Baza je ažurirana 04.11.2024. 

zaključno sa NN 103/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 112/04 od 13.08.2004.:

 

MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA

Na temelju članka 44. stavka 5. Zakona o obrtu („Narodne novine“ , br. 49/03. – pročišćeni tekst), ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, nakon prethodno pribavljena mišljenja Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost ministra znanosti, obrazovanja i športa, donosi

 

JEDINSTVENI NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE Klobučar 

1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA

 

Cilj:

            Odgojno-obrazovni program za zanimanje klobučar ima cilj stjecanje znanja,vještina i umijeća u području izrade šešira i kapa, koje će omogućiti polazniku da po svršetku naukovanja samostalno i kvalificirano obavlja poslove i radne zadaće u okviru stečenog zanimanja, te cjeloživotno učenje i usavršavanje.

 

Zadaci:

Ø       Steći potrebna znanja o zaštiti na radu, sprećavanju nesreća, te zaštiti radne i životne sredine.

Ø       Steći  znanja o organizaciji rada, radnom i tehnološkom procesu u klobučarskoj  radionici.  

Ø       Usvojiti znanja o svojstvima, izboru i uporabi različitih vrsta prirodnih i umjetnih materijala, te drugih sirovina u klobučarskom zanatu.

Ø       Razviti vještinu izrade različitih klobučarskih proizvoda.

Ø       Razviti osnovne vještine oblikovanja klobučarskih proizvoda.

Ø       Steći osnovna znanja o konstrukciji krojeva u klobučarstvu.

Ø       Steći osnovna znanja iz područja računalstva i primjene računala u klobučarstvu.

Ø       Upoznati alate, strojeve i uređaje u klobučarstvu, te njihovo tekuće održavanje.

Ø       Steći osnovna znanja o izračunavanju materijala, troškova izradbe i drugih elemenata kalkulacije.

Ø       Naučiti zakonitosti koje vladaju u ustrojstvu nekog poduzeća ili obrta.

Ø       Steći znanja potrebna za cjeloživotno učenje i praćenje razvoja struke i zanimanja.

 

Trajanje obrazovanja: 3 godine

                       

Uvjeti za upis:

            Završena osnovna škola, liječnička potvrda o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova klobučara, ugovor o naukovanju.

 

2. NASTAVNI PLAN

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Hrvatski jezik

3

105

3

105

3

96

306

Strani jezik

2

70

2

70

2

64

204

Povijest

2

70

-

-

-

-

70

Vjeronauk/etika

1

35

1

35

1

32

102

Tjelesna i zdravstvena kultura

1

35

1

35

1

32

102

Politika i gospodarstvo

-

-

2

70

-

-

70

Matematika u struci

2

70

1

35

1

32

137

Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje

2

70

2

70

2

64

204

Estetika i oblikovanje

1

35

1

35

1

32

102

Tehnologija zanimanja s  konstrukcijom

1

35

2

70

2

64

169

Izborna nastava

1

35

1

35

2

64

134

Tjelesna i zdravstvena kultura

Matematika u struci

Stručni predmeti

 

 

 

 

 

 

 

Praktična nastava

 

900

 

900

 

800

2600

Praktična nastava u školi (max)

Računalstvo s vježbama

Praktična nastava u radnom procesu

 

360

 

 

 

 

540

 

270

 

 

 

 

630

 

160

 

 

 

 

640

 

Ukupno nastave

16

1460

16

1460

17

1280

4200

 

A) Općeobrazovni dio

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Hrvatski jezik

3

105

3

105

3

96

306

Strani jezik

2

70

2

70

2

64

204

Povijest

2

70

-

-

-

-

70

Vjeronauk/etika

1

35

1

35

1

32

102

Tjelesna i zdravstvena kultura

1

35

1

35

1

32

102

Politika i gospodarstvo

-

-

2

70

-

-

70

Ukupno

9

315

9

315

7

224

854

 

B) Strukovno-teorijski dio

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Matematika u struci

2

70

1

35

1

32

137

Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje

2

70

2

70

2

64

204

Estetika i oblikovanje

1

35

1

35

1

32

102

Tehnologija zanimanja s  konstrukcijom

1

35

2

70

2

64

169

Izborna nastava

1

35

1

35

2

64

134

Ukupno

7

245

7

245

8

256

746

 

 

            Izborni nastavni predmet može biti tjelesna i zdravstvena kultura i matematika.    Za izborne sadržaje iz matematike mogu se također koristiti sadržaji iz Okvirnih nastavnih programa općeobrazovnih predmeta u srednjim školama (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje broj 11, Zagreb, 1997.).

            Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet).

 

C) Praktični dio (40 tjedana)

 

Naziv predmeta

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

godišnje

godišnje

godišnje

Praktična nastava  u školi (max.)

Osnove računalstva s vježbama

290

 

 

70

270

160

 

Praktična nastava u klobučarskoj radionici

 

540

 

630

 

640

 

Ukupno

900

900

800

2600

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napomena:       Učenici prvog razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika ili trgovačkog društva ) trebaju obaviti najmanje 70 sati praktične nastave u školskoj radionici kako bi savladali osnove struke i položili ispit iz zaštite na radu.

 

D) Ukupno nastave

 

 

Broj sati

Ukupni broj sati

1. razred

2. razred

3. razred

godišnje

godišnje

godišnje

A) Općeobrazovni dio

315

315

224

854

B) Strukovno-teorijski dio

245

245

256

746

C) Praktični dio

900

900

800

2600

Ukupno (A+B+C)

1495

1460

1280

4200

 

3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA

 

Predmeti strukovnoga dijela programa

Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća

Matematika u struci

Pisana provjera, usmeno, domaći rad

Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje

Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, domaći rad

Estetika i oblikovanje

Vježbe, usmeni odgovori, domaći rad

Tehnologija zanimanja s  konstrukcijom

Usmeni odgovori, pisana provjera, pisani radovi, vježbe, tehničko- tehnološka dokumentacija, domaći rad

Osnove računarstva

Praktični rad na računalu

Praktična nastava

Praktičan uradak (mapa za izvođenje praktičnog dijela naukovanja)

 

 

4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA

 

Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa

Nastavnik

Izobrazba

Matematika u struci

profesor 

visokoškolsko obrazovanje,

prof. matematike,

dipl. ing. matematike,

dipl.ing. odjevne tehnologije

Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje

profesor 

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne ili tekstilne tehnologije

Estetika i oblikovanje

profesor 

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne tehnologije

Tehnologija zanimanja s  konstrukcijom

profesor,

suradnik u nastavi 

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne tehnologije

Osnove računarstva s vježbama

profesor

visokoškolsko obrazovanje iz tehnike  (računalstvo, elektrotehnika, politehnika),

dipl. ing. matematike,

prof. matematike,

dipl. ing. računarstva,

dipl. informatičar

Praktična nastava u školi

profesor,

stručni učitelj

visokoškolsko obrazovanje,

dipl. ing. odjevne tehnologije,

srednje obrazovanje

odjevne struke s položenim stručnim ispitom

Praktična nastava u klobučarskoj radionici

Majstor-klobučar

Majstorski ispit ili priznati majstorski status

 

 

            Osim navedenih nastavnika nastavne predmete mogu izvoditi i drugi nastavnici prema Pravilniku o stručnoj  spremi i pedagoško-psihološkom obrazovanju nastavnika u srednjem školstvu (NN 1/96., 80/99.).

 

5. IZVOĐENJE PROGRAMA

 

5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard)

 

Nastavni predmet

Razred

Nastavnik

Broj sati

Broj učenika

Estetika i oblikovanje

1. 2. 3.

Profesor

35, 35, 32

25, za rad u računarskoj učionici 15

Tehnologija zanimanja s  konstrukcijom

1. 2. 3.

profesor i

suradnik u nastavi

35, 70, 32

25, za rad u računarskoj učionici 15

Osnove računarstva s vježbama

1.

Profesor

35

15

 

 

5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa

Prostor

Oprema

Nastavni predmeti

Računalska učionica

15 računala s odgovarajućim programima za obradu teksta, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa Internetu.

Računalstvo s vježbama

Školska učionica, klobučarska radionica

Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima; klobučarska radionica s osnovnim alatima, strojevima i uređajima, 15 računala s odgovarajućim programima, LCD projektor, pisač, mogućnost pristupa Internetu.

Tehnologija zanimanja s konstrukcijom

Školska učionica

Klasična učionica i kabinet prof. s potrebnim uzorcima.

Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje

Učionica- crtaonica,

 

Klasična učionica.

Estetika i oblikovanje

 

 

 

6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA

 

Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta Etika i Tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet Etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.

 

6.1.         {C}Nastavni predmet: Matematika u struci

Godina obrazovanja:  1, 2, 3

Tjedni i godišnji fond sati:

 

Godina obrazovanja

1.

2.

3.

Ukupni fond sati

Broj sati      tjedno/godišnje

2 / 70

1 / 35

1/35

140

 

Cilj programa:

Osposobiti učenike za primjenu osnovnih znanja za izračune u struci

 

Zadaci programa:      

1.           Izračunavanje osnovnih računskih operacija s prirodnim, cijelim, racionalnim i brojevima

2.           Korištenje mjernih jedinice za duljinu, površinu, masu, volumen, opseg i vrijeme

3.           Mjerenje i preračunavanje dužinskih i kvadratnih jedinica

4.           Korištenje pravila trojnog

5.           Izračunavanje udjela u mješavinama vlakana

6.           Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike

7.           Izračunavanje razmaka i broja rupica

8.           Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih oblika

9.           Izračunavanje troškova proizvodnje

10.       Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala po vrstama klobučarskih proizvoda

11.       Izračunavanje utroška konca ovisno o tipu strojnog uboda

12.       Izračunavanje (finoće) mase dužinskih jedinica za vlakna, konce i pređe

13.       Izračunavanje cijene koštanja klobučarskih proizvoda

14.       Izračunavanje cijene rada

15.       Izračunavanje plaće

16.       Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka

17.       Izračunavanje postotnog i kamatnog računa

18.       Planiranje proizvodnje

 

 

Sadržaj programa:  1. godina obrazovanja

 

Nastavno područje

Cilj

Nastavni sadržaji

1.      Prirodni brojevi

Naučiti osnovne računske operacije s prirodnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima

Skup prirodnih brojeva

Računske operacije s prirodnim brojevima

Svojstva računskih operacija

Djeljivost prirodnih brojeva

Zajednički djelitelj i najveći zajednički djelitelj

Zajednički višekratnici i najmanji zajednički višekratnik

2.      Cijeli brojevi

Naučiti osnovne računske operacije s cijelim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima

Skup cijelih brojeva

Pridruživanje točaka pravca cijelim brojevima

Uspoređivanje cijelih brojeva

Računske operacije s cijelim brojevima

3.      Racionalni brojevi

Naučiti osnovne računske operacije s racionalnim brojevima, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima

Skup racionalnih brojeva

Jednakost racionalnih brojeva

Pridruživanje točaka pravca racionalnim brojevima

Računske operacije s racionalnim brojevima

Decimalni brojevi i razlomci

Računanje s decimalnim brojevima

Kombinirani zadaci

4.      Mjerne jedinice

Naučiti preračunavanje mjernih jedinica, te stečena znanja primijeniti u drugim stručnim predmetima

Mjerne jedinice za duljinu

Mjerne jedinice za površinu

Mjerne jedinice za masu

Mjerne jedinice za volumen

Mjerne jedinice za opseg (oplošje)

Mjerne jedinice za vrijeme

5.      Pravilo trojno

Naučiti pomoću trojnog pravila izračunavanje nepoznate veličine (vrijednosti) i praktična primjena znanja

Jednostavno trojno pravilo

Složeno trojno pravilo

6.      Račun smjese

Naučiti izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana i praktična primjena znanja

Izračunavanje udjela pojedinih vlakana u mješavinama vlakana

 

7.      Primijenjeni račun u krojaštvu i klobučarstvu

Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika dijelova u klobučarstvu i praktična primjena znanja

Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike

Izračunavanje razmaka i broja rupica

Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima

 

Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih dijelova

Sadržaj programa:        2. godina obrazovanja

 

NastavnA cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća)

Nastavni sadržaji

1. Primijenjeni račun u krojaštvu i klobučarstvu

Naučiti izračunavanje utroška obrubne vrpce za različite geometrijske oblike i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje razmaka između rupica i potreban broj rupica i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje raspodjele raporta i praktična primjena znanja

Naučiti izračunavanje opsega različitih oblika dijelova u klobučarstvu i praktična primjena znanja

Izračunavanje utroška vrpce na obrubima za razna geometrijske oblike

Izračunavanje razmaka i broja rupica

Izračunavanje razmaka raporta uzorka na ravnim i kružnim oblicima

 

Izračunavanje kružnih, polukružnih djelomično kružnih dijelova

2. Izračunavanje utroška osnovnog i pomoćnog materijala

Naučiti izračunavanje utroška materijala i konca za različite proizvode u klobuačrstvu i praktična primjena znanja

Izračunavanje prosječnog utroška materijala za izradu proizvoda u klobučarstvu

Izračunavanje utroška konca za različite strojne ubode

3. Izračunavanje finoće

Naučiti izračunavanje dužinske mase za različite linearne tekstilne tvorevine i praktična primjena znanja

Izračunavanje mase dužinskih jedinica za vlakna, konce i pređe

4. Iskorištenje krojnih slika

Naučiti izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka te praktična primjena znanja

Izračunavanje iskorištenja krojne slike i međukrojnog gubitka

       

Sadržaj programa:  3. godina obrazovanja

 

NastavnA cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća)

Nastavni sadržaji

1.      Izračunavanje troškova proizvodnje

Naučiti izračunavanje cijene rada, materijala, plaće i prodajne cijene te praktična primjena znanja

Izračunavanje cijene rada

Izračunavanje cijene materijala

Izračunavanje plaće (bruto, neto, doprinosi, porez, prirez, neoporezivi dio, porezna osnovica, porezna stopa

Izračunavanje cijene koštanja klobučarskih proizvoda

2.      Kamatni i postotni račun

Naučiti izračunavanje postotka, poreza i kamata te praktična primjena znanja

Izračunavanje postotka

Izračunavanje kamata

Izračunavanje poreza

3.      Planiranje proizvodnje

Naučiti izračunavanje podataka za planiranje proizvodnje i praktična primjena znanja

Izračunavanje podataka za izradu operativnih planova proizvodnje

 

Metodičke napomene:

U odabiru nastavnih područja korišten je princip egzemplarnosti. Nastavni sadržaji ovog predmeta u korelaciji su sa svim ostalim strukovnim predmetima zanimanja klobučar. Nastavni program je okvirni, prema kojemu će svaka škola izraditi operativni program.  Pri izradi operativnih programa moguće je koristiti se dodatnom literaturom, osobito literaturom iz područja tehnologije klobučarstva. Operativni program mora biti detaljniji, te sadržaj mora biti raspoređen sukladno školskom kalendaru rada. U operativnom programu koji će raditi škole raspodjela sati po nastavnim područjima može odstupati od okvirnog programa ali ne može odstupati od godišnjeg fonda sati.

 

Oblici i načini rada:

Nastava se izvodi u školskoj učionici. Rad učenika je grupni i individualni. Metode kojima se obrađuju nastavni sadržaji su verbalne i praktične (vježbanje). Provjeravanje znanja učenika je pismeno, usmeno i vježbe.

 

Obveze učenika:

Uredno pohađanje nastave i izvršavanje obaveza te imati potreban pribor (udžbenik, bilježnica, olovka, gumica, kalkulator, trokuti, šestar).

 

Literatura:

1.      Boško Jagodić, Milivoj Miliša: Matematika, udžbenik za 1. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb

2.      Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb

3.      Ivan Mrkonjić: Matematika, udžbenik za 2. razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb

Mijo Matošević: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, "UM" d.o.o., Nova Gradiška

           

 

6.2. Nastavni predmet: Materijali s osnovama tekstilne proizvodnje

 

Razred: 1. 2. I 3.

Tjedni (ukupni) broj sati: 2/70 , 2/70, 2/64

 

Cilj

Stjecanje teoretskih znanja o osnovnom i pomoćnim materijalima i osnovama njihove proizvodnje.

 

Zadaci:

Ø       Usvojiti osnovna  znanja iz područja kemije, značajnih za zanimanje. 

Ø       Usvojiti znanja o vrstama, značaju i svojstvima osnovnih i pomoćnih materijala. 

Ø       Steći vještinu raspoznavanja i klasifikacije osnovnih i pomoćnih materijala. 

Ø       Razvijanje sposobnosti izbora materijala s obzirom na vrstu i namjenu proizvoda.

Ø       Spoznavati značaj upotrebe umjetnih materijala u zamjenu za prirodne.

Ø       Upoznavanje učenika s otpadnim tvarima tekstilne industrije, te njihovim uklanjanjem. 

Prvi razred: 2/70

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Osnove kemije

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekstilna vlakna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pređe i konci.

Poznavanje osnovnih kemijskih zakonitosti.

Poznavanje osnovnih kemijskih spojeva, važnih za tekstilnu proizvodnju

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznavanje svojstava prirodnih vlakana.

 

 

 

 

 

 

Poznavanje osnovnih principa proizvodnje umjetnih vlakana i njihovih svojstava, te uporabe.

 

 

 

 

 

Najosnovnija znanja o proizvodnji pređe i konca.

Elementi, spojevi i smjese.

Atomi, molekule, periodni sustav elemenata, simboli, formule i jednadžbe.

Kemijske veze i svojstva tvari.

Otopine, kiseline, lužine i soli.

pH-vrijednost, neutralizacija.

Organski spojevi, struktura i sistematika.

Polimerizacija i polikodenzacija.

Aminokiseline, peptidi, proteini.

 

Prirodna vlakna: pamuk, vuna, svila.

Vlaknata tvar i struktura.

Mikroskopsaka slika prirodnih vlakana.

Uporaba prirodnih vlakana u skladu sa svojstvima.

 

Umjetna vlakna (proizvodni principi, umjetna vlakna iz prirodnih polimera, sintetska vlakna).

Tehnološka i fiziološka svojstva umjetnih vlakana, te njihova primjena. 

 

Pređa od raznih vlakana, proizvodni principi, filamentne i multifilamentne pređe.

Svojstva:

-          finoća,

-          ravnomjernost,

-          elastičnost,

-          istezljivost isl

Konci i njihova proizvadnja. Odredbe o finoći konca, sustavi numeriranja.

  

Drugi razred: 2/70

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Tkanine

 

 

 

 

 

 

 

Netkani tekstil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pletiva.

 

 

 

 

Osnovna znanja o proizvodnji tkanina i poznavanje stručnih pojmova. 

 

 

 

 

 

 

Osnovna znanja o proizvodnji netkanog tekstila, te njegovih svojstava i uporabi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osnovna znanja o proizvodnji, svojstvima i uporabi pletiva.

 

 

 

 

Princip pravokutnog križanja niti.

Osnovni prepleti (platno, keper, atlas), te svojstva koja proizlaze osnovi njih.

Otpornost na habanje, elastičnost, mogućnost šivanja, glačanja i uporabne mogućnosti.

 

Pojam netkanog tekstilnog plošnog proizvoda.

Proizvodni principi (vlaknasti netkani tekstil,končani netkani tekstil, proizvodi s naslojavanjem).

Svojstva netkanog tekstila (izolacijska moć, otpornost na habanje, ponašanje kod vlaženja, istezanje, elastičnost).

Uporaba netkanog tekstila u klobučarstvu.

 

Princip vodoravnog i okomitog pletenja.

Struktura pletiva.

Osnovni prepleti i tijek niti. Tehnološka i uporabna svojstva pletiva.

 

 

 

Treći razred: 2./64.

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Oplemenjivanje tekstila

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koža i krzno         

 

 

 

 

 

 

 

Ekologija u tekstilnoj i kožarskoj industriji            

Upozanati principe oplemenjivanja u svrhu promjene svojstava i izgleda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osnovna znanja o koži i krznu.

 

 

 

 

 

 

 

Poznavanje ekoloških problema  i mogućnosti zaštite okoliša

Pojam oplemenjivanja.

Oplemenjivanje radi promjene izgleda materijala (bijeljenje, bojenje, štampanje, utiskivannje, apretura protiv gužvanja, za vodoodbojnost, samforizacija, filcanje, visoko oplemenjivanje i sl.).

Prednosti i nedostaci oplemenjivanja.

Postupci oplemenjivanja u klobučarstvu.

 

Prirodna koža i krzno, osnove dobivanja, svojstva, kakvoća, kategorizacija i primjena u klobučarstvu.

Umjetna koža i krzno, osnove dobivanja, svojstva i primjena u klobučarstvu.

 

Otpadne tvari u tekstilnoj i kožarskoj industriji.

Pročišćavanje otpadnih voda i zbrinjavanje ostalih otpadaka.

 

Metodičke napomene: U izvođenju nastave preporučuje se korištenje uzoraka tekstilija i drugih materijala, a preporuča se i posjet odgovarajućim industrijskim pogonima. Važno je povezivanje sadržaja i izradom šešira i kapa.

Seminarski radovi su također vrlo korisni oblici, koji pridonose stvaranju navika samostalnog učenja.

 

 

6.3. Nastavni predmet: Estetika i oblikovanje

 

Razred: 1., 2. i 3.

Tjedni (ukupni) broj sati:1/35 , 1/35 i 1/32.

 

Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja o umjetnosti, estetici i modi.

 

Zadaci:

Ø       Razvijanje sposobnosti boljeg i krtičnijeg opažanja ljudi i okoliša,

Ø       Razvijanje sposobnosti praćenja mode i modnih kretanja,

Ø       Razvijanje sposobnosti estetskog oblikovanja izradaka,

Ø       Stjecanje spretnosti crtanja modnih skica,

Ø       Razvijanje sposobnosti kreativnog razmišljanja,

Ø       Razvijanje potrebe združivanja znanja ovog predmeta s konstrukcijom i modeliranjem,

Ø       Povezivanje znanja ovog predmeta s praktičnim radom.

 

Prvi razred: 1/35

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Estetika

 

 

Umjetnost i moda

 

 

 

 

 

 

 

Odijevanje

 

 

 

 

Likovni elementi i kompozicija

Spoznavanje i razumijevanje pojma.

 

 

Osnovni pojmovi o umjetnosti i modi.

 

 

 

 

 

 

 

Sposobnost povezivanja likovne umjetnosti, estetike, mode i odijevanja.

 

 

 

 Razumijevanje pojmova, razvijanje sposobnosti porimjene zananja kod crtanja skica.

Pojam estetike i njezina uloga u različitim područjima.

 

Pregled i podjela umjetnosti.

Kreiranje mode.

Modne smjernice, moda i estetika.

Antimoda.

Moda kroz povijest (Egipat, Grčka, Rim, Romanika, Gotika, Renesansa, barok i rokoko, moda 19. i 20.st.)

 

Temeljne funkcije odijevanja, .

Izrada modnih skica po izboru.

Korištenje modnih časopisa.

Komunikacijska uloga odjeće.

 

Zlatni rez.

Perspektiva.

Osnovni likovni elementi kao osnova crtanja i slikanja.

Likovna kompozicija u izradi modne skice

 

Drugi razred:  1/35

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Prirodne i modne proporcije ljudskog tijela.

 

 

 

 

 

 Boje 

 

 

 

 

 

Crtanje čovječeg tijela 

Razvijanje sposobnosti primjene znanja o proporcijama pri izradi modne skice.

 

 

 

 

 

 

Poznavanje osnovnih boja i njihova primjena u praksi.

 

 

 

 

Sposobnost ljepše izrade modnih skica.

Pojam prirodne i modne proporcije.

Razlika između ženske, muške i dječje proporcije.

Modna figura, crtanje ženske, muške i dječje figure.

Ideal ljepote čovječeg tijela kroz povijest i danas.

 

Krug boja.

Harmonija i kontrast boja.

Bojadisarske tehnike.

Crtanje crno-bijelog i obojenog modela.

 

Crtanje cijele figure.

Crtanje glave.

Crtanje nogu.

Crtanje ruku.

 

Treći razred:  1/32

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Modno crtanje

 

 

 

 

 

Odjevanje i moda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Razvijanje sposobnosti modnog crtanja.

Povezivanje znanja s konstrukcijom krojeva i praktičnim radom.

 

 

Sposobnost interpretiranja tendencija iz modnih časopisa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skiciranje odjeće.

Crtanje modne skice bez pomoći uzora.,

Crtanje modne skice prema fotografiji.

Crtanje tehničke modne skice.

 

Linije odjeće nekoć i danas.

Utjecaj i uloga materijala, linija i boja na oblike odijevanja.

Tendencije mode u pogledu materijala, oblika, linije i boje.

Modni dodaci (nakit, kozmetika, pokrivanje ruku, pokrivanje nogu, obuća, pokrivanje glave).

Usklađivanje šešira ili kape s različitim vrstama odjeće.

Crtanje modnih skica .

 

6.4. Nastavni predmet: Tehnologija zanimanja s konstrukcijom

 

Razred: 1., 2., 3.

Tjedni (ukupni) broj sati:  1/2/2            

Cilj:

            Pridonijeti osposobljavanju učenika za samostalan rad u  procesu izrade proizvoda od prirodnih i umjetnih materijala usvajanjem teoretskih znanja, koja omogućuju potpunije razumijevanje radnih postupaka i operacija.

 

Zadaci:

Ø       Usvajanje osnovne i posebne terminologije odjevne struke.

Ø       Usvajanje teoretskog znanja, koje je potrebno pri praktičnom radu.

Ø       Upoznavanje učenika s alatima strojevima i uređajima za izradu klobučarskih proizvoda.

Ø       Upoznavanje s opasnostima pri radu i mogućnostima njihovog sprečavanja.

Ø       {C}Upoznavanje mogućnosti racionalne iskoristivosti materijala, alata i naprava, te radnog vremena.

Ø       Upoznati učenike s problematikom točnosti i čistoćom obrade.

Ø       Razviti odgovornost za za čuvanje i održavanje sredstava za rad te težnju za povećanjem proizvodnosti.

 

Prvi razred:1/32

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Radionica

 

 

 

 

 

 

 

Ručni alat i pribor za strojno šivanje

 

 

 

 

 

 

Konac

 

 

 

 

 

 

 

Ljepila 

 

 

 

 

 Obrada rubova

Upoznati alat i opremu klobučarske radionice.

Shvatiti organizaciju rada u

klobučarskoj radionici.

 

 

 

 

 Razvijanje sposobnosti  razlikovanja i upotrebe

 

 

 

.

 

 

Mogućnost odabira konca zavisno o vrsti materijala.

 

 

 

 

 

 

Odabir i uporaba ljepila

 

 

 

 

Sposobnost izbora načina obrade rubova krzna i kože.

 

Prostor radionice – površina, visina, osvijetljenost, grijanje,   vlaga, protupožarna zaštita, radno odijelo, radno mjesto, osobni i zajednički radni alat.

 

Alati za mjerenje, označavanje, krojenje, ručno šivanje, bušenje i ostalu ručnu obradu. Strojne igle,razlikovanje igala i izbor u skladu s vrstom materijala.

 

Pojam konca, finoća, sposobnost razlikovanja s obzirom na vrstu sirovine (prirodna, sintetička i miješana vlakna), usklađivanje igle,konca i materijala.

 

Vrste ljepila u klobučarstvu, čuvanje i skladištenje. Nanošenje ljepila i lijepljenje.

 

Izrada rubova, zaobljenja, uglova i uporaba šablona.

 

Drugi razred:  70

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Šivaći stroj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pribor u izradi šešira i kapa

 

 

 

 

 

 

Konstrukcijska priprema 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Krojenje

Upoznati građu šivaćeg stroja, a posebno dijelova koji utječu na kvalitetu i oblikovanje uboda.

Sposobnost otklanjanja pogrešaka pri šivanju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznavanje proizvodno tehničkog pribora i njegove funkcije s obzirom na tehniku izvedbe i uporabu gortovog proizvoda.

 

 

Poznavanje funkcije konstrukcijske pripreme.

Osnovno poznavanje anatomije ljudskog tijela.

Poznavanje metode dobivanja mjera za konstrukciju. 

 

 

Poznavanje načina krojenja i njihov odabir 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Poznavanje tehnike krojenja šešira i kapa.

Vođenje donjeg i gornjeg konca,naprave za transport materijala,podešavanje dijelova, koji utječu na kvalitetu pomicanja materijala u smjeru šivanja, lovac zamke (funkcija i zamjena vretena), regulator ubodne dužine, naprava za namatanje konca, pogonski mehanizam, automatsko rezanje konca.

Zaštitne mjere pri radu sa šivaćim strojem.

Podmazivanje i tekuće održavanje šivaćih strojeva.

 

Izbor osnovnog i pomoćnog materijala,te modnih dodataka.

Zahtjevi vezani za proizvodno-tehnički pribor.

 

Prikupljanje ideja, kreiranje i oblikovanje, opisivanje i označavanje pokrivala za glavu.

Osnove anatomije ljudskog tijela.

Analiza proporcija ljudskog tijela.

Analiza antropometrijskih podataka.

Analiza glavnih i pomoćnih konstrukcijskih mjera.

Konstrukcija različitih vrsta krojeva za kape i šešire (konstrukcija, modeliranje, kompletiranje, krojni dijelovi).

 

Ručno i strojno krojenje. Načini polaganja materijala u krojne slojeve.

Polaganje šablona  u krojni crtež.

Grubo i fino krojenje.

Zaštitne mjere pri krojenju.

 

Treći razred:  64

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Priprema rada u klobučarskoj radionici

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontrola izradaka

 

 

 

 

Čišćenje mrlja 

 

 

 

 

 

 Pakiranje i etiketiranje gotovih izradaka

Upoznati se s načinima izradbe i međusobne ovisnosti elemenata sustava. Stjecanje navike planskog rada.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Važnost međufazne i konačne kontrole

 

 

 

 Poznavanje sredstava, načina i uređaja za čišćenje

 

 

 

 

 Spoznavanje važnosti pakiranja i etiketiranja.

Sposobnost pravilnog pakiranja i etiketiranja.

Pojedinačna i serijska izradba.

Elementi sustava rada i čovjek u sustavu (humani i ekonomski aspekti).

Konstrukcijska, operativna i tehnološka priprema:

- oblikovanje modela

- proračun utroška materijala

- plaća, pogonska sredstva, pojedinačni troškovi, zajednički troškovi.

 

Postupci međufazne i kontrole gotovih izradaka.

Načini uočavanja i otklanjanja pogrešaka.

 

Utvrđivanje vrste mrlja.

Postupci suhog čiščćenja.

Detaširanje i sredstva za detaširanje.

Kemijsko čišćenje.

 

Priprema gotovih izradaka za isporuku.

Etiketiranje (sirovinski sastav, veličina, održavanje i sl.)

Pakiranje

 

 

6.5. {C}Nastavni predmet: Izborna nastava

 

6.5.1.  Tjelesna i zdravstvena kultura

 

 Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture objavljen je u «"Narodnim novinama" br. 136» od 28. kolovoza 2003.g.

 

6.5.2.     Matematika u struci

 

U izbornom predmetu matematika u struci nudi se detaljnija obrada nastavnih sadržaja iz nastavnog programa stručno-teoretskog dijela matematika u struci .

 

6.6. Nastavni predmet:  Praktična nastava (praktični dio naukovanja)

 

Razred: 1.

Godišnji fond sati: 900

 

Cilj

            Cilj praktičnog dijela naukovanja je stjecanje znanja, vještina i navika, koje omogućuju polazniku da po svršetku naukovanja sasmostalno i kvalificirano obavlja poslove i radne zadaće zanimanja.

 

Zadaci:

Ø       da učenici usvoje znanja, vještine i navike iz područja zaštite na radu i zaštite životne i radne sredine,

Ø       da steknu uvid u organizaciju rada i tehnološki proces u klobučarskoj radionici,

Ø       stjecanje vještine krojenja šešira i kapa,

Ø       stjecanje vještine izrade radnih dijelova gotovih proizvoda,

Ø       stjecanje vještine oblikovanja šešira i kapa,

Ø       stjecanje znanja o izboru materijala i pribora u skladu s vrstom i namjenom proizvoda,

Ø       stjecanje znanja i vještina tekućeg održavanja alata, strojeva i uređaja.

 

Sadržaj:

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine, umijeća)

 

Zaštita na radu i ekološki zahtjevi.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rad s ručnim alatom.

 

 

 

 

Obrada rabljenog šešira.

 

 

 

 

Vježbe na stroju.

 

 

Ukrasi

 

 

Primjeniti zakonske i pogonske propise o zaštiti na radu.

Objasniti propise, koji se odnose na nositelje osiguranja.

Opasnosti od električne struje.

Ostali izvori opasnosti i pružanje prve pomoći.

Postupci rukovanja i zbrinjavanja otpada.

 

Rukovanje s ručnim alatom i njegovo održavanje

Šivanje rukom različitim bodovima, te pravilno držanje igle i tijela.

Oblikovanje netkanih tekstilija(pusta).

 

Mehaničko čišćenje šešira

Čišćenje šešira organskim otapalima.

Obamitanje pusti

Krpanje pustenine.

 

Šivanje različitim vrstama uboda.

Čišćenje šivaćeg stroja

Ukrasno zrnčanje po razglačanim šavovima.

Podstavljanje šešira i kapa.

 

Slaganje ukrasa i vrpca.

Izrada ukrasnih nabora.

 

Izrada ukrasa od kože i krzna

Izrada ukrasa od umjetnog cvijeća

                                

Uporaba materijala i pribora.

 

 

Obnavljanje šešira

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrubljivanje

 

 

Šešir s obodom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izrada ostalih šešira i kapa

 

Izbor osnovnog materijala i materijala za podstavu, umetke i ukrase u skladu s vrstom, namjenom i kakvoćom izradaka.

 

Uzimanje mjere, pregledavanje i čišćenje šešira.

Apretiranje šešira.

Napinjanje na kalup i oblikovanje šešira.

Glačanje šešira

Konačna obrada šešira, prišivanje ukrasa i postizavanje skladnosti

 

Prišivanje podstave i obrubljivanje (paspuliranje) oboda na šeširima s vrpcom.

 

Prenošenje krojnih dijelova na materijal i krojenje.

Ukrašavanje.

 

Biranje oblika šešira

Uzimanje mjera.

Pregledavanje tuljka.

Pripremanje apreture.

Napinjanje šešira na kalup.

Oblikovanje šešira i glačanje.

Sušenje šešira i skidanje s kalupa.

Dovršavanje šešira, prišivanje podstave i ukrasa.

Završno pregledavanje šešira.

 

Izrađivanje kostura za šešire iz različitih materijala.

Izrađivanje šešira iz samta.

Obrađivanje tuljka  za novi šešir.

Izrađivanje šešira iz metražnog materijala.

Izrađivanje ženskog šešira.

Izrađivanje različitih kapa.

Izrađivanje šešira od slame s obodom.

Postavljanje gotovih tuljaka iz slame.

 

 

6.7. Nastavni predmet: Osnove računarstva s vježbama

 Razred: 1.

Tjedni (ukupni) broj sati: 2/70

Cilj:

            Stjecanje teoretskih i praktičnih znanja rada na računalu.

 

Zadaci:

Ø       Upoznati učenike s radom računala i njegovim dijelovima.

Ø       Upoznati učenike s mogućnošću korištenja računala u svrhu izrade stručne dokumentacije.

Ø       Upoznati učenike s načinom korištenja Interneta radi širenja znanja u klobučarskoj struci.

Ø       Stjecanje vještine rada u osnovnim računalnim programima.

 

Nastavna cjelina

Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)

Nastavni sadržaji

Pojam informatike

 

 

Građa računala

 

 

 

 

 

 

 

 Rad s računalom

Software - programska potpora

Word

 

 

Internet

Znati definirati informatiku i računalstvo.

 

 

Usvojiti znanja o građi računala i povezati građu s praktičnim radom na računalu.

 

 

 

 

 

 

Znati se koristiti računalom za pisanje teksta.

Koristiti se naprednijim tehnikama u radu s tekstom i znati izrađivati i popunjavati tablice

 

Znati koristiti se Internetom

Osnove informatike, podjela informacija, računarstvo

 

Funkcionalna shema računala, procesor, memorija, U/I uređaji, prikaz brojeva za memoriju, operacijski sustavi, Windows.

Fizičko povezivanje dijelova računala, rad s tipkovnicom i mišem, obrada i ispis teksta.

 

Rad s datotekama, izrada i uređivanje tablica, crtanje i umetanje objekata, program za formulare.

 

 

Struka na Internetu, svjetsko i   domaće tržište klobučarskih materijala i proizvoda, dizajn, korištenje pretraživača.

 

Nastavni predmet::

Preporučuje se izvođenje nastave isključivo praktičnim radom na računalu.

Obveze učenika: Izrada domaćih i školskih pisanih radova vezanih uz stručne predmete.

 

7. ISPITNI KATALOG - POMOĆNIČKOG/ZAVRŠNOG ISPITA

 

Ispitni cilj:

Cilj završnog ispita je provjera znanja, sposobnosti i vještina koje su potrebne za obavljanje poslova i zadaća u zanimanju klobučar.

 

 

Način provjere znanja i umijeća:

 

Završni ispit:

1.  Praktični dio (radna proba ili izrada šešira ili kapa).

2.    Strukovno- teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).

3.    Ispit znanja iz hrvatskog jezika.

 

Pomoćnički ispit (poseban ispit ili kao sastavni dio završnog ispita):

1.      Praktični dio (radna proba ili izrada šešira ili kapa).

2.      Stručno-teorijski ispit znanja (pisani ili usmeni oblik).

 

Praktični dio ispita u skladu je s nastavnim planom praktičnog dijela naukovanja. Praktična zadaća se sastoji od izvođenja radne probe ili izrade krznenog uratka, a obuhvaća područja:

1.      Izrada modne skice i konstrukcije kroja.

2.      Zaštita na radu i ekološki zahtjevi.

3.      Svojstva i primjena tekstilnih materijala.

4.      Primjena drugih materijala.

5.      Ručni alati za obradu i šivanje.

6.      Mehanizirani ručni alati i njihova uporaba.

7.      Strojevi i uređaji u klobučarstvu.

8.      Krojenje.

9.      Šivanje.

10.  Obrada šešira i kapa.

11.  Čišćenje.

12.  Ađustiranje.

 

            Temeljem navedenih područja naučniku se zadaje izrada jednog uratka ili izvođenje radne probe. Prije nego se pristupi praktičnom dijelu ispita, Ispitna komisija treba odobriti tehnološku dokumentaciju za izradu.. Ona  treba sadržavati sve potrebne elemente za izvođenje praktičnog dijela ispita.

 

Moguće radne probe i izratci:

·         {C}obnavljanje šešira iz pusta,

·         izrada šešira s obodom ,

·         izrada šešira od različitih metražnih materijala,

·         izrada ženskog šešira s modnim ukrasima,

·         izrada različitih vrsta kapa,

·         izrada šešira od slame.

 

Pri izradi praktične zadaće učenik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.

 

Strukovno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za teorijski dio naukovanja.

 

Teme i cjeline iz predmeta:

 

Tehnologija zanimanja s konstrukcijom

Organizacija rada u klobučarskoj radionici Ručni alat i pribor za strojno šivanje. Konac. Ljepila. Obrada rubova krzna i kože. Šivaći stroj. Pribor u izradi šešira i kapa. Konstrukcijska priprema. Krojenje . Priprema rada. Međufazna kontrola i kontrola gotovih proizvoda. Čišćenje mrlja. Pakiranje i etiketiranje.

 

Materijali s osnovama tekstilne proizvoenje:

Osnove kemije Tekstilna vlakna Pređe i konci. Tkanine. Netkani tekstil. Pletiva. Oplemenjivanje tekstila. Koža i krzno. Ekologija u tekstilnoj i kožarskoj industriji.

 

Matematika u struci:

Matematičke i računske operacije. Postotni račun. Izračunavanje potrebnog materijala. Izračunavanje troškova rada.

 

Estetika i oblikovanje:

1.      Estetika.

2.      Umjetnost i moda.

3.      Odijevanje.

4.      Likovni elementi i kompozicija.

5.      Proporcije ljudskog tijela.

6.      Crtanje čovječjeg tijela.

7.      Modno crtanje.

8.      Odijevanje i moda.

 

 

STANDARDIZIRANI OCJENJIVAČKI LIST

 

I. PRAKTIČNI DIO ISPITA

 

Radnje obavljene u okviru praktične zadaće

Broj bodova

Izrada dokumentacije za praktičnu zadaću

0 - 10

Korištenje zaštitnih sredstava i naprava

0 - 10

Spretnost rukovanja alatima i strojevima.

0 - 20

Podešavanje strojeva i alata.

0 - 10

Koncentracija i izdržljivost

0 - 10

Kakvoća izrađenog uratka ili radne probe

0 - 20

Točnost dimenzija i obrade prema planu

0 - 20

 

 

UKUPNO BODOVA:

0 -100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BODOVNA LISTA

 

% bodova

ocjena

92 - 100%

Odličan (5)

81 - 91%

Vrlo dobar (4)

67 - 80%

Dobar (3)

50 - 66%

Dovoljan (2)

0 - 49%

Nedovoljan (1)

 

 

II.                 STRUKOVNO – TEORETSKI DIO

 

          Strukovno teorijski dio ispita je u pisanom obliku, a sastoji se od pitanja i zadaća koje donosi ispitna komisija, na osnovu kataloga ispitnih pitanja i zadataka za pomoćničke ispite (ako postoje) ili na prijedlog nastavnika stručne teorije.

          

Ocjena se utvrđuje prema ovoj ljestvici:     

 

BODOVNA LISTA

 

% bodova

ocjena

90 - 100%

Odličan (5)

80 - 89%

Vrlo dobar (4)

70 - 79%

Dobar (3)

60 - 69%

Dovoljan (2)

0 - 30%

Nedovoljan (1)

 

 

           

 

 

 

 

 

Učenik koji postigne 30 do 59% bodova upućuje se na usmeni ispit.

Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih učenik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita.

 

Ovaj nastavni plan i program stupa na snagu danom objave u „Narodnim novinama“, a  primjenjuje se od 1. rujna 2004. godine.

 

 

Klasa: 133-02/04-02/7

Ur. Broj: 526-12/04-53

Zagreb, 1. srpnja 2004.

 

Ministar

Branko Vukelić, v.r.

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/312794.html

Copyright © Ante Borić