Baza je ažurirana 08.05.2025. 

zaključno sa NN 72/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

       1                        Poslovni broj: 1 Povrv-453/21-12

 

 

REPUBLIKA HRVATSKA
OPĆINSKI GRAĐANSKI SUD U ZAGREBU
Ulica grada Vukovara 84

Poslovni broj: 1 Povrv-453/21-12

U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E

P R E S U D A

Općinski građanski sud u Zagrebu, po sucu toga suda Gordani Lozančić, kao sucu pojedincu, u pravnoj stvari tužitelja K. p. d.o.o., P., OIB , protiv tuženika D. M. iz Z., OIB , radi isplate, nakon održane glavne i javne rasprave zaključene dana 05. listopada 2021., u prisutnosti punomoćnice tužitelja
I. K. B., dipl. prav., i tuženika osobno, dana 15. studenog 2021.,

p r e s u d i o j e

I Održava se na snazi platni nalog sadržan u rješenju o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave javnog bilježnika I. H. iz Z., poslovni broj Ovrv-
36/2020 od 23. studenog 2020. kojim je naloženo tuženiku D. M. iz Z., OIB , isplatiti tužitelju K. p. d.o.o., P., OIB , iznos od 679,92 kn sa zakonskim zateznim kamatama koje teku:

- na iznos od 58,16 kn od 22. studenog 2019. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. prosinca 2019. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. siječnja 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. veljače 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. ožujka 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. travnja 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. svibnja 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. lipnja 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. srpnja 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 23. kolovoza 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. rujna 2020. do isplate,

- na iznos od 58,16 kn od 22. listopada 2020. do isplate,

po prosječnoj kamatnoj stopi na stanja kredita odobrenih za razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima izračunatoj za referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu uvećanoj za tri postotna poena, sve u roku od 8 dana.

II Nalaže se tuženiku D. M. iz Z., OIB , nadoknaditi tužitelju K. p. d.o.o., P., OIB , troškove postupka u iznosu od 523,50 kn u roku od 8 dana.

Obrazloženje

1. Tužitelj je dana 23. studenog 2020. podnio ovršni prijedlog javnom bilježniku I. H. iz Z. u kojem navodi da mu tuženik duguje iznos od 697,92 kn na ime neplaćenih računa za smeće zajedno sa zakonskom zateznom kamatom tekućom od dospijeća svakog pojedinog mjesečnog iznosa do isplate, te predlaže da javni bilježnik donese rješenje o ovrsi kojim će naložiti tuženiku da mu namiri dužnu tražbinu i troškove ovršnog postupka.

2. Javni bilježnik I. H. iz Z. dana 23. studenog 2020. donijela je rješenje o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave poslovni broj Ovrv-36/2020 kojim je u cijelosti prihvatila prijedlog za ovrhu te je u korist tužitelja odredila i troškove postupka u iznosu od 104,00 kn te predvidive troškove postupka u iznosu od 81,00 kn.

3. Protiv navedenog rješenja tuženik je u zakonskom roku podnio prigovor kojim osporava potraživanje tužitelja u cijelosti. Navodi da društvo K. p. d.o.o. ne poštuje odredbe Zakona o održivom gospodarenju otpadom i to odredbe koje definiraju što je "komunalni otpad" i tko je "proizvođač otpada". Ističe da je odredbom čl. 30. st. 5. Zakona propisano tko može biti korisnik usluge zbrinjavanja
komunalnog otpada, a to je korisnik nekretnine, a na adresi M. ne postoji korisnik nekretnine jer je kuća prazna, a samim time nema ni komunalnog otpada te nikakve zakonske osnove za ugovorni odnos s tužiteljem. Kako su korisnik usluge zbrinjavanja komunalnog otpada i obveznik plaćanja te usluge određeni Zakonom, ne mogu se primijeniti odredbe općih uvjeta poslovanja tužitelja i odluke vijeća K. kojima se plaćanje usluge zbrinjavanja komunalnog otpad dovodi u vezu sa priključkom struje na nekretnini iz kojeg razloga osporava osnovanost ispostavljenih računa.

4. Slijedom navedenog javni bilježnik je priloženo uz dopis od 25. siječnja 2021. spis dostavio ovom sudu na daljnje postupanje.

5. Rješenjem poslovni broj Povrv-453/21-2 od 11. ožujka 2021. sud je stavio izvan snage rješenje o ovrsi temeljem vjerodostojne isprave poslovni broj Ovrv-36/20 koje je donio javni bilježnik I. H. iz Z., dana 23. studenog 2020., u
djelu kojim je određena ovrha i ukinute su provedene radnje te je određeno da će se postupak nastaviti kao u povodu prigovora protiv platnog naloga.

6. Tužitelj je tijekom postupka isticao da je odredbom čl. 30. st. 5. Zakona o gospodarenju otpadom određeno tko je korisnik usluge, a ne tko može biti korisnik usluge kako to navodi tuženik. Ističe da tuženiku zbrinjavanje otpada u utuženom periodu nije niti naplaćeno, nego mu je naplaćena cijena minimalne javne usluge kako je ona određena čl. 20. st. 2. Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom. Dalje navodi da je prema Odluci o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada na području Općine D. K. i Općih uvjeta ("Službeni vjesnik" br. 3/18 i 93/19) nekretnina koja se trajno ne koristi nekretnina za koju je utvrđeno da se ne koristi temeljem pisanog očitovanja vlasnika nekretnine i kad je potrebno na temelju podataka očitanja mjernih uređaja za potrošnju električne energije ili na drugi način. Ističe da je tuženik upoznat sa svojom obvezom te obračun nije dostavio.

7. Tijekom postupka sud je u svrhu dokaza izvršio uvid u izvod otvorenih stavaka (list 5 spisa), Odluku o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanogkomunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada na području Općine D. K. i opće uvjete pružanja javne usluge sakupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada, "Službeni vjesnik" br. 93 od 20. prosinca 2019. (list 19-30 spisa), Odluku o davanju suglasnosti na cjenik javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada prema Uredbi o gospodarenju komunalnim otpadom, "Službeni vjesnik" br. 14 od 27. veljače 2019. (list 32-34 spisa), Ugovor o koncesiji za skupljanje, odvoz i zbrinjavanje komunalnog otpada sa područja Općine D. K. od 08.08.2014. (list 35- 41 spisa), Dodatak Ugovoru o koncesiji od 02.09.2019. (list 43 spisa), Ugovor za skupljanje, odvoz I zbrinjavanje komunalnog otpada sa područja Općine D. K. (list 44-51 spisa), Odluku o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada na području Općine D. K. I Dodatak I. Opći uvjeti pružanja javne usluge sakupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada, "Službeni vjesnik" br. 3 od 25. siječnja 2018. (list 52-62 spisa), račun broj: 0746-048-003910 od 1.10.2019. (list 63 spisa), račun broj: 0746-048-003911 od 1.11.2019. (list 64 spisa), račun broj: 0746-048- 003912 od 1.12.2019. (list 65 spisa), račun broj: 0746-048-004001 od 31.1.2020. (list 66 spisa), račun broj: 0746-048-004002 od 29.2.2020. (list 67 spisa), račun broj: 0746-048-004003 od 31.3.2020. (list 68 spisa), račun broj: 0746-048-004004 od 30.4.2020. (list 69 spisa), račun broj: 0746-048-004005 od 31.5.2020. (list 70 spisa), račun broj: 0746-048-004006 od 30.6.2020. (list 71 spisa), račun broj: 0746-048-004007 od 31.7.2020. (list 72 spisa), račun broj: 0746-048-004008 od 31.8.2020. (list 73 spisa) i račun broj: 0746-048-004009 od 30.9.2020. (list 74 spisa).

8. Predmet ovog postupka je zahtjev tužitelja radi isplate iznosa od 697,92 kn na ime naknade za pružanje javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada na području Općine D. K. za razdoblje od studenog 2019. do rujna 2020.

9. Iz tijeka postupka je razvidno da među parničnim strankama nije sporno da je tuženik u predmetno vrijeme bio vlasnik kuće na adresi D. K. Također nije sporno da je tužitelj u predmetno vrijeme bio ovlašteni pružatelj javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada na području Općine D. K., a što je utvrđeno i uvidom u Ugovor o koncesiji za skupljanje, odvoz i zbrinjavanje komunalnog otpada sa područja Općine D. K.

10. Prema odredbi čl. 30. st. 1. Zakona o održivom gospodarenju otpadom (NN 94/13, 73/17, 14/19, 98/19, dalje u tekstu ZOGO), prikupljanje miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada (koje podrazumijeva prikupljanje tog otpada na određenom području pružanja usluge putem spremnika od pojedinih korisnika i prijevoz tog otpada do ovlaštene osobe za obradu tog otpada) predstavlja javnu uslugu koja se smatra uslugom od općeg interesa (st. 2.), a područje pružanja te javne usluge je područje jedinice lokalne samouprave (st. 3.). Sukladno odredbi čl. 30. st. 5. ZOGO korisnik usluge iz st. 1. Ovog članka na području pružanja javne usluge je vlasnik nekretnine odnosno vlasnik posebnog dijela nekretnine i korisnik nekretnine, odnosno posebnog dijela nekretnine kada je vlasnik nekretnine, odnosno posebnog dijela nekretnine obvezu plaćanja ugovorom prenio na tog korisnika i o tome obavijestio davatelja usluge. Navedenu javnu uslugu u smislu čl. 31. st. 1. tog Zakona mogu obavljati: 1. trgovačko društvo koje osniva jedinica lokalne samouprave i u kojem drži većinski dio dionica, odnosno udjela; 2. javna ustanova koju osniva jedinica lokalne samouprave; te 3. pravna i fizička osoba na temelju ugovora o koncesiji, a korisnik usluge je vlasnik nekretnine, odnosno vlasnik posebnog dijela nekretnine i korisnik nekretnine, odnosno posebnog dijela nekretnine kada je vlasnik nekretnine, odnosno posebnog dijela nekretnine obvezu plaćanja ugovorom prenio na tog korisnika i o tome obavijestio davatelja usluge, sukladno čl. 30. st. 5. istog Zakona.

11. Odredbom čl. 33. st. 1. ZOGO-a propisano je da je davatelj usluge dužan obračunati cijenu javne usluge iz čl. 30. st. 1. tog Zakona na način kojim se osigurava primjena načela "onečišćivač plaća", ekonomski održivo poslovanje i sigurnost, redovitost i kvaliteta pružanja te usluge sukladno odredbama toga Zakona, uredbe iz čl. 29. st. 10. i odluke iz čl. 30. st. 7. istog Zakona. Prema st. 2. iste odredbe, davatelj usluge dužan je korisniku usluge obračunavati cijenu javne usluge iz čl. 30. st. 1. istog Zakona razmjerno količini predanog otpada u obračunskom razdoblju, pri čemu je kriterij količine otpada masa predanog otpada ili volumen spremnika otpada i broj pražnjenja spremnika, sukladno odluci iz čl. 30. st. 7. istog Zakona. Prema st. 4. istog članka, davatelj usluge dužan je u cijenu javne usluge uključiti slijedeće troškove: troškove nabave i održavanja opreme za prikupljanje otpada, troškove prijevoza otpada, troškove obrade otpada i druge troškove propisane uredbom iz čl. 29. st. 10. istog Zakona, a prema st. 5. davatelj usluge, sukladno odredbama st. 1., 2. i 4. tog članka, uredbe iz čl. 29. st. 10. i odluke iz čl. 30. st. 7. istog Zakona, cjenikom određuje visinu jedinične cijene za masu predanog otpada ili volumen spremnika otpada, a cjenik je dužan objaviti na svojoj mrežnoj stranici. Prije primjene cjenika, odnosno izmjene cjenika davatelj usluge dužan je pribaviti suglasnost izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave na koju se cjenik odnosi (st. 6.).

12. Iz navedenog proizlazi da cjenik davatelja usluge mora biti u skladu s
uredbom iz čl. 29. st. 10. ZOGO-a, kojom Vlada Republike Hrvatske propisuje način gospodarenja komunalnim otpadom u vezi obveza propisanih u čl. 28. i čl. 29. istog Zakona, granične količine miješanog komunalnog otpada za određena razdoblja I način obračuna poticajne naknade za smanjenje količine miješanog komunalnog otpada, kao i s odlukom iz čl. 30. st. 7. tog Zakona koju donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave o načinu pružanja javnih usluga iz st. 1. iste odredbe koja sadrži elemente propisane u toč. 1.-7. iste odredbe.

13. Uredba o gospodarenju komunalnim otpadom (NN br. 50/17) donesena je 25. svibnja 2017., a na snagu je stupila 1. studenog 2017., a Uredba o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom (NN br. 84/19), a stupila je na snagu 14. rujna 2019.

14. Odredbom čl. 20., st. 2. Uredbe propisano je da strukturu cijene javne usluge čini cijena javne usluge za količinu predanog miješanog komunalnog otpada, cijena obvezne minimalne javne usluge i cijena ugovorne kazne.

15. Odredbom čl. 3. st. 15. Uredbe propisano je da je obvezna minimalna javna usluga dio javne usluge koju je potrebno osigurati kako bi sustav sakupljanja komunalnog otpada mogao ispuniti svoju svrhu poštujući pritom obvezu o osiguranju primjene načela »onečišćivač plaća«, ekonomski održivo poslovanje te sigurnost, redovitost i kvalitetu pružanja javne usluge.

16. U čl. 20. st. 1. Odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada na području Općine D. K. određeno da je obvezna minimalna javna usluga dio javne usluge koju je potrebno osigurati kako bi sustav sakupljanja komunalnog otpada mogao ispuniti svoju svrhu poštujući pritom obvezu o osiguranju primjene načela »onečišćivač plaća«, ekonomski održivo poslovanje te sigurnost, redovitost i kvalitetu pružanja javne usluge. U st. 2. istog članka propisano je da cijena obvezne minimalne javne usluge pokriva sve troškove funkcioniranja sustava gospodarenja otpadom osim troškova obrade miješanog komunalnog otpada i plaćaju je svi korisnici usluge, a u st. 3. određeno je da cijena obvezne minimalne javne usluge iznosi 50,47 kn bez PDV-a za sve kategorije korisnika.

17. U čl. 25. st. 1. Odluke određeno je nekretnina koja se trajno ne koristi nekretnina za koju je utvrđeno da se ne koristi temeljem pisanog očitovanja vlasnika nekretnine i kad je potrebno na temelju podataka očitanja mjernih uređaja za potrošnju električne energije ili na drugi način. U st. 2. istog članka propisano je da korisnik usluge može za potrošnju električne energije dostavljati polugodišnji obračun potrošnje električne energije na kojem iskazana potrošnja ne smije biti veća od 12kWh za obračunski period od šest mjeseci ili potvrdu o isključenju brojila za potrošnju električne energije. U st. 3. Propisano je da će davatelj usluge prvi put prihvati samo pisano očitovanje vlasnika nekretnine o trajnom nekorištenju nekretnine, a korisnik usluge mora u roku od 6 mjeseci dostaviti dokaz iz stavka 2. ovog članka. U st. 4. određeno je da ukoliko postoji opravdana sumnja da korisnik usluge zlorabi svoje pravo iz stavka 1. ovog članka te da koristi električnu energiju na navedenom obračunskom mjestu, davatelj usluge ovlašten je ponovo zahtijevati dostavu dokaza iz stavka 2. ovog članka. U st. 5. propisano je da vlasnik nekretnine za koju je davatelj usluge utvrdio da se trajno ne koristi nije dužan plaćati davatelju usluge iznos minimalne javne usluge iz članka 20. ove Odluke za navedenu nekretninu, u onom razdoblju za koje je utvrđeno da se nekretnina trajno ne koristi.

18. Tuženik tijekom postupka nije dokazao da je tužitelju dostavio pisano očitovanje o trajnom nekorištenju nekretnine te polugodišnji obračun potrošnje električne energije za utuženi period na kojem je iskazana potrošnja koja nije veća od 12kWh za obračunski period od 6 mjeseci ili potvrdu o isključenju brojila za potrošnju električne energije.

19. Tim slijedom utvrđeno je da je tuženik u obvezi platiti tužitelju za utuženi period cijenu minimalne javne usluge.

20. Uvidom u cjenik javne usluge prikupljanja komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada utvrđeno je da cijena obvezne minimalne javne usluge za povremene korisnike (uključuje 1 odvoz mjesečno) iznosi 58,16 kn.

21. Uvidom u račun broj: 0746-048-003910 od 1.10.2019., račun broj: 0746-048-003911 od 1.11.2019., račun broj: 0746-048-003912 od 1.12.2019., račun broj: 0746-048-004001 od 31.1.2020., račun broj: 0746-048-004002 od 29.2.2020., račun broj: 0746-048-004003 od 31.3.2020., račun broj: 0746-048-004004 od 30.4.2020., račun broj: 0746-048-004005 od 31.5.2020., račun broj: 0746-048-004006 od 30.6.2020., račun broj: 0746-048-004007 od 31.7.2020., račun broj: 0746-048-004008 od 31.8.2020. i račun broj: 0746-048-004009 od 30.9.2020 utvrđeno je da je tužitelj tuženiku za utuženi period obračunao upravo iznos od 58,16 kn, pa stoga prema ocjeni ovog suda tužiteljevo potraživanje u iznosu od 697,92 kn.

22. Na dosuđeni iznos tužitelju je temeljem odredbe čl. 29. st. 1. Zakona o obveznim odnosima (Narodne novine broj 35/05, 41/08, 125/11, 78/15 i 29/18, u daljnjem tekstu: ZOO) dosuđena i zatezna kamata koja teče od slijedećega dana nakon dospijeća svakog pojedinog računa do isplate, koji datumi su vidljivi iz računa i izvoda iz otvorenih stavaka, sve po stopi iz čl. 29. st. 2. ZOO.

23. Tim slijedom sud je temeljem odredbe čl. 451. st. 3. ZPP u cijelosti održao na snazi platni nalog sadržan u rješenju o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave javnog bilježnika Ivane Herceg iz Zagreba, poslovni broj: Ovrv-36/2020 od 23. studenog 2020.

24. Odluka o trošku postupka temelji se na odredbi čl. 154. st. 1., a u vezi sa
čl. 155. ZPP slijedom čega je tuženik u obvezi tužitelju nadoknaditi troškove koji se
odnose na troškove koje je tužitelj imao u ovršnom postupku i to trošak javnobilježničke nagrade u iznosu od 60,00 kn, čl. 6. Pravilnika o nagradama i naknadi troškova javnih bilježnika u ovršnom postupku (NN 8/11, 112/12 i 114/12,) uvećano za trošak PDV-a od 25 % što ukupno iznosi 75,00 kn. Navedenom trošku pribrojen je trošak sudske pristojbe na presudu u iznosu od 100,00 kn, trošak sudskog dostavljača u iznosu od 116,50 kn, te putni trošak za pristup punomoćnice tužitelja na ročište 5.10.2021. u iznosu od 232,00 kn, a koji trošak se sastoji od kilometraže Z.-P. i obrnuto koja iznosi 116 km x 2,00 kn po km, dakle ukupno trošak u iznosu od 523,50 kn.

25. Sud tužitelju nije priznao trošak dostave javnog bilježnika u iznosu od 23,50 kn uvećano za PDV od 25%, u ukupnom iznosu 29,00 kn jer tužitelj nije dokazao osnovanost i visinu navedenog troška.

26. Tužitelj nije stavio zahtjev za kamatama na troškove postupke od dana donošenja presude do isplate slijedom čega mu one nisu niti dosuđene.

27. Temeljem svega naprijed iznesenog valjalo je odlučiti kao u izreci ove presude.

U Zagrebu, 15. studenog 2021.

Sudac:

Gordana Lozančić



Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ove presude dopuštena je žalba u roku od 15 dana od dana dostave iste koja se podnosi pismeno ovom sudu u 4 primjerka, a o kojoj odlučuje županijski sud.
Presuda ili rješenje kojim se završava spor u postupku u sporovima male vrijednosti
može se pobijati samo zbog pogrešne primjene materijalnog prava i zbog bitnih povreda odredaba postupka iz čl. 354. stavka 2. ZPP osim zbog povrede iz članka 354. st. 2. toč. 3. ZPP.

DNA:

- tužitelju
- tuženiku


Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu