Baza je ažurirana 15.10.2024. 

zaključno sa NN 94/24

EU 2024/2673

Pristupanje sadržaju

 Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-53/2022-7 od 30. studenoga 2023.

Zakon o komunalnom gospodarstvu čl. 96

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu
NN 141/2023 (24.11.2023.), Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-53/2022-7 od 30. studenoga 2023.

Zakon o komunalnom gospodarstvu čl. 96

VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

1934

PRESUDA

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Senke Orlić-Zaninović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Gordane Marušić-Babić, Ljiljane Karlovčan Đurović i Blanše Turić, članica vijeća, te više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom u povodu zahtjeva O. G. d.o.o., S., OIB …, na sjednici vijeća održanoj 30. listopada 2023.

presudio je

Ukida se članak 6. stavak 2. Odluke o komunalnoj naknadi (Službeni glasnik Općine Viškovci, broj 1/19).

Obrazloženje

1. Podnositelj zahtjeva osporava zakonitost članka 6. i 7. Odluke o komunalnoj naknadi, Službeni glasnik Općine Viškovci, broj 1/19, dalje: Odluka) smatrajući nije u suglasju s odredbama Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«, broj 68/18, 110/18, 32/20, dalje: ZKG). U zahtjevu, u bitnom navodi da mu je rješenjem utvrđena obveza plaćanja komunalne naknade za poslovne prostore koji se nalaze na k.č. 1170/2 k.o. V., u mjesečnom iznosu od 37.664,70 kn, odnosno godišnje 451.976,40 kn, iako se konkretno radi o nekretnini izvan granica građevinskog područja naselja, na poljoprivrednom zemljištu na kojem nema javne rasvjete, jer je posljednje osvjetljenje udaljeno jedan kilometar, do nekretnine nema ceste koju bi Općina V. gradila (rekonstruirala) ili održavala. Rekonstrukciju i proširenje županijske ceste ŽC 4130 izgradio je sam podnositelj, jednako kao i priključak s te ceste na nekretninu, a izgradio je i okolne putove. Na svojoj nekretnini ima privatnu rasvjetu i ostalu infrastrukturu koju je sam izgradio.

1.1. Općina V. je svoje cijelo područje proglasila jednom zonom, za koju utvrđuje koeficijent 1, što smatra protivnim odredbi članka 96. stavka 2. u vezi s člankom 92. stavak 2. ZKG-a. Ističe da je Općina V. morala predvidjeti posebnu zonu za nekretnine izvan granica građevinskog područja, odnosno ovisno o komunalnoj opremljenosti zonirati svoje područje. Poziva se na ovosudnu praksu iz presude poslovni broj Usoz-249/13-6 i Usoz 53/12-6 i predlaže ukinuti osporene odredne Odluke.

1.2. U prilog zahtjevu, podnositelj je dostavio pojedinačni akt donesen na temelju predmetne Odluke, to jest dostavio je rješenje kojim mu je određena obveza plaćanja komunalne naknade.

2. Odgovarajućom primjenom članka 32. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 29/17. 110/21; u daljnjem tekstu: ZUS), zahtjev je dostavljen donositelju osporavane Odluke na očitovanje.

3. Iz primljenog očitovanja proizlazi da je osporeni opći akt važeći, da su netočni navodi zahtjeva da se na području nekretnine tužitelja ne obavljaju komunalne djelatnosti. Ističe se da je prije podnositelja predmetnu nekretninu koristilo društvo Žito d.o.o. koje je uredno plaćalo komunalnu naknadu, da se nekretnina podnositelja nalazi nasuprot gospodarske zone Općine V. te ih dijeli županijska cesta, sve na odaljenosti od desetak metara od građevinske zone. Činjenica da uz nekretninu nije postavljena javna rasvjeta ne može biti razlog za oslobođenje od obveze plaćanja komunalne naknade. Dodaje da je Općina V. financirala i izgradila spojni cjevovod K. V. i time osigurala dovod vode, izgradila je pristupnu cestu i održava ju. Svi obveznici plaćanja komunalne naknade su u istom položaju pa nema nikakve diskriminacije obveznika. Smatra Odluku zakonitom pa predlaže odbiti zahtjev.

4. Zahtjev je osnovan.

5. Osporene odredbe Odluke glase:

»V. PODRUČJA ZONA

Članak 6.

Područja zona u Općini Viškovci u kojima se naplaćuje komunalna naknada određuju se s obzirom na uređenost i opremljenost područja komunalnom infrastrukturom.

Na području Općine Viškovci, određuje se jedna zona i to;

ZONA I – u koju ulaze sva naselja na području Općine Viškovci (Viškovci, Forkuševci i Vučevci).

VI. KOEFICIJENTI ZONA

Članak 7.

Koeficijenti zona (Kn) iznose: I. zona 1.00.«.

6. Osporena Odluka je donesena na temelju članka 95. Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«, broj 68/18), članka 32. Statuta Općine Viškovci (»Službeni glasnik Općine Viškovci« broj 01/13 i 01/18, dalje: Statut), po Općinskom vijeću Općine Viškovci, na 11. sjednici održanoj 15. veljače 2019. godine.

7. Odredbom članka 95. ZKG-a iz 2018. određeno je da predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi odluku o komunalnoj naknadi kojom se određuju:

1. područja zona u jedinici lokalne samouprave u kojima se naplaćuje komunalna naknada

2. koeficijent zone (Kz) za pojedine zone u jedinici lokalne samouprave u kojima se naplaćuje komunalna naknada

3. koeficijent namjene (Kn) za nekretnine za koje se plaća komunalna naknada

4. rok plaćanja komunalne naknade

5. nekretnine važne za jedinicu lokalne samouprave koje se u potpunosti ili djelomično oslobađaju od plaćanja komunalne naknade

6. opći uvjeti i razlozi zbog kojih se u pojedinačnim slučajevima odobrava djelomično ili potpuno oslobađanje od plaćanja komunalne naknade.

Dok je člankom 2. istog članka određeno da se Odluka o komunalnoj naknadi objavljuje u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave. Također, odredba članka 32. Statuta daje ovlast Općinskom vijeću za donošenje općeg akta pa su navedene odredbe valjani temelj za donošenje predmetne Odluke.

8. Međutim, odredbom članka 96. ZKG-a, koja nije mijenjanja od donošenja zakona do danas, određeno je da se područja zona u jedinici lokalne samouprave u kojima se naplaćuje komunalna naknada određuju s obzirom na uređenost i opremljenost područja komunalnom infrastrukturom, a da je prva zona područje jedinice lokalne samouprave koje je najbolje uređeno i opremljeno komunalnom infrastrukturom pa je radi toga propisano da je koeficijent zone (Kz) najviši za prvu zonu i iznosi 1,00.

9. Iz sadržaja interpretirane odredbe članka 96. jasno proizlazi obveza zoniranja područja u obuhvatu jedinice lokalne samouprave po kriteriju komunalne opremljenosti pa odredba članka 6. stavka 2. Odluke koja propisuje da se na području Općine Viškovci određuje jedna zona i to; ZONA I – u koju ulaze sva naselja na području Općine Viškovci (Viškovci, Forkuševci i Vučevci) nije suglasna s sadržajem, smislom i ciljem odredbe članka 96. ZKG-a, te je kao takva ocjenjena nezakonitom i ukinuta.

10. Odredba članka 7. Odluke u cijelosti korespondira s zakonskom odredbom stavka 3. članka 96. ZKG-a pa nije nezakonita.

11. Slijedom navedenog, a pozivom na odredbu članka 86. stavka 3. ZUS-a, ukinuo nezakonite dijelove predmetne Odluka i presudio kao u izreci.

12. Ova odluka će se, sukladno odredbi članka 86. stavka 4. ZUS-a, objaviti u »Narodnim novinama«, odlučeno kao u izreci.

Poslovni broj: Usoz-53/2022-7

Zagreb, 30. listopada 2023.

Predsjednica vijeća
Senka Orlić-Zaninović, v. r.