba može rasporediti, status osobe uređuje se u svemu prema važećim pozitivnim propisima.
Ispunjavanje uvjeta za rukovoditelja unutarnje revizije
Članak 50.
Rukovoditelj unutarnje revizije imenovan temeljem važećih propisa prije stupanja na snagu ovoga Zakona smatra se imenovanim u skladu s člankom 28. ovoga Zakona.
Imenovanja i razrješenja članova Vijeća za sustav unutarnjih kontrola u javnom sektoru
Članak 51.
(1) Vijeće iz članka 40. stavka 2. ovoga Zakona čiji su članovi imenovani na temelju Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.) nastavlja obavljati svoje zadaće u skladu s odredbama ovoga Zakona do imenovanja novog Vijeća u skladu s odredbama ovoga Zakona.
(2) Ministar financija će u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona predložiti Vladi Republike Hrvatske članove Vijeća iz članka 40. stavka 2. ovoga Zakona.
Imenovanje osobe za nepravilnosti
Članak 52.
(1) Osobe za nepravilnosti u ministarstvima i drugim državnim tijelima na razini razdjela organizacijske klasifikacije te jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su imenovane na temelju Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.) nastavljaju obavljati poslove sukladno odredbama ovoga Zakona i pravilnika iz članka 43. stavka 3. ovoga Zakona te ih odgovorna osoba institucije nije dužna ponovno imenovati sukladno odredbama ovoga Zakona.
(2) Ako odgovorna osoba institucije nije imenovala osobu za nepravilnosti dužna je istu imenovati u skladu s odredbom članka 43. stavka 2. ovoga Zakona.
Izuzeće od primjene odredbi Zakona
Članak 53.
Odredbe članka 38. i članka 41. stavka 2. točke h) i točke i) ovoga Zakona ne primjenjuju se na korisnike proračuna koji su izravno odgovorni Hrvatskome saboru.
Članak 54.
Odredbe članka 37. ovoga Zakona, u dijelu koji se odnosi na dostavu podataka o unutarnjim revizorima, i članka 38. ovoga Zakona ne primjenjuju se na trgovačka društva i druge pravne osobe.
Prestanak važenja propisa
Članak 55.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.).
Stupanje na snagu
Članak 56.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Članak 15.
Pravilnik iz članka 11. stavka 5. ovoga Zakona ministar financija donijet će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 16.
(1) Osobe za nepravilnosti u ministarstvima i drugim državnim tijelima na razini razdjela organizacijske klasifikacije te jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su imenovane na temelju Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.) i na temelju Zakona o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 78/15.) nastavljaju obavljati poslove sukladno odredbama ovoga Zakona i podzakonskih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona te ih odgovorna osoba institucije nije dužna ponovno imenovati sukladno odredbama ovoga Zakona.
(2) Ako je odgovorna osoba institucije imenovala osobu za nepravilnosti na temelju Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 141/06.) i na temelju Zakona o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 78/15.), a ta je institucija obvezna imati povjerljivu osobu sukladno zakonu kojim je uređena prijava nepravilnosti i zaštita prijavitelja nepravilnosti, danom stupanja na snagu ovoga Zakona povjerljiva osoba ujedno postaje i osoba za nepravilnosti te ima obveze osobe za nepravilnosti propisane ovim Zakonom i podzakonskim propisima donesenima na temelju ovoga Zakona.
(3) Ako odgovorna osoba institucije nije imenovala osobu za nepravilnosti, dužna je imenovati osobu za nepravilnosti najkasnije u roku od 12 mjeseci od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 17.
(1) Svi postupci unutarnje revizije započeti do stupanja na snagu ovoga Zakona završit će se po odredbama Zakona o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 78/15.).
(2) Na osobe raspoređene na radno mjesto unutarnjeg revizora koje u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona nisu započele izobrazbu za stjecanje zvanja ovlaštenoga unutarnjeg revizora u javnom sektoru primjenjuju se odredbe ovoga Zakona.
Članak 18.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Članak 20.
Ministar financija će u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona sljedeće propise i akte uskladiti s odredbama ovoga Zakona:
a) Pravilnik o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 58/16.)
b) Program izobrazbe u području razvoja sustava unutarnjih kontrola (klasa: 131-01/20-01/1, urbroj: 513-05-04/20-1, lipanj 2020.)
c) Pravilnik o unutarnjoj reviziji u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 42/16. i 77/19.)
d) Pravilnik o izobrazbi, uvjetima i načinu polaganja ispita za stjecanje zvanja ovlaštenoga unutarnjeg revizora za javni sektor (»Narodne novine«, br. 138/20.)
e) Kodeks strukovne etike unutarnjih revizora u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 42/16.)
f) Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra jedinica za unutarnju reviziju i Registra ovlaštenih unutarnjih revizora za javni sektor (»Narodne novine«, br. 42/16.)
g) Pravilnik o obavljanju provjere kvalitete aktivnosti unutarnje revizije (»Narodne novine«, br. 35/16.)
h) Pravilnik o postupanju i izvještavanju o nepravilnostima u upravljanju sredstvima institucija u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 78/20.).
Članak 21.
(1) Odgovorna osoba trgovačkog društva i druge pravne osobe iz članka 17.a stavka 1. koji je dodan člankom 4. ovoga Zakona dužna je usvojiti politiku i strategiju integriranog upravljanja rizicima, imenovati osobu koja rukovodi kontrolnom funkcijom za integrirano upravljanje rizicima i implementirati integrirano upravljanje rizicima, primjenjujući načelo razdvajanja poslovnih funkcija i dužnosti, u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Odgovorna osoba trgovačkog društva i druge pravne osobe iz članka 17.a stavka 1. koji je dodan člankom 4. ovoga Zakona dužna je u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti akte poslovanja vezano za integrirano upravljanje rizicima iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 22.
Obveznici primjene ovoga Zakona dužni su uskladiti pravilnike o unutarnjem redu i sistematizaciji radnih mjesta ili druge odgovarajuće akte kojima se utvrđuje sistematizacija radnih mjesta s odredbama o uvjetima za obavljanje poslova rukovoditelja unutarnje revizije iz članka 28. koji je izmijenjen člankom 10. ovoga Zakona, u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 23.
(1) Osobe za nepravilnosti u ministarstvima i drugim tijelima državne uprave na razini razdjela organizacijske klasifikacije te jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su imenovane na temelju Zakona o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine«, br. 78/15. i 102/19.) nastavljaju obavljati poslove sukladno odredbama ovoga Zakona i podzakonskih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
(2) Ako odgovorna osoba institucije iz članka 43. stavka 2. koji je izmijenjen člankom 18. ovoga Zakona nije imenovala osobu za nepravilnosti, dužna je imenovati osobu za nepravilnosti najkasnije u roku od 12 mjeseci od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 24.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.