Baza je ažurirana 02.06.2025.
zaključno sa NN 76/25
EU 2024/2679
OPĆINSKI SUD U SPLITU Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22 Stalna služba u Trogiru
Trogir
R E P U B L I K A H R V A T S K A
R J E Š E N J E
Općinski sud u Splitu, Stalna služba u Trogiru, po sucu Denisu Dučiću, kao
sucu pojedincu, u pravnoj stvari predlagatelja C. T., T.,
, OIB:…, zastupan po zakonskoj zastupnici J.
J., mag. iur., a ova zastupana po punomoćnici po zaposlenju K. K.,
protiv protustranaka pod 1) maloljetnoga L. M. iz T., S..
OIB:…, pod 2) maloljetne I. M. iz K. S., 65, OIB: …, oboje zastupanih po posebnoj skrbnici S. P.,
zaposlenici C. D. S., T. d OIB:…, pod 3) M. M. iz T., S.. P. 12, OIB:
… pod 4) M. Č. iz K. S., OIB:
…, svi s boravkom u T., i pod 5) D.
M. sa sjedištem u S., , OIB: 9…, u postupku
donošenja odluke radi određivanje mjera za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta,
izvanraspravno, dana 4. veljače 2022. godine;
r i j e š i o j e
I. Određuje se mjera za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta kako glasi:
1. Maloljetni L. M., (OIB:…, rođen…
godine u S., s prebivalištem u T., S.. i maloljetna I. M.,
(OIB: …), rođena … godine u S., s prebivalištem u
K. S., privremeno se povjeravaju ustanovi socijalne
skrbi, D. d „M.“, (OIB: …), S., J. Š. 4, za
vrijeme od najdulje trideset dana računajući od dana kada je mjera određena.
2. M. M., (OIB: …) i M. Č., (OIB: …),
ostvarivati će osobne odnose s maloljetnim L. M., (OIB:
…) i maloljetnom I. M., (OIB: …), u obliku susreta i
druženja, i to dva puta tjedno po sat vremena (2x1 sat) pod nadzorom stručnog
osoblja ustanove socijalne skrbi u koju su djeca smještena, utorkom i četvrtkom u
vremenu kada su u ustanovi osigurani uvjeti za kontrolirano ostvarenje osobnih
odnosa smještene djece s roditeljima, te će se ostvarivati posredni osobni odnosi
telefonskim kontaktom roditelja s zajedničkom maloljetnom djecom, tri puta tjedno,
odnosno ponedjeljkom, srijedom i subotom, u trajanju od trideset minuta, na način da
roditelji u vremenu od 8,00 do 11.00 sati nazovu ustanovu gdje su djeca smještena
kada će se u dogovoru s osobljem osigurati ovaj posredni kontakt.
- 2 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
3. Žalba izjavljena protiv ovog rješenja ne odgađa njegovu ovrhu.
II. Mjera koja je određena točkom I./1. 2.i 3. izreke traje najdulje trideset dana računajući od dana kad je mjera određena.
Obrazloženje
1. Prijedlogom koji je od strane uvodno označenog predlagatelja podnesen
sudu dana 27. siječnja 2022. godine, navodi se kako su maloljetne protustrake L.
M., rođen …. godine i I. M., rođena … godine, zajednička djeca iz izvanbračne veze roditelja, ovdje protustranaka M.
M. i M. Č. koji su od rođenja stanovali u zajedničkom kućanstvu s
roditeljima na različitim adresama podstanarskih stanova, a posljednje u stanu na
adresi u T., … (sada na trenutačnoj adresi T., …). Prijedlogom se tvrdi kako su u obitelji već od rođenja starijeg djeteta, kćerke Ine,
provode mjere obiteljsko pravne zaštite iz nadležnosti centra socijalne skrbi, koje je
prvotno provodio C. S., P. K., te je po promjeni
prebivališta i po rođenju drugoga djeteta, ove mjere obiteljsko pravne zaštite počevši
od veljače 2021. godine nastavio provoditi sadašnji centar socijalne skrbi, koji je
ovdje predlagatelj, tijekom čega je roditeljima dva puta uzastopno određena mjera
intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem roditeljske skrbi o djeci, sve
to u svrhu praćenja obiteljske situacije i funkcioniranja roditelja i djece, a osobito
praćenja apstinencije oca od uzimanja alkohola te praćenja napretka i skrbi o djeci,
jačanju roditeljskih kapaciteta i pružanja savjetodavne pomoći i podrške roditeljima,
te je posljednja izrečena mjera i dalje u tijeku.
2. Predlagatelj u prijedlogu navodi kako je tijekom praćenja obitelji putem ove
mjere intenzivne stručne pomoći i nadzora, utvrđeno da je otac sklon konzumaciji
alkohola, uslijed čega je u nekoliko navrata rezultiralo između roditelja otvorenim
verbalnim pa iz fizičkim sukobima, te su uočeni od strane voditeljice nadzora
izrečene mjere nedostatak komunikacije između roditelja, da se partnerski odnosi
roditelja s vremenom samo pogoršavaju što dovodi do obilježja destruktivnog
odnosa, a da su roditelji, unatoč verbalizaciji da žele poboljšati međusobnu
komunikaciju i partnerski odnos skloni učestalim verbalni sukobima pred djecom bez
općeg međusobnog razumijevanja niti su roditelji usmjereni na potrebe djece ne
mijenjajući svoje ponašanje unatoč upozorenjima da su djeca u obitelji ozbiljno
ugrožena jer su u potpunosti zanemarene njihove potrebe, te da se opetovano
situacijsko nasilje u obitelji događalo u njihovoj prisutnosti. Upravo bi tijekom
provođenja mjere intenzivne stručne pomoći i nadzora u obitelji u dva navrata uslijed
konzumacije alkohola od strane oca došlo do situacijskog nasilja u obitelji pred
djecom zbog čega je bila potrebna intervencija policije i službe centra socijalne skrbi,
te je od strane službe centra socijalne skrbi proveden savjetodavni razgovor s ocem
koji je za te okolnosti prekršajno prijavljen i prekršajno kažnjen na uvjetnu kaznu
zatvora i zaštitnu mjeru obveznog liječenja o ovisnosti o alkoholu, a koji nije negirao
konzumaciju alkohola uoči spornog incidenta, ne prihvaćajući da je time prešao
granice prihvatljivog ponašanja, a posebno razvijanja straha djece prema njemu i
narušavanja njihova odnosa te gubitka osjećaja sigurnosti kod djece u vlastitom
domu i rizika na nastanak neželjenih posljedica kod djece, posebno s važnošću
razvijanja samokontrole i upravljanja vlastitim emocijama i s prihvatljivim načinima
- 3 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
procesuiranja negativnih emocija i doživljaja, ujedno i upućen da zatraži stručnu
pomoć zbog problema uzrokovanih alkoholom, s objašnjenjem prednosti uključivanja
u stručni tretman, time da je od stručnih službi centra socijalne skrbi uočeno da se isti
prema prepoznatom problemu s alkoholom odnosi nekritično.
3. Predlagatelj prijedlogom, nadalje upućuje kako je 23. prosinca 2021. godine
opetovano došlo do incidentne situacije u obitelji u kojoj je otac u alkoholiziranom
stanju vikao i bacao stvari po kući, zbog čega je bila potrebna intervencija voditeljice
mjere nadzora kao i policije, te je nakon nenajavljenog dolaska u prostorije centra
socijalne skrbi u vidnom alkoholiziranom stanju, vikom i udarajući po namještaju, bila
potrebna policijska intervencija kojom je otac prepraćen na Odjel psihijatrije K.-a
S. pod dijagnozom akutne intoksikacije, ali bez zadržavanja na bolničkom liječenju
jer nije ukazana indicirana psihijatrijska hospitalizacija i nije postojala motiviranost
stranke da se istoj hospitalizaciji podvrgne zbog čega je iz bolnice otpušten, ali
zadržan u pritvorskoj policijskoj postaji preko noći, da bi ponovo bio priveden
nadležnom prekršajnom sudu i prekršajno kažnjen novčanom kaznom, da bi po
dojavi majke bila ponovno ukazana potreba policijske intervencije zbog opasnosti od
eskalacije sukoba u obitelji, te je terenskim izvidom stručne radnice centra socijalne
skrbi bilo procijenjeno kako obiteljski dom nije sigurno okruženje za djecu i da djeci
prijeti razvojni i sigurnosni rizik uz ukazanu potrebu izdvajanja djece iz trenutačnog
okruženja, po čemu je majci predložen smještaj u sigurnoj kući, koji je majka
prihvatila te su djeca i majka 24. prosinca 2021. godine smještene u Sklonište za
djecu i odrasle žrtve nasilja u obitelji.
4. U prijedlogu se navodi da majka, iako o tome informirana i obaviještena o
ukazanoj potrebi ostanka u sigurnoj kući gdje je smještena, opetovano upućivana na
važnost otvorene i kvalitetne suradnje sa stručnim timom ustanove gdje je smještena
u pogledu prilagodbe o funkcioniranju nje i djece tijekom boravka u ustanovi,
nenajavljeno i samoinicijativno 23. siječnja 2022. godine s djecom napustila sigurnu
kuću u kojoj je do tada bila smještena, bez obzira što je informirana da će napuštanje
sigurne kuće i povratak u dosadašnju obiteljsku sredinu, suprotno preporuci stručnog
tima centra socijalne skrbi, rezultirati potrebom poduzimanja određenih radnji i/ili
mjera radi zaštite prava i dobrobiti nje i djece iz nadležnosti centra socijalne skrbi.
Predlagatelj navodi kako je upravo iz toga razloga 24. siječnja 2022. godine od
strane stručne službe izvršen terenski izvid na adresi u obitelji, gdje je zatečena
majka s djecom te je utvrđeno da se roditelji nisu razdvojili, pri čemu je u razgovoru s
majkom uočeno da ista cjelokupnu obiteljsku situaciju ne sagledava realno i ne uviđa
moguće posljedice donošenja odluka koje su u suprotnosti sa savjetima stručnih
osoba usmjerenih na zaštitu i dobrobit maloljetne djece i to obzirom na nepovoljne
okolnosti odrastanja djece u situaciji opetovanih sukoba između roditelja i obiteljskog
nasilja kojem su djeca prisustvovala, a sve to u odsustvu adekvatne socijalne
podrške i zaštite djece u situacijama sukoba i nasilja, vezano za nisku životnu dob
djece i njihove neposredne ugroženosti u obitelji, jeste procijenjeno da je radi njihove
zaštite prava i dobrobiti djecu potrebno žurno izdvojiti iz obitelji i povjeriti ih ustanovi
socijalne skrbi, ovdje D. d. „M.“ u S., uslijed nedostatka
udomiteljske obitelji koje se bave hitnim udomiteljstvom na području nadležnosti
ovoga centra socijalne skrbi, što je učinjeno rješenjem nadležnog centra socijalne
skrbi od 25. siječnja 2022. godine.
- 4 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
5. Konačno, prijedlogom se obrazlaže , da je ova žurna mjera centra socijalne
skrbi iz obiteljsko pravne zaštite, ukazana kao potrebna s obzirom na sve ranije
propuste u skrbi o maloljetnoj djeci, s obzirom na ignoriranje savjeta i uputa danih
kroz ranije određene mjere obiteljsko-pravne zaštite, a osobito obzirom na
samoinicijativno napuštanje majke s djecom iz sigurne kuće u kojoj su bili smješteni i
povratak djece u nepovoljnu sredinu, po čemu je 26. siječnja 2022. godine, nadležni
centar socijalne skrbi izradio Procjenu ugroženosti maloljetne djece temeljem
izvješća iz određenih mjera obiteljsko-pravne zaštite, suradnjom s nadležnom
pedijatricom djece i neposrednim opažanjem obiteljske situacije, iz kojeg proizlazi da
postoji opisano nepoticajno, nepredvidivo i nesigurno obiteljsko okruženje koje
dovodi prvenstveno do izraženog sigurnosnog rizika za djecu, ali i neusmjerenosti
roditelja na razvojne potrebe djece te zanemarivanje istih.
6. Stoga, predlagatelj predlaže, a s obzirom na gornje označene i od strane
predlagatelja, ujedno i kao nadležnog tijela socijalne skrbi, uočene i pribavljene
činjenice, s obzirom da su ukazani postupci roditelja upućivali da su isti zanemarivali
svoje roditeljske dužnosti i time ugrozili dobrobit svoje maloljetne djece, da se nisu
pridržavali uputa i savjeta iz određenih mjera obiteljsko-pravne zaštite, te da su način
života, uz konzumaciju alkohola od strane oca, konfliktan partnerski odnos i majčino
samovoljno napuštanje sigurne kuće protivno savjetima stručnih osoba i ponovno
dovođenje djece u visokorizičnu sredinu, doveli do izricanja žurne mjere izdvajanja
djece iz obitelji, po čemu nadležni centar socijalne skrbi kao ovlašteni predlagatelj,
predlaže da sud u ovom postupku, povodom ovoga podnesenoga prijedloga, imenuje
djeci posebnog skrbnika radi zaštite njihovih prava i dobrobiti, a da potom donese
rješenje kojim će se odrediti mjera za zaštitu osobnih prava i dobrobiti maloljetne
djece, kojom će se privremeno djeca povjeriti na skrb predloženoj ustanovi socijalne
skrbi te odrediti osobni odnosi roditelja s maloljetnom djecom u ustanovi socijalne
skrbi pod nadzorom stručnog osoblja u predloženom trajanju od dva puta tjedno po
sat vremena, utorkom i četvrtkom u onom vremenu kada su u toj ustanovi osigurani
uvjeti za kontrolirano ostvarivanje osobnih odnosa smještene djece s roditeljima.
7. Povodom gornje označenog prijedloga, a za potrebe ovog postupka koji je
iniciran prijedlogom za donošenje predložene mjere, sud je rješenjem donesenim u
ovom postupku, radi zaštite osobnih prava i interesa maloljetne djece kao stranaka u
ovom postupku za zastupanje, imenovao posebnu skrbnicu u osobi S. P.,
diplomirane pravnice, zaposlenice C., D
S..
8. Preispitujući prijedlog sud je u dokazne svrhe pregledao priložene isprave:
rješenje C. T., klasa: …., Ur. broj:
…..od 25. siječnja 2022. godine, rješenje C. T., klasa: …, Ur. broj: …. od 28. prosinca
2021. godine, rješenje C. za socijalnu skrb T., klasa: …,
Ur. broj: … od 28. prosinca 2021. godine, rješenje C. T., klasa: ., Ur. broj: … od
28. prosinca 2021. godine, dopis C. nadbiskupije S., S. za djecu i
odrasle žrtve nasilja u obitelji, Ur. broj … od 24. siječnja 2022. godine, zapisnik
C. T., klasa: …, Ur. broj: …od 27. prosinca 2021. godine, nalaz hitnog prijema Klinike za psihijatriju
- 5 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
Kliničkog bolničkog centra S., broj protokola 20211003499 od 23. prosinca 2021.
godine, službena zabilješka C. za socijalnu skrb T., klasa; …, Ur. broj: …
od 27. prosinca 2021. godine, službena zabilješka
C. T., klasa: …, Ur. broj: …
od 24. prosinca 2021. godine, mjesečno izvješće voditelja mjere C. za socijalnu
skrb T. od 20. siječnja 2022. godine, mjesečno izvješće voditelja mjere C. T. od 18. prosinca 2021. godine, rješenje C.
T., klasa: … Ur. broj: … od 17. rujna 2021.
godine, rješenje C. T., klasa: …, Ur. broj:
… od 19. veljače 2021. godine, Izvatke iz baze podataka
Ministarstva sustava obitelji i socijalne politike od 26. siječnja 2022. godine, Uvid u
podatke matice rođenih od ... godine i od .. godine,
te je pregledana Procjena ugroženosti djece C. T., klasa:
… Ur. broj: … od 26. siječnja 2022. godine. Kako se
radi o žurnoj mjeri, a budući su dostavljene sve isprave iz kojih se moglo bez potrebe
očitovanja stranaka odlučivati o osnovanosti prijedloga sud je odlučivao povodom
postavljenog prijedloga nadležnog centra socijalne skrbi uzimajući u obzir sve
priložene dokaze, razmatrajući svaki dokaz zasebno i sveukupno u njihovoj
međusobnoj povezanosti, uzimajući u obzir zaštitu prava i dobrobit djeteta.
9. Prijedlog je osnovan.
10. Uvidom u rješenje C. za socijalnu skrb T., klasa: …, Ur. broj: … od 25. siječnja 2022. godine, utvrđeno je da je tim
rješenjem roditeljima, ovdje treće i četvrto protustranci, sa stvarnim boravkom u
T., na adresi …, određena žurna mjera izdvajanja i
smještaja djece izvan obitelji u odnosu na maloljetnu zajedničku djecu, ovdje prvo i
drugoprotustranku, počevši od 24. siječnja 2022. godine, te su djeca privremeno
smještena izvan obitelji u ustanovi socijalne skrbi, ovdje peto protustranke, na
vrijeme najdulje petnaest dana od dana oduzimanja djece. Iz ovoga rješenja, protiv
kojeg žalba ne odgađa izvršenje, razvidno je da su kod obitelji, višekratnim mjerama
iz obiteljsko pravne zaštite, nađene nepovoljne okolnosti odrastanja djece u situaciji
opetovanih sukoba između roditelja i obiteljskog nasilja kojem su djeca nazočila, a
sve u odsustvu adekvatne socijalne podrške obitelji i barem jedne odrasle osobe koja
bi bila u stanju u situacijama eskalacije sukoba i nasilja zaštititi djecu koja su iznimno
niske dobi i bez mogućnosti samozaštite, uz stručnu procjenu da bi ostankom
maloljetne djece u obitelji njihova sigurnost bila neposredno ugrožena te da je
potrebno radi zaštite prava i dobrobiti djecu žurno izdvojiti iz obitelji i povjeriti ih
ustanovi socijalne skrbi jer na području mjesne nadležnosti centra socijalne skrbi nije
bilo odgovarajuće udomiteljske obitelji koja se bavi hitnim udomiteljstvom. Ovo
rješenje nadležnog centra socijalne skrbi doneseno je, s obzirom na sve ranije
uočene propuste roditelja u skrbi o maloljetnoj djeci, s obzirom na ignoriranje savjeta
i uputa danih kroz ranije određene mjere obiteljsko pravne zaštite, a osobito s
obzirom na napuštanje sigurne kuće majke i povratak s djecom u nepovoljnu
obiteljsku sredinu, u kojoj su višekratno utvrđene incidentne situacije u pogledu
počinjenja fizičkog i verbalnog nasilja u obitelji od strane oca prema majci pred
djecom, povezanog s konzumiranjem alkohola i njegove nekritičnosti u pogledu
postojeće situacije.
- 6 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
11. Iz rješenja C. . T., klasa: … Ur.
broj: … od 28. prosinca 2021. godine, rješenja C. . T., klasa: …, Ur. broj: … od 28.
prosinca 2021. godine i rješenja C. . T., klasa: UP/…, Ur. broj: … od 28. prosinca 2021. godine, razvidno je
da su ovim rješenjima, majci i djeci, od strane nadležnog centra socijalne skrbi,
priznata prava na socijalnu uslugu privremenog smještaja u kriznim situacijama
tijekom svih dana u tjednu u Skloništu za djecu i odrasle žrtve nasilja u obitelji
C. S.-MN., počevši od 24. prosinca 2021. godine. Iz
ovih rješenja proizlazi da je zbog opasnosti od nastale eskalacije sukoba i nasilja u
obitelji i iskazanoj majčinoj zapisničkoj izjavi, bilo potrebno majku i djecu smjestiti u
sigurnu kuću budući je nađeno iz prethodnih izvida i nastalih situacija u obitelji kako
obiteljski dom za majku i djecu nije sigurno okruženje i da postoji potreba zaštititi i
skloniti ih na mirno i sigurno mjesto. Naime, ovim rješenjem se ukazuje da se obitelj
prati putem mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem roditeljske
skrbi od rođenja maloljetne kćeri, te je uzimajući sklonost konzumiranju alkohola od
strane oca, nekoliko puta u provođenju nadzora došlo do incidentne situacije, u kojoj
bi se uglavnom rezultiralo otvorenim verbalnim i fizičkim sukobima između roditelja,
da je partnerski odnos s vremenom bio u pogoršanju uz poprimanje obilježja
destruktivnog odnosa, a da su roditelji unatoč verbalizaciji da žele poboljšati svoju
konzumaciju i partnerski odnos i dalje skloni učestalim verbalnim sukobima pred
djecom te generalno nemaju razumijevanja jedno za drugo.
12. Upravo iz ovih situacija obiteljskog nasilja koje su se dešavale u vremenu
provedbe mjera obiteljsko pravne zaštite, postojala je potreba policijske intervencije i
prekršajnog prijavljivanja oca za prekršajna djela koja proizlaze iz Zakona o zaštiti od
nasilja u obitelji, za što je otac bio prekršajno kažnjavan, ali i upozoravan od stručnih
osoba centra socijalne skrbi na posljedice fizičkih sukoba ispred djece i neprihvatljivih
ponašanja posebno upoznat s važnošću razvijanja samokontrole i upravljanja
vlastitim emocijama te prihvatljivim načinima procesuiranja negativnih emocija i
doživljaja, nastavno upućen na stručnu pomoć radi problema s alkoholom i
savjetovan u potrebu uključivanja u program odgovarajuće udruge, što nije prihvatio
već se prema prepoznatom problemu s alkoholom odnosio potpuno nekritično, što je
izazvalo eskalaciju situacije u događaju 23. prosinca 2021. godine kada je
intervenirala policija i stručne službe nadležnog centra socijalne skrbi i kada se po
tome ukazala potreba smještaja majke s djecom u sigurnu kuću uz ovim rješenjima
priznato im pravo na socijalnu uslugu smještaja.
13. Iz dopisa C. S., S. za djecu i odrasle žrtve
nasilja u obitelji, Ur. broj … od 24. siječnja 2022. godine, proizlazi kako je
nadležni centar za socijalnu skrb obavješten da je 23. siječnja 2022. godine, majka
samovoljno i nenajavljeno napustila sklonište zajedno sa svojom djecom u kojem je
bila smještena od 24. prosinca 2021. godine, te da je majka ovu odluku o izlasku
donijela samoinicijativno odlučivši se vratiti u stan na adresi u T., te je od strane
stručnog tima upućena i na potencijalne rizike i opasnosti od vraćanja u nasilnu
sredinu.
- 7 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
14. Iz zapisnika C. T., klasa: UPI/-…,
Ur. broj: …od 27. prosinca 2021. godine, proizlazi da je majka u
tom zapisniku se kao stranka izjasnila da razumijeva kako obiteljski dom od događaja
23. prosinca 2021. godine nije sigurno okruženje za djecu, da je djecu potrebno
zaštititi i skloniti u mirno i sigurno mjesto i da joj je jasna roditeljska dužnost zaštititi
djecu i osigurati im mirne uvjete odrastanja što nije moguće izvršiti u obiteljskoj
zajednici dok god otac ne prođe program liječenja od ovisnosti, svjesna da joj je
potrebna stručna podrška i pomoć, dajući suglasnost da se djeci i njoj privremeno
osigura smještaj u sigurnoj kući za djecu i žrtve nasilja u obitelji, a koji je smještaj
započeo s danom 24. prosinca 2021. godine.
15. Iz rješenja C. T., klasa: … Ur.
broj: … od 19. veljače 2021. godine, proizlazi kako je roditeljima sa
stvarnim boravkom obitelji u T., tadašnje adrese .. od …,
određena mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o
njihovoj djeci, u svrhu određivanja mjere praćenja obiteljske situacije i funkcioniranja
roditelja i djece, praćenja napretka i skrbi o djeci i jačanja roditeljskih kapaciteta i
pružanja savjetodavne pomoći i podrške roditeljima, koja je mjera određena u trajanju
od šest mjeseci, počevši od 20. veljače 2021. godine.
16. Iz rješenja C. . T., klasa: …., Ur.
broj: … od 17. rujna 2021. godine, proizlazi kako je roditeljima sa
stvarnim boravkom obitelji u T., tadašnje adrese …. od …,
određena mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o
njihovoj djeci, u svrhu određivanja mjere praćenja obiteljske situacije i funkcioniranja
roditelja i djece, osobito apstinencije oca od uzimanja alkohola, praćenja napretka i
skrbi o djeci i jačanja roditeljskih kapaciteta i pružanja savjetodavne pomoći i podrške
roditeljima, koja je mjera određena u trajanju od šest mjeseci, počevši od 17. rujna
2021. godine.
17. Iz ovih rješenja razvidno je da se u obitelji provode mjere iz sustava
obiteljsko pravne zaštite iz nadležnosti centra socijalne skrbi, u odnosu na oboje
roditelja, te je tijekom praćenja obitelji putem ovih mjera intenzivne stručne pomoći,
već od ranije obitelj praćena od strane C. . S., P.
K., putem mjera različitog intenziteta već po rođenju prvog djeteta i to najprije
putem mjere stručne pomoći i potpore u ostvarivanju skrbi o djetetu, zatim intenzivne
stručne pomoći i nadzora od srpnja 2019. godine do siječnja 2020. godine, a zatim
putem mjere stručne pomoći o nadzora koja se provodila do srpnja 2020. godine i da
je zadnja mjera opisane obiteljsko pravne zaštite određena u svrhu praćenja
svakodnevne skrbi roditelja za maloljetno dijete i praćenja međusobnog odnosa
roditelja, s pojedinačnim ciljevima u vidu praćenja funkcioniranja djeteta i djelovanja u
skladu s uputama liječnika, aktivnog svakodnevnog sudjelovanja u skrbi i brizi za
dijete i osiguravanja adekvatnih stambenih uvjeta i redovitih materijalnih prihoda te
usklađivanja načina suočavanja sa stresnim situacijama u vezi partnerskog i
roditeljskog odnosa, po čemu su bili prethodno uočeni pozitivni pomaci, da bi po
rođenju drugog djeteta bila provedena ponovna procjena obiteljske situacije za
procjenu roditeljskih kapaciteta i razvojnih rizika kod djece te je utvrđeno da s
obzirom na obiteljske odnose i okolnosti na strani roditelja zbog narušenih obiteljskih
- 8 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
i partnerskih odnosa, postoji potreba za praćenje obitelji zbog ranijih rizika kao što je
bila ranija konzumacija droge i ovisničko ponašanje majke, zbog čega je postojalo
kod prvog djeteta potreba povjeravanja na čuvanje drugoj osobi, izostanak
materijalne i emocionalne i organizacijske podrške obitelji i rodbine na strani oboje
roditelja, te raniji loši stambeni i materijalnu uvjeti, pa je utvrđeno da za djecu s
obzirom na njihovu nisku životnu dob i potpunu ovisnost o roditeljskoj skrbi te blaže
zdravstvene teškoće postoji srednji do visok stupanj razvojnog rizika, radi čega je
odlučeno obitelj intenzivno pratiti. Upravo u tome intenzivnom praćenju obitelji,
nadležni centar socijalne skrbi jeste odredio ove mjere iz obiteljsko pravne zaštite,
određujući voditelja mjere pružanja stručne pomoći i potpore te potrebnog nadzora u
primjeni ovih mjera, gdje je slijedom izvršene procjene, a osobito uvažavanjem
neposrednog opažanja i mišljenja voditeljice mjere u obitelji, zaključeno od strane
nadležnog centra socijalne skrbi o prijekoj potrebi nastavka praćenja u obitelji putem
mjere intenzivne stručne pomoći i nadzora, s već u započetim ciljevima, uz sadašnji
naglasak na poticanje i održavanje apstinencije oca od uzimanja alkohola, koja
činjenica je u tijeku procjene roditeljske skrbi i trajanja dosadašnje mjere stručne
pomoći i potpore ukazana kao jedna od značajno ugrožavajućih i rizičnih ponašanja i
s tim povezanih neprimjerenih situacija, koje su opisane prema službenoj zabilješki
C. T., klasa: …, Ur. broj: …
od 24. prosinca 2021. godine i službenoj zabilješki C. . T.,
klasa; … Ur. broj: … od 27. prosinca 2021. godine te
mjesečnih izvješća voditelja mjere C. . T. od 18. prosinca
2021. godine i od 20. siječnja 2022. godine.
18. Naime, iz ovih isprava uočava se usložnjavanje obiteljske situacije, sve to
u pogledu narušenih partnerskih odnosa kod roditelja, povezano s neprimjerenim
ponašanjem oca koji je u nekoliko navrata u alkoholiziranom stanju verbalnim, pa i
fizičkim sukobom s majkom, ostvario obilježja prekršajnog djela nasilja u obitelji pred
djecom, te je prepoznat od voditeljice mjere obiteljsko pravne zaštite nedostatak
kvalitetne komunikacije između roditelja, da se odnos između roditelja sve više
pogoršava i poprima obilježja destruktivnog odnosa, zbog čega su roditelji i skloni
verbalnim sukobima pred djecom bez obostranog razumijevanja jedno za drugo, te
nisu usmjereni na potrebe djece ne mijenjajući svoje ponašanje unatoč upozorenjima
da postoji u obitelji ozbiljna ugroženost djece jer su zanemarene njihove potrebe, a
posebno da se opetovano situacijsko nasilje u obitelji događalo u prisutnosti djece.
19. S tim u vezi postoji Procjena ugroženosti djece C. T., klasa: …, Ur. broj: … od 26. siječnja 2022.
godine, iz kojeg u bitnom proizlazi kako redovitim praćenjem obitelji jeste utvrđeno da
maloljetna djeca odrastaju u nepovoljnim okolnostima, da su do sada svjedočili nizu
konfliktnih situacija između roditelja, što je povremeno eskaliralo do razine do koje je
radi smirivanja i normalizacije u obitelji bila potrebna hitna intervencija policije i
službe centra socijalne skrbi, da obitelj nema adekvatnu socijalnu podršku te da u
kućanstvu, odnosno u obitelji nema niti jedna odrasla osoba koja bi bila u stanju u
situacijama eskalacije sukoba i obiteljskog nasilja zaštititi djecu, uzimajući u obzir da
su djeca oboje takve niske životne dobi i bez sposobnosti samozaštite, da su roditelji
usmjereni na vlastiti partnerski odnos koji je procijenjen konfliktan i disfunkcionalan i
kao takav da utječe nepovoljno na psihosocijalni razvoj i dobrobit djece te graniči i sa
- 9 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
zlostavljajućim roditeljskim ponašanjem, u smislu psihološkoga zlostavljanja,
uzimajući u obzir da roditelji unatoč verbalnom iskazivanju suradnje sa službom tijela
socijalne skrbi i voditeljicom mjere obiteljsko pravne zaštite te konkretnim savjetima i
sugestijama koje dobivaju na svakodnevnoj razini, zapravo ne mijenjaju obrazac
svog ponašanja te se procjenjuje da i nemaju realan uvid u ista ponašanja i
posljedice tih ponašanja na psihosocijalni razvoj i dobrobit djece kao i na roditeljsku
odgovornost za razvojne ishode kod djece.
20. Iz ovoga proizlazi da su sami postupci roditelja ukazali na to da su isti
zanemarili svoje roditeljske dužnosti i ugrozili dobrobit svoje maloljetne djece jer se
nisu pridržavali uputa i savjeta iz određenih mjera obiteljsko pravne zaštite, te da su
prema dosadašnjem načinu života, uz konzumaciju alkohola od strane oca,
konfliktnosti partnerskog odnosa i majčinog samovoljnoga napuštanja sigurne kuće
protivno savjetima stručnih osoba i ponovnog dovođenja djece u visokorizičnu
sredinu, doveli do potrebe izricanja žurne mjere izdvajanja djece iz obitelji dana 24.
siječnja 2022. godine u ustanovu socijalne skrbi, kao adekvatne ustanove u kojoj će
djeca privremeno biti smještena na daljnju skrb, do pronalaska adekvatne
udomiteljske obitelji koja će voditi skrb o djeci, odnosno za slučaj poboljšanja
obiteljske situacije do nastupa svih onih potrebnih pretpostavki za povratak djece u
primarnu obitelj, odnosno kod jednog od roditelja ukoliko prilike na obiteljskoj strani
budu i dalje takve kvalitete kojima bi se zadržala procjena ugroženosti sigurnosti,
zdravlja i dobrobiti djece, na čemu su u svakom slučaju roditelji ti koji trebaju postupiti
po uputama i smjernicama nadležnoga centra socijalne skrbi kod izvršavanja svih
onih mjera koje su roditeljima izrečene i prema kojima se primjenjuju u domeni
obiteljsko pravne zaštite djece unutar obitelji roditelja.
21. Ovim sasvim jasno, iz gornje priloženih dokumenata i opisane situacije,
proizlazi uvjerljiv zaključak stručnog tima nadležnoga centra socijalne skrbi iz
Procjene ugroženosti djece, da je opisano obiteljsko okruženje ne potencijalno,
nepredvidivo i nesigurno za djecu ovako niske životne dobi što kao takvo u svojoj
ukupnosti dovodi do izraženoga sigurnosnog rizika za djecu, ali i neusmjerenosti
roditelja na razvojne potrebe djece i njihova zanemarivanja.
22. Uzimajući opravdanost donesene žurne mjere izdvajanja djece iz obitelji
roditelja, u ovim okolnostima i nađenim prilikama, opravdava se osnovanost
prijedloga ovdje predlagatelja, nadležnog centra socijalne skrbi, kao ovlaštenoga
tijela za podnošenje predmetnoga prijedloga, jer je prema svim ovdje označenim
ispravama i izrađenoj socijalnoj anamnezi iz Procjene ugroženosti djece, ukazano da
je obiteljsko okruženje u kojem djeca borave s roditeljima takve prirode koje u svemu
ukazuje na opravdanu opasnost i bojazan za sigurnost, zdravlje i ugrožavanje
dobrobiti djece, koja su ovisna u potpunosti o roditeljskoj skrbi koju roditelji u ovako
nađenim prilikama nisu spremni djeci pružiti na adekvatan način, kritički se pravilno
ne odnoseći na nastale probleme i svoja ponašanja, prvenstveno otac koji minorizira i
relativizira svoj problem s alkoholom i nepoželjne reakcije koje s tim proizlaze kao i
svoje ponašanje prema drugom roditelju koje ima obilježja ostvarivanja nedozvoljenih
ponašanja što čine obilježje prekršajnih djela iz oblasti nasilja obitelji, čemu su djeca
dovedena u takve situacije kada je njihova sigurnost ugrožena, a posebno njihova
dobrobit vezana za njihovo pravo da odrastaju i mirnoj i sigurnoj sredini s pruženom
- 10 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
punom zaštitom roditelja i skrbi roditelja o kojoj su ovisni, a što je sve kao takvo
važno i potrebno od roditelja evidentno izostalo, uzimajući pri tome u obzir da i
majka, iako je već bila upozorena i svjesna da sadašnje obiteljske prilike unutar
obiteljske zajednice djeci ne pružaju sigurnost zbog konfliktnog partnerskog odnosa
roditelja, nije ispunila niti se pridržavala svih smjernica i uputa stručnih službi
nadležnog centra socijalne skrbi, posebno onih kojima je bila upućena na fizičko
odvajanje od drugog ugrožavajućeg roditelja i potrebe ostanka s djecom u sigurnoj
kući u kojoj je bila smještena zbog potrebe otklanjanja svih onih nedozvoljenih
ponašanja kojima je s djecom bila izložena u višekratnim incidentnim situacijama
unutar obitelji od partnera kojemu je manifestiran problem ovisnosti i sklonosti
zloupotrebe alkohola i s njim vezanih ponašanja koja ugrožavaju sigurnost, zdravlje i
dobrobit djece.
23. Uzimajući u obzir sve gornje navedene činjenice, usporedbom svakog
izvješća posebno, komplementirajući ga zajedno sa izvješćima kako centra socijalne
skrbi, tako i izvješćima drugih tijela i stručnog osoblja nadležnog tijela za socijalnu
skrb, obavljenim razgovorima koje je ovo tijelo socijalne skrbi obavilo sa sudionicima,
sada strankama iz ovog predmeta, pribavljenih podataka po izvidima službenih
osoba o kojima su sastavljeni odgovarajući zapisnici i službene bilješke, sudu je
učinjena u dovoljnoj mjeri sumnja na postojeću opasnost od zanemarivanja, ali i
ozbiljno ukazana opasnost od zlostavljanja maloljetne djece postupcima izazvanih od
strane roditelja, pa se time ukazuje nesumnjiva potreba da se radi zaštite osobnih
prava i dobrobiti maloljetne djece, posebno na zaštitu njihove sigurnosti odredi
predložena mjera kojom će se maloljetna djeca, privremeno povjeriti adekvatnoj
ustanovi socijalne skrbi i privremeno se smjestiti na adresu njena sjedišta.
24. Uzimajući da je od stručnog tima nadležnog centra socijalne skrbi kod
izrade Procjene ugroženosti djece procijenjena emocionalna privrženost djece s
roditeljima, kao i želja roditelja za redovitim susretima i druženjima s djecom,
procjenjuje se potreba da se djeci i roditeljima osiguraju redoviti i učestali kontakti, ali
koji će biti pod nadzorom stručnog osoblja ustanove socijalne skrbi u kojoj su djeca
privremeno smještena, i to sve u skladu s pravilima i mogućnostima organizacije te
ustanove, pa je time prihvaćen prijedlog nadležnog tijela socijalne skrbi, ovdje
predlagatelja, da se neposredni osobni odnosi u vidu susreta i druženja djece s
roditeljima privremeno urede na način da se osobni odnosi održavaju kod ustanove u
kojoj su djeca smještena, uz praćenje i nadzor stručnog osoblja ustanove i to dva
puta tjedno po sat vremena, kao i što je potrebno omogućiti roditeljima telefonske
kontakte s djecom i to s pravilima ustanove u trajanju od po trideset minuta tri dana u
tjednu kada se ne održavaju osobni susreti i druženja, sve to po pravilima ustanove
na način da roditelji nazovu odjel u kojem su djevca smještena unutar vremena od
8,00 do 11,00 sati.
25. Odredbom čl. 485. st.1. Obiteljskog zakona („NN“ 103/15 i
98/19- nastavno ObZ-a), propisane su mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta, time
je odredbom st.1. toč.1. istog članka toga Zakona propisana mjera privremenog
povjeravanja djeteta drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi
sukladno odredbama članaka 150. do 153. toga Zakona.
- 11 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
26. Odredbom članka 486. ObZ-a, propisano je da su u postupku radi izricanja
mjere privremenog povjeravanja djeteta drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi
socijalne skrbi stranke dijete, roditelji, centar za socijalnu skrb te druga osoba,
ustanova socijalne skrbi ili udomitelj kojima se dijete povjerava.
27. Odredbom čl. 149. st.1. toč.1. ObZ-a, propisno je da sud može radi zaštite
osobnih prava i dobrobiti djeteta odrediti privremeno povjeravanje djeteta drugoj
osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi.
28. Odredbom čl. 150. toč.1. ObZ-a, propisano je da će sud donijeti rješenje u
izvanparničnom postupku o privremenom povjeravanju djeteta drugoj osobi,
udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi, kao i o smještaju djeteta izvan obitelji
na prijedlog centra za socijalnu skrb kad je dijete prethodno bilo žurno izdvojeno
sukladno odredbama članaka 135. do 138. toga Zakona.
29. Odredbom čl. 151. st.1. ObZ-a, propisano je da rješenje o privremenom
povjeravanju djeteta drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi socijalne skrbi sud
donosi u izvanparničnom postupku na prijedlog djeteta, roditelja ili centra za socijalnu
skrb, dok je st.2. istog članka toga Zakona propisano kad centar za socijalnu skrb
podnosi sudu prijedlog iz stavka 1. ovoga članka da je i dužan uz prijedlog priložiti
procjenu ugroženosti djeteta i predložiti mjesto smještaja djeteta
30. Odredbom čl. 152. st.1. toč. 1.i toč. 2. ObZ-a, propisano je da će sud
rješenjem o privremenom povjeravanju djeteta drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili
ustanovi socijalne skrbi odlučiti o smještaju djeteta i ostvarivanju osobnih odnosa s
djetetom.
31.Odredbom čl. 153. st.1. ObZ-a, propisano je da roditelji imaju sva prava i
dužnosti u ostvarivanju roditeljske skrbi o djetetu, osim prava na stanovanje s
djetetom i s tim u vezi na svakodnevnu skrb o djetetu dok traje mjera privremenog
povjeravanja i smještaja djeteta drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi
socijalne skrbi, te je odredbom st.2. istog članka toga Zakona propisano da roditelji
dok traje mjera privremenog povjeravanja djeteta drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili
ustanovi socijalne skrbi imaju pravo i dužnost ostvarivati osobne odnose s djetetom
na način utvrđen sudskom odlukom.
32. Odredbom čl. 489. st.3. ObZ-a, propisano je da žalba protiv odluka
donesenih na temelju članka 485. stavka 1. točaka 1., 3. i 4. ovoga Zakona ne
odgađa njihovu ovrhu.
33. Nadalje, odredbom čl. 152. st.3. ObZ-a, propisano je da mjera
privremenog povjeravanja djeteta drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji ili ustanovi
socijalne skrbi i smještaja djeteta može trajati najdulje trideset dana računajući od
dana kad je mjera određena.
34. Stoga, kako je ovdje zbog postojeće opasnosti za život, zdravlje ili dobrobit
maloljetne djece od nadležnog tijela socijalne skrbi izrečena zaštitna mjera izdvajanja
djece iz neposrednoga okruženja obitelji roditelja u kojoj su djeca do sada boravila,
uz procjenu ugroženosti djece od strane nadležnog tijela socijalne skrbi koja ukazuje
i upućuje nesumnjivo na izostanak i zanemarivanje roditeljske skrbi od obaju roditelja
- 12 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
s kojima su djeca stanovala, a koja je mjera po ocijeni suda u svakom slučaju sada
potrebna radi zaštite prava djece na ostvarivanje primjerene skrbi i dobrobiti za
otklanjanje svih postojećih i potencijalnih opasnosti koje djeci prijete, odlučeno je
odrediti mjeru privremenog povjeravanja maloljetne djece upravo najbližoj
odgovarajućoj ustanovi socijalnoj skrbi, jer nisu nađene okolnosti da bi primjerenu
skrb i brigu mogao prema djeci ostvarivati barem jedan od roditelja, pa su djeca po
donošenju mjere žurnog izdvajanja iz obitelji sada povjerena i privremeno smještena
ustanovi socijalne skrbi koja može pružiti odgovarajuću i primjerenu skrb prema djeci,
te je odlučeno ipak omogućiti roditeljima ostvarivanje osobnih odnosa sa
zajedničkom maloljetnom djecom i to upravo po prihvaćenom prijedlogu iz ove mjere
i predloženom od strane stručnog tima centara socijalne skrbi i to u ostvarivanju
neposrednih susreta i druženja dva puta u trajanju po sat vremena pod nadzorom
stručnog osoblja ustanove socijalne skrbi u kojoj su djeca smještena, utorkom i
četvrtkom u vremenu kada su u ustanovi organizirani uvjeti za kontrolirano
ostvarivanje osobnih odnosa smještene djece s roditeljima, kao i ostvarivanju
posrednih osobnih odnosa telefonskim kontaktom roditelja s zajedničkom
maloljetnom djecom, tri puta tjedno, odnosno ponedjeljkom, srijedom i subotom, u
trajanju od trideset minuta, na način da roditelji u vremenu od 8,00 do 11, 00 sati
nazovu ustanovu gdje su djeca smještena kada će se u dogovoru s osobljem
osigurati ovaj posredni kontakt, sve to jer sud smatra da će se na ovaj način ostvariti
svrha osobnih susreta i druženja, posebno jer su djeca emotivno vezano za roditelje,
emocionalno su privržena i željna pažnje i blizine roditelja, posebno majke, za koji
osobni odnos sud smatra da bi se vremenom mogao izgraditi, odnosno održati
emocionalnu vezu djece i roditelja, uvažavajući da je potrebno prvenstveno na strani
oca otkloniti sve one okolnosti koje čine za sada opasnost od rizičnog ponašanja i
izgraditi u tom smjeru opravdanu kritičnost takvog ponašanja od strane majke koja s
partnerom očekuje rođenje trećeg djeteta, a posebno sve radi emocionalne
stabilnosti djece i potrebe za odgovarajućom skrbi koja je djeci prijeko i nužno
potrebna, uvažavajući njihovu nisku životnu dob, a što se očekuje od roditelja da
svojim daljnjim ponašanjem, skrbi prema djeci odgovarajući na njegove kako
emocionalne tako i životne potrebe doprinesu i međusobnom boljem odnosu koji bi
otklonilo, jasno pridržavajući se svih uputa i smjernica nadležnih stručnih službi, time
svaku sumnju u neprimjereno ponašanje oca i njegov odnos prema ukazanoj
zloupotrebi alkohola ili pasivno i nekritično postupanje majke prema takvoj ugrozi
koje bi činilo sumnju na postojanje bilo zanemarivanja bilo opasnosti od zlostavljanja
maloljetne djece, što se ovom mjerom za zaštitu djece pokušava postići u cilju i svrsi,
posebno što se smatra da će djeci koja su privremeno povjerena i smještena u
odgovarajućoj ustanovi socijalne skrbi do daljnjeg biti osigurana kako egzistencijalna
sigurnost tako i emocionalna stabilnost koja su djeci nadasve sada potrebna, a koji
će se odnosi ostvarivati kako je to odlučeno budući su za sada takvi osobni odnosi
jedino tako primjereni i ostvarivi, dok izjavljena žalba na ovu odluku o ovoj mjeri ne
odgađa njenu provedbu, odnosno ovrhu, sve to u propisanom trajanju ove mjere koja
je određena za osiguranje osobnih prava i dobrobiti djeteta od trideset dana
računajući od kada je ova mjera određena.
- 13 - Poslovni broj: 52 R1 Ob-56/22
35. Slijedom svega gornje navedenoga, to je sukladno po odredbi čl. 485.
st.1. i 149. st.1, vezano za odredbe čl. 150. toč.1., čl. 151. st.1. i st. 2., 152. st.1. toč.
1.i toč. 2. i st.3., primjenom odredbe čl. 153. st.1., te sukladno odredbi čl.489. st.3,
sve ObZ-a, odlučeno kao pod točkom I./1.,2. i 3. i točkom II. izreke iz ovog rješenja.
OPĆINSKI SUD U SPLITU
Stalna služba u Trogiru
U Trogiru, dana 4. veljače 2022. godine.
SUDAC:
Denis Dučić,v.r.
POUKA O PRAVNOM LIJEKU:
Protiv ovog rješenja stranke mogu podnijeti žalbu u roku od 3 ( tri) dana od
dana uručenja, odnosno dostave prijepisa odluke, u dovoljnom broju primjeraka za
sud i suprotnu stranku, a o žalbi odlučuje nadležni županijski sud. Tijek roka za
žalbu niti žalba ne odgađaju provedbu i ovrhu ovoga rješenja.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.