Baza je ažurirana 17.04.2024. 

zaključno sa NN 43/24

PRESTAO VAŽITI ALI VIDI OVDJE!

HRVATSKA AGENCIJA ZA POŠTU I ELEKTRONIČKE KOMUNIKACIJE

Temeljem članka 12. stavka 1. točke 1. i članka 99. Zakona o elektroničkim komunikacijama (»Narodne novine« broj 73/08 i 90/11) Vijeće Hrvatske agencije za poštu i elektroničke komunikacije donosi

 

PRAVILNIK O NAČINU I ROKOVIMA PROVEDBE MJERA ZAŠTITE SIGURNOSTI I CJELOVITOSTI MREŽA I USLUGA

Pročišćeni tekst

NN 109/1233/13126/1367/16, 66/19

I. OPĆE ODREDBE

SADRŽAJ PRAVILNIKA

Članak 1. (NN 67/16)

Ovim Pravilnikom propisuju se način i rokovi u kojima operatori javnih komunikacijskih mreža moraju poduzimati sve odgovarajuće mjere kako bi zajamčili cjelovitost svojih mreža, u svrhu osiguravanja neprekinutog obavljanja usluga koje se pružaju putem tih mreža, te uređuje način izvješćivanja Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (dalje: Agencija) od strane operatora javnih komunikacijskih mreža i elektroničkih komunikacijskih usluga o povredi sigurnosti ili gubitku cjelovitosti od značajnog utjecaja na rad njihovih mreža ili obavljanje njihovih usluga.

Ovaj Pravilnik usklađuje se s odredbom članka 13.a Direktive 2002/21/EC Europskog parlamenta i Vijeća o zajedničkom regulatornom okviru za elektroničke komunikacijske mreže i usluge koja je izmijenjena i dopunjena Direktivom 2009/140/EC.

POJMOVI I ZNAČENJA

Članak 2. (NN 67/16, 66/19)

U smislu ovog Pravilnika pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:

1. informacijski sustav: komunikacijski, računalni ili drugi elektronički sustav u kojem se podaci obrađuju, pohranjuju ili prenose, tako da budu dostupni i upotrebljivi za ovlaštene korisnike,

2. integritet (cjelovitost) mreže: skup tehničkih zahtjeva za procese, rad i izmjene u elektroničkoj komunikacijskoj mreži, u svrhu osiguravanja nesmetane uporabe međusobno povezanih elektroničkih komunikacijskih mreža, kao i pristupa tim mrežama te cjelovitosti podataka pohranjenih u elektroničkoj komunikacijskoj mreži,

3. sigurnosni incident: događaj koji može uzrokovati narušavanje sigurnosti i/ili gubitak integriteta mreže koji može utjecati na rad elektroničkih komunikacijskih mreža i/ili usluga,

4. računalno-sigurnosni incident: jedan ili više računalnih sigurnosnih događaja koji su narušili odnosno narušavaju sigurnost informacijskog sustava ili računalne mreže, te ugrožavaju povjerljivost, cjelovitost i dostupnost informacija koji se korištenjem informacijskog sustava ili računalne mreže kreiraju, obrađuju, pohranjuju ili prenose.

MJERE ZA ZAŠTITU SIGURNOSTI I INTEGRITETA MREŽA I USLUGA

Članak 3. (NN 33/13, 67/16)

(1) Operatori su obvezni provesti odgovarajuće tehničke i ustrojstvene mjere za osiguranje sigurnosti i integriteta svojih javnih komunikacijskih mreža i/ili usluga. Te mjere moraju osigurati neprekidno pružanje javnih komunikacijskih usluga putem mreža, kao i stupanj sigurnosti, odgovarajući na prijetnje i sprječavajući sigurnosne incidente ili ublažavajući njihov utjecaj na rad javne komunikacijske mreže, mrežno povezivanje kao i/ili na javne komunikacijske usluge korisnika. Poduzete mjere osobito se provode kako bi se spriječio i umanjio utjecaj sigurnosnih incidenata na korisnike usluga i međusobno povezane elektroničke komunikacijske mreže.

(2) U mjere pod stavkom 1. moraju biti uključene i procedure za upravljanje rizicima, sigurnosni zahtjevi za osoblje, sigurnost sustava i prostora, upravljanje postupcima, upravljanje sigurnosnim incidentima, upravljanje kontinuitetom poslovanja te nadzor i testiranje sigurnosti.

(3) Popis minimalnih mjera iz stavka 1. i 2. ovog članka i referentnih normi za njihovo provođenje prikazan je u Dodatku 1.

(4) Osim navedenih referentnih normi iz Dodatka 1. operatori mogu primijeniti i druge odgovarajuće norme u svrhu ostvarivanja mjera iz ovog članka.

(5) Operatori su obvezni elektroničkim putem jednom godišnje, najkasnije do kraja mjeseca siječnja dostaviti Agenciji dokumentiranu sigurnosnu politiku za prethodnu godinu koja obuhvaća poduzete mjere sigurnosti i pripadajuće norme.

(6) Brisan.

(7) Brisan.

Članak 3.a. (NN 67/16)

(1) Operator mora najmanje jednom godišnje provesti reviziju informacijskog sustava kako bi se utvrdilo jesu li ispunjene minimalne mjere sigurnosti iz Dodatka 1 ovog Pravilnika.

(2) Nalaz revizije iz stavka 1. ovog članka, zajedno s planom uklanjanja uočenih nedostataka, potrebno je dostaviti Agenciji do 30. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu.

(3) Postupak revizije treba provoditi tako da se u obzir uzme značaj pojedinih dijelova informacijskog sustava za funkcioniranje cijelog sustava te rezultate prethodnih revizija. Reviziju mogu obavljati zaposlenici operatora koji nisu vezani za područje revizije i koji imaju odgovarajuće znanje i iskustvo ili vanjsko revizorsko tijelo.

OBAVJEŠTAVANJE AGENCIJE O SIGURNOSNIM INCIDENTIMA

Članak 4. (NN 67/16)

(1) Operatori su obvezni obavijestiti Agenciju u slučaju neovlaštenog povezivanja s javnom komunikacijskom mrežom ili dijelom mreže te u slučaju kršenja sigurnosti ili integriteta javnih komunikacijskih usluga, koji su značajnije utjecali na obavljanje djelatnosti javnih komunikacijskih mreža i/ili usluga sukladno kriterijima za izvješćivanje iz Dodatka 2.,

(2) O sigurnosnim incidentima iz stavka 1. operatori su obvezni obavijestiti Agenciju bez odgode, čim su podaci dostupni, i to putem obrasca propisanog u Dodatku 3. ovog Pravilnika:

1. u roku od najviše 1 sat nakon ispunjavanja kriterija za izvješćivanje, odnosno isteka minimalnog trajanja sigurnosnog incidenta iz Dodatka 2,

2. u roku od najviše 1 sat nakon otklanjanja sigurnosnog incidenta,

3. u roku od najviše 20 dana od dana otklanjanja sigurnosnog incidenta.

(3) Operatori su obvezni osigurati Agenciji podatke za kontakt sukladno Dodatku 3 u svrhu brze razmjene informacija o sigurnosnim incidentima između operatora i Agencije, te pružiti potrebne tehničke informacije Agenciji radi praćenja sigurnosti i integriteta javnih komunikacijskih mreža.

(4) Sve obavijesti o sigurnosnim incidentima moraju se dostavljati Agenciji upotrebom protokola za siguran prijenos podataka ili u šifriranom obliku elektroničkim putem na adresu elektroničke pošte [email protected] ili na drugi prikladan način sukladno obrascu iz Dodatka 3.

(5) Agencija može zatražiti dopunu izvješća iz stavka 2. u svrhu praćenja određenog sigurnosnog incidenta te boljeg razumijevanja prirode nastalog sigurnosnog incidenta.

(6) Operator može obavijestiti Agenciju i o drugim, po mišljenju operatora, važnim sigurnosnim incidentima koji se odnose na sigurnost i integritet javnih komunikacijskih mreža i/ili usluga, a koji nisu obuhvaćeni sigurnosnim incidentima iz stavka 1.

Članak 5. (NN 66/19)

(1) Operatori su obvezni obavijestiti Agenciju o svakom značajnom računalno-sigurnosnom incidentu koji je značajnije utjecao na dostupnost, cjelovitost ili povjerljivost informacijskog sustava ili računalne mreže, sukladno kriterijima za izvješćivanje iz Dodatka 2. ovog Pravilnika. Prilikom podnošenja prijava sukladno ovom članku, u cijelosti se primjenjuje Nacionalna taksonomija računalno-sigurnosnih incidenata.

(2) O računalno-sigurnosnim incidentima iz stavka 1. operatori moraju obavijestiti Agenciju bez odgode, čim su podaci dostupni, i to putem obrasca propisanog u Dodatku 3. ovog Pravilnika:

1. u roku od najviše 24 sata nakon otkrivanja računalno-sigurnosnog incidenta

2. u roku od najviše 20 dana od dana otklanjanja računalno-sigurnosnog incidenta.

(3) Sve obavijesti o računalno-sigurnosnim incidentima moraju se dostavljati Agenciji upotrebom protokola za siguran prijenos podataka ili u šifriranom obliku elektroničkim putem na adresu elektroničke pošte [email protected] ili na drugi prikladan način, sukladno obrascu iz Dodatka 3.

(4) Nakon pribavljanja potpunih informacija sukladno ovom članku, Agencija će informacije o prijavljenim računalno-sigurnosnim incidentima dostaviti CERT-u kao nacionalnom tijelu za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti javnih informacijskih sustava u Republici Hrvatskoj.

(5) Nakon razmatranja prijavljenih incidenata, Agencija će u suradnji s Nacionalnim CERT-om, naložiti eventualnu dopunu izvješća te poduzimanje drugih mjera propisanih Zakonom, uključujući i davanje određenih preporuka, smjernica i upozorenja o sigurnosnim ugrozama.

(6) U slučaju potrebe pokretanja odgovarajućeg postupka iz nadležnosti Agencije u odnosu na prijavljene incidente, Agencija će aktivno surađivati sa CERT-om, te u slučaju potrebe zatražiti stručnu pomoć i koordinaciju pri definiraju konkretnih aktivnosti i korektivnih mjera u vezi s nastalim ili potencijalnim računalno-sigurnosnim incidentima.

(7) Nacionalni CERT će temeljem prikupljenih prijava dobivenih putem adrese elektroničke pošte navedene u stavku 3. ovog članka, dostaviti Agenciji najmanje jednom mjesečno izvješće o značajnim incidentima iz prethodnog razdoblja.

(8) U slučaju osiguravanja alternativnog načina podnošenja prijava pri CERT-u putem odgovarajuće platforme, Agencija će obavijestiti operatore o promijeni načina prijavljivanja značajnih računalno-sigurnosnih incidenata

OBAVJEŠTAVANJE DRUGIH SUBJEKATA O SIGURNOSNIM INCIDENTIMA

Članak 6. (NN 67/16, 66/19)

Operatori su obvezni bez odgode:

1. na odgovarajući način obavijestiti korisnike javnih komunikacijskih usluga o značajnijem prekidu pružanja javnih komunikacijskih mreža i/ili usluga, sukladno kriterijima za izvješćivanje iz Dodatka 2. Ako su ugrožene osnovne usluge kao što su glasovna usluga, SMS usluga ili usluga pristupa internetu, operatori moraju bez odgode objaviti informacije o nastalom značajnom incidentu na službenoj stranici. Informacije o značajnom incidentu moraju sadržavati opis područja obuhvaćenog incidentom, koji može biti prikazan i u kartografskom obliku,

2. obavijestiti druge operatore o mjerama koje mogu biti poduzete od strane korisnika javnih komunikacijskih usluga kako bi se uklonila prijetnja sigurnosnog incidenta, koje se odnose na terminalnu opremu korisnika, navodeći moguće troškove vezane uz provođenje takvih mjera.

ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 7. (NN 66/19)

Pravilnik o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga stupa na snagu šest (6) mjeseci od dana objave u »Narodnim novinama«.

Prijelazne i završne odredbe iz NN 126/13

Članak 3.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog (8) dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Prijelazne i završne odredbe iz NN 67/16

Članak 11.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu 1. siječnja 2017.

Prijelazne i završne odredbe iz NN 66/19

Članak 6.

Ovaj Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga stupa na snagu u roku od 3 mjeseca od dana objave u »Narodnim novinama«.

 

 

 

DODATAK 1. (NN 126/13, 67/16)

MINIMALNE MJERE SIGURNOSTI

Minimalne mjere sigurnosti

Referentne norme

Procedure za upravljanje rizicima

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

ISO 27005:2011

Sigurnosni zahtjevi za osoblje

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

Sigurnost sustava i prostora

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

Upravljanje postupcima

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

Upravljanje sigurnosnim incidentima

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

Upravljanje kontinuitetom poslovanja

ISO 22301:2012

Nadzor i testiranje sigurnosti

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

 

DODATAK 2. (NN 126/13, 67/16, 66/19)

SIGURNOSNI INCIDENTI VEZANI UZ INTERNET

Sigurnosni incidenti

Minimum krajnjih korisnika obuhvaćenih sigurnosnim incidentom

Minimalno trajanje sigurnosnog incidenta

Mrežno onemogućavanje, primanja, ostvarivanja ili točnog usmjeravanja poziva prema hitnim službama

10 000 korisnika

neovisno o trajanju

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

12 670 korisnika

8 sati

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

25 340 korisnika

6 sati

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

63 350 korisnika

4 sata

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

126 700 korisnika

2 sata

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

190 000 korisnika

1 sat

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

45 465 korisnika

8 sati

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

90 930 korisnika

6 sati

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

227 326 korisnika

4 sata

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

454 652 korisnika

2 sata

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

681 979 korisnika

1 sat

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

11 133 korisnika

8 sati

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

22 266 korisnika

6 sati

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

55 666 korisnika

4 sata

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

111 333 korisnika

2 sata

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

167 000 korisnika

1 sat

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

35 814 korisnika

8 sati

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

71 628 korisnika

6 sati

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

179 070 korisnika

4 sata

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

358 140 korisnika

2 sata

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

537 211 korisnika

1 sat

Sigurnosni incidenti

Opis sigurnosnih incidenata

 

Upravljačko-kontrolni centar mreže zaraženih računala (»botnet«)

Uspostavljanje upravljačko-kontrolnog centara mreže zaraženih računala (»botnet«) na informacijskom sustavu. Informacijski sustav može biti kompromitiran ili nekompromitiran.

 

Kompromitirani informacijski sustav

Informacijski sustav s funkcijom prikupljanja ukradenih podataka, odnosno zona ukradenih podataka (»drop zone«). Informacijski sustav može biti kompromitiran ili nekompromitiran

Kompromitirani informacijski sustav s uslugom distribucije zlonamjernog koda putem internetskih stranica ili na druge načine

Kompromitirani informacijski sustav s krivotvorenim stranicama za krađu osobnih ili drugih podataka, odnosno prijevara krivotvorenjem internetskih stranica (»phishing«)

 

Nedozvoljene mrežne aktivnosti

Neovlašteni pokušaji korištenja usluga na informacijskim sustavima pogađanjem identifikacijskih korisničkih podataka preuzimanjem kontrole (»brute force«)

 

Napadi uskraćivanjem usluge (»denial of service attacks«)

Napadi uskraćivanjem usluge na javne informacijske sustave, pojedine usluge ili mrežnu infrastrukturu operatora

 

Korisnička računala u sustavu mreže zaraženih računala (»botnet«)

Sudjelovanje zaraženog korisničkog računala u hrvatskom adresnom prostoru operatora koji pruža uslugu pristupa internetu u ulozi člana mreže zaraženih računala (»botnet«)

 

Ostali sigurnosni incidenti

Neovlaštene promjene stranica i ostali sigurnosni incidenti vezani uz kompromitirane informacijske sustave

 

Računalno-sigurnosni incident

Uvjeti prijave računalno-sigurnosnog incidenta

 

Kategorija

Potkategorija

Uspješno ostvarena kompromitacija

Malware URL

Zlonamjerna funkcionalnost aktivna je duže od 12 sati.

Phishing URL

Spam URL

Web Defacement

Sustav zaražen zlonamjernim kodom

C&C

Korisnički račun

Pokušaj neovlaštenog pristupa

Pogađanje zaporki

Potrebno je prijaviti svaki slučaj detektiranog pokušaja neovlaštenog pristupa.

Pokušaj iskorištavanja ranjivosti

Dostupnost

DoS -Volumetrički napad

Potrebno je prijaviti napade na infrastrukturu operatora koji pruža uslugu pristupa internetu.

DoS – Napad na aplikacijskom sloju

Prijevare

Phishing

Potrebno je prijaviti svaki detektirani slučaj ciljanog phishing napada (kampanje) prema davatelju usluge pristupa internetu koji za cilj ima stjecanje financijske koristi, krađu osjetljivih podataka ili pokretanje zlonamjernog programa.

Ciljani napad – APT (eng. Advanced persistent threat)

 

Potrebno je prijaviti svaki slučaj ovakvog oblika napada.

Ostalo

 

Prijava po procjeni operatora davatelja usluga

         

 

DODATAK 3. (NN 126/13, 67/16, 66/19)

PREDLOŽAK ZA IZVJEŠĆIVANJE SIGURNOSNIH INCIDENATA

 

PREDLOŽAK ZA IZVJEŠĆIVANJE RAČUNALNO-SIGURNOSNIH INCIDENATA

 

DODATAK 4. (NN 67/16)

Brisan.

 

DODATAK 5. (NN 67/16)

Brisan.

 

 

Copyright © Ante Borić