Baza je ažurirana 17.04.2024. 

zaključno sa NN 43/24

PRESTAO VAŽITI ALI VIDI OVDJE!
Objavljeno u NN 57/13 od 15.05.2013.:

 

MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I INFRASTRUKTURE

Na temelju članka 142. točka 7. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, broj 69/09 i 84/11) ministar pomorstva, prometa i infrastrukture donosi

 

PRAVILNIK O IZVJEŠĆIVANJU DOGAĐAJA POVEZANIH SA SIGURNOŠĆU U ZRAČNOM PROMETU

Usklađenost s pravnim aktima Europske unije

Članak 1.

(1) Ovim se Pravilnikom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2003/42/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2003. o izvješćivanju događaja povezanih sa sigurnošću u civilnom zrakoplovstvu (SL L 167, 4. 7. 2003.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2003/42/EZ).

(2) Ovim se Pravilnikom uređuje provedba sljedećih uredbi Europske unije:

a) Uredba Komisije (EZ) 1321/2007 od 12. studenoga 2007. kojom se utvrđuju provedbena pravila za uključivanje informacija o događajima povezanim sa sigurnošću u civilnom zrakoplovstvu koje se razmjenjuju u skladu s Direktivom 2003/42/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća u središnju bazu podataka (Tekst značajan za EGP) (SL L 294, 13. 11. 2007.) (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EZ) 1321/2007) i

b) Uredba Komisije (EZ) 1330/2007 od 24. rujna 2007. kojom se utvrđuju provedbena pravila za davanje informacija zainteresiranim strankama o događajima povezanim sa sigurnošću u civilnom zrakoplovstvu iz članka 7. stavka 2. Direktive 2003/42/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 295, 14. 11. 2007.) (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EZ) 1330/2007).

Područje primjene

Članak 2.

(1) Ovim Pravilnikom propisuje se način izvješćivanja i analiza događaja povezanih sa sigurnošću u zračnom prometu (u daljnjem tekstu: događaja) koji ugrožavaju ili koji bi, ako se ne isprave, mogli ugroziti zrakoplov, osobe u njemu ili bilo koju drugu osobu, a koji su se dogodili na teritoriju Republike Hrvatske, pohrana i distribucija informacija o tim događajima, te s tim u svezi ovlasti i obveze Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (u daljnjem tekstu: Agencija) i agencije nadležne za istraživanje nesreća u zračnom prometu (u daljnjem tekstu: Agencija za istraživanje).

(2) Odredbe ovoga Pravilnika odgovarajuće se primjenjuju i na sve događaje koji se dogode i izvan teritorija Republike Hrvatske hrvatskom zrakoplovu, odnosno inozemnom zrakoplovu kojega u vrijeme događaja na temelju ugovora o zakupu koristi hrvatski operator zrakoplova.

(3) Ovim Pravilnikom se propisuje i način izvješćivanja događaja ugrožavanja sigurnosti leta laserom.

(4) O događajima u vezi s prijevozom opasnih roba izvješćuje se u skladu s propisima koji reguliraju prijevoz opasnih roba zrakom.

Pojmovi i definicije

Članak 3.

U ovom Pravilniku primjenjuju se pojmovi koji imaju sljedeće značenje:

1. događaj povezan sa sigurnošću: operativni prekid, defekt, kvar ili druga neregularna okolnost koja je utjecala ili koja je možda mogla utjecati na sigurnost letenja, a nije nesreća ili ozbiljna nezgoda kako su definirane u propisu Europske unije kojim se uređuje istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda,

2. de-identifikacija: izuzimanje iz dostavljenih izvješća svih osobnih podataka koji se odnose na izvjestitelja te tehničkih detalja koji mogu otkriti identitet izvjestitelja ili trećih stranaka, a koji se mogu izvesti iz podataka.

Ciljevi izvješćivanja o događajima povezanim sa sigurnošću

Članak 4.

Izvješćivanje o događajima ima za cilj doprinijeti poboljšanju razine sigurnosti u civilnom zračnom prometu putem sprečavanja budućih događaja, nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova, a ne utvrđivanje krivnje ili odgovornosti, tako što će se relevantne informacije o sigurnosti izvijestiti, prikupiti, analizirati, pohraniti, zaštiti i distribuirati.

Obvezno izvješćivanje

Članak 5.

(1) O svim događajima, čije izvješćivanje je propisano kao obavezno, mora se najkasnije 72 sata od saznanja o tome na propisanom obrascu izvijestiti Agencija i Agencija za istraživanje.

(2) Popis primjera događaja, izvješćivanje kojih je propisano kao obvezno, nalazi se u Dodacima I i II ovoga Pravilnika.

(3) Podnositelji izvješća dužni su na propisanom obrascu izvješća koji se nalazi u Dodatku III ovoga Pravilnika navesti sve relevantne informacije bitne za taj događaj, što znači da trebaju popuniti sva polja izvješća, gdje je to primjenjivo.

(4) Agencija za istraživanje dužna je u roku od 7 dana za svako zaprimljeno izvješće o događaju pisano izvijestiti Agenciju o tome da li Agencija za istraživanje namjerava za taj događaj pokrenuti istragu.

(5) Ukoliko Agencija za istraživanje ne namjerava pokrenuti istragu događaja, isti preuzima Agencija na daljnje postupanje. Agencija može postupati u skladu sa svojim ovlastima i slučaju da Agencija za istraživanje provodi istragu događaja.

(6) Izvješće koje se odnosi na opasno približavanje zrakoplova, nepropisnu primjenu postupka ili na rad radionavigacijskog ili drugog sredstva, prijavljuje se i pružatelju usluga u zračnoj plovidbi. Prilikom izvješćivanja o opasnom približavanju zrakoplova (aircraft proximity-AIRPROX), ako su se dva zrakoplova međusobno opasno približila, tako da se jedan od pilota ili oba pilota zrakoplova osjećaju ugroženima, pilot zrakoplova, koji održava radiokomunikaciju s nadležnom kontrolom zračnoga prometa, dužan je neodložno, putem radiokomunikacije, proslijediti odgovarajuće izvješće, te tako izvješće nakon slijetanja potvrditi i podnijeti ga u pisanom obliku, kako bi se povećala vjerojatnost identificiranja zrakoplova, te dale pojedinosti radi lakšeg utvrđivanja uzroka.

(7) Pisano izvješće koje se odnosi na sudar s pticama podnosi na obrascu iz Dodatka II ovoga Pravilnika.

(8) Agencija za istraživanje će podatke prikupljene kroz obvezna izvješća iz stavka 1. ovoga članka pohraniti u Nacionalnu bazu podataka o događajima povezanima sa sigurnošću, nesrećama, ozbiljnim nezgodama i nezgodama zrakoplova (u daljnjem tekstu: Nacionalna baza podataka). Identitet ili adresa osobe koja je podnijela izviješće neće se unijeti u bazu.

Obveza podnošenja izvješća

Članak 6.

(1) Osoba koja je u okviru obavljanja zadaća iz svoje nadležnosti sudjelovala u ili saznala za događaj, a izvješćivanje kojeg je obvezno u skladu s odredbama ovoga Pravilnika, dužna je o tome izvijestiti Agenciju i Agenciju za istraživanje na način propisan u članku 5. ovoga Pravilnika.

(2) Osoba iz stavka 1. ovoga članka je:

a) operator ili zapovjednik zrakoplova pokretanog turbinom ili zrakoplova koji se koristi u komercijalnom zračnom prijevozu nad kojim Agencija provodi nadzor sigurnosti;

b) osoba koja obavlja poslove konstruiranja, proizvodnje, održavanja ili modificiranja zrakoplova pokretanog turbinom ili zrakoplova koji se koristi u komercijalnom zračnom prijevozu ili bilo kojeg zrakoplovnog uređaja/opreme ili dijela, a nad kojom Agencija provodi nadzor sigurnosti;

c) osoba koja potpisuje potvrdu o provjeri plovidbenosti ili potvrdu o vraćanju u upotrebu zrakoplova pokretanog turbinom ili zrakoplova koji se koristi u komercijalnom zračnom prijevozu ili bilo kojeg zrakoplovnog uređaja/opreme ili dijela, a nad kojom Agencija provodi nadzor sigurnosti;

d) osoba koja obavlja funkcije koje zahtijevaju da takva osoba bude ovlaštena od strane Agencije kao kontrolor zračnog prometa ili osoba koja obavlja poslove zrakoplovnog informiranja;

e) odgovorna osoba aerodroma nad kojim Agencija provodi nadzor sigurnosti;

f) osoba koja obavlja poslove povezane s ugradnjom, modifikacijama, održavanjem, popravkom, obnovom, provjerom u letu ili inspekcijom tehničkih sredstava i objekata zračne plovidbe;

g) osoba koja obavlja poslove povezane s opsluživanjem zrakoplova na zemlji, uključujući punjenje goriva, servisiranje, pripremu obrazaca s proračunom opterećenja zrakoplova (loadsheet), utovar, odleđivanje i vuču zrakoplova na aerodromu koji se koristi za prihvat i otpremu zrakoplova u komercijalnom zračnom prijevozu.

Dobrovoljno izvješćivanje

Članak 7.

(1) Svaka osoba koja nije obuhvaćena člankom 6. stavkom 2. ovoga Pravilnika, a koja je u okviru obavljanja sličnih zadaća u ostalim područjima civilnog zračnog prometa, sudjelovala u ili saznala za događaj, trebala bi na način propisan ovim Pravilnikom dobrovoljno izvijestiti Agenciju i Agenciju za istraživanje o događajima čije izvješćivanje je člankom 5. stavkom 2. ovoga Pravilnika propisano kao obvezno.

(2) Svaka osoba koja nije obuhvaćena člankom 6. stavkom 2. ovoga Pravilnika trebala bi dobrovoljno izvijestiti Agenciju i Agenciju za istraživanje o svim nepravilnostima koje uoči, a za koje smatra da predstavljaju stvarnu ili potencijalnu opasnost, iako za te nepravilnosti člankom 5. stavkom 2. ovoga Pravilnika nije propisano da se obvezno izvješćuju.

(3) Pisano dobrovoljno izvješće o događaju podnosi se na obrascu iz Dodatka IV ovoga Pravilnika.

(4) Agencija za istraživanje procijenit će svako dobrovoljno izvješće koje zaprimi u skladu sa stavcima 1. i 2. ovoga članka, te utvrditi da li događaj spada u kategoriju događaja povezanih sa sigurnošću u zračnom prometu. Ukoliko Agencija za istraživanje procjeni da se radi o događaju koji pripada kategoriji događaja povezanih sa sigurnošću dužna je u roku od 7 dana od dana zaprimanja izvješća pisano izvijestiti Agenciju o tome da li Agencija za istraživanje namjerava za taj događaj pokrenuti istragu.

(5) Ukoliko Agencija za istraživanje ne namjerava pokrenuti istragu događaja, isti preuzima Agencija na daljnje postupanje. Agencija može istovremeno postupati u skladu sa svojim ovlastima i u slučaju da Agencija za istraživanje provodi istragu događaja.

(6) Agencija za istraživanje će podatke prikupljene kroz dobrovoljna izvješća iz stavka 1. ovoga članka pohraniti u Nacionalnu bazu podataka ukoliko procjeni da događaj spada u kategoriju događaja povezanih sa sigurnošću.

Ugrožavanje sigurnosti leta laserom

Članak 8.

(1) Ukoliko pilot smatra da je zbog utjecaja lasera bila ugrožena sigurnost leta, on taj događaj može prijaviti.

(2) Izvješće koje se odnosi na ugrožavanje sigurnosti leta laserom prijavljuje se pružatelju usluga u zračnoj plovidbi. Prilikom izvješćivanja o ugrožavanju sigurnosti leta laserom, pilot zrakoplova koji održava radiokomunikaciju s nadležnom kontrolom zračnoga prometa će putem radiokomunikacije proslijediti odgovarajuće izvješće, te tako proslijeđeno izvješće nakon slijetanja potvrditi i podnijeti ga pružatelju usluga u zračnoj plovidbi u pisanom obliku, kako bi se utvrdile sve okolnosti događaja i povećala vjerojatnost utvrđivanja počinitelja.

(3) Pružatelj usluga u zračnoj plovidbi dužan je odmah nakon zaprimanja usmenog izvješća o ugrožavanju sigurnosti leta laserom usmeno izvijestiti nadležnu ustrojstvenu jedinicu aerodromske policije u cilju primjene ovlasti iz vlastite nadležnosti. Pisano izvješće o ugrožavanju sigurnosti leta laserom pružatelj usluga u zračnoj plovidbi dužan je proslijediti nadležnoj ustrojstvenoj jedinici aerodromske policije i Agenciji odmah nakon usmenog izvješćivanja, a najkasnije u roku od 1 sata.

(4) Pisano izvješće o ugrožavanju sigurnosti leta laserom Agencija će proslijediti Agenciji za istraživanje u roku od 7 dana od zaprimanja izvješća radi pohrane u Nacionalnu bazu podataka.

(5) Pisano izvješće o događaju ugrožavanja sigurnosti leta laserom podnosi se na obrascu iz Dodatka V ovoga Pravilnika.

Zaštita podataka

Članak 9.

(1) Prilikom razmjene i davanja podataka u skladu s odredbama ovoga Pravilnika, mora biti zajamčena zaštita podataka i njihovo korištenje isključivo u cilju provedbe ovoga Pravilnika.

(2) Identitet ili adresa osobe koja je u skladu s odredbama ovoga Pravilnika podnijela izvješće o događaju ili osobe na koju se izvješće odnosi, Agencija i Agencija za istraživanje neće otkrivati osim u slučaju ako se to zahtijeva zakonom za potrebe sudskog postupka.

(3) Ne dovodeći u pitanje primjenu kaznenog i prekršajnog zakonodavstva, nadležna tijela bi se trebala suzdržati od pokretanja postupaka, ako se za djelo saznalo isključivo putem sustava izvješćivanja o događajima, a ne radi se o namjernom kršenju propisa.

(4) Osoba koja podnese izvješće o događaju o kojem ima saznanja, ne smije zbog činjenice da je podnijela izvješće imati disciplinske posljedice od strane poslodavca.

(5) Osoba koja namjerno izvijesti ili dostavi lažne podatke ili informacije o događaju koje navode na pogrešne zaključke čini zlouporabu sustava izvješćivanja.

Procjena i analiza događaja

Članak 10.

(1) U skladu s internim sustavom za upravljanje sigurnošću odobrene organizacije za osposobljavanje koje su tijekom pružanja usluga izložene riziku sigurnosti, operatori zrakoplova, odobrene organizacije za održavanje i upravljanje održavanjem zrakoplova, organizacije odgovorne za dizajn tipa i/ili proizvodnju zrakoplova, pružatelji usluga u zračnoj plovidbi i certificirani aerodromi dužni su bez odgađanja procijeniti svaki događaj u kojem su sudjelovali, te izvještavati Agenciju o tijeku analize događaja i rezultatima provedene analize. Izvješće o analizi događaja mora, gdje je to primjenjivo, sadržavati i popis mjera koje pravna osoba namjerava poduzeti radi sprječavanja budućih događaja. Izvještaj mora sadržavati klasifikaciju ozbiljnosti događaja sukladno članku 16. ovoga Pravilnika.

(2) Ukoliko se složi s rezultatima provedene analize, te ocjeni da su predložene mjere iz stavka 1. ovoga članka adekvatne za sprječavanje novih događaja, Agencija će bez dodatne analize takav izvještaj prihvatiti, statistički obraditi i pohraniti u svoju bazu podataka.

(3) Ukoliko se ne složi s rezultatima analize iz stavka 2. ovoga članka, Agencija može pravnoj osobi iz stavka 1. ovoga članka odrediti dodatne aktivnosti koje smatra potrebnima provesti. O provedbi tih aktivnosti, pravna osoba dužna je redovito izvješćivati Agenciju.

(4) Agencija može u svakom trenutku pokrenuti vlastitu analizu događaja.

(5) Agencija je nadležna za praćenje implementacije predloženih mjera iz stavka 1. ovoga članka.

(6) Izvješća o analizi iz stavka 1. ovoga članka Agencija će proslijediti Agenciji za istraživanje ukoliko nadležnost nad tim događajem ima Agencija za istraživanje sukladno odredbama članka 5. stavka 4. i članka 7. stavka 4. ovoga Pravilnika.

Izvještaj o rezultatima istrage događaja

Članak 11.

(1) Agencija za istraživanje provodi istragu događaja ukoliko smatra da bi to moglo rezultirati preporukama za poboljšanje sigurnosti.

(2) U slučaju da Agencija za istraživanje provodi istragu događaja u skladu s odredbama članka 5. stavka 4. i članka 7. stavka 4. ovoga Pravilnika, nakon završetka istrage sastavlja završno izvješće o rezultatima istrage događaja.

(2) Agencija za istraživanje dužna je dostaviti Agenciji završno izvješće o rezultatima istrage događaja u najkraćem mogućem roku, ali ne duljem od 6 mjeseci od dana prijave događaja. U slučaju da istraga nije gotova u definiranom roku, Agencija za istraživanje je dužna Agenciji dostaviti preliminarno izvješće o istrazi događaja.

(3) U svim fazama istraživanja događaja Agencija za istraživanje može dati Agenciji i nadležnim vlastima u drugim državama kojih se to tiče, potrebne sigurnosne preporuke.

Baza podataka Agencije

Članak 12.

(1) Agencija održava ažurnom svoju bazu podataka o događajima.

(2) Agencija poduzima mjere da podaci u bazi podataka iz stavka 1. ovoga članka budu adekvatno identificirani, zaštićeni, zabilježeni i pohranjeni kako bi se osigurala njihova kvaliteta i povjerljivost.

(3) Baza podataka iz stavka 1. ovoga članka neće sadržavati identitet ili adresu osobe koja je izvijestila o događaju, a služit će Agenciji za statističku analizu i praćenje trendova sigurnosti zračnog prometa.

(4) Agencija je obvezna čuvati svu prikupljenu dokumentaciju i podatke vezane uz izvješćivanje događaja minimalno deset godina.

Nacionalna baza podataka

Članak 13.

(1) Agencija za istraživanje nadležna je za vođenje i redovito ažuriranje Nacionalne baze podataka, te za razmjenu i davanje u njoj sadržanih podataka, u skladu sa člancima 14. i 15. ovoga Pravilnika. Agencija za istraživanje mora imati razvijen sustav za prikupljanje, procjenu, obradu i pohranjivanje podataka o događajima koje prikupi u postupku prijavljivanja i razmjene podataka u skladu s ovim Pravilnikom.

(2) Osim podataka o događajima, u Nacionalnu bazu podataka unose se i podaci o nesrećama i ozbiljnim nezgodama zrakoplova, prijavljenima u skladu s propisom Europske unije kojim se uređuje istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda.

(3) Nacionalna baza podataka mora biti kompatibilna sa softverom kojeg razvije Europska komisija u cilju provedbe Direktive 2003/42/EZ.

(4) Agencija ima pravo izravnog uvida u podatke iz Nacionalne baze podataka.

(5) Podaci iz Nacionalne baze podataka koristit će se za izradu analiza sigurnosti zračnog prometa.

(6) Nacionalna baza podataka mora jamčiti tajnost podataka.

Razmjena podataka iz Nacionalne baze podataka

Članak 14.

(1) Agencija za istraživanje mora podatke važne za sigurnost iz Nacionalne baze podataka učiniti dostupnima imenovanim nadležnim tijelima drugih država članica Europske unije i Europskoj komisiji.

(2) Agencija za istraživanje će po primitku izvješća o događaju takvo izvješće unijeti u Nacionalnu bazu podataka i ukoliko je to potrebno, izvijestiti nadležno tijelo države članice Europske unije gdje se događaj dogodio, gdje je zrakoplov registriran, gdje je zrakoplov proizveden i/ili gdje je operator certificiran.

(3) U smislu provedbe Uredbe Komisije (EZ) 1321/2007, Agencija za istraživanje će dogovoriti s Europskom komisijom tehničke protokole za prenošenje podataka sadržanih u Nacionalnoj bazi podataka u središnju bazu podataka (ECCAIRS) koju uspostavlja Europska komisija.

(4) Agencija ima pravo izravnog uvida središnju bazu podataka (ECCAIRS).

Davanje podataka iz Nacionalne baze podataka

Članak 15.

(1) Podaci prikupljeni i razmijenjeni u skladu s ovim Pravilnikom moraju biti dostupni zainteresiranim subjektima u skladu s Uredbom Komisije (EZ) 1330/2007.

(2) Agencija za istraživanje nadležna je za davanje podataka u skladu sa stavkom 1. ovog članka.

(3) Prilikom davanja podataka, moraju se proslijediti samo oni podaci koji su nužni za potrebe onoga kome se daju, ne dovodeći u pitanje obvezu zaštite podataka propisanu ovim Pravilnikom.

Objavljivanje statističkih pregleda o događajima

Članak 16.

(1) Agencija za istraživanje izrađuje godišnji statistički pregled podataka o tipovima događaja prikupljenima u Nacionalnoj bazi podataka putem obveznog i dobrovoljnog izvješćivanja i objavljuje ga na svojim internetskim stranicama.

(2) Agencija, za potrebe Povjerenstva za upravljanje sigurnošću u zračnom prometu, izrađuje statistički pregled podataka o tipovima događaja prikupljenih putem obveznog i dobrovoljnog izvješćivanja, u skladu sa zahtjevima Nacionalnog programa sigurnosti u zračnom prometu.

Procjena rizika događaja

Članak 17.

(1) Odobrene organizacije iz članka 10. stavka 1. ovoga Pravilnika moraju uspostaviti i održavati formalni proces procjene rizika događaja koji osigurava analizu (u terminima vjerojatnosti i ozbiljnosti događaja), procjenu (u terminima prihvatljivosti / tolerantnosti) i kontrolu (u terminima ublažavanja) rizika na prihvatljivoj razini.

(2) Događaji se klasificiraju sukladno ICAO matrici rizika sadržanoj u poglavlju 5. ICAO dokumenta 9859 (Safety Management Manual). Matrica procjene rizika prikazana je u Dodatku III ovoga Pravilnika.

(3) Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka događaji u ATM području se klasificiraju sukladno standardima Europske organizacije za sigurnost zračne plovidbe sadržanim u dokumentu EUROCONTROL-ovi Sigurnosni regulatorni zahtjevi – Izvješćivanje i procjena događaja u upravljanju zračnim prometom (ESARR 2) (EUROCONTROL Safety Regulatory Requirement – Reporting and Assessment of Safety Occurrences in ATM) i svim primjenjivim smjernicama (Guidance Documents).

Primjenjivi međunarodni standardi

Članak 18.

Osim udovoljavanja odredbama ovoga Pravilnika, na izvješćivanje i analizu događaja u ATM području primjenjivat će se i obvezujuće odredbe EUROCONTROL-ovih Sigurnosnih regulatornih zahtjeva – Izvješćivanje i procjena događaja u upravljanju zračnim prometom (ESARR 2), izdanje 3.0., te naknadne izmjene i dopune tih Zahtjeva, tamo gdje ti Zahtjevi nisu implementirani u odgovarajuće propise Europske unije.

DODACI

Članak 19.

(1) Dodaci I do V tiskani su uz ovoj Pravilnik i čine njegov sastavni dio.

(2) Dodatke iz stavka 1. ovoga članka čine:

(a) Dodatak I: obrazac izvješća o događaju,

(e) Dodatak II: obrazac izvješća koje se odnosi na sudar s pticama,

(g) Dodatak III: matrica procjene rizika, prema ICAO Dokumentu 9859,

(h) Dodatak IV: obrazac dobrovoljnog izvješća o događaju,

(i) Dodatak V: obrazac izvješća o događaju vezanom za ugrožavanje sigurnosti leta laserom

(j) Dodatak VI: Popis događaja povezanih sa sigurnošću o kojima se izvješćuje u vezi s operacijama zrakoplova, održavanjem, popravcima i proizvodnjom,

(k) Dodatak VII: Popis ugrožavanja sigurnosti vezano uz usluge u zračnoj plovidbi o kojima se izvješćuje.

Stupanje na snagu

Članak 20.

(1) Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji.

(2) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaju važiti odredbe Pravilnika o izvješćivanju i istraživanju događaja koji ugrožavaju sigurnost te nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova (»Narodne novine« broj 138/09) koje se odnose na izvješćivanje i analizu događaja koji ugrožavaju sigurnost.

Klasa: 011-01/12-01/164

Urbroj: 530-06-1-1-13-8

Zagreb, 3. svibnja 2013.

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture dr. sc. Siniša Hajdaš Dončić, v. r.

DODATAK I – DODATAK V

 

DODATAK VI

Napomena 1: Premda se u ovom Dodatku navodi većinu događaja povezanih sa sigurnošću o kojima se izvješćuje, ne može biti u potpunosti sveobuhvatan. Treba prijaviti i sve druge događaje povezane sa sigurnošću za koje uključene osobe procijene da zadovoljavaju kriterije.

Napomena 2: Ovaj Dodatak ne uključuje nesreće. Pored drugih zahtjeva koji se odnose na izvješćivanje o nesrećama, iste također treba unijeti u Nacionalnu bazu podataka

Napomena 3: Ovaj Dodatak sadržava primjere zahtjeva za izvješćivanje koji se odnose na operacije zrakoplova, održavanje, popravak i proizvodnju.

Napomena 4: Događaji povezani sa sigurnošću o kojima se izvješćuje su oni u kojima je sigurnost izvođenja operacije bila ili je mogla biti ugrožena ili koji bi mogli dovesti do nesigurnih uvjeta. Ukoliko prema mišljenju izvjestitelja događaj povezan sa sigurnošću nije ugrozio sigurnost izvođenja operacije ali bi ako se ponovi u drugačijim mogućim situacijama predstavljao opasnost, treba podnijeti izvješće. Ono što se smatra važnim za izvješćivanje za jednu vrstu proizvoda, dijela ili uređaja, ne mora biti važno za izvješćivanje kod drugih, a odsutnost ili prisutnost ijednog čimbenika, ljudskog ili tehničkog, može preobraziti događaj povezan sa sigurnošću u nesreću ili ozbiljnu nezgodu.

Napomena 5: Posebna odobrenja za izvođenje operacija, kao što su RVSM, ETOPS, RNAV ili program projekta ili održavanja, mogu sadržavati posebne zahtjeve za izvješćivanje za slučaj otkazivanja ili neispravnosti povezanih s tim odobrenjem ili programom.

SADRŽAJ

A: LETAČKE OPERACIJE ZRAKOPLOVA

B: TEHNIČKI PROBLEMI U ZRAKOPLOVU

C: ODRŽAVANJE I POPRAVAK ZRAKOPLOVA

D: USLUGE U ZRAČNOJ PLOVIDBI, TEHNIČKA SREDSTVA I OBJEKTI I ZEMALJSKE SLUŽBE

A: LETAČKE OPERACIJE ZRAKOPLOVA

(i) Operiranje zrakoplovom

a) Manevri izbjegavanja:

– rizik od sudara s drugim zrakoplovom, terenom ili drugim objektom ili nesigurna situacija pri kojoj bi radnja izbjegavanja bila primjerena;

– manevar izbjegavanja nužan radi izbjegavanja sudara s drugim zrakoplovom, terenom ili drugim objektom;

– manevar izbjegavanja nužan za izbjegavanje ostalih nesigurnih situacija.

b) Nezgode prilikom uzlijetanja ili slijetanja, uključujući slijetanje radi opreza ili prisilno slijetanje. Nezgode kao što su prekratko ili predugo zatrčavanje ili zatrčavanje sa strane uzletno-sletne staze. Uzlijetanja, prekinuta uzlijetanja, slijetanja ili pokušaji slijetanja na zatvorenim, zauzetim ili neispravnim uzletno-sletnim stazama. Upadi na uzletno-sletnu stazu.

c) Nemogućnost postizanja predviđenih performansi prilikom uzlijetanja ili početnog penjanja.

d) Kritično niska razina goriva ili nemogućnost prijenosa goriva ili korištenja cjelokupne količine raspoloživog goriva.

e) Gubitak kontrole nad zrakoplovom (uključujući djelomični ili privremeni gubitak kontrole), bez obzira na uzrok.

f) Događaji povezani sa sigurnošću blizu ili iznad V1, proizašli iz opasne ili potencijalno opasne situacije ili koji uzrokuju potencijalno opasnu situaciju (kao što su prekinuto uzlijetanje, udar stražnjim dijelom trupa zrakoplova kod rotacije, gubitak snage motora itd.).

g) Obilaženje (go around) koje uzrokuje opasnu ili potencijalno opasnu situaciju.

h) Nenamjerno znatno odstupanje od brzine leta, predviđenog smjera ili visine (više od 300 stopa) bez obzira na uzrok.

(i) Snižavanje ispod visine odluke ili minimalne visine snižavanja bez uočavanja potrebne vizualne oznake.

j) Gubitak orijentacije u odnosu na trenutni položaj zrakoplova ili položaj u odnosu na drugi zrakoplov.

k) Prekid međusobne komunikacije između članova letačke posade zrakoplova (CRM – Crew Resource Management) ili između članova letačke posade zrakoplova i drugih sudionika (kabinska posada, ATC, tehničari).

l) Tvrdo slijetanje – slijetanje koje zahtijeva provjeru zrakoplova nakon tvrdog slijetanja.

m) Prekoračenje granica kod balansa goriva.

n) Nepravilno podešen SSR kôd ili nepravilno podešena podskala na visinomjeru.

o) Nepravilno programiranje ili pogrešni unosi pri korištenju opreme za navigaciju ili proračun performansi, ili korištenje netočnih podataka.

p) Nepravilan prijem ili tumačenje radio-telefonskih poruka.

q) Nepravilnosti ili kvarovi sustava za gorivo koji utječu na opskrbu i/ili distribuciju goriva.

r) Nenamjeravani izlazak zrakoplova s asfaltirane površine.

s) Sudar zrakoplova i bilo kojeg drugog zrakoplova, vozila ili drugog objekta na tlu.

t) Nepažljivo i/ili nepravilno korištenje sustava za upravljanje.

u) Nemogućnost postizanja planirane konfiguracije zrakoplova za bilo koju fazu leta (npr. podvozja za slijetanje i vrata podvozja, zakrilaca, stabilizatora, pretkrilaca, itd.).

v) Opasnost ili potencijalna opasnost koja je posljedica bilo koje namjerne simulacije uvjeta otkazivanja sustava u svrhu obuke ili provjere sustava.

w) Neuobičajene vibracije.

x) Funkcioniranje bilo kojeg primarnog sustava upozorenja vezanog uz manevriranje zrakoplovom, kao što su upozorenja za konfiguraciju, upozorenje zbog sloma uzgona (trešnja palice), upozorenje zbog prevelike brzine, itd. osim ako:

1. posada pouzdano ne utvrdi da je upozorenje bilo pogrešno i pod uvjetom da takvo pogrešno upozorenje nije prouzročilo poteškoću ili opasnost koji proizlaze iz reakcije posade na upozorenje; ili

2. se sustavi koriste u svrhu obuke ili provjere/testiranja.

y) GPWS/TAWS »upozorenje« kada:

1. zrakoplov dođe u veću blizinu tlu nego što je to bilo namjeravano ili predviđeno; ili

2. do upozorenja dođe u instrumentalnim meteorološkim uvjetima ili tijekom noći, te se ustanovi da je do upozorenja došlo zbog premašaja nagiba snižavanja (mod 1); ili

3. je do upozorenja došlo zbog otkaza aktiviranja sustava podvozja ili zakrilaca za slijetanje na odgovarajućoj točki prilaza (mod 4); ili

4. do poteškoća ili opasnosti dođe ili može doći zbog reakcije posade na »upozorenje«, kao što je moguća smanjena razdvojenost od drugog prometa. Navedeno može uključiti upozorenje bilo koje vrste ili tipa, primjerice stvarno, upozorenje zbog greške ili lažno upozorenje.

z) GPWS/TAWS »uzbuna« do poteškoća ili opasnosti dođe ili može doći zbog reakcije posade na »uzbunu«.

aa) ACAS RA.

bb) Nezgode nastale zbog mlaza turbine ili propelera koje kao posljedicu imaju znatnu štetu ili ozbiljnu ozljedu.

(ii) Slučajevi nužde

a) Požar, eksplozija, dim ili otrovne ili omamljujuće pare, čak i kada je požar ugašen.

b) Izvođenje bilo kojeg nestandardnog postupka od strane letačke ili kabinske posade zrakoplova u slučaju nužde kada:

1. postupak postoji ali se ne koristi;

2. postupak ne postoji;

3. postupak postoji ali je nepotpun ili neprikladan;

4. postupak je netočan;

5. primijenjen je netočan postupak.

c) Neprikladnost bilo kojeg postupka koji se izvode u slučaju nužde, uključujući i korištenje istog prilikom održavanja, obuke ili u svrhu provjere.

d) Događaj koji dovodi do evakuacije u slučaju nužde.

e) Gubitak tlaka u zrakoplovu.

f) Korištenje bilo koje opreme za slučaj nužde ili izvođenje propisanih postupaka za slučaj nužde kako bi se riješila nastala situacija.

g) Događaj koji dovodi do proglašenja slučaja nužde («Mayday« ili »panne»).

h) Otkazivanje sustava ili opreme za slučaj nužde, uključujući sva izlazna vrata i osvjetljenje, također i kada se koriste u svrhu održavanja, obuke ili provjere.

i) Događaji koji zahtijevaju bilo kakvo korištenje kisika za slučaj nužde od strane bilo kojeg člana posade.

(iii) Onesposobljenost članova letačke posade

a) Onesposobljenost bilo kojeg člana letačke posade, uključujući i onu do koje dođe prije uzlijetanja, ukoliko se smatra da je do onesposobljenosti moglo doći nakon uzlijetanja.

b) Onesposobljenost bilo kojeg člana kabinske posade zbog kojeg takav član nije u mogućnosti izvršavati osnovne dužnosti u slučaju nužde.

(iv) Ozljeda

Događaji povezani sa sigurnošću koji su doveli ili su mogli dovesti do znatnih ozljeda putnika ili posade, ali za koje se ne smatra da se o njima treba izvijestiti kao o nesreći.

(v) Meteorologija

a) Udar groma koji je uzrokovao oštećenje na zrakoplovu ili gubitak ili neispravnost bilo koje nužne funkcije.

b) Udar tuče koji uzrokuje oštećenje na zrakoplovu ili gubitak ili neispravnost bilo koje nužne funkcije.

c) Pojava jakih turbulencija, pri čemu one uzrokuju ozljede osoba u zrakoplovu ili se zbog njih mora obaviti »provjeru zrakoplova nakon turbulencije«.

d) Smicanja vjetra.

e) Pojava zaleđivanja koja uzrokuje poteškoće pri upravljanju, štetu na zrakoplovu ili gubitak ili neispravnosti bilo koje nužne funkcije.

(vi) Zaštita

a) Nezakonito ometanje zrakoplova, uključujući prijetnju bombom ili otmicu.

b) Poteškoće u kontroliranju alkoholiziranih, nasilnih ili putnika neprihvatljivog ponašanja.

c) Otkrivanje slijepog putnika.

(vii) Ostali događaji povezani sa sigurnošću

a) Ponovljeni slučajevi posebne vrste događaja povezanih sa sigurnošću koji se, promatrajući pojedinačno, ne mogu smatrati važnima za izvješćivanje, ali koji zbog svoje učestalosti predstavljaju potencijalnu opasnost.

b) Sudar s pticom koji uzrokuje oštećenje zrakoplova ili gubitak ili neispravnost bilo koje nužne funkcije.

c) Let kroz vrtložnu brazdu.

d) Bilo koji drugi događaj povezan sa sigurnošću, bilo koje vrste za koji se smatra da je ugrozio ili je mogao ugroziti zrakoplov ili osobe koje se nalaze u njemu ili na tlu.

B. TEHNIČKI PROBLEMI U ZRAKOPLOVU

(i) Strukturni problemi

Nije potrebno prijavljivati sva strukturna oštećenja. Potrebna je procjena inženjera kako bi se odlučilo je li oštećenje dovoljno ozbiljno da se o njemu izvijesti. Sljedeći primjeri mogu biti uzeti u obzir:

(a) oštećenje osnovne strukture trupa (Principal Structural Element – PSE) koji nije označen kao otporan na štetu (element ograničenog vijeka trajanja). PSE-ovi su oni elementi koji značajno doprinose podnošenju tereta pri letu, na tlu ili pod pritiskom, te čije otkazivanje može uzrokovati katastrofalno otkazivanje zrakoplova;

(b) kvar ili oštećenje koji prelaze prihvatljiva oštećenja PSE-a koji je označen kao otporan na oštećenja;

(c) oštećenje ili kvar dijela strukture koji prelaze dozvoljena odstupanja, otkazivanje kojeg bi smanjilo čvrstoću strukture tako da zahtijevani flater, odstupanje ili povratak u prvobitno stanje više nije moguće.

(d) oštećenje ili kvar strukturnog elementa koji može uzrokovati popuštanje teških predmeta koji mogu ugroziti osobe koje se nalaze u zrakoplovu;

(e) oštećenje ili kvar strukturnog elementa, koji može ugroziti pravilan rad sustava. Vidi dolje navedeno pod (ii);

(f) gubitak bilo kojeg dijela strukture zrakoplova pri letu.

(ii) Sustavi

Predloženi su sljedeći opći kriteriji koji su primjenjivi na sve sustave:

(a) gubitak, značajna neispravnost ili kvar bilo kojeg sustava, podsustava ili kompleta opreme u slučaju kada uobičajeni radni postupci, vježbe, itd. ne mogu biti zadovoljavajuće obavljeni;

(b) nemogućnost posade da kontrolira sustav, na primjer:

1. radnje bez davanja komandi,

2. netočan i/ili nepotpun odgovor, uključujući ograničenje kretanja ili čvrstoće,

3. nekontroliran rad,

4. mehaničko odvajanje ili otkazivanje;

(c) otkazivanje ili neispravnost izvršne funkcije sustava (jedan sustav može integrirati nekoliko funkcija);

(d) ometanje unutar sustava ili među sustavima;

(e) otkazivanje ili neispravnost zaštitnog uređaja ili sustava za nuždu koji je povezan sa sustavom;

(f) gubitak zalihosti (redundancije) sustava;

(g) bilo koji događaj povezan sa sigurnošću koji je uzrokovan nepredviđenim ponašanjem sustava.

(h) za tipove zrakoplova s jednim glavnim sustavom, podsustavima ili kompletima opreme: gubitak, značajna neispravnost ili kvar bilo kojeg glavnog sustava, podsustava ili kompleta opreme.

(i) za tipove zrakoplova s višestrukim neovisnim glavnim sustavima, podsustavima ili kompletima opreme: gubitak, značajna neispravnost ili kvar više od jednog glavnog sustava, podsustava ili kompleta opreme.

(j) aktiviranje bilo kojeg primarnog sustava upozoravanja povezanog sa sustavima zrakoplova ili opremom, osim ukoliko posada sa sigurnošću utvrdi da je upozorenje bilo lažno, pod uvjetom da lažno upozorenje nije uzrokovalo poteškoću ili opasnost koji proizlaze iz reakcije posade na upozorenje.

(k) curenje hidrauličkih tekućina, goriva, ulja ili drugih tekućina koje uzrokuje opasnost od požara ili moguće opasno zagađenje strukture zrakoplova, sustava ili opreme, ili rizik za osobe koje se nalaze u zrakoplovu.

(l) neispravnost ili kvar bilo kojeg sustava pokazivanja ukoliko uzrokuju mogućnost zbunjujućih pokazatelja za posadu.

(m) bilo koje otkazivanje, neispravnost ili kvar, ukoliko se dogodi u kritičnoj fazi leta i ukoliko su važni za rad sustava.

(n) značajni pad stvarnih performansi u usporedbi s odobrenim performansama koji je uzrokovao opasnu situaciju (uzevši u obzir točnost metode izračuna performansi) uključujući rad kočnica, potrošnju goriva itd.

(o) asimetrija komandi leta; npr. zakrilaca, predkrilaca, spojlera, itd.

U Dopuni ovog Dodatka nalazi se popis primjera događaja povezanih sa sigurnošću o kojima se izvješćuje, a koji proizlaze iz primjene ovih općenitih kriterija za pojedine sustave.

(iii) Pogon (uključujući motore, propelere i sustave rotora) i pomoćne pogonske jedinice (APUs)

(a) Prekid izgaranja, gašenje ili neispravnost bilo kojeg motora.

(b) Prevelik broj okretaja ili nemogućnost upravljanja brojem okretaja bilo koje brzo rotirajuće komponente (na primjer: APU, zračni pokretač, sustav za hlađenje zraka, turbomlazni motor, propeler ili rotor).

(c) Otkazivanje ili neispravnost bilo kojeg dijela motora ili pogonske skupine koji uzrokuju jedan ili više od navedenih slučajeva:

1. nemogućnost zadržavanja dijelova/ostataka;

2. nekontrolirano vanjsko ili unutarnje izgaranje ili proboj vrućeg plina;

3. potisak u smjeru drugačijem od onoga koji zadaje pilot;

4. sustav obrnutog potiska ne djeluje ili djeluje nekontrolirano;

5. nemogućnost upravljanja snagom, potiskom ili brojem okretaja motora;

6. otkazivanje nosive strukture motora;

7. djelomični ili potpuni gubitak većeg dijela pogonske skupine;

8. gusta vidljiva isparavanja ili koncentracija otrovnih produkata dovoljnih da onesposobe posadu ili putnike;

9. nemogućnost gašenja motora uobičajenim postupkom;

10. nemogućnost ponovnog pokretanja uporabljivog motora.

(d) Neželjeni gubitak potiska/snage, promjena ili oscilacija klasificirana kao gubitak kontrole potiska ili pogona (LOTC):

1. za jednomotorni zrakoplov; ili

2. kada se smatra pretjeranim za upotrebu; ili

3. kada to može utjecati na više od jednog motora u zrakoplovu s više motora, posebno u slučaju dvomotornih zrakoplova; ili

4. kod zrakoplova s više motora kod kojih se koristi isti ili slični tip motora, ukoliko se događaj može smatrati opasnim ili kritičnim.

(e) Bilo koji kvar na sastavnom dijelu čiji se vijek trajanja kontrolira, a koji uzrokuje povlačenje takvog dijela prije isteka njegova vijeka trajanja.

(f) Kvarovi zajedničkog porijekla koji mogu uzrokovati učestalost gašenja motora tijekom leta u tolikoj mjeri da postoji mogućnost gašenja više od jednog motora za vrijeme istog leta.

(g) Graničnik motora ili ručica snage motora ne rade kada je potrebno ili rade nekontrolirano.

(h) Prekoračenje parametara motora.

(i) Usisavanje stranog tijela koje je uzrokovalo oštećenje.

Propeleri i prijenos

(j) Otkazivanje ili neispravnost bilo kojeg dijela propelera ili pogonske skupine koji uzrokuju jedan ili više od navedenih slučajeva:

1. prekoračenje dozvoljene brzine propelera;

2. stvaranje prekomjernog otpora;

3. potisak u smjeru suprotnom od onoga koji zadaje pilot;

4. odvajanje propelera ili bilo kojeg većeg dijela propelera;

5. otkazivanje koje uzrokuje prekomjernu neravnotežu;

6. nenamjerno pomicanje kraka propelera ispod najmanjeg u letu dopuštenog koraka;

7. nemogućnost postavljanja elise propelera na nož;

8. nemogućnost promjene koraka propelera;

9. neželjena promjena koraka propelera;

10. neželjene promjene zakretnog momenta i brzine vrtnje;

11. odvajanje niskoenergijskih dijelova.

Rotori i prijenos

(k) Oštećenje ili kvar prijenosnika/priključka glavnog rotora koji mogu dovesti do odvajanja spoja rotora tokom leta i/ili neispravnosti na kontroli rotora.

(l) Oštećenje repnog rotora, prijenosa i odgovarajućih sustava.

Pomoćne pogonske jedinice

(m) Gašenje ili otkazivanje kada je, sukladno operativnim zahtjevima, na primjer ETOPS, MEL, potrebna raspoloživost pomoćne pogonske jedinice.

(n) Nemogućnost gašenja pomoćne pogonske jedinice.

(o) Prekoračenje maksimalne dozvoljene brzine.

(p) Nemogućnost pokretanja pomoćne pogonske jedinice kada je to potrebno iz operativnih razloga.

(iv) Ljudski faktori

Bilo koja nezgoda kod koje je bilo koja značajka ili nedostatnost u dizajnu zrakoplova mogla dovesti do pogrešne upotrebe koja bi mogla pridonijeti opasnom ili katastrofalnom učinku.

(v) Ostali događaji povezani sa sigurnošću

(a) Bilo koja nezgoda kod koje neka značajka ili neki nedostatak u dizajnu zrakoplova mogu dovesti do pogrešne upotrebe koja može pridonijeti opasnom ili katastrofalnom učinku.

(b) Događaj povezan sa sigurnošću o kojem se uobičajeno ne bi izvješćivalo (na primjer, namještaj i oprema kabine, sustavi za vodu), kada su okolnosti prouzročile ugrožavanje zrakoplova ili ljudi koji se u njemu nalaze.

(c) Požar, eksplozija, dim ili otrovni ili omamljujuće pare.

(d) Bilo koji drugi događaj koji može dovesti zrakoplov u opasnost ili utjecati na sigurnost ljudi koji se nalaze u zrakoplovu, ili ljudi ili imovine koja se nalazi u blizini zrakoplova ili na tlu.

(e) Otkazivanje ili kvar sustava za obraćanja putnicima koji uzrokuje gubitak ili nečujnost sustava obraćanja putnicima.

(f) Gubitak mogućnosti kontrole položaja pilotskog sjedala tijekom leta.

C. ODRŽAVANJE ZRAKOPLOVA I POPRAVCI

(i) Nepravilno sastavljeni dijelovi ili komponente zrakoplova uočeni tijekom inspekcija ili procedure ispitivanja koji nije proveden za tu specifičnu svrhu.

(ii) Propuštanje mlaza vrućeg zraka koji rezultira oštećenjem strukture.

(iii) Bilo koji kvar dijela s vijekom trajanja koji uzrokuje zamjenu dijela prije isteka njegovog punog vijeka trajanja.

(iv) Bilo koje oštećenje ili propadanje (npr. puknuća, lomovi, korozija, delaminacija, odvajanje itd.) nastali iz bilo kojeg razloga (npr. flater, gubitak krutosti ili strukturalno otkazivanje) na:

(a) osnovnoj strukturi ili PSE (kako je definiran u proizvođačevom Priručniku za popravke) gdje takvo oštećenje ili propadanje prelaze dozvoljena ograničenja navedena u Priručniku za popravke i zahtijevaju popravak ili potpunu odnosno djelomičnu zamjenu;

(b) sekundarnoj strukturi koja je posljedično ugrozila ili je mogla ugroziti zrakoplov;

(c) motoru, propeleru ili rotorskom sustavu.

(v) Bilo koje otkazivanje, neispravnost ili kvar bilo kojeg sustava ili opreme ili njegovo oštećenje odnosno pogoršano stanje koje je rezultat izvršenja naredbi o plovidbenosti ili drugog obvezujućeg naputka koje je izdalo regulatorno tijelo, kada:

(a) je organizacija koja je izvršila pregled po naredbi odnosno naputku to prvi put otkrila;

(b) prilikom svakog idućeg navedenog pregleda po naredbi o plovidbenosti, odnosno obveznom naputku, a gdje su prekoračena ograničenja navedena u naputku i/ili nisu dostupni postupci popravka/otklanjanja greške.

(vi) Nemogućnost bilo kojeg sustava ili opreme za nuždu, uključujući sva izlazna vrata i osvjetljenje da radi ispravno, uključivo i onda kada se koristi za održavanje ili provjeru.

(vii) Neizvršenje ili značajne greške u izvršenju zahtijevanih postupaka održavanja.

(viii) Proizvodi, dijelovi, uređaji i materijali nepoznatog ili sumnjivog porijekla.

(ix) Neprecizni, netočni ili nepotpuni podaci o održavanju ili postupci koji mogu dovesti do grešaka u održavanju.

(x) Bilo koje otkazivanje, neispravnost ili kvar zemaljske opreme korištene za testiranja ili provjeru zrakoplovnih sustava i opreme kada zahtijevana uobičajena inspekcija i postupci provjere nisu jasno utvrdili problem, kada to rezultira opasnom situacijom.

D. USLUGE U ZRAČNOJ PLOVIDBI, TEHNIČKA SREDSTVA I OBJEKTI I ZEMALJSKE SLUŽBE

(i) Usluge u zračnoj plovidbi (ANS);

Pogledati Dodatak VII, popis događaja povezanih ATS-om o kojima se izvješćuje.

(ii) Aerodrom i aerodromska tehnička sredstva i objekti

(a) Značajno izlijevanje goriva tijekom punjenja zrakoplova gorivom.

(b) Punjenje pogrešnom količinom goriva koje može značajno utjecati na dolet zrakoplova, performanse, ravnotežu i strukturalnu čvrstoću.

(iii) Prihvat i otprema putnika, prtljage i tereta

(a) Značajno onečišćenje zrakoplovne strukture, sustava i opreme uzrokovano sadržajem prtljage ili tereta.

(b) Nepravilan raspored putnika, prtljage ili tereta, koje može imati značajan utjecaj na masu i/ili ravnoteža zrakoplova.

(c) Pogrešan razmještaj prtljage ili tereta (uključujući ručnu prtljagu) koji na bilo koji način može dovesti u opasnost zrakoplov, njegovu opremu ili osobe u njemu ili spriječiti evakuaciju u slučaju nužde.

(d) Nepravilan smještaj kontejnera za teret ili drugih teških dijelova tereta.

(e) Prijevoz ili pokušaj prijevoza opasnih roba uz kršenje postojećih propisa uključujući netočno etiketiranje i pakiranje opasnih roba.

(iv) Prihvat i otprema zrakoplova na zemlji i servisiranje

(a) Otkazivanje, neispravnost ili kvar zemaljske opreme koja se koristi za ispitivanje ili provjeru zrakoplovnih sustava i opreme kada zahtijevana uobičajena inspekcija i postupci provjere nisu jasno utvrdili problem, kada to rezultira opasnom situacijom.

(b) Neudovoljavanje ili značajne greške u udovoljavanju zahtijevanim postupcima servisiranja.

(c) Utovar onečišćenog ili neodgovarajućeg tipa goriva ili drugih bitnih tekućina (uključujući kisik i pitku vodu).

DOPUNA DODATKA

Sljedeći podstavci navode primjere događaja povezanih sa sigurnošću o kojima se izvješćuje te koji proizlaze iz primjene općih kriterija na posebne sustave navedene u stavku B točki (ii)

1. Klimatizacija zraka/ventilacija

(a) potpuni gubitak hlađenja avionike

(b) gubitak tlaka zraka u zrakoplovu

2. Sustav autopilota

(a) nemogućnost sustava autopilota za izvršenje namjeravane operacije nakon aktiviranja

(b) prijavljena nemogućnost posade da kontrolira zrakoplov povezano s funkcioniranjem sustava autopilota

(c) otkazivanje bilo kojeg uređaja za isključivanje sustava autopilota

(d) samoinicijativna promjena načina rada autopilota.

3. Komunikacija

(a) otkazivanje ili kvar sustava za obraćanje putnicima koji rezultira gubitkom ili nečujnošću obraćanja putnicima

(b) potpuni gubitak komunikacije u letu.

4. Električni sustav

(a) gubitak jednog sustava raspodjele električne distribucije (izmjenične-istosmjerne struje)

(b) potpuni gubitak ili gubitak više od jednog sustava proizvodnje električne energije

(c) otkazivanje pomoćnog sustava (za slučaj nužde) proizvodnje električne energije.

5. Pilotska kabina/kabina/teret

(a) gubitak kontrole sjedala pilota tijekom leta

(b) otkazivanje bilo kojeg sustava ili opreme za slučaj nužde, uključujući sustav za signalizaciju hitne evakuacije, sva izlazna vrata, svjetla u slučaju nužde, itd.

(c) gubitak sposobnosti zadržavanja sustava za utovar tereta.

6. Sustav za zaštitu od požara

(a) protupožarni alarm, osim onih neposredno potvrđenih kao lažnih

(b) neprimijećeno otkazivanje ili kvar na sustavu za otkrivanje ili zaštitu od vatre/dima koji može dovesti do gubitka ili smanjenja otkrivanja/zaštite od požara

(c) odsustvo upozorenja u slučaju stvarnog požara ili dima.

7. Komande leta

(a) asimetrija zakrilca, pretkrilaca, spojlera, itd.

(b) ograničenje kretanja, krutost ili slaba ili zakašnjela reakcija u korištenju sustava osnovnih komandi leta ili s njima povezanih sustava trimera i zabravljivanja

(c) ubrzavanje komandnih površina

(d) vibracije kontrolnih površina komandi leta koje osjeti posada

(e) mehaničko isključenje komandi leta ili otkazivanje

(f) značajno ometanje normalne kontrole zrakoplova ili opadanje kvalitete leta.

8. Sustav za gorivo

(a) neispravnost sustava za pokazivanje količine goriva koji rezultira potpunim gubitkom pokazivanja ili krivim pokazivanjem količine goriva u zrakoplovu

(b) istjecanje goriva koje rezultira značajnim gubitkom, opasnošću od požara, značajnim onečišćenjem (kontaminacijom)

(c) neispravnost ili kvar na sustavu izbacivanja goriva u letu koji rezultira nenamjernim gubitkom značajne količine goriva, opasnošću od požara, opasnim onečišćenjem opreme zrakoplova ili nesposobnošću izbacivanja goriva

(d) neispravnost ili kvarovi na sustavu za gorivo koji imaju značajan utjecaj na dovod goriva i/ili raspodjelu goriva

(e) nemogućnost prijenosa ili upotrebe cjelokupne količine iskoristivog goriva.

9. Hidraulika

(a) gubitak jednog sustava za hidrauliku (samo ETOPS)

(b) otkazivanje sustava za izolaciju

(c) gubitak više od jednoga hidrauličnog kruga

(d) otkazivanje pomoćnog sustava za hidraulika

(e) nenamjerno produljenje klipa zračne turbine.

10. Sustav za otkrivanje/zaštitu od zaleđivanja

(a) neuočeni gubitak ili smanjeno djelovanje sustava protiv zaleđivanja/sustava odleđivanja

(b) gubitak više od jednog sustava za zagrijavanje sondi

(c) nemogućnost postizanja simetričnog odleđivanja krila

(d) nenormalno nakupljanje leda koje rezultira značajnim utjecajem na performanse ili karakteristike upravljanja

(e) vidljivost je posadi značajno ugrožena.

11. Sustavi za pokazivanje/upozoravanje/snimanje

(a) neispravnost ili kvar bilo kojeg sustava za pokazivanje kada mogućnost značajnog krivog upućivanja posade može dovesti do neodgovarajućeg djelovanja posade na glavnom sustavu

(b) gubitak funkcije crvenog pokazivača na sustavu

(c) za pilotske kabine s ekranima: gubitak ili neispravnost više od jednog ekrana ili računala uključenog u funkciju pokazivanja upozorenja.

12. Podvozje/kočnice/gume

(a) požar kočnica

(b) značajan gubitak učinka kočenja

(c) asimetrično kočenje koje uzrokuje značajan otklon putanje

(d) otkazivanje sustava za izvlačenje podvozja slobodnim padom (uključujući za vrijeme planiranih ispitivanja)

(e) neželjeno uvlačenje/izvlačenje podvozja ili vrata podvozja

(f) pucanje više guma.

13. Navigacijski sustavi (uključujući sustave za precizno slijetanje) i sustavi podataka o letu

(a) potpuni gubitak ili višestruko otkazivanje navigacijske opreme

(b) potpuno ili višestruko otkazivanje sustava podataka o letu

(c) značajno krivo upućivanje

(d) značajne navigacijske pogreške koje se mogu pripisati netočnim podacima ili greškama u kodiranju baze podataka

(e) neočekivana odstupanja od smjera i visine koja nije zadao pilot

(f) problemi sa zemaljskim navigacijskim uređajima koji vode značajnim navigacijskim greškama a koje nisu povezane s prijelazom od inercijske navigacije na radijsku navigaciju.

14. Kisik za slučaj presuriziranog zrakoplova

(a) gubitak dovoda kisika u pilotsku kabinu

(b) gubitak dovoda kisika značajnom broju putnika (više od 10%), uključujući situacije kad je to utvrđeno tijekom održavanja, osposobljavanja ili ispitivanja

15. Sustav dovoda vrućeg zraka iz motora

(a) curenje vrućeg zraka koje rezultira uzbunom za požar ili oštećenjima strukture

(b) gubitak svih sustava koji koriste dovod vrućeg zraka iz motora

(c) otkazivanje sustava otkrivanja curenja vrućeg zraka.

DODATAK VII

Napomena 1: Premda se u ovom Dodatku navodi većina događaja povezanih sa sigurnošću o kojima se izvješćuje, ne može biti sveobuhvatan. Treba prijaviti i sve druge događaje povezane sa sigurnošću za koje se procijeni da zadovoljavaju kriterije.

Napomena 2: Ovaj Dodatak ne uključuje nesreće i ozbiljne nezgode. Pored ostalih zahtjeva koji pokrivaju izvješćivanje o nesrećama, podaci spomenuti u članku 5. stavku 2. također trebaju biti zabilježeni u bazi podataka.

Napomena 3: Ovaj Dodatak uključuje ANS događaje povezane sa sigurnošću koji predstavljaju stvarnu ili potencijalnu prijetnju sigurnosti leta, ili mogu kompromitirati pružanje sigurnih ANS usluga.

Napomena 4: Sadržaj ovoga Dodatka neće spriječiti izvješćivanje o bilo kojim događajima povezanima sa sigurnošću, situacijama ili uvjetima koji, ukoliko budu ponovljeni u različitim ali vjerojatnim okolnostima ili ako se dozvoli da se nastave neispravljeni, mogu ugroziti sigurnost zrakoplova.

(i) Slučaj skorog sraza (obuhvaća posebne situacije gdje su jedan zrakoplov i drugi zrakoplov/tlo/vozilo/osoba ili predmet opaženi preblizu jedan drugome):

(a) povreda propisanih minimuma razdvajanja;

(b) neodgovarajuće razdvajanje;

(c) blisko približavanje terenu u kontroliranom letu (skoro CFIT);

(d) neodobreni ulaz zrakoplova, vozila ili osobe na uzletno-sletnu stazu gdje je bila potrebna akcija izbjegavanja.

(ii) Mogućnost sudara ili skori sudar (obuhvaća posebne situacije koje potencijalno mogu dovesti do sudara ili skorog sudara, ukoliko je u blizini drugi zrakoplov);

(a) neodobreni ulaz zrakoplova, vozila ili osobe na uzletno-sletnu stazu gdje nije potrebna akcija izbjegavanja;

(b) izlijetanje s uzletno-sletne staze;

(c) odstupanje zrakoplova od ATC odobrenja;

(d) odstupanje zrakoplova od primjenjivih pravila upravljanja zračnim prometom (ATM):

1. odstupanje zrakoplova od primjenjivih objavljenih ATM postupaka;

2. neodobreni ulazak u zračni prostor;

3. odstupanje od propisanog nošenja opreme i postupaka vezano za ATM, koji su obvezni prema primjenjivim propisima.

(iii) ATM posebni događaji povezani sa sigurnošću (obuhvaća situacije u kojima je narušena sposobnost sigurnog pružanja ATM usluga, uključujući situacije gdje ipak sigurno operiranje zrakoplovom nije bilo ugroženo).

To uključuje sljedeće događaje:

(a) nemogućnost pružanja ATM usluga;

1. nemogućnost pružanja operativnih usluga u zračnom prometu;

2. nemogućnost pružanja usluga upravljanja zračnim prostorom;

3. nemogućnost pružanja usluga upravljanja protokom zračnog prometa;

(b) otkazivanje funkcije komunikacija;

(c) otkazivanje funkcije nadzora;

(d) otkazivanje u obradi i distribuciji podataka;

(e) otkazivanje funkcije navigacije;

(f) sustav zaštite u ATM-u.

DOPUNA DODATKA

Sljedeći podstavci daju primjere ATM događaja povezanih sa sigurnošću o kojima se izvješćuje i koji su uzrokovani primjenom općih kriterija navedenih u stavku (iii) ovog Dodatka na operacije zrakoplova.

1. Davanje značajno netočnih, neodgovarajućih informacija ili informacija koje dovode u zabludu, od strane bilo kojih izvora sa zemlje, npr. kontrola zračnog prometa (ATC), automatizirana usluga pružanja terminalnih informacija (ATIS), usluge zrakoplovne meteorologije, baze navigacijskih podataka, mape, karte, priručnici, itd.

2. Izdavanje odobrenja za letenje na nižim visinama nego što je propisano za nadvisivanje prepreka.

3. Davanje netočnih podataka o pritisku (npr. podešavanje visinomjera).

4. Netočan prijenos, primanje ili tumačenje značajnih poruka kada to uzrokuje opasnu situaciju.

5. Kršenje propisanih minimuma razdvajanja.

6. Neodobreni ulazak u zračni prostor.

7. Nezakonita radijska komunikacija.

8. Otkazivanje ANS zemaljskih ili satelitskih uređaja i opreme.

9. Veliko ATC/ATM otkazivanje ili značajno propadanje infrastrukture aerodroma.

10. Područja za kretanje aerodromom ometana zrakoplovima, vozilima, životinjama ili stranim objektima, što uzrokuje opasne ili potencijalno opasne situacije.

11. Pogreške ili nedostaci u obilježavanju prepreka ili opasnosti na operativnim površinama aerodroma, a koji uzrokuju opasnu situaciju.

12. Otkazivanje, značajna neispravnost ili nedostupnost rasvjete uzletišta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © Ante Borić