Baza je ažurirana 05.10.2024. 

zaključno sa NN 88/24

EU 2024/2614

Objavljeno u NN 104/13 od 14.08.2013.:

 

MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA

Na temelju članka 8. stavka 4. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu (»Narodne novine«, broj 27/10, 55/11 i 101/13), ministar znanosti, obrazovanja i sporta donosi

 

PRAVILNIK O POSTUPKU ODOBRAVANJA UDŽBENIKA I PRIPADAJUĆIH DOPUNSKIH NASTAVNIH SREDSTAVA S MALOM NAKLADOM, ZA UČENIKE S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU I ZA ŠKOLE KOJE PROVODE NASTAVU NA STRANOME JEZIKU

Članak 1.

(1) Ovim Pravilnikom propisuje se postupak i rokovi odobravanja udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava kojima se koriste učenici u školama koje provode nastavu na stranome jeziku, udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava s malom nakladom te udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava za učenike s teškoćama u razvoju, kao i utvrđivanje sastava, imenovanja i način rada stručnih prosudbenih skupina.

(2) Izrazi koji se koriste u ovome Pravilniku, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškome ili ženskome rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.

Članak 2.

(1) U postupku uvrštavanja udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava (u daljnjem tekstu: udžbenici) iz ovoga Pravilnika na Popis udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) imenuje stručne prosudbene skupine sukladno Zakonu o udžbenicima za osnovnu i srednju školu.

(2) Za članove stručnih prosudbenih skupina za prosudbu udžbenika koji se koriste u školama koje provode nastavu na stranome jeziku imenuju se:

– znanstvenik, odnosno stručnjak za nastavni predmet ili područje za koje je udžbenik namijenjen, koji zna odgovarajući strani jezik,

– metodičar za nastavni predmet ili nastavno područje za koje je udžbenik namijenjen, koji zna odgovarajući strani jezik,

– učitelj ili nastavnik nastavnoga predmeta određenoga obrazovnog programa s najmanje pet godina iskustva u nastavi, koji zna odgovarajući strani jezik.

(3) Za članove stručnih prosudbenih skupina za prosudbu udžbenika za učenike s teškoćama u razvoju imenuju se:

– znanstvenik, odnosno stručnjak edukacijsko-rehabilitacijskog profila za nastavni predmet ili područje za koje je udžbenik namijenjen,

– metodičar za nastavni predmet ili odgojno-obrazovno područje ili znanstvenik, odnosno stručnjak iz područja pedagogije, školske pedagogije, psihologije odgoja i obrazovanja/edukacijske psihologije ili didaktike ili savjetnik za određeni nastavni predmet ili odgojno-obrazovno područje na koje se udžbenik odnosi ili savjetnik za rad s učenicima s teškoćama u razvoju.

– učitelj ili nastavnik nastavnoga predmeta određenoga obrazovnog programa s iskustvom u radu s učenicima s teškoćama u razvoju.

(4) U stručnoj prosudbenoj skupini za prosudbu udžbenika koji se objavljuju jedino na Brailleovu pismu jedan od članova je stručnjak iz određenoga obrazovnog područja ili nastavnoga predmeta za koje je udžbenik namijenjen, a najmanje jedan se i sam koristi Brailleovim pismom.

(5) U stručnoj prosudbenoj skupini za prosudbu već odobrenih udžbenika koji se prepisuju i prilagođavaju na Brailleovo pismo, uvećani tisak i audio i/ili elektroničko izdanje članovi su osobe koje znaju pravila i način prilagodbe udžbenika na crnome tisku za tiskanje na Brailleovu pismu, uvećanom tisku i objavljivanje u audio i/ili elektroničkom izdanju.

Članak 3.

(1) Članovi stručne prosudbene skupine samostalno prosuđuju udžbenik u skladu sa svojim kompetencijama sa znanstvene, metodičke ili praktične razine.

(2) Prosudbom se utvrđuje ispunjava li udžbenik znanstvene, pedagoške i psihološke zahtjeve, didaktičko-metodičke standarde i zahtjeve, etičke zahtjeve, jezične zahtjeve, likovno-grafičke zahtjeve i standarde, tehničke zahtjeve i standarde za izradu tiskanih udžbenika, zahtjeve o sadržaju naslovnih listova, zahtjeve i standarde za elektronički udžbenik, posebne zahtjeve u izradi udžbenika za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina, zahtjeve u izradi udžbenika za učenike s posebnim odgojnoobrazovnim potrebama (učenici s teškoćama i daroviti učenici) te ostale zahtjeve utvrđene Udžbeničkim standardom.

(3) Prema elementima i instrumentariju za ocjenu usklađenosti udžbenika s nacionalnim i predmetnim kurikulumom odnosno nastavnim plavom i programom i Udžbeničkim standardom svaki član stručne prosudbene skupine samostalno prosuđuje udžbenik na obrascu Samostalna prosudba udžbenika/pripadajućega dopunskoga nastavnog sredstva uz koji prilaže pisano obrazloženje.

(4) Član stručne prosudbene skupine prosuđuje je li udžbenik prihvatljiv ili nije ili se upućuje na doradu te vlastoručno potpisuje obrazac i pisano obrazloženje i dostavlja ih elektroničkom ili običnom poštom Ministarstvu prije zajedničke sjednice.

(5) Na temelju samostalnih prosudbi članova stručne prosudbene skupine koja je prosuđivala isti udžbenik, stručna prosudbena skupina na zajedničkoj sjednici donosi zajedničku stručnu prosudbu s obrazloženjem na obrascu Zajednička prosudbu stručnog povjerenstva o udžbeniku/pripadajućem dopunskom nastavnom sredstvu. Obrazloženje mora sadržavati jasne razloge za donošenje ocjene udžbenika, osobito ako je povjerenstvo izradilo negativno mišljenje o udžbeniku.

(6) Zajedničku prosudbu o udžbeniku i pisano stručno mišljenje o usklađenosti udžbenika i pripadajućega dopunskoga nastavnog sredstva s nacionalnim i predmetnim kurikulumom odnosno nastavnim planom i programom i Udžbeničkim standardom s obrazloženjem potpisuju svi članovi stručne prosudbene skupine.

(7) Pisano stručno mišljenje o usklađenosti udžbenika s nacionalnim i predmetnim kurikulumom odnosno nastavnim planom i programom i Udžbeničkim standardom stručna prosudbena skupina donosi nakon zaprimanja zahtjeva za uvrštavanjem na Popis udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava.

(8) Na temelju zajedničke prosudbe s obrazloženjem stručna prosudbena skupina može udžbenik prije donošenja stručnog mišljenja jedanput vratiti nakladniku na doradu radi otklanjanja nedostataka.

(9) Nakladnik je dužan ispraviti nedostatke i dostaviti udžbenik Ministarstvu u roku od 15 dana od dana dostave na doradu. Stručna prosudbena skupina je dužna konačnu prosudbu o prihvaćanju ili neprihvaćanju dorađenoga udžbenika donijeti u roku od osam dana na obrascu Zajednička prosudba stručnog povjerenstva o udžbeniku/pripadajućem dopunskom nastavnom sredstvu uz koji se prilaže i zajedničko obrazloženje.

(10) Ako udžbenik nije usklađen s nacionalnim i predmetnim kurikulumom odnosno nastavnim planom i programom i Udžbeničkim standardom, kao i u slučaju da nakladnik ne otkloni nedostatke u roku utvrđenom stavkom 9. ovoga članka, stručna prosudbena skupina će izdati negativno stručno mišljenje na koje nakladnik ima pravo u roku od osam dana od dana dostave uložiti prigovor Ministarstvu.

(11) U slučaju prigovora nakladnika ministar može imenovati novu stručnu prosudbenu skupinu koja izrađuje pisano stručno mišljenje o usklađenosti udžbenika s nacionalnim i predmetnim kurikulumom odnosno nastavnim planom i programom i Udžbeničkim standardom koje je konačno te ga Ministarstvo dostavlja nakladniku u roku od 15 dana od dana dostave prigovora.

Članak 4.

(1) Obrasce iz članka 3. ovoga Pravilnika, koji su njegov sastavni dio, utvrđuje Ministarstvo.

(2) Ovaj Pravilnik stupa na snagu dan nakon dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 602-09/13-01/00020

Urbroj: 533-21-13-0001

Zagreb, 7. kolovoza 2013.

Ministar

dr. sc. Željko Jovanović, v. r.

 

OBRASCI

 

 

 

Izvor: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_08_104_2341.html

Copyright © Ante Borić