Baza je ažurirana 09.07.2025.
zaključno sa NN 77/25
EU 2024/2679
REPUBLIKA HRVATSKA OPĆINSKI SUD U SPLITU
Ex vojarna Sveti Križ, Dračevac Poslovni broj Pr- 3406/2020
S P L I T
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Općinski sud u Splitu, po sutkinji tog suda Katici Bojčić Vidović, a na prijedlog
više sudske savjetnice Mirande Marušić, u pravnoj stvari tužiteljice S. J. iz
S., O.:, koju zastupa punomoćnik Z. I.,
odvjetnik u S., protiv tuženika K. S., O.:
, iz S., radi isplate, nakon održane glavne i javne
rasprave zaključene dana 25.listopada 2021. u nazočnosti zamjenice punomoćnika
tužiteljice M. P., odvjetnice u S. i punomoćnice tuženika I. B.,
dipl.pravnice zaposlene kod tuženika, dne 24.studenog 2021. ,
p r e s u d i o j e
I Nalaže se tuženiku, K. S. iz S., O.:
, da tužiteljici S. J., O.: u roku od 15
dana isplati iznos od 11.308,76 kuna bruto zajedno s pripadajućom zateznom
kamatom, po stopi koja se obračunava za svako polugodište, uvećanjem prosječne
kamatne stope na stanja kredita odobrenih na razdoblje dulje od godine dana
nefinancijskim trgovačkim društvima izračunate za referentno razdoblje koje prethodi
tekućem polugodištu za tri postotna poena, tekućom:
• za prosinac 2015. godine, na iznos od 780,37 kuna od 15.01.2016. godine,
• za siječanj 2016. godine, na iznos od 736,54 kuna od 15.02.2016. godine,
• za veljaču 2016. godine, na iznos od 753,91 kuna od 15.03.2016. godine,
• za ožujak 2016. godine, na iznos od 728,85 kuna od 15.04.2016. godine,
• za travanj 2016. godine, na iznos od 757,35 kuna od 15.05.2016. godine,
• za svibanj 2016. godine, na iznos od 755,67 kuna od 15.06.2016. godine,
• za lipanj 2016. godine, na iznosa od 708,24 kuna od 15.07.2016. godine,
• za srpanj 2016. godine, na iznos od 793,91 kuna od 15.08.2016. godine,
• za kolovoz 2016. godine, na iznos od 715,54 kuna od 15.09.2016. godine,
• za rujan 2016. godine, na iznos od 722,58 kuna od 15.10.2016. godine,
• za listopad 2016. godine, na iznos od 707,74 kuna od 15.11.2016. godine,
• za studeni 2016. godine, na iznos od 619,10 kuna od 15.12.2016. godine,
• za prosinac 2016. godine, na iznos od 814,65 kuna od 15.01.2017. godine,
• za siječanj 2017. godine, na iznos od 536,93 kuna od 15.02.2017. godine,
• za veljaču 2017. godine, na iznos od 434,96 kuna od 15.03.2017. godine,
• za ožujak 2017. godine, na iznos od 348,64 kuna od 15.04.2017. godine,
• za travanj 2017. godine, na iznos od 78,17 kuna od 15.05.2017. godine,
• za srpanj 2017. godine, na iznos od 232,80 kuna od 15.08.2017. godine,
• za kolovoz 2017. godine, na iznos od 82,73 kuna od 15.09.2017. godine,
osim za isplatu zatezne kamate na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na
dohodak sadržanih u gore navedenim bruto iznosima, sve do isplate.
II. Nalaže se tuženiku da u roku od 15 dana naknadi tužiteljici trošak ovoga
postupka u iznosu od 4.375,00 kuna koja teče od 24. studenog 2021. do isplate po
stopi određenoj uvećanjem prosječne kamatne stope na stanje kredita odobrenih na
razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima izračunate za
referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu za tri postotna poena.
Obrazloženje
1.Tužiteljica je dana 28.prosinca 2020.god. podnijela ovom sudu tužbu protiv
tuženika radi isplate. U tužbi se navodi kako je tužiteljica u utuženom razdoblju bila
zaposlenica tuženika koji kao poslodavac predstavlja javnu službu u smislu odredbi
čl. 2. Zakona o plaćama u javnim službama NN, broj 27/01, 39/09 ) .
Tužbom tužiteljica potražuje od tuženika isplatu razlike plaće za razdoblje od
prosinca 2015. do siječnja 2017. temeljem odredbe čl. III. Izmjena i dopuna Dodatka
Sporazuma o osnovici za plaće u javnim službama sklopljenog 26. listopada 2011.
2.Podneskom predanim sudu dana 1.listopada 2021. tužiteljica je u spis
dostavila uređeni tužbeni zahtjev kojim potražuje isplatu iznosa od 11.308,76 kuna
bruto na ime razlike plaće od prosinca 2015. do kolovoza 2017. s pripadajućim
zakonskim zateznim kamatama od dospijeća svakog pojedinog iznosa do isplate,
izuzev zateznih kamata na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak, te
troškovima postupka sa zateznim kamatama od presuđenja do isplate.
3.Tijekom postupka tužiteljica je u cijelosti ostala kao u tužbi, te osobito kao u
podnesku od 1. listopada 2021. kojim je uređen tužbeni zahtjev, dok je tuženik na
pripremnom ročištu održanom 25. listopada 2021., na kojemu je ujedno i zaključen
prethodni postupak, te održana i zaključena glavna rasprava istakao kako ne
osporava osnovu i visinu tužbenog zahtjeva za razdoblje do siječnja 2017., a nakon
siječnja 2017. osporava i osnov i visinu tužbenog zahtjeva.
4. Tijekom postupka sud je proveo dokaze pregledom Sporazuma o osnovici
za plaće u javnim službama od 23. studenog 2006., Dodatka Sporazumu o osnovici
za plaće u javnim službama od 13. svibnja 2009., Izmjena i dopuna Dodatka
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 26. listopada 2011., Arbitražne
odluke od 7. prosinca 2011., Vjerodostojnog tumačenja Izmjena i dopuna Dodatka
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 28. prosinca 2012., priopćenja
za javnost DZS-a od 28. kolovoza 2015. o objavi prve procjene tromjesečnog BDP-a
za drugo tromjesečje 2015., procjene DZS-a od 4. rujna 2015., priopćenja za javnost
DZS-a od 27. studenog 2015. o objavi prve procjene tromjesečnog BDP-a za treće
tromjesečje 2015., objave procjene DZS-a od 4. prosinca 2015., priopćenja za
javnost DZS-a od 4. ožujka 2016. o objavi prve procjene tromjesečnog BDP-a za
četvrto tromjesečje 2015. i priopćenja za javnost od 20. listopada 2016. DZS-a te
izračuna razlike za osnovicu plaće za razdoblje od 1.12.2015. do 31.listopada 2017.
5. Prijeporna je između parbenih stranaka osnovanost i visina tužbenog
zahtjeva za potraživanje tužiteljice za razdoblje od veljače 2017. do kolovoza
2017.g.
6. Ovaj sud smatra tužbeni zahtjev u cijelosti osnovanim.
7. Predmet spora je zahtjev tužiteljice za isplatom razlike plaće za razdoblje od
prosinca 2015. do kolovoza 2017. temeljem odredbe čl. III Izmjena i dopuna Dodatka
Sporazuma o osnovici plaće u javnim službama, zaključenog 26.listopada 2011.god.
8. Tužiteljica svoj tužbeni zahtjev temelji na čl. III. Izmjena i dopuna Dodatka
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama sklopljenog 26. listopada 2011.(
dalje u tekstu: IDD Sporazuma ) kojim je utvrđeno da će se osnovica u iznosu od
5.415,37 kn primjenjivati čim službeni pokazatelji DZS
(dalje: DZS) ukažu na rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva
tromjesečja uzastopno prosječno dva ili više posto.
9. Iz dokumentacije pregledane u dokaznom postupku proizlazi:
- da su Vlada RH i S. javnih službi i to S. hrvatskih učitelja, N.
sindikat zaposlenih u srednjim školama H., N. sindikat znanosti i
visokog obrazovanja, S. zaposlenika u djelatnosti socijalne skrbi H.,
S. sindikat zdravstva i socijalne skrbi H., H. liječnički sindikat,
H. strukovni sindikat medicinskih sestara-medicinskih tehničara, te H.
sindikat djelatnika u kulturi zaključili 23. studenog 2006. Sporazum o osnovici za
plaće u javnim službama, a kojim Sporazumom su ugovorili da se u 2007., 2008. i
2009., s primjenom od 1. siječnja svake godine, povećava osnovica za izračun plaća
u javnim službama za 6% u odnosu na osnovicu za izračun plaće koja se
primjenjivala u prethodnoj godini,
- da su Vlada RH i isti Sindikati javnih službi zaključili 13. svibnja 2009. Dodatak
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama u kojemu su se suglasili o
zamrzavanju osnovice za izračun plaća iz 2008. u visini od 5.108,84 kn bruto, s tim
da su u čl. III. utvrdili način povrata osnovice na način da se osnovica za obračun
plaće u javnim službama utvrđuje u iznosu od 5.415,37 kn bruto nakon što službeni
pokazatelji DZS ukažu na poboljšanje stanja, odnosno rast
međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno
prosječno dva ili više posto i to u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, te su u
čl. IV. odredili način usklađivanja pariteta između prosječne mjesečne bruto plaće
početnika sa VSS-om u javnim službama (koeficijent 1,25) u odnosu na prosječnu
bruto minimalnu plaću u R. H.,
- da su Vlada RH te Sindikati javnih službi zaključili 26. listopada 2011. Izmjene i
dopune Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama, s tim da te
izmjene nisu potpisane po jednom sindikatu, iako su po predstavnicima tog sindikata
parafirane, a na što ukazuje u odgovoru na tužbu tuženik, kojim su Izmjenama
između ostalog izmijenjeni čl. III., IV., VII. i XI. Dodatka Sporazumu o osnovici za
plaće u javnim službama, koji su se odnosili na način povrata osnovice, način
usklađivanja pariteta, uvjete nužne za ostvarivanje odredbi predmetnih akata i
vremensko trajanje, tako da je izmijenjenim čl. III utvrđeno da će osnovica za
obračun plaća u javnim službama iznositi 5.415,37 kn bruto za mjesec u kojemu
službeni pokazatelji Državnog zavoda za statistiku ukažu na poboljšanje stanja,
odnosno rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja
uzastopno prosječno dva ili više posto mjereno aritmetičkom sredinom (u odnosu na
isto razdoblje prethodne godine), izmijenjenim čl. VII. je utvrđeno da se uskladba,
dakle ne i osnovica, odgađa ako realni međugodišnji tromjesečni BDP zabilježi
negativni rast u nekom od razdoblja opisanih u čl. III. do V. Izmjena i dopuna za
onoliko tromjesečja koliko je pad realnog tromjesečnog BDP-a trajao, a izmijenjenim
čl. XI. je utvrđena primjena u trajanju od 5 godina,
- da su Vlada RH te Sindikati javnih službi koji su potpisali Izmjene i dopune Dodatka
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 26. listopada 2011. donijeli 28.
prosinca 2012. Vjerodostojno tumačenje Izmjena i dopuna o osnovici plaće za javne
službe i to u odnosu na čl. IV. u vezi s čl. VII. Dodatka Sporazumu, time da je iz čl.
1.Vjerodostojog tumačenja razvidno da je 7. prosinca 2011. Arbitraža usvojila sadržaj
Izmjena i dopune Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 26.
listopada 2011.
10. Plaća tužiteljice u utuženom razdoblju bila je uređena Zakonom o osnovici
plaće u javnim službama ("NN" broj: 39/09, dalje u tekstu:ZOPJS ), te je
izmijenjenom odredbom čl. 2. Zakonom o izmjenama Zakona o osnovici plaće u
javnim službama ("NN" broj: 124/09) od 24. listopada 2009. određeno da
se osnovica plaće u javnim službama utvrđuje kolektivnim ugovorom zaključenim
između Vlade RH i sindikata javnih službi, a ako kolektivni ugovor nije potpisan do
donošenja državnog proračuna R. H. za narednu godinu osnovicu
plaće u javnim službama određuje Vlada RH posebnom odlukom. Nadalje, čl. 3.
naprijed navedenog Zakona o izmjenama Zakona o osnovici plaće u javnim
službama određeno je da se na plaće u javnim službama primjenjuje osnovica plaće
utvrđena Dodatkom Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 13.
svibnja 2009. sve dok se ne utvrdi nova osnovica na temelju naprijed citirane
odredbe čl. 2. Zakona o osnovici plaće u javnim službama.
10.1. Vlada RH 29. prosinca 2016. donijela je Odluku o visini osnovice za
obračun plaće u javnim službama („NN“ broj: 126/2016.), kojom je
osnovica utvrđena u visini od 5.211,02 kn bruto te se ista primjenjivala od 1. siječnja
2017., počevši s plaćom za mjesec siječanj 2017. godine, koja je isplaćena u
mjesecu veljači 2017.
10..2. Također, Vlada R. H. i osam sindikata javnih službi
sklopili su Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama
(„NN“ broj: 84/07, dalje: TKU/07) u kojemu su u čl. 49. st. 4. ugovorile:
„Sporazum o osnovici za plaće u javnim službama, zaključen 23.studenog 2006. i svi
sporazumi koji iz njega proističu, sadržajno predstavljaju sastavni dio ovog
kolektivnog ugovora“, čime su ugovorne strane TKU/07 prihvatile sadržaj Sporazuma
kao dio sadržaja TKU-a.
10.3. Slično je ugovoreno i prilikom sklapanja Temeljnog kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama („NN broj: 115/10, dalje:
TKU/10) u kojemu je u čl. 51. st. 4. ugovoreno: „Ugovorne strane zajednički utvrđuju
da su Dodatak Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 13. svibnja
2009. te sve njegove izmjene i dopune ili novi sporazumi koji se na njega nastavljaju
ili iz njega proizlaze te Sporazum o dodacima na plaću u obrazovanju i znanosti od
25. studenoga 2006. važeći dokumenti koji se primjenjuju na način i u rokovima
određenim tim samim dokumentima.“ Odredbom čl. 51. st. 4. Temeljnog kolektivnog
ugovora za službenike i namještenike u javnim službama („NN broj:
141/12, dalje: TKU/12) ugovoreno je: „Ugovorne strane zajednički utvrđuju da su
Dodatak Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 13. svibnja 2009. te
sve njegove izmjene i dopune ili novi sporazumi koji se na njega nastavljaju ili iz
njega proizlaze te Sporazum o dodacima na plaću u obrazovanju i znanosti od 25.
studenoga 2006. važeći dokumenti koji se primjenjuju na način i u rokovima
određenim tim samim dokumentima.“
11. Imajući u vidu prednje, ovaj sud ovaj sud smatra da Izmjene i dopune
Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama predstavljaju KU
sklopljen sukladno odredbama čl. 2. ZOPJS te odredbe čl. 51. st. 4. TKU kojom je
bila utvrđena primjena Dodatka Sporazumu te svih njegovih izmjena i dopuna na
područje visine plaće u javnim službama. Člankom 51. st. 4. TKU je bilo i propisano
da ugovorne stane zajednički utvrđuju da su Dodatak Sporazumu te sve njegove
izmjene i dopune ili novi sporazumi koji se na njega nastavljaju ili iz njega proizlaze,
važeći dokumenti koji se primjenjuju na način i u rokovima određenim tim
dokumentima. Iz navedenih razloga Izmjene i dopune Dodatka Sporazumu o osnovici
za plaće u javnim službama, a na koje se tužiteljica poziva u tužbi predstavljaju
pravno valjani kolektivni ugovor što proizlazi i iz činjenice da su Vlada RH i Sindikati
javnih službi dana 28. prosinca 2012. usvojili Vjerodostojno tumačenje Izmjena
Dodatka radi pojašnjenja primjene čl. IV. st. 5., a u svezi sa čl. VII. st. 1. Izmjena
Dodatka. U tome smislu uvjeti za povećanje osnovice temeljem odredbe članka III.
spomenutih Izmjena Dodatka ispunjeni su krajem 2015., s početkom primjene od
siječnja 2016., a što proizlazi i iz sadržaja odredbi članka III. Izmjena Dodatka.
12. Dakle, tuženik je tužiteljici počevši od 1. siječnja 2016. bio u obvezi
obračunavati i isplatiti plaću po osnovici od 5.415,37 kn budući da je ispunjen uvjet
za primjenu više osnovice u odnosu na osnovicu temeljem koje je tužiteljici isplaćena
plaća u utuženom razdoblju jer je došlo do rasta međugodišnjeg tromjesečnog BDP-
a, za dva tromjesečja uzastopno u odnosu na isto razdoblje prethodne godine
(prosječno 2 ili više posto).
13. Odlukom Vlade RH od 29. prosinca 2016. osnovica je povećana na iznos
od 5.211,02 kn počevši s plaćom za mjesec siječanj 2017.
14. U odnosu na daljnje utuženo razdoblje i to za razdoblje nakon 26. siječnja
2017., a koje se odnosi na isplatu razlike plaće za veljaču 2017. do zaključno
kolovoza 2017., potrebno je istaknuti kako je odredbom čl. XI. Izmjene i dopune
Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama između ostalog
propisano kako se Dodatak Sporazumu i Izmjene i dopune Dodatka Sporazumu o
osnovici za plaće u javnim službama smatraju Ugovorom na određeno vrijeme u
trajanju od 5 godina s time da se ugovorne strane obvezuju u dobroj vjeri pristupiti
produljenju roka trajanja Izmjena i dopuna za godinu dana u slučaju da u razdoblju
od potpisivanja citiranih Izmjena i dopuna zaključno do kraja 2016. godine bude
zabilježen realni međugodišnji rast BDP-a manji od tri posto.
15.1. Slijedom naprijed iznijetog te imajući u vidu odredbu 199. čl. st. 2.Zakona
o radu ( NN, ,broj 93/14,127/17 i 98/19 ) prema kojoj se iznimno od
odredbe st. 1. istog članka kolektivnim ugovorom može ugovoriti i duže razdoblje
produžene primjene pravnih pravila sadržanih u kolektivnom ugovoru, te kod
nesporne činjenice ispunjenja uvjeta u smislu članka VII. IDDS-a, za zaključiti je kako
je citiranim odredbama IDDS-a ugovoreno duže razdoblje primjene pravnih pravila
sadržanih u TKU/10 i to za daljnjih godinu dana.
15.2. S obzirom na navedeno, a budući je ispunjen uvjet za primjenu više
osnovice u odnosu na osnovicu temeljem koje je tužiteljici isplaćena plaća u
utuženom razdoblju, jer je došlo do rasta međugodišnjeg tromjesečnog BDP-a, za
dva tromjesečja uzastopno u odnosu na isto razdoblje prethodne godine (prosječno 2
ili više posto), ispunjenjem kojeg uvjeta je sukladno naprijed citiranim odredbama
IDDS-a došlo do produljene primjene odredbi Sporazuma i IDDS-a i nakon 26.
siječnja 2017. za daljnjih godinu dana, ovaj sud smatra kako je tuženik bio u obvezi
obračunavati i isplatiti plaću tužiteljici po uvećanoj osnovici u odnosu na osnovicu
temeljem koje je tužitelju isplaćena plaća u utuženom razdoblju, kako u razdoblju od
siječnja 2016. do 26. siječnja 2017., tako i u daljnjem utuženom razdoblju i to do
zaključno listopada 2017.
16. Slijedom prednjeg, ukazuje se osnovanim tužbeni zahtjev tužiteljice za
isplatom razlike plaće u utuženom razdoblju, a koji zahtjev je tužiteljica postavila
sukladno obračunu razlike plaće koju je izradila S. za ekonomsko-financijske
poslove, O. obračuna plaće tuženika, pa je valjalo tužbeni zahtjev za isplatom
iznosa od 11.308,76 kuna prihvatiti u cijelosti. Na dosuđeni iznos, tužiteljici su
dosuđene i zakonske zatezne kamate počevši od dospijeća svakog pojedinog
mjesečnog iznosa razlike plaće do isplate, po stopi iz članka 29. stavka 2. Zakona o
obveznim odnosima („NN“ broj 35/05., 41/08., 125/11., 78/15., 140/15. i
60/16. – dalje: ZOO), izuzev kamate na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na
dohodak sadržanim u bruto plaći u iznosu od 11.308.76 kuna kako je to tužiteljica i
zatražila u tužbenom zahtjevu.
17. Tužiteljici je obzirom na uspjeh u postupku primjenom odredbi članka 154.,
u vezi sa člankom 155. Zakona o parničnom postupku („NN“ broj 53/91.,
91/92., 58/93., 112/99., 88/01., 117/03., 88/05., 02/07., 84/08., 123/08., 57/11.,
25/13., 89/14. i 70/19., u daljnjem tekstu: ZPP) pripadaju troškovi sukladno Tarifi o
nagradama i naknadi za rad odvjetnika („NN“, broj: 142/12, 103/14,
118/14 i 107/15). Nadalje, tužiteljici je određen trošak zastupanja po punomoćniku u
granicama postavljenog zahtjeva i to za sastav tužbe - 100 bodova , za sastav
podneska od 1.10 2021. 100 bodova, za zastupanje na ročištu 25.listopada 2021. -
100 bodova te za zastupanje na ročištu za objavu 50 bodova , ukupno 350 bodova
što pomnoženo sa vrijednošću boda od 10,00 kn (Tbr. 50. Tarife), a uvećano za
iznos PDV-a (Tbr. 42. Tarife) iznosi ukupno 4.375,00 kuna .
17. 1. Tužiteljici pripadaju i zatražene zakonske zatezne kamate temeljem odredbe članka 29.st.2. koje teku od presuđenja pa do isplate temeljem odredbe
članka 30.st.2. Ovršnog zakona ( NN broj 112/12, 25/13,93/14, 55/16, 73/17). Radi navedenog, odlučeno je kao pod točkom II. izreke.
18. Sukladno navedenom, odlučeno je kao u izreci ove presude.
U Splitu, 24.studenog 2021.
Sutkinja
Katica Bojčić Vidović v.r.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ove presude nezadovoljna stranka ima
pravo žalbe u roku od 15 dana od dana primitka iste. Žalba se podnosi pisano u tri
istovjetna primjerka, putem ovog suda nadležnom županijskom sudu.
DNA: - pun. tužiteljice, tuženiku
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.