Baza je ažurirana 17.04.2024. 

zaključno sa NN 43/24

Objavljeno u NN 70A/01 (03.08.2001.):

 

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13. stavak 2., članka 17. stavak 2., članka 19. i članka 23. stavak 4. Zakona o normizaciji (»Narodne novine« broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

 

NAREDBU O HOMOLOGACIJI ZAMJENSKIH SUSTAVA ZA SMANJENJE BUKE

I. PODRUČJE PRIMJENE

1.    Zamjenski sustavi za smanjenje buke moraju biti homologirani sukladno ovoj naredbi.

2.    Odredbe ove naredbe primjenjuju se na sustave za smanjenje buke koji nisu izvorni ili sastavnice takvih sustava, namijenjene da kao zamjenski dijelovi budu ugrađeni na jedan ili više tipova motornih vozila kategorija M1 i N1.

II. ZAHTJEVI

3.    Zamjenski sustavi za smanjenje buke u smislu ove naredbe moraju zadovoljavati zahtjeve iz točke 6. Pravilnika broj 59 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu s izmjenama ili dopunama koje su stupile na snagu 28. siječnja 1990. godine1, koji je dodatak Ženevskome sporazumu iz 1958. godine o prihvaćanju jednakih tehničkih propisa za vozila na kotačima, opremu i dijelove koji mogu biti ugrađeni i/ili upotrijebljeni u vozilima na kotačima i uvjetima za uzajamno priznavanje homologacija dodijeljenih na temelju tih propisa2 (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 59.00).

4.        Pročišćeni tekst dijelova Pravilnika ECE R 59.00 (u izvorniku dostupan u normoteci Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo) dan je u prilogu 1. ove naredbe i njen je sastavni dio.

_____ 1 ECE dokumenti u kojima je objavljen tekst Pravilnika:

    E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.1/Add.58 (Izvorni Pravilnik, stupio na snagu 1. listopada 1983.).

    E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505Rev.1/Add.58/Amend. 1 (Dopuna 1., stupila na snagu 28. siječnja 1990.).     

2 Prijašnji naslov Sporazuma glasi: Sporazum o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila, donesen u Ženevi 20. ožujka 1958.

III. ISPITIVANJE ZAMJENSKIH SUSTAVA ZA SMANJENJE BUKE

5.    Ispitivanje zamjenskih sustava za smanjenje buke u smislu ove naredbe mora biti u skladu s Pravilnikom ECE R 59.00 i može ga provoditi samo ovlaštena pravna osoba koja udovoljava zahtjevima toga pravilnika.

IV. HOMOLOGACIJA ZAMJENSKIH SUSTAVA ZA SMANJENJE BUKE

6.    Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo provodi homologaciju zamjenskih sustava za smanjenje buke u smislu ove naredbe prema Pravilniku ECE R 59.00.

V. PROVJERA SUKLADNOSTI

7.    Provjera sukladnosti vozila sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o homologaciji vozila (»Narodne novine« broj 82/96, 107/96, 79/97, 132/97, 58/98 i 59/99).

VI. PRIMJENA

8.    Ova naredba stupa na snagu osmog dana nakon objave u »Narodnim novinama«, a primjenjivat će se:

       – od 1. travnja 2002. godine za zamjenske sustave za smanjenje buke iz uvoza i

       – od 1. travnja 2003. godine za zamjenske sustave za smanjenje buke proizvedene u Republici Hrvatskoj.

Klasa: 011-02/01-02/14 Urbroj: 558-04/7-01-1 Zagreb, 2. srpnja 2001.

Ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v. r.

PRILOG 1.

Pročišćeni tekst dijelova ECE pravilnika broj 59

»JEDNAKE ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA HOMOLOGACIJU ZAMJENSKIH SUSTAVA ZA SMANJENJE BUKE1«

s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu do 28. siječnja 1990. godine u prijevodu na hrvatski jezik

Pravilnik ECE R 59.00

Prijevod sadrži ove dijelove Pravilnika:

Točka 1.          Područje primjene

Točka 2.          Definicije

Točka 3.          Zahtjev za homologaciju

Točka 4.          Označivanje

Točka 5.          Homologacija

Točka 6.          Specifikacije

Točka 7.          Proširenje homologacije

Točka 8.          Preinaka tipa sustava za smanjenje buke

Točka 9.          Sukladnost proizvodnje

Točka 11.        Potpuna obustava proizvodnje

Dodaci:

Dodatak 1.:      Izjava koja se odnosi na izdanu homologaciju (ili odbijenu, proširenu, ili povučenu homologaciju, ili potpunu obustavu proizvodnje) tipa zamjenskoga sustava za smanjenje buke ili sastavnica tog sustava prema Pravilniku br. 59

Dodatak 2:       Izgled homologacijske oznake

Dodatak 3:            Ispitna oprema _____ (1) Naslov izvornika na engleskome jeziku:

    UNIFORM PROVISION CONCERNING THE APPROVAL OF REPLACEMENT SILENSING SYSTEMS

1.          PODRUČJE PRIMJENE

1.1     Ovaj pravilnik sadrži odredbe koje se odnose na homologaciju sustava za smanjenje buke ili sastavnica takvih sustava namijenjenih da kao zamjenski dijelovi budu ugrađeni na jedan ili više tipova motornih vozila kategorija M1 i N1*.

_____  * Kategorija M: Motorna vozila koja imaju najmanje četiri kotača ili koja imaju tri kotača kad im je najveća masa veća od 1 t i koje se upotrebljavaju za prijevoz putnika. (Zglobna vozila od dvije nerastavljive zglobne jedinice smatraju se jednim vozilom.) …

    Kategorija M1: Motorna vozila koja se upotrebljavaju za prijevoz putnika i koja imaju najviše osam sjedala osim vozačeva sjedala.

    …Kategorija N: Motorna vozila koja imaju najmanje četiri kotača ili koja imaju tri kotača kad im je najveća masa veća od 1 t i koje se upotrebljavaju za prijevoz tereta (roba?).

    Kategorija N1: Motorna vozila koja se upotrebljavaju za prijevoz tereta (roba?) i čija najveća masa nije veća od 3,5 t.

    Sukladno “kategorizaciji vozila” u Pravilniku br. 13

    (E/ECE/324 - E/ECE/TRASNS/505/Rev.1/Add.12/Rev.2, točka 5.2).

2.          DEFINICIJE

             Za potrebe ovoga pravilnika:

2.1        “sustav za smanjenje buke” označuje jedan komplet sastavnica koje su potrebne za ograničenje buke koju proizvodi motor motornog vozila i njegov ispušni sustav

2.2        “sastavnica sustava za smanjenje buke” označuje jednu od pojedinačnih sastavnica koje čine ispušni sustav (npr. prigušivač zvuka, ekspanzijska komora, rezonator)

2.3        “sustavi za smanjenje buke različitih tipova” označuju sustave za smanjenje buke koji se međusobno razlikuju u bitnim obilježjima kao što su:

2.3.1     njihove sastavnice nose različite tvorničke ili trgovačke oznake

2.3.2     značajke gradiva od kojih su izrađene sastavnice različite su ili se sastavnice razlikuju po obliku i veličini; različite zaštitne prevlake (npr. pocinčavanje, aluminijska prevlaka itd.) ne uzimaju se u obzir kod određivanja tipa

2.3.3     različit je način rada makar i jedne sastavnice

2.3.4     njihove su sastavnice različito sastavljene

2.4        “zamjenski sustav za smanjenje buke ili sastavnice tog sustava” označuju svaki dio sustava za smanjenje buke prema definiciji u podtočki 2.1 namijenjena za uporabu na vozilu, različit od dijela tipa ugrađena na vozilo koje je dostavljeno na homologaciju prema ovomu pravilniku

2.5        “homologacija zamjenskog sustava za smanjenje buke ili sastavnice tog sustava” označuje homologaciju cjeline ili dijela sustava za smanjenje buke koji s obzirom na buku odgovaraju za jedan ili više određenih tipova motornih

2.6        “tip vozila” označuje kategoriju motornih vozila koja se međusobno ne razlikuju u bitnim obilježjima kao što su:

2.6.1     oblik i gradiva od kojih je napravljena karoserija (posebno motorski prostor i njegova zvučna izolacija)

2.6.2     duljina i širina vozila

2.6.3     tip motora (vanjski izvor paljenja, kompresijsko palje­nje, dvotaktni ili četverotaktni, klipni ili rotacioni), broj i obujam cilindara, broj rasplinjača, raspored ventila, najveća snaga i odgovarajuća brzina vrtnje itd.

2.6.4     broj brzina i prijenosni odnosi u mjenjaču, ukupni prijenosni odnos do kotača

2.6.5     broj, tip i raspored ispušnih sustava

2.6.6     broj, tip i raspored usisnih sustava.

3.          ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU

3.1        Zahtjev za homologaciju zamjenskog sustava za smanjenje buke ili sastavnica tih sustava mora podnijeti proizvođač vozila ili njegov valjano opunomoćeni predstavnik.

3.2        Zahtjev mora biti popraćen niže navedenim dokumentima u tri primjerka s ovim pojedinostima:

3.2.1     podrobnim opisom tipa (tipova) vozila za koji (koje) je namijenjena ugradba sustava ili njegovih sastavnica, s obzirom na dijelove koji su navedeni u podtočki 2.6. Moraju biti prikazani brojevi i/ili simboli koji određuju tip motora i tip vozila te, po potrebi, i homologacijski broj tipa vozila.

3.2.2     opisom sklopa sustava za smanjenje buke koji prika­zuje relativni položaj svake njegove sastavnice i upute za ugradbu

3.2.3     podrobnim crtežima svake sastavnice koji omogućuju lako pronalaženje i prepoznavanje, i specifikacijom upotrijebljenih gradiva.

3.3        Proizvođač sustava za smanjenje buke na zahtjev ovlaštene pravne osobe koja je odgovorna za provo­đenje homologacijskih ispitivanja treba dostaviti:

3.3.1     dva primjerka sustava ili njegovih sastavnica za koje je zatražena homologacija

3.3.2     jedan primjerak izvornog sustava za smanjenje buke kojim je izvorno opremljeno vozilo dopremljeno na homologaciju tipa

3.3.3     vozilo koje predstavlja tip na koji je predviđena ugradba sustava; to vozilo mora pri mjerenju emisije buke sukladno metodama koje su opisane u podtočkama 3.1 i 3.2 dodatka 3. Pravilnika br. 51 zadovoljavati sljedeće zahtjeve:

3.3.3.1  razina buke za vozilo u vožnji ne smije prijeći dopuštenu vrijednost za odgovarajuću kategoriju vozila na dan kad je za tip kojemu pripada vozilo izdana homologacija; osim toga, ona ne smije prijeći vrijednost koja je navedena u izdanoj homologaciji za tip kojemu pripada vozilo više od 3 dB(A);

3.3.3.2  razina buke za vozilo u mirovanju ne smije prijeći referentnu vrijednost koja je navedena u izdanoj homologaciji za tip kojemu pripada vozilo;

3.3.4     poseban motor čiji su obujam i snaga barem jednaki kao kod motora gore navedena vozila.

4.          OZNAČIVANJE

4.1        Svaka sastavnica sustava za smanjenje buke, osim cijevi i dijelova za pričvršćivanja, mora nositi:

4.1.1     tvornički ili trgovački znak proizvođača sustava ili njegovih sastavnica

4.1.2     trgovački opis (oznaku) koju je proizvođač dao (sastavnici).

4.2        Te oznake moraju biti jasno čitljive i neizbrisive.

5.          HOMOLOGACIJA

5.1        Ako tip zamjenskog sustava za smanjenje buke za koji je zatražena homologacija prema ovomu pravilniku zadovoljava zahtjeve iz točke 6., mora se taj tip homologirati.

5.2        Svakomu homologiranom tipu mora se dodijeliti homologacijski broj. Njegove prve dvije znamenke (trenu­tačno 00 za Pravilnik u njegovu izvornome obliku) moraju označivati broj niza izmjena ili dopuna koje uključuju najnovije veće tehničke izmjene i dopune Pravilnika objavljene do vremena izdavanja homologacije. Jedna ugovorna strana ne smije označiti istim brojem drugi tip zamjenskog sustava za smanjenje buke ili njegove sastavnice koji je konstruiran za isti tip (iste tipove) vozila.

5.3        Obavijest o homologaciji ili odbijanju homologacije sustava za smanjenje buke ili njegovih sastavnica prema ovomu pravilniku mora biti dostavljena stranama u Ženevskome sporazumu iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pravilnik na formularu koji je u skladu s modelom danim u dodatku 1. ovoga pravilnika i s crtežima sustava za smanjenje buke ili njegovih sastavnica koje je dostavio podnositelj zahtjeva za homologaciju na formatu koji nije veći od formata A4 (210 x 397 mm) ili presavijenim na taj format u odgovarajućemu mjerilu.

5.4        Na svaku sastavnicu sustava za smanjenje buke koja odgovara tipu koji je homologiran prema ovomu pravilniku mora se tako da bude vidljiva postaviti među­narodna homologacijska oznaka koja se sastoji od:

5.4.1     kružnice oko slova “E”, iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju 1

5.4.2     broja ovoga pravilnika iza kojeg se nalazi slovo “R”, crtica i homologacijski broj koji su postavljeni desno od kružnice navedene u podtočki 5.4.1

5.4.3     homologacijski broj mora mora biti naveden u izjavi o homologaciji, kao i metoda upotrijebljena kod homologacijskih ispitivanja.

5.5        Homologacijska oznaka mora biti jasno čitljiva i neizbrisiva kad je sustav za smanjenje buke ugrađen na vozilo.

5.6        Jedna sastavnica može biti označena s više homologacijskih brojeva ako je homologirana za više zamjenskih sustava za smanjenje buke; u tome slučaju nije potrebno ponavljati kružnicu. U dodatku 2. ovoga pravilnika prikazani su primjeri izgleda homologacijskih oznaka. _______ 1 1 za Njemačku, 2 za Francusku, 3 za Italiju, 4 za Nizozemsku, 5 za Švedsku, 6 za Belgiju, 7 za Mađarsku, 8 za Češku Republiku, 9 za Španjolsku, 10 za Jugoslaviju, 11 za Ujedinjeno Kraljevstvo, 12 za Austriju, 13 za Luksemburg, 14 za Švicarsku, 15 (prazno), 16 za Norvešku, 17 za Finsku, 18 za Dansku, 19 za Rumunjsku, 20 za Poljsku, 21 za Portugal. Iduće brojeve po redu treba dodjeljivati ostalim državama po kronološkome redu po kojemu one potvrđuju Sporazum o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i međusobno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila ili po kojemu se one slažu s tim sporazumom, a o tako određenim brojevima glavni tajnik Ujedinjenih naroda obavijestit će ugovorne strane u tome sporazumu.

6.          SPECIFIKACIJE

6.1        Opći zahtjevi

6.1.1     Zamjenski sustav za smanjenje buke ili njegove sastavnice moraju biti projektirani, izrađeni i moraju se moći ugraditi tako da omogućuju vozilu kod uobičajene uporabe, unatoč vibracijama kojima može biti izloženo, da zadovoljava zahtjeve ovoga pravilnika.

6.1.2.    Sustav za smanjenje buke ili njegove sastavnice moraju biti projektirani, izrađeni i moraju se moći ugraditi tako da budu dostatno otporni na koroziju kojoj mogu biti izloženi u uvjetima uporabe vozila.

6.2.       Zahtjevi koji se odnose na razine buke

6.2.1     Zvučna učinkovitost zamjenskog sustava za smanjenje buke ili sastavnica tog sustava mora se provjeriti metodama koje su opisane u podtočkama 3.1 i 3.2 dodatka 3. Pravilnika br. 51. Kad su zamjenski sustav za sma­njenje buke ili sastavnice tog sustava ugrađene na vozilo opisano u podtočki 3.3.3, razine buke izmjerene dvjema metodama (vozila u vožnji i u mirovanju) moraju zadovoljavati jedan od ovih uvjeta:

6.2.1.1  ne smiju prijeći vrijednosti koje su izmjerene na odgovarajućemu tipu vozila koje je bilo dostavljeno na homologaciju

6.2.1.2  ne smiju prijeći vrijednosti koje su izmjerene na vozilu navedenu u podtočki 6.2.1 kad je na njega ugrađen zamjenski sustav za smanjenje buke koji odgovara tipu koji je bio ugrađen na vozilo koje je bilo dostavljeno na homologaciju.

6.3        Mjerenje sposobnosti vozila

6.3.1     Zamjenski sustav za smanjenje buke ili sastavnice tog sustava moraju biti takve da osiguravaju da je sposobnost vozila usporediva sa sposobnošću koja se postiže s izvornim sustavom za smanjenje buke ili sastavnicom tog sustava.

6.3.2     Zamjenski sustav za smanjenje buke ili, ovisno o izboru proizvođača, sastavnice tog sustava moraju biti uspoređene s izvornim sustavom za smanjenje buke ili njegovim sastavnicama, koje također u novim uvjetima treba redom ugraditi na vozilo navedeno u podtočki 3.3.3.

6.3.3     Provjeru treba provesti mjerenjem povratnoga tlaka prema metodi u podtočki 6.4.4. Vrijednost izmjerena sa zamjenskim sustavom za smanjenje buke ne smije za više od 25 % prijeći vrijednost izmjerenu s izvornim uobičajenim zamjenskim sustavom za smanjenje buke pod niže navedenim uvjetima.

6.3.4     Mjerne metode

6.3.4.1  Mjerna metoda s motorom

             Mjerenja treba provesti s motorom navedenim u podtočki 3.3.4 koji je spojen na dinamometar. Dimamometar treba namjestiti tako da se pri najvećemu gasu (potpuno otvoren leptir) postigne brzina (postignu brzine) vrtnje motora koja odgovara (koje odgovaraju) najvećoj snazi motora. Za mjerenje povratnoga tlaka razmaci od ispušnog odvoda na koje treba postaviti osjetilo tlaka navedeni su u dodatku 4. ovoga pravilnika

6.3.4.2  Mjerna metoda s vozilom

             Mjerenja treba provesti na vozilu navedenom u podtočki 3.3.3. Ispitivanje treba provesti na cesti ili na dinamometru s valjcima. Motor treba opteretiti tako da se pri najvećemu gasu (potpuno otvoren leptir) postigne brzina vrtnje motora koja odgovara najvećoj snazi motora (brzina vrtnje motora S). Za mjerenje povratnoga tlaka razmaci od ispušnog odvoda na koje treba postaviti osjetilo tlaka navedeni su u dodatku 4. ovoga pravil­nika

6.4        Dodatni zahtjevi koji se odnose na sustave za sma­njenje buke ili sastavnice napunjene vlaknastim gradivima

             Vlaknasta gradiva za upijanje buke mogu se upotrijebiti u sustavima ili sastavnicama za smanjenje buke jedino ako su na odgovarajući način konstruirani i proizvedeni, tako da je učinkovitost sustava u uvjetima vožnje dostatna da zadovolji zahtjeve postojećih pravilnika. Takav sustav za smanjenje buke smatra se da je učinkovit u uvjetima vožnje ako ispušni plinovi nisu u dodiru s vlaknastim gradivom ili ako razina zvučnoga tlaka zadovoljava zahtjeve iz podtočke 6.2 kad je sustav za smanjenje buke bez gradiva za upijanje buke ispitan na vozilu sukladno postupcima opisanim u podtočkama 3.1 i 3.2 dodatka 3. Pravilnika broj 51.

             Ako ti uvjeti nisu ispunjeni, cijeli sustav za smanjenje buke treba na odgovarajući način kondicionirati primjenom jednoga od tri niže opisana načina ugradbe i postupka ispitivanja. Kad se primjenjuje postupak opisan u podtočki 6.2.1.2, podnositelj zahtjeva za homologaciju može tražiti pražnjenje ili kondicioniranje izvornog sustava za smanjenje buke.

6.4.1     Neprekinuta vožnja od 10 000 km po cesti

6.4.1.1  Približno pola vremena trajanja vožnje mora se sastojati od vožnje u gradskim uvjetima, a druga polovica od duge vožnje velikom brzinom; neprekinuta vožnja po cesti može se zamijeniti odgovarajućim programom vožnje na ispitnoj stazi.

6.4.1.2  Dvije brzine vrtnje motora moraju se naizmjence mijenjati više puta.

6.4.1.3  Potpuni ispitni program mora uključiti najmanje 10 prekida u trajanju od po namanje tri sata kako bi se proizveli učinci hlađenja i kondenzacije koja se može pojaviti.

6.4.2     Kondicioniranje na ispitnome stolu

6.4.2.1  Uporabom uobičajenih dijelova i držeći se pro­izvo­đačevih uputa sustav za smanjenje buke treba ugraditi na motor koji je spojen na dinamometar.

6.4.2.2  Ispitivanje treba provesti u razdobljima od šest sati kako bi se postigli učinci hlađenja i bilo koje kondenzacije koja se može pojaviti.

6.4.2.3  U svakome razdoblju motor treba raditi u sljedećim uvjetima ovim redom:

(1) pet minuta u praznome hodu

(2)       pola sata pod Ľ opterećenja pri ľ najveće brzine vrtnje (S)

(3)       pola sata pod ˝ opterećenja pri ľ najveće brzine vrtnje (S)

(4)       10 minuta pod punim opterećenjem pri ľ najveće brzine vrtnje (S)

(5)       15 minuta pod ˝ opterećenja pri najvećoj brzini vrtnje (S)

(6)       30 minuta pod Ľ opterećenja pri najvećoj brzini vrtnje (S).

             Ukupno je trajanje svih tih faza tri sata.

             Svako razdoblje mora uključiti dva ciklusa gore navedenih šest faza.

6.4.2.4  Za vrijeme ispitivanja zvučni prigušivač ne smije biti hlađen prinudnom ventilacijom koja simulira uobi­čaj­eno strujanje zraka oko vozila. Ipak, na zahtjev pro­izvođača zvučni prigušivač može biti hlađen kako ne bi prekoračio temperaturu izmjerenu na njegovu usisu kad se vozilo kreće najvećom brzinom.

6.4.3     Kondicioniranje pulziranjem

             Ispušni sustav ili njegove sastavnice treba ugaditi na vozilo navedeno u podtočki 3.3.3 ili na motor naveden u podtočki 3.3.4. U prvome slučaju vozilo mora biti postavljeno na dinamometar s valjcima, a u drugome slučaju motor mora biti spojen na dinamometar. Niže opisana ispitna oprema mora biti ugrađena na izlaznoj strani sustava za smanjenje buke.

6.4.3.1  Ispitna oprema

             Ispitna oprema koja je shematski prikazana u dodatku 3. ovoga pravinika mora biti ugrađena na izlaznoj strani ispušnog sustava. Prihvatljiva je svaka druga ispitna oprema koja osigurava istovrijedne rezultate.

6.4.3.2  Postupak ispitivanja

6.4.3.2.1          Ispitnu opremu treba ugoditi tako da se protok ispušnih plinova naizmjenično prekida i ponovo uspostavlja s 2500 ciklusa s pomoću brzozatvornog ventila.

6.4.3.2.2          Taj ventil mora se otvarati kad tlak ispušnih plinova, izmjeren na razmaku od 100 mm nizvodno od spojne prirubnice, postigne vrijednost između 0,35 i 0,40 bara. Ventil se mora zatvarati kad taj tlak odstupa za najviše 10% od ustaljene vrijednosti izmjerene kod otvorenog ventila.

6.4.3.2.3          Vrijeme kašnjenja releja mora se namjestiti za trajanje protoka ispušnih plinova koji proizlazi iz odredaba u podtočki 6.4.3.2.2.

6.4.3.2.4          Brzina motora mora biti 75 % od brzine S kod koje motor, prema podacima proizvođača postiže, najveću snagu.

6.4.3.2.5          Snaga pokazana na dinamometru mora biti 50 % od snage pri najvećemu gasu (potpuno otvoreni leptir) izmjerene pri 75 % brzine vrtnje motora (S).

6.4.3.2.6          Za vrijeme ispitivanja svi drenažni otvori moraju biti zatvoreni.

6.4.3.2.7          Cijelo ispitivanje mora mora biti provedeno za 48 sati. Po potrebi, svaki je sat dopušteno po jedno razdoblje hlađenja.

6.4.3.2.8          Nakon kondicioniranja treba provjeriti razinu buke sukladno podtočki 6.2.

7.          PROŠIRENJE HOMOLOGACIJE

7.1        Proizvođač sustava za smanjenje buke ili njegov valjano opunomoćeni predstavnik može zatražiti od mjerodavne ustanove koja je homologirala sustav za sma­njenje buke za jedan ili više tipova vozila proširenje homologacije za druge tipove vozila. Postupak za to opisan je u točki 3. Obavijest o proširenju (ili odbijanju proširenja) mora biti dostavljena stranama u Ženevskome sporazumu iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pra­vilnik s pomoću postupka navedena u podtočki 5.3.

8.          PREINAKA TIPA SUSTAVA ZA SMANJENJE BUKE

8.1.       Svaka preinaka tipa sustava za smanjenje buke mora se prijaviti mjerodavnoj ustanovi koja je homologirala taj tip sustava za smanjenje buke. Ta ustanova može tada:

8.1.1.    ili smatrati da nije vjerojatno da će učinjene preinake imati znatne nepovoljne učinke

8.1.2.    ili zahtijevati daljnji izvještaj o ispitivanju od ovlaštene pravne osobe odgovorne za provedbu ispitivanja.

8.2.       O potvrdi ili o odbijanju homologacije, uz navođenje preinaka, moraju s pomoću postupka navedena u pod­točki 5.3 ovoga pravilnika biti obaviještene strane Sporazuma koje primjenjuju ovaj pravilnik.

9.          SUKLADNOST PROIZVODNJE

9.1        Svaki zamjenski sustav za smanjenje buke koji nosi homologacijsku oznaku prema ovomu pravilniku mora biti sukladan s homologiranim tipom sustava za sma­njenje buke i zadovoljavati zahtjeva iz točke 6.

9.2        Jedan sustav za smanjenje buke koji nosi homologacijsku oznaku propisanu ovim pravilnikom mora se uzeti iz proizvodnje radi provjere sukladnosti koja je propisana u točki 9.1. Smatrat će se da je proizvodnja usklađena sa zahtjevima ovoga pravilnika ako izmjerene razine buke ne prelaze granice propisane u podtočki 6.2.1 za više od 1 db A.

11.        POTPUNA OBUSTAVA PROIZVODNJE

             Ako posjednik homologacije potpuno prestane proizvoditi tip sustava za smanjenje buke ili njegove sastavnice u skladu s ovim pravilnikom, on mora o tome obavijestiti mjerodavnu ustanovu koja je izdala homologaciju. Po primitku odgovarajuće izjave ta mjerodavna ustanova mora o tome obavijestiti ostale strane Sporazuma iz 1958. godine koje primjenjuju ovaj pravilnik na kopiji obavijesnog formulara koji na kraju ima velikim slovima ispisan natpis “OBUSTAVLJENA PROIZVODNJA”, s datumom i potpisom.

DODATAK 1.

(Najveći format: A4 (210 x 297 mm)

(Naziv mjerodavne ustanove)

......................................

......................................

......................................

                                                   

Izjava koja se odnosi na izdanu homologaciju (ili proširenu, odbijenu homologaciju ili povučenu homologaciju ili potpunu obustavu proizvodnje) tipa zamjenskog sustava za smanjenje buke ili sastavnica tog sustava prema Pravilniku br. 59

Homologacija br.: ...............................................................................

1.  Trgovački naziv ili zaštitni znak motornog vozila: .................………

2.  Tip sustava za smanjenje buke: ................................................…..

3.  Naziv i adresa proizvođača: .....................................................…..

4.  Ako je potrebno, ime i adresa predstavnika proizvođača: ....………

5.  Kratki opis sustava za smanjenje buke (s vlaknastim gradivom ili bez njega* itd.): ............................................................………………

6.  Trgovački naziv ili zaštitni znak tipa vozila za koji je namijenjen sustav za smanjenje buke: .........................................…………………….

7.  Tip vozila, počevši od serijskog broja: ....................................…….

8.  Vrsta motora: s vanjskim izvorom paljenja, s kompresijskim paljenjem: ..................................................................................……………..

9.  Tip motora: dvotaktni ili četverotaktni: ...................................………

10.       Obujam cilindara: .......................................................................

11.       Snaga motora (u kW po ECE): ..................................................

12.       Broj brzina: .................................................................................

13.       Prijenosni odnosi u mjenjaču: ..................................................…

14.       Ukupni prijenosni odnosi: ........................................................…

15.       Najveća snaga: ...........................................................................

16.       Uvjeti opterećenja vozila pri ispitivanju:

17.       Razine buke: Vozilo u vožnji ............... dbA pri jednoličnoj        brzini prije ubrzanja ............... km/h Vozilo u miro­vanju ...............        dbA u režimu rada motora od .................... o/min

18.       Vrijednost povratnoga tlaka: ....................................................…

19.       Sustav za smanjenje buke dostavljen:

            • na homologaciju dana: ..........................................................….

            • na proširenje homologacije dana: .........................................…..

20.       Ovlaštena pravna osoba odgovorna za provedbu homologacij­skih        ispitivanja: .........................................................................……..

21.       Datum izvještaja o ispitivanju koji je izdala ta ovlaštena prav­na        osoba: ...................................................................................….

22.       Broj izvještaja o ispitivanju koji je izdala ta ovlaštena pravna osoba:        ........................................................................................………

23.       Homologacija izdana/odbijena*

24.       Položaj homologacijske oznake na vozilu: ..............................……

25.       Mjesto: .........................................................................................

26.       Datum: .........................................................................................

27.       Potpis: ..........................................................................................

28.       Sljedeći dokumenti koji su označeni homologacijskim brojem dodatak su ovoj izjavi:

     ...............    crteži, dijagrami i nacrti sustava za smanjenje buke

     ...............    fotografije sustava za smanjenje buke

     ...............    popis sastavnica sustava za smanjenje buke s

     pripadajućim oznakama

_____ * Prekrižiti što se ne primjenjuje.

DODATAK 2 IZGLED HOMOLOGACIJSKE OZNAKE (vidi podtočku 5.4 ovoga pravilnika)

Gornja homologacijska oznaka postavljena na sastavnicu sustava za smanjenje buke pokazuje da je taj tip zamjenskog sustava za smanjenje buke homologiran u Nizozemskoj (E 4) pod homologacijskim brojem 002439. Prve dvije znamenke homologacijskoga broja pokazuju da je homologacija izdana sukladno zahtjevima Pravilnika br. 59 u njegovu izvornome obliku.

     DODATAK 3 ISPITNA OPREMA

1.    Prirubnica i rukavac koje treba spojiti na izlazni dio ispušnog sustava koji treba ispitati

2.    Ručno upravljani regulacijski ventil

3.    Kompenzacijski spremnik obujma 35 do 40l

4.    Manometar s prekidačem s radnim područjem od 0,05 do 2,5 bara – za otvaranje brzozatvornoga ventila (stavka 7.)

5.    Relej s vremenskim kašnjenjem - za zatvaranje brzozatvornoga ventila (stavka 7.)

6.    Brojač impulsa

7.    Brzozatvorni ventil promjera 60 mm koji prekida protok ispušnih plinova; pokreće ga pneumatski cilindar koji proizvodi silu od 120 N pri 4 bara. Vrijeme odgovora kod zatvaranja i otvaranja ne smije prijeći 0,5 sekunda.

8.    Odvod ispušnih plinova

9.    Savitljivo crijevo

10.  Mjerni manometar.

Copyright © Ante Borić