Baza je ažurirana 14.12.2025. zaključno sa NN 121/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Poslovni broj: UsI-2525/2024-12

REPUBLIKA HRVATSKA

UPRAVNI SUD U SPLITU

Split, Put Supavla 1

U  I M E  R E P U B L I K E  H R V A T S K E

P R E S U D A

Upravni sud u Splitu, po sutkinji toga suda Ani Jurišić, uz sudjelovanje sudske zapisničarke Nene Čulić, u upravnom sporu tužitelja AF iz [adresa], OIB: [osobni identifikacijski broj], zastupanog po opunomoćeniku Vinku Samardžiću, odvjetniku u Splitu, protiv tuženika Ministarstva zdravstva, Zagreb, Ksaver 200, OIB: 88362248492, radi priznavanja inozemne stručne kvalifikacije, nakon neposredne i javne rasprave zaključene 12. lipnja 2025. godine, u prisutnosti tužitelja i opunomoćenika, te u odsutnosti tuženika, 9. srpnja 2025. godine,

p r e s u d i o  j e

I. Odbija se kao neosnovan tužbeni zahtjev tužitelja radi poništenja rješenja tuženika  KLASA: UP-II/118-01/24-01/05, URBROJ: 534-07- 1-2/4-24-02 od 28. kolovoza 2024.

II. Odbija se zahtjev tužitelja za naknadu troška upravnog spora.

Obrazloženje

1. Osporenim rješenjem tuženika poništeno je Hrvatske komore zdravstvenih radnika KLASA: UP/I-034-05/23-04/06, URBROJ:351/09-24-4 od 16. svibnja 2024., te se predmet dostavlja na nadležno rješavanje Agenciji za znanost i visoko obrazovanje na postupak vrednovanja inozemne obrazovne kvalifikacije magistar laboratorijskih tehnologija.

2. U pravovremeno podnijetoj tužbi protiv rješenja tuženika tužitelj navodi kako je protivno navodima pobijanog rješenja tuženik trebao postupati po žalbi izjavljenoj protiv Rješenja Hrvatske komore zdravstvenih radnika, KLASA: UP/I-034-05/23- 04/06, URBROJ: 351/09-24-4 od 16. svibnja 2024. Danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, 1. srpnja 2013. godine, počele su se provoditi odredbe Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija (Narodne novine, br.124/2009, 45/2011, 82/2015, 70/2019, 47/2020) kojima se regulira pitanje priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija za obavljanje reguliranih profesija u Republici Hrvatskoj. Prema navedenom Zakonu, sve osobe koje žele pružati usluge obavljanjem određene regulirane profesije u Republici Hrvatskoj (Popis reguliranih profesija u RH), a stručnu kvalifikaciju su stekle u inozemstvu, dužne su se obratiti nadležnom tijelu (profesionalne udrug ili nadležna ministarstva) koje odobrava pristup obavljanju određene regulirane profesije u Republici Hrvatskoj za provođenje postupka priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija. Hrvatska komora zdravstvenih radnika je nadležno tijelo za priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija za zdravstvene radnike iz djelatnosti sanitarnog inženjerstva, zdravstvene radiološko-tehnološke djelatnosti, djelatnosti radne terapije i medicinsko- laboratorijske djelatnosti, a sukladno Zakonu o zdravstvenoj zaštiti Narodne novine broj 100/18, 125/19, 147/20. Za priznavanje inozemne stručne kvalifikacije iz djelatnosti sanitarnog inženjerstva, zdravstvene radiološko-tehnološke djelatnosti, djelatnosti radne terapije i medicinsko-laboratorijske djelatnosti primjenjuje se Opći postupak priznavanja i to: 1.priznavanje inozemne stručne kvalifikacije stečene unutar EU/EGP države i Švicarske Konfederacije (država članica), 2.priznavanje inozemne stručne kvalifikacije stečene izvan država članica (treće zemlje). Mjerila za priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija koje provodi nadležna komora definirana su Pravilnikom o mjerilima za priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija (Narodne novine br. 89/2013 od 10.07.2013.). Pravilnikom o postupku priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija Hrvatske komore zdravstvenih radnika koji je donesen na temelju Zakona o zdravstvenoj zaštiti, Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija, Pravilnika o mjerilima za priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija, Direktive 2005/36/EC Europskog parlamenta i Vijeća o priznavanju stručnih kvalifikacija propisuje kako upravo Hrvatska komora zdravstvenih radnika provodi opći sustav priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija, između ostalog i za medicinsko-laboratorijske djelatnosti. Protivno navodima pobijanog rješenja magistar medicinsko laboratorijske dijagnostike je regulirana profesija u Republici Hrvatskoj, te se nalazi na popisu reguliranih profesija u Republici Hrvatskoj. Hrvatska komora zdravstvenih radnika u svom rješenju KLASA: UP/I-034-05/23-04/06, URBROJ: 351/09-24-4 od 16. svibnja 2024. pravilno je odlučila o svojoj nadležnosti za rješavanje ove upravne stvari, međutim, donijela je pogrešnu odluku o osnovanosti zahtjeva ovdje tužitelja. Obzirom na sve navedeno, predlaže da sud poništi osporeno rješenje tuženika.

3. Tuženik je odgovorio na tužbu u kojem je u bitnom ostao kod sadržaja osporenog rješenja. Navodi da je činjenično stanje pravilno i potpuno utvrđeno, da je postupak donošenja rješenja pravilno proveden te da je pravilno primijenjeno materijalno pravo. Tuženik se u odgovoru na tužbu poziva na članak 177. stavak 1. Zakona o zdravstvenoj zaštiti, kojeg navodi, članak 20. stavak 1. Zakona o reguliranim profesijama te članak 6. Zakona o priznavanju inozemnih obrazovnih kvalifikacija. Navodi da protivno navodu tužitelja, tuženik i Hrvatska komora zdravstvenih radnika nisu nadležna tijela za donošenje rješenja u predmetnom priznavanju inozemne stručne kvalifikacije "Magistar laboratorijskih tehnologija koju je tužitelji stekao 10. srpnja 2023. ma Fakultetu zdravstvenih studija Univerziteta u Sarajevu, na studijskom program iz drugog ciklusa "Laboratorijske tehnologije" , s obzirom da na dan donošenja prvostupanjskog rješenja i pobijanog rješenja tuženika, magistar/magistra medicinsko- laboratorijske dijagnostike nije regulirana profesija u Republici Hrvatskoj te se ne nalazi na Popisu reguliranih profesija u Republici Hrvatskoj. Predložio je da se tužba odbije.

4. U sporu je održana rasprava 12. lipnja 2025., čime je strankama dana mogućnost da se u skladu s odredbom članka 6. Zakona o upravnim sporovima ("Narodne novine", broj 36/24, dalje ZUS), izjasne o svim činjenicama i pravnim pitanjima koja su predmet ovog upravnog spora, a na koju nije pristupio uredno pozvani tuženik te je ista održana u njegovoj odsutnosti.

5. U cilju ocjene zakonitosti osporenog rješenja tuženika čitana je i pregledana dokumentacija koja se nalazi u sudskom spisu, te je pregledana i čitana cjelokupna dokumentacija sadržana u spisu tuženog tijela, koji spis je dostavljen uz odgovor na tužbu. Sud je odbio dokazni prijedlog tužitelja za pribavom i pregledom spisa Hrvatske komore zdravstvenih radnika UP/I-034-05/16-04/28, te za pribavom spisa ovog suda UsI-2771/2024 kao suvišan držeći da se zakonita odluka u ovom predmetu može donijeti i bez izvođenja navedenih dokaza koji se između ostalog ne odnose na zahtjev tužitelja, već se tiču drugih osoba koje su podnosile identične zahtjeve prvostupanjskom tijelu.

6. Osporenim rješenjem tuženika od 28. kolovoza 2024. godine pod točkom 1. izreke poništava se rješenje Hrvatske komore zdravstvenih radnika, UP/I-034-05/23- 04/06, URBROJ:351/09-24-4 od 16. svibnja 2024., pod točkom 2. izreke predmet se dostavlja na nadležno rješavanje Agenciji za znanost i visoko obrazovanje na postupak vrednovanja inozemne obrazovne kvalifikacije magistar laboratorijskih tehnologija.

7. Člankom 177. stavak 1. Zakona o zdravstvenoj zaštiti („Narodne novine“, broj:100/18, 125/19, 133/20, 147/20, 136/21, 119/22, 156/22, 33/23, 145/23, 36/24, u daljnjem tekstu: ZZZ-i) propisano je da postupak priznavanja inozemne stručne kvalifikacije, davanje prava na korištenje profesionalnog naziva u rješenju o priznavanju inozemne stručne kvalifikacije, davanje informacija o postupku i uvjetima za priznavanje inozemne stručne kvalifikacije provodi nadležna komora sukladno zakonu kojim se uređuju regulirane profesije i priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija.

8. Člankom 20.stavak 1. Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija („Narodne novine“, broj: 82/15,70/19,47/20. i 123/23, dalje: ZoRPPISK-a) propisano je da nadležno tijelo izdaje rješenje o priznavanju inozemne stručne kvalifikacije za obavljanje određene regulirane profesije u Republici Hrvatskoj: a) ako na temelju zahtjeva ocijeni da stručne kvalifikacije kandidata odgovaraju stručnim kvalifikacijama koje su za obavljanje određene regulirane profesije propisane u Republici Hrvatskoj ili b) kada kandidat nadležnom tijelu podnese dokaz o obavljenoj dopunskoj mjeri iz članka 18. stavak 1. istog Zakona. Stavkom 2. istog članka propisano je da se rješenjem o priznavanju inozemne stručne kvalifikacije omogućava nositelju stručne kvalifikacije pristup i obavljanje regulirane profesije u Republici Hrvatskoj za koju je osposobljen u državi članici, pod jednakim uvjetima koji vrijede za državljane Republike Hrvatske.

9. Člankom 6. Zakona o priznavanju i vrednovanju inozemnih obrazovnih kvalifikacija („Narodne novine“, broj: 69/22, dalje: ZoPVIOK-a) propisano je da postupak vrednovanja inozemnih obrazovnih kvalifikacija u svrhu pristupa tržištu rada u profesijama koje nisu uključene u Popis reguliranih profesija u Republici Hrvatskoj provodi: - agencija nadležna za odgoj o obrazovanje za inozemne obrazovne kvalifikacije o završenom osnovnom i srednjem obrazovanju u općim, gimnazijskim i umjetničkim programima, - agencija nadležna za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih za inozemne obrazovne kvalifikacije o završenom srednjem obrazovanju koje nije visoko obrazovanje, - agencija nadležna za znanost i visoko obrazovanje za inozemne obrazovne kvalifikacije o završenom visokom obrazovanju.

10. Iz članka 177. stavak 1. ZoRPPISK-a proizlazi da postupak priznavanja inozemne stručne kvalifikacije provodi nadležna komora sukladno zakonu kojim se uređuju regulirane profesije i priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija, dakle, određuje se nadležnost u postupku priznavanja samo za regulirane profesije. Isto tako člankom 20. stavak 1. ZoRPPISK-a regulirano je priznanje inozemnih stručnih kvalifikacija za regulirane profesije, tj. u kojim slučajevima se donosi rješenje o priznavanju inozemne stručne kvalifikacije.

11. Regulirane profesije su one profesije-visokoškolske kvalifikacije koje se nalaze na Popisu profesija u Republici Hrvatskoj, koji popis se nalazi u Bazi reguliranih profesija, koji popis je objavljen na internetskoj stranici Agencije za znanost i visoko obrazovanje.

12. Kod priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija za profesije koje su regulirane u Republici Hrvatskoj, sukladno članku 177. stavak 1. ZZZ-i postupak bi provodila nadležna komora, ali to ne znači da bi komora provodila postupak priznavanja za ne regulirane profesije.

13. Na Popisu profesija u Republici Hrvatskoj u grupi Medicinsko- laboratorijske djelatnosti nalazi se samo – Prvostupnik medicinsko - laboratorijske (bacc.med.lab.diag), kao regulirana profesija, dok se na Popisu profesija ne nalazi profesija koju je tužitelj stekao u Bosni i Hercegovini –magistar laboratorijskih tehnologija, dakle tužiteljeva profesija nije regulirana profesija u Republici Hrvatskoj.

14. Kako predmetna stručna kvalifikacija koju je tužiteljica stekla u Bosni i Hercegovini i čije priznanje traži, nije u Republici Hrvatskoj regulirana kao zasebna profesija ( već je regulirano isključivo prvostupništvo), Hrvatska komora zdravstvenih radnika i tuženik nisu nadležna tijela za donošenje rješenja u postupku priznavanja tužiteljičine inozemne stručne kvalifikacije, već je nadležna Agencija za znanost i visoko obrazovanje, sukladno članku 6. ZoPVIOK-a.

15. Naime, člankom 6. ZoPVIOK-a je propisano da postupak vrednovanja inozemnih obrazovnih kvalifikacija u svrhu pristupa tržištu rada u profesijama koje nisu uključene u Popis reguliranih profesija u Republici Hrvatskoj, provodi agencija nadležna za znanost i visoko obrazovanje za inozemne obrazovne kvalifikacije o završenom visokom obrazovanju. Slijedom navedenog nisu osnovani tužbeni navodi.

16. Sud ocjenjuje da je u provedenom postupku potpuno i pravilno utvrđeno činjenično stanje, da su pravilno primijenjene materijalne odredbe relevantnih propisa i da nisu počinjene postupovne povrede na štetu tužitelja, pa je osporeno rješenje zakonito.

17. Stoga, valjalo je, na temelju odredbe članka 116. stavka 1. Zakona o upravnim sporovima („Narodne novine“, broj: 36/24, dalje, ZUS-a), odbiti tužbeni zahtjev tj. odlučiti kao u izreci presude.

18. Odluka o trošku temelji se na odredbi članka 147. st. 1. ZUS-a, kojim je propisano da stranka koja izgubi spor u cijelosti snosi svoje troškove, ako zakonom nije drukčije propisano, radi čega je zahtjev za naknadom troška, valjalo odbiti iz razloga jer je tužiteljev zahtjev odbijen, pa je slijedom navedenog riješeno kao u izreci pod točkom II. izreke.

U Splitu 9. srpnja 2025.

S U T K I NJ A

Ana Jurišić

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ove presude dopuštena je žalba, u roku 15 dana od dana primitka pisanog otpravka iste, u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, putem ovog suda pisano, za Visoki upravni sud Republike Hrvatske (čl. 126. st. 1. ZUS-a). Žalba odgađa izvršenje presude (čl.126.st.6. ZUS-a).

DNA:

- opunomoćeniku tužitelja, Vinku Samardžiću, odvjetniku u Splitu, Ruđera Boškovića 21,

- tuženiku, Ministarstva zdravstva, Zagreb, Ksaver 200,

- u spis.

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu