Baza je ažurirana 02.06.2025.
zaključno sa NN 76/25
EU 2024/2679
1
Poslovni broj: 32 UsI-1665/2021-10
Republika Hrvatska
Upravni sud u Zagrebu
Zagreb, Avenija Dubrovnik 6 i 8
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Zagrebu, po sucu Janji Topol, uz sudjelovanje zapisničarke Spomenke Đurđević, u upravnom sporu tužitelja H. T. iz Z., , OIB:…., kojeg zastupa Z. K., odvjetnik u Z., protiv tuženika Ministarstva financija, Samostalnog sektora za drugostupanjski upravni postupak, Z., OIB:…., radi obveze doprinosa, 27. travnja 2022.,
p r e s u d i o j e
I Odbija se tužbeni zahtjev tužitelja za poništavanje rješenja Ministarstva financija, Samostalnog sektora za drugostupanjski upravni postupak, klasa: UP/II-471-02/21-01/38, ur. broj: 513-04-21-2 od 31. ožujka 2021., i poreznog rješenja Ministarstva financija, Porezne uprave, Područnog ureda Z., klasa: UP/I-471-02/19-01/361, ur. broj: 513-07-01-20-10 od 6. studenog 2020.
II Odbija se zahtjev tužitelja za naknadu troškova upravnog spora.
Obrazloženje
8.1. Odredbom članka 229. Zakona o doprinosima (Narodne novine broj: 84/08., 152/08., 94/09.., 18/11. i 22/12., dalje ZDOP), koji je bio na snazi u vrijeme nastanka obveze, bilo je propisano da pravo na obračun obveze doprinosa i kamata zastarijeva za pet godina, računajući od dana kada je zastara prvi put počela teći. Odredbom članka 230. ZDOP propisano je da apsolutni rok zastare prava na obračun obveze doprinosa i kamata nastupa za deset godina, računajući od dana kada je zastara počela prvi put teći.
Opći porezni zakon (2008) (Narodne novine broj: 147/08. i 18/11., dalje OPZ/08), koji je bio na snazi u vrijeme nastanka porezne obveze, je u odredbi članka 94. stavka 3. propisivao da zastara prava na utvrđivanje porezne obveze i kamata počinje teći nakon isteka godine u kojoj je trebalo utvrditi porezne obveze i kamate. U konkretnom slučaju obvezu je trebalo utvrditi u 2012. godini, slijedom čega je zastara počela teći 1. siječnja 2013.
Odredbom članka 21. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima (Narodne novine broj: 115/16., dalje ZIDZDOP) propisano je da se članak 229. mijenja i glasi: »Na postupke utvrđivanja zastare prava na utvrđivanje doprinosa koji nisu uređeni odredbama ovoga Zakona primjenjuju se odredbe Općega poreznog zakona.«.
Odredbom članka 30. ZIDZDOP propisano je da će se postupci utvrđivanja zastare započeti po zahtjevu obveznika doprinosa, a prema odredbama Zakona o doprinosima (Narodne novine broj: 84/08., 152/08., 94/09., 18/11., 22/12., 144/12., 148/13., 41/14. i 143/14.) dovršiti sukladno odredbama toga Zakona, osim ako su odredbe ovoga Zakona i odredbe Općeg poreznog zakona povoljnije za obveznika doprinosa.
Međutim, u konkretnom slučaju radi se o postupku poreznog nadzora, a ne o postupku utvrđivanja zastare prava na utvrđivanje porezne obveze započetom po zahtjevu obveznika doprinosa. Slijedom navedenog, a budući da su zastarni rokovi bili jasno uređeni odredbama članaka 229. i 230. ZDOP-a, prema stavu ovog suda, u konkretnom slučaju se na zastarne rokove primjenjuje ZDOP, kao zakon koji je bio na snazi u vrijeme nastanka činjenica na kojima se temelji oporezivanje, te nema mjesta primjeni OPZ/16.
Posljedično tome, nisu osnovani tužbeni navodi tužitelja koji se odnose na nedopustivost poreznog nadzora prema odredbi članka 117. OPZ/16, niti navodi koji se odnose na nastup zastare nakon isteka zastarnog roka od šest godina. Također sud nije posebno analizirao navode stranaka o zastoju zastare (članak 108. stavak 6. OPZ/16).
8.2. Budući da se u konkretnom slučaju primjenjuju odredbe ZPDOP, sud utvrđuje da nisu nastupile niti relativna, niti apsolutna zastara prava na utvrđenje porezne obveze te prigovor zastare prava na utvrđenje nije osnovan.
Sud je utvrdio da nije nastupila relativna zastara prava poreznog tijela na utvrđivanje porezne obveze, budući da je zastara prekidana dostavom poreznog rješenja tužitelju 17. siječnja 2013., dostavom drugostupanjskog rješenja tužitelju 16. lipnja 2016., dostavama zapisnika i dopunskog zapisnika od 21. kolovoza 2020. i 4. studenog 2020., dostavom poreznog rješenja 19. studenog 2020., dostavom drugostupanjskog rješenja 5. svibnja 2021., te između svake prethodne i iduće radnje dostavljene na znanje tužitelju nije proteklo više od pet godina.
Sud je utvrdio da nije nastupila niti apsolutna zastara poreznog tijela na utvrđenje porezne obveze, jer od 1. siječnja 2013. nije istekao zastarni rok od deset godina, koji bi mogao isteći tek 1. siječnja 2023.
Odredbom članka 32. stavaka 1., 2. i 3. (točka 11.) ZPDOH propisano je da je drugi dohodak razlika između svakoga pojedinačnog primitka prema stavku 2., odnosno stavku 3. ovoga članka umanjen za propisane izdatke iz stavka 4. i 5. ovoga članka. Drugi dohodak ostvaruje se po osnovi primitaka koji se ne smatraju primicima određenim po osnovi nesamostalnog rada iz članka 14. ovoga Zakona. Primicima prema stavku 1. i 2. ovoga članka osobito se smatraju: 11. ostali posebno nenavedeni primici koje fizičkim osobama isplaćuju ili daju pravne i fizičke osobe (obveznici poreza na dobit i obveznici poreza na dohodak koji obavljaju samostalne djelatnosti) i drugi isplatitelji i davatelji. Odredbom članka 32. stavka 4. ZPDOH propisano je da se izdacima koji se priznaju pri utvrđivanju drugog dohotka iz stavka 1. ovoga članka smatraju uplaćeni doprinosi za obvezna osiguranja iz primitaka, prema posebnim propisima.
Odredbom članka 32. stavka 5. ZPDOH propisano je da iznimno, pri utvrđivanju drugog dohotka iz stavka 1. ovoga članka se izdaci, prije izdataka iz stavka 4. ovoga članka, ako su obračunani i plaćeni prema posebnim propisima, priznaju u visini 30 % ostvarenih primitaka fizičkim osobama po osnovi autorskih naknada isplaćenih prema posebnom zakonu kojim se uređuju autorska i srodna prava uključujući i naknade za isporučeno umjetničko djelo osobama koje obavljaju umjetničku i kulturnu djelatnost.
Odredbom članka 114. ZDOP propisano je da je osnovica za obračun doprinosa drugi dohodak.
Na temelju svega navedenog je utvrđeno da su fizičke osobe koje je tužitelj angažirao za obavljanje ugovorenih poslova faktično obavljale uobičajene poslove određenih profesionalnih djelatnosti, odnosno djelatnosti koje se smatraju osnovnim djelatnostima fizičkih osoba i koje su potrebne za obavljanje djelatnosti televizije te su po toj osnovi te osobe trebale biti obvezno osigurane prema propisima koji uređuju obvezna osiguranja te prema ZDOP. Međutim, angažirane fizičke osobe nisu bile u radnom odnosu, nisu bile prijavljene niti obvezno osigurane kao slobodni umjetnici te su svoja socijalna prava ostvarivale na teret državnog proračuna.
Zaključno, utvrđeno je da je tužitelj bio dužan primitke fizičkih osoba, koje je angažirao na temelju ugovora naznačenih kao autorskih, obračunati kao primitke od kojih se utvrđuje drugi dohodak uz primjenu članka 32. stavka 3. točke 11. ZPDOH.
Tuženik je u cijelosti prihvatio činjenična utvrđenja poreznog tijela.
U Zagrebu, 27. travnja 2022.
Sudac:
Janja Topol, v.r.
Uputa o pravnom lijeku:
Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog suda, u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave ove presude. Žalba odgađa izvršenje pobijane presude (članak 66. i članak 70. ZUS-a).
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.