Baza je ažurirana 01.12.2025. zaključno sa NN 117/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Republika Hrvatska
Općinski prekršajni sud u Splitu
Split, Domovinskog rata 4

Poslovni broj: Pp-14716/2022-5

U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E

P R E S U D A

Općinski prekršajni sud u Splitu, po sutkinji ovog suda Ani Belić Radovani, uz
sudjelovanje Ane Pocrnja kao zapisničarke, u prekršajnom postupku protiv
okrivljenika političke strane H., po predstavnici političke stranke L. M. prema                         punomoći predsjednika H.-a, zastupane po branitelju M. T. P., odvjetniku u S.,                      zbog prekršaja iz članka 15. u svezi članka 12. stavka 3. i 4. Zakona o                      ravnopravnosti spolova („Narodne novine“ broj 82/08, 69/17), kažnjivog po članku                    35. istog Zakona, povodom optužnog prijedloga Općinskog državnog odvjetništva u                    Splitu broj PP-DO-16/2021 od 28. travnja 2022. BK/BK, nakon glavne i javne                  rasprave zaključene 20. prosinca 2022. u odsutnosti okrivljenika i ovlaštenog                      tužitelja temeljem članka 167. stavka 3. i 5. Prekršajnog zakona („Narodne                              novine“ broj 107/07, 39/13, 157/13, 110/15, 70/17 i 118/18), 22. prosinca 2022.                      objavio je i

p r e s u d i o j e

okrivljenik politička stranka: H., OIB:, sa sjedištem u Z., prekršajno kažnjavana,

k r i v a j e

što 30. travnja 2021. kao ovlašteni predlagatelj kandidacijske liste na lokalnim
izborima održanim 16. svibnja 2021. nije poštivala načelo ravnopravnosti spolova i
vodila računa o uravnoteženoj zastupljenosti žena i muškaraca na izbornim listama
prilikom predlaganja kandidacijskih lista za izbor članova općinskih i gradskih vijeća
te županijske skupštine, predloživši manje od 40% žena i to za članove:
- Županijske skupštine Splitsko-dalmatinske županije predloživši 11 žena od
47 predloženih kandidata,

- Gradskih vijeća:

Grada S. predloživši 4 žene od 19 predloženih kandidata,
Grada S. predloživši 5 žena od 19 predloženih kandidata,
Grada I. predloživši 2 žene od 15 predloženih kandidata,
Grada T. predloživši 1 ženu od 15 predloženih kandidata,
Grada S. predloživši 7 žena od 31 predloženih kandidata,
Grada S. G. predloživši 3 žene od 13 predloženih kandidata,
Grada K. predloživši 8 žena od 21 predloženog kandidata,





2

Pp-14716/2022-5

Grada V. predloživši 4 žene od 13 predloženih kandidata,
Grada T. predloživši 4 žene od 13 predloženih kandidata,
- za izbor članova Općinskih vijeća i to:

Općine P. predloživši 3 žene od 12 predloženih kandidata,
Općine B. V. predloživši 2 žene od 13 predloženih kandidata
Općine B. predloživši 3 žene od 9 predloženih kandidata,
Općine M. predloživši 3 žene od 12 predloženih kandidata,
Općine S. predloživši 1 ženu od 9 predloženih kandidata,
Općine D. R. predloživši 4 žene od 13 predloženih kandidata,
Općine H. predloživši 4 žene od 13 predloženih kandidata,
Općine D. predloživši 2 žene od 13 predloženih kandidata,
Općine L. predloživši 2 žene od 9 predloženih kandidata,
Općine Z. predloživši 1 ženu od 9 predloženih kandidata,
Općine C. P. predloživši 1 ženu od 9 predloženih kandidata,
Općine Š. predloživši 1 ženu od 9 predloženih kandidata,
Općine P. D. predloživši 2 žene od 7 predloženih kandidata,
Općine G. predloživši 4 žene od 13 predloženih kandidata,
Općine O. predloživši 2 žene od 13 predloženih kandidata,
Općine J. predloživši 3 žene od 13 predloženih kandidata,
Općine R. predloživši 2 žene od 13 predloženih kandidata,
Općine S. predloživši 2 žene od 13 predloženih kandidata,
za izbor članova Općinskog vijeća Općine L. nije predložila osobu
ženskog spola od 7 predloženih kandidata,

za izbor članova Općinskog vijeća Općine Š. nije predložila osobu
ženskog spola od 7 predloženih kandidata,

čime je počinila prekršaj iz članka 15. u svezi članka 12. stavka 3. i 4. Zakona
o ravnopravnosti spolova, kažnjiv po članku 35. istog Zakona, pa se na temelju
citiranih propisa okrivljeniku

i z r i č e

NOVČANA KAZNA U IZNOSU OD 40.000,00 (četrdeset tisuća) KUNA / 5.308,91
eura1 (pet tisuća tristo osam eura i devedeset jedan cent)

Okrivljenik je dužan novčanu kaznu platiti u roku od 30 dana po pravomoćnosti
ove presude, jer će se u protivnom ista naplatiti prisilno.

Okrivljenik se upozorava da ako u naprijed navedenom roku uplati dvije
trećine izrečene novčane kazne, smatrat će se da je novčana kazna u cjelini
uplaćena (članak 152. stavak 3. Prekršajnog zakona).

Okrivljenik je dužan na ime troškova prekršajnog postupka uplatiti novčani
iznos od 376,73 kuna (tristo sedamdeset šest kuna i sedamdeset tri lipe) / 50,00
(pedeset) eura1, u roku od 30 dana po pravomoćnosti ove presude, jer će se u
protivnom isti naplatiti prisilno.

1 Fiksni tečaj konverzije 7,53450



3

Pp-14716/2022-5

Obrazloženje

1. Općinsko državno odvjetništvo u Splitu, pod gore navedenim brojem,
podnijelo je optužni prijedlog protiv okrivljenika, a zbog prekršaja činjenično opisanog
i pravno označenog kao u izreci ove presude.

2. Predstavnica pravne osobe L. M. u obrani je izjavila da je inače
poslovna tajnica u županijskoj organizaciji H.-a Splitsko-dalmatinske županije i svoj
iskaz da će dati kao predstavnica pravne osobe H. Da svim županijskim                       organizacijama šalje kriterije na koji način trebaju poštovati kriterije kad šalju                       kandidacijske liste za županijske liste i posebno da im se naglasi da moraju imati                  najmanje 40% žena zastupljenih na kandidacijskim listama. Uglavnom
županijske organizacije da ne predlože dovoljan broj žena i ponovno ih upozore,
međutim oni izjave da su žene ili uključene na njihovoj razini ili da su uključene u
humanitarne organizacije i da nisu zainteresirane za liste i nemaju volje za još
dodatni angažman pa tako za izbore koji su održani 16. svibnja 2021. zaista stranka
nije predložila broj žena sukladno Zakonu o ravnopravnosti spolova i točno je kao što
je navedeno u optužnom prijedlogu broj žena od navedenih kandidata je vidljivo da
taj broj nije najmanje 40% žena.

3. U dokaznom postupku izvršen je uvid u Potvrdu Ministarstva pravosuđa RH,
Odjela za prekršajne evidencije iz koje je vidljivo da je okrivljenik H. višestruko
kažnjavana zbog povrede članka 35. Zakona o ravnopravnosti spolova. Pregledane
su liste županijske skupštine Splitsko-dalmatinske županije, gradskih vijeća Grada
S., Grada S. I., T., S., S. G., K., V. i T., za izbor članova općinskih vijeća P., B. V.,                              B., M., S., D. R., H., D., L., Z., C. P., Š., P. D., G., O., J., R., S. i Š..

4. U završnoj riječi branitelj okrivljenika je istaknuo da se protivi navodima i
tvrdnjama ODO-a u Splitu da optužena pravna osoba H. prilikom predlaganja
kandidacijskih lista nije poštivala odredbe članka 15. u svezi članka 12. Zakona o
ravnopravnosti spolova obzirom da je pravna osoba prethodno sve učinila kako bi
došla do predlaganja kandidacijskih lista u kojima bi zastupljenost žena bila najmanje
40%, međutim, ovaj sud da treba imati u vidu objektivne okolnosti o kojima je
iskazivala na raspravi ovlaštena predstavnice optužne pravne osobe, a radi se o
nemogućnosti kandidiranja žena iz navedenih razloga. Jedina opcija kada bi se
promatralo kroz prizmu navoda i tvrdnji ODO-a u Splitu bi bila da optužena pravna
osoba u tom slučaju nije predala kandidacijsku listu obzirom da nije mogla utvrditi na
kandidacijskoj listi najmanje 40% zastupljenosti ženskog spola, a što bi proizvelo
velike negativne i nemjerljive učinke kako na optuženu pravnu osobu tako i na
lokalne i regionalne jedinice na kojima se optužena pravna osoba kao stranka preko
svojih kandidacijskih lista kandidira. Imajući sve naprijed navedeno u vidu, a posebno
imajući u vidu da se radi o općinama i gradovima navedenim u optužnom prijedlogu u
kojima nije moguće pronaći dovoljan broj žena koje bi se kandidirale na
kandidacijskim listama, predložio je ovom sudu da se optužena pravna osoba
oslobodi od odgovornosti, a podredno ukoliko sud ipak donese odluku da bi optužena
pravna osoba bila kriva za počinjeni prekršaj, kako to navodi ODO u Splitu, da u tom
slučaju prilikom odmjeravanja kazne ima svakako u vidu naprijed navedene olakotne
okolnosti koje bi trebali cijeniti prilikom donošenja i odmjeravanja kazne.



4

Pp-14716/2022-5

5. Odredba članka 15. stavka 1. Zakona o ravnopravnosti spolova propisuje
da su, prilikom utvrđivanja i predlaganja liste kandidata/tkinja za izbor zastupnika u
Hrvatski sabor, za izbor članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave kao i za izbor članova u Europski parlament političke
stranke i drugi ovlašteni predlagatelji, dužni poštivati načelo ravnopravnosti spolova i
voditi računa o uravnoteženoj zastupljenosti žena i muškaraca na izbornim listama
sukladno članku 12. ovoga Zakona. Stavak 2. propisuje da u cilju provedbe stavka 1.
ovoga članka političke stranke i drugi ovlašteni predlagatelji pri utvrđivanju izbornih
lista dužni su uvoditi posebne mjere na način da zastupljenost muškaraca i žena na
listama za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, članova u predstavnička tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave i članova u Europski parlament ne bude
osjetno neuravnotežena, sukladno članku 12. stavku 3. ovoga Zakona. Sukladno
članku 12. stavku 1. ovoga Zakona postupno povećanje podzastupljenog spola mora
se postići najkasnije prigodom provedbe trećih redovitih izbora od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona.

5.1. Odredba članka 12. stavka 3. Zakona o ravnopravnosti spolova propisuje
da osjetna neuravnoteženost jednog spola u smislu stavka 2. ovoga članka postoji
ako je zastupljenost jednog spola u tijelima političkog i javnog odlučivanja niža od
40%. Stavak 4. propisuje da pri imenovanju u državna tijela i tijela jedinice lokalne i
područne (regionalne) samouprave i druge pravne osobe s javnim ovlastima, mora
se voditi računa o uravnoteženoj zastupljenosti oba spola.

5.2. Odredba članka 35. Zakona o ravnopravnosti spolova propisuje da će se
političke stranke i drugi ovlašteni predlagatelji koji prilikom predlaganja lista
kandidata/tkinja za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, članove predstavničkih tijela
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i za članove u Europski
parlament koji ne poštuju načelo ravnopravnosti spolova utvrđeno člankom 15. ovoga
Zakona te ne vode računa o uravnoteženoj zastupljenosti žena i muškaraca na
izbornim listama sukladno članku 12. ovoga Zakona, kazniti za prekršaj novčanom
kaznom od 50.000,00 kuna za izbore za zastupnike u Hrvatski sabor i članova u
Europski parlament, novčanom kaznom od 40.000,00 kuna za izbore za članove
gradskih vijeća i županijskih skupština, odnosno novčanom kaznom od 20.000,00
kuna za izbore za članove općinskih vijeća.

6. Iz obrane pravne osobe, kao i uvidom u kandidacijske liste Županijske
skupštine Splitsko-dalmatinske te gradskih i općinskih vijeća, vidljivo je da politička
stranka H. nije poštovala načelo ravnopravnosti spolova utvrđenu člankom 15.                      Zakona o ravnopravnosti spolova na način da nije vodila računa o uravnoteženoj zastupljenosti žena i muškaraca na izbornim listama tako da je zastupljenost                        ženskog spola na tim listama bila manja od 40%. Nije u pravu branitelj okrivljenika                        da je ista poštovala odredbe članka 15. u svezi članka 12. Zakona o ravnopravnosti                         spolova jer da je prethodno sve učinila kako bi došla do predlaganja kandidacijskih                              lista u kojima bi zastupljenost žena bila najmanje 40%. Okolnosti koje navodi                               branitelj, a o kojima je iskazivala i ovlaštena predstavnica okrivljenika, nisu                            okolnosti koje bi okrivljenika oslobađale od prekršajne odgovornosti ili bili razlog za                     ublažavanje kazne. Isti navode da se žene u tim sredinama ne žele kandidirati                              odnosno da županijske organizacije ne predlože dovoljan broj žena jer da su već                     uključene na njihovoj razini ili u humanitarnoj organizaciji pa je nemoguće



5

Pp-14716/2022-5

pronaći dovoljan broj žena za navedene kandidacijske liste. Ukoliko bi bilo točno da
su poduzeli baš sve da poštuju zakonsku odredbu o ravnopravnosti spolova, a nisu
uspjeli osigurati najmanje 40% zastupljenosti ženskog spola, a koje navode sud nije
prihvatio kao točne, okrivljenik je mogao ne predati kandidacijsku listu, međutim,
procijenio je da će za njega biti manja šteta predložiti takvu kandidacijsku listu, pa je
ovaj Sud našao sve elemente prekršaja činjenično opisanog i pravno označenog u
izreci ove presude te je okrivljenika proglasio krivim i kaznio novčanom kaznom kao
gore.

7. Iz Potvrde Ministarstva pravosuđa, Odjela za prekršajne evidencije vidljivo
je da je okrivljenik 53 puta kažnjen zbog prekršaja iz članka 35. Zakona o
ravnopravnosti spolova, a i u konkretnom slučaju predložili su 31 kandidacijsku listu u
kojoj se nije poštovalo načelo ravnopravnosti spolova, pa sud nije našao naročito
olakšavajuće okolnosti da bi okrivljeniku ublažio novčanu kaznu te mu je izrekao
fiksnu kaznu u iznosu od 40.000,00 kuna (5.308,91 eura), jer okrivljenik nije poštovao
listu za županijsku skupštinu, gradska vijeća i općinska vijeća, smatrajući da će se
tako propisanom kaznom postići svrha kažnjavanja.

7.1. Sud je u smislu odredbe članka 183. stavka 2. Prekršajnog zakona
upozorio okrivljenika da ako u naprijed navedenom roku uplati dvije trećine izrečene
novčane kazne, da će se smatrati kako je novčana kazna u cjelini uplaćena (članak

152. stavak 3.).

8. Okrivljenik je obvezan naknaditi troškove postupka na temelju članka 138.
stavka 2. točke 3. i stavka 3. i članka 139. stavka 3. Prekršajnog zakona. Paušalna
svota sudu određena je s obzirom na složenost i trajanje postupka.

U Splitu 22. prosinca 2022.

 

Zapisničarka

Ana Pocrnja, v.r.

 

Sutkinja

Ana Belić Radovani, v.r.

Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ove presude okrivljenik i ovlašteni tužitelj imaju pravo žalbe u roku od 8
(osam) dana od dana dostave prijepisa presude. Žalba se podnosi nadležnom sudu,
a putem ovog Suda, bez takse u 2 (dva) istovjetna primjerka.

Dostaviti:

- okrivljeniku,
- branitelju,

- ovlaštenom tužitelju, - u spis.

Za točnost otpravka ovlaštena službenica

Ana Pocrnja

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu