Baza je ažurirana 10.11.2025. zaključno sa NN 107/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

              1                            Poslovni broj: Pp-953/2022-8

 

 

REPUBLIKA HRVATSKA                                                                                     

Općinski sud u Metkoviću                                             

Metković, Andrije Hebranga 9                                                        

Poslovni broj: Pp-953/2022-8

 

 

U  I M E   R E P U B L I K E   H R V A T S K E 

 

 

P R E S U D A   

 

 

              Općinski sud u Metkoviću, po sucu Jakši Marušiću, uz sudjelovanje zapisničarke Marije Žuvelek, u prekršajnom predmetu protiv okrivljene pravne osobe N…., S., po branitelju odvjetniku M.B., V., H.v. 49, zbog prekršaja iz članka 35. u vezi sa člancima 12. i 15. Zakona o ravnopravnosti spolova (Narodne novine, broj 82/08., 125/11., 20/12., 138/12., 69/17.), povodom optužnog prijedloga Općinskog državnog odvjetništva u M., broj:……..., nakon javne glavne rasprave održane 8. ožujka 2023., 9. ožujka 2023. objavio je i

 

 

p r e s u d i o    j e

 

 

I              Okrivljena pravna osoba N. l. m., politička stranka, OIB:….., sa sjedištem u S., K. Z

 

kriva je

 

što je 30. travnja 2021. u V., prilikom utvrđivanja i predlaganja kandidacijske liste za izbor članova G. vijeća Grada V. na lokalnim izborima u svibnju 2021., protivno odredbama članka 12. stavka 3. i članka 15. Zakona o ravnopravnosti spolova, propustila poštivati načelo uravnotežene zastupljenosti žena i muškaraca na izbornoj listi, predloživši na kandidacijskoj listi koja se sastoji od trinaest kandidata, tri žene i deset muškaraca, dakle, kao politička stranka prilikom predlaganja lista kandidata/tkinja za izbor članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nije poštivala načelo ravnopravnosti spolova utvrđeno člankom 15. Zakona o ravnopravnosti spolova te nije vodila računa o uravnoteženoj zastupljenosti žena muškaraca na izbornim listama sukladno članku 12. toga Zakona, čime je počinila prekršaj iz članka 35. u vezi sa člancima 12. i 15. Zakona o ravnopravnosti spolova.

 

II              Na temelju članka 35. Zakona o ravnopravnosti spolova i članka 37. stavaka 2. i 3. točke 1. Prekršajnog zakona, okrivljenoj pravnoj osobi izriče se

 

novčana kazna

 

u iznosu od 600,00 EUR (šesto eura) / 4.520,70 HRK (četiri tisuće petsto dvadeset kuna i sedamdeset lipa)[1].

 

III              Okrivljena pravna osoba je izrečenu novčanu kaznu dužna platiti u roku od 2 (dva) mjeseca od pravomoćnosti ove presude. Ako okrivljena pravna osoba u ostavljenom roku plati dvije trećine izrečene novčane kazne, novčana će se kazna, na temelju članka 152. stavka 3. Prekršajnog zakona, smatrati u cjelini plaćenom.

 

IV                            Na temelju članka 138. stavka 2. točke 3. b) Prekršajnog zakona, okrivljena pravna osoba dužna je, u roku od 2 (dva) mjeseca od pravomoćnosti ove presude, naknaditi paušalni trošak ovog sudskog postupka u iznosu od 14,00 EUR (četrnaest eura) / 105,48 HRK (sto pet kuna i četrdeset osam lipa)1.

 

 

Obrazloženje

 

  1. U ovom Sudu je 23. lipnja 2022. zaprimljen navedeni optužni prijedlog protiv okrivljene pravne osobe N. l. m., S., zbog prekršaja iz članka 35. u vezi sa člancima 12. i 15. Zakona o ravnopravnosti spolova s prijedlogom da se okrivljena pravna osoba proglasi krivom i kazni u skladu sa zakonom.
  2. Člankom 12. stavkom 3. Zakona o ravnopravnosti spolova propisano je da osjetna neuravnoteženost jednog spola u smislu stavka 2. tog članka postoji ako je zastupljenost jednog spola u tijelima političkog i javnog odlučivanja niža od 40%.
  3. Prema članku 15. stavku 2. Zakona o ravnopravnosti spolova, političke stranke i drugi ovlašteni predlagatelji pri utvrđivanju izbornih lista dužni su uvoditi posebne mjere na način da zastupljenost muškaraca i žena na listama za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, članova u predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i članova u Europski parlament ne bude osjetno neuravnotežena, sukladno članku 12. stavku 3. tog Zakona.
  4. Člankom 35. Zakona o ravnopravnosti spolova propisano je da političke stranke i drugi ovlašteni predlagatelji koji prilikom predlaganja lista kandidata/tkinja za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i za članove u Europski parlament koji ne poštuju načelo ravnopravnosti spolova utvrđeno člankom 15. tog Zakona te ne vode računa o uravnoteženoj zastupljenosti žena i muškaraca na izbornim listama sukladno članku 12. tog Zakona, kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom od 50.000,00 kuna za izbore za zastupnike u Hrvatski sabor i članova u Europski parlament, novčanom kaznom od 40.000,00 kuna za izbore za članove gradskih vijeća i županijskih skupština, odnosno novčanom kaznom od 20.000,00 kuna za izbore za članove općinskih vijeća.
  5. Glavna rasprava održana je 8. ožujka 2023. bez nazočnosti uredno pozvane okrivljene pravne osobe i njezina branitelja te je Sudu podnesena pisana obrana.
  6. Okrivljena pravna osoba u svojoj obrani navodi da u cijelosti poriče optužni akt i da u njezinim radnjama nisu ostvarena obilježja prekršaja koji joj se stavlja na teret. Ističe kako na području Grada V. nije bila u mogućnosti na izbornu listu uvrstiti podjednak broj muških i ženskih osoba, iako je tome odgovorno pristupila, niti je u tom smislu postojao nemar okrivljene pravne osobe. Naime, navodi da nije bilo dovoljno osoba ženskog spola koje bi pristale biti kandidati na listi za izbor članova Gradskog vijeća, a što je predstavljalo objektivnu nemogućnost, dok bi odustajanje od kandidiranja za izbore zbog navedene okolnosti predstavljalo grubo kršenje zakonom zajamčenih prava političkih stranaka. Smatra da je zbog poduzetih radnji u tom cilju treba osloboditi od optužbe sukladno načelu in dubio pro reo. Međutim, u slučaju ako bi Sud ipak utvrdio odgovornost na strani okrivljene pravne osobe, ukazuje na to da dosad nije odgovarala za bilo kakav prekršaj, zbog čega predlaže primijeniti odredbe zakona o ublažavanju kazne.
  7. U dokaznom postupku Sud je pregledao i pročitao optužni prijedlog i pisanu obranu okrivljene pravne osobe te pravovaljanu kandidacijsku listu Nezavisne liste mladih za izbor članova Gradskog vijeća Grada V. koju je objavilo Gradsko izborno povjerenstvo Grada V. pod klasom…….
  8. Iz sadržaja navedene pravovaljane kandidacijske liste vidi se da je od 13 kandidata Nezavisne liste mladih, ovdje okrivljene pravne osobe, deset muškaraca i tri žene, iz čega proizlazi kako je zastupljenost žena na izbornoj listi okrivljene pravne osobe za članove gradskog vijeća 23 %, odnosno da je niža od 40 %, što je protivno odredbama članka 12. stavka 3. i članka 15. stavka 2. Zakona o ravnopravnosti spolova.
  9. Iako u svojoj obrani poriče prekršaj koji joj se stavlja na teret, okrivljena pravna osoba ne drži prijepornom činjenicu da na kandidacijskoj listi za izbore za članove Gradskog vijeća Grada V. nije imala dovoljan broj ženskih osoba, čime je došlo do osjetne neuravnoteženosti jednog spola sukladno članku 12. stavku 3. Zakona o ravnopravnosti spolova.
  10. Međutim, prema stajalištu ovog Suda, nedovoljan broj ženskih osoba za izbornu kandidacijsku listu ne može biti razlog za oslobođenje od prekršajne odgovornosti u predmetnom slučaju.
  11. Stoga je Sud, na temelju izvedenih dokaza, utvrdio da je okrivljena pravna osoba počinila prekršajno djelo za koje ju se tereti optužnim aktom te je proglasio krivim za prekršaj iz članka 35. u vezi sa člancima 12. i 15. Zakona o ravnopravnosti spolova.
  12. Prilikom odluke o prekršajnopravnim sankcijama, Sud je olakotnim cijenio to što počinjenim prekršajem nisu prouzročene teže posljedice, imajući u vidu razloge zbog kojih okrivljena pravna osoba objektivno nije mogla dostaviti kandidacijsku listu sa većim brojem kandidata žena, kao i okolnost da okrivljena pravna osoba dosad nije prekršajno osuđivana. Stoga je Sud primijenio zakonske odredbe o ublažavanju kazne te je na temelju članka 35. Zakona o ravnopravnosti spolova i primjenom članka 37. stavaka 2. i 3. točke 1. Prekršajnog zakona, izrekao novčanu kaznu u iznosu 600,00 EUR. Sud smatra kako je mjera novčane kazne koju je izrekao u konkretnom slučaju dovoljna da se na okrivljenu pravnu osobu utječe da se ubuduće kloni činjenja prekršaja, a da se istovremeno izrazi društveni prijekor zbog počinjenog prekršaja
  13. S obzirom na to da je proglašena krivom, okrivljena pravna osoba je obvezana, na temelju članka 138. stavka 2. točke 3. b) Prekršajnog zakona, naknaditi troškove suda u paušalnom iznosu od 14,00 EUR u roku od 2 mjeseca od pravomoćnosti presude. Visina paušalnog troška određena je prema duljini i složenosti postupka, a u skladu s Rješenjem o određivanju paušalnog iznosa za trošak prekršajnog postupka (Narodne novine, broj 18/13.), kojim je paušalni iznos određen u rasponu od 100,00 do 5.000,00 kn.
  14. Prema navedenom, odlučeno je kao u izreci ove presude.

 

U Metkoviću 9. ožujka 2023.

 

 

ZAPISNIČARKA                                                                                                  S U D A C

 

Marija Žuvelek                                                                                                  Jakša Marušić

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

 

              Protiv ove presude dopuštena je žalba koja se može podnijeti u roku od osam dana od dana dostave prijepisa presude. Žalba se podnosi ovom Sudu u dva istovjetna primjerka, a o njoj odlučuje Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske.

 

 

 

DNA:             

  1. Okrivljeniku, uz uplatnicu.
  2. Branitelju.
  3. Tužitelju.
  4. U spis.

 

 


[1] Fiksni tečaj konverzije 7,53450

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu