Baza je ažurirana 04.11.2024.
zaključno sa NN 103/24
EU 2024/2679
VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
1386
PRESUDA
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Senke Orlić-Zaninović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, Gordane Marušić Babić, Ljiljane Karlovčan Đurović i mr. sc. Inge Vezmar Barlek, članica vijeća, uz sudjelovanje više sudske savjetnice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutog po prijedlogu M. P. iz Č., P. P. iz N. Č., i B. plus d.o.o., D., na sjednici održanoj 5. srpnja 2022.
presudio je
Ukida se Odluka o komunalnoj naknadi (»Službeni glasnik Općine Čeminac«, broj 11/21).
Obrazloženje
1. U ovom Sudu su zaprimljene tri zasebne obavijesti u kojima se osporava zakonitost postupka donošenja Odluke o komunalnoj naknadi (»Službeni glasnik Općine Čeminac«, broj 11/21, dalje: Odluka) od kojih svaka sadrži prijedlog da sud po službenoj dužnosti provede postupak ocjene zakonitosti naznačene Odluke.
2. Povodom ovih zasebnih prijedloga zavedenih pod poslovnim brojevima: Usoz-141/2021., Usoz-3/2022 i 75/2022, Sud je, radi zajedničkog raspravljanja prijedloge spojio te je postupak proveden pod poslovnim brojem ovog Suda, Usoz-141/2021.
3. Iz sadržaja sva tri prijedloga kojima se osporava zakonitost predmetne Odluke proizlazi da njenom donošenju nije prethodio postupak savjetovanja sa zainteresiranom javnosti, a zbog čega kao i zbog, po mišljenju dvojice predlagatelja, neopravdanog povećanja vrijednosti boda predlažu ukidanje ove Odluke.
4. Donositelj Odluke Općinsko vijeće Općine Čeminac, po predsjedniku Općinskog vijeća, u očitovanju na prijedlog, navodi da se odredbe članka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama ne odnose na stranke, obveznike komunalne naknade i da se Odlukom ne dira u interese građana, kao i da je Odluka objavljena pa je javnost s njome upoznata. Dodaje i to da je protiv nezakonitosti općeg akta osigurana zaštita prema odredbama članaka 78. do 82.a Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi pa predlaže prijedlog odbaciti.
5. U očitovanju na prijedlog trgovačkog društva B. plus d.o.o., donositelj, po pročelniku jedinstvenog upravnog odjela, navodi da je Odluka i dalje na snazi, ali da je službenica za informiranje razriješena, a Općina Č. u postupku donošenja nove Odluke o komunalnoj naknadi. Prigovara da prijedlog ne sadrži određeni zahtjev Sudu.
6. Sukladno odredbi članka 83. stavka 2. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine«, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21.) – dalje: ZUS, postupak ocjene zakonitosti općeg akta Visoki upravni sud može pokrenuti po službenoj dužnosti pa je Sud postupajući po predmetnim obavijestima građana, utvrdio da je u postupku donošenja općeg akta učinjen propust zbog kojeg je pokrenuo postupak ocjene zakonitosti Odluke po službenoj dužnosti i Odluku ocijenio nezakonitom ne ulazeći u njezin sadržaj.
7. Odluka je donesena pozivom na odredbu članka 95. Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«, 68/18. i 110/18. - dalje: ZKG) i članka 30. Statuta Općine Čeminac (»Službeni glasnik Općine Čeminac«, 1/2018.). Odredba članka 95. stavak 1. ZKG-a ovlašćuje predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave na donošenje odluke o komunalnoj naknadi, pa, skupa s odredbom članka 30. Statuta Općine Čeminac, predstavlja valjani pravni temelj za donošenje i predmetne Odluke, ali nipošto bez provođenja postupka savjetovanja s zainteresiranom javnosti.
8. Pogrešan je stav donositelja akta da je donošenje odluke o komunalnoj naknadi, ali i svakog drugog općeg akta kojim se reguliraju pitanja od interesa za jedinicu lokalne samouprave, građane i pravne osobe, izuzeto od obveze propisane člankom 11. Zakona o pravu na pristup informacijama (»Narodne novine«, broj 25/13., 85/15. – dalje: ZPPI).
9. Naime, na temelju odredbe članka 11. stavka 3. ZPPI-a tijela javne vlasti (između ostalih tijela jedinica lokalne samouprave) dužna su provesti savjetovanje s javnošću u pravilu u trajanju od 30 dana. Savjetovanje s javnošću tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave provode preko internetske stranice ili preko središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću, objavom nacrta općeg akta odnosno drugog dokumenta, s obrazloženjem razloga i ciljeva koji se žele postići donošenjem akta ili drugog dokumenta te pozivom javnosti da dostavi svoje prijedloge i mišljenja. Po isteku roka za dostavu mišljenja i prijedloga izrađuje se i objavljuje na internetskoj stranici izvješće o savjetovanju s javnošću, koje sadrži zaprimljene prijedloge i primjedbe te očitovanja s razlozima za neprihvaćanje pojedinih prijedloga i primjedbi. Izvješće o savjetovanju s javnošću nositelj izrade nacrta obvezno dostavlja tijelu koje usvaja ili donosi opći akt ili dokument.
10. Prema tome, za informiranje javnosti nije dostatno objaviti već doneseni opći akt, nego je u postupku njegovog donošenja potrebno provesti propisani postupak savjetovanja s javnosti.
11. S obzirom na to da do donošenja odluke nije prethodio postupak savjetovanja, odluka nije donesena sukladno zakonu te ju je trebalo ukinuti.
12. Slijedom izloženog, na temelju odredbe članka 86. stavka 3. ZUS-a, presuđeno je kao u izreci.
13. Odluka prestaje važiti danom objave ove presude u »Narodnim novinama« (članak 86. stavak 4. ZUS-a).
Poslovni broj: Usoz-141/2021-6, Usoz-141/21-8
(surj.- Usoz-3/2022-3 i 75/2022-7)
Zagreb, 5. srpnja 2022.
Predsjednica vijeća
Senka Orlić-Zaninović, v. r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.