Baza je ažurirana 04.11.2024. 

zaključno sa NN 103/24

EU 2024/2679

Objavljeno u NN 153/98 od 26.11.1998.:

 

MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Na temelju članka 39. stavka 3. Zakona o obrtu ("Narodne novine", br. 77/93, 90/96), ministar gospodarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatske obrtničke komore i uz suglasnost Ministra prosvjete i športa donosi

 

IZMJENE I DOPUNE Stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa (naukovanje) za zanimanje alatničar

I. DVOJNI SUSTAV OBRAZOVANJA ZA POTREBE OBRTNIŠTVA

Osnovna karakteristika dvojnog sustava obrazovanja je odvojenost općeobrazovnog od stručno-teorijskog i praktičnog dijela programa naukovanja.

Nastava stručno-teorijskih sadržaja naukovanja ostvaruje se u obrtničkoj i drugim srednjim strukovnim školama. Praktični dio naukovanja izvodi se kod obrtnika i u obrtničkoj školi. Nastavni proces organizacijski i programski treba postaviti tako da daje optimalne obrazovne i odgojne učinke. Kako su obrtnička zanimanja vrlo raznolika nemoguće je propisati jednoobrazni pristup organiziranju i izvođenju nastave pa je naukovanje moguće organizirati uz primjenu najraznovrsnijih organizacijskih rješenja, uzimajući u obzir posebnosti pojedinih zanimanja, a što se utvrđuje izvedbenim programom.

Modeli organizacije nastave vrlo su često bitno različiti od modela koji se primjenjuju za općeobrazovne sadržaje.

Ovi načini omogućuju veću racionalnost obrazovanja. Važna je karakteristika dvojnog sustava obrazovanja, da je završetak naukovanja odvojen od općeobrazovnog dijela programa.

Naukovanje završava polaganjem pomoćničkog ispita.

II. OPĆI I POSEBNI CILJEVI OBRAZOVANJA

Svrha i cilj naukovanja za stjecanje ovog obrtničkog zanimanja je stjecanje znanja, vještina i navika koje omogućuju polazniku da po završetku naukovanja samostalno obavlja poslove i radne zadaće na razini pomoćničkog zvanja.

U skladu s navedenim određuju se sljedeći opći ciljevi naukovanja:

- stjecanje osnovnog profesionalnog obrazovanja temeljem kojega je moguć daljnji razvoj,

- stjecanje uvida u odnose unutar svoje profesije i uspostavljanje potrebite komunikacije sa suradnicima kao i društvom u cjelini,

- spoznaja vlastitih mogućnosti i dosega,

- spoznaja radnih, zakonskih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa,

- mogućnost usklađivanja vlastitih zahtjeva sa zahtjevima okoline.

Posebni ciljevi obrazovanja za zanimanje alatničar odnose se na stjecanje sljedećih znanja i vještina:

- zaštita na radu, sprječavanje nesreća na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije,

- poznavanje svojstava i primjene materijala i pribora, racionalno trošenje materijala za izradbu i održavanje alata,

- rastavljanje i sastavljanje pojedinih cjelina i sklopova alata,

- ispitivanje i podešavanje funkcija alata,

- održavanje dijelova i sklopova.

Predmet stručnog obrazovanja su sljedeće vještine i znanja:

- obrazovanje za zanimanje

- ustrojstvo i organizacija obrazovnog pogona

- radno pravo, zaštita na radu

- sigurnost na radu, zaštita okoliša, racionalno trošenje energije

- planiranje i pripremanje rada te kontroliranje i ocjenjivanje radnih rezultata

- tehničko crtanje - čitanje, primjena i izradba tehničkih nacrta

- mjerenje, kontrola i ispitivanje

- spajanje

- ručno skidanje strugotina i oblikovanje

- strojna obradba

- održavanje u ispravnom stanju dijelova, uređaja, sustava, alata i strojeva

- tokarenje i glodanje (obradba izratka skidanjem strugotine na alatnim strojevima)

- toplinska obradba, ispitivanje tvrdoće

- lemljenje, zakivanje, lijepljenje, zavarivanje, spajanje ljevom

- montiranje elemenata i sklopova

- izgradnja i ispitivanje hidrauličnih i pneumatskih upravljanja

- programiranje numeričkih upravljanih alatnih strojeva

- obradba izratka povezivanjem različitih postupaka skidanja strugotina

- demontiranje i montiranje reznih alata, reznih strojeva (strojeva za rezanje) i pomoćnih sprava

- utvrđivanje i ograničavanje pogrešaka i smetnji, stavljanje u ispravno stanje reznih strojeva, sprava za rezanje ili instrumenata

- izradba ručnih i strojnih reznih alata, reznih sprava ili instrumenata

- ispitivanje i podešavanje funkcije i stavljanje u pogon alata, strojeva ili sprava.

III. NASTAVNI PROGRAM NAUKOVANJA

A. PRAKTIČNI DIO NAUKOVANJA

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________  Red. Opis obrazovanja      Znanja i vještine koje se moraju usvojiti          Raspored po         broj    (posebni ciljevi)                          (sadržaj programa) polugodištima   ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________  1 2 3 4 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1 2 3 4 5 6 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1. Obrazovanje za zanimanje Objasniti značenje obrazovnog ugovora + + + + + + 2. Ustrojstvo i organizacija Objasniti ustrojstvo i zadaću pogona za obrazovanje obrazovnog pogona (školske radionice ili obrtničke radionice) + + + + + + Objasniti osnovne funkcije obrazovnog pogona (školske radionice) + + + + + + 3. Radno pravo, zaštita na radu Navesti bitne dijelove radnog ugovora + + + + + + Objasniti zadaće pogonske zaštite na radu + + + + + + Navesti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje važe za obrazovni pogon (školsku radionicu) + + + + + + 4. Sigurnost na radu, zaštita Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu + + + + + + okoliša i racionalno Opisati način ponašanja kod nesreća te uvoditi mjere korištenje energije prve pomoći + + + + + + Navesti bitne propise za prečavanje požara te posluživati protupožarna postrojenja i aparate + + + + + + Paziti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i električna struja + + + + + + Navesti zagađenja okoline koja su uvjetovana radnim mjestom i pridonositi njihovu smanjenju + + + + + + Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i omogućavaju racionalnu uporabu energije u strukovnom području rada + + + + + + 5. Planiranje i pripremanje Osigurati tijek tehnološkog rada uvažavajući tijeka rada, te kontroliranje pismene i usmene navode + + i ocjenjivanje radnih Pripremiti poluproizvode alata i standardizirane alate rezultata prema tehničkoj dokumentaciji + + Utvrditi radne korake s obzirom na funkcionalna i radno tehnička stajališta + + Izabrati sirovine za izradbu alata s obzirom na njihova svojstva te obradbu prema svrsi namjene + + Izabrati i pripremiti alat, ispitne i mjerne sprave te pomoćna sredstva prema svrsi primjene + + Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog + + Utvrditi i osigurati tijek rada (radne operacije) s obzirom na organizacijske nužnosti + + Procijeniti opseg rada i popravaka alata i uređaja + + Kontrolirati i ocjenjivati rezultate rada + + 6. Tehničko crtanje - čitanje, Čitati i primijeniti oznake + + primjena i izradba Čitati i primijeniti tehničke nacrte, upute, kataloge, tehničkih nacrta tabele i dijagram + + Završiti skice + + Norme i standardizacije + + Rukovati s nositeljem podataka + + Radne i operacijske liste + + Čitati i primijeniti natpise i oznake + + Čitati i primjenjivati montažne crteže + + Čitati i primjenjivati hidrauličke i pneumatske planove + + Razumjeti i pridružiti norme tolerancije kod mjerenja dimenzija, oblika i položaja kao i simbole za površinu + + Primijeniti pogonske upute za održavanje alata + + Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvješća + + 7. Mjerenje, kontrola i Ispitati točnost oblika i dimenzija dijelova + + ispitivanje Ispitati ravnine proizvoda + + Ispitati površinu na trošenje i oštećenje + + Dužine mjeriti s nepomičnim i pomičnim mjerilima + + Mjeriti kuteve s običnim i univerzalnim kutomjerom + + Mjeriti fizikalne i električne veličine prema uputama + + Ocijeniti stanje površine ovisno o njenoj funkciji + + Ispitati kružni tok, bočni udarac i položaj težišta dijelova + + Mjeriti i ispitivati odstupanje od oblika položaja pomoću pomičnog mjerila, mjerne ure i kontrolnih mjerki + + Prema podacima optički ispitati geometriju reza i rezni oblik + + 8. Spajanje Ispitati svojstva površine kod elemenata koje treba spojiti, toleranciju oblika i namjestiti položaj za montažu + + Spojiti i osigurati dijelove pomoću matica, vijaka, elemenata za osiguranje prema redoslijedu spajanja i okretnom momentu nagiba + + Izraditi spojeve pomoću klinova i zatika + + Spajati dijelove hladnim zakivanjem + + Izbor alata i materijala za lemljenje + + Lemiti limove i profile iz različitih materijala + + Lijepiti dijelove iz različitih materijala + + Napraviti spojeve utiskivanjem i rastezanjem + + 9. Ručno skidanje strugotina Crtanje, otočkavanje i označavanje + + i oblikovanje Ručno turpijanje i pilenje: - turpijati radne površine i oblike različitih materijala (ravno, paralelno, u kut prema mjerama) + + - obradba dlijetom + + - piliti limove, cijevi i profile + + - rezati unutrašnje i vanjske navoje + + - rezati lim ručnim i polužnim škarama + + Oblikovanje: - savijati limove, cijevi i profile + + - ispravljati limove i profile + + - limove sabijati, istezati, zaobljavati + + - ravno izravnati netaljene izratke + + - ravno izravnati taljene izratke + + - toplo oblikovati proizvode od prirodnih i umjetnih materijala + + Ručno prilagoditi turpijanjem, glodanjem i brušenjem elemente reznih alata, reznih uređaja u strojeve za rezanje uzimajući u obzir njihovu funkciju + + 10. Strojna obradba Pripremiti stroj za obradbu, odabrati sredstvo za podmazivanje i hlađenje + + Odabrati alat prema postupku obradbe i materijalu + + Učvrstiti alat i izradak + + Bušiti i upustiti provrte prema nacrtu i oznakama + + Rezati dijelove s ručnim ili učvršćenim strojevima + + Bušiti i upuštati ručno vođenim ili učvršćenim bušilicama + + Oštriti alat + + 11. Održavanje u ispravnom Obradba površina: stanju dijelova, uređaja, - pripremiti površine metalnih proizvoda ili dijelova sustava, alata i strojeva za zaštitu od korozije + + Održavanje: - uporaba sredstava za hlađenje i podmazivanje + + - uporaba pogonskog goriva + + - održavati strojeve, uređaje ili sustave, održavati alat + + Kontrolirati i ispitati funkcije: - ispitati elemente za spajanje + + - ispitati dijelove na mehanička oštećenja i trošenja + + - ispitati pokretljivost dijelova + + - izraditi i ugraditi dijelove i skupine prema uputama i nacrtima + + 12. Tokarenje i glodanje Podesiti vrijednosti strojeva i pripremiti ih za rad: (obradba izratka skidanjem Izabrati alate s obzirom na postupak obradbe, strugotina al. strojevima) vrstu materijala i oblik izratka + + Utvrditi i podesiti broj okretaja, dubinu rezanja i pomak alata + + Pripremiti alatne strojeve za obradbu + + Tokarenje i glodanje: -izraditi različitim tokarskim alatima dijelove od metala i nemetala do mjerne točnosti 0,1 mm i do stanja površine Rz između 4 i 63 um, osobito uvažavajući sredstva za hlađenje i podmazivanje + + - izraditi na različitim glodalicama dijelove od metala i nemetala do mjerne točnosti od 0,1 mm i do stanja površine između 10 i 40 um, osobito uvažavajući sredstva za hlađenje i podmazivanje + + Namještanje: - podesiti vrijednosti strojeva (režima rada) ovisno o vrsti sirovina, reznog alata, obliku izratka (pripremka) i stanju površine + + - pripremiti i montirati sredstva za stezanje izratka (plansku ploču, amerikaner, stezne uređaje) + + + + - izravnati i stezati brusna tijela pomoću steznih vijaka i naprava + + + + Bušenje i upuštanje: - izrađivati provrte u izratcima od metalnih i nemetalnih materijala do tolerancije položaja od 0,1 mm + + + + Tokarenje, glodanje i brušenje: - različitim tokarskim noževima obraditi izratke od mjerne točnosti IT 8 i do stanja površine Rz između 4 i 63 um + + - različitim glodačima obraditi izratke do mjerne točnosti 0,05 mm i stanja površine Rz između 10 i 40 um + + Kaljene i nekaljene izratke obraditi brušenjem do mjerne točnosti IT 7 + + Planiranje operacija bušenja - utvrditi opseg rada i postupak brušenja + + - izabrati sredstva za brušenje + + Montirati mehaničke, hidrauličke, pneumatske ili magnetske stezne uređaje, dijelove aparata i uređaja za okretanje + + Ispitati tijela za brušenje + + Ravnanje i stezanje izratka osobito prema kutu uspona, koničnosti, konveksnim i konkavnim radijusima + + Provođenje operacija brušenja izratka do mjerne točnosti IT6 + + Obraditi izratke na numerički upravljanim strojevima za tokarenje, glodanje ili brušenje + + 13. Toplinska obradba, Razlikovati izratke prema obliku, materijalu i obradivosti + + ispitivanje tvrdoće Izabrati i primijeniti sredstva za poliranje + + Izrađene komade površinski otvrdnjavati + + Ispitati tvrdoću izratka postupcima uobičajenim u radionici + + 14. Lemljenje, zakivanje, Tvrdim lemljenjem povezati elemente od metala lijepljenje, zavarivanje, uz uvažavanje stanja površine + + + + spajanje Obraditi postupak zavarivanja + + Lijevanjem spajati elemente od metalnih i nemetalnih sirovina + + + + Lijepiti metalne, umjetne i prirodne materijale + + 15. Montiranje elemenata i Prema tehničkim podacima pripremiti elemente za montažu + + sklopova Ispitati elemente za funkcijsku ugradnju + + Prilagoditi spojne površine s obzirom na oblik površine i stanje površine + + Prema tehničkim podacima montirati elemente u sklopove + + 16. Izradba i ispitivanje Mjeriti i podesiti pritisak u hidrauličkim i hidrauličnih i mehaničkih pneumatskim sustavima + + upravljanja Dograditi, priključiti i ispitati funkciju hidrauličkih i pneumatskih elemenata prema tehničkim podacima i propisima + + Ispitati funkciju elektromehaničkih komponenata u hidrauličkim, pneumatskim i mehaničkim sustavima + + 17. Programiranje numerički Rukovati instrumentima za unošenje i izdavanje upravljanih alatnih strojeva podataka te nositeljima + + Napraviti programe na numerički upravljanim alatnim strojevima + + Utvrditi i podesiti korekcije alata + + Ograničiti i korigirati greške u programima + + 18. Obradba izratka Obraditi dijelove strojeva najboljim mogućim povezivanjem različitih povezivanjem različitih postupaka + + postupaka obradbe Obraditi alate povezivanjem strojnog i slobodnog brušenja + + 19. Demontiranje i montiranje Demontirati, montirati i utvrditi valjanost reznih alata, reznih alata, reznih strojeva alata za savijanje, prosjecanje, izvlačenje, brizganje i (strojeva za rezanje) i lijevanje, te različite naprave i njihovi popravci + + pomoćnih sprava Demonstrirati rezne strojeve i rezne uređaje te ispitati ponovnu upotrebljivost dijelova + + 20. Utvrđivanje i ograničavanje Sustavnim ispitivanjem ograničiti greške i smetnje pogreške i smetnji, i istražiti moguće uzroke + + stavljanje u ispravno stanje Utvrditi stanje trošnosti, odrediti vrstu i opseg popravljanja + + strojeva, sprava i uređaja Staviti u ispravno stanje pogonske agregate i njihove elemente prijenosa snage + + Prilagoditi rezne elemente, staviti aparate i uređaje i ispitati funkciju + + Pripremiti za transport i osigurati rezne alate, elemente i pokretljive dijelove + + Ispitati funkciju sigurnosnih uređaja + + Ispitati električne elemente, osobito taljive osigurače, zaštitne kontaktne utičnice, spojeve kablova i zaštitne prekidače + + Elemente i sklopove zabrtviti materijalima za brtvljenje + + 21. Izradba ručnih strojnih Izraditi i izmijeniti rezne elemente, te ručne rezne reznih alata, reznih sprava alate i instrumente + + ili instrumenata Spojiti i prilagoditi rezne elemente u funkcionalne rezne alate i uređaje + + 22. Ispitivanje i podešavanje Provoditi završno ispitivanje alata, osobito funkcije i stavljanje u pogon ispitivanje funkcije, osiguravajućih elemenata i alata i instrumenata osiguravajućih uređaja + + Prema važećim normama provjeriti pogonsku sigurnost alata, strojeva i reznih uređaja kao i njihovog pribora, osobito kontrolom osiguravajućih elemenata i sigurnosnih uređaja + + B. STRUČNO-TEORIJSKI DIO NAUKOVANJA 1. TEHNOLOGIJA ZANIMANJA 1.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
   Red.       broj                       Nastavno područje                                 Broj sati po obrazovnim godinama                       

   I

    II

   III

 Ukupno

1. Organizacija rada, korištenje energije i zaštita na radu 20 20 18 58 2. Tehnički materijali 50 - - 50 3. Ručna obrada materijala 30 - - 30 4. Postupci spajanja i montaže 20 - - 20 5. Postupci strojne obrade 20 30 - 50 6. Elementi prijenosa snage i gibanja - 70 - 70 7. Sastavljanje i montaža u sklopove - 55 - 55 8. Izrada, montaža i održavanje alata, naprava i strojeva - - 50 50 9. Hidraulički i pneumatski sustavi - - 30 30 10. Numeričko upravljanje alatnim strojevima- - 30 30 UKUPNO SATI 140 175 128 443 1.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA I. godina naukovanja
   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                             Sadržaj                                                
1. Organizacija rada, Osnovni pojmovi o području Organizacija rada korištenje energije i Energija u proizvodnji zaštita na radu Zaštita na radu, čuvanje zdravlja i zdrave čovjekove okoline: - pojam i zadatak zaštite na radu - osnovni izvori i uzroci opasnosti i štetnosti na radu - utjecaj raznih tehnoloških procesa na zagađivanje čovjekove sredine i zaštita čovjekove sredine 2. Tehnički materijali Upoznati osnovna znanja o Osnovni pojmovi tehnologije najvažnijim tehničkim materijalima: Svojstva materijala - dobivanje Osnove metalografije - svojstva Željezo i čelik: - primjena - dobivanje sirovog željeza - prerada sirovog željeza u lijevano željezo i čelik - prerada čelika - svojstva i primjena čelika Toplinska obrada čelika i lijevanog željeza Sinterirani materijali Obojeni metali i njihove legure Nemetali Goriva i maziva Korozija i površinska zaštita Ispitivanje materijala 3. Ručna obrada materijala Upoznati značaj i primjenu Mjerenje i kontrola: najvažnijih postupaka ručne - mjerenje dužina obrade materijala - mjerenje kutova - kontrola. Stezanje i držanje predmeta Ocrtavanje i obilježavanje Postupci ručne obrade odvajanjem čestica: - osnovni kutovi reznog alata - sječenje - piljenje - turpijanje - grecanje - izrada navoja. Postupci obrade lima: - rezanje lima - ravnanje lima - savijanje lima - probijanje lima - previjanje lima. Kovanje i prešanje 4. Postupci spajanja i Upoznati postupke i primjenu Spajanje razdvojivim vezama: montaže postupaka spajanja i montaže - vijcima i maticama - zaticima i svornjacima - klinovima - spojkama. Spajanje nerazdvojivim vezama: - zakivanje - lemljenje - zavarivanje - lijepljenje. 5. Postupci strojne obrade Upoznati princip rada i osnovne Osnovne teorije rezanja: pojmove o alatima i strojevima - geometrija alata - strugotina - pojava topline i hlađenje - osnovna gibanja pri rezanju - režimi rada - postojanost alata. Bušenje, proširivanje, upuštanje i razvrtavanje: - primjena i princip rada - alati - strojevi. Tokarenje: - primjena i princip rada - alati - strojevi. Glodanje: - primjena i princip rada - alati - strojevi. Brušenje: - primjena i princip rada - alati - strojevi. Ostali postupci strojne obrade: - primjena i princip rada - alati - strojevi. II. godina naukovanja
   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                             Sadržaj                                                
1. Zaštita na radu Upoznati važnost zaštite kod Zaštita na radu, čuvanje zdravlja i pojedinih postupaka (obraditi u zdrave čovjekove okoline: sklopu radne operacije) - pojam i zadatak zaštite na radu - osnovni izvori i uzroci opasnosti i štetnosti na radu - utjecaj raznih tehnoloških procesa na zagađivanje čovjekove sredine i zaštita čovjekove sredine 2. Postupci strojne obrade Upoznati alate i strojeve kod Bušenje: pojedinih strojnih obrada i njihovu - vrste i geometrija alata kinematiku (proširiti usvojena - naprave za stezanje znanja) - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite na radu. Tokarenje: - vrste i geometrija alata - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite. Glodanje: - vrsta i geometrija alata - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite. Blanjanje: - vrste i geometrija alata - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite. Brušenje: - alati (brusne ploče) - stezanje alata - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite. Pilenje: - alati za pilenje - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi - izvori opasnosti i mjere zaštite. Provlačenje: - alati - naprave za stezanje - strojevi; glavni dijelovi. Strojevi za završnu finu obradu: - strojevi za honanje - strojevi za lepanje - strojevi za superfiniš - strojevi za elektroeroziju - strojevi za obradu ultrazvukom - strojevi za obradu laserom. 3. Elementi prijenosa snageUpoznati značaj i primjenu Osnovni elementi prijenosa snage i gibanja: i gibanja pojedinih elemenata prijenosa - osovine i vratila snage i gibanja - ležaji - remenice - zupčanici - lančanici. Osnovni elementi alatnih strojeva: - postolja strojeva i vodilice - radni stol, nosači alata i vodilica - pogoni alatnih strojeva - prigoni alatnih strojeva - elementi za posluživanje strojeva. Kinematika alatnih strojeva: - kinematika bušilice - kinematika tokarilice - kinematika glodalice - kinematika blanjalice - kinematika brusilice - kinematika ekscentar preše - kinematika ostalih strojeva. 4. Sastavljanje i montaža u Upoznati najvažnije postupke Sastavljanje: sklopove sastavljanja i montaže u sklopove- sastavljanje vijcima i maticama - sastavljanje zaticima i svornjacima - sastavljanje klinovima - sastavljanje spojkama - spajanje prešanjem - ugradnja i demontaža. Montaža: - shema i redoslijed sastavljanja i montaže - proces sastavljanja i montaže elemenata. III. godina naukovanja
   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                                                                                                                Sadržaj                                                
1. Zaštita na radu Upoznati važnost zaštite kod Zaštita na radu, čuvanje zdravlja i zdrave čovjekove pojedinih postupaka okoline: - pojam i zadatak zaštite na radu - osnovni izvori i uzroci opasnosti i štetnosti na radu - utjecaj raznih tehnoloških procesa na zagađivanje čovjekove sredine i zaštita čovjekove 2. Izrada, montaža i Upoznati važnost izrade, montaže i Služba izrade, montaže i održavanja alata i naprava. održavanje alata, naprava održavanje alata, naprava i strojeva Radionice za izradu alata i strojeva Dokumentacija izrade alata Vijek trajanja alata i naprava Rastavljanje alata i naprava Odlaganje dijelova Čišćenje i pranje dijelova Kontrola i klasifikacija dijelova Popravak alata i izrada novih dijelova alata za: - rezanje - probijanje - savijanje - duboko vučenje - štancanje - kovanje - lijevanje - ostali alati. Stavljanje alata i naprava u pogon Kontrola funkcionalnosti 3. Hidraulički i pneumatski Upoznati osnove hidrauličkog i Hidraulički sustavi: sustavi pneumatskog sustava - osnovne komponente - ugradnja i povezivanje - puštanje u rad i kontrola - ispitivanje funkcionalnosti. Pneumatski sustavi: - kompresorska stanica - montaža instalacija - ispitivanje funkcionalnosti - preventivno održavanje. 4. Numeričko upravljanje Upoznati osnove numeričkog Izrada programa za numerički upravljane strojeve alatnim strojevima upravljanja alatnim strojevima Rukovanje uređajima za unos podataka Utvrđivanje i podešavanje korekcije alata i korekcija greške Tehnološki postupak izrade. 2. TEHNOLOŠKE VJEŽBE 2.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
   Red.       broj                       Nastavno područje                                                      Broj sati po obrazovnim godinama                       

   I

    II

   III

 Ukupno

1. Tehničko crtanje, skice, tabele i dijagrami, radni i završni planovi, norme 70 - - 70 2. Tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi - 25 - 25 3. Tehnološki postupci izradbe alata i naprava - 45 96 141 UKUPNO SATI 70 70 96 236

                                                         2.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA

                                                                           I. godina naukovanja  

   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                                                                                                                Sadržaj                                                
1. Tehničko crtanje, skice, Sposobnost prikazivanja Standardi za izradbu tehničkih crteža, predočavanje tablice, dijagrami, radni i jednostavnih dijelova oblika, prostorno predočavanje, presjeci, kotiranja završni planovi, norme Znanja o simbolima Simboli sredstava za spajanje, prijenos snage Simboli za označivanje alata i naprava Znanja o konstruiranju Elementi konstruiranja strojnih dijelova Izbor propisane radne i tehnološke Radna dokumentacija dokumentacije Tehnološka dokumentacija Zadaci norme i analiza vremena Norma II. godina naukovanja
   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                                                                                                                Sadržaj                                                
1. Tehnički podaci, pogonske Izbor podloga za utvrđivanje Plan poduzeća vrijednosti i propisi tehnološkog procesa Kartoteka alata i strojeva Podaci o režimima rada Elementi vremena izradbe 2. Tehnološki postupci Razraditi tehnološki postupak Radionički crtež izrade alata i naprava izrade uz uporabu skica, tablica, Izbor broja i redoslijeda operacija dijagrama, standarda, propisa i Izbor alata drugih dostupnih podataka Izbor stroja Određivanje režima rada Određivanje vremena izrade Analiza ekonomičnosti izrade Tehnološka lista Operacijska lista Karta alata i naprava Razraditi tehnološke postupke Popis poslova montaže montaže alata i naprava Radna mjesta za montažu Alati i pribor za montažu Vrijeme montaže Kontrola montaže. III. godina naukovanja
   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                                                                                                                Sadržaj                                                
1. Tehnološki postupci Razraditi tehnološke postupke Tehnološki postupak izrade alata za rezanje izrade alata i naprava izrade alata i naprava uz uporabu Tehnološki postupak izrade alata za probijanje skica, tablica, dijagrama, standarda, Tehnološki postupak izrade alata za savijanje propisa i drugih dostupnih podataka Tehnološki postupak izrade alata za duboko vučenje Tehnološki postupak izrade alata za štancanje Tehnološki postupak izrade alata za kovanje Tehnološki postupak izrade alata za lijevanje Tehnološki postupak izrade naprava na mehaničkom principu rada Tehnološki postupak izrade naprava na hidrauličkom principu rada Tehnološki postupak izrade naprava na pneumatskom principu rada 2. Tehnološki postupak Razraditi tehnološki postupak Izrada programa izrade dijelova na izrade dijela na numerički Unos podataka numerički upravljanom upravljanom alatnom stroju Korekcije grešaka alatnom stroju Tehnologija izrade 3. Tehnološki postupak Upoznati tehnologiju rada završnih Obrada elektroerozijom izrade dijelova završnim finih obrada Obrada ultrazvukom finim obradama Obrada laserom. 3. STRUČNI RAČUN 3.1. PREGLED NASTAVNIH PODRUČJA S VREMENSKIM RASPOREDOM
   Red.       broj                       Nastavno područje                                 Broj sati po obrazovnim godinama                       

   I

    II

   III

 Ukupno

1. Temelji matematike 35 - - 35 2. Dužina, kut, ploha, volumen 35 - - 35 3. Masa, sila, brzina, ubrzanje - 15 - 15 4. Rad, učinak, stupanj djelovanja - 20 - 20 5. Čvrstoća, točinsko rastezanje, električne veličine - - 16 16 6. Vrijeme dovršenja, radno vrijeme, nagrade i materijal - - 16 16 UKUPNO SATI 70 35 32 137 3.2. CILJEVI I SADRŽAJI NASTAVNIH PODRUČJA I. godina naukovanja
   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                             Sadržaj                                                
1. Temelji matematike Vještine u radu s računskim Množenje, dijeljenje operacijama Nastanak množenja i dijeljenja Neke temeljne formule Kvadratni korijen Kružnica, krug, pravilni poligoni Vještine u radu s jednadžbama Jednostavne jednadžbe prvog stupnja, izmjena formula Sposobnost računanja s Potencija broja deset; shvaćanje promjena rezultata potencijama broja deset 2. Dužina, kut, ploha, Znanje o računanju dužine, kuta, Dužinske mjere volumen površine, volumena Površinske mjere Prostorne (volumenske) mjere Kutne mjere. II. godina naukovanja
   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                             Sadržaj                                                
1. Masa, sila, brzina, ubrzanje Sposobnost računanja u pogonu Sila, zakretni moment Gibanje - općenito Brzina i ubrzanje 2. Rad, učinak, stupanj Iskoristivost nekog procesa Rad, učinak (snaga) djelovanja Stupanj iskoristivosti Kinetička i potencijalna energija. III. godina naukovanja
   Red.    broj                  Nastavno             područje                                               Cilj                                             Sadržaj                                                
1. Čvrstoća i toplinsko ras- Znanja o čvrstoći Opće pretpostavke čvrstoće tezanje, električne veličine Naprezanja i deformacije Znanja o toplinskom rastezanju Veličine o kojima ovisi toplinsko rastezanje Znanje o korištenju električne energije Električne veličine 2. Vrijeme dovršenja, radno Gospodarsko računanje vremena Zadaci i analiza vremena izradbe i montaže alata vrijeme, nagrade i materijal izradbe i montaže materijala za Sastavni elementi za računanje vremena izradbe izradbu i pomoćnih materijala Izvršenje normi i njihova realnost Iskoristivost materijala.

IV. NASTAVNI PLAN NAUKOVANJA

Nastavni plan naukovanja temeljen je na procjeni potrebnog vremena za savladavanje znanja i vještina koji su neophodni za ovo zanimanje kao i na duljini trajanja nastave u pojedinoj školskoj godini.

NASTAVNI PLAN
   Red.       broj              Nastavni predmeti                                     Sati godišnje                

    I     

    II

    III

A. Praktični dio naukovanja 1080 1080 960 B. Teorijski dio naukovanja 280 280 256 1. Tehnologija zanimanja 140 175 128 2. Tehnološke vježbe 70 70 96 3. Stručni račun (tehnička matematika) 70 35 32 UKUPNO A + B 1360 1360 1216

V. METODIČKE NAPOMENE

Nastavni program naukovanja je okvirni, pa će obrtnička škola zajedno s obrtnicima izraditi izvedbene programe. Pri tome se mora voditi računa da zanimanje obuhvaća više vrsta tehnoloških cjelina koje ne realiziraju svi obrtnici u cjelini pa nastaju programske razlike koje je potrebno prevladati radi cjelovitog stjecanja zanimanja.

Praktični dio naukovanja, tehnologija struke i stručni račun programirani su tako da čine smisaonu cjelinu u kojoj se sadržaji međusobno nadopunjuju.

U odabiru sadržaja nastavnog programa korišten je princip egzemplarnosti. Pri izradbi izvedbenog programa treba uvažavati specifičnosti radionica u školi i obrtničkih radionica ne narušavajući pri tom osnovnu strukturu okvirnog programa. Izvedbeni program mora biti konkretniji, odnosno detaljniji, a sadržaj se raspoređuje sukladno školskom kalendaru.

Izvedbenim programom konkretno treba reći koji se dio programa izvodi u školi, odnosno školskoj radionici, a koji kod obrtnika.

Preporuča se naučnike podijeliti u skupine i odrediti raspored i boravak svake pojedine skupine u školi s tim da se utvrdi vremenski blok za boravak u školi i kod obrtnika s kojim naučnik ima sklopljen ugovor o naukovanju. Dimenzija bloka uvjetovana je vremenom potrebnim za ostvarivanje teoretskog dijela naukovanja i vježbi kao i vremenom potrebnim za realizaciju razlike praktičnog dijela programa u školskoj radionici.

Praktični dio programa treba najvećim dijelom realizirati kod obrtnika. Stručni učitelj koji realizira praksu mora imati majstorski ispit ili priznati majstorski status. Na praksi učenik vodi dnevnik rada.

Teorijski dio naukovanja i vježbe ostvaruju nastavnici s visokom stručnom spremom koji su završili studij strojarstva (dipl. inž. strojarstva ili prof. strojarstva). To pretpostavlja timski rad s podjelom rada prema znanju i sposobnostima pojedinih stručnjaka ili personalna koncentracija stručnjaka za teorijski rad, vježbe i praktični dio programa.

VI. POMOĆNIČKI ISPIT

Ispit se sastoji iz praktičnog i teorijskog dijela.

Okvirni sadržaji iz praktičnog dijela ispita, kojim ispitanik dokazuje stečena praktična znanja i vještine, utemeljen je na praktičnom dijelu naukovanja i tehnološkim vježbama, može se definirati ovako:

- osigurati tehnološki tok rada, izabrati i pripremiti alat i strojeve s obzirom na postupak obradbe, vrstu materijala i oblik izratka. Tokariti ili glodati dijelove od metala do mjerne točnosti 0,05 mm.

- prema tehničkim podacima montirati elemente u sklopove,

- dograditi, priključiti i ispitati funkciju hidrauličkih i pneumatskih elemenata prema tehničkim podacima i propisima,

- demontirati, montirati i utvrditi valjanost reznih alata, alata za savijanje, presjecanje, izvlačenje te ispitati ponovnu upotrebljivost alata,

- demontirati rezne strojeve i rezne uređaje te ispitati ponovnu upotrebljivost,

- provesti ispitivanje alata, osobito ispitivanje funkcije, osiguravajućih elemenata i osiguravajućih uređaja.

Sadržaj iz teorijskog dijela ispita utvrđuje se iz područja stručnog računa, tehnologije zanimanja i tehnoloških vježbi.

Ispitna pitanja iz područja stručnog računa mogu biti:

- izračunavanje sila rezanja, brzine rezanja i učinka kod alatnih strojeva,

- izračunavanje ukupnog vremena izrade alata i montaže sklopova strojeva i uređaja,

- proračun snage i stupnja dijelova kod strojeva za rezanje.

Ispitna pitanja iz tehnologije zanimanja mogu biti:

- osnovna znanja o tehničkim materijalima,

- odrednice za izbor tehničkih materijala, ekonomičnost u primjeni tehničkih materijala,

- znanja o izradbi alata, sprava i instrumenata,

- upravljačke tehnike za numerički upravljane alatne strojeve.

Ispitna pitanja iz područja tehnoloških vježbi mogu biti:

- elementi konstruiranja, konstrukcije alata i naprava,

- izbor podloga za utvrđivanje tehnološkog procesa (tehnički podaci, pogonske vrijednosti i propisi),

- tehnološki postupci montaže, ispitivanje funkcije alata i naprava.

Objavom ovog Programa prestaje važiti Stručno-teorijski i praktični dio programa (naukovanje) za zanimanje alatničar ("Narodne novine", broj 86/96).

Klasa: 311-01/98-01/733 Urbroj: 526-01-98-12 Zagreb, 10. studenoga 1998.

Ministar mr. Nenad Porges, v. r.

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/269622.html

Copyright © Ante Borić