Baza je ažurirana 30.04.2025. 

zaključno sa NN 70/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Poslovni broj: 29 -1875/2021-2

 

 

Republika Hrvatska

Županijski sud u Rijeci

Žrtava fašizma 7

51000 Rijeka

 

U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E

 

R J E Š E NJ E

 

Županijski sud u Rijeci, po sutkinji Dubravki Srečec Fletko, u pravnoj stvari tužitelja T. D., OIB: ..., Z., protiv tuženika: 1. RH., 2. I. P., Z., 3. M. K., Z., 4. S. H., Z., 5. K. S., Z., 6. D. P., Z., i 7. D. O., Z., radi utvrđenja ništetnosti i činidbe, odlučujući o žalbi tužitelja protiv rješenja Općinskog građanskog suda u Zagrebu poslovni broj P-594/20-2 od 22. srpnja 2021., 27. rujna 2021.

 

r i j e š i o j e

 

 

Odbija se kao neosnovana žalba tužitelja T. D. i potvrđuje se rješenje Općinskog građanskog suda u Zagrebu poslovni broj P-594/20-2 od 22. srpnja 2021.

 

Obrazloženje

 

1. Uvodno citiranim pobijanim rješenjem sud prvog stupnja se oglasio nenadležnim i odbacio je tužbu u ovoj pravnoj stvari.

 

2. Protiv ovog rješenja pravovremenu i dopuštenu žalbu podnosi tužitelj T.D. (dalje: tužitelj) pobijajući isto u cijelosti ne navodeći žalbene razloge propisane čl. 353. st. 1. toč. 1., i 2. Zakona o parničnom postupku („Narodne novine“ broj: 53/91., 91/92., 112/99., 88/01., 117/03., 88/05., 2/07., 84/08., 123/08., 57/11., 148/11., 25/13., 28/13., 89/14. i 70/19. dalje: ZPP) ne iznoseći prijedlog glede odluke povodom žalbe.

 

3. Žalba nije osnovana.

 

4. Pobijano rješenje ispitano je u skladu sa čl. 365. st. 2. ZPP te je utvrđeno da prilikom donošenja istog nisu počinjene bitne povrede odredaba parničnog postupka na koje ovaj sud pazi po službenoj dužnosti.

 

5. Predmet spora zahtjev je tužitelja „radi utvrđenja ništetnosti Pravilnika o uvjetima i načinu zamjene dionica ili odjela (NN br. 44/96), te ugovora o zamjeni dionica zaključenih između Fondova, i to definiranih u „izvješću o obavljenoj reviziji Kuponska privatizacija“ Državnog ureda za reviziju RH, veljača 2009.“, te da se vrati stanje koje je ostvareno na kuponskim dražbama u pogledu posjeda dionica koje su imatelji kupona, uključujući privatizacijske investicijske fondove stekli kuponskoj privatizaciji te da se potvrdi postojanje štete nanijete tužitelju od strane tuženika.

 

6. Utvrđujući da tužitelj u bitnome tvrdi da je Pravilnik o uvjetima i načinu zamjene dionica ili udjela poslužio i bio zakonsko opravdanje za zamjenu dionica i to dionica u vlasništvu privatizacijskih investicijskih fondova manje vrijednosti ostvarenih na dražbama u kunskoj privatizaciji za dionice veće vrijednosti u vlasništvu Fonda zbog čega su ništetni ugovori o zamjeni dionica ostvarenih na kuponskim dražbama, a temeljem čega su privatizacijski investicijski fondovi dobili imovinu bez osnove, a kako je citirani Pravilnik donesen radi provedbe Zakona o privatizaciji („Narodne novine“ broj: 21/96) za pitanje je li isti valjani pravni akt, kao i za posljedice toga (da se vrati stanje koje je ostvareno na kuponskim dražbama i dr.) nadležan Ustavni sud Republike Hrvatske u postupku propisanom čl. 55. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj: 99/99., 29/02., 49/02.), te stoga primjenom čl. 16. st. 2. ZPP odlučuje kao u izreci pobijanog rješenja.

 

7. Mjerodavni propisu kojima se određuje nadležnost suda u svezi ovog postupka

su:

- čl. 34. ZPP:

„Općinski sudovi u parničnom postupku uvijek sude u prvom stupnju u sporovima:

1. o uzdržavanju,

2. o postojanju ili nepostojanju braka, o poništenju i rastavi braka, 3. o utvrđivanju ili osporavanju očinstva ili materinstva,

4. o tome s kojim će roditeljem dijete živjeti i o roditeljskoj skrbi, ako se istodobno
odlučuje o rastavi braka, postojanju ili nepostojanju braka i poništenju braka,

5. o stvarnim i osobnim služnostima,

6. zbog smetanja posjeda,

7. iz najamnih, zakupnih i stambenih odnosa (osim sporova iz članka 34.b točke 1.),

8. za ispravak informacije i za naknadu štete nastale objavom informacije, 9. radi naplate:

- naknada za opskrbu pitkom vodom, plinom, toplinskom i električnom energijom,
- naknada za održavanje čistoće,

- naknada iz pretplatničkog ugovora javnih komunikacijskih usluga,
- naknada za korištenje općekorisnih funkcija šuma,
- naknada za pristojbu Hrvatske radio-televizije,

- naknada za parkiranje,

- regresnih zahtjeva iz zdravstvenog, mirovinskog i invalidskog osiguranja,

10. iz radnih odnosa.

- čl. 16. ZPP:

„Sud do pravomoćnosti odluke, po službenoj dužnosti, pazi ide li rješavanje spora u sudsku nadležnost.

Kad sud u tijeku postupka, do pravomoćnosti odluke, utvrdi da za rješavanje spora nije nadležan sud nego kakvo drugo domaće tijelo, oglasit će se nenadležnim, ukinuti provedene radnje u postupku i odbaciti tužbu.

Kad sud u tijeku postupka, do pravomoćnosti odluke, utvrdi da za rješavanje spora nije nadležan sud u Republici Hrvatskoj, po službenoj dužnosti proglasit će se nenadležnim, ukinut će provedene radnje u postupku i odbaciti tužbu, osim u slučajevima u kojima nadležnost suda u Republici Hrvatskoj ovisi i pristanku tuženika, a tuženik je dao svoj pristanak.“

- čl. 125. Ustava Republike Hrvatske ("Narodne novine" br. 56/90., 135/97., 8/98. - službeni pročišćeni tekst, 113/00., 124/00. - službeni pročišćeni tekst, 28/01., 41/01. - službeni pročišćeni tekst, 76/10., 85/10. - službeni pročišćeni tekst, 5/14.)Ustavni sud Republike Hrvatske:

- odlučuje o suglasnosti zakona s Ustavom;

- odlučuje o suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom;

- može ocjenjivati ustavnost zakona te ustavnost i zakonitost drugih propisa koji su prestali važiti ako od tog prestanka do podnošenja zahtjeva ili prijedloga za pokretanje postupka nije prošlo više od godine dana;

- odlučuje povodom ustavnih tužbi protiv pojedinačnih odluka državnih tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravnih osoba s javnim ovlastima kad su tim odlukama povrijeđena ljudska prava i temeljne slobode, kao i pravo na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu zajamčeni Ustavom Republike Hrvatske;

- prati ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti te o uočenim pojavama neustavnosti i nezakonitosti izvješćuje Hrvatski sabor;

- rješava sukob nadležnosti između tijela zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti;

- odlučuje, u skladu s Ustavom, o odgovornosti predsjednika Republike;

- nadzire ustavnost programa i djelovanja političkih stranaka i može, u skladu s Ustavom, zabraniti njihov rad;

- nadzire ustavnost i zakonitost izbora i državnog referenduma i rješava izborne sporove koji nisu u djelokrugu sudova;

- obavlja druge poslove određene Ustavom.

- čl. 55. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske:

„(1) Ustavni sud će ukinuti zakon ili pojedine njegove odredbe ako utvrdi da nije suglasan s Ustavom, odnosno drugi propis ili pojedine njegove odredbe ako utvrdi da nije suglasan s Ustavom i zakonom.

(2) Ukinuti zakon i drugi propis, odnosno njihove ukinute odredbe, prestaju važiti danom objave odluke Ustavnog suda u Narodnim novinama, ako Ustavni sud ne odredi drugi rok.

(3) Ustavni sud može poništiti propis, odnosno pojedine njegove odredbe,uzimajući u obzir sve okolnosti od važnosti za zaštitu ustavnosti i zakonitosti, te imajući u vidu osobito težinu povrede Ustava ili zakona i interes pravne sigurnosti:

- ako se njime vrijeđaju ljudska prava i temeljne slobode zajamčene Ustavom,

- ako se njime pojedinci, skupine ili udruge neosnovano stavljaju u povoljniji ili nepovoljniji položaj.“

- čl. 57. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske

„(1) U slučaju da je postupak za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, odnosno suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom pokrenut pred Ustavnim sudom, a taj zakon, odnosno drugi propis nadležno tijelo ukine ili izmijeni prije okončanja postupka pred Ustavnim sudom. Ustavni sud dovršit će pokrenuti postupak.

(2) U slučaju da utvrdi neustavnost ukinutog ili izmijenjenog zakona odnosno neustavnost ili nezakonitost drugog propisa iz stavka 1. ovoga članka, Ustavni sud donijet će odluku o njegovoj neustavnosti ili nezakonitosti na temelju koje svatko kome je povrijeđeno pravo pravomoćnim pojedinačnim aktom donijetim na temelju ukinutog ili izmijenjenog zakona ili drugog propisa ima pravo tražiti od
nadležnog tijela izmjenu tog pojedinačnog akta odgovarajućom primjenom odredbi članka 56. ovoga Ustavnog zakona.

 

8. Imajući u vidu naprijed citirane odredbe, prvenstveno čl. 55. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (numeracija prema službenom pročišćenom tekstu), kao i čl. 34. ZPP, te čl. 125. Ustava Republike Hrvatske sud prvog stupnja je pravilnom primjenom naprijed citiranih odredbi zaključio da nije nadležan za postupanje po zahtjevu tužitelja, a koji zaključak tužitelj žalbenim navodima kojima tvrdi da je sud ovakvom odlukom postao sudionikom na strani pljačkaša u ovoj pljački teškoj nekoliko desetina milijardi kuna, te da pravosuđem Republike Hrvatske „upravlja Komunistička Partija Jugoslavije“ i dr. nije doveo u pitanje.

 

9. Slijedom navedenog, žalba tužitelja je odbijena i pobijano rješenje je potvrđeno a temeljem čl. 380. toč. 2. ZPP.

 

 

U Rijeci, 27. rujna 2021.

 

Sutkinja:

 

Dubravka Srečec Fletko

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu