Baza je ažurirana 08.05.2025.
zaključno sa NN 72/25
EU 2024/2679
1 Poslovni broj: UsI-5365/23-2
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U ZAGREBU
Avenija Dubrovnik 6 i 8
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Zagrebu, po sutkinji toga suda Željki Zrilić, te zapisničarki Valentini Lukinec Galović, u postupku radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance, strankinje L. A. S., državljanke Brazila, rođene …., 6. studenog 2023.,
p r e s u d i o j e
Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave v., Policijske postaje V., Klasa: UP/I-216-01/23-01/2568, broj: 511-14-05-23-2 od 2. studenog 2023.
Obrazloženje
1. Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava v., Policijska postaja V., dostavila je 3. studenog 2023. ovome sudu svoje rješenje Klasa: UP/I-216-01/23-01/2568, broj: 511-14-05-23-2 od 2. studenog 2023., radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance temeljem članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj: 133/20, 114/22 i 151/22).
2. Predmetnim rješenjem o smještaju strankinje L. A. S., rođene … godine u mjestu S. P., B., državljanka Brazila, s prebivalištem u S. P., Brazil, određuje se smještaj u Prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih poslova, na najkraće moguće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje, a najdulje do dva (2) mjeseca, a teče od dana donošenja rješenja.
3. Rješenje je doneseno sukladno odredbi članka 213. i članka 214. Zakona o strancima.
4. Spisu prileži rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave v., Policijske postaje V. o protjerivanju Klasa: UP/I-216-04/23-01/2568, Urbroj: 511-14-05-23-2 od 2. studenog 2023. kojim se strankinja L. A. S. protjeruje iz Europskog gospodarskog prostora, odnosno Republike Hrvatske, određuje joj se zabrana ulaska i boravka u Europskom gospodarskom prostoru u trajanju od 1 (jedne) godine.
5. Nadalje, iz obrazloženja rješenja o smještaju proizlazi da je individualnom procjenom utvrđeno da se prisilno udaljenje i povratak ne može osigurati blažim mjerama iz članka 213. stavka 1. Zakona o strancima jer strankinja nema osiguran smještaj i nema prijavljen boravak, izjavila je da nema namjeru napuštanja EGP odnosno RH jer u Francuskoj ima bivšeg supruga i mlt. kćer, slijedom čega su utvrđene okolnosti koje ukazuju na rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP, odnosno Republike Hrvatske iz članka 214. stavka 2., te se strankinji određuje smještaj u Centar temeljem članka 212. navedenog Zakona, na rok sukladan članku 214. stavku 1. navedenog Zakona. Nastavno, izvršenom kontrolom putem IS-MUP-a utvrđeno je da za istu postoji upozorenje u SIS-u koje se odnosi na odluku o vraćanju – članak 3. Uredbe EU 2018/1860. Od strane slovenske policije izdana je odluka o dragovoljnom napuštanju u roku od 10 dana, koji je istekao 26. listopada 2023. po kojem nije postupila.
6. Spisu prileži i zapisnik o saslušanju Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave v., Policijske postaje V. od 2. studenog 2023. u kojemu je sadržana izjava strankinje u kojoj navodi da u Francuskoj ima bivšeg supruga i mlt. kćer koja živi s ocem kako bi dobila francusko državljanstvo. Zadnjih nekoliko mjeseci je bila s kćeri u P. gdje se vodi postupak reguliranja boravka. Ima prijateljice u Sloveniji, stigla im je u posjet nakon čega je odlučila turistički posjetiti RH odnosno Z. i Jadransko more, nakon čega bi se ponovno vratila u P. Po zanimanju je frizer, trenutno nezaposlena i putuje turistički od svoje ušteđevine.
7. Odredbom članka 212. stavka 1. Zakona o strancima propisano je da se u svrhu ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu osigurati blažim mjerama.
8. Stavkom 2. navedenog članka Zakona propisano je da smještaj u centru može trajati samo najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom.
9. Odredbom članka 213. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da se u smislu članka 212. stavka 1. ovoga Zakona, mjerama koje su blaže od smještaja u centar smatraju:
1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata
2. polog određenih financijskih sredstava
3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja
4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.
10. Odredbom članka 214. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da se državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske sukladno članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja).
11. Stavkom 2. navedenog članka Zakona propisano je da okolnosti koje mogu upućivati na postojanje rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:
- državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu
- državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak
- je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati izvršenje mjera za osiguranje povratka
- je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo
- je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
- državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
- državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu članicu
- je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
- prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.
12. Stavkom 3. navedenog članka Zakona propisano je da se smatra da postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka ako se utvrdi da:
- je državljanin treće zemlje odbio dati osobne ili druge podatke i dokumente ili je dao lažne podatke
- se državljanin treće zemlje poslužio krivotvorenom ili tuđom ispravom
- je državljanin treće zemlje odbacio ili uništio ispravu o identitetu
- je državljanin treće zemlje odbio dati otiske prstiju
- je državljanin treće zemlje silom ili prijevarom onemogućio prepratu u svrhu prisilnog udaljenja u zemlju u koju ga se prisilno udaljava
- se državljanin treće zemlje nije pridržavao obveza iz članka 213. stavka 1. ovoga Zakona
- je državljanin treće zemlje ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku prije isteka zabrane ulaska i boravka
- je državljanin treće zemlje boravio u drugoj državi članici EGP-a iz koje je nezakonito ušao u Republiku Hrvatsku izravno ili tranzitom kroz treću zemlju (nedopušteno sekundarno kretanje).
13. Odredbom članka 216. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da rješenje o smještaju u centar donosi, po službenoj dužnosti, Ministarstvo putem nadležne policijske uprave odnosno policijske postaje. Stavkom 3. navedenog članka Zakona propisano je protiv rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor, a prilikom dostave rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka državljanina treće zemlje će se obavijestiti o radnjama iz stavka 4. ovoga članka. Stavkom 4. navedenog članka Zakona propisano je da će se odmah po donošenju rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi predmeta o smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili potvrđuje. Stavkom 5. navedenog članka Zakona propisano je da će Ministarstvo, najkasnije deset dana prije proteka tri mjeseca od dana smještaja državljanina treće zemlje u centar, dostaviti upravnom sudu spise predmeta o smještaju državljanina treće zemlje u centru, a upravni sud će u roku od deset dana od dana dostave spisa predmeta odlučiti treba li državljanina treće zemlje otpustiti iz centra.
14. Prema ocjeni suda, u konkretnom predmetu vodeći računa o svim utvrđenim okolnostima, činjenici da je imenovanoj strankinji rješenjem određeno protjerivanje, kao i uvažavajući činjenicu da nije postupila po rješenju o dragovoljnom napuštanju EGP izdanu od strane slovenske policije, a iz kojih razloga u ovom slučaju nije bilo uvjeta da se osobi izreče blaža mjera iz članka 213. stavka 1., te da su u tijeku aktivnosti usmjerene na osiguranje uvjeta za prisilno udaljenje, te vodeći računa o izjavi strankinje danoj na zapisnik pred upravnim tijelom, pravilno je, pozivom na mjerodavne odredbe Zakona o strancima, doneseno rješenje o smještaju.
15. U pogledu određenog roka smještaja u Centar, razvidno je kako donositelj rješenja određuje smještaj u Centar u najkraćem mogućem trajanju koje je potrebno za prisilno udaljenje, a najdulje dva (2) mjeseca, pa obzirom na sve prethodno navedene činjenice utvrđene u postupku i iznesene u obrazloženju ovog rješenja, a koje proizlaze iz dokumentacije spisa, te sadržaj zakonske odredbe članka 216. stavka 4. Zakona prema kojemu se kontrola zakonitosti od strane suda vrši odmah po donošenju rješenja u kratkom roku od svega pet dana u kojemu roku nije moguće utvrditi najkraće trajanje smještaja (obzirom na specifične okolnosti svakog pojedinog slučaja), a iz spisa je razvidno da su poduzete aktivnosti usmjerene na prisilno udaljenje strankinje, valjalo je navedeno rješenje potvrditi.
16. Slijedom navedenog, uzimajući u obzir sve okolnosti konkretnog slučaja, postojali su opravdani razlozi za smještajem stranca u Prihvatni centar za strance, stoga je, na temelju odredbe članka 216. stavka 4. Zakona o strancima i članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine broj: 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21), odlučeno kao u izreci.
U Zagrebu, 6. studenog 2023.
Sutkinja
Željka Zrilić Ježek, univ. spec., v.r.
Uputa o pravnom lijeku:
Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog suda u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave presude.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.