Baza je ažurirana 10.11.2025. zaključno sa NN 107/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

1

Poslovni broj: 2 Us I-132/2023-5

 

 

 

 

 

REPUBLIKA HRVATSKA

UPRAVNI SUD U OSIJEKU

Osijek, Trg A. Starčevića 7/II

 

 

 

Poslovni broj: 2 Us I-132/2023-5

 

 

U   I M E   R E P U B L I K E H R V A T S K E

 

P R E S U D A

 

Upravni sud u Osijeku, po sucu Berislavu Babiću, uz sudjelovanje zapisničarke Adele Franc, u upravnom sporu tužitelja N. Z. iz N. B., Republika S., OIB: , kojeg zastupa opunomoćenik T. F., odvjetnik u O., protiv tuženika Ministarstva financija Republike Hrvatske, Samostalnoga sektora za drugostupanjski upravni postupak, Z., radi naplate trošarine, 3. travnja 2023.

 

p r e s u d i o   j e

 

I Odbija se kao neosnovan tužbeni zahtjev tužitelja kojim traži poništavanje rješenja tuženika KLASA: UP/II-471-01/21-01/417, URBROJ: 513-04-22-2 od 15. prosinca 2022. i rješenja Ministarstva financija, Carinske uprave, Područnog carinskog ureda O., Carinskog ureda O. KLASA: UP/I-471-01/21-18-836, URBROJ: 513-02-7015/5-21-2 od 12. listopada 2023.

II Odbija se zahtjev tužitelja za naknadu troškova spora.

 

Obrazloženje

 

1. Osporavanim rješenjem tuženika KLASA: UP/II-471-01/21-01/417, URBROJ: 513-04-22-2 od 15. prosinca 2022. odbijena je žalba tužitelja izjavljena protiv rješenja Ministarstva financija, Carinske uprave, Područnog carinskog ureda O., Carinskog ureda O., KLASA: UP/I-471-01/21-18-836, URBROJ: 513-02-7015/5-21-2 od 12. listopada 2023.

2. Navedenim prvostupanjskim rješenjem tužitelj je obvezan na plaćanje iznosa od 467.719,60 kn na ime trošarine na duhanske prerađevine – cigarete raznih marki čije su vrste, količine i visina trošarine po svakom paketiću detaljno navedene u izreci prvostupanjskog rješenja, te kamate za razdoblje od dana donošenja osporavanog rješenja do dana uplate. Istim rješenjem određeno je da ako tužitelj ne izvrši predmetnu uplatu po rješenju, naplata dužnog iznosa izvršit će se ovrhom te da žalba izjavljena protiv rješenja ne odgađa njegovo izvršenje.

3. Tužitelj u tužbi navodi da se trošarina plaća na robu koja se pušta u slobodni promet odnosno potrošnju  te da ni jedan trošarinski proizvod nije pušten na teritorij Republike Hrvatske jer su svi oduzeti od tužitelja i bit će uništeni, a niti jedna odredba Zakona o trošarinama ne propisuje da bi osoba koja pokuša unijeti na teritorij Republike Hrvatske trošarinske proizvode bila trošarinski obveznik. Navodi da u vrijeme donošenja prvostupanjskog rješenja protiv njega još nije bio pokrenut niti kazneni niti prekršajni postupak vezano za predmetni duhan slijedom čega prvostupanjsko rješenje smatra preuranjenim. Smatra da bi se, tek nakon pravomoćnog okončanja kaznenog postupka, u slučaju da bi tužitelj bio pravomoćno osuđen kao počinitelj takvog djela, prema tužitelju moglo postupati kao prema trošarinskom obvezniku.  S obzirom na navedeno, tužitelj predlaže sudu usvojiti tužbeni zahtjev te poništiti osporavano rješenje tuženika i prvostupanjsko rješenje od 12. listopada 2021, uz naknadu troškova upravnog spora

4. U odgovoru na tužbu tuženik navodi kako u cijelosti ostaje kod pobijanoga rješenja od 15. prosinca 2022. iz razloga navedenih u obrazloženju istoga te predlaže sudu odbiti tužbeni zahtjev, bez održavanja rasprave. Odgovor na tužbu dostavljen je opunomoćeniku tužitelja na očitovanje te se isti nije očitovao.

5. Budući da je sud činjenice ocijenio nespornima te je u konkretnom slučaju sporna primjena prava, a da tužitelj u tužbi i tuženik u odgovoru na tužbu izričito ne zahtijevaju održavanje rasprave, sud je primjenom odredbe članka 36. stavka 1. točke 4. Zakona o upravnim sporovima  (Narodne novine, broj: 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21.) riješio ovaj upravni spor bez rasprave.

6. Tijekom dokaznoga postupka sud je izvršio uvid u spis, spis tuženika te u sve isprave koje prileže istima.

7. Na temelju razmatranja svih činjeničnih i pravnih pitanja, a sukladno odredbi iz članka 55. stavka 3. Zakona o upravnim sporovima, sud je utvrdio da  tužbeni zahtjev nije osnovan.

8. Člankom 6. stavkom 2. točkom 4. Zakona o trošarinama (Narodne novine, broj: 106/18. i 121/19.) propisano je da trošarinu plaća svaka osoba koja nezakonito postupa u primjeni ovog Zakona, kao i osoba koja sudjeluje u nezakonitom postupanju a znala je ili je prema okolnostima slučaja morala znati da je takvo postupanje nezakonito.

9. Odredbom članka 12. Zakona o trošarinama propisano je da obveza obračunavanja i plaćanja trošarine nastaje i kada se utvrdi: 1. nezakonito postupanje s predmetima oporezivanja 2. da su trošarinski proizvodi nezakonito pušteni u potrošnju na teritoriju Republike Hrvatske te 3. da su trošarinski proizvodi otpremljeni ili korišteni od strane oslobođenog korisnika u svrhe za koje nije dobio odobrenje (stavak 1.). U smislu ovoga Zakona nezakonito postupanje je proizvodnja, prerada, skladištenje, primanje, otpremanje, uvoz, unos, prijevoz, uporaba, prodaja, kupnja ili posjedovanje predmeta oporezivanja na koje sukladno odredbama ovoga Zakona nije obračunana i plaćena trošarina ili na koje trošarina nije obračunana i plaćena u cijelosti, kao i svaka druga zlouporaba prava u kretanju ili raspolaganju s predmetima oporezivanja. Nezakonitim postupanjem smatra se i svako postupanje koje je odredbama ovoga Zakona posebno propisano da se smatra nezakonitim. Smatra se da je s predmetima oporezivanja nezakonito postupano ako osoba koja postupa s predmetima oporezivanja ne može dokazati pravilnost stjecanja, posjedovanja i svakog drugog činjeničnog ili pravnog raspolaganja, a iz okolnosti slučaja proizlazi da je s predmetima oporezivanja nezakonito postupano (stavak 2.).

10. Člankom 82. stavkom 1. Zakona o trošarinama propisano je da se duhanskim prerađevinama smatraju cigarete, cigare, cigarilosi i duhan za pušenje (sitno rezani duhan za savijanje cigareta i ostali duhan za pušenje).

11. Odredbom članka 90. stavak 1. Zakona o trošarinama propisano je da duhanske prerađevine koje su proizvedene u Republici Hrvatskoj i kada se puštaju u potrošnju na teritoriju Republike Hrvatske moraju biti označene duhanskim markicama Ministarstva financija, koje uz tekst „Republika Hrvatska – Ministarstvo financija“ moraju imati naznačenu i slovnu oznaku predmeta oporezivanja i broj markice.

12. Prema odredbi članka 87. stavak 1. Zakona o trošarinama trošarinska je osnovica na cigarete 1000 komada i maloprodajna cijena, dok prema stavku 7 . istoga članka Vlada Republike Hrvatske uredbom određuje iznos specifične trošarine i stopu proporcionalne trošarine na cigarete na osnovi ponderirane prosječne maloprodajne cijene cigareta, te iznos minimalne trošarine.

13. Člankom 89. Zakona o trošarinama i člancima 1. do 5. Uredbe o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode (Narodne novine, broj 20/21.) određeno je da je trošarinska osnovica na cigarete 1.000 komada i maloprodajna cijena, te da se trošarina na cigarete plaća kao specifična trošarina propisana u određenom iznosu za količinu od 1.000 komada cigareta i kao proporcionalna trošarina propisana u određenom postotku od maloprodajne cijene cigareta. Specifična trošarina za cigarete iznosi 400,00 kn za 1.000 komada cigareta, a proporcionalna trošarina iznosi 34% od maloprodajne cijene cigareta. Minimalna trošarina na cigarete iznosi 888,00 kn za 1.000 komada cigareta.

14. Prema članku 134. stavku 1. Uredbe (EU) br. 952/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o Carinskom zakoniku Unije (SL L 269, 10.10.2013.) sa svim izmjenama i dopunama, u daljnjem tekstu: Carinski zakonik Unije), roba unesena u carinsko područje Republike Hrvatske podliježe mjerama carinskog nadzora od trenutka njezina unosa, kao i carinskoj provjeri sukladno propisima.

15. Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je 12. listopada 2021. na teretnom ulazu u Republiku Hrvatsku, Graničnog prijelaza Erdut, pristiglo teretno motorno vozilo marke MERCEDES BENZ i poluprikolica marke SCHMITZ, srpskih registarskih oznaka …. u vlasništvu tvrtke L. d.o.o. iz M. Republika S., kojim je upravljao tužitelj. Tom prilikom je utvrđeno da je tužitelj u carinsko područje Republike Hrvatske, na RGP Erdut, na skriven način unio 490.200 komada cigareta s nadzornim markicama Republike Srbije, koje cigarete su detaljno navedene u izreci prvostupanjskog rješenja od 12. listopada 2021.  Navedene cigarete oduzete su od tužitelja uz izdavanje Potvrde o privremenom oduzimanju P-51-70599/2021 KLASA: 471-01/21-16/4854, URBROJ: 513-02-7068/19-21-2 od 12. listopada 2021.

16. Iz činjeničnoga stanja utvrđenoga tijekom provedenoga upravnoga postupka nesporno je da je tužitelj 12. listopada 2021. zatečen u posjedu ukupno 490.200 komada raznih vrsta cigareta koje nisu bile označene duhanskim markicama Ministarstva financija Republike Hrvatske u smislu  članka 90. stavka 1. Zakona o trošarinama.

17. Dakle, nezakonitost posjedovanja predmetnih cigareta proizlazi iz nesporne činjenice kako predmetne cigarete nisu bile označene valjanim duhanskim markicama Ministarstva financija Republike Hrvatske te se, sukladno članku 12. Zakona o trošarinama,  smatraju proizvodom na koji nije obračunata i plaćena trošarina pa se i samo njihovo posjedovanje smatra protuzakonitim.

18. Vezano za navode tužitelja da protiv njega, u trenutku donošenja prvostupanjskog rješenja, nije bio pokrenut kazneni postupak, valja reći da isti nisu odlučni u  predmetu utvrđivanja obveze plaćanja trošarine u konkretnom slučaju. Naime, u postupku naplate trošarine istu plaća osoba koja nezakonito posjeduje trošarinske proizvode, u ovom slučaju cigarete, bez obzira na njezinu krivnju i utvrđenu odgovornost u kaznenom postupku. Osim toga, Zakonom o trošarinama nije propisano da je uvjet za donošenje odluke o naplati trošarine postojanje pravomoćne odluke o kaznenoj odgovornosti obveznika trošarine. Dakle, kazneni i upravni postupak međusobno su odvojeni i nezavisni postupci pa tijek i ishod jednog postupka ne utječe na tijek i ishod drugog. Za obračunavanje i plaćanje trošarine dovoljno je da je osoba nezakonito posjedovala proizvod, slijedom čega je i obveznik plaćanja trošarine dok se u kaznenom postupku utvrđuje odgovornost za kazneno djelo. Osim toga, trošarina u upravnom postupku ne predstavlja kaznu čija je svrha odvraćanje od ponavljanja djela, već je poseban oblik poreza na trošarinske proizvode čiji nastanak, obračunavanje i plaćanje uređuju odredbe trošarinskih propisa.

19. U pogledu navoda tužitelja u svezi podnijetog prijedloga o odgodi izvršenja rješenja, a o kojem tuženik navodno nije odlučio, potrebno je naglasiti kako je predmet ocjene zakonitosti ove upravne stvari obračun i naplata trošarine, odnosno zakonitost pobijanih odluka, dok ukoliko tužitelj smatra da o nekom njegovom drugom prijedlogu nije donijeta odluka, tada isti treba koristiti pravne lijekove koji se odnose na propuštanje donošenja pojedinačne odluke javnopravnog tijela.

20. Slijedom navedenog, ovaj sud smatra da su pobijana rješenja donesena temeljem pravilno utvrđenog činjeničnog stanja uz pravilnu primjenu odredaba materijalnih propisa, dok tužitelj svojim tužbenim navodima nije doveo u sumnju pravilnost i potpunost utvrđenog, te je stava da pobijanim rješenjima nije povrijeđen zakon na štetu tužitelja pa je na temelju članka 57. stavka 1. Zakona o upravnim sporovima  odlučeno kao u točki I izreke ove presude.

21. U odnosu na troškove spora odlučeno je primjenom odredbe članka 79. stavka 4. Zakona o upravnim sporovima , kojom je propisano da stranka koja izgubi spor u cijelosti snosi sve troškove spora, ako zakonom nije drugačije propisano. Budući da je tužitelj u ovom upravnom sporu zatražio troškove upravnoga spora te cijeneći da je tužitelj u cijelosti izgubio spor, to je odlučeno kao u točki II izreke presude.

 

 

Osijeku 3. travnja 2023.

 

Sudac

Berislav Babić v.r. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog suda, u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave presude. Žalba odgađa izvršenje pobijane presude sukladno odredbi članka 66. stavka 5. ZUS-a.

 

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu