Baza je ažurirana 14.12.2025. zaključno sa NN 121/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Republika Hrvatska

Općinski sud u Velikoj Gorici

Velika Gorica, Trg kralja Tomislava 36

Poslovni broj: R1 Ob-66/2023-69

R E P U B L I K A H R V A T S K A

R J E Š E NJ E

Općinski sud u Velikoj Gorici, po sucu toga suda Martini Grdić, u pravnoj stvari predlagatelja Hrvatskog zavoda za socijalni rad, Područni ured Ivanić-Grad, OIB: 52966791065, Franje Jurinca 6, Ivanić Grad, protiv protustranaka NH, OIB: [osobni identifikacijski broj] i DH, OIB: [osobni identifikacijski broj], oboje iz [adresa], uz sudjelovanje mlt. IH, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođ. **.**.2008., mlt. ZH, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođ. **.**.2012. i mlt. RH, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođ. **.**.2015., zastupanih po posebnoj skrbnici NHL, djelatnici Centra za posebno skrbništvo u Zagrebu, radi oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanja svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji i odlučivanja o preinaci prijedloga, 2. srpnja 2025.

r i j e š i o  j e

I. Roditeljima NH s prebivalištem u [adresa], OIB: [osobni identifikacijski broj] i DH s prebivalištem u [adresa], OIB: [osobni identifikacijski broj] oduzima se pravo na stanovanje s mlt. djecom i to: mlt. IH, rođ. **.**.2008., OIB: [osobni identifikacijski broj], mlt. ZH, rođ. **.**.2012., OIB: [osobni identifikacijski broj] i mlt. RH, rođ. **.**.2015., OIB: [osobni identifikacijski broj] te se lišavaju prava na svakodnevnu skrb o maloljetnoj djeci.

II. Svakodnevna skrb o maloljetnoj djeci mlt. IH, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođ. **.**.2008., mlt. ZH, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođ. **.**.2012. i mlt. RH, OIB: [osobni identifikacijski broj], rođ. **.**.2015. povjerava se i nadalje Centru za odgoj i obrazovanje Zajezda, Budinšćina, Zajezda 31, gdje su djeca smještena.

III. Osobni odnosi roditelja sa mlt. djecom odvijat će se prema prethodnom dogovoru s ustanovom i u skladu sa kućnim redom ustanove.

IV. Roditelji imaju sva prava i dužnosti u ostvarivanju roditeljske skrbi o djeci, osim prava na stanovanje s djetetom i s tim u vezi na svakodnevnu skrb o djeci.

V. Mjera iz točke I. izreke rješenja izriče se u trajanju do 1 (jedne) godine.

VI. Nalaže se roditeljima da obavještavaju nadležni područni ured Hrvatskog zavoda za socijalni rad o svakoj promjeni adrese stanovanja.

VII. Žalba na ovo rješenje ne odgađa njegovo izvršenje.

VIII. Ne dopušta se preinaka prijedloga učinjena podneskom predlagatelja od 6. rujna 2023.

Obrazloženje

1. Centar za socijalnu skrb Ivanić-Grad, sada Hrvatski zavod za socijalni rad Područni ured Ivanić-Grad (u daljnjem tekstu: predlagatelj/Zavod), podnio je ovom sudu 16. srpnja 2021. prijedlog radi oduzimanja prava roditeljima NH i DH na stanovanje s djecom i povjeravanja djece ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji, i to mlt. IH, rođenog **.**.2008., mlt. ZH, rođenog **.**.2012. i mlt. RH, rođene **.**.2015., a iz razloga što je, provodeći nadzor nad skrbi o djeci, utvrdio da postoji opasnost po zdravlje i život djece te je na temelju čl. 137. Obiteljskog zakona donio rješenje o žurnom izdvajanju djece izvan obitelji i smještaju djece mlt. IH i mlt. ZH na svakodnevnu skrb Centru za odgoj i obrazovanje Zajezda, a mlt. RH na svakodnevnu skrb udomiteljskoj obitelji udomiteljice SH, dok je nadležnom sudu predloženo donošenje mjere u skladu sa čl. 150.-153. Obiteljskog zakona odnosno privremeno povjeravanje djece ustanovi socijalne skrbi i udomiteljskoj obitelji. Predlagatelj je u prijedlogu naveo da je provodeći nadzor nad obitelji RH utvrdio da postoji više propusta u skrbi roditelja glede mlt. djece, da obitelj RH stanuje na adresi [adresa] u visokoj prizemnici i to nekretnini koja je nakon potresa 29. prosinca 2020. označena crvenom naljepnicom odnosno zgrada je oštećena i postoji mogućnost ugrožavanja zdravlja i života članova obitelji.

2. U predmetnom postupku Općinski sud u Velikoj Gorici, Stalna služba u Ivanić-Gradu donio je 16. srpnja 2021. privremenu mjeru posl. br. R1 Ob-228/2021-3 kojom je odlučeno da se djeca povjeravaju na svakodnevnu skrb ustanovi ili udomitelju do donošenja odluke o prijedlogu. Rješenjem suda od 1. travnja 2022. posl.br. R1 Ob- 228/2021-17 prihvaćen je prijedlog predlagatelja te je donesena mjera oduzimanja na rok do godine dana, ali je spomenuta po žalbi ukinuta rješenjem Županijskog suda u Zagrebu broj Gž Ob-658/2022-2 od 10. lipnja 2022.

3. Potom je o prijedlogu predlagatelja od 16. srpnja 2021. odlučeno rješenjem ovoga suda posl.br. R1 Ob-174/22-23 od 25. studenoga 2022. na način da je isti odbijen.

4. Povodom žalbe predlagatelja rješenjem Županijskog suda u Zagrebu posl.br. Gž Ob-48/2023-2 od 31. siječnja 2023. predmet je vraćen sudu prvog stupnja na ponovni postupak.

5. U tijeku postupka, podneskom zaprimljenim na ovome sudu 6. rujna 2023. predlagatelj je preinačio svoj prijedlog od 16. srpnja 2021. na način da je predložio da se roditelji NH i DH liše prava na roditeljsku skrb u odnosu na mlt. IH, mlt. ZH i mlt. RH. U podnesku je navedeno da u obitelji RH sve do tada izrečene mjere nisu imale minimalnog učinka, da je kod roditelja NH i DH prepoznata trajna redukcija roditeljskih kapaciteta bez mogućnosti da se isti podignu te da isti kroz prethodni period od više od dvije godine odbijaju bilo koji oblik suradnje s službom, kao i da je za mlt. IH, N i RH kao najbolji interes djece prepoznato trajno izdvajanje iz obitelji.

6. Protustrankama je dostavljen prijedlog predlagatelja te su se isti protivili prijedlogu predlagatelja kao i njegovoj preinaci odnosno da ih se liši roditeljske skrbi.

7. Rješenjem ovog suda posl.br. R1 Ob-66/2023-44 od 29. kolovoza 2024. za posebnog skrbnika mlt. djeci imenovana je DHL, djelatnica Centra za posebno skrbništvo, budući je do tada imenovana posebna skrbnica ĐH s danom 16. rujna 2024. prestala s radom u Centru za posebno skrbništvo u Zagrebu.

8. Posebna skrbnica mlt. djece zaključno se očitovala podneskom od 20. rujna 2024. na način da podržava dosadašnja očitovanja ranije posebne skrbnice te se istima pridružuje. Navela je da je iz završnog izvješća voditeljice mjere nadzora, kao i iz procjene ugroženosti djeteta, razvidno kako do tada poduzete obiteljsko – pravne mjere nisu rezultirale pozitivnim ishodom odnosno na način da su djeca sigurna u primarnoj obitelji. Navela je da su postignuti ciljevi adekvatne brige o higijeni, prehrani i održavanju prostora, kao i djelomično ciljevi o adekvatnoj brizi o školovanju djece, a što nije dostatno kako bi se rizici uklonili. Ciljevi iz područja jačanja roditeljskih kapaciteta nisu postignuti kao ni suradnja s nadležnim institucijama. Djeca su i nadalje izložena prijetnjama sigurnosti, razvojnoj ugroženosti te su minimalna postojanja roditeljskih kapaciteta, uslijed čega isti nisu u mogućnosti samostalno otkloniti rizike kojima su djeca kontinuirano izložena. Također je razvidno kako roditelji nisu stekli uvid i razumijevanje u svoje ponašanje kao roditelja, nisu razvili roditeljske vještine, a ni razumijevanje razvojnih potreba djece, nisu dosljedni u odgoju i primjeni adekvatnih odgojnih metoda, ne provode slobodno vrijeme na kvalitetan i poticajan način. Također nisu završili određenje radionice kako bi jačali roditeljske kapacitete te se nisu uključili u Obiteljski centar radi savjetovanja te su isti u otporu glede suradnje sa stručnim službama. Također se napominje kako mišljenje djece, a koje ujedno prileži spisu, nije ujedno uvijek i njihov najbolji interes te kako u konkretnom predmetu treba uzeti u obzir rizike kojima su djeca izložena i zaštiti ih. Zaključno navodi da su u primarnoj obitelji djeca kontinuirao izložena rizicima za psihički, emocionalni, zdravstveni i obrazovni razvoj, zbog čega smatra kako je prijedlog predlagatelja u interesu djece, a uzimajući u obzir privrženost djece roditeljima, njihovu emocionalnu povezanost, navodi da je mišljenja kako bi u interesu istih bilo da preko tjedna budu u organiziranom smještaju i u školi u ustanovi, a da vikende provode u primarnoj obitelji.

9. Ispitujući prijedlog, kod ovog suda provedeni su dokazi te je sud izvršio uvid i pročitana je obiteljska procjena stručnog tima CZSS od 14.7.2021. (list 4-7 spisa), zapisnik (list 8 spisa), dopis Klinike za dječje bolesti Zagreb (list 9 spisa), rješenje CZSS s procjenom ugroženosti djece (list 18-20 spisa), službene bilješke stručnih djelatnika CZSS (list 21-27 spisa), nalaz i mišljenje o težini i vrsti invaliditeta (list 29-29 spisa), medicinska dokumentacija za mlt. RH (list 30-36 spisa), dopis Dječjeg vrtića Kloštar Ivanić (list 37-40 spisa), medicinska dokumentacija za ZH (list 41-43 spisa), dopis OŠ Kloštar Ivanić (list 44-46 spisa), rješenje o pohađanju nastave po posebnom programu (list 47-49 spisa), medicinska dokumentacija za mlt. IH (list 50-55 spisa), Izvješće od OŠ o djetetu (list 57-58 spisa), dokumentacija o uporabljivosti objekta nakon potresa (list 58-68 spisa), izvanredno Izvješće voditelja mjere stručne pomoći i podrške (list 69 spisa), mjesečno Izvješće voditelja mjere uz dopise učitelja i zapisnike djelatnika CZSS (list 70-79 spisa), iskaz svjedoka IHL, FH i SH sa zapisnika od 14. prosinca 2021. (list 102-104 spisa), kombinirani nalaz i miljenje psihijatra i psihologa UH i CH (list 108-151 spisa), podnesak protustranaka s prilozima (list 179-189 spisa), podnesak posebne skrbnice djece (list 192-194 spisa), iskazi svjedokinja TH i SH sa zapisnika od 9. rujna 2022. (list 200-202 spisa), dopis Centra za odgoj i obrazovanje Zajezda s prilozima, tj. Izvješće i mišljenje psihologa za mlt. N i IH (list 203- 214 spisa), medicinska dokumentacija za mlt. RH (list 215-234 spisa), dopis dječjeg vrtića iz veljače 2022. (list 237-238 spisa), izvod iz medicinskog kartona za NH, DH (list 252-327 spisa), izvod iz medicinskog kartona pedijatrijske ordinacije za djecu (list 335-355 spisa), nalaz postojećeg stanja građevinske konstrukcije kojim se utvrđuje kategorija uporabljivosti (list 368-393 spisa), fotografije unutrašnjosti kuće obitelji DH (list 437-444 spisa), liječničku potvrdu (list 445 spisa), potvrdu Osnovne škole braće Radića od 3. ožujka 2023. za IH (list 452 spisa), potvrdu Osnovne škole braće Radića od 3. ožujka 2023. za ZH (list 453 spisa), liječničku potvrdu od 3. ožujka 2023. za IH (list 454 spisa), liječničku potvrdu od 3. ožujka 2023. za ZH (list 455 spisa), obiteljsku procjenu od 30. ožujka 2023. (list 457-481 spisa), dopis školske liječnice od 2. lipnja 2023. (list 513 spisa), dopis OŠ braće Radić od 15. lipnja 2023. (list 514 spisa), izvješće Udruge Mali princ (list 515-517 spisa), mjesečno izvješće voditelja mjere (list 518-539 spisa), iskaz vještaka dr. sc. UH i vještaka dr.sc. CH sa zapisnika od 12. srpnja 2023. (list 540-544 spisa), obiteljsku procjenu od 10. listopada 2023. (list 558-566 spisa), liječničku potvrdu za mlt. IH od 23. siječnja 2024. (list 570 spisa), liječničku potvrdu za mlt. ZH od 23. siječnja 2024. (list 571 spisa), liječničku potvrdu za mlt. RH od 23. siječnja 2024. (list 572 spisa), mišljenje ZHL (list 573 spisa), ispis ocjena mlt. IH (list 574-575 spisa), izvješće OŠ braće Radića od 15. studenoga 2023. (list 579-581 spisa), izvješće Srednje škole Ivan Švear Ivanić-Grad (list 582- spisa), e-mail dr. RHL (list 584-585 spisa), završno izvješće voditelja mjere (list 604-608 spisa), evaluacija učinka (list 609-615 spisa), pisano očitovanje KH (list 626-627 spisa), iskaz svjedoka VH sa zapisnika od 29. kolovoza 2024. (list 636-640 spisa), završno izvješće voditelja mjere na kraju provođenja mjere (list 646-647 spisa), obiteljsku procjenu od 6. rujna 2024. (list 648-672 spisa), obiteljska procjena od 9. lipnja 2025. (list 734-740 spisa), izvješće Centra za odgoj i obrazovanje Zajezda od 8. svibnja 2025. (list 726- 733 spisa), medicinska dokumentacija za DH (list 722-725 spisa) odnosno sva dokumentacija koja prileži spisu, saslušane su protustranke NH i DH te je proveden uviđaj na licu mjesta.

10. Sud je izvedene dokaze ocijenio u skladu s odredbom čl. 8. Zakona o parničnom postupku („Narodne novine“, broj 53/91, 91/92, 58/93, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 02/07, 84/08, 96/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 89/14, 70/19, 80/22, 114/22) u vezi s čl. 346. Obiteljskog zakona ("Narodne novine" broj: 103/15, 98/19, 47/20 i 156/23; dalje: ObZ) te je utvrdio da je prijedlog radi oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanja svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji osnovan, a da preinaka prijedloga učinjena podneskom od 6. rujna 2023. nije dopuštena.

11. Nije sporno da su protustranke roditelji maloljetne djece, a što i proizlazi iz dokumentacije koju je priložio predlagatelj uz svoj prijedlog.

11.1. Isto tako, nije sporno da je predlagatelj izdvojio djecu iz obitelji protustranaka žurnom mjerom izdvajanja i smještaja izvan obitelji. Rješenjem Općinskog suda u Velikoj Gorici posl.br. R1 Ob-141/2025-3 od 19. svibnja 2025. na rok od trideset dana produljena je mjera izrečena pravomoćnim Rješenjem ovog suda posl.br. R1 Ob-104/2025-5 od 22. travnja 2025. kojim je skrb o djeci privremeno povjerena ustanovi - Centru za odgoj i obrazovanje Zajezda na razdoblje od trideset dana odnosno zaključno do 22. svibnja 2025. te su roditeljima određeni osobni odnosi sa djecom prema prethodnom dogovoru s ustanovom i u skladu sa kućnim redom ustanove.

12. Nadalje je predlagatelj 10. lipnja 2025. podnio prijedlog radi privremene mjere koja će biti na snazi do pravomoćnog okončanja ovog postupka, a kojom će se djeca DH, kao i do sada, povjeriti na svakodnevnu skrb COO Zajezda, obzirom bi povratkom istih u obitelj zdravlje i dobrobit maloljetne djece bilo ozbiljno ugroženi.

12.1. Ovaj sud donio je dana 13. lipnja 2025. rješenje posl.br. R1 Ob-66/2023- 63 kojim se mlt. IH, mlt. ZH i mlt. RH i nadalje povjeravaju na svakodnevnu skrb Centru za odgoj i obrazovanje Zajezda, Budinšćina, Zajezda 31, a koja privremena mjera ostaje na snazi do pravomoćnog okončanja ovog postupka ili do drugačije odluke suda.

13. Uvidom u nalaz i mišljenje vještaka dr. UH i dr. CH od 28. veljače 2022. utvrđeno je da je NH osoba sniženih kognitivnih sposobnosti, propisivana joj je farmakoterapija za simptomatiku iz anskiozno- depresivnog okvira te je sklona slijediti svog supruga u manipulativnim reakcijama, dok je kod DH utvrđen jasno opozicioni, agresivni stav spram postupanja institucija, neobjektivni uvid u vlastitu odgovornost i potrebe djece. Svojim opozicionim djelovanjem i agresivnim predznakom djelovanja pokazuje manjkavost svojih roditeljskih potencijala, nemogućnost prepoznavanja potreba djece, a time niti udovoljavanja njihovim potrebama. Radi toga su njihovi roditeljski kapaciteti reducirani do razine da isti nisu u mogućnosti prepoznati potrebe i teškoće svoje djece, a time niti djelovati na rješavanju istih. U odnosu na djecu, za mlt. IH je utvrđeno da isti funkcionira na granici umjerene do lake retardacije, mlt. N je na granici lake mentalne retardacije, a mlt. RH ima dijagnozu specifični miješani razvojni poremećaj. Radi toga su vještaci dali suglasno mišljenje kako je u interesu djece da ista budu povjerena udomiteljskoj obitelji ili odgovarajućoj ustanovi.

14. Na ročištu koji je ovaj sud održao 12. srpnja 2023. saslušani su vještaci dr.sc. UH i dr.sc. CH koji su u cijelosti ostali kod nalaza i mišljenja. U bitnome su naveli da se radi o troje djece koji su nedvojbeno djeca s teškoćama u razvoju i kao takva potrebita različitih intenzivnih tretmana i brige o zdravlju, a da roditelji DH nemaju dostatnih kapaciteta kako za uočavanje tih teškoća tako i za brigu o zdravlju, osnovnim potrebama djece svakodnevnog zbrinjavanja. Budući je nalaz i mišljenje izrađen u okviru prijedloga za oduzimanje prava stanovanja roditelja sa mlt. djecom, valja istaknuti da su vještaci naveli da bi za dvoje mlađe djece lišenje roditeljske skrbi bilo prihvatljivo ukoliko roditelji ne bi dali suglasnost da djeca i dalje budu smještena u udomiteljskoj obitelji odnosno ustanovi, s obzirom na pravo djece na bolji život i prava od onih koje sada imaju, a u odnosu na mlt. IH naveli su kako bi isti sada trebao krenuti u srednju školu, da bi zanimanje pomoćnog vrtlara odgovaralo njegovim odlikama te da bi takvo obrazovanje mogao postići smještajem u nekoj od ustanova koje imaju takvo zanimanje.

15. Na ročištu održanom 29. kolovoza 2024. saslušana je svjedokinja AH, vanjska suradnica Hrvatskog zavoda za socijalni rad, Područni ured Ivanić- Grad, koja je navela da je bila voditeljica mjere intenzivne stručne pomoći i nadzora u obitelji od 5. veljače do 5. kolovoza 2024., koja mjera je bila izrečena kako bi se otklonili rizici u obitelji za dobrobit djece, a da su ciljevi bili da se postignu adekvatni uvjeti u pogledu higijene, odjeće i prehrane za djecu, kao i da se ojačaju roditeljski kapaciteti i postigne suradnja roditelja s nadležnim institucijama. Iskazala je da je prvotni cilj što se tiče higijene, prostora i prehrane djece postignut za vrijeme trajanja mjere, no da ostali ciljevi u pogledu jačanja roditeljskih kompetencija i suradnje nisu postignuti. Nadalje je iskazala da nije postignut cilj da se zatraži inkluzivni dodatak, da roditelji pristupe obiteljskom centru, kao niti program za jačanje roditeljskih kapaciteta i uključivanje N u Udrugu Mali princ te da ne vidi svrhu nastavka takve mjere jer da misli da ti ciljevi ne bi bili postignuti ni daljnjim izricanjem budući su roditelji bili suradni na formalnoj razini i komunikacija je bila dobra kada bi govorila one stvari koje su bile pozitivne, međutim, postojao je otpor kada bi spominjala obveze koje su trebali ispuniti. Također je navela da bi negativna strana u slučaju izdvajanja djece iz obitelji bila ta što bi djeca ponovo morala započeti postupak odlaska iz obitelji i fizičkog razdvajanja od roditelja kojima su privrženi, da je tu i emotivna toplina djece i roditelja gdje djeca ne bi mogla svaki dan vidjeti roditelje, a da bi pozitivna strana izdvajanja bila ta što bi djeca dobila sve obuhvatnije usluge za njihov psihofizički razvoj, u prvom redu obrazovanje, kvalitetnije provođenje slobodnog vremena u smislu više sadržaja, kao i više interakcije sa svojim vršnjacima.

16. Protustranke su također saslušane u tijeku postupka te iz iskaza DH od 18. svibnja 2023. proizlazi da je obitelj živjela u kući na adresi [adresa], za koju kuću je utvrđeno da je uporabljiva uz određene popravke koje sam vrši, da djeca žive gore na katu koji ima grijanu peć, a da su on i žena u prizemlju gdje su također stavili grijanu peć. Naveo je da je samo IH imao ranije zdravstvene probleme, dok su se kod ostale djece ti problemi počeli pojavljivati kada su vraćena iz udomiteljstva. Naveo je da N i IH redovno pohađaju školu, da AH ide u malu školu i u Mali princ. Istaknuo je da, kada je u kući, zajedno sudjeluje kod pisanja zadaća i radnih zadataka za djecu, a da, kada izvrše sve zadaće, da im dopusti da vrijeme provedu na laptopu i mobitelu. Naveo je da imaju i domaće životinje i da IH voli pomagati u tim poslovima oko životinja. Nadalje je naveo kako AH uzima terapiju u smislu propisanih tableta, za koje se nije mogao sjetiti kako se zovu, da N i IH idu zajedno s majkom kod doktorice RHL u [adresa] i da je ona rekla da je sve u redu i da se lijepo oporavljaju. Istaknuo da su im djeca uzeta samo zbog crvene naljepnice i da smatra da dalje nema razloga da se djeca oduzimaju jer da se takvim postupanjima samo straši djecu. Također je naveo da im nije rečeno da trebaju ići na neke radionice te da smatra da to nije niti potrebno jer da ima dovoljno godina i iskustva da zna kako se djeca odgajaju.

17. NH je na ročištu 18. svibnja 2023. iskazala da je ona cijeli dan doma i da je tako više uključena u cjelokupnu skrb, s obzirom da je DH zaposlen. Nadalje je navela da AH svaki dan uzima terapiju i nosi naočale, a da joj nije rečeno da bi se IH i N morali negdje dodatno uključiti, osim što bi doma trebali više raditi vezano za učenje i čitanje. Navela je da IH cijelo vrijeme ide u školu u jutarnjoj smjeni, a N jedan tjedan ujutro, a jedan tjedan popodne te da AH ide u malu školu i to jedan tjedan tri puta, a drugi tjedan dva puta, kao i da ide u Mali princ na terapije. Navela je da većinom ona odlazi na informacije i roditeljske sastanke, da je kod doktorice opće prakse bila s IH kada je bio bolestan, a vezano uz odlaske u Kukuljevićevu, da joj je doktorica LH rekla da se javljaju po potrebi, kao i da IH terapiju uzima po potrebi. U odnosu na Dominikovo stanje, iskazala je da se isto popravilo i u Zajezdi, a doma još i više, tako da od kada je kod kuće, više uopće ne pije tablete. Navela je da N ne pije nikakve tablete i da je njegovo zdravstveno stanje u redu.

17.1. Na ročištu održanome 11. lipnja 2024. protustranka NH izjavila je da se protivi prijedlogu za lišenje roditeljske skrbi, ali da je, uslijed promijenjenih obiteljskih okolnosti, teške bolesti njezinog supruga DH koji ima zloćudni rak debelog crijeva, problema sa srcem i žilama i boluje od rujna prošle godine, sada suglasna da djeca budu smještena u ustanovi i da ih ona posjećuje, sve dok je situacija takva. Posebno je istaknula da ona djecu posjećuje svaku nedjelju, da joj se ista čine dobro, ali da izražavaju želju da povratkom kući.

18. Iz mišljenja djece od 29. kolovoza 2022. utvrđeno je da je mlt. AH bila zadovoljna kod udomiteljice i da bi tamo ostala, ali da bi htjela da joj mama češće dođe u posjetu i da bi voljela ići kod mame i tate za vikend, mlt. IH naveo je da mu fale roditelji, ali i da su u COO Zajezda svi dobri i da tamo ima prijatelje, kao i da ne zna zašto je u ustanovi jer su se roditelji super brinuli za njih, kuhali su, čistili, vodili ih kod doktora, pomagali oko škole, dok je mlt. N naveo da mu je dobro u COO Zajezda, ali da mu fale roditelji i da bi išao doma.

19. Ovaj sud je 19. travnja 2024. proveo uviđaj u [adresa] kojemu su pristupili sudski psiholog ĆH i protustranke, dok je 22. travnja 2024. stručna suradnica Općinskog suda u Velikoj Gorici ĆH, mag. psych. obavila razgovor s mlt. AH i mlt. IH te je zaključila da roditelji DH nemaju uvid u teškoće i potrebe mlt. djece te da smatraju da je zadovoljavanje osnovnih stambenih i životnih uvjeta dovoljno da bi se njihova djeca adekvatno razvila. Pritom zanemaruju njihove zdravstvene, obrazovne i socijalne potrebe što se odražava na funkcioniranje djece u okolini, istovremeno ne imajući u vidu buduće teškoće s kojima će se djeca radi istoga potencijalno susretati tijekom odrastanja. Obitelj je emocionalno povezana i funkcionira na način da su osnovne potrebe za hranom, smještajem i higijenom većinom adekvatno zadovoljene te je vidljiva međusobna briga i potreba da se zaštićuju, a čime se šteti maloljetnoj djeci i njihovom napretku. Smatra da bi pravilnom strukturom, socijalizacijom i zdravstvenom njegom te radom na teškoćama vezanim za savladavanje školskog gradiva djeca u strukturiranoj okolini imala više mogućnosti za napredak i postizanje kompetencija za samostalan život i funkcioniranje u društvu.

20. Uvidom u posljednje dostavljenu sveobuhvatnu obiteljsku procjenu od 9. lipnja 2025. utvrđeno je da Zavod u obitelji intenzivno postupa od srpnja 2020. godine, po anonimnoj prijavi o zanemarivanju mlt. djece te da su NH i ŠH u više navrata izricane mjere obiteljsko-pravne zaštite - mjera stručne pomoći i potpore u ostvarivanju roditeljske skrbi, mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu, žurna mjera izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji. U obitelji se intenzivnije postupa po saznanju o narušenom zdravstvenom stanju DH. Obitelji je od strane službe omogućena pomoć u vidu priznavanja prava na jednokratnu naknadu, suradnje s Gradskim društvom Crvenog križa kroz osiguravanje paketa hrane, suradnje sa župom u osiguravanju savjetodavne podrške te, prema mogućnostima, financijske podrške, suradnje s liječnicom obiteljske medicine i patronažnom službom. Unatoč navedenome, rizici za djecu nisu smanjeni. Obzirom se u obitelji DH nalazi troje djece narušenog zdravstvenog stanja koje zahtjeva pojačanu zdravstvenu skrb te su djeca u odnosu na kronološku dob različitih razvojnih, odgojnih i obrazovnih potreba, potrebno je, za pravilno odrastanje, osigurati stabilno, podržavajuće i stimulirajuće obiteljsko okruženje, što roditelji aktualno nisu u stanju osigurati te je provedenim postupkom procjene ugroženosti prava i dobrobiti djeteta procijenjena značajna opasnost za zdravije i dobrobit mlt. djece JH, N i AH, slijedom čega je dana 8. travnja 2025. roditeljima izrečena žurna mjera izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji. Djeca su smještena u Centar za odgoj i obrazovanje Zajezda, Budinščina. Lista za procjenu razvojnih rizika za djecu mlt. JH, N i AH pokazuje da postoji visoka razina rizika, da je dijete izrazito razvojno ugroženo. Postoji veći broj značajnih okolnosti srednjeg ili visokog intenziteta kod roditelja i/ili u obitelji koje ugrožavaju djetetov psihofizički i socijalni razvoj. Prisutni su ponašajni i ostali znakovi da je razvoj djeteta srednje ili intenzivno ugrožen. Potrebne su intenzivne intervencije i mjere obiteljsko-pravne zaštite (moguć i prijedlog za oduzimanje prava roditeljima na stanovanje s djetetom) koje će žurno otkloniti ili umanjiti razvojne rizike po dijete. Lista za procjenu roditeljskih snaga ukazuje na postojanje minimalnih roditeljskih snaga koje ne mogu ublažiti postojeće rizike. Zaključno je navedeno da su mlt. IH, N i RH djeca s višestrukim poteškoćama u razvoju slijedom čega kod istih i nadalje postoje uvećane razvojne, obrazovne i zdravstvene potrebe, koje roditelji NH i DH, uslijed nedostatnih roditeljskih kapaciteta, ali i aktualno ozbiljno narušenog zdravstvenog stanja DH, nisu u stanju zadovoljiti. Praćenjem obiteljskih prilika po žurnoj mjeri izdvajanja i smještaja djece izvan obitelji dobiva se podatak o pogoršanju zdravstvenog stanja DH koji se do 7. lipnja 2025. ponovno nalazio na bolničkom liječenju u KB Dubrava, kao i o pogoršanju zdravstvenog stanja NH u vidu oscilacija krvnog tlaka i pogoršanja psihičkog stanja slijedom čega je propisana farmakoterapija od strane psihijatra te preporučeno psihološko testiranje. Nadalje, iz uvida u liječničke kartone djece NH, koje je služba dobila tek po provedenoj žurnoj mjeri izdvajanja djece, utvrđeno je da je i neposredno prije izrečene mjere zdravstveno stanje djece bilo narušeno, majka NH nije znala pojasniti zašto je s mlt. IH došla na pregled psihijatra, dok mlt. N mlt. RH nije dovela na kontrolni pregled kod liječnice obiteljske medicine, već je došla sama, iz čega proizlazi zanemarivanje zdravstvenih potreba djece. Navodi se da je obitelj NH u dugotrajnom tretmanu Hrvatskog zavoda za socijalni rad, uslijed kontinuirane izloženosti djece rizicima koji prijete njihovom pravilnom psiho-fizičkom i socio-emocionalnom rastu i razvoju. Prethodno izrečene mjere obiteljsko-pravne zaštite u obitelji NH nisu polučile rezultatom odnosno nisu ublažile rizike po pravilan psiho-fizički socio-emocionalni rast i razvoj djece, uslijed nesuradnje roditelja i neizvršavanja obveza koje su bile određene rješenjem o mjeri. Stav Stručnog tima je, a sukladno provedenom postupku sveobuhvatne obiteljske procjene obitelji NH, kako je primarni interes mlt. IH, N i RH osigurati stabilno i poticajno okruženje izvan vlastite obitelji u kojem bi bile zadovoljene sve njihove potrebe, a što je iznad interesa roditelja da ostvaruju roditeljsku skrb u dijelu svakodnevne brige i skrbi. U slučaju eventualnog povratka u obitelj, za djecu RH i nadalje je prisutna visoka razina razvojne ugroženosti, uz nedostatne roditeljske snage i kapacitete uslijed čega roditelji nisu u mogućnosti samostalno otkloniti rizike kojima su djeca kontinuirano izložena. Sukladno članku 171. st. 3. Obiteljskog zakona procjena je stručnog tima da roditelj ne poštuje mjere, odluke i upute koje je radi zaštite prava i dobrobiti djeteta prethodno donio Hrvatski zavod za socijalni rad ili sud. Sukladno članku 171. st. 4. Obiteljskog zakona procjena je stručnog tima da bi povratkom u obitelj mlt. djeci RH bio ugrožen život, zdravlje i dobrobit. Sukladno članku 171. st. 5. Obiteljskog zakona procjena je stručnog tima kako roditelji zbog svojih mentalnih i zdravstvenih ograničenja, nisu u mogućnosti preuzeti skrb o mit. djeci. Mišljenje je svih članova stručnog tima kako aktualno poduzimanje blažih mjera u obitelji ne bi bilo svrsishodno i u najboljem interesu maloljetne djece te kako je roditelje NH i DH potrebno lišiti prava na roditeljsku skrb, a da je za vrijeme trajanja postupka djeci potrebno osigurati stabilnu okolinu za rast i razvoj što je moguće na način da se privremenom mjerom svakodnevna skrb o djeci povjeri Centru za odgoj i obrazovanje Zajezda.

21. Iz izvješća Centra za odgoj i obrazovanje Zajezda od 8. svibnja 2025. proizlazi da se svo troje djece vrlo brzo prilagodilo na život u ustanovi, da su vrlo dobro prihvaćeni od strane drugih korisnika, da se i oni vrlo rado druže s ostalima te da se drže kućnog reda. Svo troje korisnika treba podsjećati na brigu o osobnoj higijeni i presvlačenju, no i na tom području je u ovih mjesec dana vidljiv napredak. Navedeno je i da majka svaki vikend dolazi u posjetu sukladno dogovoru s ustanovom.

22. Odredbom članka 155. stavak 1. Obiteljskog zakona propisano je da će sud u izvanparničnom postupku rješenjem roditelju oduzeti pravo na stanovanje s djetetom te će svakodnevnu skrb o djetetu povjeriti drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi: 1. na temelju obiteljske procjene Hrvatskog zavoda za socijalni rad da djetetu ostankom ili povratkom u obitelj prijeti opasnost za život, zdravlje i razvoj ili 2. kad se nisu dogodile planirane promjene u obitelji iz prethodno određenih mjera za zaštitu djeteta.

23. Na osnovu provedenih dokaza utvrđeno je da protustranke nemaju uvid u teškoće i potrebe mlt. djece te da smatraju da je zadovoljavanje osnovnih stambenih i životnih uvjeta dovoljno. Pritom zanemaruju njihove zdravstvene, obrazovne i socijalne potrebe što se održava na njihovo funkcioniranje, posebno uzimajući u obzir da je riječ o djeci višestrukim poteškoćama u razvoju. Naime, maloljetna djeca stranaka zahtijevaju poseban angažman i svakodnevnu brigu u svim radnjama i nadzor. Protustranke kao roditelji zanemarili su osnovne zdravstvene, obrazovne i socijalne potrebe djece, zbog čega su djeca i izmještena iz njihove obitelji.

23.1. Iz provedenog postupka proizlazi da je u trenutnim okolnostima razina rizika za djecu visoka što znači da su djeca izrazito razvojno ugrožena i da su potrebne intenzivne intervencije i mjere obiteljsko-pravne zaštite, dok, s druge strane, djeci je u ustanovi osigurana primjerena skrb i osigurani su uvjeti za zadovoljavanje svih potreba.

23.2. Nadalje, kod protustranaka nisu utvrđene sposobnosti da preuzmu svakodnevnu skrb o djeci imajući u vidu poteškoće s kojima se oboje suočavaju u osobnom funkcioniranju koje ih ograničavaju u njihovoj ulozi kao roditelja, posebice promijenjene okolnosti u odnosu na oca DH koji je sada izrazito lošeg fizičkog i psihičkog stanja (dekompenzirana ciroze jetre sa encefalopatijom, dijabetesa, arterijske hipertenzije, adenokarcinom) te da je i zdravstveno stanje majke NH pogoršano (oscilacije krvnog tlaka i pogoršanje psihičkog stanja).

24. Analizirajući provedene dokaze, ocijenjeno je kako je u interesu maloljetne djece da budu izdvojeni iz obitelji odnosno od protustranaka i da budu povjereni na svakodnevnu skrb ustanovi gdje su smješteni, a u skladu s prvim prijedlogom predlagatelja.

25. Izdvajanje djece iz obitelji kroz oduzimanje roditeljima prava na stanovanje s djecom predstavlja ozbiljno miješanje u privatni život osobe i potencijalno može proizvesti ozbiljne posljedice. Ova mjera je, međutim, u konkretnom slučaju, nužna radi zaštite zdravlja i dobrobiti djece i njezina nužnost utvrđuje se u skladu s odredbama članka 8. stavka 2. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda ("Narodne novine - Međunarodni ugovori" broj 18/97.,6/99. - pročišćeni tekst, 8/99., 14/02.,1/06. i 2/10.).

26. Slijedom svega navedenoga, po ocjeni suda ispunjene su pretpostavke iz odredbe čl. 155. st. 1. i 2. Obiteljskog zakona, stoga je protustrankama kao roditeljima oduzeto pravo na stanovanje sa maloljetnom djecom te su roditelji lišeni prava na svakodnevnu skrb o maloljetnoj djeci i odlučeno je kao pod toč. I. izreke ovog rješenja.

27. Prema odredbi čl. 158. st. 1. Obiteljskog zakona mjere oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanje svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi određuje se u trajanju do godine dana.

27.1. U skladu sa citiranom odredbom ova mjera oduzimanja prava protustrankama kao roditeljima da žive s maloljetnom djecom i lišenja prava na svakodnevnu skrb o maloljetnoj djeci određena je na vrijeme do godine dana toč. V. izreke ovog rješenja.

28. Odredbom čl. 157. st. 1. Obiteljskog zakona propisano je da će sud rješenjem o oduzimanju prava na stanovanje s djetetom i povjeravanju svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi odlučiti o smještaju djeteta i ostvarivanju osobnih odnosa s djetetom odnosno o nadzoru nad ostvarivanjem osobnih odnosa s djetetom ili zabrani ostvarivanja osobnih odnosa ako je to potrebno i ako to predlažu dijete, roditelj ili centar za socijalnu skrb.

28.1. Sud je odredio smještaj djeteta kao u rješenju poslovni broj R1 Ob- 104/2025-5 od 22. travnja 2025., a koje je postalo pravomoćno 3. svibnja 2025., rješenju poslovni broj R1 Ob-141/2025-3 dana 19. svibnja 2025. te rješenju posl.br. R1 Ob-66/2023-63 od 13. lipnja 2025. kojima se djeca privremeno povjeravaju na svakodnevnu skrb Centru za odgoj i obrazovanje Zajezda, a koje je na snazi i u trenutku donošenja ove odluke.

28.2. Ostvarivanje osobnih odnosa protustranaka kao roditelja sud je odredio smatrajući da su određeni osobni odnosi primjereni konkretnim okolnostima i održavanju emocionalne veze između roditelja i maloljetne djece, i to kao u rješenju poslovni broj R1 Ob-104/2025-5 od 22. travnja 2025., a koje je postalo pravomoćno 3. svibnja 2025., rješenju poslovni broj R1 Ob-141/2025-3 dana 19. svibnja 2025. te rješenju posl.br. R1 Ob-66/2023-63 od 13. lipnja 2025. kojima se djeca privremeno povjeravaju na svakodnevnu skrb Centru za odgoj i obrazovanje Zajezda, a koje je na snazi i u trenutku donošenja ove odluke.

28.3. Slijedom navedenoga, odlučeno je kao u točkama II. i III. izreke ovog rješenja.

29. Za vrijeme trajanja mjere roditelji imaju sva prava i dužnosti u ostvarivanju roditeljske skrbi o djeci, osim prava na stanovanje s djecom i s tim u vezi na svakodnevnu skrb o djeci (čl. 162. st. 1. Obiteljskog zakona), pa je odlučeno kao u točki IV. izreke rješenja.

30. Odredbom čl. 157. st. 2. Obiteljskog zakona propisano je da će sud rješenjem iz stavka 1. ovoga članka obvezati roditelja da obavještava nadležni centar za socijalnu skrb o svakoj promjeni adrese stanovanja.

30.1. Slijedom navedenoga, odlučeno kao u točki VI. izreke rješenja.

31. Odluka iz točke VII. izreke rješenja da žalba ne odgađa izvršenje rješenja donesena je primjenom odredbe članka 489. stavak 3. Obiteljskog zakona.

32. U odnosu na preinaku prijedloga, valja reći da je predlagatelj prvotno podnio prijedlog za izricanje mjere oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanja svakodnevne skrbi o djetetu iz čl. 155.-163. Obiteljskog zakona, a da je tijekom postupka podnio prijedlog za preinaku kojim se traži izricanje mjere lišenja roditeljske skrbi iz čl. 170.-177. Obiteljskog zakona.

32.1. Predlagatelj ima pravo podnijeti prijedlog za određenu mjeru za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta iz Obiteljskog zakona, što je i učinio svojim prijedlogom od 16. srpnja 2021. Međutim, ako bi se u tijeku postupka ukazala potreba za težom mjerom (primjerice lišenje roditeljske skrbi umjesto oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanja svakodnevne skrbi o djetetu), nije procesno ispravno jednostavno preinačiti postojeći prijedlog na težu mjeru. Navedeno iz razloga što se ne radi o istovrsnim mjerama različitog intenziteta, već o različitim mjerama s različitim zakonskim pretpostavkama i posljedicama. Lišenje roditeljske skrbi kao trajna i najteža mjera za zaštitu prava i dobrobiti djece iz Obiteljskog zakona pretpostavlja ispunjenje strožih pravnih i činjeničnih pretpostavki, a za njezino izricanje mora postojati zasebna i jasno obrazložena pravna osnova. Dakle, predlagatelj je imao mogućnost pokrenuti novi, odvojeni postupak za lišenje roditeljske skrbi, temeljem novih činjenica i okolnosti, ako su se u međuvremenu one promijenile ili dodatno pogoršale. Mjeru lišenja roditeljske skrbi moguće je izreći u posebnom postupku, na temelju izričitog, samostalnog i obrazloženog prijedloga ovlaštenog predlagatelja. Preinaka postojećeg prijedloga tijekom postupka u takvu mjeru nije procesno dopuštena, budući da bi time došlo do promjene predmeta postupka.

32.2. Posebno se ističe da je tijekom ovog postupka izvođenje dokaza bilo usmjereno na ocjenu opravdanosti blaže mjere – oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanja svakodnevne skrbi o djetetu te su izvođeni dokazi vještačenja, saslušani su vještaci, voditeljica mjere intenzivne stručne pomoći i nadzora u obitelji, protustranke, pribavljeno je mišljenje djece, kao i ostali dokazi – svi u kontekstu blaže mjere, pa i u tom smislu preinaka prijedloga na strožu mjeru nije procesno dopuštena. Sud ne može odlučivati o primjeni najstrože mjere za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta – lišenja roditeljske skrbi – na temelju činjenica koje su utvrđivane u okviru blaže mjere.

33. Također valja reći da mjera lišenja roditeljske skrbi, kao krajnja i najteža mjera, zahtijeva zaseban postupak i jasno obrazložene razloge, uz dokaze koji ukazuju na to da nijedna blaža mjera ne bi bila dovoljna za zaštitu prava djeteta.

33.1. Imajući navedeno u vidu, ističe se da je postupak radi lišenja prava na roditeljsku skrb složen i posebno osjetljiv s aspekta prava na poštivanje obiteljskog života protustranaka kao roditelja zajamčenog odredbom članka 8. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda ("Narodne novine - Međunarodni ugovori", broj 18/97, 6/99 - pročišćeni tekst, 8/99, 14/02 i 1/06, dalje u tekstu: EKLJP) i članka 35. Ustava Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 56/90, 135/97, 113/00, 28/01, 76/10 i 5/14, dalje u tekstu: Ustav), ali i s aspekta obveze države da u okolnostima konkretnog slučaja osigura ostvarivanje najboljih interesa djece u skladu s odredbom članka 3. Konvencije o pravima djeteta ("Narodne novine - Međunarodni ugovori", broj 12/92, dalje u tekstu: Konvencija) imajući na umu i načelnu zabranu odvajanja djece od roditelja u skladu s odredbom članka 9. Konvencije koje je dopušteno samo iznimno, i to uz uvažavanje najboljeg interesa djece.

34. Lišenjem prava na roditeljsku skrb sud se kao tijelo javne vlasti na sasvim izravan i vrlo ozbiljan način miješa u pravo protustranaka na njihov obiteljski život jer je smisao ove mjere potpuno onemogućiti roditelja u njegovoj skrbi za djecu kada je njegovo postupanje štetno za djecu i kada je to nužno za zaštitu najboljih interesa djece jer je najbolji interes djece temeljno načelo u pitanju odlučivanja o pravima djeteta. Određivanje takve mjere je, međutim, prihvatljivo jedino ukoliko je nužno, pa je u tom smislu u ovom postupku potrebno naći pravičnu ravnotežu između pojedinačnog interesa protustranaka kao roditelja, s jedne strane i interesa države da zaštiti najbolji interes djece, s druge strane. Pritom valja imati na umu da se ova krajnja mjera ograničavanja roditelja na ostvarivanje prava na roditeljsku skrb određuje u slučajevima u kojima aktivnosti i mjere svih nadležnih tijela prema roditelju nisu polučile rezultat koji bi zadovoljio zahtjeve najboljeg interesa djeteta jer određivanje ove mjere znači da roditelji doista ne izvršavaju sadržaj roditeljske skrbi na način na koji su dužni to činiti. U tom smislu lišenje prava na roditeljsku skrb nije sankcija roditelju nego mjera kojom se štiti najbolji interes i dobrobit djeteta.

35. Iz sadržaja spisa proizlazi da je sam predlagatelj prvotno predložio određivanje mjere oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanja svakodnevne skrbi o djetetu, dok je podneskom zaprimljenim na ovome sudu 6. rujna 2023. preinačio svoj prijedlog na način da je predložio da se roditelji NH i DH NH liše prava na roditeljsku skrb u odnosu na mlt. IH, mlt. ZH i mlt. RH, navodeći da novonastale okolnosti opravdavaju strožu intervenciju.

36. S obzirom na navedeno, valja reći da se Obiteljski zakon temelji, između ostalih, i na načelu razmjerne i najblaže intervencije u obiteljski život (članak 7.) prema kojem su mjere kojima se zadire u obiteljski život prihvatljive ako su nužne te se njihova svrha ne može uspješno ostvariti poduzimanjem blažih mjera uključujući i preventivnu pomoć odnosno potporu obitelji. U vezi s mjerama za zaštitu prava i dobrobiti djeteta ovo je načelo detaljnije razrađeno u odredbi članka 128. Obiteljskog zakona koja tijelu koje provodi postupak prilikom izbora mjere prikladne za zaštitu prava i dobrobiti djeteta nameće obvezu voditi računa da se odredi ona mjera kojom se najmanje ograničava pravo roditelja na ostvarivanje skrbi o djetetu, ako je takvom mjerom moguće zaštiti prava i dobrobit djeteta.

37. Odredbom čl. 158. Obiteljskog zakona propisano je da se mjera oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanje svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi određuje u trajanju do godine dana. Sud može u izvanparničnom postupku na prijedlog djeteta, roditelja ili Hrvatskog zavoda za socijalni rad produljiti trajanje ove mjere za najviše još jednu godinu, a nakon toga mjera iznimno može trajati do pravomoćnog okončanja sudskog postupka pokrenutog radi nadomještanja pristanka za posvojenje djeteta, odnosno postupka radi lišenja prava na roditeljsku skrb te imenovanja skrbnika. Hrvatski zavod za socijalni rad će najkasnije trideset dana prije isteka vremena iz stavaka 1. i 2. članka podnijeti sudu završno izvješće o djetetu i roditelju kojemu je oduzeto pravo na stanovanje s djetetom. Sud može u izvanparničnom postupku na prijedlog djeteta, roditelja ili Hrvatskog zavoda za socijalni rad ukinuti mjeru oduzimanja prava na stanovanje s djetetom i povjeravanja svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi prije isteka vremena iz stavaka 1. i 2. članka, ako prema izvješću Hrvatskog zavoda za socijalni rad prestanu postojati razlozi zbog kojih je mjera određena.

37.1. Tek ako se utvrdi da ni ova mjera nije polučila željene rezultate koji bi bili u skladu s najboljim interesom djece, moglo bi se utvrđivati jesu li ispunjene pretpostavke za određivanje predmetne najstrože mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta u skladu s odredbama članaka 170. i 171. Obiteljskog zakona i ova najstroža mjera kojom se zadire u obiteljski život nužna za zaštitu najboljeg interesa djece.

38. Na navode predlagatelja da do sada izricane mjere obiteljsko-pravne zaštite u konkretnom slučaju nisu polučile uspjehom, ističe se da je tijekom ovog postupka vidljiv manji pomak u njihovom pristupu, a što proizlazi iz navoda voditeljice mjere da je prvotni cilj što se tiče higijene, prostora i prehrane djece postignut za vrijeme trajanja mjere, no da ostali ciljevi u pogledu jačanja roditeljskih kompetencija i suradnje nisu postignuti, zaključka stručne suradnice suda da je obitelj emocionalno povezana i da funkcionira na način da su osnovne potrebe za hranom, smještajem i higijenom većinom adekvatno zadovoljene te da je vidljiva međusobna briga i potreba da se zaštićuju, konačnog prijedloga posebne skrbnice da bi u interesu mlt. djece bilo da preko tjedna budu u organiziranom smještaju i u školi u ustanovi, a da vikende provode u primarnoj obitelji uzimajući u obzir privrženost djece roditeljima, njihovu emocionalnu povezanost, iskaza protustranaka, ali i mišljenja mlt. djece.

39. Sukladno svemu navedenome, po ocjeni suda ispunjene su pretpostavke iz odredbe čl. 155. st. 1. i 2. Obiteljskog zakona, stoga je protustrankama, kao roditeljima, oduzeto pravo na stanovanje sa maloljetnom djecom te su roditelji lišeni prava na svakodnevnu skrb o maloljetnoj djeci, dok preinaka prijedloga učinjena podneskom od 6. rujna 2023. nije dopuštena. Slijedom navedenoga, odlučeno je kao pod toč. VIII. izreke ovog rješenja.

Velika Gorica, 2. srpnja 2025.

Sudac:

Martina Grdić

Uputa o pravnom lijeku

Protiv ovog rješenja dopuštena je žalba nadležnom županijskom sudu. Žalba se podnosi putem ovog suda, pismeno u 3 primjerka u roku od 3 dana od dana primitka ovoga rješenja.

Žalba protiv ovog rješenja ne odgađa njegovu ovrhu (čl. 489. st. 3. Obiteljskog zakona).

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu