Baza je ažurirana 09.07.2025.
zaključno sa NN 77/25
EU 2024/2679
Broj: Usoz-84/16
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda Marine Kosović Marković, predsjednice vijeća, Ane Berlengi Fellner, Arme Vagner Popović, Mirjane Čačić i Eveline Čolović Tomić, članica vijeća, te više sudske savjetnice Ljerke Morović Pavić, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom po zahtjevu S. T. iz S. B., na sjednici vijeća održanoj 25. studenoga 2016.
p r e s u d i o j e
Zahtjev se odbija.
Obrazloženje
Podnositeljica je podnijela Sudu 1. rujna 2016. zahtjev za ocjenu zakonitosti odredbe članka 1. stavka 2. Odluke o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem redu upravnih tijela Grada Slavonskog Broda, klasa: 112-01/16-01/9, urbroj: 2178/01-07-16-13 od 6. srpnja 2016. Uz zahtjev osim općeg akta podnositeljica je dostavila i rješenje Upravnog odjela za lokalnu samoupravu Grada S. B., klasa: UP/I-112-01/16-01/16, urbroj: 2178/01-07-16-1 od 29. srpnja 2016., kojim joj po sili zakona prestaje služba istekom roka raspolaganja.
U zahtjevu podnositeljica navodi da je tim izmjenama smanjen broj izvršitelja na radnom mjestu upravni referent 1 – komunalni redar s 4 na 3. Za to radno mjesto kao potrebno stručno zvanje propisana je SSS prometne, ekonomske ili upravne struke, najmanje jedna godina radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni stručni ispit ili polaganje u zakonskom roku i poznavanje rada na računalu. Također sistematizirano je novo radno mjesto viši stručni referent 1 za komunalno redarstvo. Ističe da je bila zaposlena na radnom mjestu administrativni referent 1 – za poslove lokalne samouprave do donošenja Pravilnika o unutarnjem redu upravnih tijela Grada Slavonskog Broda koji je stupio na snagu 23. ožujka 2016. Temeljem tog Pravilnika stavljena je na raspolaganje. Ističe da je već tada prilikom izmjene tog Pravilnika smatrala da promjene nisu rezultat potrebe drugačije organizacije posla već su bile usmjerene isključivo onemogućavanju raspoređivanja nje na neko radno mjesto. Navodi da se tijekom raspolaganja prekvalificirala u Pučkom otvorenom učilištu L., S. B. i stekla zvanje upravni referent. Tom prekvalifikacijom stekla je uvjete za raspored na radno mjesto upravni referent 1 – komunalni redar u Upravnom odjelu za komunalni sustav i komunalno redarstvo koje radno mjesto je u trenutku dostave njene obavijesti o prekvalifikaciji bilo nepopunjeno. Nakon što je dostavila obavijest o prekvalifikaciji, sindikalnoj povjerenici S. J. dostavljen je na očitovanje prijedlog izmjena i dopuna Pravilnika o unutarnjem redu upravnih tijela Grada Slavonskog Broda kojim izmjenama se ukida nepopunjeno radno mjesto upravni referent 1 – komunalni redar, za koje je prekvalifikacijom stekla uvjete za raspored. Izmjena Pravilnika je obrazložena time da uvođenjem nove aplikacije namijenjene aktivnom sudjelovanju građana u otklanjanju komunalnih problema na način da građani putem mobitela prijavljuju komunalni problem koji onda gradske službe rješavaju nema potrebe za većim brojem tih referenata. Smatra da je to upravo dokaz o postojanju nedovoljnog broja zaposlenih komunalnih redara. Ovo tim više, jer S. B. ulazi u velike gradove s oko 50000 stanovnika. Smatra također da sistematizacija novog radnog mjesta višeg stručnog referenta 1 za komunalno redarstvo nije rezultat realne potrebe za takvim radnim mjestom već je isključivo usmjereno brisanju radnog mjesta tj. propisivanju više stručne spreme od one za koju je ona prekvalifikacijom stekla uvjete što ima za cilj da joj se onemogući rad. Izmjena Pravilnika od 6. srpnja 2016. donesena je isključivo radi onemogućavanja njenog rasporeda na nepopunjeno radno mjesto a ne radi postojanja stvarne potrebe smanjenja broja izvršitelja na radnom mjestu upravni referent 1 – komunalni redar. Izmjene Pravilnika predložene su odmah nakon što je ona obavijestila o stečenom stručnom zvanju za to radno mjesto. Predlaže da se ukine odredba članka 1. stavka 2. Odluke o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem redu upravnih tijela Grada Slavonskog Broda, klasa: 112-01/16-01/9, urbroj: 2178/01-07-16-13 koji se odnosi na smanjenje broja izvršitelja s 4 na 3, na radnom mjestu upravni referent 1 – komunalni redar u Upravnom odjelu za komunalni sustav i komunalno gospodarstvo.
Sud je odgovarajućom primjenom odredbe članka 32. Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine, broj 20/10., 143/12. i 152/14.- u daljnjem tekstu. ZUS), dostavio zahtjev donositelju osporene odluke na očitovanje.
Donositelj osporene odluke, gradonačelnik Grada Slavonskog Broda, dostavio je Sudu očitovanje o zahtjevu u kojem navodi da je Pravilnik donesen na prijedlog pročelnika i po provedenom savjetovanju sa sindikatom, temeljem odredbe članka 4. stavka 3. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i Uredbe o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te je i dalje na snazi. Dana 24. lipnja 2016., pročelnik Upravnog odjela za komunalni sustav i komunalno redarstvo dopisom je predložio izmjene sistematizacije iz slijedećih razloga. Naime, gradska uprava je uvela novu mobilnu aplikaciju namijenjenu aktivnom sudjelovanju građana u otklanjanju svakodnevnih komunalnih problema pod nazivom C. H. Korištenje te aplikacije podrazumijeva mogućnost građana da jednostavnim korištenjem mobilnih telefona prijave problem nadležnim gradskim službama. Također svaki problem, kvar i slično moguće je fotografirati mobitelom i prijaviti, a gradske službe će u najkraćem roku odgovoriti na svaku prijavu. Na taj način zaokružen je cijeli proces od prijave pa do rješavanja komunalnih pitanja u gradu. Zbog uvođenja te aplikacije predloženo je smanjenje broja izvršitelja kod radnog mjesta upravni referent 1-komunalni redar tako da predloženi broj izvršitelja iznosi 3 izvršitelja. Nadalje predloženo je i sistematiziranje novog radnog mjesta viši stručni referent 1 za komunalno redarstvo kojemu je u opisu radnog mjesta obavljanje nadzora nad primjenom propisa iz komunalnog područja, kontrole nad objektima, uređajima, površinama, koordinacija rada komunalnih redara i ostalih nadležnih gradskih službi radi što učinkovitijeg rješavanja problema po prijavama građana preko C. H. aplikacije. Utvrđeni prijedlog Pravilnika upućen je dana 27. lipnja 2016. Sindikatu na savjetovanje o čemu se dostavljaju dokazi. Na dostavljeni prijedlog Pravilnika sindikalna povjerenica je dana 5. srpnja 2016. dostavila očitovanje o čemu također dostavlja dokaze. U odnosu na ostale navode podnositeljice zahtjeva smatra da iste nisu predmet ocjene zakonitosti općeg akta već predmet službeničkih odnosa o kojima će odlučiti nadležni upravni sud. Navodi da je izmjena Pravilnika donesena sukladno zakonskoj propisanoj proceduri nakon savjetovanja sa Sindikatom te predlaže da se zahtjev u cijelosti odbije.
Zahtjev nije osnovan.
Podnositeljica osporava odredbu članka 1. stavka 2. Odluke o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem redu upravnih tijela Grada Slavonskog Broda, klasa: 112-01/16-01/9, urbroj: 2178/01-07-16-13 od 6. srpnja 2016. kojom se smanjuje broj izvršitelja na radnom mjestu upravni referent 1 – komunalni redar.
Osporena odredba glasi:
članak 1.
„(...)
Pod rednim brojem 12. na radnom mjestu upravni referent 1 komunalni redar smanjuje se broj izvršitelja za jednog (1) izvršitelja te ukupan broj izvršitelja iznosi tri (3).
(...)“.
Gradonačelnik Grada Slavonskog Broda donio je osporenu Odluku o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem redu upravnih tijela Grada Slavonskog Broda temeljem odredbe članka 4. stavka 3. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Narodne novine, broj 86/08. i 61/11.) i Uredbe o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravni (Narodne novine, broj 74/10. i 125/14.), a na prijedlog pročelnika Upravnog odjela za komunalni sustav i komunalno redarstvo.
Odredbom članka 4. stavka 1. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi propisano je da se službenici i namještenici primaju u službu i raspoređuju na slobodna radna mjesta utvrđena pravilnikom o unutarnjem redu. Prema stavku 3. navedenog članka Zakona pravilnik o unutarnjem redu za upravna tijela općine donosi općinski načelnik, za upravna tijela grada gradonačelnik, a za upravna tijela županije župan. Pravilnik se donosi na prijedlog pročelnika upravnih tijela. Stavkom 4. navedenog članka Zakona propisano je da se pravilnikom o unutarnjem redu utvrđuje unutarnje ustrojstvo upravnih tijela, nazivi i opisi poslova radnih mjesta, stručni i drugi uvjeti za raspored na radna mjesta, broj izvršitelja i druga pitanja od značaja za rad upravnih tijela u skladu sa statutom i općim aktima lokalne jedinice.
Iz podataka spisa predmeta proizlazi da je osporeni opći akt donesen na prijedlog pročelnika upravnog odjela za komunalni sustav i komunalno redarstvo te je isti donesen od ovlaštenog donositelja a sve sukladno naprijed citiranoj odredbi članka 4. stavka 3. Zakona.
Nadalje prema odredbi članka 3. stavka 3. naprijed navedenog Zakona na pitanja koja nisu uređena ovim ili posebnim zakonom, propisima donesenim na temelju zakona ili kolektivnim ugovorom primjenjuju se opći propisi o radu.
Prema odredbi članka 150. stavka 1. u vezi s člankom 153. stavkom 3. Zakona o radu (Narodne novine, broj 93/14.), prije donošenja odluke važne za položaj radnika, poslodavac se o namjeravanoj odluci mora savjetovati s radničkim vijećem odnosno sindikalnim povjerenikom kojemu mora dostaviti podatke važne za donošenje odluke i sagledavanje njezina utjecaja na položaj radnika, dok je stavkom 3. točkom 1. članka 150. Zakona propisano da se važnom odlukom iz stavka 1. tog članka smatra odluka o donošenju pravilnika o radu.
Imajući u vidu naprijed navedene odredbe Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, u postupku donošenja pravilnika o unutarnjem redu, sukladno odredbi članka 3. stavka 3. navedenog Zakona, postoji obveza primjene članka 150. stavka 1. u vezi s člankom 153. stavkom 3. Zakona o radu odnosno obveza savjetovanja sa sindikalnim povjerenikom.
Prema podacima spisa predmeta proizlazi da su u donošenju osporenog općeg akta prethodila savjetovanja sa Sindikatom u skladu s naprijed navedenim odredbama Zakona o radu te je na dostavljeni prijedlog izmjena predmetnog općeg akta sindikalna povjerenica i dostavila svoje očitovanje (klasa: 112-01/16-01/9, urbroj: 15-16-12 od 5. srpnja 2016.). Pri tome treba reći da zakonom nije propisano da je uvjet za donošenje pravilnika o unutarnjem redu, kao ni njegovih izmjena i dopuna, prethodna suglasnost sindikalnog povjerenika, već je propisana obveza savjetovanja sa sindikalnim povjerenikom, čemu je ovdje udovoljeno. Slijedom svega navedenog proizlazi da u postupku donošenja osporenog općeg akta nisu učinjeni postupovni propusti koji bi doveli do njegove nezakonitosti pri čemu se navodi da nije u nadležnosti ovog Suda ispitivati potrebu za brojem osoba za obavljanje određenih radnji i određenih poslova.
Slijedom navedenog, valjalo je odgovarajućom primjenom odredbe članka 57. stavka 1. ZUS-a zahtjev odbiti kao neosnovan.
U Zagrebu 25. studenoga 2016.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.