Baza je ažurirana 20.07.2025. 

zaključno sa NN 78/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

1

Poslovni broj: R-112/2023-2

 

 

Poslovni broj: R-112/2023-2

Republika Hrvatska

Županijski sud u Rijeci

Žrtava fašizma 7

51000 Rijeka

 

U  I M E  R E P U B L I K E  H R V A T S K E

P R E S U D A

 

 

Županijski sud u Rijeci, po sucu Larisi Gačanin, kao sucu pojedincu, u pravnoj stvari tužitelja D. C., OIB:...., iz J., zastupanog po punomoćnici T. B., odvjetnici u S., protiv tuženika D. z. S.-d. ž., OIB:..., S., radi isplate, odlučujući o žalbi tužitelja izjavljenoj protiv presude Općinskog suda u Splitu, poslovni broj: Pr-4656/2021-13 od 31. siječnja 2023., 16. svibnja 2023.,

 

 

p r e s u d i o   j e

 

 

I. Odbija se žalba tužitelja, kao neosnovana te potvrđuje preuda Općinskog suda u Splitu, poslovni broj: Pr-4656/2021-13 od 31. siječnja 2023., u točkama II i III izreke.

 

II. Odbija se zahtjev tužitelja za naknadu troškova sastava žalbe.

 

Obrazloženje

 

1.Prvostupanjskom je presudom naloženo tuženiku isplatiti tužitelju iznos od 990,90 eur[1] / 7.465,94 kn sa zateznim kamatama (izuzev zateznih kamata na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na dohodaktoč. I. izreke), dok je u dijelu za isplatu 287,94 eur / 2.169,52 kn s pripadajućim kamatama odbijen tužbeni zahtjev (toč. II. izreke) te je naloženo tuženiku tužitelju naknaditi trošak postupka od 646,70 eur / 4.872,56 kn s pripadajućom kamatom (točka III. izreke).

2.Protiv točaka II i III izreke te presude žalbu podnosi tužitelj pozivom na žalbene razloge iz čl. 353. st. 1. toč. 1. i 2. Zakona o parničnom postupku (Narodne

 

novine, broj: 53/1991., 91/1992., 112/1999., 88/2001., 117/2003., 88/2005., 2/2007. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 84/2008., 96/2008. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/2008. - ispravak, 57/2011., 148/2011. - pročišćeni tekst, 25/2013., 28/2013., 89/2014. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, u daljnjem tekstu: ZPP-a), te predlaže pobijanu presudu preinačiti.

3. Žalba nije osnovana.

4. Predmet spora zahtjev je tužiteljice za isplatu razlike plaće u razdoblju od prosinca 2015. do zaključno s listopadom 2017., po osnovici od 5.415,37 kn.

5. Donošenjem pobijane presude nisu počinjene bitne povrede odredaba parničnog postupka na koje ovaj sud pazi po službenoj dužnosti temeljem čl. 365. st. 2. ZPP-a pa niti povreda iz čl. 354. st. 2. toč. 11. ZPP-a budući da su u presudi izneseni jasni razlozi za njeno donošenje.

6. U tijeku prvostupanjskog postupka sud je pravilno utvrdio slijedeće:
- da je tužitelj zaposlenik tuženika temeljem sklopljenog Ugovora o radu,

- da tuženik kao poslodavac predstavlja javnu službu u smislu odredbe 2. Zakona o plaćama u javnim službama ("Narodne novine", br. 27/01),

- da je tuženik u utuženom razdoblju tužiteljici isplaćivao plaću po osnovici od 5.108,84 kn,

- da je između stranaka nesporan matematički izračun razlike plaće, uz primjenu osnovice od 5.415,37 kn.

7. Za odlučivanje u ovoj pravnoj stvari mjerodavno je sljedeće:
- da je dana 23. studenoga 2006. između Vlade RH i sindikata javnih službi sklopljen Sporazum o osnovici za plaće u javnim službama, kojim je ugovoreno povećanje osnovice za izračun plaća u javnim službama za po šest posto u 2007., 2008. i 2009.,
- da je dana 13. svibnja 2009. sklopljen Dodatak Sporazumu o osnovici plaće u javnim službama kojim Dodatkom je osnovica privremeno 'zamrznuta' na razini iz 2008. godine na iznos od 5.108,84 kn, dok je povećanje osnovice za preostalih 6% iz 2009. sporazumno odgođeno sukladno odredbi članka III. Dodatka Sporazuma: da je odredbama članka IV.-V. Dodatka Sporazuma ugovoreno dalje postupno povećanje osnovice radi usklađivanja plaća u javnim službama s prosječnim plaćama u RH, a pri tome su kao osnovne kategorije povećanja osnovice uzeti prosječna plaća VSS početnika u javnim službama i prosječna plaća u RH te je odnos te dvije vrijednosti kroz povećanje osnovice do kraja 2016. trebao doseći ciljanu razinu od 92:100,
- da je dana 23. studenoga 2006. između Vlade Republike Hrvatske i sindikata javnih službi sklopljen Sporazum o osnovici za plaće u javnim službama, kojim je ugovoreno povećanje osnovice za izračun plaća u javnim službama za po 6% u 2007., 2008. i 2009.,
- da je dana 13. svibnja 2009. sklopljen Dodatak Sporazumu o osnovici plaće u javnim službama, kojim Dodatkom je osnovica privremeno zamrznuta na razini iz 2008., na iznos od 5.108,84 kn, s time da je u članku III. utvrđen način povrata osnovice, i to tako da se osnovica za izračun plaće u javnim službama utvrđuje u iznosu od 5.415,37 kuna nakon što službeni pokazatelji Državnog zavoda za statistiku Republike Hrvatske (dalje: DZS) ukažu na poboljšanje stanja, odnosno rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno prosječno dva ili više posto, a to u odnosu na isto razdoblje prethodne godine,
- da su 26. listopada 2011. između Vlade Republike Hrvatske i sindikata javnih službi sklopljene Izmjene i dopune Dodatka Sporazumu o osnovci za plaće u javnim službama, s time da te Izmjene nisu potpisane po Samostalnom sindikatu zdravstva i socijalne skrbi Hrvatske, iako su po predstavnicima tog Sindikata parafirane, a kojim Izmjenama je promijenjen čl. III. Dodatka te čl. IV. koji su se odnosili na način povrata osnovice i način usklađivanja pariteta, a promijenjen je i članak VII. u kojem su utvrđeni odgovarajući uvjeti nužni za ostvarivanje odredbi Dodatka, te Izmjena i dopuna, i to na način da se određuje da ako realni međugodišnji tromjesečni BDP zabilježi negativan rast u nekom od razdoblja opisanih u članku III.-V. ovih Izmjena i dopuna uskladba se odgađa za onoliko tromjesečja koliko je pad realnog tromjesečnog BDP-a (u odnosu na isto razdoblje prethodne godine) trajao,
- da je odredbom čl. III. Izmjena i dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama sklopljenog dana 26. listopada 2011. propisano da će osnovica za obračun plaća u javnim službama iznositi 5.415,37 kn bruto za mjesec u kojem službeni pokazatelji Državnog zavoda za statistiku Republike Hrvatske ukažu na poboljšanje stanja odnosno rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno (u odnosu na isto razdoblje prethodne godine) prosječno dva ili više posto (mjereno aritmetičkom sredinom dvije stope realnog rasta međugodišnjeg tromjesečnog BDP-a dva uzastopna tromjesečja) i primjenjivati će se iza toga do prve sljedeće promjene prema Izmjenama i dopunama,
- da su Vlada Republike Hrvatske te Sindikati javnih službi koji su potpisali naprijed spomenute Izmjene i dopune od 26. listopada 2011. te donijeli 28. prosinca 2012. i Vjerodostojno tumačenje Izmjena i dopuna o osnovici za plaće za javne službe, a to u odnosu na članak IV. u vezi s člankom VII. Dodatka Sporazumu; da su utvrdili da je negativni rast BDP-a prema službenim podacima DZS-a trajao neprestano od četvrtog tromjesečja 2011. do zaključno trećeg tromjesečja 2014., tj. 12 tromjesečja uzastopno; da je u drugom tromjesečju 2015. zabilježen rast BDP-a od 1,2%, a u trećem tromjesečju 2015. rast BDP-a od 2,8% što daje aritmetičku sredinu od 2,0%, s time da je posljednji podatak za rast BDP-a u trećem tromjesečju od strane Državnog zavoda za statistiku (dalje: DZS) objavljen 4. prosinca 2015.

8. Na temelju naprijed navedenog, osobito činjenice da je odredbom čl. III. Izmjena i dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama sklopljenog dana 26. listopada 2011. propisano da će osnovica za obračun plaća u javnim službama iznositi 5.415,37 kn bruto za mjesec u kojem službeni pokazatelji DZS-a ukažu na poboljšanje stanja, odnosno rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno (u odnosu na isto razdoblje prethodne godine) prosječno dva ili više posto, te da je DZS dana 27. studenog 2015. objavio prvu procjenu tromjesečnog BDP-a za treće tromjesečje 2015., dok je posljednji podatak za rast BDP-a u trećem tromjesečju od strane DZS-a objavljen 4. prosinca 2015., valja zaključiti da tužiteljici pripada pravo na razliku plaće od 1. prosinca 2015. (jer je to mjesec u kojem su službeni pokazatelji DZS-a ukazali na rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno).

9. Nadalje, odredbom čl. 2. Zakona o osnovici plaće u javnim službama ("Narodne novine", br. 39/09 i 149/09) je propisano da se osnovica plaće u javnim službama utvrđuje kolektivnim ugovorom zaključenim između Vlade Republike Hrvatske i sindikata javnih službi, a ako kolektivni ugovor nije potpisan do donošenja državnog proračuna Republike Hrvatske za narednu godinu osnovicu plaće u javnim službama određuje Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom.

10. Odredbom čl. 3. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovici plaće u javnim službama ("Narodne novine", br. 149/09) propisano je da do utvrđivanja nove osnovice plaće u javnim službama na temelju članka 2. ovoga Zakona primjenjuje se osnovica plaće u javnim službama utvrđena Dodatkom sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama, sklopljenim između Vlade Republike Hrvatske i sindikata javnih službi dana 13. svibnja 2009.

11. Ovdje valja reći da je Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 29. prosinca 2016. donijela Odluku o visini osnovice za obračun plaće u javnim službama u iznosu od 5.211,02 kn bruto s primjenom od 1. siječnja 2017., počevši s plaćom za mjesec siječanj 2017., koja će biti isplaćena za mjesec veljaču 2017.

12. No, kako je odredbom čl. 9. st. 3. Zakona o radu ("Narodne novine", br. 93/14, 127/17 i 98/19) propisano da ako je neko pravo iz radnog odnosa različito uređeno ugovorom o radu, pravilnikom o radu, sporazumom sklopljenim između radničkog vijeća i poslodavca, kolektivnim ugovorom ili zakonom, primjenjuje se za radnika najpovoljnije pravo, ako ovim ili drugim zakonom nije drukčije određeno. Budući da je primjena Izmjena Dodatka Sporazumu trajala do 26. siječnja 2017., a ista predstavlja za tužiteljicu povoljnije pravo, to joj pripada pravo na isplatu razlike plaće i za siječanj 2017., međutim, a na što žalbom ukazuje i tuženik, tužiteljici to pravo ne pripada za period nakon siječnja 2017. godine.

13. Obzirom na navedeno pravilno je prvostupanjski sud primijenio materijalno pravo u dijelu kojim je djelomično odbijen tužbeni zahtjev za razliku isplate plaće nakon 26. siječnja 2017. Naime, čl. XI. Izmjena i dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 26. listopada 2011., kojom je ugovoreno da se Dodatak Sporazumu i navedene izmjene i dopune smatraju Ugovorom na određeno vrijeme (za razdoblje od 5 godina) i čl. 199. st. 1. ZR-a kojom je propisano da se nakon isteka roka na koji je sklopljen kolektivni ugovor, u njemu sadržana pravna pravila kojima se uređuje sklapanje, sadržaj i prestanak radnog odnosa i dalje primjenjuju kao dio prethodno sklopljenih ugovora o radu do sklapanja novog kolektivnog ugovora, u razdoblju od tri mjeseca od isteka roka na koji je bio sklopljen kolektivni ugovor, odnosno tri mjeseca od isteka otkaznog roka, prema kojima nakon 26. siječnja 2017. (tri mjeseca nakon 26. listopada 2016. odnosno isteka ugovorenog vremena važenja Dodatka Sporazumu sa izmjenama i dopunama) jasno ukazuju da nema mjesta primjeni Sporazuma sa izmjenama i dopunama, a time niti obračunu plaće po osnovici od 5.415,37 kn.

14. Budući da nisu osnovani žalbeni navodi, a odluka o troškovima sadržana u pobijanoj presudi u skladu je sa čl. 154. st. 1. i 155. ZPP-a, valjalo je potvrditi i odluku o troškovima postupka.

15. Budući da tužitelj nije uspio u žalbenom postupku, analognom primjenom čl. 154. st. 1. ZPP-a, nije mu priznat trošak žalbenog postupka.

16. Slijedom svega navedenog valjalo je temeljem čl. 368. st. 1. ZPP-a odlučiti kao u izreci ove presude.

 

U Rijeci 16. svibnja 2023.

Sudac

Larisa Gačanin v.r.

 


[1] Fiksni tečaj konverzije 7,53450

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu