Baza je ažurirana 14.12.2025. zaključno sa NN 121/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Republika Hrvatska

OPĆINSKI GRAĐANSKI SUD U ZAGREBU

Zagreb, Ulica grada Vukovara 84

posl.br. R1 Ob-1351/2025-6

U  I M E  R E P U B L I K E  H R V A T S K E

R J E Š E NJ E

Općinski građanski sud u Zagrebu, po sucu toga suda Nedi Šoli, kao sucu pojedincu, u izvanparničnom predmetu predlagatelja Hrvatskog zavoda za socijalni rad, OIB: 52966791065, Zagreb (Grad Zagreb), Trg Nevenke Topalušić 1, Područni ured Trnje, Zagreb, Ulica grada Vukovara 271/VI, zastupan po upraviteljici ZM, mag.soc.rad. protiv prveprotustranke NM, OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa], drugeprotustranke ČM (ranije DM), OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa], trećeprotustranke maloljetne KM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođene **.**.2015. u Zagrebu, četvrteprotustranke TM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođene **.**.2018. u Zagrebu, peteprotustranke RM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenog **.**.2020. u Zagrebu, šesteprotustranke PM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođene **.**.2023. u Zagrebu, svi s adresom prebivališta u [adresa], sedmeprotustranke Centra za djecu Zagreb, OIB: 04517778727, Zagreb, Nazorova 49, i osmeprotustranke Centra za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb, OIB: 16745501648, Zagreb, Nazorova 47, radi donošenja odluke o produljenju mjere oduzimanja prava protustrankama kao roditeljima na stanovanje s djecom i povjeravanje svakodnevne skrbi drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji, nakon dovršenog postupka, 27. lipnja 2025.

r i j e š i o  j e

I. Produljuje se mjera oduzimanja prava na stanovanje s maloljetnom djecom KM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenom **.**.2015. u [adresa], TM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenom **.**.2018. u [adresa], RM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenim **.**.2020. u [adresa], PM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenom **.**.2023. u Zagrebu, svi s adresom prebivališta u [adresa], roditeljima i to prvojprotustranci NM, OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa] i drugojprotustranci ČM (ranije DM), OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa], a koja mjera je ranije određena rješenjem Općinskog građanskog suda u Zagrebu, posl.br. R1 Ob-1022/2024-10 od 11. lipnja 2024, te se roditelji lišavaju prava na svakodnevnu skrb o maloljetnoj djeci, na vrijeme od daljnjih godinu dana.

II. Svakodnevna skrb i smještaj o maloljetnoj djeci KM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenoj **.**.2015. u [adresa], TM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenoj **.**.2018. u [adresa] i RM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenim **.**.2020. u Zagrebu, svi s adresom prebivališta u [adresa], povjerava se Centru za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb, OIB: 16745501648, Zagreb, Nazorova 47 na vrijeme od daljnjih godinu dana.

III. Svakodnevna skrb i smještaj o maloljetnom djetetu PM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenoj **.**.2023. u [adresa], s adresom prebivališta u [adresa], povjerava se Centru za djecu Zagreb, OIB: 04517778727, Zagreb, Nazorova 49, na vrijeme od daljnjih godinu dana.

IV. Osobni odnosi maloljetne djece KM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođene **.**.2015. u [adresa], TM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođene **.**.2018. u [adresa] i RM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenog **.**.2020. u Zagrebu, svi s adresom prebivališta u [adresa] s roditeljima ovdje prvomprotustrankom UM, OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa] i drugomprotustrankom ČM (ranije DM), OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa] održavat će se u skladu s kućnim redom ustanove Centra za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb, OIB: 16745501648,

Zagreb, Nazorova 47.

V. Osobni odnosi maloljetnog djeteta PM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođene **.**.2023. u [adresa], s adresom prebivališta u [adresa], s roditeljima ovdje prvomprotustrankom UM, OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa] i drugomprotustrankom ČM (ranije DM), OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa] održavat će se tri puta tjedno u trajanju od dva sata počevši od 9,00 sati do 11,00 sati, a sve u skladu s pravilima i kućnim redom ustanove Centra za djecu Zagreb, OIB: 04517778727,

Zagreb, Nazorova 49.

VI. Prvaprotustranka BM, OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa] i drugaprotustranka ČM (ranije DM), OIB: [osobni identifikacijski broj], [adresa], s boravištem u [adresa], kao roditelji dužni su nadležni Hrvatski zavod za socijalni rad – Područni ured Trnje obavijestiti o svakoj promjeni adrese stanovanja.

VII. Izricanjem mjera iz točki I. do VI. izreke ovog rješenja roditeljima ne prestaju prava i dužnosti u vezi s ostvarivanjem roditeljske skrbi o djeci, osim prava na stanovanje s djecom i s tim u vezi prava na svakodnevnu skrb o djeci.

Obrazloženje

1. Predlagatelj je protiv protustranaka podnio prijedlog radi donošenja odluke o produljenju mjere oduzimanja prava na stanovanje s maloljetnom djecom na vrijeme od godine dana te povjeravanju djece na svakodnevnu skrb i smještaj u ustanovu.

1.1. Prema prijedlogu predlagatelja proizlazi da su postupanja u obitelji protustranaka NM i ČM, kao roditelja maloljetne KM, rođene **.**.2015. u Zagrebu, maloljetne TM, rođene **.**.2018. u Zagrebu, maloljetnog RM, rođenog **.**.2020. u Zagrebu i maloljetne PM, rođene **.**.2023. u Zagrebu, su počela u prosincu 2023., po obavijesti Kliničkog bolničkog centra Rebro o rođenju maloljetne PM, kada se doznaje da je komunikacija s roditeljima otežana i da postoji sumnja da dijete ima genetski sindrom zbog kojeg su mu potrebne pretrage.

1.2. U prijedlogu se navodi da protustranke NM i ČM često mijenjaju adrese boravišta što otežava i onemogućava praćenje i postupanje unutar obitelji. Prebivalište obitelji formalno je prijavljeno na adresi u [adresa]. Po dojavi bolnice gdje je novorođeno dijete PM bilo hospitalizirano, saznaje se da obitelj boravi na adresi u [adresa], a prethodno na adresi [adresa], s koje adrese su se odselili, a sve kako bi izbjegli postupanja nadležnog Područnog ureda Zavoda za socijalni rad unutar obitelj.

1.3. Imajući u vidu da obitelj boravi na adresi [adresa] u [adresa], izvršen je terenski izvid, kojom prilikom je utvrđeno kako kuća nije opremljena za stanovanje, stambeni uvjeti su ispodprosječni, a higijena prostora upitna. Jedna soba služi za spavanje gdje su postavljeni madraci i električna grijalica, dok je druga soba namijenjena za boravak i sadrži malu kuhinju. Roditelji su upozoreni da je nužno da u što kraćem roku osposobe kuću za stanovanje te da počiste prostor.

1.4. Nadalje, ističe se da maloljetna KM i TM čuju i govore, dok maloljetni RM još ne govori. Postoji sumnja na teškoće u razvoju djeteta, no roditelji nisu poduzeli nikakve radnje vezano za vještačenje djeteta. S obzirom na to da su roditelji gluhonijemi, komunikacija se vodi putem papira i uz pomoć maloljetne KM.

1.5. Nakon provjere utvrđeno je da u obitelji postoji više ugrožavajućih faktora za pravilan rast i razvoj djece, te je roditeljima izrečena mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu počevši od 19. veljače 2024. Tijekom provođenja mjere zaprimljena su 21. veljače i 27. veljače 2024. izvanredna izvješća voditeljice navedene mjere u kojima obavještava o nekontroliranim i nesigurnim uvjetima za stanovanje u obitelji. Osim toga, 28. veljače 2024. izvršen je nenajavljeni terenski izvid na adresi obitelji. Za procjenu ugroženosti prava i dobrobiti djece, ispunjene su liste za procjenu sigurnosti djece, te je utvrđeno da postoje prijetnje sigurnosti djeci zbog toga što roditelji ne zadovoljavaju neposredne potrebe djece za hranom i nadzorom, životni uvjeti su opasni i neposredno štete životu i zdravlju djece, a razvojni status roditelja ozbiljno narušava sposobnost roditelja da nadziru, štite i brinu za djecu. Listom za procjenu razvojnih rizika, utvrđeno je da postoje srednje razine rizika za troje djece i visoka razina rizika za novorođeno dijete – dijete je izrazito razvojno ugroženo te su potrebne intenzivne intervencije i mjere obiteljsko pravne zaštite koje će žurno otkloniti ili umanjiti rizike razvojne štete po dijete. Istoga dana, djeca su žurnom mjerom izdvojena iz obitelji i smještena u ustanove socijalne skrbi. Maloljetna KM, TM i RM u Centar za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb, Nazorova 47, Zagreb, a maloljetna PM u [adresa] za djecu Zagreb, Nazorova 47, Zagreb.

1.6. Predlagatelj ističe da su rješenjem ovoga suda posl.br. R1 Ob-511/2024 od 4. ožujka 2024. maloljetna djeca privremeno povjerena navedenim ustanovama, a ista je mjera produljena za daljnjih 30 (slovima: trideset) dana po prijedlogu predlagatelja rješenjem suda posl. br. R1 Ob-863/24 računajući od 12. travnja 2024. U razdoblju privremenog povjeravanja djece roditelji nisu stvorili uvjete koji bi djeci osigurali siguran povratak u obitelj. Životni uvjeti u obitelji su procijenjeni ugrožavajućim za sigurnost djece, a zaštitne sposobnosti roditelja nedostatne kako bi otklonile utvrđene prijetnje sigurnosti djece. Roditelji ne zadovoljavaju neposredne potrebe djece za hranom, nadzorom i njihovom sigurnosti, ne vode brigu o školovanju i zdravstvenom stanju djece, s obzirom na to da maloljetnu KM nisu slali u osnovnu školu, a maloljetni TM i RM imaju zdravstvenih poteškoća pri čemu je RM gluh, no roditelji nisu poduzeli nikakve radnje vezano za reguliranje njegovog zdravstvenog stanja. Također se doznaje i o prisutnosti obiteljskog nasilja oca NM prema majci ČM, a isto je prijavljeno VIII PP.

1.7. Zbog navedenoga sačinjena je i sveobuhvatna obiteljska procjena od 15. travnja 2024. kojom je utvrđeno da roditelji nisu u stanju zadovoljiti osnovne životne potrebe djece zbog čega je izravno ugrožena dobrobit djece što se ne može otkloniti mjerama za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta koje su u nadležnosti Hrvatskog zavoda za socijalni rad, stoga je predlagatelj podnio prijedlog naslovnom sudu radi oduzimanja prava na stanovanje roditeljima s njihovom djecom, a rješenjem istog suda R1 Ob-1022/2024 od 11. lipnja 2024., majci ČM i ocu NM oduzeto je pravo na stanovanje s njihovom djecom, KM, TM, RM i PM u trajanju do godine dana, odnosno najdulje do 11. lipnja 2025., a AM, TM i RM povjereni su na svakodnevnu skrb Centru za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb, Nazorova 47, Zagreb, dok je PM povjerena na svakodnevnu skrb [adresa] za djecu Zagreb, Nazorova 49, Zagreb.

1.8. Nadalje, ističe se da je roditeljima u razdoblju od 15. listopada 2024. do 15. travnja 2025. ponovno izrečena mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu, kako bi se jačanjem roditeljskih kompetencija i rada na poboljšanju životnih uvjeta omogućio povratak djece u obitelj. Iako su roditelji suradljivi, zbog prepreka kao što su slabe roditeljske kompetencije i gluhoća, nisu u stanju samostalno ispunjavati roditeljske obveze i osigurati primjerenu okolinu za djecu, odnosno otkloniti neposredne rizike za život, zdravlje i sigurnost djece. Prilikom terenskih posjeta voditeljice mjere, ukazano ima je na nedostatak napretka te se nastojalo ponovno provjeriti razumijevanje do sada postavljenih ciljeva i koraka. Objašnjeni su im uvjeti i proces povratka djece u obitelj, uključujući sve što je potrebno da bi se pokazao napredak i stabilnost u životnim uvjetima. Također im je se nastojalo putem naknada u sustavu socijalne skrbi, isplatom jednokratne naknade, pomoći u svrhu poboljšanja životnih uvjeta, a dani su im i naputci o potrebnoj dokumentaciji u svrhu ostvarenja zajamčene minimalne naknade. Upućeni su i na važnost redovitih susreta i aktivnog sudjelovanja radi ostvarenja svrhe mjere, s obzirom da učestalo nisu bili zatečeni na adresi na kojoj borave, a često su propuštali i dogovorene sastanke, kako s voditeljicom mjere, tako i u ovom područnom uredu. Usprkos tome što su roditelji pokazali da razumiju važnost ostvarenja postavljenih ciljeva mjere u kontekstu daljnjih sudskih odluka, Centar za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb, obavijestio je predlagatelja o nizu neprimjerenih ponašanja roditelja u prostorijama ustanove, pa se tako navodi fizički sukob roditelja u prostorijama ustanove prilikom posjete djeci, verbalni i fizički napad oca NM na korisnika ustanove. Također se navodi da roditelji učestalo djeci obećavaju da će ih doći posjetiti, no susreti se ne realiziraju, bez navođenja razloga, nakon čega djeca iskazuju emocionalne poteškoće. Majka ČM iako je u više navrata dobivala upute i dalje nije pribavila boravišnu ispravu, niti je ishodila potvrdu MUP-a o statusu boravka. Niti jedan cilj/ishod mjere intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu tijekom i po završetku mjere nije postignut.

1.9. Osim toga, roditelji ne posjećuju često djecu, dok su tek krajem svibnja i početkom lipnja 2025. njihovi posjeti učestaliji, iako isto ne dovodi do zaključka da su roditelji spremni za povratak djece u obitelj, niti da su za to osigurali uvjete, te se osim spomenutog pomaka u vidu učestalijih susreta s djecom, ne primjećuju drugi pomaci koji bi ukazivali da bi u interesu djece bio povratak u obitelj. Iz izvješća voditelja mjere nadzora i dalje proizlazi da postoje narušeni partnerski odnosi roditelja, nova partnerskom vezom majke, prisutno je nasilje, pri čemu se spominju suicidalne misle oca, no da je isti odbio hitnu liječničku pomoć, a od strane voditeljice mjere je upućen na dostupnu stručnu pomoć za mentalno zdravlje i zdravstvene ustanove. Sve to upućuje na narušene, nestabilne partnerske odnose koji ne predstavljaju kvalitetnu osnovu za podizanje i odgoj djece, kao i narušeno mentalno zdravlje oca djece, koji nakon suicidalnih nakana i svog narušenog općeg stanja nije zatražio medicinsku pomoć.

1.10. Prema listama za procjenu razvojnih rizika djece proizlazi da kod roditelja postoji visoka razina rizika – roditelji zanemaruju tjelesne, emocionalne, i obrazovne potrebe djece, nasilno se ponašaju prema djeci, kao i jedno prema drugome u prisustvu djece, socijalno su izolirani od proširene obitelji, a oba roditelja su gluhonijeme osobe te oni sami po sebi zahtijevaju posebnu brigu zbog svog stanja. Obiteljske okolnosti su vrlo nepovoljne – siromaštvo, vrlo loše materijalne i stambene okolnosti, izostanak bilo kakve podrške od proširene obitelji, rodbine ili prijatelja. Svakodnevna skrb roditelja ne zadovoljava osnovne potrebe djece, roditelji ne razumiju razvojne i emocionalne potrebe djece, ne prihvaćaju odgovornost za roditeljstvo, razvojne ishode i ponašanje djece. Postoji opravdana sumnja u narušeno mentalno zdravlje roditelja i sumnja na zlouporabu alkohola. Roditelji su neodgovarajućeg stila života koji ne pruža stabilnost i sigurnost djeci. Isti su odbili dati potrebnu suglasnost za medicinski postupak kohlearne implantacije za PM. (prvotno je otac izrazio suglasnost za ugradnju da bi majčinim odbijanjem davanja suglasnosti, isti povukao i svoju suglasnost ). U dopisu [adresa] za djecu Zagreb, Nazorova 49, Zagreb, ističe se važnost kohlearne implantacije za dijete s kongenitalnim oštećenjem sluha u prvim godinama života kako bi se pružila prilika uspješne habilitacije slušanja, jezika i govora.

1.11. Slijedom svega navedenoga, predlagatelj predlaže da sud, primjenom čl. 155. i članku 158. st. 2. Obiteljskog zakona ("Narodne novine", broj 103/15, 98/19, 47/20, 49/23, 156/23 ) donese rješenje kojim će se oduzeti pravo roditeljima na stanovanje s maloljetnom djecom na daljnjih godinu dana te da se maloljetna KM, TM i RM povjere se na svakodnevnu skrb Centru za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb, Nazorova 47, 10000 Zagreb, a maloljetna PM na svakodnevnu skrb [adresa] za djecu Zagreb, Nazorova 49, 10000 Zagreb. Osobni odnosi maloljetnih KM, TM i RM s roditeljima održavat će se u skladu s kućnim redom ustanove, a maloljetne PM s roditeljima održavat će se u skladu s kućnim redom ustanove, tri puta tjedno u trajanju od dva sata.

1.12. Na ročištu održanim kod ovoga suda 26. lipnja 2025. predlagatelj je uredio prijedlog u odnosu na prezime majke na način da je sada naznačena kao ČM te je uredio osobne odnose za maloljetnu PM na način da se isti ostvaruju s roditeljima tri puta tjedno u trajanju od dva sata počevši od 9,00 sati do 11,00 sati, a sve u skladu s pravilima i kućnim redom ustanove [adresa] za djecu Zagreb.

2. Rješenjem ovoga suda posl.br. R1 Ob-1351/2025-2 od 11. lipnja 2025., a primjenom čl. 240. st. 1. toč. 3., čl. 242. st. 2., čl. 487. i 485. st. 1. t. 3. Obiteljskog zakona ("Narodne novine", broj 103/15, 98/19, 47/20, 49/23, 156/23) u vezi s čl. 155- 158. Obiteljskog zakona, maloljetnoj djeci protustranke imenovan je poseban skrbnik u osobi ĆM iz Centra za posebno skrbništvo, Zagreb.

2.1. Na ročištu održanim kod ovoga suda 26. lipnja 2025. poseban skrbnik se suglasio s prijedlogom predlagatelja.

3. Protustranke GM i ČM svoj odgovor na prijedlog dali su na ročištu održanim kod ovoga suda 26. lipnja 2025. komunicirajući sa sudom i sudionicima pisanim putem, te su naveli da su suglasni s prijedlogom predlagatelja i predloženim načinom ostvarivanja osobnih odnosa s djecom, a kako je i ranije bilo određeno. Međutim, izrazili su i želju da djecu odvedu izvan ustanove i to u grad, a s kojim prijedlogom nije bio suglasan predlagatelj imajući u vidu okolnosti zbog kojih su djeca oduzeta i njihovo osjetljivo zdravstveno stanje zbog čega je potrebno provoditi ostvarivanje osobnih odnosa u kontroliranim uvjetima. Nakon toga su se ponovo suglasili s prijedlogom predlagatelja.

4. Sedmaprotustranka Centar za djecu Zagreb u svojem podnesku je navela da su djelomično suglasni s prijedlogom predlagatelja odnosno da su suglasi s izricanjem mjere, kao i predloženim načinom ostvarivanja osobnih odnosa maloljetne PM s roditeljima (tri puta tjedno u trajanju od dva sata). Roditelji su i dosadašnjim rješenjem imali pravo na ostvarivanje osobnih odnosa s djevojčicom tri puta tjedno, no u realitetu su dolazili u značajno manjem opsegu od predviđenog, odnosno od siječnja 2025.g. posjećivali su ju četiri do pet puta mjesečno.

4.1. Međutim, nisu suglasni da se maloljetna PM i nadalje povjerava na svakodnevnu skrb [adresa] za djecu Zagreb s obzirom na to da trenutni smještaj u instituciji ne odgovara na specifične potrebe djeteta, osobito s obzirom na to da koristi slušne aparatiće. Djevojčici je potrebno omogućiti adekvatan oblik smještaja u obiteljskom okruženju u kojem bi joj bili omogućeni optimalni uvjeti slušanja te neometano nošenje slušnih aparatića, a sto u institucionalnom obliku smještaja nije moguće. Uz to, roditelji odbijaju dati suglasnost za medicinski postupak kohlearne implantacije cime se direktno ugrožavaju prava djeteta na zdravije, pravovremeni medicinski tretman te mogućnost razvoja komunikacijskih sposobnosti.

4.2. Na ročištu održanim kod ovoga suda 26. lipnja 2025. naveli su da su suglasni s uređenim prijedlogom predlagatelja i da maloljetna PM i nadalje bude povjerena njima na svakodnevnu skrb do odluke suda o povjeravanju djeteta u odgovarajuću udomiteljsku obitelj.

5. Sud je tijekom ovog postupka izvršio uvid u cjelokupnu dokumentaciju koja je priložena spisu i to uvid u digitalne podatke matice rođenih za maloljetnu djecu od 9. lipnja 2025. (list 6-9 spisa), rješenje ovoga suda posl.br. R1 Ob-1022/2024-10 od 11. lipnja 2024. (list 10-17 spisa), izvješće s mišljenjem predlagatelja Klasa: 552-06/25- 07/2, Urbroj: 139-122-12/13-25-2 od 9. lipnja 2025. (list 18-25 spisa), izvješće socijalne radnice za maloljetnu djecu (list 27-32 spisa), liste za procjenu rizika za djecu od 9. lipnja 2025. (list 33-52 spisa), sveobuhvatno obiteljsko procjenjivanje sastavljeno po predlagatelju Klasa: 552-06/25-07/2, Urbroj: 139-122-12/13-25-3 od 9. lipnja 2025. (list 53-61 spisa), zaključak stručnog tima predlagatelja Klasa: 552- 06/25-07/2, Urbroj: 139-122-12/13-25-4 od 9. lipnja 2025. (list 62 spisa), preslik putovnice za druguprotustranku ČM (list 80 spisa), izvršen je uvidu u spis Općinskog građanskog suda u Zagrebu posl.br. R1 Ob-1022/2024, odnosno u svu dokumentaciju koja prileži spisu.

5.1. Na ročištu održanim kod ovoga suda 9. lipnja 2025. sud nije izveo dokaz saslušanja protustranka s obzirom na to da su sve stranke odustale od navedenog dokaza imajući u vidu da su suglasni s prijedlogom predlagatelja koji je utvrđen od trenutno najboljeg interesa za maloljetnu djecu.

6. Sud je izvedene dokaze ocijenio u skladu s odredbom čl. 8. Zakona o parničnom postupku („Narodne novine“, broj 53/91, 91/92, 58/93, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 02/07, 84/08, 96/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 89/14, 70/19, 80/22, 114/22, 155/23) u vezi s čl. 346. Obiteljskog zakona ("Narodne novine", broj 103/2015, 98/2019, 47/2020, 49/2023, 156/2023) te je utvrdio da je prijedlog predlagatelja osnovan.

7. Nije sporno da su protustranke GM i ČM (ranije DM) roditelj maloljetne djece, a što i proizlazi iz dokumentacije koju je priložio predlagatelj uz svoj prijedlog.

8. Isto tako, nije sporno da su temeljem rješenja ovoga suda posl.br. R1 Ob- 511/2024 od 4. ožujka 2024. maloljetna djeca privremeno povjerena ustanovama naznačenima kao u izreci ovog rješenja, a ista je mjera produljena za daljnjih 30 (slovima: trideset) dana po prijedlogu predlagatelja rješenjem suda posl. br. R1 Ob- 863/24 računajući od 12. travnja 2024.

9. Uvidom u spis ovoga suda posl.br. R1 Ob-1022/2024 utvrđeno je da se vodio postupak protiv protustranaka radi oduzimanja prava na stanovanje s djecom i povjeravanje svakodnevne skrbi drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji.

9.1. Rješenjem posl.br. R1 Ob-1022/2024-10 od 11. lipnja 2024. donesena je sljedeća mjera:

"I. Majci DM, OIB: [osobni identifikacijski broj], i ocu NM, OIB: [osobni identifikacijski broj], oduzima se pravo na stanovanje s njihovom djecom mlt. KM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenom **.**.2015., mlt. TM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenom **.**.2018., mlt. PM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenom **.**.2023. i mlt. RM, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođenim **.**.2020.

II. Mlt. KM, mlt. TM, i mlt. RM, povjeravaju se na svakodnevnu skrb Centru za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj , Nazorova 47, 10000 Zagreb.

III. Mlt. PM povjerava se na svakodnevnu skrb [adresa] za djecu Zagreb, Nazorova 49, 10000 Zagreb.

IV. Osobni odnosi mlt. djece KM, TM, i RM s roditeljima održavati će se u skladu s kućnim redom ustanove.

V. Osobni odnosi mlt. PM s roditeljima održavati će se u skladu s kućnim redom ustanove, tri puta tjedno u trajanju od dva sata od 13 do 15 sati.

VI. Ova mjera izriče se u trajanju do godine dana odnosno najdulje do 11. lipnja 2025.

VII. Oduzimanjem prava iz točke I. ne prestaje odgovornost i ostale dužnosti i roditelja u ostvarivanju roditeljske skrbi o mlt. djeci, osim prava na stanovanje s djecom i s tim u vezi na svakodnevnu skrb o djeci.

VIIII. Obvezuju se roditelji da o svakoj promjeni svoje adrese stanovanja obavještavaju nadležni Hrvatski zavod za socijalni rad.

IX. Žalba protiv ove odluke ne odgađa ovrhu (čl. 489. st. 3. Obiteljskog zakona (NN broj 103/15, 98/19, 47/20, 49/23 i 156/23 - dalje ObZ)."

9.2. Iz obrazloženja navedenog rješenja proizlazi, u bitnome, da su životni uvjeti navedene obitelji ugrožavajući za sigurnost djece, kako su zaštitne sposobnosti roditelja nedostatne da bi otklonili utvrđene prijetnje sigurnosti djece, da roditelji ne zadovoljavaju neposredne potrebe djece za hranom i nadzorom te njihovom sigurnosti. Tako je utvrđeno da roditelji nisu vodili brigu o školovanju i zdravstvenom stanju djece s obzirom na to da maloljetnu KM nisu slali u osnovnu školu, maloljetni TM i RM imaju zdravstvenih poteškoća pri čemu je RM gluh, međutim roditelji nisu poduzeli nikakve radnje vezano za reguliranje njegovog zdravstvenog stanja, a njihovi stambeni uvjeti su ispodprosječni te ugrožavajući za djecu. Iz sveobuhvatne obiteljske procjene proizlazi kako roditelji nisu u stanju zadovoljiti osnovne životne potrebe djece zbog čega je izravno ugrožena dobrobit djece.

10. Uvidom u izvješće s mišljenjem Klasa: 552-06/25-07/2, Urbroj: 139-122-12/13- 25-2 od 9. lipnja 2025. (list 18-25 spisa), proizlazi da tijekom godine dana od donošenja mjere opisane u točki 9. ovog obrazloženja rješenja, roditelji nisu poduzeli niti jednu konkretnu akciju kako bi promijenili situaciju koja je dovela do izdvajanja djece iz obitelji, odnosno nisu osigurali barem osnovne ujete za povratak djece u obitelj. ŠtoviŠe, cak i kad su im dane detaljne upute oko mogućnosti dobivanja pomoći i sredstava, pokazali su samo verbalni interes bez poduzimanja koraka koji bi doveli do realizacije istog. Osim nepostojanja osnovnih uvjeta za život i boravak djece u prostor u kojem su bespravno nastanjeni, roditelji su i narušenog partnerskog odnosa obilježenog učestalim svađama i čestim napuštanjem oca od strane majke koja je istovremeno u ljubavnom odnosu s dva muškarca, što ne može predstavljati pozitivno i uzorno obiteljsko okruženje u kojem ce stanovati i odrastati maloljetna djeca. Sve navedeno dovelo je oca u krizu mentalnog zdravlja s posljedicom konzumiranja sredstava ovisnosti (alkohola) kao i plana o počinjenju suicida bez namjere za traženjem medicinske ili psihološke pomoći. Roditelji također pokazuju nemar prema potrebama djece na način da se ne pojavljuju na terminima kada su obećali posjetiti mit. djecu, sto negativno utječe na osjećaje djece, te odbijaju dati suglasnost da maloljetna PM prođe kroz medicinski zahvat ugradnje kohlearne punice bez koje ce joj kvaliteta života biti izrazito narušena. Roditelji nisu u stanju razumjeti potrebe djece niti su u protekloj godini pokazali interes za zadovoljavanjem istih već se prema djeci ponašaju bezobzirno i nasilno, a djeca već nose traume zbog životnih okolnosti koje su dovele do izdvajanja istih iz obitelji, te bi zbog svega spomenutog mjeru oduzimanja prava na stanovanje i povjeravanje svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi ili ustanovi trebalo produljiti za narednih godinu dana.

11. Iz izvješća socijalne radnice za maloljetnu djecu (list 27-32 spisa), proizlazi da se s djecom u ustanovama radi i uči ih higijenskim navikama, obavljanju zadataka, a djeca su se dobro uklopila u odnosu sa drugom djecom te pokazuju interes za vršnjake. Roditelji ih posjećuju.

12. Prema listama za procjenu rizika za djecu od 9. lipnja 2025. (list 33-52 spisa), proizlazi da postoji visoka razina rizika, dijete je izrazito razvojno ugroženo, postoji veći broj značajnih okolnosti srednjeg ili visokog intenziteta kod roditelja koji ugrožavaju psihofizički i socijalni razvoj djece. Prisutni su i znakovi da je razvoj djece ugrožen zbog čega su potrebne intervencije i mjere obiteljsko-pravne zaštite.

13. Uvidom u sveobuhvatno obiteljsko procjenjivanje sastavljeno po predlagatelju Klasa: 552-06/25-07/2, Urbroj: 139-122-12/13-25-3 od 9. lipnja 2025. (list 53-61 spisa), proizlazi, između ostalog, da je zaprimljena i obavijest Centra za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb koji je u nekoliko navrata obavijestio o neprimjerenim postupcima roditelja poput primjerice da su se pred djecom udarali nogama, da majka zubima zna nanijeti ugrize maloljetnoj KM, zatim da je otac napao fizički jednog korisnika kako ni mu se "osvetio" jer je tukao maloljetnog RM noću. U odnosu na Centar za djecu Zagreb ističe se da su obavijestili da roditelji odbijaju dati suglasnost za ugradnju umjetne pužnice za maloljetnu PM.

13.1. Nadalje, ističe se da su oboje roditelja oskudnih roditeljskih i osobnih kapaciteta. Također je razvidno da vrlo bazične uvjete smatraju dostatnima za adekvatnu skrb o djeci. Ranija skrb o djeci bila je u cijelosti neprikladna, a maloljetna KM dvije godine nije pohađala školu u koju je bila upisana, roditelji nisu poduzeli nikakve radnje vezano za zdravstvenu skrb maloljetne TM i RM za koje se sumnja da imaju teškoće u razvoju. Iz izvješća voditeljice mjere doznaje se da su uočene okolnosti okruženja prema kojima je upitan status sigurnosti maloljetne PM, ali i ostale djece. Maloljetna PM rođena je iz majčine nekontrolirane trudnoće. Većinu je vremena bila hospitalizirana radi različitih zdravstvenih problema (dg. U zadnjem otpusnom pismu: waaredenburgov sindrom, zamjedbeno oštećenje sluha, mali muskularni VSD, otvoreni foramen ovale, analni polip, u opservaciji zbog krvi u stolici, stanje nakon covid-19 infekcije, bakterijske pneumonije i suspektne bakterijemije iz probavnog sustava, stanje nakon hipernatremijske dehidracije, stanje nakon intravertikularnog krvarenja). Radi se o djetetu osjetljivog zdravstvenog stanja i vrlo rane dobi. S obzirom na navedene čimbenike koji doprinose ranjivosti djeteta te narušeno fizičko zdravlje i invaliditet oba roditelja, životni uvjeti i obilježja djece i roditelja predstavljaju ozbiljnu prijetnju i sigurnost.

13.2. Slijedom svega navedenog, proizlazi da roditelji nisu bili stanju zadovoljiti osnovne životne potrebe djece zbog čega je izravno ugrožena dobrobit djece sto se nije moglo otkloniti mjerama obiteljsko pravne zaštite koje su u nadležnosti predlagatelja. Ispunjenim listama za procjenu razvojnih rizika djeteta na strani roditelja postoji visoka razina rizika - roditelji zanemaruju tjelesne, emocionalne i obrazovne potrebe djece, nasilno se ponašaju prema djeci, kao i jedno prema drugome u prisustvu djece, socijalno su izolirani od proširene obitelji, a oba roditelja su osobe s invaliditetom (gluhonijemi) te oni sami po sebi zahtijevaju posebnu brigu zbog svog stanja. Obiteljske okolnosti su vrlo nepovoljne - siromaštvo, vrlo loše materijalne i stambene okolnosti, izostanak bilo kakve vrste podrške od proširene obitelji, rodbine ili prijatelja. Svakodnevna skrb roditelja ne zadovoljava osnovne potrebe djece, roditelji ne razumiju razvojne i emocionalne potrebe djece, ne prihvaćaju odgovornost za roditeljstvo, razvojne ishode i ponašanje djece. Postoji opravdana sumnja u narušeno mentalno zdravlje roditelja i sumnja na zloporabu alkohola.

13.3. Imajući u vidu da su utvrđene prijetnje sigurnosti djeci, a da su zaštitne sposobnosti roditelja nedostatne da bi iste otklonili, potrebno je produljiti mjeru oduzimanja prava na stanovanje s djecom i povjeravanje djece na svakodnevnu skrb drugoj osobi ili ustanovi.

14. Prema zaključku stručnog tima predlagatelja Klasa: 552-06/25-07/2, Urbroj:

139-122-12/13-25-4 od 9. lipnja 2025. (list 62 spisa), u bitnome proizlazi kako je i prethodno navedeno, odnosno da zbog nepostignutih ciljeva i ishoda mjere te činjenice da roditelji u proteklih godinu dana nisu poduzeli niti jednu radnju temeljem koje bi im se vratila djeca u obitelj, predlaže se produljivanje mjere koja je u najboljem interesu djece.

15. Iz cjelokupno provedenog postupka, te uvidom u priloženu dokumentaciju proizlazi, kako je i do sada navedeno, da roditelji maloljetne djece ne posjeduju adekvatne roditeljske vještine za brigu o djeci te se procjenjuje da za sada nisu u stanju samostalno brinuti i skrbiti o njima, a sve s obzirom da procjene razvojnih rizika maloljetne djece ukazuju na visoku razinu rizika zbog okolnosti na strani roditelja. Iz cjelokupno izvedenih dokaza proizlazi da tijekom ranije izrečene mjere, roditelji kao protustranke nisu pokazali adekvatni napredak.

15.1. Isto tako, roditelji djece nemaju adekvatne sposobnosti za pružanje zaštite, nadzora i skrbi za maloljetnu djecu, ne odgovaraju na svakodnevne potrebe djece, zanemaruju njihove razvojne potrebe te ne stvaraju poticajnu okolinu za maloljetnu djecu. Također, ne pokazuju brigu oko njihovog zdravlja, uskraćuju suglasnosti te te nakon nekoliko razgovora pristaju napraviti nešto što je zapravo u dobrobiti djece, što ukazuje sve da su nekritični prema vlastitom ponašanju.

16. Na osnovu provedenih dokaza utvrđeno je da roditelji djece i nadalje nemaju potrebne mogućnosti niti sposobnosti za skrb o maloljetnoj djeci. Nemaju stalno mjesto boravka, nisu poduzeli nikakve radnje kako bi osigurali stambene uvjete, zaposlenje, niti je pokazali sposobnost da preuzmu skrb o djeci.

17. Temeljem provedenih dokaza utvrđeno je da kod roditelja djece postoji više rizika koji ugrožavaju psihofizički i socijalni razvoj djece, jer kod njih postoji nerazumijevanje razvojnih i emocionalnih potreba djece, neprihvaćanje odgovornosti za roditeljstvo i nekritički stav prema svojem ponašanju. Samim time je utvrđeno da kod roditelja protustranaka nisu utvrđene sposobnosti da preuzme svakodnevnu skrb o djeci imajući u vidu poteškoće s kojima se suočava u osobnom funkcioniraju koje ih ograničavaju u ulozi kao roditelja, a što može prouzročiti štetu u razvoju maloljetne djece.

18. Stoga su po ocjeni suda ispunjene pretpostavke iz odredbe čl. 155. st. 1. i 2. Obiteljskog zakona slijedom čega je protustrankama, kao roditeljima, oduzeto pravo na stanovanje sa maloljetnom djecom, te su protustranke kao roditelji lišeni prava na svakodnevnu skrb o maloljetnoj djeci.

19. Prema odredbi čl. 158. st. 1. Obiteljskog zakona mjere oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanje svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi određuje se u trajanju do godine dana.

19.1. Odredbom čl. 158. st. 2. Obiteljskog zakona sud može u izvanparničnom postupku na prijedlog djeteta, roditelja ili centra za socijalnu skrb produljiti trajanje ove mjere za najviše još jednu godinu, a nakon toga mjera iznimno može trajati do pravomoćnog okončanja sudskog postupka pokrenutog radi nadomještanja pristanka za posvojenje djeteta, odnosno postupka radi lišenja prava na roditeljsku skrb te imenovanja skrbnika.

19.2. Odredbom čl. 158. st. 3. Obiteljskog zakona, propisano je da će centar za socijalnu skrb najkasnije trideset dana prije isteka vremena iz st. 1. i st. 2. ovoga članka podnijeti sudu završno izvješće o djetetu i roditelju kojemu je oduzeto pravo na stanovanje s djetetom.

20. U skladu sa citiranim odredbama ova mjera oduzimanja prava roditeljima kojima je oduzeto pravo da žive s maloljetnom djecom i lišenja prava na svakodnevnu skrb o maloljetnoj djeci određena na vrijeme od daljnjih godinu dana.

21. Odredbom čl. 157. st. 1. Obiteljskog zakona propisano je da će sud rješenjem o oduzimanju prava na stanovanje s djetetom i povjeravanju svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi odlučiti o smještaju djeteta i ostvarivanju osobnih odnosa s djetetom, odnosno o nadzoru nad ostvarivanjem osobnih odnosa s djetetom ili zabrani ostvarivanja osobnih odnosa ako je to potrebno i ako to predlažu dijete, roditelj ili centar za socijalnu skrb.

22. Sud je odredio ostvarivanje osobnih odnosa protustranaka NM i ČM kao roditelja smatrajući da su određeni osobni odnosi primjereni konkretnim okolnostima i održavanju emocionalne veze između roditelja i maloljetne djece, a radi čega je odlučeno kao u točki IV. i V. izreke rješenja. Navedeno je i u skladu s prijedlogom predlagatelja, posebnog skrbnika i ustanova gdje su djeca smještena, a s time su i suglasne i protustranke kao roditelji.

23. Slijedom svega navedenoga, odlučeno je kao u točkama I. do V. izreke ovog rješenja.

24. Odredbom čl. 157. st. 2. Obiteljskog zakona propisano je da će sud rješenjem iz stavka 1. ovoga članka obvezati roditelja da obavještava nadležni centar za socijalnu skrb o svakoj promjeni adrese stanovanja.

25. Slijedom navedenoga, odlučeno kao u točki VI. izreke rješenja.

26. Za vrijeme trajanja mjera iz točki I. do VI. izreke ovog rješenja roditelj ima sva prava i dužnosti u ostvarivanju roditeljske skrbi o djeci, osim prava na stanovanje s djecom i s tim u vezi na svakodnevnu skrb o djeci, pa je odlučeno kao u točki VII. izreke rješenja.

U Zagrebu, 27. lipnja 2025.

Sudac

Neda Šola

Uputa o pravnom lijeku

Protiv ovog rješenja dopuštena je žalba nadležnom županijskom sudu. Žalba se podnosi putem ovog suda, pismeno u 3 primjerka u roku od 3 dana od dana primitka ovoga rješenja.

Žalba protiv ovog rješenja ne odgađa njegovu ovrhu (čl. 489. st. 3. Obiteljskog zakona).

Dostaviti:

1. Predlagatelju,

2. Prvojprotustranci NM,

3. Drugojprotustranci ČM (ranije: DM),

4. Posebnom skrbniku treće-šestoprotustranke,

5. Sedmojprotustranci Centru za djecu Zagreb,

6. Osmojprotustranci Centru za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb,

7. Spis

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu