Baza je ažurirana 10.11.2025. zaključno sa NN 107/25 EU 2024/2679
Republika Hrvatska Županijski sud u Sisku
Sisak, Trg Ljudevita Posavskog 5
Poslovni broj: Kž-32/2023-5
R E P U B L I K A H R V A T S K A
R J E Š E N J E
Županijski sud u Sisku u vijeću sastavljenom od sudaca, Melite Avedić
predsjednice vijećat te mr. sc. Zorislava Kaleba i Marijanke Salopek, članova vijeća,
uz sudjelovanje zapisničarke Blaženke Wolf, u kaznenom predmetu protiv okrivljene
D. K. zbog kaznenog djela iz članka 139. stavak 3. Kaznenog zakona
(„Narodne novine“ broj 125/11., 144/12., 56/15. i 61/15., 101/17., 118/18., 126/19. i
84/21., dalje u tekstu: KZ/11.), odlučujući o žalbi okrivljenice protiv rješenja
Općinskog suda u Sisku poslovni broj: 15 Kov-374/2022-7 od 5. siječnja 2023., u
sjednici vijeća održanoj 1. veljače 2023.
r i j e š i o j e
Povodom žalbe okrivljene D. K., a po službenoj dužnosti, ukida
se pobijano rješenje Općinskog suda u Sisku poslovni broj: 23 Kov-374/2022-7 od 5.
siječnja 2023. i predmet vraća optužnom vijeću na ponovno odlučivanje o mjerama
opreza.
Obrazloženje
1. Rješenjem Općinskog suda u Sisku poslovni broj: 15 Kov-374/2022-7 od 5.
siječnja 2023. na temelju članka 98. stavak 5. Zakona o kaznenom postupku
(„Narodne novine“, broj: 152/08., 76/09., 80/11., 121/11., 91/12. – odluka Ustavnog
suda Republike Hrvatske, 143/12., 56/13., 145/13., 152/14., 70/17., 126/19. i 80/22;
dalje: ZKP/08) okrivljenoj D. K. produljene su mjere opreza iz članka 98.
stavak 2. točka 4. i 5. ZKP/08 i to:
- zabrana približavanja određenoj osobi i zabrana uspostavljanja ili održavanja
veze s određenom osobom, i to prema žrtvi A. C. s prebivalištem u
M., Njemačka, kojoj se ne smije približiti na razdaljini
bližoj od 30 metara, niti uspostavljati ili održavati izravne ili neizravne veze s istom,
naložene joj rješenjem Općinskog državnog odvjetništva u Sisku broj KP-DO-
446/2022 od 31. listopada 2022.
1.1. Na temelju članka 98. stavak 6. ZKP/08 naložene mjere opreza trajat će
dok za to postoji potreba, a najdulje do pravomoćnosti presude.
1.2. Svaka dva mjeseca sud će po službenoj dužnosti ispitivati postoji li još
potreba za mjerama opreza te rješenjem produljiti ili ukinuti ako više nisu potrebne.
Mjere će se ukinuti i prije proteka roka od dva mjeseca ako je za njih prestala potreba
ili ako više nema zakonskih uvjeta za njihovu primjenu. Navedene mjere izvršavat će,
sukladno članku 100. stavak 2. ZKP/08 i člancima 7., 9. i 10. Pravilnika o načinu
izvršavanja mjera opreza, djelatnici Postaje granične policije Dvor i svakih 15 dana
dostavit će pisano izvješće ovom sudu na broj gornji o tome da li okrivljenica izvršava
naložene joj mjere opreza. U slučaju nepridržavanja naložene mjere opreza iste će
se zamijeniti istražnim zatvorom.
2. Protiv rješenja žalbu je podnijela okrivljenica po branitelju I. B.
odvjetniku u S., zbog pogrešne primjene materijalnog prava i pogrešno utvrđenog
činjeničnog stanja s prijedlogom da se pobijano rješenje preinači i ukinu mjere
opreza. Iz sadržaja žalbe proizlazi kako se žali i zbog bitne povreda odredaba
kaznenog postupka iz članka 468. stavak 1. točka 11. ZKP/08.
3. Spis je dostavljen Županijskom državom odvjetništvu u Sisku, koje ga je uz podnesak broj: KŽ-DO-35/2023 vratilo na nadležni postupak.
4. Žalba okrivljenice je osnovana.
5. Osnovana sumnja da je okrivljena D. K. počinila inkriminirano
joj kazneno djelo prijetnje opisano u članku 139. stavak 3. KZ/11 proizlazi iz dokaza
navedenih u optužnici Općinskog državnog odvjetništva u Sisku broj KO-DO-
497/2022 od 9. prosinca 2022 i dokaza navedenim u toč. 7. obrazloženja rješenja.
Time je ostvaren osnovni uvjet za primjenu mjere istražnog zatvora iz članka 123.
stavak 1. ZKP/08.
6. U pobijanom rješenju se navodi kako Vijeće smatra da i nadalje postoji
opravdana bojazan da bi okrivljena mogla ponoviti kazneno djelo koje joj se stavlja
na teret odnosno da postoje okolnosti iz članka 123. stavka 1. točke 3. ZKP/08 zbog
kojih je moguće odrediti istražni zatvor u slučaju ponavljanja kaznenog djela te da
navedene okolnosti ujedno predstavljaju i okolnosti prema kojima još uvijek
egzistiraju razlozi zbog kojih su okrivljenoj naložene mjere opreza.
7. Obrana smatra da u konkretnom slučaju ne egzistiraju okolnosti zbog kojih
su mjere opreza prvotno određene te svakako ne postoje zakonski uvjeti da se iste
produlje. Ističe da prema praksi Ustavnog suda RH u predmetima vezanim za
primjenu mjera osiguranja okrivljenikove prisutnosti u slučajevima postojanja
iteracijske opasnosti, ustalio stav po kojemu je istražni zatvor odnosno mjere opreza
dopušteno odrediti/produljiti samo u slučaju u kojem postoji visok stupanj vjerojatnosti
utvrđenja krivnje i izricanja kazne. (v. odluku USRH, broj: U-III-887/2008 od 5. ožujka
2008.). Poziva se i na opsežnu sudsku praksu Vrhovnog suda RH koja precizira da
se mora raditi o opasnosti recidiva istog ili sličnog kaznenog djela.
8. Ispitujući žalbu po službenoj dužnosti u smislu članka 494. stavak 4.
ZKP/08, ovo vijeće je utvrdio kako je počinjena bitna povreda odredaba kaznenog
postupka iz članka 468. stavak 1. točka 11. ZKP/08 jer u rješenju nema razloga o
odlučnim činjenicama.
8. U pobijanom rješenju ne obrazlažu se razlozi za postojanje iteracijske
opasnosti kao istražno-zatvorskog razloga po članku 123. stavak 1. točka 3. ZKP/08.
Naime, okrivljenica je osoba u dobi od 75 godina, kazneno neosuđivana i prekršajno
nekažnjavana, a postojanje zakonskih razloga iz članka 123. stavak 1. točka 3.
ZKP/08 ne obrazlaže se ni okolnostima djela. Također, Vijeće nije navelo razloge iz
kojih bi proizlazile okolnosti da bi takva osoba mogla ponoviti kazneno djelo. Naime,
postojanje iteracijske opasnosti je preduvjet da bi se mogle odrediti i produljiti mjere
opreza. Također je nelogično da se okrivljenici koja ima prebivalište u Javorniku
zabranjuje približavanje oštećenici koja ima prebivalište u Njemačkoj u M. i
povremeno dolazi u Republiku Hrvatsku.
8.1. Stoga je prvostupanjski sud propustio navesti razloge o odlučnim
činjenicama, odnosno o postojanju posebnih uvjeta za istražni zatvor propisanih
člankom 123. stavak 1. točka 3. ZKP/08. Naime, da bi se mjere opreza predviđene
člankom 98. ZKP/08 mogle odrediti ili produljiti, moraju postojati razlozi za
određivanje istražnog zatvora. Tek kada se utvrdi postojanje općih i posebnih uvjeta
za određivanje istražnog zatvora, sud može razmatrati da li se svrha koja bi se
postigla istražnim zatvorom može ostvariti i primjenom blažih mjera opreza iz članka
98. ZKP/08.
9. U pobijanom rješenju prvostupanjski sud nije obrazložio postojanje
posebnih uvjeta za istražni zatvor iz članka 123. stavak 1. točka 3. ZKP/08, odnosno
postojanje osobitih okolnosti koje upućuju na opasnost da će okrivljenica ponoviti
kazneno djelo ili počiniti teže kazneno djelo kojim prijeti, već samo navodi kako do
tada izneseni razlozi upućuju na postojanje uvjeta za određivanje istražnog zatvora iz
članka 123. stavak 1. točka 3. ZKP/08, odnosno na postojanje opasnosti da bi
okrivljenica mogao ponoviti kazneno djelo ili počiniti kazneno djelo za koje je prema
zakonu moguće izreći kaznu zatvora od 5 godina ili težu kaznu.
9.1 Time je počinjena je bitna povreda odredaba kaznenog postupka iz članka
468. stavak 1. točka 11. ZKP/08, jer rješenje ne sadrži razloge o odlučnim
činjenicama, radi čega je valjalo pobijano rješenje ukinuti i predmet vratiti
prvostupanjskom sudu na ponovno odlučivanje.
10. U ponovljenom postupku prvostupanjski sud će otkloniti navedene
nedostatke na koje mu je ukazano ovim rješenjem, odnosno, navesti će razloge zbog
čega smatra da na strani okrivljenice postoje iteracijska opasnost odnosno one
osobite okolnosti koje upućuju na opasnost da će ponoviti kazneno djelo ili počiniti
teže kazneno djelo kojim prijeti i tek nakon toga odlučiti da li se ta opasnost može
uspješno prevenirati blažim mjerama opreza iz članka 98. ZKP/08 i odlučiti o
osnovanosti produljenja mjera opreza.
11. Slijedom navedenoga valjalo je povodom žalbe okrivljenice, a po službenoj
dužnosti, ukinuti pobijano rješenje i predmet vratiti optužnom vijeću na ponovno
odlučivanje o istražnom zatvoru (članak 494. stavak 3. točka 3. ZKP/08).
U Sisku 1. veljače 2023.
Predsjednica vijeća
Melita Avedić,v.r.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.