Baza je ažurirana 22.05.2025.
zaključno sa NN 74/25
EU 2024/2679
- 1 - Poslovni broj: Usž-1662/23-2
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sudaca toga Suda Ante Galića, predsjednika vijeća, Sanje Štefan i Ljiljane Karlovčan-Đurović, članica vijeća te sudske savjetnice Martine Barić, zapisničarke, u upravnom sporu tužitelja Ministarstva obrane Republike Hrvatske, Z., protiv tuženika Odbora za državnu službu, Z., uz sudjelovanje zainteresirane osobe M. M.-B. iz Z., radi rasporeda na radno mjesto, odlučujući o žalbi tužitelja protiv presude Upravnog suda u Zagrebu, poslovni broj: 25 UsI-160/2022-10 od 31. siječnja 2023., na sjednici vijeća održanoj 20. srpnja 2023.
p r e s u d i o j e
Odbija se žalba tužitelja i potvrđuje presuda Upravnog suda u Zagrebu, poslovni broj: 25 UsI-160/2022-10 od 31. siječnja 2023.
Obrazloženje
1. Uvodno naznačenom presudom prvostupanjskog suda odbijen je tužbeni zahtjev za poništenje rješenja tuženika, klasa: UP/II-112-07/21-01/764, urbroj: 566-01/14-21-2 od 17. prosinca 2021.
2. Protiv navedene presude tužitelj je podnio žalbu zbog bitne povrede pravila sudskog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja u sporu te pogrešne primjene materijalnog prava, tj. svih razloga propisanih u članku 66. stavku 1. Zakona o upravnim sporovima ("Narodne novine", 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21. – dalje: ZUS).
3. Tužitelj navodi kronologiju događaja i opisuje slijed radnji poduzetih u postupku, pri čemu pobliže obrazlaže razloge zbog kojih je, smatra, prvostupanjski sud donio nezakonitu odluku.
4. Nadalje u žalbi tužitelj prije svega daje osvrt na način primjene parametara za izračun plaće zainteresirane osobe M. M.-B., zaključujući da je bilo osnove da se poništi točka 2. izreke prvostupanjskog rješenja kojom se utvrđuje plaća zainteresiranoj osobi i predmet vrati u tom dijelu na ponovno rješavanje u skladu s uputama danim u osporenom rješenju. Tužitelj dalje daje osvrt na primjenu mjerodavnih propisa koji uređuju položaj, prava, obveze i odgovornosti te način utvrđivanja plaća zaposlenika Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost (dalje: UVNS). S tim u vezi ističe razloge zbog kojih smatra da je pogrešan zaključak tuženika kada tvrdi da se na djelatnike Podregistra za klasificirane podatke NATO-a i EU Ministarstva obrane primjenjuje članak 7. stavak 5. Zakona o sigurnosno-obavještajnom sustavu iako se radi o ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane, jer Podregistar za klasificirane podatke NATO-a i EU Ministarstva obrane nije ustrojen kao Podregistar za provedbu poslova Središnjeg registra u UVNS koje UVNS ustrojava u stalnim predstavništvima RH pri međunarodnim organizacijama s kojima RH ima sklopljen odgovarajući međunarodni ugovor o razmjeni i zaštiti klasificiranih podataka. Zaključno, tužitelj smatra da državnim službenicima pripada plaća sukladno službeničkim propisima bez dodatnih uvećanja koja pripadaju zaposlenicima UVNS-a.
5. Tužitelj predlaže da ovaj Sud poništi prvostupanjsku presudu od 31. siječnja 2023.
6. Tuženik nije dostavio odgovor na žalbu.
7. Žalba nije osnovana.
8. Ispitivanjem zakonitosti pobijane presude kao i postupka koji joj je prethodio sukladno odredbi članka 73. stavka 1. ZUS-a, ovaj Sud je utvrdio da ne postoje žalbeni razlozi zbog kojih se presuda pobija, a niti razlozi na koje pazi po službenoj dužnosti.
9. Iz podataka spisa, kao i obrazloženja pobijane presude proizlazi da je prvostupanjskim rješenjem Ministarstva obrane, Uprave za ljudske potencijale, klasa: UP/I-080-04/21-02/191, urbroj: 512M2-010302-21-3 od 30. kolovoza 2021. zainteresirana M. M.-B. raspoređena na radno mjesto voditelj odjela u Upravu za obrambenu politiku, Sektor za obrambenu politiku i planiranje, Službu za obrambenu politiku, Podregistar za klasificirane podatke NATO-a i EU (točka 1. izreke rješenja). U točki 2. izreke tog rješenja se imenovanoj utvrđuje plaća koja se obračunava umnoškom osnovice i koeficijenta složenosti poslova 1,746, uvećano za 0,5% za svaku navršenu godinu radnog staža te uvećanje od 10% na OP MO po Odluci 18. listopada 2018., uz obrazloženje da su Uredbom o unutarnjem ustrojstvu Ministarstva obrane ("Narodne novine", 97/20.) ustrojene upravne organizacije i druge ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane.
10. Prema Pravilniku o unutarnjem redu Ministarstva obrane klasa: 808-01/20-01/1, urbroj: 512-01-20-44 od 13. listopada 2020. unutar Uprave za obrambenu politiku, Sektora za obrambenu politiku i planiranje, Službe za obrambenu politiku, Podregistra za klasificirane podatke NATO-a i EU, utvrđuje se položaj voditelja odjela za koji su propisani uvjeti preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij, društveni smjer ili humanistički smjer ili tehnički smjer ili prirodni smjer ili biotehnički smjer, znanje engleskog jezika ili njemačkog jezika, državni ispit II. razine, 4 godine radnog iskustva na odgovarajućim poslovima.
11. Iz podataka spisa, kao i obrazloženja pobijane presude proizlazi da je zainteresirana M. M.-B. predložena za raspored na navedeni položaj, a u provedenom postupku je utvrđeno da ispunjava uvjete položaja propisane Pravilnikom o unutarnjem redu Ministarstva obrane te uvjete propisane u odredbi članka 29. Uredbe o klasifikaciji radnih mjesta u državnoj službi ("Narodne novine" 77/07., 13/08. i 81/08.) slijedom čega je riješeno kao u točki 1. izreke prvostupanjskog rješenja od 30. kolovoza 2021.
12. Dalje iz podataka spisa, kao i obrazloženja pobijane presude proizlazi da je tuženikovim rješenjem od 17. prosinca 2021. poništena točka 2. izreke prvostupanjskog rješenja od 30. kolovoza 2021. i predmet je dostavljen prvostupanjskom tijelu na ponovno rješavanje.
13. Prema članku 7. Zakona o sigurnosno-obavještajnom sustavu Republike Hrvatske ("Narodne novine" 79/06. i 105/06.) Ured Vijeća za nacionalnu sigurnost središnje je državno tijelo odgovorno za utvrđivanje i provedbu aktivnosti vezanih za primjenu mjera i donošenje standarda informacijske sigurnosti u državnim tijelima u Republici Hrvatskoj, kao i za usklađenost aktivnosti oko primjene mjera i standarda informacijske sigurnosti u razmjeni klasificiranih podataka između Republike Hrvatske i stranih zemalja i organizacija (stavak 1.). U stavku 4. tog članka Zakona propisuje se da u sastavu UVNS-a djeluje Središnji registar za prijam, pohranu i distribuciju informacija i dokumenata u razmjeni sa stranim zemljama i organizacijama (dalje: Središnji registar). Prema daljnjem stavku 5. tog članka Zakona za provedbu poslova Središnjeg registra ustrojavaju se u državnim tijelima podregistri Središnjeg registra, a na zaposlenike podregistra Središnjeg registra odgovarajuće se primjenjuju odredbe tog Zakona kojima su utvrđeni položaji, prava, obveze i odgovornosti te način utvrđivanja plaća zaposlenika UVNS-a.
14. Također se dodaje da je na temelju članka 7. Zakona o informacijskoj sigurnosti ("Narodne novine", 79/07.) donesena Uredba o mjerama informacijske sigurnosti ("Narodne novine", 46/08. – dalje: Uredba). Članak 35. Uredbe propisuje da Sustav registra za razmjenu klasificiranih podataka s drugim državama i međunarodnim organizacijama čine:
- Središnji registar u Uredu Vijeća za nacionalnu sigurnost; Podregistri Središnjeg registra; Registri u drugim tijelima i pravnim osobama iz članka 1. stavka 2. Uredbe, a to su državna tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, te pravne osobe s javnim ovlastima koje u svom djelokrugu koriste klasificirane i neklasificirane podatke. S tim u vezi se dodaje i da se prema odredbi članka 31. stavka 3. Pravilnika o standardima sigurnosti podataka UVNS-a kao sastavnice Sustava registra navode, među ostalima, podregistri Središnjeg registra koje UVNS ustrojava u stalnim predstavništvima RH pri međunarodnim organizacijama s kojima RH ima sklopljen odgovarajući međunarodni ugovor o razmjeni i zaštiti klasificiranih podataka.
15. Slijedom iznesenog, a uz primjenu navedenih odredbi mjerodavnih propisa, prvostupanjski sud je ocijenio da nije sporno da je zainteresirana osoba M. M.-B. nakon donošenja Uredbe i sukladno s Uredbom donesenim Pravilnikom o unutarnjem redu Ministarstva obrane od 12. listopada 2020., pozivom na odredbu članka 127. stavka 1. Zakona o državnim službenicima, raspoređena na navedeno radno mjesto (voditelj odjela u Upravi za obrambenu politiku, Sektor za obrambenu politiku i planiranje, Službu za obrambenu politiku, Podregistar za klasificirane podatke NATO-a i EU) za koje je utvrđeno da ispunjava propisane uvjete.
16. Dalje se u obrazloženju pobijane presude navodi da se sukladno odredbama članka 7. stavka 1., 4. i 5. Zakona o sigurnosno-obavještajnom sustavu Republike Hrvatske u pogledu prava i obveza i načina utvrđivanja plaća zaposlenika Podregistra za klasificirane podatke NATO-a i EU, primjenjuju odredbe članka 7. stavka 5. tog Zakona, bez obzira što je ustrojen unutar drugog tijela, zbog čega prvostupanjski sud prihvaća ocjenu tuženika da je sukladno članku 117. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku ("Narodne novine", 47/09.) valjalo poništiti točku 2. izreke prvostupanjskog rješenja kojom se utvrđuje plaća zainteresirane osobe i vratiti u tom dijelu predmet prvostupanjskom tijelu na ponovno rješavanje. S time u vezi je u osporenom rješenju dana uputa prvostupanjskom tijelu da o navedenom pitanju valja odlučiti u skladu s odredbama Zakona o sigurnosno-obavještajnom sustavu Republike Hrvatske, jer je poništenom točkom ranijeg prvostupanjskog rješenja došlo do povrede materijalnog prava.
17. Dalje u obrazloženju pobijane presude prvostupanjski sud dodaje i da mišljenje Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost izneseno u dopisu od 20. srpnja 2021. na koje se poziva prvostupanjsko tijelo vezano uz primjenu parametara za izračun plaće zainteresiranoj osobi, nije odlučno za drugačiji ishod ovog postupka i drugačiji zaključak o predmetnoj stvari, uvažavajući pri tome primjenu mjerodavnih zakonskih odredbi.
18. Sukladno iznesenom je pravilno zaključio prvostupanjski sud da je osporenim rješenjem pravilno i zakonito poništena točka 2. izreke rješenja od 30. kolovoza 2021., jer je kod utvrđivanja plaće zainteresiranoj osobi došlo do povrede materijalnog prava. Stoga je prvostupanjski sud ocijenio i da je bilo zakonske osnove predmet vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovno rješavanje, uz dane upute i primjedbe na koji način valja odlučiti o predmetnom pitanju i donijeti zakonito rješenje. Prvostupanjski sud je dao osvrt na sve tužbene prigovore, ocjenjujući da nisu osnovani, jer nisu doveli u sumnju zakonitost osporenog rješenja te pravilno tužbeni zahtjev odbio pozivom na članak 57. stavak 1. ZUS-a, potvrđujući time zakonitost tuženikovog rješenja.
19. Slijedom navedenog, ovaj Sud ocjenjuje da je pobijana presuda pravilna i zakonita jer je donesena na temelju pravilne primjene materijalnog prava, dok činjenice bitne za donošenje pravilne odluke nisu sporne, zbog čega je pobijanu presudu sud osnovano donio pozivom na odredbu članka 36. točku 4. ZUS-a, ocijenivši da su za donošenje presude bez prethodno održane rasprave ispunjeni uvjeti propisani u toj zakonskoj odredbi.
20. Prvostupanjski sud je dao valjane, dostatne i relevantne razloge na kojima je utemeljio presudu, a time je postupio u skladu s pravilima propisanim u odredbi članka 60. stavka 4. ZUS-a.
21. S obzirom da tužitelj u žalbi u bitnom ponavlja tužbene razloge, u odnosu na koje je prvostupanjski sud dao iscrpno obrazloženje, odnosno razloge zbog kojih prigovore o povredi materijalnog prava ne ocjenjuje osnovanima, ovaj Sud nalazi da žalbenim navodima tužitelj nije s uspjehom osporio zakonitost pobijane presude, odnosno pravilnost zaključaka na kojima je presuda utemeljena.
22. Budući da je ovaj Sud utvrdio da žalbeni navodi zbog kojih tužitelj pobija prvostupanjsku presudu nisu osnovani, a niti postoje razlozi na koje pazi po službenoj dužnosti, to je na temelju članka 74. stavka 1. ZUS-a žalbu odbio i potvrdio prvostupanjsku presudu.
U Zagrebu 20. srpnja 2023.
Predsjednik vijeća
Ante Galić, v.r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.