Baza je ažurirana 17.04.2024. 

zaključno sa NN 43/24

Objavljeno u NN 69/1998 (14.05.1998.):

 

DRŽAVNI ZAVOD ZA NORMIZACIJU I MJERITELJSTVO

Temeljem članka 13 stavak 2., članka 17 stavak 2. i članak 23 stavak 4. Zakona o normizaciji (ŻNarodne novineŽ broj 55/96) ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donosi

 

NAREDBU O HOMOLOGACIJI ZAMJENSKIH SKLOPOVA KOČNIH OBLOGA ZA MOTORNA VOZILA I NJIHOVE PRIKOLICE

I. OPĆE

1. Zamjenski sklopovi kočnih obloga radne kočnice namijenjeni za uporabu u frikcijskim podsustavima kočnica, čineći dio sustava kočenja motornih vozila i njihovih prikolica, a kojima je dopuštena uporaba na cestama, moraju biti homologirani sukladno ovoj naredbi.

II. PODRUČJE PRIMJENE

2. Ova naredba odnosi se na zamjenske sklopove kočnih obloga koji se ugrađuju na vozila kategorija M1<3,5 tone i M2<3,5 tone, N1, O1 i O2 koja imaju homologaciju tipa sukladno Pravilniku broj 13 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu.

III. ZAHTJEVI

3. Zamjenski sklopovi kočnih obloga u smislu ove naredbe moraju udovoljavati zahtjevima Pravilnika broj 90 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, s izmjenama i dopunama koje su stupile na snagu zaključno 14. kolovoza 1995., koji je dodatak Ženevskom sporazumu iz 1958. o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila (u daljnjem tekstu: Pravilnik ECE R 90.01).

Zahtjevi prema Pravilniku iz stavka 1. ove točke s dodacima 1 do 4 daju se u Prilogu 1 koji je sastavni dio ove naredbe.

IV. ISPITIVANJE

4. Ispitivanje u smislu ove naredbe može provoditi prema odredbama Pravilnika ECE R 90.01 samo ovlašteni laboratorij.

V. HOMOLOGACIJA

5. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo vrši homologaciju u smislu ove naredbe prema odredbama Pravilnika ECE R 90.01.

VI. PROVJERA SUKLADNOSTI

6. Provjera sukladnosti sa zahtjevima ove naredbe provodi se prema postupku koji je propisan Pravilnikom o uvjetima i načinu priznavanja izvještaja o ispitivanju izdanih u inozemstvu i izdavanja potvrda o sukladnosti (ŻNarodne novineŽ broj 69/97).

VII. PRIMJENA

7. Danom stupanja na snagu ove naredbe, za proizvode iz točke 2. koji su homologirani prema zahtjevima ove naredbe, prestaje važiti Naredba o obveznom atestiranju obloga za kočnice motornih i priključnih vozila te o uvjetima kojima moraju udovoljavati organizacije udruženog rada ovlaštene za atestiranje tih proizvoda (ŻNarodne novineŽ br. 53/91).

8. Ova naredba stupa na snagu osmoga dana nakon objave u ŻNarodnim novinamaŽ.

Klasa: 011-02/98-02/7

Urbroj: 558-04/7-98-1

Zagreb, 28. travnja 1998.

Ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo

dr. sc. Jakša Topić, dipl. ing., v.r.

 

PRILOG 1

Pravilnik ECE R 90.011

JEDNAKE ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA HOMOLOGACIJU ZAMJENSKIH SKLOPOVA KOČNIH OBLOGA ZA MOTORNA VOZILA I NJIHOVE PRIKOLICE 1.      PODRUČJE PRIMJENE 1.1.    Ovaj se pravilnik primjenjuje na zamjenske sklopove kočnih obloga radne kočnice namijenjene za uporabu u frikcijskim podsustavima kočnica, čineći dio sustava kočenja vozila na motorni pogon i njihovih prikolica, a kojima je dopuštena uporaba na ja 1.2.    Zamjenski sklopovi kočnih obloga mogu biti homologirani za ugradbu i uporabu na vozilima na motorni pogon i prikolicama koja imaju homologaciju tipa sukladno Pravilniku br. 13 i koja su razreklasificirana u kategorijama M1<3,5 ___________ 1       Dodatak 89 Sporazumu o prihva}anju jednakih uvjeta za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i dijelova motornih vozila, donesen u @enevi 20. o'ujka 1958. *       U ovome pravilniku, pozivanja na Pravilnik br. 13 (Pravilnik br. 13 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu) moraju se smatrati takvima da se pozivaju tako|er na bilo koje drugo me|unarodno pravilo koje primjenjuje jednake tehni~ke za

2.      DEFINICIJE         Za potrebe ovoga pravilnika: 2.1.    Żsustav kočenjaŽ ima značenje pridijeljeno u Pravilniku br. 13, točka 2.3.; 2.2.    Żfrikcijski podsustav kočniceŽ označuje dio sustava kočenja u kojemu se sile suprotstavljanja gibanju vozila uspostavljaju trenjem između kočnih obloga i diska ili bubnja kotača, pri čemu se ovi elementi pomiču relativno jedan prema drugom; 2.3.    Żsklop kočne oblogeŽ označuje komponentu frikcijskog podsklopa kočnice koja se pritišće na bubanj ili disk, u cilju uspostave sile trenja; 2.3.1.  Żsklop papučiceŽ označuje sklop kočne obloge bubanj kočnice; 2.3.1.1.        ŻpapučicaŽ označuje komponentu sklopa papučice koja nosi kočnu oblogu; 2.3.2.  Żsklop pločiceŽ označuje sklop kočne obloge disk kočnice; 2.3.2.1.        ŻpločicaŽ označuje komponentu sklopa pločice koja nosi kočnu oblogu; 2.3.3.  Żkočna oblogaŽ označuje komponentu izrađenu od frikcijskog materijala sklopa kočne obloge; 2.3.4   Żfrikcijski materijalŽ označuje proizvod od specifične smjese materijala koja zajedno s pripadnim tehnološkim procesom određuje značajke kočne obloge; 2.4.    Żtip kočne oblogeŽ označuje vrstu kočnih obloga koje se ne razlikuju u značajkama frikcijskog materijala; 2.5.    Żtip sklopa kočne oblogeŽ označuje razred sklopova kočnih obloga koji se ne razlikuju po tipu kočnih obloga, dimenzijama ni funkcionalnim značajkama; 2.6.    Żizvorna kočna oblogaŽ označuje tip kočne obloge naveden u homologacijskoj dokumentaciji tipa vozila, Pravilnik br. 13, dodatak 2, točka 8; 2.7.    Żizvorni sklop kočne oblogeŽ označuje sklop kočne obloge koji je usaglašen s podacima navedenima u homologacijskoj dokumentaciji tipa vozila; 2.8.    Żzamjenski sklop kočne oblogeŽ označuje sklop kočne obloge tipa koji je homologiran pod ovim Pravilnikom kao prikladna radionička zamjena za izvorni sklop kočne obloge; 2.9.    ŻproizvođačŽ označuje organizaciju koja može preuzeti tehničku odgovornost za sklopove kočnih obloga i koja može pokazati da posjeduje potrebna sredstva za postizanje usaglašenosti proizvodnje; 3.      ZAHTJEV ZA HOMOLOGACIJU 3.1.    Zahtjev za homologaciju zamjenskog tipa sklopa kočne(ih) obloge(a) za specifični(e) tip(ove) vozila mora podnijeti proizvođač zamjenskog tipa sklopa kočne obloge ili njegov propisno akreditiran predstavnik. 3.2.    Zahtjev može podnijeti posjednik homologacije (homologacija) tipa vozila prema Pravilniku br. 13 s obzirom na zamjenske sklopove kočnih obloga sukladno tipu označenom u dokumentaciji homologacije (homologacija) tipa vozila. 3.3.    Zahtjev za homologaciju mora biti popraćen, u tri primjerka, opisom zamjenskog tipa sklopa kočne obloge s obzirom na stavke navedene u dodatku 1 ovome Pravilniku, i sljedećim podacima: 3.3.1.  crtežima koji pokazuju funkcionalne dimenzije zamjenskog tipa sklopa kočne obloge; 3.3.2.  naznakom položaja zamjenskog tipa sklopa kočne obloge na pripadnom vozilu za kojega je tražena homologacija 3.4.    Sklopovi kočnih obloga tipa za koji je tražena homologacija moraju biti učinjeni dostupnima u dovoljnoj količini za izvođenje homologacijskih ispitivanja. 3.5.    Zahtjevalac homologacije mora tehničkoj ustanovi odgovornoj za provedbu homologacijskih ispitivanja osigurati i učiniti joj dostupnim prikladno reprezentativno vozilo(vozila). 3.6.    Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo mora verificirati postojanje zadovoljavajućih dogovora za osiguranje učinkovite kontrole usaglašenosti proizvodnje prije izdavanja homologacije tipa. 3.6.1.  Podnositelj zahtjeva mora podnijeti vrijednosti frikcijskog ponašanja sukladno dodatku 4, točka 5.1., ovoga pravilnika. 4.      HOMOLOGACIJA 4.1.    Ako sklopovi kočnih obloga za koje je zatražena homologacija po ovom pravilniku zadovoljavaju zahtjeve točke 5 ispod, mora biti izdana homologacija toga tipa zamjenskog sklopa kočne obloge. 4.2.    Svakom homologiranom tipu zamjenskog sklopa kočne obloge mora biti dodijeljen homologacijski broj koji se sastoji od 3 grupe znamenki: 4.2.1.  Prve dvije znamenke (sada 00 za Pravilnik u njegovu izvornom obliku) moraju označivati broj niza izmjena ili dopuna koji sadrži najnovije glavne tehničke izmjene ili dopune na ovaj pravilnik, objavljene do vremena izdavanja homologacije. 4.2.2.  Slijedeće tri znamenke moraju označavati tip kočne obloge. 4.2.3.  Posljednje tri znamenke moraju označavati papučicu ili pločicu. 4.3.    Ista ugovorna strana ne može označiti istim brojem drugi tip sklopa kočne obloge. Isti homologacijski broj tipa može se odnositi na uporabu takvog tipa sklopa kočne obloge na različitim tipovima vozila. 4.4.    Obavijest o homologaciji ili o proširenju ili odbijanju homologacije ili povlačenju homologacije, ili definitivnoj obustavi proizvodnje, za određeni tip sklopa kočnih obloga po ovom pravilniku, izdaje se na formularu koji je u skladu s modelom dan 4.5.    Na svaki sklop kočne obloge koji odgovara tipu koji je homologiran prema ovom pravilniku, mora se postaviti na vidljivo i lako dostupno mjesto međunarodna homologacijska oznaka koja se sastoji od: 4.5.1.  kružnice oko slova ŻEŽ iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju1 i 4.5.2.  broja ovoga pravilnika, iza kojeg se nalazi slovo ŻRŽ, crtica i homologacijski broj desno od kružnice propisane u točki 4.5.1. 4.6.    Homologacijska oznaka na koju se odnosi gornja točka 4.5. mora biti jasno čitljiva i neizbrisiva. 4.7.    U dodatku 2 ovog pravilnika dani su primjeri izgleda homologacijskih oznaka i homologacijskih podataka na koje se odnose gornje točke i točka 6.5.

________________

11 za Njemačku, 2 za Francusku, 3 za Italiju, 4 za Nizozemsku, 5 za Švedsku, 6 za Belgiju, 7 za Mađarsku, 8 za Češku Republiku, 9. za Španjolsku, 10 za Jugoslaviju, 11 za Ujedinjeno Kraljevstvo, 12 za Austrijiu, 13 za Luksemburg, 14 za Švicarsku, 15 za (prazno), 16 za Norvešku, 17 za Finsku, 18 za Dansku, 19 za Rumunjsku, 20 za Poljsku i 21 za Portugal, 22 za Rusku Federaciju, 23 za Grčku, 24 (prazno), 25 za Hrvatsku, 26 za Sloveniju, 27 za Slovačku, 28 za Bjelorusiju i 29 za Estoniju. Sljedeći brojevi po redu dodjeljuju se ostalim državama po kronološkom redu po kojem one ratificiraju Sporazum o prihvaćanju jednakih uvjeta za homologaciju i međusobno priznavanje homologacije opreme i dijela motornih vozila ili po kojem se one slažu s tim sporazumom. Tako određeni brojevi biti će saopćeni od strane Glavnog tajništva Ujedinjenih naroda ugovornim stranama u tom sporazumu.

5.      SPECIFIKACIJE I ISPITIVANJA 5.1.    OPĆENITO         Zamjenski sklop kočne obloge mora biti tako konstruiran i izveden da je, kada zamijeni sklop izvorno ugrađen u vozilo, učinkovitost kočenja toga vozila sukladna onoj homologiranog tipa vozila u pridržavanju propisa Pravilnika br. 13., dodatak 4.         Posebice:         (a) vozilo opremljeno zamjenskim sklopovima kočnih obloga mora  udovoljavati relevantnim propisima o kočenju iz Pravilnika br. 13;         (b) zamjenski sklop kočne obloge mora pokazivati dinamičke frikcijske značajke slične onima originalnog sklopa kočne obloge kojega se namjerava njime zamijeniti;         (c) zamjenski sklop kočne obloge mora posjedovati odgovarajuće mehaničke značajke.         (d) Kočne obloge ne smiju sadržavati azbest.Ž 5.2.    Zamjenski sklopovi kočnih obloga usaglašeni s tipom specificiranim u dokumentaciji homologacije tipa vozila prema Pravilniku br. 13, smatraju se takvima da udovoljavaju zahtjevima točke 5 ovoga pravilnika. 5.3.    ISPITIVANJE VOZILA NA USAGLAŠENOST S PRAVILNIKOM BR. 13         Vozilo koje je reprezentativno za tip za koji se zahtijeva homologacija zamjenskog sklopa kočne obloge, mora biti opremljeno zamjenskim sklopovima kočnih obloga tipa za koji je tražena homologacija, kao i instrumentacijom za ispitivanje kočnica ka 5.3.1.  Kočni sustav vozila mora biti ispitan prema relevantnim propisima iz Pravilnika br. 13.2, dodatak 4, točka 1. 5.3.2.  Vozilo mora udovoljavati svim relevantnim zahtjevima danima u Pravilniku br. 13.2, dodatak 4, točke 2 i 3 za tu kategoriju vozila. 5.4.    OSJETLJIVOST NA BRZINU         Osjetljivost na brzinu mora se izmjeriti izvođenjem jednog od dva testa opisana u dodatku 3, točke 1.2. i 2.2. i rezultati moraju biti iscrtani suglasno točkama 1.2.2. ili 2.2.2. Razlike usporenja registrirane pri većim brzinama moraju se nalaziti 5.5.    USPOREDBA DINAMIČKOG TRENJA         Usporedba značajki dinamičkog trenja zamjenskog sklopa kočne obloge i izvornog sklopa kočne obloge mora se provesti usporedbom rezultata ispitivanja prema jednoj od dvije metode: 5.5.1.  ispitivanje vozila kako je specificirano u dodatku 3, točka 1; 5.5.2.  ispitivanje inercijskim dinamometrom kako je specificirano u dodatku 3, točka 2. 5.5.3.  Za zamjenski sklop kočne obloge mora se smatrati da pokazuje slične značajke dinamičkog trenja onima izvornog sklopa kočne obloge, ako su dobivene vrijednosti razlika usporenja pri specificiranoj sili ili tlakovima aktiviranja unutar 15% onih dobi 5.6.    MEHANIČKE ZNAČAJKE 5.6.1.  Zamjenski sklopovi kočnih obloga tipa za koji je zatražena homologacija moraju se ispitati na čvrstoću na smicanje prema normi ISO 6312 (1981). 5.6.1.1.        Najmanja dopuštena čvrstoća na smicanje je 250 N/cm2 za sklopove pločice i 100 N/cm2 za sklopove papučice. 5.6.2.  Zamjenski sklopovi kočnih obloga tipa za koji je zatražena homologacija moraju se ispitati na kompresibilnosti (tlak) prema normi ISO 6310. 5.6.2.1.        Vrijednosti kompresibilnosti ne smiju prelaziti 2% na temperaturi okoliša i 5% na 4000C za sklopove pločice, te 2% na temperaturi okoliša i 4% na 2000C za sklopove papučice. ____________

2       Kao dopunjenim 06 nizom izmjena ili dopuna Pravilniku br. 13.

6.      PAKIRANJE I OZNAČAVANJE 6.1.    Zamjenski sklopovi kočnih obloga usaglašeni s tipom homologiranim u skladu s ovim pravilnikom moraju biti dani na tržištu u garniturama za cijelu osovinu. 6.2.    Svaka garnitura mora se nalaziti u zapečaćenom paketu izrađenom tako da ukazuje na prethodno otvaranje. 6.3.    Svaki paket mora pokazivati slijedeće informacije: 6.3.1.  količinu zamjenskih sklopova kočnih obloga u paketu; 6.3.2.  ime ili tvornički znak proizvođača; 6.3.3.  proizvod i tip zamjenskih sklopova kočnih obloga; 6.3.4.  vozila/osovine/za kočnice za kojih su sadržaji homologirani; 6.3.5.  homologacijsku oznaku. 6.4.    Svaki paket mora sazdržavati upute za ugradbu osobito što se tiče pomoćnih dijelova. 6.5.    Svaki zamjenski sklop kočne obloge mora pokazivati ove homologacijske podatke: 6.5.1.  homologacijsku oznaku; 6.5.2.  datum proizvodnje, barem mjesec i godinu; 6.5.3.  izradu i tip kočne obloge. 7.      PREINAKE I PROŠIRENJA HOMOLOGACIJE ZAMJENSKOG SKLOPA KOČNE OBLOGE 7.1.    Svaka preinaka tipa zamjenskog sklopa kočne obloge mora biti prijavljena Državnom zavodu za normizaciju i mjeriteljstvo. Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo može tada: 7.1.1.  ili smatrati da nije vjerojatno da će učinjene preinake imati mjerljive nepovoljne učinke te da u svakom slučaju sklop kočne obloge još uvijek udovoljava zahtjevima 7.1.2.  ili zahtijevati daljnje izvještaje o ispitivanjima od tehničke ustanove odgovorne za provedbu ispitivanja. 7.2.    Izjava o potvrđivanju ili odbijanju homologacije izdaje se prema postupku navedena u točki 4.4 8.      SUKLADNOST PROIZVODNJE 8.1.    Zamjenski sklopovi kočnih obloga homologirani prema ovom pravilniku moraju biti proizvedeni tako da budu usklađeni s homologiranim tipom. 8.2.    Izvorni sklopovi kočnih obloga koji su subjekt primjene točke 3.2. smatraju se takvima da udovoljavaju zahtjevima točke 8. 8.3.    Radi provjere udovoljavanja zahtjevima točke 8.1., moraju se primijeniti prikladne provjere proizvodnje. One moraju obuhvaćati provjeru uporabljenih sirovina i sastavnica. 8.4.    Posjednik homologacije - proizvođač mora posebice: 8.4.1.  osigurati da su za svaki tip zamjenskog sklopa kočne obloge provedena najmanje ispitivanja propisana točkom 5.6., uz ispitivanja frikcijskog ponašanja kako je propisano u dodatku 4 ovoga pravilnika ili istovrijedno ispitivanje uporabom cijelog sus 8.4.2.  osigurati postojanje postupaka za učinkovitu provjeru kakvoće proizvoda 8.4.3.  imati pristup opremi potrebnoj za provjeru usklađenosti svakog homologiranog tipa 8.4.4.  analizirati rezultate svakog tipa ispitivanja radi provjere i osiguranja nepromjenjivosti značajki proizvoda, dopuštajući različitost unutar tolerancija industrijske proizvodnje 8.4.5.  osigurati da se rezultati ispitivanja pohranjuju i da priloženi dokumenti ostaju dostupni izvjesno vrijeme koje treba biti određeno u sporazumu s Državnim zavodom za normizaciju i mjeriteljstvo 8.4.6.  osigurati da svi uzorci ili ispitni dijelovi za koje je dokazana neusklađenost s razmatranim tipom ispitivanja, budu zamijenjeni drugim uzorkom te provesti novo ispitivanje. Moraju biti poduzeti svi potrebni koraci za ponovno uspostavljanje usklađ 8.5.    Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo može u bilo koje vrijeme provjeriti usklađenost metoda provjere primjenjivih na svaku proizvodnu jedinicu. 8.5.1.  Pri svakoj inspekciji, knjige ispitivanja i zapisi izvještaja o proizvodnji moraju biti dostupni osobi koja vrši nadzor. 8.5.2.  Ta osoba može uzeti slučajne uzorke za ispitivanje u laboratoriju proizvođača. Najmanji broj uzoraka može biti određen prema rezultatima vlastite proizvođačeve provjere. 8.5.3.  Kada se razina kakvoće procijeni nezadovoljavajućom ili kada se procijeni da je potrebno provjeriti valjanost ispitivanja provedenih u primjeni točke 8.5.2., osoba koja vrši nadzor mora izabrati uzorke koji će biti poslani ovlaštenom laboratoriju 8.5.4.  Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo može provesti ispitivanja bilo koje vrste, propisana ovim pravilnikom. 8.5.5.  Učestalost inspekcija je najmanje jednom godišnje, što ovisi o djelotvornosti nadzora nad sukladnošću proizvodnje. U slučaju kad su zabilježeni negativni rezultati Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo mora osigurati poduzimanje svih potreb 9.      POSTUPAK KOD NEUSKLAĐENOSTI PROIZVODNJE 9.1.    Homologacija izdana s obzirom na tip zamjenskog sklopa kočne obloge prema ovom pravilniku može se povući ako nije udovoljeno zahtjevima navedenima u točki 8.1. 9.2.    Ako Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo povuče homologaciju koju je ranije izdao, o tome izdaje izjavu na formularu sukladnom modelu iz dodatka 1 ovoga pravilnika. 10.     POTPUNA OBUSTAVA PROIZVODNJE         Ako posjednik homologacije - proizvođač potpuno prestane proizvoditi tip zamjenskog sklopa kočne obloge homologiran u skladu s ovim pravilnikom, mora o tome obavijestiti Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo. Po primitku odgovarajućega prio 11.     PRIJELAZNE ODREDBE 11.1.   Ne smije se odbiti izdavanje homologacija pod ovim Pravilnikom ispravljenim 01 nizom izmjena i dopuna. 11.2.   Homologacija se mora izdati samo ako homologirani zamjenski sklopovi kočnih obloga udovoljavaju zahtjevima ovog pravilnika ispravljenog 01 nizom izmjena i dopuna. 11.3.   Dopušta se ugradba ili uporaba na vozilu u uporabi zamjenskih sklopova kočnih obloga, homologiranih prema ovom pravilniku u njegovu izvornom, neizmijenjenom obliku.

Dodatak 1 (Najveći format: A4 (210x297 mm)) IZJAVA

 

izdana od: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . koja se odnosi na2 IZDAVANJE HOMOLOGACIJE PROŠIRENJE HOMOLOGACIJE ODBIJANJE HOMOLOGACIJE POVLAČENJE HOMOLOGACIJE POTPUNU OBUSTAVU PROIZVODNJE zamjenskog sklopa kočne obloge prema Pravilniku br. 90 Homologacija br. . . . . . . Proširenje br. . . . . . . . . . 1. Naziv i adresa molitelja 2. Naziv i adresa proizvođača 3. Proizvod i tip sklopa kočne obloge 4. Proizvod i tip kočne obloge 5. Vozila/osovine/kočnice za koje je tip sklopa kočne obloge je kvalificiran kao izvorni sklop kočne obloge 6. Vozila/osovine/kočnice za koje je tip sklopa kočne obloge je kvalificiran kao zamjenski sklop kočne obloge 7. Vozilo podvrgnuto homologaciji dana 8. Tehnička ustanova odgovorna za provedbu homologacijskih ispitivanja 8.1. Datum izvještaja o ispitivanju 8.2. Broj izvještaja o ispitivanju 9. Homologacija izdana/proširena/odbijena/povučena" 10. Mjesto 11. Datum 12. Potpis 13. Ovom formularu dodan je popis dokumenata u homologacijskom dosjeu, koji se mogu dobiti na zahtjev. _____________ 1 Razlikovni broj države koja je izdala/proširila/odbila/povukla homologaciju (vidi homologacijske odredbe u Pravilniku). 2 Nepotrebno precrtati. Dodatak 2 RASPORED HOMOLOGACIJSKIH OZNAKA I PODATAKA (Vidi točku 4.7. ovog pravilnika)
Gornja homologacijska oznaka pokazuje da je razmatrana stavka bila homologirana u Nizozemskoj (E4) prema Pravilniku br. 90. Na ovoj slici prve dvije znamenke homologacijskog broja ukazuju na to da je Pravilnik br. 90 već uključivao 01 niz izmjena i dopuna
Dodatak 3 PROCJENA DINAMIČKIH FRIKCIJSKIH ZNAČAJKI 1. Ispitivanje vozila/ispitivanje pojedinih osovina Za ovo ispitivanje vozila vozilo mora biti potpuno opterećeno i sve kočnice aktivirane a motor isključen, na vodoravnoj cesti. Sustav aktiviranja radne kočnice mora biti opremljen s mogućnošću odvajanja kočnica prednje i stražnje osovine tako da se svaka može rabiti neovisno o onoj drugoj. Kada se traži homologacija zamjenskog sklopa kočne obloge za kočnice prednje osovine, kočnice stražnje osovine moraju ostati neoperativne za vrijeme ispitivanja. Kada se traži homologacija zamjenskog sklopa kočne obloge za kočnice stražnje osovine, kočnice prednje osovine moraju ostati neoperativne za vrijeme ispitivanja. Sklopovi kočnih obloga podvrgnuti ispitivanju moraju biti postavljeni na odnosne kočnice i ispolirani prema uputama proizvođača. 1.1. Svojstva hladne kočnice 1.1.1. Kočnicu treba aktivirati najmanje šest puta uzastopce uz postupno povećanje sile pritiska na pedalu ili tlaka aktiviranja do blokiranja kotača, ili, alternativno, do usporenja od 6 m/s2, od početne brzine izračunate tako da se ostvari u 1.1.2 Zabilježiti i iscrtati vrijednosti sile na pedali i srednjeg punog usporenja za svako aktiviranje, te odrediti silu na pedali potrebnu za postizanje usporenja od 5 m/s2 za kočnice prednje osovine i 3m/s2 za kočnice stražnje o 1.2. Osjetljivost na brzinu 1.2.1. Uporabom sile na papučici kočnice dobivene iz 1.1.2. i s početnom temperaturom kočnice "1000C, izvršiti tri redoslijedne primjene kočnice pri svakoj od slijedećih brzina: Za prednju osovinu 65, 100 km/h i 135 km/h gdje vmax prelazi 150 km/h. Za stražnju osovinu 45,65 km/h i 90 km/h gdje vmax prelazi 150 km/h. 1.2.2. Izračunati srednju vrijednost rezultata za svaku grupu od tri primjene i iscrtati ovisnosti tlakova aktiviranja pri odgovarajućim usporenjima. 2. Ispitivanje s inercijskim dinamometrom Za ovo ispitivanje inercijski dinamometar i oprema prilagođeni su simuliranju kočenja kočnicama jedne osovine. Brzina rotacije dinamometarskog vratila mora odgovarati rotacijskoj brzini kotača pri početnoj brzini vozila proračunatoj u točki 1.1. ovog dodatka. Inercijski dinamometar mora biti sposoban proizvesti polovicu dijela kinetičke energije potpuno opterećenog vozila pri 80 km/h, koji se odnosi na pripadnu osovinu. Sklopovi kočnih obloga podvrgnuti ispitivanju moraju biti postavljeni na kočnicu i ispolirani prema uputama proizvođača. 2.1. Svojstva hladne kočnice 2.1.1. Od početne brzine iz točke 2 i s temperaturom kočnice <1000C na početku svake primjene učiniti najmanje šest redoslijednih aktiviranja kočnice u razmaknutim intervalima tlaka aktiviranja sve do postignutog iznosa usporenja od 2.1.2. Zabilježiti i iscrtati vrijednosti tlaka aktiviranja i srednjeg punog dostignutog usporenja za svako aktiviranje, te odrediti tlak aktiviranja potreban za postizanje 5 m/s2 za kočnicu prednje osovine i 3 m/s2 za kočnicu stražnje osovine. 2.2. Osjetljivost na brzinu 2.2.1. Uporabom tlaka aktiviranja dobivenog iz 1.1.2. i s početnom temperaturom kočnice "1000C, izvršiti tri redoslijedna aktiviranja kočnice pri rotacijskim brzinama koje odgovaraju linearnim brzinama vozila od: za prednju osovinu 65, 100 km/h i 135 km/h gdje vmax prelazi 150 km/h. za stražnju osovinu 45,65 km/h i 90 km/h gdje vmax prelazi 150 km/h. 2.2.2. Izračunati srednju vrijednost rezultata za svaku grupu od tri aktiviranja i iscrtati dijagrame zavisnosti tlakova aktiviranja i odgovarajućih usporenja. Dodatak 4 ODREĐIVANJE FRIKCIJSKOG PONAŠANJA KOČNIH OBLOGA STROJNIM ISPITIVANJEM 1. UVOD 1.1. Uzorci tipa zamjenskog sklopa kočne obloge moraju biti ispitani na stroju koji je sposoban proizvesti uvjete ispitivanja i primijeniti postupke ispitivanja opisane u ovom dodatku. 1.2. Rezultati ispitivanja moraju biti procijenjeni da bi se odredilo frikcijsko ponašanje uzorka. 1.3. Frikcijsko ponašanje uzoraka mora se usporediti da bi se ocijenila usklađenost sa standardom registriranim za tip zamjenskog sklopa kočne obloge. 2. OPREMA 2.1. Stroj mora biti projektiran za prihvaćanje i rad s kočnicom izvorne veličine sličnoj onima postavljenima na osovini vozila koja se rabi za homologacijsko ispitivanje prema točki 5 ovoga pravilnika. 2.2. Rotacijska brzina diska ili bubnja mora biti 660+10 min-1 bez opterećenja i ne smije pasti ispod 600 min-1 pri punom opterećenju. 2.3. Srednji dodirni tlak na radnu površinu kočne obloge mora biti konstantan i iznositi 100+20 N/cm2 za sklopove s pločicom i 22+6 N/cm2 za sklopove s papučicom, računato za statičku silu aktiviranja bez uzimanja u 2.4. Ciklusi ispitivanja i aktiviranje kočnice tijekom ciklusa moraju biti podesivi i automatski. 2.5. Izlazni moment i temperatura radne površine moraju biti mjereni i zabilježeni. 2.6. Mora se omogućiti neposredno zračno hlađenje kočnice strujanjem zraka u količini od 600+60 m3/h. 3. POSTUPAK ISPITIVANJA 3.1. Priprema uzorka Proizvođačev raspored temeljnog frikcijskog sloja mora osigurati najmanje 80% stvarne dodirne površine za sklopove s pločicom bez prelaženja temperature te površine od 3000 C i 70% dodirne površine za sklopove s vodećom papučicom bez pr 3.2. Raspored ispitivanja Raspored ispitivanja sastoji se od izvjesnog broja redoslijednih ciklusa kočenja od kojih svaki sadrži 10 intervala kočenja od po 5 sekundi pritisnute kočnice i 10 sekundi otpuštene kočnice. 3.2.1. Za sklopove s pločicom šest ciklusa bez prisilnog hlađenja jedan ciklus s prisilnim hlađenjem. Početna temperatura za prvu primjenu prvog ciklusa najviše 600 C. Početna temperatura za prvu primjenu svih narednih ciklusa 1000 C. 4. OCJENA REZULTATA ISPITIVANJA Frikcijsko ponašanje određuje se iz zabilježenog momenta kočenja na izabranim točkama u rasporedu ispitivanja. Gdje je značajka kočnice konstanta, primjerice kod disk kočnice, moment kočenja može se prevesti u faktor trenja. 4.1. Sklopovi s pločicom 4.1.1. Operativni faktor trenja (µop) jer aritmetička sredina vrijednosti registriranih tijekom ciklusa dva do sedam; mjerenje izvršeno jednu sekundu nakon početka prve primjene kočnice svakog ciklusa. 4.1.2. Najveći faktor trenja (µmax) je najveća vrijednost registrirana tijekom ciklusa jedan do sedam uključivo. 4.1.3. Najmanji faktor trenja (µmin) je najniža vrijednost registrirana tijekom ciklusa jedan do sedam uključivo. 4.2. Sklopovi s papučicom 4.2.1. Srednja vrijednost momenta (Msr) je prosjek najvećih i najmanjih vrijednosti momenta kočenja registriranih tijekom pete primjene kočnice ciklusa jedan do tri. 4.2.2. Moment vruće kočnice (Mvr) je najmanja vrijednost momenta kočenja razvijena tijekom ciklusa dva i četiri. Ako temperatura prelazi 3000 C tijekom tih ciklusa, kao Mvr treba uzeti vrijednosti pri 3000 C. 5. KRITERIJ PRIHVAĆANJA 5.1. Sa svakom molbom za homologaciju tipa zamjenskog sklopa kočne obloge moraju biti podnijete: 5.1.1. za sklopove s pločicom, vrijednosti za µop, µmin, µmax. 5.1.2. za sklopove s papučicom, vrijednosti za Msr i Mvr. 5.2. Tijekom proizvodnje homologiranog tipa zamjenskog sklopa kočne obloge, ispitni uzorci moraju demonstrirati pridržavanje vrijednosti registriranih pod točkom 5.1. ovog dodatka unutar slijedećih tolerancija: 5.2..1 za pločice disk kočnice µop + 15% registrirane vrijednosti µmin > 15% registrirane vrijednosti µmax <15% registrirane vrijednosti 5.2.2. za simplex bubanj kočne obloge Msr + 20% registrirane vrijednosti Mvr > registrirane vrijednosti.

 

Copyright © Ante Borić