NN 102/25
na snazi od.01.10.2025.
Uživajte...
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim Zakonom uređuje se stjecanje dionica i poslovnih udjela u ime Republike Hrvatske, raspolaganje dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, nadležnosti i način izvršavanja članskih prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, koordinacija izvršavanja članskih prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, prava i obveze vlasničkih tijela koja izvršavaju članska prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske te primjena standarda korporativnog upravljanja u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske.
Primjena Zakona na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske
Članak 2.
(1) Ovaj Zakon primjenjuje se na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske u kojima Republika Hrvatska ima prevladavajući utjecaj.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, odredbe ovoga Zakona primjenjuju se i na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske u kojima Republika Hrvatska nema prevladavajući utjecaj, kada je to propisano ovim Zakonom.
Primjena drugih zakona
Članak 3.
(1) Na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje su trgovačka društva primjenjuju se odredbe zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava, osim ako je drukčije propisano ovim Zakonom.
(2) Na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje su osnovane u skladu s posebnim zakonima i koje su trgovačka društva primjenjuju se odredbe zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava i odredbe posebnih zakona u skladu s kojima su te pravne osobe osnovane, osim ako je drukčije propisano ovim Zakonom.
(3) Na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje su osnovane u skladu s posebnim zakonima i koje nemaju pravni oblik trgovačkog društva primjenjuje se posebni zakon u skladu s kojim je ta pravna osoba osnovana. Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na materiju koja nije uređena posebnim zakonom u skladu s kojim je pravna osoba osnovana.
Pojmovi
Članak 4.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. Centar – je Centar za restrukturiranje i prodaju, pravna osoba s javnim ovlastima osnovana u skladu s posebnim zakonom
2. čimbenici održivosti – su čimbenici koji se odnose na okolišna i socijalna pitanja te pitanja u vezi sa zaposlenicima, poštovanjem ljudskih prava, dobrim upravljačkim praksama i borbom protiv korupcije
3. članska prava Republike Hrvatske – su upravljačka i imovinska prava Republike Hrvatske u trgovačkim društvima u kojima je Republika Hrvatska imatelj dionica odnosno poslovnih udjela u skladu sa zakonom koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava odnosno osnivačka prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske kojima je osnivač Republika Hrvatska i koje su osnovane u skladu s posebnim zakonima
4. djelatnosti pružanja javnih usluga – su djelatnosti pružanja javnih i ostalih usluga u javnom ili općem gospodarskom interesu koje se izravno ili neizravno financiraju iz državnog proračuna ili se financiraju od krajnjih korisnika usluge po cijenama koje određuje Republika Hrvatska, nadležna tijela ili pravne osobe s javnim ovlastima u skladu s posebnim propisima, uključujući djelatnosti pružanja univerzalnih usluga i djelatnosti koje se obavljaju kao javna služba u skladu s posebnim propisima
5. Ministarstvo – je ministarstvo nadležno za poslove financija
6. nadležno ministarstvo – je ministarstvo u čijoj su nadležnosti djelatnosti kojima se pretežito bavi pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s odredbama zakona koji uređuje ustrojstvo i djelokrug tijela državne uprave
7. ostala trgovačka društva – su trgovačka društva koja nisu pravne osobe od posebnog interesa u kojima je Republika Hrvatska imatelj dionica ili poslovnih udjela
8. povjerenstvo – je povjerenstvo za izbor kandidata za člana nadzornog odnosno upravnog odbora ili drugog odgovarajućeg organa pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s ovim Zakonom
9. pravne osobe od posebnog interesa – su trgovačka društva i druge pravne osobe u kojima je Republika Hrvatska imatelj dionica ili poslovnih udjela odnosno nositelj osnivačkih prava, a koje odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske
10. pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske – su pravne osobe od posebnog interesa i ostala trgovačka društva
11. prevladavajući utjecaj – je utjecaj na trgovačko društvo odnosno drugu pravnu osobu koji ima osoba:
(a) koja je imatelj većine dionica odnosno poslovnih udjela u trgovačkom društvu ili koja ima pravo izabrati odnosno imenovati i opozvati imenovanje odnosno razriješiti većinu članova uprave odnosno većinu izvršnih direktora ili većinu članova nadzornog odnosno upravnog odbora tog trgovačkog društva ili
(b) koja je nositelj većine osnivačkih prava u drugoj pravnoj osobi koja nema pravni oblik trgovačkog društva ili koja ima pravo izabrati odnosno imenovati i opozvati imenovanje odnosno razriješiti većinu članova uprave ili većinu članova nadzornog odbora, upravnog vijeća odnosno drugog odgovarajućeg organa u toj drugoj pravnoj osobi ili
(c) koja ima kontrolu nad većinom dionica ili poslovnih udjela u trgovačkom društvu odnosno nad većinom osnivačkih prava u drugoj pravnoj osobi na temelju sporazuma sklopljenog s drugim imateljima dionica ili poslovnih udjela u tom trgovačkom društvu odnosno s drugim nositeljima osnivačkih prava u toj drugoj pravnoj osobi
12. srednja pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske – je pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske koja ispunjava uvjete za razvrstavanje u srednje poduzetnike isključivo s obzirom na pokazatelje iznosa ukupne aktive, iznosa netoprihoda i prosječnog broja radnika tijekom poslovne godine, na temelju kojih se poduzetnici razvrstavaju prema zakonu koji uređuje računovodstvo poduzetnika
13. tržišne djelatnosti – su djelatnosti razmjene dobara i usluga na tržištu radi ostvarivanja prihoda, dohotka, dobiti ili drugih gospodarski procjenjivih koristi
14. vlasnička politika – je dokument koji odlukom usvaja Vlada Republike Hrvatske, a koji sadrži ciljeve Republike Hrvatske kao vlasnika pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske i razloge zbog kojih je Republika Hrvatska vlasnik tih pravnih osoba te druga pitanja određena ovim Zakonom
15. velika pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske – je pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske koja ispunjava uvjete za razvrstavanje u velike poduzetnike isključivo s obzirom na pokazatelje iznosa ukupne aktive, iznosa netoprihoda i prosječnog broja radnika tijekom poslovne godine, na temelju kojih se poduzetnici razvrstavaju prema zakonu koji uređuje računovodstvo poduzetnika
16. vlasničko tijelo – je Vlada Republike Hrvatske ili tijelo državne uprave ili pravna osoba s javnim ovlastima koja izvršava članska prava Republike Hrvatske u pravnoj osobi u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s ovim Zakonom.
Korištenje rodnih pojmova
Članak 5.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Načelo opravdanosti državnog vlasništva
Članak 6.
(1) Republika Hrvatska može biti nositelj članskih prava u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske ako za to postoji opravdani razlog koji mora biti utvrđen i obrazložen u vlasničkoj politici.
(2) U slučajevima kada ne postoji opravdani razlog za članska prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, članskim pravima Republike Hrvatske u tim pravnim osobama raspolagat će se s ciljem izlaska Republike Hrvatske iz vlasničke strukture tih pravnih osoba u skladu s vlasničkom politikom.
Načelo koordiniranog izvršavanja članskih prava Republike Hrvatske
Članak 7.
(1) Članska prava Republike Hrvatske u pravnim osobama od posebnog interesa izvršava Vlada Republike Hrvatske, osim u iznimnim slučajevima predviđenima ovim Zakonom.
(2) Članska prava Republike Hrvatske u ostalim trgovačkim društvima izvršava Centar.
(3) Ministarstvo je koordinacijsko tijelo te obavlja poslove predviđene ovim Zakonom.
(4) U svrhu uspostave jednakih uvjeta poslovanja i izbjegavanja narušavanja tržišnog natjecanja vlasnička tijela dužna su unutar svog ustrojstva osigurati učinkovito razdvajanje svoje vlasničke funkcije od funkcije kreiranja politika i regulacije tržišta u pripadajućim djelatnostima.
Načelo učinkovitosti i održivog poslovanja
Članak 8.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske trebaju poslovati učinkovito i u skladu s definiranim financijskim i nefinancijskim ciljevima, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti.
(2) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su donositi odluke i upravljati rizicima na način koji u najvećoj mogućoj mjeri osigurava dugoročni održivi razvoj i očuvanje vrijednosti, osobito uzimajući u obzir zaštitu okoliša te zaštitu ljudskih prava.
Načelo tržišne neutralnosti i nepristranih poslovnih odnosa
Članak 9.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske obvezne su djelovati u skladu s načelom tržišne neutralnosti, pri čemu državno vlasništvo ne smije tim pravnim osobama davati neopravdane prednosti niti ih dovoditi u nepovoljniji položaj u odnosu na pravne osobe u privatnom vlasništvu.
(2) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su osigurati da u njihovim poslovnim odnosima s drugim pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, njihovim ovisnim društvima i Republikom Hrvatskom budu ugovorene cijene i drugi uvjeti kakvi bi bili ugovoreni u usporedivim poslovnim odnosima između nepovezanih osoba.
Načelo transparentnosti
Članak 10.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su redovito i pravodobno objavljivati izvještaje i druge informacije, u svrhu izvještavanja javnosti i vlasničkog tijela, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima koji uređuju područje objave izvještaja i drugih informacija i koji se primjenjuju na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(2) Ministarstvo objavljuje objedinjene godišnje izvještaje o poslovanju pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s ovim Zakonom.
Načelo jednakog položaja dioničara odnosno imatelja poslovnih udjela
Članak 11.
U pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske u kojima Republika Hrvatska nije jedini imatelj dionica odnosno poslovnih udjela, ostali dioničari odnosno imatelji poslovnih udjela imaju, pod jednakim uvjetima, jednaki položaj kao i Republika Hrvatska.
Podjela pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske
Članak 12.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dijele se na pravne osobe od posebnog interesa i ostala trgovačka društva.
(2) Opravdanim razlozima za vlasništvo u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske smatraju se:
1. gospodarenje općim i javnim dobrima i dobrima od interesa za Republiku Hrvatsku
2. upravljanje infrastrukturom i distribucijskim mrežama u kojima fizička infrastruktura predstavlja prirodni monopol u smislu propisa o zaštiti tržišnog natjecanja
3. predmet poslovanja koji uključuje djelatnost pružanja javnih usluga
4. učinak na državni proračun
5. obavljanje tržišnih djelatnosti koje doprinose stabilnosti i razvoju gospodarstva.
(3) Opravdani razlozi za vlasništvo u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske uzimaju se u obzir prilikom utvrđivanja pravnih osoba od posebnog interesa.
(4) S obzirom na djelatnost koju obavljaju, pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dijele se na pravne osobe koje obavljaju isključivo tržišne djelatnosti, pravne osobe koje obavljaju isključivo djelatnosti pružanja javnih usluga te pravne osobe koje obavljaju i tržišne djelatnosti i djelatnosti pružanja javnih usluga.
(5) Vlada Republike Hrvatske odlukom utvrđuje pravne osobe od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku.
Ujednačavanje oblika pravnih osoba u vlasništvu
Republike Hrvatske
Članak 13.
Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje su osnovane posebnim zakonima i nemaju pravni oblik trgovačkog društva, a bave se pretežno tržišnim djelatnostima, preoblikovat će se u pravni oblik društva kapitala.
Evidencija pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske
Članak 14.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
(2) Evidencija iz stavka 1. ovoga članka nije javni registar, ali je javno dostupna na mrežnim stranicama Ministarstva.
Vlasnička tijela
Članak 15.
(1) Vlasničko tijelo za pravne osobe od posebnog interesa je Vlada Republike Hrvatske.
(2) Vlasničko tijelo za ostala trgovačka društva je Centar.
Povjeravanje izvršavanja članskih prava drugom tijelu državne uprave
Članak 16.
(1) Iznimno od članka 15. ovoga Zakona, ako postoje razlozi iz stavka 4. ovoga članka, Vlada Republike Hrvatske donosi odluku kojom se izvršavanje članskih prava Republike Hrvatske u određenim pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske povjerava drugom tijelu državne uprave za vrijeme dok postoje razlozi iz stavka 4. ovoga članka.
(2) Tijelo državne uprave iz stavka 1. ovoga članka dužno je preuzeti izvršavanje članskih prava u roku od 60 dana od dana donošenja odluke iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Tijelo državne uprave iz stavka 1. ovoga članka obavlja sve poslove vlasničkog tijela propisane ovim Zakonom.
(4) Razlozi sukladno kojima Vlada Republike Hrvatske može donijeti odluku iz stavka 1. ovoga članka su:
1. ispunjenje obveza koje proizlaze iz prava Europske unije
2. ispunjenje obveza na temelju postupaka zbog povreda prava Europske unije pokrenutih od strane Europske komisije
3. ispunjenje obveza koje proizlaze iz međunarodnih ugovora koji čine dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske.
Poslovi Ministarstva kao koordinacijskog tijela
Članak 17.
Ministarstvo prema ovom Zakonu obavlja sljedeće poslove:
1. utvrđuje i vodi evidenciju pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s člankom 14. ovoga Zakona
2. predlaže Vladi Republike Hrvatske donošenje odluke o usvajanju vlasničke politike u skladu s člankom 20. ovoga Zakona
3. koordinira i prati provedbu vlasničke politike, preispituje vlasničku politiku i predlaže Vladi Republike Hrvatske izmjene i dopune vlasničke politike te preispituje postojanje razloga za članstvo Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s člankom 21. ovoga Zakona
4. predlaže Vladi Republike Hrvatske donošenje odluke o postavljanju financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti za pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s člankom 27. stavkom 1. ovoga Zakona
5. predlaže Vladi Republike Hrvatske donošenje odluke o politici isplate dividendi odnosno udjela u dobiti za pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske i preispituje tu politiku u skladu s člankom 32. ovoga Zakona
6. sudjeluje u postupku izbora kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora i drugih odgovarajućih organa u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s ovim Zakonom
7. obavlja poslove unaprjeđenja korporativnog upravljanja u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, prati i analizira kvalitetu korporativnog upravljanja u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske
8. prati i analizira provedbu godišnjih i srednjoročnih planova poslovanja pravnih osoba od posebnog interesa
9. izrađuje objedinjeni godišnji izvještaj o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s člankom 62. ovoga Zakona, koji dostavlja Vladi Republike Hrvatske i objavljuje na mrežnim stranicama Ministarstva u skladu s člankom 63. ovoga Zakona
10. nadzire provedbu ovoga Zakona
11. daje mišljenja o primjeni ovoga Zakona i podzakonskih i drugih akata donesenih na temelju ovoga Zakona na zahtjev nadležnih ministarstava, Centra i pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske
12. objavljuje popis javnih usluga pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
Poslovi nadležnih ministarstava
Članak 18.
Nadležna ministarstva prema ovom Zakonu obavljaju sljedeće poslove:
1. surađuju s Ministarstvom u preispitivanju postojanja razloga za članstvo Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, u skladu s člankom 21. stavkom 2. ovoga Zakona
2. sudjeluju u postupku izbora kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora ili drugih odgovarajućih organa u pravnim osobama od posebnog interesa u skladu s ovim Zakonom
3. prate poslovne događaje u sektorima u kojima posluju pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje se pretežito bave djelatnostima iz njihove nadležnosti prema zakonu koji uređuje ustrojstvo i djelokrug tijela državne uprave te Ministarstvu dostavljaju sektorske analize
4. predlažu Vladi Republike Hrvatske donošenje odluka o raspolaganju dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima u pravnim osobama od posebnog interesa iz članka 23. stavka 1. ovoga Zakona
5. predlažu financijske i nefinancijske ciljeve, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti za pravne osobe od posebnog interesa iz svoje nadležnosti, u skladu s člankom 27. stavkom 2. ovoga Zakona
6. predlažu financijske i nefinancijske ciljeve, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti za ostala trgovačka društva čija je pretežita djelatnost u njihovoj nadležnosti prema zakonu koji uređuje ustrojstvo i djelokrug tijela državne uprave, u skladu s člankom 27. stavkom 3. ovoga Zakona
7. izvještavaju Ministarstvo o provedbi vlasničke politike u odnosu na pravne osobe od posebnog interesa iz svoje nadležnosti.
Poslovi Centra
Članak 19.
Centar prema ovom Zakonu obavlja sljedeće poslove:
1. izvršava u ime Republike Hrvatske njezina članska prava u ostalim trgovačkim društvima
2. donosi i provodi odluku o raspolaganju dionicama i poslovnim udjelima ostalih trgovačkih društava iz članka 23. stavka 3. ovoga Zakona
3. sudjeluje u postupku izbora kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora u ostalim trgovačkim društvima u skladu s ovim Zakonom
4. s nadležnim ministarstvom predlaže financijske i nefinancijske ciljeve, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti za ostala trgovačka društva, u skladu s člankom 27. stavkom 3. ovoga Zakona
5. izvještava Ministarstvo o provedbi vlasničke politike u odnosu na ostala trgovačka društva.
Donošenje i sadržaj vlasničke politike
Članak 20.
(1) Vlasničku politiku, na prijedlog Ministarstva, odlukom donosi Vlada Republike Hrvatske.
(2) Vlasnička politika sadrži:
1. ciljeve koje Republika Hrvatska želi postići vlasništvom u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske i opravdane razloge za vlasništvo
2. prikaz regulatornog okvira i politika koji se primjenjuju na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske
3. planove vezane za stjecanje ili raspolaganje dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske
4. plan preoblikovanja pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske osnovanih u skladu s posebnim zakonima, koje nemaju pravni oblik trgovačkog društva, a koje većinu poslovnih prihoda ostvaruju obavljanjem tržišnih djelatnosti, u društva kapitala u smislu zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava, uključujući i plan potrebnih zakonodavnih izmjena radi omogućavanja takvog preoblikovanja
5. ostala pitanja značajna za postizanje ciljeva definiranih vlasničkom politikom i ovim Zakonom.
(3) Ministarstvo izrađuje prijedlog vlasničke politike u suradnji s nadležnim ministarstvima i Centrom te uz doprinos javnosti i predstavnika socijalnih partnera.
(4) Odluka Vlade Republike Hrvatske o vlasničkoj politici objavljuje se u »Narodnim novinama«, na mrežnim stranicama Vlade Republike Hrvatske i Ministarstva.
(5) Vlasnička tijela i nadležna ministarstva dužna su provoditi vlasničku politiku radi postizanja ciljeva utvrđenih vlasničkom politikom.
Preispitivanje vlasničke politike i razloga za članstvo u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske
Članak 21.
(1) Ministarstvo koordinira i kontinuirano prati provedbu vlasničke politike, o provedbi vlasničke politike izvještava Vladu Republike Hrvatske te najmanje svake četiri godine preispituje vlasničku politiku i odluku o pravnim osobama od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku iz članka 12. stavka 5. ovoga Zakona.
(2) Ministarstvo preispituje postojanje razloga za članstvo Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske u suradnji s nadležnim ministarstvima i Centrom.
(3) Ako se utvrdi da je prestao postojati razlog za članstvo Republike Hrvatske u pojedinim pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, Ministarstvo će predložiti donošenje odluke iz članka 12. stavka 5. ovoga Zakona.
Raspolaganje dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima
Članak 22.
(1) Dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske raspolaže se na transparentan način i u skladu s odredbama ovoga Zakona i vlasničkom politikom.
(2) Raspolaganje dionicama i poslovnim udjelima provodi se prodajom i ostalim načinima raspolaganja poput zalaganja, fiducijarnog prijenosa vlasništva, darovanja, zamjena i sličnih pravnih radnji radi drugih stvarnopravnih i statusnopravnih raspolaganja dionicama i poslovnim udjelima.
(3) Prodaja dionica može se provesti na sljedeće načine:
1. javnom ponudom
2. javnim nadmetanjem
3. javnim prikupljanjem ponuda
4. ponudom dionica na uređenom tržištu ili drugom mjestu trgovanja
5. prihvatom ponude u postupku preuzimanja dioničkih društava
6. prijenosom dionica manjinskih dioničara
7. prijenosom dionica u postupku povlačenja dionica s uvrštenja na uređenom tržištu kapitala
8. neposrednom prodajom.
(4) Prodaja poslovnih udjela može se provesti na sljedeće načine:
1. javnim nadmetanjem
2. javnim prikupljanjem ponuda
3. izravnom ponudom za kupnju članovima društva u slučaju postojanja prava prvokupa
4. neposrednom prodajom.
(5) Raspolaganje osnivačkim pravima Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske koje su osnovane u skladu s posebnim zakonom provodi se na način propisan posebnim zakonom u skladu s kojim su osnovane te pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(6) Raspolaganje dionicama i poslovnim udjelima može se provesti i njihovim ulaganjem u investicijski fond kojim upravlja društvo ovlašteno za upravljanje investicijskim fondovima u skladu s posebnim zakonom.
Odluka o raspolaganju dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske
Članak 23.
(1) Odluku o raspolaganju dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima Republike Hrvatske u pravnim osobama od posebnog interesa donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog nadležnog ministarstva.
(2) Na temelju odluke iz stavka 1. ovoga članka postupak raspolaganja dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima u pravnim osobama od posebnog interesa provodi nadležno ministarstvo u ime Republike Hrvatske.
(3) Odluku o raspolaganju dionicama i poslovnim udjelima Republike Hrvatske u ostalim trgovačkim društvima donosi i provodi Centar u ime Republike Hrvatske.
(4) Prije donošenja odluka iz stavaka 1. i 3. ovoga članka nadležno ministarstvo odnosno Centar obvezno je izvršiti procjenu vrijednosti dionica, poslovnih udjela i osnivačkih prava koje su predmet raspolaganja.
Stjecanje dionica i poslovnih udjela od strane Republike Hrvatske
Članak 24.
(1) Republika Hrvatska može stjecati dionice i poslovne udjele u kapitalu pravnih osoba u skladu s vlasničkom politikom.
(2) Odluku o stjecanju dionica i poslovnih udjela od strane Republike Hrvatske donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog nadležnog ministarstva.
(3) Prije donošenja odluke iz stavka 2. ovoga članka nadležno ministarstvo dužno je pribaviti suglasnost Ministarstva.
(4) Prije donošenja odluke iz stavka 2. ovoga članka nadležno ministarstvo obvezno je izvršiti procjenu vrijednosti dionica i poslovnih udjela koji su predmet stjecanja.
(5) Na temelju odluke iz stavka 2. ovoga članka stjecanje dionica i poslovnih udjela provodi nadležno ministarstvo u ime Republike Hrvatske.
Oslobođenje od pristojbi i naknada
Članak 25.
Na upis i preknjižbu dionica i poslovnih udjela, u vezi s međusobnim prijenosima dionica i poslovnih udjela u skladu s odredbama ovoga Zakona, između vlasničkih tijela, Ministarstva i nadležnih ministarstava, ne plaćaju se sudske i upravne pristojbe te naknade za upis i preknjižbu dionica i poslovnih udjela.
Postupak stjecanja i raspolaganja dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima
Članak 26.
Postupke donošenja odluka o stjecanju i raspolaganju dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima, procjene vrijednosti dionica, poslovnih udjela i osnivačkih prava te provedbe načina stjecanja i raspolaganja dionicama, poslovnim udjelima i osnivačkim pravima u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske uređuje Vlada Republike Hrvatske uredbom.
Postavljanje financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti
Članak 27.
(1) Vlada Republike Hrvatske odlukom postavlja financijske i nefinancijske ciljeve, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva.
(2) Prijedloge financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti za pravne osobe od posebnog interesa, Ministarstvu dostavljaju nadležna ministarstva.
(3) Prijedloge financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti za ostala trgovačka društva, Ministarstvu dostavljaju nadležna ministarstva i Centar.
(4) Za pravnu osobu u vlasništvu Republike Hrvatske koja je matično društvo u smislu propisa kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika, ciljevi iz stavka 1. ovoga članka postavljaju se na samostalnoj i na konsolidiranoj osnovi za cijelu grupu koju čini to matično društvo i njegova ovisna društva.
(5) Ciljevi iz stavka 1. ovoga članka postavljaju se u suradnji s upravom i nadzornim odborom odnosno drugim odgovarajućim organima pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(6) Pri predlaganju ciljeva iz stavaka 2. i 3. ovoga članka nadležna ministarstva i Centar predlažu podjelu pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s člankom 12. stavkom 4. ovoga Zakona, koju dostavljaju Ministarstvu.
(7) Pri predlaganju i postavljanju financijskih ciljeva za pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske nadležna ministarstva, Centar i Vlada Republike Hrvatske rukovode se osobito s ciljem postizanja dugoročne financijske stabilnosti pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske te smanjenja fiskalnih rizika.
(8) Vlada Republike Hrvatske uredbom propisuje postupak i kriterije za postavljanje i revidiranje financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti i ključnih pokazatelja uspješnosti te praćenje ispunjenja financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske, kao i postupanje vlasničkih tijela i nadležnih ministarstava u postupcima pripreme i provedbe planova za restrukturiranje i financijskog i operativnog poboljšanja uspješnosti poslovanja pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
Definiranje financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti
Članak 28.
(1) Financijski i nefinancijski ciljevi, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti sastavni su dio srednjoročnih i godišnjih planova poslovanja pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
(2) Ciljevi iz stavka 1. ovoga članka trebaju biti relevantni, jasni, precizni, mjerljivi i vremenski određeni, a prate se kroz ključne pokazatelje uspješnosti.
Objava financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti
Članak 29.
(1) Financijski i nefinancijski ciljevi, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske javno se objavljuju na mrežnim stranicama tih pravnih osoba, Ministarstva te vlasničkih tijela koja u tim pravnim osobama izvršavaju članska prava Republike Hrvatske.
(2) U odnosu na objavu financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti na odgovarajući se način primjenjuje odredba članka 56. stavka 4. ovoga Zakona.
Obavljanje tržišnih djelatnosti
Članak 30.
Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje se bave tržišnim djelatnostima trebaju u tom segmentu poslovanja ostvarivati poslovne rezultate na razini usporedivih trgovačkih društva u privatnom vlasništvu u istom sektoru.
Razdvajanje tržišnih djelatnosti i djelatnosti pružanja
javnih usluga
Članak 31.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske čiji predmet poslovanja uključuje i tržišne djelatnosti i djelatnosti pružanja javnih usluga dužne su voditi zasebne račune po različitim djelatnostima u okviru svojih poslovnih knjiga uz odgovarajuću primjenu odredbi zakona koji uređuje transparentnost tokova javnih sredstava, bez obzira na visinu godišnjeg poslovnog prihoda.
(2) Ako je to moguće bez nerazmjerno visokih troškova, pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka trebaju organizacijski i kadrovski razdvojiti tržišne djelatnosti od djelatnosti pružanja javnih usluga, uzimajući pritom u obzir čimbenike proizvodnje, tehnologije, opreme i ljudskih resursa te druge relevantne okolnosti.
(3) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka dužne su informacije o mjerama razdvajanja poduzetima u skladu s ovim člankom odnosno o nepoduzimanju takvih mjera i razlozima za njihovo nepoduzimanje objaviti na svojim mrežnim stranicama u skladu s pravilnikom iz članka 56. stavka 5. ovoga Zakona.
(4) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje imaju obvezu pružanja javnih usluga moraju u okviru svojih financijskih izvještaja transparentno prikazivati pravnu osnovu na temelju koje imaju obvezu pružanja javnih usluga te prihode i rashode od pružanja tih javnih usluga, neovisno o tome financiraju li se navedene usluge iz državnog proračuna ili prodajom roba ili usluga korisnicima uz cijene koje određuju nadležna državna tijela ili pravne osobe s javnim ovlastima.
(5) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske ne smiju koristiti financijska sredstva koja prime po osnovi pružanja javnih usluga za financiranje svojih tržišnih djelatnosti.
(6) Ministarstvo na svojim mrežnim stranicama objavljuje popis javnih usluga iz stavka 4. ovoga članka.
Politika isplate dividendi odnosno udjela u dobiti
Članak 32.
(1) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva, odlukom donosi politiku isplate dividendi odnosno udjela u dobiti za pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, uzimajući u obzir dugoročnu poslovnu strategiju, financijski položaj i uspješnost poslovanja pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
(2) Organi pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske koji su nadležni za predlaganje odluka o uporabi dobiti, dužni su se pri predlaganju tih odluka pridržavati politike o isplati dividendi odnosno udjela u dobiti iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Vlasnička tijela koja na skupštini odnosno glavnoj skupštini pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske sudjeluju u donošenju odluka o uporabi dobiti, dužna su se pri donošenju tih odluka pridržavati politike o isplati dividendi odnosno udjela u dobiti iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Ostali dioničari odnosno imatelji poslovnih udjela u pravnoj osobi u vlasništvu Republike Hrvatske nisu se pri donošenju odluka o upotrebi dobiti dužni pridržavati politike o isplati dividendi odnosno udjela u dobiti iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Ministarstvo prati provedbu politike isplate dividendi odnosno udjela u dobiti iz stavka 1. ovoga članka te najmanje svake četiri godine preispituje tu politiku.
Skupština odnosno glavna skupština
Članak 33.
(1) U pravnoj osobi u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima pravni oblik trgovačkog društva skupština odnosno glavna skupština, pored drugih nadležnosti koje ima u skladu s ovim Zakonom i zakonom koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava te u skladu s osnivačkim aktom i drugim općim aktima te pravne osobe, odlučuje o usvajanju godišnjeg i srednjoročnog plana poslovanja koji je prethodno odobrio nadzorni odbor te pravne osobe.
(2) Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske čije su dionice uvrštene na uređeno tržište radi trgovanja.
Predstavljanje vlasničkog tijela u skupštini odnosno glavnoj skupštini
Članak 34.
(1) Predstavnika vlasničkog tijela u skupštini odnosno glavnoj skupštini pravne osobe od posebnog interesa imenuje Vlada Republike Hrvatske.
(2) Predstavnik vlasničkog tijela u skupštini odnosno glavnoj skupštini u ostalim trgovačkim društvima je čelnik vlasničkog tijela.
(3) Predstavnici vlasničkog tijela u skupštini odnosno glavnoj skupštini pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužni su glasovati na temelju prethodne analize svake točke dnevnog reda sjednice o kojoj se glasuje, u skladu sa strateškim ciljevima utvrđenim godišnjim i srednjoročnim planovima poslovanja te pravne osobe i vlasničkom politikom.
(4) Kada predstavnik vlasničkog tijela opunomoći drugu osobu za predstavljanje vlasničkog tijela u skupštini odnosno glavnoj skupštini pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, dužan je toj osobi dati pisane upute o načinu glasovanja za svaku točku dnevnog reda o kojoj se glasuje.
(5) Zapisnici sa sjednica skupština odnosno glavnih skupština pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske moraju biti dostupni na mrežnim stranicama tih pravnih osoba.
(6) Članovi nadzornog odbora odnosno upravnog odbora, predsjednici odbora nadzornog odbora odnosno upravnog odbora te svi članovi uprave odnosno izvršni direktori prisustvuju sjednici skupštine odnosno glavne skupštine pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske i odgovaraju na pitanja dioničara i imatelja poslovnih udjela.
(7) Ako godišnji financijski izvještaji pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske podliježu obvezi zakonske revizije u skladu s ovim Zakonom ili u skladu s propisima koji uređuju računovodstvo poduzetnika i reviziju, ovlašteni revizor obvezno prisustvuje sjednici skupštine odnosno glavne skupštine na kojoj se predstavljaju godišnji financijski izvještaji.
(8) Odredbe stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka primjenjuju se i na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske u kojima Republika Hrvatska nema prevladavajući utjecaj.
Nadzorni odbor
Članak 35.
(1) Pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima pravni oblik trgovačkog društva mora imati nadzorni odbor.
(2) Nadzorni odbor velike pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske ima najmanje pet članova.
(3) Nadzorni odbor ostalih pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske ima najmanje tri člana.
(4) Članovi nadzornog odbora biraju se odnosno imenuju najviše na vrijeme od četiri godine i mogu biti ponovno birani odnosno imenovani.
Neovisni članovi nadzornog odbora
Članak 36.
(1) Neovisni članovi nadzornog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske su članovi nadzornog odbora koji su neovisni u odnosu na tu pravnu osobu u vlasništvu Republike Hrvatske kao i u odnosu na Republiku Hrvatsku i druge imatelje dionica odnosno poslovnih udjela ili nositelje osnivačkih prava u toj pravnoj osobi.
(2) Na neovisne članove nadzornih odbora pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske primjenjuju se uvjeti neovisnosti propisani zakonom koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava, bez obzira na pravni oblik pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske te bez obzira jesu li njihove dionice uvrštene na uređeno tržište radi trgovanja.
(3) Članovi nadzornog odbora ne smatraju se neovisnima ako ne ispunjavaju uvjete za neovisne članove nadzornog odbora sukladno posebnim propisima koji se primjenjuju na pojedine pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(4) Kriterije neovisnosti članova nadzornog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske u odnosu na tu pravnu osobu i u odnosu na Republiku Hrvatsku i druge imatelje dionica odnosno poslovnih udjela ili nositelje osnivačkih prava propisuje Vlada Republike Hrvatske uredbom iz članka 51. ovoga Zakona.
Udio neovisnih članova u nadzornom odboru
Članak 37.
U pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske najmanje 33 % članova nadzornog odbora moraju biti neovisni članovi, osim ako je drukčije propisano posebnim zakonom kojim je pravna osoba osnovana.
Nadležnost nadzornog odbora
Članak 38.
(1) U pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske nadzorni odbor imenuje i opoziva članove uprave, nadzire rad uprave te pored drugih nadležnosti koje ima u skladu s ovim Zakonom i zakonom koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava te u skladu s osnivačkim aktom i drugim općim aktima te pravne osobe, sudjeluje u utvrđivanju strategije u skladu s postavljenim financijskim i nefinancijskim ciljevima, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti kroz sudjelovanje u pripremi godišnjeg i srednjoročnog plana poslovanja, odobravanje tih planova i praćenje njihove provedbe.
(2) Nadzorni odbor pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske osigurava postojanje djelotvornih politika i postupaka radi identificiranja značajnih rizika s kojima se suočava pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske i radi upravljanja tim rizicima, pri čemu u obzir uzima i rizike povezane s čimbenicima održivosti.
(3) Na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske primjenjuju se na odgovarajući način odredbe zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava o odobravanju i objavi poslova s povezanim osobama, bez obzira jesu li te pravne osobe ustrojene kao dionička društva ili društva s ograničenom odgovornošću te bez obzira na to jesu li njihove dionice uvrštene na uređeno tržište radi trgovanja.
(4) Pored pravnih poslova s povezanim osobama iz stavka 3. ovoga članka suglasnost nadzornog odbora potrebna je i za sklapanje drugih pravnih poslova određene vrijednosti koji ne ulaze u redovito poslovanje pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(5) Skupštine odnosno glavne skupštine pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske osnivačkim aktima tih pravnih osoba određuju vrstu i vrijednost pravnih poslova za koje je potrebna suglasnost nadzornog odbora.
(6) Nadzorni odbor pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske donosi poslovnik o svom radu koji, zajedno s opisom poslova nadzornog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, mora biti dostupan na mrežnim stranicama te pravne osobe.
(7) Članovi uprave pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske mogu biti prisutni na sjednicama nadzornog odbora ili odbora nadzornog odbora na kojima se raspravlja o njihovim rezultatima ili primicima samo na poziv nadzornog odbora odnosno odbora nadzornog odbora.
(8) Osobe koje nisu članovi odbora nadzornog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske mogu sudjelovati na sjednicama odbora nadzornog odbora samo na njihov poziv.
Izvještaj o provedenom nadzoru
Članak 39.
(1) Pisani izvještaj o obavljenom nadzoru koje nadzorni odbor pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dostavlja skupštini odnosno glavnoj skupštini sukladno zakonu koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava, sadrži dodatne informacije o ispunjenju godišnjeg plana poslovanja, financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti, o čimbenicima rizika i o događajima relevantnima za poslovanje pravne osobe.
(2) Nadzorni odbor pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske vrši godišnju procjenu vlastitog rada i učinka te rada i učinka revizijskog odbora i drugih odbora nadzornog odbora. Izvještaj o provedenoj procjeni rada i učinka dostavlja se u okviru pisanog izvještaja o obavljenom nadzoru iz stavka 1. ovoga članka.
Revizijski odbor i odbori nadzornog odbora
Članak 40.
(1) Nadzorni odbor velike pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske mora imati revizijski odbor, odbor za imenovanja i primitke te odbor za rizike.
(2) Na revizijski odbor pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se odredbe zakona koji uređuje reviziju, osim ako je ovim Zakonom propisano drukčije.
(3) Predsjednik i većina članova revizijskog odbora i odbora nadzornog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske moraju biti neovisni u odnosu na tu pravnu osobu te u odnosu na Republiku Hrvatsku i druge imatelje dionica odnosno poslovnih udjela u toj pravnoj osobi.
(4) Član uprave ne može biti član revizijskog odbora i odbora nadzornog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(5) Ovlasti i odgovornosti te način rada revizijskog odbora i odbora nadzornog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske uređuju se poslovnicima o radu koje donosi nadzorni odbor.
(6) Poslovnici iz stavka 5. ovoga članka moraju biti objavljeni na mrežnim stranicama pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(7) Osim kriterija neovisnosti članova revizijskog odbora sukladno odredbama zakona koji uređuje reviziju, kriterije neovisnosti članova revizijskog odbora i odbora nadzornog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, u odnosu na tu pravnu osobu te u odnosu na Republiku Hrvatsku i druge imatelje dionica odnosno poslovnih udjela ili nositelja osnivačkih prava u toj pravnoj osobi, propisuje Vlada Republike Hrvatske uredbom iz članka 51. ovoga Zakona.
Upravni odbor
Članak 41.
(1) Pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima pravni oblik dioničkog društva u smislu zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava može umjesto uprave i nadzornog odbora imati upravni odbor ako je tako određeno statutom te pravne osobe.
(2) Upravni odbor velike pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka ima najmanje sedam članova.
(3) Upravni odbor ostalih pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka ima najmanje pet članova.
(4) U upravnom odboru pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske najmanje 33 % članova upravnog odbora moraju biti neizvršni direktori koji su neovisni.
(5) Predsjednik upravnog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka ne može u isto vrijeme imati položaj izvršnog direktora.
(6) Na upravni odbor i odbore upravnog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se na odgovarajući način odredbe članaka 36., 38. i 40. ovoga Zakona.
Uprava
Članak 42.
(1) Uprava velike pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske sastoji se od najmanje tri člana.
(2) Uprava ostalih pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske sastoji se od jednog ili više članova.
(3) Članovi uprave imenuju se najviše na vrijeme od pet godina, s time da ih se može ponovno imenovati.
Izvršni direktori
Članak 43.
(1) Velika pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz članka 41. stavka 1. ovoga Zakona ima najmanje tri izvršna direktora.
(2) Ostale pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz članka 41. stavka 1. ovoga Zakona imaju jednog ili više izvršnih direktora.
(3) Ako se za izvršnog direktora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavaka 1. i 2. ovoga članka imenuje član upravnog odbora, taj član upravnog odbora ne smije sudjelovati u donošenju odluke o svojem imenovanju za izvršnog direktora niti u donošenju odluke o svojem opozivu.
(4) Na izvršne direktore pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavaka 1. i 2. ovoga članka primjenjuju se na odgovarajući način odredbe ovoga Zakona koje se odnose na članove uprave pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
Primici članova nadzornih odbora odnosno upravnih odbora te članova uprave odnosno izvršnih direktora
Članak 44.
(1) Politikom primitaka određuju se osnove za određivanje primitaka članova nadzornih odnosno upravnih odbora i članova uprave odnosno izvršnih direktora pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
(2) Politika primitaka mora biti usklađena s odredbama posebnih zakona koji reguliraju djelatnosti pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske, koje se odnose na zahtjeve u vezi s politikama primitaka.
(3) Nadzorni odbor velike i srednje pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske svake četiri godine donosi politiku primitaka za članove uprave odnosno izvršne direktore te pravne osobe uz odgovarajuću primjenu odredbi zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava koje se odnose na donošenje odluke o politici primitaka članova uprave odnosno izvršnih direktora dioničkih društava čije su dionice uvrštene na uređeno tržište radi trgovanja, te podnosi navedenu politiku primitaka na odobrenje glavnoj skupštini odnosno skupštini.
(4) U pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske koje imaju pravni oblik dioničkog društva u smislu zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava, a dionice kojih su uvrštene na uređeno tržište radi trgovanja, na donošenje odluke o politici primitaka članova uprave odnosno izvršnih direktora, kao i na donošenje odluke o primicima članova nadzornog odnosno upravnog odbora primjenjuju se odredbe zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava.
(5) Pri donošenju politike primitaka za članove uprave odnosno izvršne direktore pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavaka 3. i 4. ovoga članka nadzorni odnosno upravni odbori tih pravnih osoba dužni su uvažavati politiku primitaka iz stavka 1. ovoga članka, kao i vlasničko tijelo koje sudjeluje u glavnoj skupštini odnosno skupštini pri donošenju odluke kojom se politika primitaka odobrava.
(6) O primicima članova nadzornih odnosno upravnih odbora odlučuje skupština odnosno glavna skupština tih pravnih osoba odnosno drugi odgovarajući organ, a ako takvog organa nema, vlasničko tijelo, najmanje svake četiri godine uvažavajući odredbe politike primitaka.
(7) O primicima članova uprave odnosno izvršnih direktora pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske odlučuje nadzorni odnosno upravni odbor uvažavajući odredbe politike primitaka iz stavka 1. ovoga članka te odredbe politika primitaka za članove uprave odnosno izvršne direktore pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavaka 5. i 6. ovoga članka.
(8) Uprava i nadzorni odbor odnosno izvršni direktori i upravni odbor pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske jednom godišnje sastavljaju i objavljuju jasno i razumljivo izvještaj o svim primicima koje je ta pravna osoba ili neka druga pravna osoba u sastavu istog koncerna isplatila ili se obvezala isplatiti svakom trenutačnom i bivšem članu uprave i nadzornog odbora odnosno izvršnom direktoru i članu upravnog odbora tijekom posljednje poslovne godine.
(9) Na izvještaj o primicima iz stavka 8. ovoga članka i njegovu objavu primjenjuju se na odgovarajući način odredbe zakona koji uređuje osnivanje te ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava, a koje se odnose na izradu i objavu izvještaja o primicima za društva dionice kojih su uvrštene na uređeno tržište radi trgovanja.
(10) Izvještaj o primicima ispituje ovlašteni revizor ako financijski izvještaji odnosne pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske podliježu obvezi zakonske revizije u skladu s propisom kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika ili u skladu s ovim Zakonom.
(11) Ministarstvo prati provedbu politike primitaka te najmanje svake četiri godine preispituje tu politiku.
(12) Politiku primitaka članova nadzornih odnosno upravnih odbora te članova uprava odnosno izvršnih direktora pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske donosi Vlada Republike Hrvatske uredbom.
Izbor kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora
Članak 45.
(1) Izbor kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske mora biti zasnovan na kompetencijama kandidata.
(2) Pri izboru kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora mora se voditi računa o raznolikosti u sastavu nadzornog odnosno upravnog odbora, osobito prema spolu, dobi, obrazovanju i profesionalnom iskustvu.
(3) Kandidati za članove nadzornih odnosno upravnih odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske biraju se putem javnog natječaja koji provodi Vlada Republike Hrvatske.
(4) U svrhu izbora kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske Vlada Republike Hrvatske osniva povjerenstvo u skladu s člankom 46. ovoga Zakona.
(5) Odluku o izboru kandidata za člana nadzornog odnosno upravnog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog povjerenstva.
(6) Odluka o izboru članova nadzornog odbora odnosno upravnog odbora donosi se do isteka mandata postojećih članova nadzornog odnosno upravnog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(7) Članove nadzornog odnosno upravnog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske imenuje i opoziva skupština odnosno glavna skupština.
(8) Predstavnik vlasničkog tijela u skupštini odnosno glavnoj skupštini dužan je ostvariti pravo glasa u skladu s odlukom Vlade Republike Hrvatske iz stavka 5. ovoga članka prilikom donošenja odluke o imenovanju članova nadzornog odnosno upravnog odbora.
(9) Ako Republika Hrvatska prema posebnom zakonu ili drugom propisu kojim je osnovana ili kojim se uređuje djelatnost pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske ili osnivačkom aktu pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske ima pravo izravnog imenovanja jednog ili više članova nadzornog odnosno upravnog odbora, vlasničko tijelo dužno je to pravo ostvarivati u skladu s odlukom Vlade Republike Hrvatske iz stavka 5. ovoga članka.
(10) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, u slučajevima nepostojanja najmanjeg broja članova nadzornog odnosno upravnog odbora nužnih za valjano donošenje odluka tog organa, zbog čega pravnoj osobi u vlasništvu Republike Hrvatske može nastati šteta ili njezino poslovanje može biti otežano, Vlada Republike Hrvatske može, do provedbe postupka izbora i/ili imenovanja članova nadzornog odnosno upravnog odbora putem javnog natječaja, donijeti odluku o izboru člana nadzornog odnosno upravnog odbora bez provedbe javnog natječaja.
(11) Pored razloga za opoziv člana nadzornog odnosno upravnog odbora predviđenih zakonom koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava i drugim propisima te osnivačkim i drugim aktima pravne osobe u državnom vlasništvu, razlozima za opoziv odnosno razrješenje člana nadzornog odnosno upravnog odbora smatrat će se i neispunjavanje ili neuredno ispunjavanje obveza predviđenih ovim Zakonom i drugim podzakonskim aktima donesenim na temelju ovoga Zakona.
Povjerenstvo za izbor kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora
Članak 46.
(1) Vlada Republike Hrvatske odlukom osniva povjerenstva za izbor kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske.
(2) Povjerenstvo za izbor kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora u pravnim osobama od posebnog interesa sastoji se od pet članova, od kojih su dva predstavnici Vlade Republike Hrvatske, jedan predstavnik nadležnog ministarstva, jedan predstavnik Ministarstva i jedan neovisni stručnjak.
(3) Povjerenstvo za izbor kandidata za članove nadzornih odnosno upravnih odbora u ostalim trgovačkim društvima sastoji se od pet članova, od kojih su dva predstavnika Vlade Republike Hrvatske, jedan predstavnik Centra, jedan predstavnik Ministarstva i jedan neovisni stručnjak.
(4) Članove povjerenstava iz stavaka 2. i 3. ovoga članka imenuje Vlada Republike Hrvatske.
(5) Članovi povjerenstva imenuju se na razdoblje od tri godine i mogu biti ponovno imenovani.
(6) Neovisnim stručnjakom smatra se osoba koja je neovisna u odnosu na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske za koje se provodi postupak izbora kandidata za člana nadzornog odnosno upravnog odbora te u odnosu na Republiku Hrvatsku i druge imatelje dionica odnosno poslovnih udjela u toj pravnoj osobi u vlasništvu Republike Hrvatske te koja ima odgovarajuća stručna znanja i iskustva propisana uredbom iz članka 51. ovoga Zakona.
Uvjeti za kandidata za člana nadzornog odnosno upravnog odbora
Članak 47.
(1) Član nadzornog odnosno upravnog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske može biti osoba:
1. koja ima dobar ugled
2. koja ima odgovarajuća stručna znanja, obrazovanje, sposobnost i iskustvo potrebno za ispunjavanje obveza povezanih s članstvom u nadzornom odnosno upravnom odboru, a koja zajedno s ostalim članovima nadzornog odnosno upravnog odbora ispunjava zahtjeve iz stavka 4. ovoga članka
3. kod koje ne postoji sukob interesa kojim se ne može upravljati na način koji osigurava neovisnost mišljenja
4. koja može posvetiti dovoljno vremena ispunjavanju obveza povezanih s članstvom u nadzornom odnosno upravnom odboru
5. koja može biti član nadzornog odnosno upravnog odbora prema odredbama zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava
6. koja nema nepodmirenih poreznih dugovanja prema Republici Hrvatskoj
7. koja ispunjava uvjete određene uredbom iz članka 51. ovoga Zakona, posebnim propisima koji se primjenjuju na pravnu osobu u vlasništvu Republike Hrvatske te osnivačkim i drugim općim aktima pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(2) Državni službenik, javni službenik ili službenik u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ne može biti član nadzornog odnosno upravnog odbora u više od dvije pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske te ima ista prava i obveze kao i ostali članovi nadzornog odnosno upravnog odbora.
(3) Obveznici primjene zakona koji uređuje sprječavanje sukoba između privatnog i javnog interesa u obnašanju javnih dužnosti ne mogu biti članovi nadzornog odnosno upravnog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, osim ako je drukčije propisano posebnim zakonom kojim je pravna osoba osnovana.
(4) Članovi nadzornog odnosno upravnog odbora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske moraju skupno imati stručna znanja, sposobnosti i iskustvo potrebno za neovisno i samostalno nadziranje vođenja poslova pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske i za obavljanje drugih poslova u nadležnosti nadzornog odnosno upravnog odbora.
Izbor kandidata za člana uprave odnosno izvršnog direktora
Članak 48.
(1) Kandidati za članove uprava odnosno kandidati za izvršne direktore u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske biraju se postupkom javnog natječaja koji provodi nadzorni odnosno upravni odbor.
(2) Odluku o imenovanju članova uprave odnosno izvršnih direktora pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske donosi nadzorni odnosno upravni odbor najkasnije do isteka mandata postojećih članova uprave odnosno izvršnih direktora.
(3) Prije donošenja odluke iz stavka 2. ovoga članka nadzorni odnosno upravni odbor pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske obavit će konzultacije s Vladom Republike Hrvatske.
(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, u slučajevima nepostojanja minimalnog broja članova uprave odnosno izvršnih direktora, zbog čega pravnoj osobi u vlasništvu Republike Hrvatske može nastati šteta ili njezino poslovanje i obavljanje svakodnevnih djelatnosti može biti otežano, nadzorni odnosno upravni odbor može, do provedbe postupka izbora kandidata za člana uprave odnosno izvršnog direktora javnim natječajem, uz provedene konzultacije s Vladom Republike Hrvatske, donijeti odluku o imenovanju člana uprave odnosno izvršnog direktora bez provedbe postupka izbora kandidata javnim natječajem.
(5) Pored razloga predviđenih zakonom koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava i drugim propisima te osnivačkim i drugim aktima pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, važnim razlozima za opoziv odnosno razrješenje člana uprave odnosno izvršnog direktora smatraju se i:
– nepostizanje financijskih ili nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti
– neispunjavanje ili neuredno ispunjavanje obveza predviđenih ovim Zakonom i drugim podzakonskim aktima donesenim na temelju ovoga Zakona.
Uvjeti za kandidata za člana uprave odnosno izvršnog direktora
Članak 49.
(1) Član uprave odnosno izvršni direktor pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske može biti osoba:
1. koja ima dobar ugled
2. koja ima odgovarajuće obrazovanje, stručna znanja, sposobnost i iskustvo potrebno za vođenje poslova pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, a koja zajedno s ostalim članovima uprave odnosno izvršnim direktorima ispunjava zahtjeve iz stavka 2. ovoga članka
3. kod koje ne postoji sukob interesa kojim se ne može upravljati na način koji osigurava neovisnost mišljenja
4. koja može posvetiti dovoljno vremena ispunjavanju obveza iz svoje nadležnosti
5. koja može biti član uprave odnosno izvršni direktor prema odredbama zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava
6. koja nema nepodmirenih poreznih dugovanja prema Republici Hrvatskoj
7. koja ispunjava uvjete određene uredbom iz članka 51. ovoga Zakona, posebnim propisima koji se primjenjuju na pravnu osobu u vlasništvu Republike Hrvatske te osnivačkim i drugim općim aktima pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(2) Članovi uprave odnosno izvršni direktori pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske moraju zajedno imati stručna znanja, sposobnosti i iskustvo potrebno za neovisno i samostalno vođenje poslova te pravne osobe.
Primjena odredbi na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske
Članak 50.
(1) Odredbe ovoga Zakona o izboru i imenovanju članova organa pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske primjenjuju se na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske u kojima Republika Hrvatska nema prevladavajući utjecaj, ali u kojima Republika Hrvatska na temelju propisa, osnivačkog ili drugog akta, ugovora ili na drugom temelju ima pravo predlaganja, izbora odnosno imenovanja ili pravo sudjelovanja u donošenju odluke o izboru odnosno imenovanju jednog ili više članova organa tih pravnih osoba.
(2) Odredbe ovoga Zakona o izboru i imenovanju članova organa pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske ne primjenjuju se na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske ako bi postupak izbora i imenovanja sukladno odredbama ovoga Zakona bio u suprotnosti s:
– ispunjenjem obveza koje proizlaze iz prava Europske unije
– ispunjenjem obveza na temelju postupaka zbog povreda prava Europske unije pokrenutih od strane Europske komisije
– ispunjenjem obveza koje proizlaze iz međunarodnih ugovora koji čine dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske.
Uredba o uvjetima za članove organa pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske i za članove povjerenstva
Članak 51.
Vlada Republike Hrvatske donosi uredbu kojom se pobliže uređuju uvjeti za kandidate za članove nadzornih odnosno upravnih odbora, članove uprave odnosno izvršne direktore odnosno članove drugih odgovarajućih organa u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, postupak njihova izbora odnosno imenovanja, izbor kandidata bez provedbe javnog natječaja, kvalifikacije i kriteriji neovisnosti za članove povjerenstva koji su neovisni stručnjaci te način rada povjerenstva, kriteriji neovisnosti kandidata za članove nadzornih odbora odnosno članove upravnih odbora koji su neizvršni direktori, za članove revizijskih odbora i odbora nadzornog odbora, kao i razlozi za opoziv odnosno razrješenje članova nadzornih odnosno upravnih odbora, članova uprave odnosno izvršnih direktora odnosno članova drugih odgovarajućih organa pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
Unutarnja kontrola, unutarnja revizija i praćenje usklađenosti
Članak 52.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su uspostaviti sustav unutarnjih kontrola, uključujući unutarnju reviziju kao njegov sastavni dio, uz odgovarajuću primjenu zakona koji uređuje sustav unutarnjih kontrola u javnom sektoru, propisa kojima se uređuje unutarnja revizija u javnom sektoru Republike Hrvatske te međunarodnih standarda unutarnje revizije.
(2) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su ustrojiti funkciju praćenja usklađenosti uvažavajući svoju veličinu, organizacijsku strukturu, složenost i ostale aspekte poslovanja.
(3) Funkcija praćenja usklađenosti u smislu stavka 2. ovoga članka podrazumijeva poslove koji se odnose na usklađivanje funkcioniranja i poslovanja pravne osobe s važećim propisima i općim aktima te druge poslove određene pravilnikom iz stavka 4. ovoga članka.
(4) Ministar nadležan za poslove financija pravilnikom propisuje poslove funkcije praćenja usklađenosti, način obavljanja funkcije praćenja usklađenosti, izvješćivanje o provedbi funkcije praćenja usklađenosti te druga pitanja koja se odnose na funkciju praćenja usklađenosti.
Obveza zakonske revizije godišnjih financijskih izvještaja
Članak 53.
(1) Godišnji financijski izvještaji i godišnji konsolidirani financijski izvještaji pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske podliježu obvezi zakonske revizije u skladu s propisima koji uređuju računovodstvo poduzetnika, reviziju i osnivanje te ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava.
(2) Zakonska revizija godišnjih financijskih izvještaja iz stavka 1. ovoga članka provodi se u skladu s Međunarodnim revizijskim standardima kako su definirani zakonom koji uređuje reviziju.
(3) Ovaj članak ne odnosi se na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje su u skladu s posebnim propisima upisane u registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika ili registar neprofitnih organizacija i koje primjenjuju pravila proračunskog odnosno neprofitnog računovodstva, osim ako te pravne osobe imaju pravni oblik trgovačkog društva.
Revizorsko društvo
Članak 54.
(1) Isto revizorsko društvo može obavljati zakonsku reviziju godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja iste pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske najduže tijekom četiri uzastopne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Nakon isteka najduljeg razdoblja angažmana iz stavka 1. ovoga članka revizorsko društvo odnosno svi članovi mreže kojoj revizorsko društvo pripada ne smiju sljedeće četiri godine obavljati zakonsku reviziju iste pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske niti sudjelovati u postupku odabira revizorskog društva za naredno razdoblje.
(3) Prilikom izbora revizorskog društva pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske dužna je u obzir uzeti ugled i neovisnost revizorskog društva te znanje i iskustvo u djelatnosti koju obavlja odnosna pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
(4) Zakonsku reviziju pravnih osoba od posebnog interesa koje se smatraju velikim pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske obavlja revizorsko društvo koje mora imati zaposlena najmanje tri ovlaštena revizora u punom radnom vremenu, pri čemu tu reviziju moraju obavljati najmanje dva ovlaštena revizora koji su zaposlenici tog revizorskog društva.
Državna revizija
Članak 55.
Državna revizija obavlja reviziju pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s propisima koji uređuju državnu reviziju.
Javna objava
Članak 56.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su osigurati jednostavan i nediskriminirajući pristup javnosti:
1. informacijama i dokumentima o vlasničkoj strukturi, korporativnom upravljanju, financijskim i nefinancijskim ciljevima, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti i njihovu ostvarenju, pravilima zapošljavanja, značajnim i predvidivim rizicima kojima su te pravne osobe izložene te drugim informacijama propisanima pravilnikom iz stavka 5. ovoga članka
2. planovima poslovanja iz članka 59. ovoga Zakona i izvještajima iz članka 60. ovoga Zakona.
(2) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su imati i redovito održavati mrežne stranice.
(3) Informacije i dokumenti iz stavka 1. ovoga članka, kao i ostale informacije i dokumenti koje su pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne objavljivati u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima, čine se dostupnima javnosti objavom na mrežnim stranicama pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske na kojoj te informacije i dokumenti moraju biti javno dostupni najmanje pet godina od dana objave odnosno tijekom duljeg razdoblja ako je to za pojedinu informaciju ili dokument predviđeno posebnim propisom ili pravilnikom iz stavka 5. ovoga članka.
(4) Prilikom objave informacija u skladu s ovim Zakonom pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske nisu dužne objaviti informacije koje predstavljaju poslovnu ili profesionalnu tajnu u smislu posebnih propisa koji uređuju zaštitu tajnosti podataka i neobjavljenih informacija s tržišnom vrijednosti ili informacije koje, prema prosudbi razumnog gospodarstvenika, pravnoj osobi mogu nanijeti štetu koja nije beznačajna.
(5) Ministar nadležan za poslove financija pravilnikom propisuje informacije i dokumente iz stavka 1. točke 1. ovoga članka i razdoblje tijekom kojeg oni moraju biti dostupni na mrežnim stranicama pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
Dodatne obveze objavljivanja
Članak 57.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske čiji su financijski instrumenti uvršteni na uređeno tržište ili drugo mjesto trgovanja dužne su objavljivati informacije u skladu s propisima koji uređuju tržište kapitala i pravilima uređenog tržišta odnosno drugog mjesta trgovanja.
(2) Velike i srednje pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske čiji financijski instrumenti nisu uvršteni na uređeno tržište ili drugo mjesto trgovanja dužne su objavljivati informacije primjenjujući na odgovarajući način propise koji se odnose na dionička društva čije su dionice uvrštene na uređeno tržište, osim propisa koji se odnose na zlouporabu tržišta.
(3) Informacije koje su pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 2. ovoga članka dužne objavljivati propisuju se pravilnikom iz članka 56. stavka 5. ovoga Zakona.
Primjena kodeksa korporativnog upravljanja
Članak 58.
(1) Velike i srednje pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske obvezno primjenjuju kodeks korporativnog upravljanja u skladu s odredbama zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava koje se odnose na primjenu kodeksa korporativnog upravljanja od strane dioničkih društava čije su dionice uvrštene na uređeno tržište.
(2) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka dužne su u godišnji izvještaj uključiti izvještaj o primjeni kodeksa korporativnog upravljanja.
(3) Na izjavu o primjeni kodeksa korporativnog upravljanja primjenjuju se na odgovarajući način odredbe zakona koji uređuje računovodstvo poduzetnika i odredbe zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava.
(4) Ministarstvo prati i analizira kvalitetu korporativnog upravljanja u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske.
(5) Ministar utvrđuje metodologiju za izračunavanje indeksa kvalitete korporativnog upravljanja u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske i izračunava taj indeks te ga objavljuje u okviru objedinjenoga godišnjeg izvještaja o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske.
(6) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su Ministarstvu dostavljati informacije potrebne za praćenje i analizu kvalitete korporativnog upravljanja te izračunavanje indeksa kvalitete korporativnog upravljanja u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske.
Objava i dostava planova poslovanja nadležnim tijelima
Članak 59.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su sastavljati i na svojim mrežnim stranicama objavljivati godišnje i srednjoročne planove poslovanja.
(2) Na objavu godišnjih i srednjoročnih planova poslovanja iz stavka 1. ovoga članka primjenjuje se na odgovarajući način članak 56. stavak 4. ovoga Zakona.
(3) Pravne osobe od posebnog interesa dužne su godišnje i srednjoročne planove poslovanja dostaviti Ministarstvu i nadležnom ministarstvu.
(4) Ostala trgovačka društva dužna su godišnje i srednjoročne planove poslovanja dostaviti Centru.
(5) Ministar nadležan za poslove financija pravilnikom propisuje sadržaj, način i rokove objave i dostavljanja planova poslovanja i izvještaja pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
Objava i dostava izvještaja vlasničkom tijelu
Članak 60.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, osim pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 4. ovoga članka, dužne su sastavljati i na svojim mrežnim stranicama objavljivati godišnje, polugodišnje i tromjesečne financijske izvještaje zajedno s pratećim bilješkama uz financijske izvještaje, godišnje, polugodišnje i tromjesečne konsolidirane financijske izvještaje zajedno s pratećim bilješkama uz financijske izvještaje te godišnje izvještaje sa sadržajem, na način i u rokovima predviđenima propisom koji uređuje računovodstvo poduzetnika i pravilnikom iz članka 59. stavka 5. ovoga Zakona.
(2) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske čiji godišnji financijski izvještaji podliježu obvezi zakonske revizije u skladu s ovim Zakonom ili propisima koji uređuju računovodstvo poduzetnika dužne su, zajedno s godišnjim izvještajem, na svojim mrežnim stranicama objaviti i revizorski izvještaj koje su potpisale osobe odgovorne za reviziju godišnjih financijskih izvještaja.
(3) Zajedno s godišnjim izvještajem pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su objaviti i odluku nadležnog organa odnosne pravne osobe o utvrđenju godišnjih financijskih izvještaja te prijedlog odluke o upotrebi dobiti ili pokriću gubitka, ako one nisu sastavni dio godišnjeg izvještaja.
(4) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje su upisane u registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika ili registar neprofitnih organizacija i koje primjenjuju pravila proračunskog odnosno neprofitnog računovodstva, dužne su sastavljati i na svojim mrežnim stranicama objavljivati financijske izvještaje za proračunsku godinu i za razdoblja tijekom proračunske godine sa sadržajem, na način i u rokovima predviđenima propisima koji uređuju proračunsko odnosno neprofitno računovodstvo i pravilnikom iz članka 59. stavka 5. ovoga Zakona.
(5) Pravne osobe od posebnog interesa dužne su izvještaje i odluke predviđene ovim člankom dostavljati vlasničkom tijelu, Ministarstvu i nadležnom ministarstvu, a ostala trgovačka društva Centru i Ministarstvu, na način i u rokovima propisanima pravilnikom iz članka 59. stavka 5. ovoga Zakona.
(6) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su izvještavati nadležna tijela o provedbi mjera i aktivnosti koje se na njih odnose na temelju antikorupcijskih planova i programa u Republici Hrvatskoj.
(7) Odredbe ovoga članka primjenjuju se i na pravne osobe od posebnog interesa u kojima Republika Hrvatska nema prevladavajući utjecaj.
Prava ostalih dioničara odnosno imatelja poslovnih udjela
Članak 61.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su pri komuniciranju s dioničarima i imateljima poslovnih udjela postupati u skladu s načelom jednakog položaja svih dioničara i imatelja poslovnih udjela te su dužne informacije koje dostavljaju vlasničkom tijelu istodobno dostavljati i svim ostalim dioničarima odnosno imateljima poslovnih udjela u tim pravnim osobama.
(2) Smatra se da su informacije istodobno dostavljene svim dioničarima odnosno imateljima poslovnih udjela u pravnoj osobi u vlasništvu Republike Hrvatske ako su, istodobno s njihovom dostavom vlasničkom tijelu, objavljene na mrežnim stranicama te pravne osobe u skladu s člankom 56. ovoga Zakona.
Objedinjeni godišnji izvještaj
Članak 62.
(1) Ministarstvo priprema i objavljuje objedinjeni godišnji izvještaj o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske:
1. koje su pravne osobe od posebnog interesa
2. koje su ostala trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska ima prevladavajući utjecaj.
(2) Ministar nadležan za poslove financija pravilnikom propisuje sadržaj objedinjenog godišnjeg izvještaja o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka.
Usvajanje i objava objedinjenog godišnjeg izvještaja
Članak 63.
(1) Objedinjeni godišnji izvještaj za prethodnu godinu Ministarstvo dostavlja Vladi Republike Hrvatske do 31. listopada tekuće godine na usvajanje.
(2) Vlada Republike Hrvatske prihvaća zaključkom izvještaj iz stavka 1. ovoga članka te ga podnosi Hrvatskome saboru u roku od mjesec dana od njegova usvajanja.
(3) Ministarstvo objavljuje usvojeni objedinjeni godišnji izvještaj na svojim mrežnim stranicama na hrvatskom i engleskom jeziku.
Nadzor nad provedbom Zakona
Članak 64.
Ministarstvo je nadležno za nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
Primjena Zakona na pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje imaju ovisna društva
Članak 65.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske koje imaju ovisna društva u smislu zakona koji uređuje osnivanje, ustroj, prestanak i statusne promjene trgovačkih društava ili koje imaju prevladavajući utjecaj u drugim pravnim osobama, ostvaruju vlasnička prava u svojim ovisnim društvima odnosno drugim pravnim osobama u kojima imaju prevladavajući utjecaj (u daljnjem tekstu: ovisna društva) uz odgovarajuću primjenu odredbi ovoga Zakona, osim ako je drukčije propisano posebnim zakonom u skladu s kojim je ovisno društvo osnovano.
(2) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka mogu raspolagati dionicama, poslovnim udjelima odnosno osnivačkim pravima u svojim ovisnim društvima odnosno stjecati nove dionice, poslovne udjele i osnivačka prava uz odobrenje skupštine odnosno glavne skupštine.
(3) U vezi s načinom raspolaganja i stjecanja dionica, poslovnih udjela i osnivačkih prava te postupcima koji im prethode primjenjuju se na odgovarajući način odredbe ovoga Zakona i uredbe iz članka 26. ovoga Zakona.
(4) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka određuju svojim ovisnim društvima financijske i nefinancijske ciljeve, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti, na temelju ciljeva koji su za te pravne osobe određeni u skladu s člankom 27. ovoga Zakona, na način određen uredbom iz članka 27. stavka 8. ovoga Zakona, osim ako je drukčije propisano posebnim zakonom u skladu s kojim je ovisno društvo osnovano.
Primjena Zakona na ovisna društva pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske
Članak 66.
(1) Na ovisna društva pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz članka 65. stavka 1. ovoga Zakona primjenjuju se odredbe ovoga Zakona o obavljanju tržišnih djelatnosti i postupanju u skladu s načelom nepristranih poslovnih odnosa u skladu s člankom 30. ovoga Zakona te o razdvajanju tržišnih djelatnosti od djelatnosti pružanja javnih usluga u skladu s člankom 31. ovoga Zakona.
(2) Na ovisna društva pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz članka 65. stavka 1. ovoga Zakona, koja se smatraju velikim ili srednjim poduzetnicima u smislu zakona koji uređuje računovodstvo poduzetnika, primjenjuju se na odgovarajući način odredbe ovoga Zakona o izboru i imenovanju članova organa i uredbe iz članka 51. ovoga Zakona, osim odredbi koje se odnose na povjerenstvo, kao i odredbe ovoga Zakona o politici isplate dividendi odnosno udjela u dobiti za pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske i o politici primitaka članova nadzornih odnosno upravnih odbora te članova uprava odnosno izvršnih direktora pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.
(3) Na ovisna društva pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz članka 65. stavka 1. ovoga Zakona, koja se smatraju velikim ili srednjim poduzetnicima u smislu zakona koji uređuje računovodstvo poduzetnika, na odgovarajući se način primjenjuju odredbe ovoga Zakona i podzakonskih akata donesenih na temelju ovoga Zakona koje se odnose na ustroj i nadležnosti članova organa, unutarnju kontrolu, reviziju i funkciju praćenja usklađenosti, javno objavljivanje informacija, izradu, objavu i dostavu planova poslovanja i izvještaja te primjenu kodeksa korporativnog upravljanja.
Prekršaji u vezi s objavom informacija
Članak 67.
(1) Za prekršaj kaznit će se pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske novčanom kaznom u iznosu od 5000,00 do 10.000,00 eura ako:
1. ne objavi informacije iz članka 56. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona na način, sa sadržajem i u rokovima propisanima člankom 56. stavkom 3. ovoga Zakona i pravilnikom iz članka 56. stavka 5. ovoga Zakona
2. ne objavi informacije iz članka 57. stavka 1. ovoga Zakona na način, sa sadržajem i u rokovima propisanima člankom 56. stavkom 3. ovoga Zakona i pravilnikom iz članka 56. stavka 5. ovoga Zakona
3. ne objavi planove poslovanja iz članka 59. stavka 1. ovoga Zakona na način, sa sadržajem i u rokovima propisanima pravilnikom iz članka 59. stavka 5. ovoga Zakona
4. ne objavi izvještaje iz članka 60. stavka 1. odnosno stavka 4. ovoga Zakona na način, sa sadržajem i u rokovima propisanima pravilnikom iz članka 59. stavka 5. ovoga Zakona
5. ne provede postupak razdvajanja računa po različitim djelatnostima u okviru svojih poslovnih knjiga u skladu s odredbama članka 31. stavka 1. i članka 73. ovoga Zakona.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske novčanom kaznom u iznosu od 500,00 do 1500,00 eura.
Prekršaji u vezi s dostavljanjem planova poslovanja i izvještaja
Članak 68.
(1) Za prekršaj kaznit će se pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske novčanom kaznom u iznosu od 5000,00 do 10.000,00 eura ako:
1. ne dostavi planove poslovanja iz članka 59. stavaka 3. i 4. ovoga Zakona Ministarstvu, nadležnom ministarstvu odnosno Centru na način, sa sadržajem i u rokovima propisanima pravilnikom iz članka 59. stavka 5. ovoga Zakona
2. ne dostavi izvještaje i odluke iz članka 60. stavka 5. ovoga Zakona Ministarstvu i nadležnom ministarstvu odnosno Centru na način, sa sadržajem i u rokovima propisanima pravilnikom iz članka 59. stavka 5. ovoga Zakona.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske novčanom kaznom u iznosu od 500,00 do 1500,00 eura.
Podzakonski akti Vlade Republike Hrvatske
Članak 69.
(1) Vlada Republike Hrvatske će roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbu iz članka 51. ovoga Zakona.
(2) Vlada Republike Hrvatske će u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbe iz članka 26., članka 27. stavka 8. i članka 44. stavka 12. ovoga Zakona.
(3) Vlada Republike Hrvatske će roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti odluke iz članka 12. stavka 5., članka 20. stavka 1. i članka 32. stavka 1. ovoga Zakona.
Stupanje na snagu podzakonskih akata
Vlade Republike Hrvatske
Članak 70.
(1) Do stupanja na snagu uredbe iz članka 26. ovoga Zakona ostaje na snazi Uredba o načinima raspolaganja dionicama i udjelima (»Narodne novine«, br. 95/18.).
(2) Do stupanja na snagu uredbe iz članka 51. ovoga Zakona ostaje na snazi Uredba o uvjetima za izbor i imenovanje članova nadzornih odbora i uprava pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku i načinu njihovih izbora (»Narodne novine«, br. 12/19.).
(3) Do stupanja na snagu odluke iz članka 12. stavka 5. ovoga Zakona ostaje na snazi Odluka o pravnim osobama od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku (»Narodne novine«, br. 147/21., 78/23.).
(4) Do stupanja na snagu odluke iz članka 20. stavka 1. ovoga Zakona primjenjuje se Strategija upravljanja državnom imovinom za razdoblje 2019. – 2025. (»Narodne novine«, br. 96/19.) u dijelu koji se odnosi na društva u vlasništvu Republike Hrvatske.
Podzakonski akti ministra nadležnog za poslove financija
Članak 71.
Ministar nadležan za poslove financija će u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnike iz članka 52. stavka 4., članka 56. stavka 5., članka 59. stavka 5. i članka 62. stavka 2. ovoga Zakona.
Stupanje na snagu podzakonskih akata ministra nadležnog za financije
Članak 72.
(1) Do stupanja na snagu pravilnika iz članka 52. stavka 4. ovoga Zakona ostaje na snazi Odluka o obvezi uvođenja funkcije praćenja usklađenosti poslovanja u pravnim osobama u većinskom državnom vlasništvu (»Narodne novine«, br. 99/19.).
(2) Do stupanja na snagu pravilnika iz članka 59. stavka 5. ovoga Zakona ostaje na snazi Odluka o praćenju planova i izvještaja o poslovanju trgovačkih društava i pravnih osoba koji čine državnu imovinu (»Narodne novine«, br. 71/18.).
Evidencija pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske i popis javnih usluga
Članak 73.
(1) Ministarstvo će u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uspostaviti evidenciju pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske iz članka 14. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Ministarstvo će u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona objaviti popis javnih usluga iz članka 31. stavka 6. ovoga Zakona.
Preuzimanje izvršavanja članskih prava Republike Hrvatske
Članak 74.
Do preuzimanja izvršavanja članskih prava od strane vlasničkih tijela u skladu s člankom 16. stavkom 2. ovoga Zakona članska prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske nastavljaju izvršavati nadležna ministarstva odnosno druga tijela koja su članska prava Republike Hrvatske u tim pravnim osobama izvršavala na temelju Zakona o upravljanju državnom imovinom (»Narodne novine«, br. 52/18. i 155/23.) kao vlasnička tijela uz odgovarajuću primjenu odredaba ovoga Zakona.
Razdvajanje tržišnih djelatnosti i djelatnosti pružanja javnih usluga
Članak 75.
Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske čiji predmet poslovanja uključuje i tržišne djelatnosti i djelatnosti pružanja javnih usluga dužne su uvesti vođenje zasebnih računa po različitim djelatnostima u okviru svojih poslovnih knjiga u skladu sa zahtjevima iz članka 31. stavka 1. ovoga Zakona u roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Preoblikovanje i usklađenje osnivačkih i općih akata
Članak 76.
(1) Nadležna ministarstva će u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti postupke preoblikovanja pravnih osoba osnovanih i definiranih posebnim zakonima koje nemaju pravni oblik trgovačkog društva, a bave se pretežno tržišnim djelatnostima, u pravni oblik društva kapitala.
(2) Nadležna ministarstva će u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti sa odredbama ovoga Zakona posebne zakone kojima su osnovane ili definirane pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
(3) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske i njihova ovisna društva dužni su uskladiti svoje osnivačke i opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od jedne godine od dana stupanja ovoga Zakona na snagu.
(4) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske iz članka 44. stavaka 3. i 4. ovoga Zakona dužne su donijeti nove odnosno uskladiti postojeće vlastite politike primitaka s uredbom Vlade Republike Hrvatske iz članka 44. stavka 12. ovoga Zakona na prvoj sjednici glavne skupštine odnosno skupštine koja se saziva nakon stupanja na snagu navedene uredbe.
Prijenos dionica i poslovnih udjela na Republiku Hrvatsku
Članak 77.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona dionice i poslovni udjeli kojih su imatelji Centar, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje i Hrvatska agencija za osiguranje depozita smatraju se dionicama i poslovnim udjelima Republike Hrvatske.
(2) U roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona vlasničko tijelo izvršit će promjenu imatelja dionica i poslovnih udjela iz stavka 1. ovoga članka na Republiku Hrvatsku u središnjem depozitoriju vrijednosnih papira, sudskom registru i drugim upisnicima i evidencijama.
(3) Hrvatska agencija za osiguranje depozita će u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona s Republikom Hrvatskom zaključiti poseban sporazum kojim će se urediti prijenos dionica odnosno poslovnih udjela u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske kojih je imatelj Hrvatska agencija za osiguranje depozita, uključujući i naknadu za prenesene dionice odnosno poslovne udjele iz ovoga stavka.
(4) U vezi s prijenosom dionica i poslovnih udjela iz stavka 1. ovoga članka se primjenjuje članak 25. ovoga Zakona.
(5) U vezi s prijenosom dionica i poslovnih udjela iz stavka 1. ovoga članka ne primjenjuju se odredbe posebnih zakona o obvezi ishođenja odobrenja za stjecanje kvalificiranog udjela.
(6) U vezi s prijenosom dionica iz stavka 1. ovoga članka za Republiku Hrvatsku ne nastaje obveza objave ponude za preuzimanje u skladu sa zakonom koji uređuje preuzimanje dioničkih društava.
Dovršetak započetih postupaka
Članak 78.
Postupci raspolaganja dionicama i poslovnim udjelima u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske te postupci izbora članova nadzornih odnosno upravnih odbora i članova uprava odnosno izvršnih direktora koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršit će se po odredbama Zakona o upravljanju državnom imovinom (»Narodne novine«, br. 52/18. i 155/23.).
Članak 79.
(1) Članovi nadzornih odnosno upravnih odbora te članovi uprava i izvršni direktori pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske imenovani na temelju Zakona o upravljanju državnom imovinom (»Narodne novine«, br. 52/18. i 155/23.) i Uredbe o uvjetima za izbor i imenovanje članova nadzornih odbora i uprava pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku i načinu njihovih izbora (»Narodne novine«, br. 12/19.) nastavljaju obnašati svoje funkcije do isteka mandata, a najkasnije do imenovanja ili izbora novih članova odgovarajućih organa u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske sukladno ovom Zakonu.
(2) Nadležna tijela dužna su provesti postupke izbora i imenovanja članova odgovarajućih organa u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske u skladu s člancima 45. do 51. ovoga Zakona te podnijeti zahtjev za ishođenje odobrenja nadležnih tijela, ako je takvo odobrenje potrebno u skladu s posebnim zakonom, u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Prestanak važenja propisa
Članak 80.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju važiti:
1. Odluka o kriterijima za utvrđivanje pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku (»Narodne novine«, br. 22/20.)
2. Odluka o donošenju Kodeksa korporativnog upravljanja trgovačkim društvima u kojima Republika Hrvatska ima dionice ili udjele (»Narodne novine«, br. 132/17. i 52/18.).
Prestanak važenja Zakona o upravljanju državnom imovinom
Članak 81.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o upravljanju državnom imovinom (»Narodne novine«, br. 52/18. i 155/23.).
Stupanje Zakona na snagu
Članak 82.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. listopada 2025.