Baza je ažurirana 10.08.2025. 

zaključno sa NN 84/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

NN 84/2025 (28.5.2025.), Presuda Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, poslovni broj: Usoz-148/2023-9 od 29. travnja 2025.

VISOKI UPRAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

1127

PRESUDA

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda dr. sc. Sanje Otočan, predsjednice vijeća, Senke Orlić-Zaninović, Blanše Turić, Snježane Horvat-Paliska i Kristine Senjak Krunić, članica vijeća uz sudjelovanje više sudske savjetnice – specijalistice Ivane Mamić Vuković, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta u povodu obavijesti DB iz [adresa], OIB: [osobni identifikacijski broj], na sjednici vijeća održanoj 29. travnja 2025.

presudio je

Ukida se Odluka o držanju domaćih životinja na području Općine Križ (»Glasnik Zagrebačke županije«, 5/23.).

Obrazloženje

1. DB iz [adresa] podnio je ovom Sudu obavijest o nezakonitosti Odluke o držanju domaćih životinja na području Općine Križ (»Glasnik Zagrebačke županije«, 5/23.; u daljnjem tekstu: Odluka).

2. Podnositelj navodi da iz zakonskih odredaba na temelju kojih je donesena osporena Odluka ne proizlazi ovlast predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave na donošenje općeg akta kao što je osporeni. Ističe da ne postoji nijedan zakonski propis na temelju kojega bi bilo dopušteno donijeti odluku kao što je osporena Odluka. Obavijesti prilaže rješenje Jedinstvenog upravnog odjela, Odsjeka za financije, komunalno gospodarstvo i gospodarstvo Općine Križ, klasa: UP/I-363-04/22-01/26, urbroj: 238-16-05-02-22-11 od 21. studenoga 2022. o uvjetima držanja domaćih životinja, kojim je podnositelju, na temelju (ranije) Odluke o uvjetima držanja domaćih životinja na području Općine Križ (»Glasnik Zagrebačke županije«, 16/10.), naloženo određeno postupanje. Dostavlja i rješenje Državnog inspektorata, Područnog ureda Zagreb, Službe poljoprivredne inspekcije, klasa: UP/I-320-02/22-04/12, urbroj: 443-02-05-22-1 od 30. studenoga 2022., kojim su mu također naložene određene mjere. Navodi razloge zbog kojih smatra nezakonitim rješenje javnopravnog tijela od 21. studenoga 2022. Smatra da su mu osporenom Odlukom i priloženim pojedinačnim aktima povrijeđena prava koja proizlaze iz Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (»Narodne novine«, br. 91/96., 68/98., 137/99., 22/00., 79/06., 141/06., 146/08., 38/09., 153/09., 143/12., 152/14., 81/15. i 94/17.).

3. S obzirom na činjenicu da navedeni pojedinačni akti nisu doneseni primjenom osporene Odluke, već Odluke o uvjetima držanja domaćih životinja na području Općine Križ (»Glasnik Zagrebačke županije«, 16/10.), Sud ocjenjuje da podnositelj nije učinio vjerojatnim da se osporenim općim aktom ili njegovom primjenom dira u njegovo pravo ili pravni interes, slijedom čega se podnesak kojim se inicira pokretanje ovog spora smatra obaviješću u smislu članka 158. stavka 2. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine« br. 36/24.).

4. Očitovanje o obavijesti dostavio je općinski načelnik Općine Križ. U očitovanju se ističe da prema članku 48. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13. – pročišćeni tekst, 137/15. – ispravak, 123/17., 98/19. i 144/20.; u daljnjem tekstu: ZoLP(R)S) općinski načelnik priprema prijedloge općih akata, kako je postupljeno i u ovom slučaju. Nadalje navodi da je zbog potrebe usklađenja sa Zakonom o zaštiti životinja (»Narodne novine« br. 102/17. i 32/19.) bilo potrebno donijeti odluku kojom se građanima omogućava držanje domaćih životinja za potrebe njihovih domaćinstava te odrediti uvjete za držanje životinja. Ranijom Odlukom (iz 2010.) nije bio uređen način držanja životinja, što je rezultiralo višekratnim prijavama građana o držanju životinja na način koji ne sprječava širenje neugodnih mirisa i buke. Stoga je, ali i radi zaštite životinja, donesen osporeni akt kojim su propisani uvjeti za držanje domaćih životinja. U očitovanju se nadalje ističe da je podnositelj obavijesti podnio više žalbi protiv rješenja komunalnog redara kojima su utvrđeni uvjeti za držanje životinja. Opisuje konkretnu situaciju glede držanja domaćih životinja podnositelja obavijesti. Poziva se na članke 19. i 35. ZoLP(R)S-a koji uređuju ovlasti jedinica lokalne samouprave te na članke 39., 40. i 69. Zakona o zaštiti životinja. osim toga ističe da je u postupku donošenja osporene Odluke provedeno savjetovanje s javnošću u smislu članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama (»Narodne novine« br. 25/13., 85/15. i 69/22.) u tijeku kojeg nije zaprimljena nijedna primjedba ni prijedlog. Naglašava da Općina Križ redovito dostavlja svoje opće akte nadležnim tijelima radi nadzora zakonitosti, pa je tako postupljeno i u konkretnom slučaju, a nadležno ministarstvo (Ministarstvo poljoprivrede) je dopisom od 24. veljače 2023. pozdravilo izradu odluke kojom se propisuju opći uvjeti za držanje i uzgoj domaćih životinja za vlastite potrebe kućanstava, područja na kojima se mogu držati, postupke nadzora i prekršajne odredbe.

5. U tijeku ovoga spora podnositelj je dostavio Sudu rješenje Zagrebačke županije, Upravnog odjela za promet i komunalnu infrastrukturu, Odsjeka za upravno-pravne poslove, klasa: UP/II-363-03/22-01/39, urbroj: 238-11-03/2-22-02 od 26. rujna 2022. kojim je poništeno rješenje Jedinstvenog upravnog odjela, Odsjeka za financije, komunalno gospodarstvo i gospodarstvo Općine Križ, klasa: UP/I-363-04/22-01/26, urbroj: 238-16-05-02-22-1 od 20. lipnja 2022. kojim je, osim ostalog, podnositelju naloženo poduzimanje određenih mjera na temelju ranije Odluke. osim toga podnositelj dostavlja Sudu i rješenje Zagrebačke županije, Upravnog odjela za promet i komunalnu infrastrukturu, Odsjeka za upravno-pravne poslove, klasa: UP/II-363-03/23-01/5, urbroj: 238-11-03/2-23-2 od 16. ožujka 2023. kojim je poništeno rješenje Jedinstvenog upravnog odjela, Odsjeka za financije, komunalno gospodarstvo i gospodarstvo Općine Križ, klasa: UP/I-363-04/22-01/26, urbroj: 238-16-05-02-22-11 od 21. studenoga 2022. kojim je podnositelju naloženo poduzimanje određenih mjera na temelju ranije Odluke. Mišljenja je da navedena rješenja dokazuju nezakonitost, kako ranije, tako i osporene Odluke.

6. S obzirom na predmet uređenja osporavanim općim aktom te imajući na umu područje nadležnosti Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Sud je pozvao Ministarstvo da dostavi očitovanje o zahtjevu. Ministarstvo nije udovoljilo pozivu Suda.

7. Prijedlog je osnovan.

8. Osporenu Odluku donijelo je Općinsko vijeće Općine Križ 31. siječnja 2023. na temelju članaka 19. i 35. ZoLP(R)S-a, Zakona o veterinarstvu (»Narodne novine«, br. 82/13., 148/13., 115/18., 52/21., 83/22. i 152/22.), Zakona o zaštiti životinja, članaka 25. i 100. Statuta Općine Križ (»Glasnik Zagrebačke županije«, 11/21.) i članka 64. Poslovnika Općinskog vijeća Općine Križ (»Glasnik Zagrebačke županije«, 11/21.).

9. Osporenom Odlukom propisani su opći uvjeti za držanje i uzgoj domaćih životinja za vlastite potrebe kućanstva na području Općine Križ, nadzor na primjenom Odluke i prekršajne odredbe. Odlukom su propisana i područja na kojima je zabranjeno držati domaće životinje u kućanstvima na području Općine Križ, uvjeti kojima moraju udovoljavati građevine i nastambe za smještaj životinja, držanje domaćih životinja izvan građevina i nastambi, njega domaćih životinja u slučaju bolesti ili ozljede, hranjenje i napajanje domaćih životinja. Odluka sadrži i odredbe o otpadnim vodama i organskom gnojivu, zbrinjavanju lešina i nusproizvoda životinjskog porijekla, dezinfekciji, dezinsekciji i deratizaciji, propisuje obveze posjednika domaćih životinja, nadzor nad provedbom Odluke te prekršaje i novčane kazne za počinitelje prekršaja.

10. Članak 19. ZoLP(R)S-a propisuje da općine i gradovi u svom samoupravnom djelokrugu obavljaju poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito poslove koji se odnose na uređenje naselja i stanovanje, prostorno i urbanističko planiranje, komunalno gospodarstvo, brigu o djeci, socijalnu skrb, primarnu zdravstvenu zaštitu, odgoj i osnovno obrazovanje, kulturu, tjelesnu kulturu i šport, zaštitu potrošača, zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša, protupožarnu i civilnu zaštitu, promet na svom području te ostale poslove sukladno posebnim zakonima. Posebnim zakonima kojima se uređuju pojedine djelatnosti iz stavka 1. toga članka određuju se poslovi čije su obavljanje općine i gradovi dužni organizirati te poslovi koje mogu obavljati.

11. Članak 35. ZoLP(R)S-a, među ostalim, daje ovlast predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za donošenje općih akata.

12. Zakon o veterinarstvu uređuje zaštitu zdravlja životinja, provedbu mjera veterinarskog javnog zdravstva, unapređivanje reprodukcije životinja, veterinarsku zaštitu okoliša te službene kontrole i inspekcijski nadzor u području veterinarstva.

13. Zakon o zaštiti životinja uređuje odgovornost i obveze fizičkih i pravnih osoba radi zaštite životinja tijekom korištenja, što uključuje zaštitu njihova života, zdravlja i dobrobiti, način postupanja sa životinjama, uvjete koji su potrebni za zaštitu životinja pri držanju, uzgoju, izvođenju zahvata na životinjama, usmrćivanju, prijevozu, korištenju životinja u znanstvene svrhe, držanju životinja u zoološkim vrtovima, u cirkusima i drugim predstavama, prilikom prodaje kućnih ljubimaca te postupanje s napuštenim i izgubljenim životinjama, inspekcijski nadzor i prekršajne odredbe.

14. Zakon o veterinarstvu i Zakon o zaštiti životinja na koje se poziva donositelj osporene Odluke ne daju ovlast jedinici lokalne samouprave na uređenje pitanja koja su obuhvaćena osporenom Odlukom. Članak 19. ZoLP(R)S-a, sam po sebi, ne može biti samostalna osnova za donošenje odluke kao što je osporavana Odluka, dok je članak 35. ZoLP(R)S-a načelne naravi i ne može biti samostalna osnova za donošenje osporavane Odluke. Članci 25. i 100. Statuta Općine Križ, koji propisuju ovlasti Općinskog vijeća Općine Križ te na općenit način uređuju donošenje općih akata, ne mogu samostalno, bez mjerodavnog materijalnog prava, biti osnova za donošenje općeg akta.

15. Polazeći od utvrđenja da navedene odredbe zakona i Statuta Općine Križ na temelju kojih je donesena osporena Odluka, nisu valjana osnova za donošenje odluke kao što je osporena Odluka, Sud ocjenjuje osporenu Odluku nezakonitom.

16. Stoga je, na temelju članka 162. stavka 3. Zakona o upravnim sporovima, odlučeno kao u izreci.

Poslovni broj: Usoz-148/2023-9
Zagreb, 29. travnja 2025.

Predsjednica Vijeća
dr. sc. Sanja Otočan, v. r.

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu