Baza je ažurirana 08.05.2025.
zaključno sa NN 72/25
EU 2024/2679
Republika Hrvatska
Općinski sud u Splitu
ex. Vojarna sv. Križ, Dračevac
21000 Split
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Općinski sud u Splitu, po sucu ovog suda Jerki Kovačić Garac, kao sucu
pojedincu, u pravnoj stvari tužiteljice M. Ž., OIB: ……………. iz Splita,
M. K. 18, zastupana po punomoćnici M. J. M., odvjetnici u
Splitu, protiv tuženika D. Z.S.I.N.O. S iz S., U. I. pl.
Zajca 2, OIB…….., zastupan po punomoćnicama E. K.-B. i Meri
B. P., odvjetnicama u Z. u S., radi isplate, nakon održane glavne i
javne rasprave zaključene dana 06. lipnja 2022., u nazočnosti punomoćnice tužiteljice
M. J. M., odvj. u S. i zamjenika punomoćnika tuženika M.
P., odvjetnika u S., objavljene dana 15. srpnja 2022.,
p r e s u d i o j e
I. Dužan je tuženik D. Z.S.I.N.O S, OIB: …………,
I. P.. Z. 2, u roku od 15 dana isplatiti tužiteljici M. Ž., OIB:
…………, iz S., M. K. 18, iznos od 1.550,34 kn sa zakonskom
zateznom kamatom koja teče po prosječnoj kamatnoj stopi na stanje kredita odobrenih
na razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima izračunatog za
referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu, uvećano za 3% poena, a koja
kamata:
- na iznos od 275,07 kn teče počev od 16. kolovoza 2016. - na iznos od 251,11 kn teče počev od 16. rujna 2016.
- na iznos od 232,68 kn teče počev od 16. listopada 2016. - na iznos od 257,79 kn teče počev od 16. studenog 2016. - na iznos od 265,49 kn teče počev od 16. prosinca 2016.
- na iznos od 268,19 kn teče počev od 16. siječnja 2017. a potom sve do isplate,
osim za isplatu zatezne kamate na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na
dohodak sadržanih u gore navedenim bruto iznosima.
II. Dužan je tuženik D. Z.S.I.N.O S, OIB: ……….,
I. P.. Z. 2, u roku od 15 dana isplatiti tužiteljici M. Ž., OIB:
……… iz S., M. K. 18, parnični trošak u iznosu od 937,50 kn s
kamatom koja teče od dana presuđenja po prosječnoj kamatnoj stopi na stanje kredita
odobrenih na razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima
izračunatog za referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu, uvećano za
3% poena pa do isplate.
Obrazloženje
1. Tužbom tužiteljica potražuje od tuženika isplatu razlike plaće temeljem
odredbe iz čl. III. Izmjena i dopuna Dodatka Sporazuma o osnovici za plaće u javnim
službama sklopljenog 26. listopada 2011. i Arbitražne odluke od 7. prosinca 2011.
Naime, tužiteljica tvrdi da je u utuženom periodu bila zaposlenik tuženika, koji
predstavlja javnu službu, a kako tuženik nije poštivao odredbe Kolektivnog ugovora i
obračunavao plaću sukladno povećanoj osnovici, to ustaje ovom tužbom.
2. U odgovoru na tužbu tuženik je naveo kako osporava osnovu i visinu
tužbenoga zahtjeva te je istakao da je plaću tužiteljice obračunavao i isplaćivao u visini
sukladno Zakonu o plaćama u javnim službama, uredbi o nazivima radnih mjesta i
koeficijentima složenosti poslova u javnim službama te sukladno svojim općim aktima
i važećim kolektivnim ugovorima.
3. U postupku je izveden dokaz pregledom obračunskih platnih lista za
tužiteljicu, obračuna tuženika, Sporazuma o osnovici za plaće u javnim službama od
23. studenog 2006., Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od
13. svibnja 2009., Izmjena i dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim
službama od 26. listopada 2011., Arbitražne odluke od 7. prosinca 2011.,
Vjerodostojnog tumačenja Izmjena i dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće
u javnim službama od 28. prosinca 2012., priopćenja za javnost DZS-a, pisanog poziva
sindikata javnih službi od 2. lipnja 2016.
4. Tužiteljica je podneskom od 08. prosinca 2021. uredila tužbeni zahtjev na
način kako glasi u izreci. Tuženik je naveo kako i dalje osporava osnovu tužbenog
zahtjeva, dok ne osporava visinu istoga.
5. Predmet spora je zahtjev tužiteljice za isplatom razlike plaće za razdoblje od
listopada 2016. do siječnja 2017. Između stranaka je sporna osnova tužbenoga
zahtjeva.
6. Tužiteljica svoj tužbeni zahtjev temelji na čl. III. Izmjena i dopuna Dodatka
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama sklopljenog 26. listopada 2011.
kojim je utvrđeno da će se osnovica u iznosu od 5.415,37 kn primjenjivati čim službeni
pokazatelji Državnog zavoda za statistiku (dalje: DZS) ukažu na rast međugodišnjeg
realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno prosječno dva ili više
posto i na čl. IV. st. 2. i st. 3. Izmjena Dodatka, koje odredbe utvrđuju na koji način će
se vršiti uskladba osnovice plaće u javnim službama prema paritetu plaće u privredi, a
koji tekst je prihvaćen i Arbitražnom odlukom od 7. prosinca 2011.
7. U postupku je utvrđeno da je tužiteljica zaposlenica tuženika, koji sukladno
odredbi čl. 2. Zakona o plaćama u javnim službama (NN, 27/01, 39/09, dalje: ZPJS),
predstavlja javnu službu. U utuženom razdoblju plaća tužiteljice je definirana čl. 4.
ZPJS kojim je propisano da plaću službenika i namještenika čini umnožak koeficijenta
složenosti poslova radnog mjesta na koje je službenik i namještenik raspoređen i
osnovice za izračun plaće, uvećan za 0,5% za svaku navršenu godinu radnog staža.
Osnovica plaće je regulirana čl. 2. Zakona o osnovici plaće u javnim službama (NN
39/09, 124/09, dalje: ZOPJS) na način da je određeno da se osnovica plaće u javnim
službama utvrđuje kolektivnim ugovorom zaključenim između Vlade RH i sindikata
javnih službi, a ako kolektivni ugovor nije potpisan do donošenja državnog proračuna
RH za narednu godinu osnovicu plaće u javnim službama određuje Vlada RH posebnom odlukom.
8. U utuženom razdoblju na snazi je bio Temeljni kolektivni ugovor za službenike
i namještenike u javnim službama (NN 141/12, 150/13, 153/13 dalje: TKU), koji u čl.
51. propisuje da plaću zaposlenika čini osnovna plaća i dodaci na osnovnu plaću, a
osnovnu plaću zaposlenika čini umnožak koeficijenta složenosti radnog mjesta na koje
je raspoređen i osnovice za izračun plaće, uvećan za 0,5% za svaku navršenu godinu
radnog staža te dodaci na osnovnu plaću.
9. U postupku je utvrđeno da su Vlada Republike Hrvatske, s jedne strane, i
Sindikati javnih službi, s druge strane, sklopili 23. studenog 2006., Sporazum o
osnovici za plaće u javnim službama (dalje u tekstu: Sporazum) kojim je utvrđeno
povećanje osnovice za plaće u javnim službama za šest posto godišnje tijekom 2007.,
2008. i 2009. godine i da se navedene obračunske osnovice primjenjuju od 1. siječnja
svake godine.
10. Nadalje je utvrđeno da su iste stranke zaključile 13. svibnja 2009. Dodatak
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama (dalje u tekstu: Dodatak), temeljem
kojeg Dodatka su se suglasili o zamrzavanju osnovice za izračun plaća iz 2008. u visini
od 5.108,84 kn bruto time da su u čl. III. utvrdili način povrata osnovice, na način da
se osnovica za obračun plaće u javnim službama utvrđuje u iznosu od 5.415,37 kn
nakon rasta međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a.
11. Vlada RH i Sindikati javnih službi, potom su 26. listopada 2011. sklopili
Izmjene i dopune Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama (dalje u
tekstu: Izmjene Dodatka), a koji tekst je usvojen i Arbitražnom odlukom od 7. prosinca
2011. U čl. III. Izmjena Dodatka je određeno da će osnovica za obračun plaća u javnim
službama iznositi 5.415,37 kn bruto za mjesec u kojem službeni pokazatelji DZS ukažu
na poboljšanje stanja, odnosno rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za
dva tromjesečja uzastopno (u odnosu na isto razdoblje prethodne godine) prosječno
dva ili više posto (mjereno aritmetičkom sredinom dvije stope realnog rasta
međugodišnjeg tromjesečnog BDP-a dva uzastopna tromjesečja).
12. Vlada RH i Sindikati javnih službi prihvatili su 28. prosinca 2012.
Vjerodostojno tumačenje Izmjena Dodatka kojim se utvrđuje da se, za slučaj da se do
31. prosinca 2012. ne ostvare pretpostavke iz čl. III. Izmjena Dodatka, Vlada obvezuje
korigirati osnovicu za obračun plaća u javnim službama, na način da će ista biti na
razini koja odgovara utvrđenom paritetu između bruto plaće VSS početnika u javnim
službama (koeficijent 1,25) i prosječne bruto plaće u privredi u RH za cijelu 2008. na
godišnjoj razini. Nadalje, utvrđuje se kako će se, ako realni međugodišnji tromjesečni
BDP zabilježi negativan rast u nekom od razdoblja opisanih u Izmjenama Dodatka,
uskladba odgoditi za onoliko tromjesečja koliko je pad realnog tromjesečnog BDP-a (u
odnosu na isto razdoblje prethodne godine) trajao.
13. Dana 27. studenog 2015. DSZ RH je objavio Priopćenje za javnost s
realnim tromjesečnim međugodišnjim promjenama BDP-a iz kojega proizlazi da je u
drugom tromjesečju 2015. realan rast BDP-a iznosio 1,2%, a u trećem tromjesečju
2015. 2,8%. Iz navedenoga slijedi da je dva tromjesečja uzastopno prosječni
međugodišnji realni rast BDP-a iznosio točno 2%.
14. Imajući u vidu naprijed navedeno, sud smatra da Izmjene Dodatka
predstavljaju KU sklopljen sukladno odredbama čl. 2. ZOPJS te odredbe čl. 51. st. 4.
TKU kojom je bila utvrđena primjena Dodatka Sporazumu te svih njegovih izmjena i
dopuna na područje visine plaće u javnim službama. Člankom 51. st. 4. TKU je bilo i
propisano da ugovorne stane zajednički utvrđuju da su Dodatak Sporazumu te sve
njegove izmjene i dopune ili novi sporazumi koji se na njega nastavljaju ili iz njega
proizlaze, važeći dokumenti koji se primjenjuju na način i u rokovima određenim tim
dokumentima. Iz navedenih razloga Izmjene Dodatka, a na koje se tužiteljica poziva u
tužbi predstavljaju pravno valjani kolektivni ugovor što proizlazi i iz činjenice da su
Vlada RH i Sindikati javnih službi dana 28. prosinca 2012. usvojili Vjerodostojno
tumačenje Izmjena Dodatka radi pojašnjenja primjene čl. IV. st. 5., a u svezi sa čl. VII.
st. 1. Izmjena Dodatka. U tome smislu uvjeti za povećanje osnovice temeljem odredbe
članka III. spomenutih Izmjena Dodatka ispunjeni su krajem 2015., a što proizlazi i iz
sadržaja odredbi članka III. Izmjena Dodatka.
15. Dakle, tuženik je tužiteljici u utuženom razdoblju bio u obvezi obračunavati i
isplatiti plaću po osnovici od 5.415,37 kn budući je ispunjen uvjet za primjenu više
osnovice u odnosu na osnovicu temeljem koje je tužiteljici isplaćena plaća u utuženom
razdoblju jer je došlo do rasta međugodišnjeg tromjesečnog BDP-a, za dva tromjesečja
uzastopno u odnosu na isto razdoblje prethodne godine (prosječno 2 ili više posto).
16. U postupku je pregledom obračunskih platnih lista za tužiteljicu utvrđeno da
je tuženik tužiteljici plaću tijekom utuženog razdoblja i nadalje isplaćivao primjenom
osnovice iz 2008. godine u iznosu od 5.108,84 kn. Odlukom Vlade RH od 29. prosinca
2016. naime, osnovica je povećana na iznos od 5.211,02 kn počevši s plaćom za
mjesec siječanj 2017., koje povećanje je tužiteljica uzela u obzir prilikom izračuna.
Daljnje povećanje osnovice plaće u javnim službama uz ispunjenje određenih uvjeta
predviđeno je odredbama čl. IV. Izmjena Dodatka. Odredbom čl. IV st.1. Izmjena
Dodatka utvrđeno je da će točno šest mjeseci nakon objave podataka iz članka III. ovih
Izmjena ugovorne strane utvrditi odnos (kvocijent) pariteta između pariteta mjesečne
osnovne bruto plaće početnika s VSS-om u javnim službama prosječno za dvanaest
mjeseci (koeficijent 1,25) u odnosu na prosječnu mjesečnu nominalnu bruto plaću u
privredi u RH u prethodnoj godini i istog pariteta u 2008. godini, a sve prema podacima
DZS. Sukladno navedenom, a kako visina tužbenog zahtjeva nije sporna između
stranaka, prihvaćen je kao osnovan obračun razlike plaće tužiteljice koja joj je trebala
biti isplaćena u utuženom periodu u iznosu od zatraženih 1.550,34 kn.
17. Na dosuđene iznose tužiteljici su priznate zakonske zatezne kamate
primjenom odredbe čl. 29. ZOO koje teku od dospijeća svakog pojedinačnog dijela
iznosa do isplate (čl. 92. st. 3. Zakona o radu, NN 93/14, 127/17 i 98/19).
18. Odluka o parničnom trošku temelji se na čl. 154. st. 1. Zakona o parničnom
postupku (NN 53/91, 91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 2/07, 84/08, 96/08, 123/08,
57/11, 148/11, 25/13, 89/14, 70/19) pa je tužiteljici, imajući u vidu vrijednost predmeta
spora i popisani trošak, valjalo priznati sukladno Tarifi o nagradama i naknadi troškova
za rad odvjetnika (NN 142/12, 103/14, 118/14, 107/15) trošak za sastav tužbe 25
bodova, za sastav jednog podneska 25 bodova, za zastupanje na ročištu 06. lipnja
2022. 25 bodova, što pomnoženo sa 10,00 kn koliko iznosi vrijednost boda uz PDV,
daje iznos od 937,50 kn.
U Splitu, 15. srpnja 2022.
S u d a c
Jerka Kovačić Garac.v.r.
POUKA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ove presude nezadovoljna stranka ima pravo
žalbe u roku od 15 dana od dana dostave odluke. Žalba se podnosi županijskom sudu,
putem ovoga suda u dovoljnom broju primjeraka za sud i stranke u postupku.
DNA:
- pun. tužitelja,
- pun. tuženika,
- u spis
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.