Baza je ažurirana 01.12.2025. zaključno sa NN 117/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

1

                                                                                                                        Poslovni broj 72 Gž R-1184/2021-2

 

Republika Hrvatska

Županijski sud u Zagrebu

Trg Nikole Šubića Zrinskog 5

Poslovni broj 72 Gž R-1184/2021-2

 

U   I M E   R E P U B L I K E   H R V A T S K E

 

P R E S U D A

 

              Županijski sud u Zagrebu, kao sud drugog stupnja, po sucu toga suda Ines Kovačević kao sucu pojedincu u pravnoj stvari tužitelja I. Ž. iz D. M., , OIB: , zastupanog po punomoćniku M. B., odvjetniku u O., protiv tuženika Centar za socijalnu skrb D. M. sa sjedištem u D. M., , OIB: , zastupan po punomoćnici A. Š., odvjetnici u V., radi isplate odlučujući o žalbi tuženika protiv presude Općinskog suda u Osijeku, Stalna služba u Valpovu, poslovni broj Pr-1697/2021-14 od 5. svibnja 2021., dana 24. lipnja 2021.

 

 

p r e s u d i o   j e

 

              I. Odbija se žalba tuženika kao neosnovana i potvrđuje presuda Općinskog suda u Osijeku, Stalna služba u Valpovu, poslovni broj Pr-1697/2021-14 od 5. svibnja 2021. u dijelu pod točkom I izreke osim u dijelu zateznih kamata na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak kao i u dijelu pod točkom II izreke.

 

              II. Odbija se zahtjev tuženika za naknadom troška žalbenog postupka.

 

              III. Odbija se zahtjev tužitelja za naknadom troška odgovora na žalbu.

 

 

Obrazloženje

 

1. Prvostupanjski sud je donio sljedeću presudu:

 

              "I. Nalaže se tuženiku Centar za socijalnu skrb D. M. sa sjedištem u D. M., , OIB: , da tužitelju I. Ž. iz D. M., , OIB: isplati novčanu tražbinu u iznosu od 6.709,76 kn bruto (slovima: šesttisućasedamstodevetkuna i sedamdesetšestlipa, zajedno sa zakonskom zateznom kamatom tekućom:

 

- na iznos od 527,79 kn od dana 16.02.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 527,79 kn od dana 16.03.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.04.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.05.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.06.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.07.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.08.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.09.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.10.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.11.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.12.2016. godine pa do isplate;

- na iznos od 530,08 kn od dana 16.01.2017. godine pa do isplate;

- na iznos od 353,38 kn od dana 16.02.2017. godine pa do isplate,

 

              izuzev na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak sadržanih u svakom pojedinom bruto iznosu, po prosječnoj kamatnoj stopi na stanja kredita odobrenih na razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvimaizračunatoj za referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu za tri postotna poena, koju kamatnu stopu utvrđuje HNB, sve u roku 15 dana.

 

              II. Nalaže se tuženiku Centar za socijalnu skrb D. M. sa sjedištem u D. M., , OIB: , da naknadi prouzročeni parnični trošak tužitelju I. Ž. iz D. M., , OIB: , u iznosu od 3.750,00 kn (tritisućesedamstopedesetkuna) sa zakonskim zateznim kamatama tekućim od 08. travnja 2021. godine pa do isplate po stopi koja se određuje uvećanjem prosječne kamatne stope na stanja kredita odobrenih na razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima izračunate za referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu za tri postotna poena, u roku od 15 dana.

 

              III. Odbija se kao neosnovan zahtjev tužitelja za naknadu troškova za sastav podnesaka od 10. i 29. ožujka 2021."

             

2. Protiv navedene presude žalbu ulaže tuženik u dijelu pod točkom I izreke izuzev zateznih kamata na iznos poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak kao i u dijelu pod točkom II izreke zbog bitne povrede odredaba parničnog postupka i pogrešne primjene materijalnog prava predlažući da drugostupanjski sud presudu u pobijanom dijelu preinači i tužbeni zahtjev u cijelosti odbije uz naknadu troškova parničnog postupka tuženiku uključujući i trošak žalbenog postupka.

Žalba tuženika je neosnovana.

 

3. Tužitelj je podnio odgovor na žalbu tuženika.

 

4. U ovom konkretnom slučaju se radi o sporu male vrijednosti temeljem odredbe čl. 458. st. 1. Zakona o parničnom postupku ("Narodne novine", broj: 53//91,91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 2/07, 84/08, 96/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 28/13 i 89/14, 70/19 dalje: ZPP) stoga se presuda ne može pobijati zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja niti zbog bitnih povreda odredaba parničnog postupka iz čl. 354. st. 1. ZPP-a, u skladu s čl. 467. st. 1. ZPP-a.

 

5. Ispitujući prvostupanjsku presudu i postupak koji joj je prethodio, nije utvrđeno da je počinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz čl. 354. st. 2. Zakona o parničnom postupku ("Narodne novine", broj: 53//91,91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 2/07, 84/08, 96/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 28/13 i 89/14; dalje: ZPP) na koje ovaj sud pazi po službenoj dužnosti na temelju odredbe čl. 365. st. 2. ZPP-a, a niti bitna povreda odredaba parničnog postupka iz čl. 354. st. 2. toč. 11. ZPP-a na koju neosnovano ukazuje tuženik jer presuda nema nedostataka zbog kojih se ne bi mogla ispitati s obzirom da su razlozi prvostupanjske presude jasni i neproturječni između onoga što se u razlozima presude navodi o sadržaju isprava i zapisnika o iskazima danim u postupku i samih tih isprava i zapisnika.

 

6. Predmet spora je zahtjev tužitelja za isplatom razlike plaće temeljem odredbe čl. III Izmjena i dopuna Dodatka Sporazuma o osnovici plaće u javnim službama sklopljenog 26. listopada 2011. (dalje Izmjene).

 

7. Među strankama nije sporno da je tužitelj bio zaposlen kod tuženika u utuženom razdoblju te da mu je tuženik obračunavao plaću prema osnovici od 5.108,84 kn (od siječnja 2016. do prosinca 2016.) odnosno 5.211,02 kn bruto za plaću za siječanj 2017.

 

8. Među strankama nije sporan niti matematički izračun razlike manje obračunatih i isplaćenih plaća u utuženom razdoblju.

 

9. Međutim sporna je osnovanost tužbenog zahtjeva odnosno valjanost i pravna snaga kao i način tumačenja pojedinih odredbi Izmjena i dopuna Dodatka Sporazuma o osnovici plaće u javnim službama sklopljenog 26. listopada 2011. te je sporno da li je došlo do rasta međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a u drugom i trećem tromjesečju.

 

10. Tuženik u žalbi kao i tijekom postupka u bitnome ističe pravnu nevaljanost Izmjena jer ih nije potpisao Samostalni sindikat zdravstva i socijalne skrbi Hrvatske kao jedan od potpisnika Sporazuma o osnovici plaća iz 2006. i Dodatka Sporazumu iz 2009. g. a prvostupanjski sud je propustio utvrditi koji su razlozi nepotpisivanja Izmjena od strane Samostalnog sindikata zdravstva i socijalne skrbi Hrvatske odnosno da li je predmetni Sindikat protuzakonito isključen iz pregovora a što dovodi do ništetnosti Izmjena a na koje sud pazi po službenoj dužnosti.

 

11. Nadalje tuženik ističe da nisu nastupile okolnosti koje trebaju biti ispunjene za usklađivanje osnovice plaće predviđene odredbama čl. III; IV, V, VII i IX Izmjena, a kojim odredbama je utvrđeno da će osnovica za izračun plaće u javnim službama iznositi 5.415,37 kn bruto za mjesec u kojem službeni pokazatelj Državnog zavoda za statistiku (dalje DZS) ukažu na rast međugodišnjeg rasta BDP-a za dva tromjesečja uzastopno, prosječno dva ili više posto mjereno aritmetičkom sredinom u odnosu na isto razdoblje prethodne godine odnosno da će se usklađivanje odgoditi ako realni međugodišnji tromjesečni BDP zabilježi negativni rast u nekom od izmjenama predviđenih razdoblja za onoliko tromjesečja koliki je pad realnog tromjesečnog BDP-a a što se u ovom konkretnom slučaju i dogodilo a što proizlazi iz podataka DZS-u.

 

12. Prvostupanjski sud je utvrdio sljedeće činjenice:

              -da je prema podacima Državnog zavoda za statistiku (dalje DSZ) zabilježena stopa rasta međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a u drugom tromjesečju 2015. od 1,2%, odnosno u trećem tromjesečju od 2,8%, a što daje aritmetičku sredinu od 2%, te da su podaci za treće tromjesečje objavljeni 4. prosinca 2015.,

              -da su Vlada RH i Sindikati javnih službi i to Sindikat hrvatskih učitelja, Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske, Nezavisni sindikat znanosti i visokog obrazovanja, Sindikat zaposlenika u djelatnosti socijalne skrbi Hrvatske, Samostalni sindikat zdravstva i socijalne skrbi Hrvatske, Hrvatski liječnički sindikat, Hrvatski strukovni sindikat medicinskih sestara-medicinskih tehničara, te Hrvatski sindikat djelatnika u kulturi zaključili 23. studenog 2006. Sporazum o osnovici za plaće u javnim službama, a kojim Sporazumom su ugovorili da se u 2007., 2008. i 2009., s primjenom od 1. siječnja svake godine, povećava osnovica za izračun plaća u javnim službama za 6% u odnosu na osnovicu za izračun plaće koja se primjenjivala u prethodnoj godini,

              -da su Vlada RH i isti Sindikati javnih službi zaključili 13. svibnja 2009. Dodatak Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama u kojemu su se suglasili o zamrzavanju osnovice za izračun plaća iz 2008. u visini od 5.108,84 kn bruto, s tim da su u čl. III. utvrdili način povrata osnovice na način da se osnovica za obračun plaće u javnim službama utvrđuje u iznosu od 5.415,37 kn bruto nakon što službeni pokazatelji Državnog zavoda za statistiku ukažu na poboljšanje stanja, odnosno rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno prosječno dva ili više posto i to u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, te su u čl. IV. odredili način usklađivanja pariteta između prosječne mjesečne bruto plaće početnika sa VSS-om u javnim službama (koeficijent 1,25) u odnosu na prosječnu bruto minimalnu plaću u Republici Hrvatskoj,

              -da su Vlada RH te Sindikati javnih službi zaključili 26. listopada 2011. Izmjene i dopune Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama, s tim da te Izmjene nisu potpisane po jednom sindikatu, iako su po predstavnicima tog sindikata parafirane, kojim su Izmjenama između ostalog izmijenjeni čl. III., IV., VII. i XI. Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama, koji su se odnosili na način povrata osnovice, način usklađivanja pariteta, uvjete nužne za ostvarivanje odredbi predmetnih akata i vremensko trajanje, tako da je izmijenjenim čl. III utvrđeno da će osnovica za obračun plaća u javnim službama iznositi 5.415,37 kn bruto za mjesec u kojemu službeni pokazatelji Državnog zavoda za statistiku ukažu na poboljšanje stanja, odnosno rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno prosječno dva ili više posto mjereno aritmetičkom sredinom (u odnosu na isto razdoblje prethodne godine), izmijenjenim čl. VII. je utvrđeno da se uskladba, dakle ne i osnovica, odgađa ako realni međugodišnji tromjesečni BDP zabilježi negativni rast u nekom od razdoblja opisanih u čl. III. do V. Izmjena i dopuna za onoliko tromjesečja koliko je pad realnog tromjesečnog BDP-a trajao, a izmijenjenim čl. XI. je utvrđena primjena u trajanju od 5 godina,

              -da su Vlada RH te Sindikati javnih službi koji su potpisali Izmjene i dopune Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 26. listopada 2011. donijeli 28. prosinca 2012. Vjerodostojno tumačenje Izmjena i dopuna o osnovici plaće za javne službe i to u odnosu na čl. IV. u vezi s čl. VII. Dodatka Sporazumu, s tim da je iz čl. 1. Vjerodostojnog tumačenja razvidno da je 7. prosinca 2011. Arbitraža usvojila sadržaj Izmjena i dopune Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 26. listopada 2011.,

              -da je plaća tužitelja u utuženom razdoblju bila je uređena Zakonom o osnovici plaće u javnim službama ("Narodne novine", broj: 39/09), koji je izmijenjen Zakonom o izmjenama Zakona o osnovici plaće u javnim službama ("Narodne novine", broj: 124/09),

              -da je Izmijenjenom odredbom čl. 2. koja je u primjeni i dan danas neprekidno od 24. listopada 2009. određeno je da se osnovica plaće u javnim službama utvrđuje kolektivnim ugovorom zaključenim između Vlade RH i sindikata javnih službi, a ako kolektivni ugovor nije potpisan do donošenja državnog proračuna Republike Hrvatske za narednu godinu osnovicu plaće u javnim službama određuje Vlada RH posebnom odlukom.,

              -da je čl. 3. naprijed navedenog Zakona o izmjenama Zakona o osnovici plaće u javnim službama određeno je da se na plaće u javnim službama primjenjuje osnovica plaće utvrđena Dodatkom Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 13. svibnja 2009. sve dok se ne utvrdi nova osnovica na temelju naprijed citirane odredbe čl. 2. Zakona o osnovici plaće u javnim službama,

              -da je Vlada RH 29. prosinca 2016. donijela Odluku o visini osnovice za obračun plaće u javnim službama ("Narodne novine", broj: 123/2016.), kojom je osnovica utvrđena u visini od 5.211,02 kn bruto te se ista primjenjivala od 1. siječnja 2017., počevši s plaćom za mjesec siječanj 2017. godine, koja je isplaćena u mjesecu veljači 2017.,

              -da su Vlada Republike Hrvatske i osam sindikata javnih službi sklopili su Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama ("Narodne novine", broj: 84/07, dalje: TKU/07) u kojemu su u čl. 49. st. 4. ugovorile: "Sporazum o osnovici za plaće u javnim službama, zaključen 23.11.2006. i svi sporazumi koji iz njega proističu, sadržajno predstavljaju sastavni dio ovog kolektivnog ugovora", čime su ugovorne strane TKU/07 prihvatile sadržaj Sporazuma kao dio sadržaja TKU-a, a isto je ugovoreno i prilikom sklapanja Temeljnog kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama ("Narodne novine broj: 115/10, dalje: TKU/10),

              -da je čl. 51. st. 4. TKU/10 ugovoreno sljedeće:

              "Ugovorne strane zajednički utvrđuju da su Dodatak Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 13. svibnja 2009. te sve njegove izmjene i dopune ili novi sporazumi koji se na njega nastavljaju ili iz njega proizlaze te Sporazum o dodacima na plaću u obrazovanju i znanosti od 25. studenoga 2006. važeći dokumenti koji se primjenjuju na način i u rokovima određenim tim samim dokumentima.".

 

13. Suprotno žalbenim navodima tuženika, prvostupanjski sud je pravilno otklonio prigovor tuženika o pravnoj nevaljanosti (ništavosti) Izmjena i dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici plaće u javnim službama od 26. listopada 2011. i Arbitražne odluke od 7. prosinca 2011. koja potvrđuje sadržaj odredbe čl. III Izmjena i dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici plaće u javnim službama od 26. listopada 2011. pozivajući se na jasno zauzeti stav Vrhovnog suda Republike Hrvatske u odluci broj Revr-408/2012-2 od 03. travnja 2013. kao i Ustavnog suda Republike Hrvatske u odluci broj U-III/3535/12 u kojima je izneseno tumačenje da izmjene kolektivnog ugovora ne moraju biti potpisane od svih izvornih potpisnika kolektivnog ugovora da bi bile valjane, ali da pojedini sindikati ne smiju biti protivno zakonu isključeni iz kolektivnog pregovaranja i sklapanja kolektivnog ugovora.

 

14. Suprotno žalbenim navodima žalitelja, prvostupanjski sud je polazeći od utvrđenja da je predstavnik Samostalnog sindikata zdravstva i socijalne skrbi Hrvatske koji nije potpisao Izmjene Dopuna Sporazuma o osnovici ravnopravno sudjelovao u pregovorima koji su se vodili za potrebe sklapanja tih Izmjena jer je konačni ugovoreni sadržaj istih i parafirao pa stoga nije bio isključen u pregovaranju pa je stoga pravilan zaključak prvostupanjskog suda da Izmjene Dodatka Sporazuma o osnovici imaju pravnu snagu i valjanost te da iste nisu nevaljane odnosno ništetne kako to pogrešno smatra žalitelj.

 

15. Stoga je prvostupanjski sud pravilno zaključio da je potraživanje tužitelja osnovano, a uzimajući u obzir odredbu čl. 199. st. 1. Zakona o radu ("Narodne novine", broj: 93/14, 127/17 i 98/19-dalje ZR) prema kojoj vrijedi produžena primjena kolektivnog ugovora a s obzirom da je primjena Izmjene Dodatka Sporazuma o osnovici istekla tek 26. siječnja 2017. odnosno protekom roka od tri mjeseca od isteka roka od 5 godina na koji su Izmjene Dodatka Sporazuma o osnovici bile sklopljene.

 

16. Nadalje suprotno žalbenim navodima žalitelja, prvostupanjski sud je, polazeći od utvrđenja da iz podataka DZS-u proizlazi da je zabilježena stopa rasta međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a u drugom tromjesečju 2015. od 1,2% odnosno u trećem tromjesečju od 2,8% a što daje aritmetičku sredinu od 2% te da su podaci objavljeni 4. prosinca 2015. pravilno zaključio da je bio ispunjen uvjet iz čl. III Izmjena za izračun plaća u javnim službama po osnovici od 5.415,37 kn bruto s plaćom za prosinac 2015. do zaključno s plaćom za mjesec siječanj 2017.

 

17. Ovdje valja naglasiti da je u presudi Vrhovnog suda Republike Hrvatske, poslovni broj Rev-1111/20 od 1. prosinca 2020. zauzeto stajalište da odredbom čl. VII Izmjena i dopuna Dodataka Sporazumu od 26. listopada 2011. nije odgođena primjena odredbe čl. III. o" povratu "osnovice jer se citirana odredba odnosi samo na način" usklađivanja pariteta "iz čl. IV. i čl. V. Izmjena i dopuna Dodatka Sporazumu od 26. listopada 2011. pa su stoga žalbeni navodi žalitelja i u tom dijelu u cijelosti neosnovani.

 

18. Odluka o troškovima parničnog postupka donesena je pravilno i zakonito na temelju odredbe čl. 154. st. 5. ZPP-a te u skladu s Tarifom o naknadi troškova za rad odvjetnika (" Narodne novine ", broj: 142/12, 103/14, 118/14 i 107/15).

 

19. Kako tuženik nije uspio u ovom žalbenom postupku isti je odbijen sa zahtjevom za naknadom troška žalbenog postupka na temelju odredbe čl. 154. st. 1. ZPP-a.

 

20. Također tužitelju nije priznat trošak odgovora na žalbu jer isti nije bio potreban za vođenje ove parnice (čl. 155. ZPP-a).

 

21. Slijedom navedenog na temelju odredbe čl. 368. st. 1. ZPP-a odlučeno je kao u izreci ove drugostupanjske odluke.

 

U Zagrebu 24. lipnja 2021.

 

 

                                                                                                                                            Sudac:

                                                                                                                                   Ines Kovačević

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu