Baza je ažurirana 10.11.2025. zaključno sa NN 107/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Poslovni broj: 18 Us I-819/23-2

REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U SPLITU
Split, Put Supavla 1

U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E

P R E S U D A

Upravni sud u Splitu, po sutkinji Marici Goreta, uz sudjelovanje
zapisničarke Nataše Brajević, u postupku radi sudske kontrole zakonitosti
ograničenja slobode kretanja smještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance
Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Trilj, državljanina treće
zemlje A. S., državljanina A., izvanraspravno, dana 04. travnja

2023.

p r e s u d i o j e

Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike
Hrvatske, Policijske uprave brodsko-posavske, Postaje granične policije Stara
Gradiška, Klasa: 216-01/23-03/16, Urbroj: 511-11-11-23-73 od 30. ožujka 2023.

Obrazloženje

1.Rješenjem Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske
uprave brodsko-posavske, Postaje granične policije Stara Gradiška, Klasa: 216-
01/23-03/16, Urbroj: 511-11-11-23-73 od 30. ožujka 2023., donesenim po službenoj
dužnosti, državljaninu treće zemlje A. S., rođ. ..., sa
prebivalištem u K., A., državljaninu A., ograničava se sloboda
kretanja smještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance, Ministarstva unutarnjih
poslova Republike Hrvatske, Trilj, (dalje: Centar) na najkraće moguće vrijeme koje je
potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja, a
najdulje do dva (2) mjeseca.

2.Navedeno rješenje je radi sudske kontrole zakonitosti s pratećom
dokumentacijom dana 03. travnja 2023. dostavljeno ovome sudu u smislu odredbe
članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj 133/20, 114/2022,
151/2022 - dalje Zakon o strancima) kojom je propisano da će se odmah po
donošenju rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi
predmeta o smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana
dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili
potvrđuje.





2 Poslovni broj: 18 Us I-819/23-2

3.Uvidom u podatke spisa predmeta te obrazloženje kontroliranog rješenja
utvrđeno je da je imenovanom državljaninu treće zemlje Policijska uprava brodsko-
posavska, Postaja granične policije Stara Gradiška dana 30. ožujka 2023. donijela
rješenje o protjerivanju Klasa: 216-04/23-01/40, Urbroj: 511-11-11-23-140, (rješenje
prileži spisu predmeta) kojim mu je određena zbrana ulaska i boravka u Europskom
gospodarskom prostoru (dalje: EGP) u trajanju od 1 (jedne) godine računajući od
dana prisilnog udaljenja, te je određeno da će se imenovani prisilno udaljiti u B. i
H. ili ako to nije moguće u zemlju čiji je državljanin. Nadalje, da je
individualnom procjenom u skladu s pravilima razmjernosti utvrđeno da se prisilno
udaljenje i povratak u konkretnom slučaju ne može osigurati primjenom blažih mjera
propisanih u članku 213. stavka 1. Zakona o strancima obzirom na to da imenovani
državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku.
4.Nadalje, u obrazloženju kontroliranog rješenja je u skladu s odredbom iz
članka 214. stavka 1. Zakona o strancima smještaj određen na rok od dva mjeseca
jer postoji rizik od izbjegavanje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike
Hrvatske iz razloga jer imenovani državljanin treće zemlje nema ispravu o
identitetu ili putnu ispravu, nema prijavljen boravak u RH i isti je nezakonito ušao u
EGP odnosno RH slijedom čega su utvrđene okolnosti koje ukazuju na postojanje
rizika od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske
propisane člankom 214.stavkom 2. podstavkom 1., 2. i 8. Zakona o strancima.
5.Spisu je priložen i zapisnik od 30. ožujka 2023. o saslušanju imenovanog
državljanina treće zemlje, na okolnosti nezakonitog prelaska državne granice i
nezakonitog boravka u Republici Hrvatskoj. Iz navedene izjave proizlazi kako je
boravio u T. a potom G., A. i C. G. te sa grupom poznanika u
B. i H.gdje je nezakonito ušao sredinom ožujka 2023, da je do granice
sa Republikom Hrvatskom stigao 28. ožujka 2023 u noćnim satima te uz pomoć
gumenog čamca kupljenog u B. i H.prešao preko rijeke S. i
nezakonito ušao u Republiku Hrvatsku dana 29.ožujka 2023. te se potom uputio
prema unutrašnjosti Republike Hrvatske dok nisu zatečeni od strane policijskih
službenika. Navodi i da u Republici Hrvatskoj ne posjeduje nekretnine, da nema
dovoljno novca za smještaj niti bliže rodbine koja bi o njemu skrbila, ne boluje od
zaraznih bolesti i nema zabrane ulaska u druge zemlje.

6.Odredbom članka 212. Zakona o strancima propisano je kako se u svrhu
ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina
treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu
osigurati blažim mjerama (stavak 1.); kako smještaj u centru može trajati samo
najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi
prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom (stavak 2.); kako će se
državnim tijelima, međunarodnim organizacijama i organizacijama civilnog
društva koje se bave zaštitom ljudskih prava osoba kojima je ograničena sloboda
kretanja omogućit da posjete centar (stavak 3.).

7.Što se smatra blažim mjerama od smještaja u centar propisano je odredbom
članka 213. stavak 1. Zakona o strancima, prema kojoj odredbi se blažim mjerama
smatraju: 1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata, 2. polog
određenih financijskih sredstava, 3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja i

4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.

8.Odredbom članka 214. stavak 1. Zakona o strancima propisano je kako se
državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji
rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske



3 Poslovni broj: 18 Us I-819/23-2

sukladno članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja).

9. Prema stavku 2. istog članka okolnosti koje mogu upućivati na postojanje
rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:

-državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu
-državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak

-je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati
izvršenje mjera za osiguranje povratka

-je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo

-je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni
postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu
članicu

-je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
-prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati
izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.

10.Slijedom citiranih zakonskih odredbi, a imajući u vidu naprijed utvrđeno
činjenično stanje, pravilna je ocjena nadležnog tijela kako u konkretnom slučaju
nisu ispunjeni uvjeti za primjenu blažih mjera obzirom da imenovani državljanin nema
putnu ispravu, nema novčanih sredstava, te nema adrese smještaja na kojoj bi
mogao boraviti. Također, po ocjeni ovog suda postoje okolnosti koje ukazuju na
postojanje rizika od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike
Hrvatske, i to prema odredbi članka 214. stavak 2. podtočke 1., 2., i 8. Zakona
o strancima, a obzirom da je u provedenom postupku nedvojbeno utvrđeno
kako imenovani državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu, putnu ispravu,
putne dokumente ili putnu kartu, da nema prijavljen boravak u Republici Hrvatskoj,
da je nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku. U
takvim je okolnostima pravilno, pozivom na mjerodavne odredbe Zakona o
strancima, doneseno rješenje o smještaju u tranzitni prihvatni centar.

11.Imajući u vidu prethodno utvrđeno činjenično stanje, a osobito imajući u vidu
činjenicu da je imenovani državljanin A., bez putnih isprava odnosno
isprava o identitetu, određeni rok ograničenja slobode kretanja do dva mjeseca
smještajem u Centar, u kojem se aktivnosti prisilnog udaljenja moraju izvršavati s
dužnom pažnjom, je, po ocjeni ovoga suda, primjeren okolnostima konkretnog
slučaja te je sukladan odredbama članka 212. stavak 2. i 214. stavak 1.
Zakona.

12.Slijedom svega navedenog, na temelju odredbe članka 216. stavka 4.
Zakona o strancima te odredbe članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim
sporovima (Narodne novine, broj 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21),
odlučeno je kao u izreci.

U Splitu, 04. travnja 2023.

S U T K I NJ A

Marica Goreta



4 Poslovni broj: 18 Us I-819/23-2

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ove presude dopuštena je žalba u roku 15 dana od dana primitka pisanog
otpravka presude, u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu,
putem ovog suda, pisano, za Visoki upravni sud Republike Hrvatske.

DNA:

-državljaninu treće zemlje, A. S., državljaninu A., putem
Tranzitnog prihvatnog centra za strance Trilj, Trilj, Kristine Šušnjare 4, uz
popratni dopis;

-Ministarstvu unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava
brodsko- posavska, Postaja granične policije Stara Gradiška
-u spis.

Rj.:

Nema obveze naplate sudske pristojbe u smislu odredbe članka 22. Zakona o sudskim pristojbama (Narodne novine, broj 118/18).




 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu