Baza je ažurirana 08.05.2025. 

zaključno sa NN 72/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

1               Poslovni broj: Usž-3271/2023-2

 

                                                  

Poslovni broj: Usž-3271/2023-2

 

 

 

 

U   I M E   R E P U B L I K E   H R V A T S K E

             

P R E S U D A

 

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja, Mire Kovačić, predsjednice vijeća, Radmile Bolanča Vuković i Snježane Horvat-Paliska, članica vijeća te višeg sudskog savjetnika Filipa Mihaljevića, zapisničara, u upravnom sporu tužiteljice Z. H. iz Đ., protiv tuženika Ministarstva obrane Republike Hrvatske, Samostalne službe za drugostupanjski upravni postupak i upravne sporove, Z., radi priznavanja statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, odlučujući o žalbi tužiteljice protiv presude Upravnog suda u Osijeku, poslovni broj: 6 UsI-1352/2022-8 od 2. listopada 2023., na sjednici vijeća održanoj 10. srpnja 2024.,

 

p r e s u d i o   j e

 

              Odbija se žalba i potvrđuje presuda Upravnog suda u Osijeku, poslovni broj: 6 UsI-1352/2022-8  od 2. listopada 2023.

 

Obrazloženje

 

1.              Pobijanom presudom odbijen je tužbeni zahtjev za poništenje rješenja tuženika, KLASA: UP/II 560-01/22-01/272, URBROJ: 512-25-01-22-2 od 19. listopada 2022.

2.              Rješenjem tuženika odbijena je žalba tužiteljice izjavljena protiv rješenja Uprave za ljudske potencijale, Sektora za razvoj i upravljanje ljudskim potencijalima, Službe za poslove obrane, Područnog odjela za poslove obrane O., KLASA: UP/I 560-01/22-01/1687, URBROJ: 512M2-76-21-2 od 8. rujna 2022., kojim rješenjem je odbijen zahtjev tužiteljice za utvrđivanjem statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata za razdoblje od 15. rujna 1991. do 31. svibnja 1993.

3.               Tužiteljica pobija zakonitost prvostupanjske presude zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene materijalnog prava. Neosnovano joj je uskraćeno traženo pravo koje je temeljem istih propisa priznato svim drugim djelatnicima tadašnje bolnice "Đ." bez obzira na njihovu struku i radno mjesto. Smatra da joj je time povrijeđeno ustavno pravo na jednakost svih pred zakonom. U tom smislu ističe slučaj M. K., isto čistačice s kojom je radila, koja je stavljena a popis djelatnika Doma zdravlja Đ. koji je poslan tuženiku i kojoj je priznat status hrvatskog branitelja. Smatra da je potvrda Doma zdravlja Đ., potpisana od tadašnjeg ravnatelja S. R., dokaz njene institucionalne pripadnosti bolnici "Đ." koja je bila dio borbenog sektora obrambenog sustava Republike Hrvatske. Predlaže ovom Sudu poništiti prvostupanjsku presudu i priznati joj traženo pravo.

4.              Tuženik se protivi razlozima žalbe.

5.              Žalba nije osnovana.

6.               Ispitujući osporavanu presudu i postupak koji joj je prethodio u granicama razloga navedenih u žalbi, sukladno članku 73. stavku 1. Zakona o upravnim  sporovima („Narodne novine“, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. - odluka Ustavnog  suda Republike Hrvatske, 29/17. i 110/21.; dalje: ZUS), Sud je utvrdio da ne postoje razlozi zbog kojih se prvostupanjska presuda pobija.

7.               U  upravnom postupku, provedenom po zahtjevu tužiteljice od 8. ožujka 2022. radi utvrđivanja statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata kao zaposlenici "Đ." (Dom zdravlja Đ. bolnica) u razdoblju od 15. rujna 1991. do 31. svibnja 1993., saslušana je tužiteljica koja je izjavila da je u tom razdoblju radila tamo kao spremačica. Zahtjevu je priložila potvrdu Doma zdravlja Đ. od 20. veljače 1997. iz koje proizlazi da je tužiteljica prema ratnom rasporedu obavljala poslove spremačice pri bolnici "Đ." od 15. rujna 1991. do 31. lipnja 1993. Izvršen je uvid u podatke službene evidencije iz kojih proizlazi da tužiteljica nema utvrđen status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata prema bilo kojoj osnovi i u bilo kojem razdoblju Domovinskog rata.

8.              Prvostupanjski sud je utvrdio odlučne činjenice na temelju isprava iz spisa upravnog postupka i sudskog spisa te je na takvo pravilno i potpuno utvrđeno činjenično stanje, pravilno primijenio materijalno pravo, članak 3. stavak 2. Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji („Narodne novine“, 121/17., 98/19., 84/21.; dalje: Zakon), koji je citirao u pobijanoj presudi.

9.               Za utvrđivanje statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata podnositelj zahtjeva mora kumulativno ispuniti uvjete iz članka 3. stavaka 1. i 2. Zakona, odnosno morao je pripadati jednoj od sastavnica oružanih snaga Republike Hrvatske ili naoružanim odredima Narodne zaštite, u razdoblju od 5. kolovoza 1990. do 30. lipnja 1996. te je u tom razdoblju morao sudjelovati u obrani suvereniteta Republike Hrvatske na način da je pružao oružani otpor agresoru i djelovao u izravnoj svezi s tim otporom.

9.1.              U postupku je utvrđeno da tužiteljica nije bila pripadnik sastavnica oružanih snaga Republike Hrvatske kao ni pripadnica naoružanih odreda Narodne zaštite u smislu članka 3. stavak 1. Zakona već je ista bila obveznik radne obveze u okviru zdravstvene ustanove u kojoj je bila zaposlena, te stoga ne ispunjava zakonske pretpostavke za priznanje statusa hrvatskog branitelja u navedenom razdoblju.

10.               U odnosu na tužiteljičin zahtjev prvostupanjski sud pravilno obrazlaže da je nesporno da tužiteljica nije bila obuhvaćena popisom sudionika sastavljenim za potrebe rada Povjerenstva za utvrđivanje statusa hrvatskih branitelja zdravstvenim djelatnicima i djelatnicima u zdravstvu, osnovanog na temelju Odluke o osnivanju Povjerenstva za utvrđivanje statusa hrvatskih branitelja zdravstvenim djelatnicima i djelatnicima u zdravstvu („Narodne novine“, 31/97.) pri čemu ističe da navedeno Povjerenstvo više ne postoji niti je navedena Odluka na snazi. Navedeno Povjerenstvo je za vrijeme svog rada izdavalo, prema dostavljenim popisima djelatnika ovjerenim od ustanove, uvjerenje o sudjelovanju u Domovinskom ratu, na temelju kojih je, bez provođenja postupka, nadležna Uprava za poslove obrane upisivala djelatnike kao hrvatske branitelje iz Domovinskog rata u evidencije.  

11.               Sukladno članku 33. stavku 2. ZUS-a sud nije vezan dokaznim prijedlozima stranaka, nije dužan prihvatiti sve prijedloge stranaka u pogledu izvođenja dokaza, već samo one koje smatra potrebnim za utvrđenje odlučnih činjenica. Budući da je relevantno činjenično stanje utvrđeno u upravnom postupku pravilno je prvostupanjski sud odbio dokazne prijedloge tužiteljice.

12.               Napominje se tužiteljici da je status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata osobno pravo koje se utvrđuje samo ako su u odnosu na određenu osobu kumulativno ispunjeni uvjeti iz članka 3. stavaka 1. i 2. Zakona. S obzirom na to da je utvrđeno da tužiteljica ne ispunjava kumulativne propisane uvjete, činjenica da je drugim osobama utvrđen status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata nije od utjecaja na rješavanje ove upravne stvari te tužiteljica nije stavljena u neravnopravan položaj u odnosu na druge zaposlenike bolnice "Đ.".

13.               Sud stoga žalbene navode tužiteljice smatra neosnovanima i bez utjecaja na drugačije rješavanje upravne stvari. Radi se o ponovljenim navodima tužbe čiju je osnovanost valjanim obrazloženjem, koje ovaj Sud u potpunosti prihvaća, otklonio prvostupanjski sud. U obrazloženju presude prvostupanjski sud je izložio sve bitne činjenice koje proizlaze iz provedenih dokaza u upravnom postupku te je, s obzirom na utvrđeno činjenično stanje i relevantne propise, naveo razloge zbog kojih je odbio tužbeni zahtjev, odgovorivši pritom na sve tužbene navode. Time je sud postupio u skladu s odredbom članka 60. stavka 4. ZUS-a uz pravilno danu uputu tužiteljici da može podnijeti zahtjev za utvrđivanje statusa sudionika Domovinskog rata u smislu članka 15. stavka 1. točke b) Zakona.

14.               Budući da ovaj Sud nije utvrdio postojanje žalbenih razloga kao ni razloga na koje pazi po službenoj dužnosti, na temelju članka 74. stavka 1. ZUS-a odbijena je žalba tužiteljice i potvrđena je prvostupanjska presuda.

 

U Zagrebu 10. srpnja 2024.

 

                                                                                                                                     Predsjednica vijeća

Mira Kovačić, v.r.

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu