Baza je ažurirana 22.05.2025. 

zaključno sa NN 74/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

 

 

Republika Hrvatska
Županijski sud u Vukovaru
Vukovar, Županijska 33

Poslovni broj: 2 Kv-eun-29/2023-15

R E P U B L I K A H R V A T S K A

R J E Š E N J E

Županijski sud u Vukovaru, u izvanraspravnom vijeću sastavljenom od sudaca
Klaudije Grubišić kao predsjednika vijeća, te Nikole Bešenski i Vesne Vrkić Perak, kao članova vijeća, uz sudjelovanje Ive Draganić, kao zapisničara, odlučujući o predaji tražene osobe N. D., sada u istražnom zatvoru Zatvora u Osijeku, u postupku izvršenja Europskog uhidbenog naloga izdanog od strane Okružnog suda u Szegedu, Republika Mađarska, broj 4.Bny.2231/2022 od 22. rujna 2022., radi vođenja kaznenog postupka, zbog kaznenog djela omogućavanja neovlaštenog ulaska i boravka iz članka 353 (2).b) Kaznenog zakona C Republike Mađarske iz 2012., nakon sjednice izvanraspravnog vijeća održane u nazočnosti zamjenika Županijskog državnog odvjetnika u Vukovaru Božidara Piljić, tražene osobe N. D. i branitelja tražene osobe B. H., odvjetnika iz Vukovara, dana 22.svibnja 2023.,

r i j e š i o j e

Na temelju članka 29. Zakona o pravosudnoj suradnji u kaznenim stvarima s državama članicama Europske unije (Narodne Novine broj: 91/10., 81/13., 124/13., 26/15., 102/17., 68/18 , 70/19. i 141/20. u nastavku ZPSKS-EU)

I. ODOBRAVA SE PREDAJA TRAŽENE OSOBE BEZ PRISTANKA

N. ., zvani N. i ., JMBG: , sin P. i D. rođene K., državljanin R. S., rođen u B., R. S., s prebivalištem u B., R. S., elektrotehničar, završio SSS, oženjen, otac dvoje maloljetne djece u dobi od 3,5 godine i 1 godine, vojsku služio 2017. u S., K. i J., bez čina, bez odlikovanja, bez imovine, trenutno u istražnom Zatvoru u Osijeku.

II. Republici Mađarskoj, temeljem Europskog uhidbenog naloga izdanog od strane Okružnog Suda u Szegedu, Republika Mađarska, broj: 4 Bny 2231/2022 od 22. rujna 2022. radi vođenja kaznenog postupka zbog postojanja osnovane sumnje da je počinio kazneno djelo omogućavanja neovlaštenog ulaska i boravka iz članka 353. (2). b) Kaznenog zakona C Republike Mađarske iz 2012., na način da je:

22. rujna 2021. u večernjim satima nakon prethodnog dogovora, svjesni međusobnih aktivnosti i za financijsku korist, N. D. i njegov suučesnik J. M., oba državljanina R. S., zajedno su napustili S. i ušli u M. da bi pomogli pri prelasku S. M. granice više stranih državljana kršeći pri tome zakone. N. D. je vozio M. registracijskih oznaka broj: i vozio je ispred, dok ga je njegov suučesnik u djelu J. M. slijedio u C. reg. oznaka ---.

N. . je ušao u M. na graničnom prijelazu za cestovna motorna vozila R. 23. rujna 2021. u 3:18 sati. Nakon ulaska u M. u neutvrđeno vrijeme između 4:30 i 5:00 sati spomenute osobe su se odvezle do S. M. graničnog područja, koje je odredio njihov šef, gdje je J. M. preuzeo 11 migranata u svoj automobil, a zatim vođen od strane N. D., krenuli su prema S. s namjerom prijevoza migranata od graničnog područja koje je intenzivno kontrolirano od strane policijske, do područja u unutrašnjosti države, a zatim do M. A. granice. Prije no što su preuzeli 11 migranata, dotični migranti su ušli u M. ilegalno uz pomoć nepoznatih krijumčara ljudi. Kako je gore navedeno, N. D. i njegov suučesnik J. M. su pomogli migrantima da ilegalno prijeđu M. S. državnu granicu. Činjenica je da je N. D. oko 5,00 sati primijetio da je policijski službenik pokušao primijeniti mjeru protiv njegovog suučesnika srpskog državljanina J. M. na unutrašnjem području Szeged Szoreg, koji se zatim velikom brzinom dao u bijeg u automobilu s 11 migranata, N. D. je prvi napustio lice mjesta i u 6,59 sati teritorij Republike Mađarske. N. D. i njegov suučesnik su bili svjesni činjenice da migranti nisu legalno ušli na područje Republike Mađarske. N. D. i njegov suučesnik J. M. bi primili nepoznatu količinu novca u slučaju uspješnog prijevoza migranata.

Počinjenje gore navedenog kaznenog djela, N. D. i njegov suučesnik su pomagali državljanima trećih zemalja u kršenju odredaba članka 11./A Zakon o državnoj granici LXXXIX iz 2007. i članka 6. Zakona II iz 2007. o ulasku i boravku
državljana trećih zemalja u vezi s člankom 6. stavak 1. Uredbe EU 2016./399
Europskog parlamenta i vijeća Europe od 9. ožujka 2016. o Zakoniku Unije o
pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica ( Zakonik o Schengenskim
granicama), prema kojemu je stranome državljaninu dozvoljeno uči ili napustiti Republiku Mađarsku samo s valjanim putnim dokumentom koji mu omogućava prelazak granice. Sukladno članku 2g) spomenutoga Zakona putni dokument koji posjedniku omogućava prelazak granice Republike Mađarske je putovnica, osobna iskaznica ili dokument koji potvrđuje identitet posjednika i državljanstvo (apatridnost).

Kazneno djelo omogućavanja neovlaštenog ulaska i boravka ne podliježe provjeri dvostruke kažnjivosti jer je isto označeno u članku 10. alineja 13. ZPSKS- EU.

III. Predaja tražene osobe N. D. koja se protivila predaji i nije se odrekla primjene načela specijalnosti, sukladno odredbi članka 29. stavak 5. točka 4. ZPSKS- EU odobrava se pod uvjetom da se bez dopuštenja Republike Hrvatske za djela počinjena prije predaje tražena osoba ne smije:

- kazneno goniti, niti se protiv nje smije izvršiti kazna zatvora u državi izdavanja,

- biti predana drugoj državi članici radi kaznenog progona ili izvršenja kazne zatvora,

- izručiti trećoj državi radi kaznenog progona ili izvršenja kazne zatvora.

IV. Temeljem članka 35. stavak 1. ZPSKS-EU predaju tražene osobe N. D. ,nadležnim pravosudnim tijelima Republike Mađarske, izvršit će ured S.I.Re.N.E. Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske.

Obrazloženje

1. Tražena osoba N. D. uhićen je dana 15. siječnja 2023. u 3,30 sati na graničnom prijelazu Bajakovo, temeljem Europskog uhidbenog naloga izdanog od strane Okružnog Suda u Szegedu, Republika Mađarska, broj 4.Bny.2231/2022 od 22. rujna 2022., radi vođenja kaznenog postupka.

2. Tražena osoba ispita je u Županijskom državnom odvjetništvu u Vukovaru 15. siječnja 2023., a iz zapisnika proizlazi da je traženoj osobi prije ispitivanja Županijski državni odvjetnik u Vukovaru uručio pisanu pouku o pravima iz članka 24. stavak 3. i 4. ZPSKS-EU, kao i to da tražena osoba nije pristala na predaju državi izdavanja Europskog uhidbenog naloga i nije se odrekla načela specijalnosti.

3. Rješenjem suca istrage Županijskog suda u Vukovaru broj: 5 Kir eun-3/2023-3 od 15. siječnja 2023. određen je istražni zatvor traženoj osobi N. . radi predaje u postupku izvršenja Europskog uhidbenog naloga, a koji istražni zatvor po
navedenom rješenju može trajati najdulje do izvršenja rješenja o predaji tražene osobe, sukladno članku 35. ZPSKS-EU.

4. Na sjednici izvanraspravnog vijeće zamjenik županijskog državnog odvjetnika je naveo da predlaže da se Europski uhidbeni nalog prizna i izvrši.

5. Tražena osoba N. D. je izjavio da ne pristaje na predaju državi moliteljici i da se ne odriče načela specijalnosti.

6. Branitelj tražene osobe je izjavio da predlaže da se postupak predaje tražene osobe obustavi i da se ista pusti na slobodu, a sve sukladno podnesku koji je dana 15. svibnja 2023. dostavljen sudu.

7. Na sjednici izvanraspravnog vijeća predsjednik vijeća pročitao je dopis suca
istrage od 3. veljače 2023., Europski uhidbeni nalog izdan od strane Okružnog Suda u Szegedu, Republika Mađarska, broj 4.Bny.2231/2022 od 22. rujna 2022., radi vođenja kaznenog postupka, obavijest državnih odvjetništava Republike Hrvatske i izvadak iz kaznene evidencije za traženu osobu.

8. Uvidom u predmetni Europski uhidbeni nalog vijeće je utvrdio da je isti propisno
sastavljen, da se odnosi na traženu osobu N. D. i da je Europski uhidbeni nalog izdan od strane Okružnog Suda u Szegedu, Republika Mađarska, broj 4.Bny.2231/2022 od 22. rujna 2022., radi vođenja kaznenog postupka, zbog kaznenog djela omogućavanja neovlaštenog ulaska i boravka iz članka 353 (2).b) Kaznenog zakona C Republike Mađarske iz 2012.

9. Kazneno djelo neovlaštenog ulaska i boravka ne podliježe provjeri dvostruke kažnjivosti jer je isto označeno u članku 10. alineja 13. ZPSKS-EU.

10. Iz dopisa državnih odvjetništava u Republici Hrvatskoj i izvatka iz kaznene
evidencije proizlazi da se protiv tražene osobe ne vode kazneni postupci, ne
poduzimaju dokazne radnje i nije donesena odluka koju bi trebalo izvršiti, niti je tražena osoba pravomoćno osuđena u Republici Hrvatskoj za neka druga kaznena djela zbog kojih bi trebala izdržavati kaznu zatvora u Republici Hrvatskoj.

11. Prema tome kako iz dopisa državnih odvjetništava u Republici Hrvatskoj i
izvatka iz kaznene evidencije proizlazi da se protiv tražene osobe ne vodi kazneni
postupak za druga kaznena djela, niti je tražena osoba pravomoćno osuđena u Republici Hrvatskoj za neka druga kaznena djela zbog koji bi trebala izdržavati kaznu zatvora u Republici Hrvatskoj i iz kojih bi se razloga predaja tražene osobe odgodila, niti postoje razlozi za odbijanje predaje i kako iz Europskog uhidbenog naloga proizlazi osnovana sumnja da bi tražena osoba počinila naprijed navedeno kazneno djelo, to su ispunjeni uvjeti za predaju tražene osobe radi vođenje kaznenog postupka, zbog čega je izvanraspravno vijeće ovoga suda donijelo odluku kojom se odobrava predaje tražene osobe N. D. Republici Mađarskoj, radi vođenja kaznenog postupka.

12. Kako tražena osoba N. D. nije pristala na predaju nadležnim tijela Republike Mađarske i nije se odrekla načela specijalnosti to je sukladno članku 29. stavak 5. točka 4. ZPSKS-EU, predaja tražene osobe odobrena pod uvjetima da se bez dopuštenja Republike Hrvatske za djela počinjena prije predaje tražena osoba ne smije kazneno goniti niti se protiv nje smije izvršiti kazna zatvora u državi izdavanja, biti predana drugoj državi članici radi kaznenog progona ili izvršenja kazne zatvora i izručiti trećoj državi radi kaznenog progona ili izvršenja kazne zatvora.

13. Sukladno članku 35. stavak 1. ZPSKS-EU predaju tražene osobe nadležnim tijelima Republike Mađarske, izvršit će ured S.I.Re.N.E. Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske.

14. Prijedlog branitelja tražene osobe da se postupak predaje tražene osobe
Republici Mađarskoj obustavi i da se ista pusti na slobodu iz razloga što je ist uhićena 15. siječnja 2023. te je od dana uhićenja prošlo više od četiri mjeseca, je
neosnovan, jer su rokovi koji su navedeni u članku 32. ZPSKS-EU instruktivni rokovi, a kako to proizlazi iz odluke Vrhovnog suda Republike Hrvatske broj: -eun-12/2020-4 od 21. svibnja 2020. Nadalje iz iste odluke proizlazi da je Sud Europske Unije u predmetu Francisa Lanigana, broj: C-237/15 PPU od 16. srpnja 2015. dao tumačenje o trajanju zadržavanja tražene osobe u istražnom zatvoru u skladu s člankom 12. Okvirne odluke 2002/584/PUP od 13. lipnja 2002., izmijenjene Okvirnom odlukom Vijeća 2009/299/PUP od 26. veljače 2009,( koje su sukladno članku 1. stavak 2. ZPSKS-EU preuzete u hrvatsko zakonodavstvo), te o rokovima i postupcima za donošenje odluke o izvršenju Europskog uhidbenog naloga iz članka 15. i 17. Okvirne odluke. Sud je odlučio kako odredbe članka 15. i 17. navedene Okvirne odluke treba tumačiti na način da pravosudno tijelo države izvršenja ostaje u obvezi donijeti odluku o izvršenju Europskog uhidbenog naloga i nakon isteka rokova utvrđenih u članku 17. Okvirne odluke čak i ako ukupno trajanje razdoblja zadržavanja tražene osobe premašuje rokove, pod uvjetom da to trajanje nije pretjerano s obzirom na obilježja postupka u predmetu iz glavnog postupka.

15. Nadalje člankom 24.c stavak 1. ZPSKS-EU su propisani uvjeti pod kojima se obustavlja postupak izvršenja Europskog uhidbenog naloga, pa je tako propisano da će sud obustaviti rješenjem postupak izvršenja Europskog uhidbenog naloga ako se tražena osoba više ne nalazi na državnom području Republike Hrvatske ili ako je država izdavanja stavila izvan snage Europski uhidbeni nalog, što ovdje nije slučaj, a vezano za prijedlog branitelja da se tražena osoba pusti na slobodu ovdje se skreće pažnja da je člankom 26. stavak 2. ZPSKS-EU propisano da istražni zatvor određen protiv tražene osobe radi predaje može trajati najdulje do izvršenja rješenja o predaji tražene osobe na temelju članka 35. ZPSKS-EU.

16. Prema tome, kako ne postoje razlozi za odbijanje izvršenja Europskog
uhidbenog naloga iz članka 20. ZPSKS-EU, razlozi zbog kojih se može odbiti izvršenje Europskog uhidbenog naloga iz članka 21. ZPSKS-EU i razlozi iz članka 24.c stavak 1. ZPSKS-EU za obustavu izvršenja Europskog uhidbenog naloga, odlučeno je kao u izreci rješenja.

Vukovar, 22. svibnja 2023.

Predsjednik vijeća
Klaudija Grubišić

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu