Baza je ažurirana 08.05.2025.
zaključno sa NN 72/25
EU 2024/2679
1 Poslovni broj: UsI-4851/23-2
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U ZAGREBU
Avenija Dubrovnik 6
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Zagrebu, po sutkinji toga suda Željki Zrilić Ježek, te zapisničarki Valentini Lukinec Galović, radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance, stranca M. T., državljanin Afganistana, rođen …, radi sudske kontrole upravnog postupka, 19. listopada 2023.,
p r e s u d i o j e
Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave b.-p., Postaje granične policije S. B., Klasa: UP/I-216-01/23-03/14, broj: 511-11-10-23-1064 od 28. rujna 2023.
Obrazloženje
1. Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava B.-p., Postaja granične policije S. b., dostavila je 17. listopada 2023. ovome sudu svoje rješenje UP/I-216-01/23-03/14, broj: 511-11-10-23-1064 od 28. rujna 2023., radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance temeljem članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj: 133/20, 114/22 i 151/22).
2. Predmetnim rješenjem o smještaju strancu M. T., rođen ... godine u mjestu B., državljanin Afganistana, s prebivalištem u B., Afganistan, bez isprave o identitetu, određuje se smještaj u Prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih poslova, s time da se smještaj određuje u svrhu ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka, koji može trajati samo najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja, a najdulje do dva (2) mjeseca, a teče od dana donošenja rješenja.
3. Rješenje je doneseno sukladno odredbi članka 212., članka 213. i članka 214. Zakona o strancima.
4. Spisu prileži rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave b.-p., Postaje granične policije S. B. o protjerivanju Klasa: UP/I-216-04/23-01/39, urbroj: 511-11-10-23-1652 od 28. rujna 2023. kojim se stranac M. T. protjeruje iz Europskog gospodarskog prostora, odnosno Republike Hrvatske, određuje mu se zabrana ulaska i boravka u Europskom gospodarskom prostoru u trajanju od 1 (jedne) godine, te je određeno da će se stranac prisilno udaljiti u Pakistan.
5. Nadalje, iz obrazloženja rješenja o smještaju proizlazi da je individualnom procjenom utvrđeno da se prisilno udaljenje i povratak ne može osigurati blažim mjerama iz članka 213. stavka 1. Zakona o strancima jer stranac nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu, nezakonito je ušao u Republiku Hrvatsku, odnosno EGP, nema osiguran smještaj i nema prijavljen boravak, slijedom čega su utvrđene okolnosti koje ukazuju na rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP, odnosno Republike Hrvatske iz članka 214. stavka 2., te se strancu određuje smještaj u Centar temeljem članka 212. navedenog Zakona, na rok sukladan članku 214. stavku 1. navedenog Zakona.
6. Spisu prileži i zapisnik o saslušanju Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave B.-p., Postaje granične policije S. B. od 27. rujna 2023. u kojemu je sadržana izjava stranca u kojoj navodi kako je krenuo iz Afganistana prema zemljama zapadne Europe, a cilj mu je Njemačka. Opisuje svoj put migrantskom rutom do Srbije, te potom do S., otkuda je krenuo prema granici s Republikom Hrvatskom koju prelazi nezakonito u jutarnjim satima gumenim čamcem preko rijeke. Nastavlja pješačiti s namjerom dolaska do željezničke postaje ali je nakon dva sata hoda zatečen po policijskim službenicima.
7. Sud je utvrdio da spisu prileži zapisnik o saslušanju stranca od 27. rujna 2023. u S. B. sastavljen na hrvatskom jeziku u kojem je navedeno da je razgovor obavljen na engleskom jeziku i u kojem je navedeno da stranka razumije i govori engleski jezik, a koji je stranka potpisala.
8. Odredbom članka 212. stavka 1. Zakona o strancima propisano je da se u svrhu ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu osigurati blažim mjerama.
9. Stavkom 2. navedenog članka Zakona propisano je da smještaj u centru može trajati samo najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom.
10. Odredbom članka 213. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da se u smislu članka 212. stavka 1. ovoga Zakona, mjerama koje su blaže od smještaja u centar smatraju:
1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata
2. polog određenih financijskih sredstava
3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja
4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.
11. Odredbom članka 214. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da se državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske sukladno članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja).
12. Stavkom 2. navedenog članka Zakona propisano je da okolnosti koje mogu upućivati na postojanje rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:
- državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu
- državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak
- je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati izvršenje mjera za osiguranje povratka
- je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo
- je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
- državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
- državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu članicu
- je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
- prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.
13. Stavkom 3. navedenog članka Zakona propisano je da se smatra da postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka ako se utvrdi da:
- je državljanin treće zemlje odbio dati osobne ili druge podatke i dokumente ili je dao lažne podatke
- se državljanin treće zemlje poslužio krivotvorenom ili tuđom ispravom
- je državljanin treće zemlje odbacio ili uništio ispravu o identitetu
- je državljanin treće zemlje odbio dati otiske prstiju
- je državljanin treće zemlje silom ili prijevarom onemogućio prepratu u svrhu prisilnog udaljenja u zemlju u koju ga se prisilno udaljava
- se državljanin treće zemlje nije pridržavao obveza iz članka 213. stavka 1. ovoga Zakona
- je državljanin treće zemlje ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku prije isteka zabrane ulaska i boravka
- je državljanin treće zemlje boravio u drugoj državi članici EGP-a iz koje je nezakonito ušao u Republiku Hrvatsku izravno ili tranzitom kroz treću zemlju (nedopušteno sekundarno kretanje).
14. Odredbom članka 216. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da rješenje o smještaju u centar donosi, po službenoj dužnosti, Ministarstvo putem nadležne policijske uprave odnosno policijske postaje. Stavkom 3. navedenog članka Zakona propisano je protiv rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor, a prilikom dostave rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka državljanina treće zemlje će se obavijestiti o radnjama iz stavka 4. ovoga članka. Stavkom 4. navedenog članka Zakona propisano je da će se odmah po donošenju rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi predmeta o smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili potvrđuje. Stavkom 5. navedenog članka Zakona propisano je da će Ministarstvo, najkasnije deset dana prije proteka tri mjeseca od dana smještaja državljanina treće zemlje u centar, dostaviti upravnom sudu spise predmeta o smještaju državljanina treće zemlje u centru, a upravni sud će u roku od deset dana od dana dostave spisa predmeta odlučiti treba li državljanina treće zemlje otpustiti iz centra.
15. Prema ocjeni suda, u konkretnom predmetu vodeći računa o svim utvrđenim okolnostima, činjenici da je imenovanom strancu rješenjem određeno protjerivanje, kao i uvažavajući činjenicu da se radi o osobi koja nema isprave o identitetu, a iz kojih razloga u ovom slučaju nije bilo uvjeta da se osobi izreče blaža mjera iz članka 213. stavka 1., te da su u tijeku aktivnosti usmjerene na osiguranje uvjeta za prisilno udaljenje, te vodeći računa o izjavi stranca danoj na zapisnik pred upravnim tijelom, pravilno je, pozivom na mjerodavne odredbe Zakona o strancima, doneseno rješenje o smještaju.
16. U pogledu određenog roka smještaja u Centar, razvidno je kako donositelj rješenja određuje smještaj u Centar do prisilnog udaljenja iz Republike Hrvatske, u najkraćem mogućem trajanju, a najdulje do dva (2) mjeseca od dana donošenja rješenja, pa obzirom na sve prethodno navedene činjenice utvrđene u postupku i iznesene u obrazloženju ovog rješenja, a koje proizlaze iz dokumentacije spisa, te sadržaj zakonske odredbe članka 216. stavka 4. Zakona prema kojemu se kontrola zakonitosti od strane suda vrši odmah po donošenju rješenja u kratkom roku od svega pet dana u kojemu roku nije moguće utvrditi najkraće trajanje smještaja (obzirom na specifične okolnosti svakog pojedinog slučaja), a iz spisa je razvidno da su poduzete aktivnosti usmjerene na prisilno udaljenje stranca, valjalo je navedeno rješenje potvrditi.
17. Slijedom navedenog, uzimajući u obzir sve okolnosti konkretnog slučaja, postojali su opravdani razlozi za smještajem stranca u Prihvatni centar za strance, stoga je, na temelju odredbe članka 216. stavka 4. Zakona o strancima i članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine broj: 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21), odlučeno kao u izreci.
U Zagrebu 19. listopada 2023.
Sutkinja
Željka Zrilić Ježek, univ. spec., v.r.
Uputa o pravnom lijeku:
Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog suda u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave presude.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.