Baza je ažurirana 09.07.2025. 

zaključno sa NN 77/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

              - 1 -              Poslovni broj: Usoz-63/20-7

 

 

Poslovni broj: Usoz-63/20-7

 

 

 

 

U  I M E   R E P U B L I K E   H R V A T S K E

 

P R E S U D A

 

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u vijeću sastavljenom od sutkinja toga suda Dijane Vidović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, mr. sc. Inge Vezmar Barlek, Senke Orlić-Zaninović i Eveline Čolović-Tomić, članica vijeća, te više sudske savjetnice Tatjane Ilić, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom u povodu zahtjeva Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja Republike Hrvatske, na sjednici vijeća održanoj 11. lipnja 2021.

 

p r e s u d i o  j e

 

Ukida se Odluka Općinskog vijeća Općine Koprivnički Ivanec o ukidanju statusa javnog dobra na k.č.br. 3268/1 u k.o. K. I. i darovanju k.č.br. 3268/1 u k.o. K. I. trgovačkom društvu P. d.o.o. (Službeni glasnik Koprivničko-križevačke županije, broj 9/20).

Obrazloženje

 

1.              Podnositelj zahtjeva navodi da je svojom odlukom klasa: 040-02/20-01/111, urbroj: 531-07-1-20-5 od 25. ožujka 2020. potvrdio osnovanost Odluke o obustavi Odluke o ukidanju statusa javnog dobra na k.č. br. 3268/1 k.o. K. I. i darovanju iste trgovačkom društvu P. d.o.o., klasa: 022-05/19-01/04, urbroj: 2137/09-19-1 od 23. prosinca 2019., koju je donio općinski načelnik Općine Koprivnički Ivanec.

2.              Obrazlaže da je u postupku nadzora od strane mjerodavnog javnopravnog tijela utvrđeno da nakon ukidanja statusa dobra u općoj uporabi nekretnina ostaje u vlasništvu jedinice lokalne samouprave i upisuje se u zemljišne knjige, dok je Zakonom o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Narodne novine, 91/96., 68/98., 137/99., 22/00., 73/00., 129/00., 114/01., 79/06., 141/06., 146/08., 38/09., 153/09., 143/12., 152/14.) propisano na koji način jedinica lokalne samouprave može raspolagati imovinom u svom vlasništvu. Navodi da se nije moglo jednim aktom ukinuti svojstvo javnog dobra i raspolagati nekretninom prije upisa vlasništva u zemljišne knjige. Također smatra da u konkretnom slučaju nije dokazano da postoje uvjeti za ukidanje svojstva javnog dobra u općoj uporabi i da je trajno prestala potreba za korištenjem istoga jer i dalje postoji potreba korištenja nerazvrstane ceste koja se nalazi na spornoj čestici.

2.              Odgovarajućom primjenom članka 32. Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. i 29/17. ) – dalje:ZUS, sud je pozvao donositelja  Odluke da se očituje o zahtjevu.

3.              Donositelj nije dostavio očitovanje, nego je to učinio općinski načelnik. Isti navodi da je Odluka nezakonita te ju je obustavio od primjene („stavio izvan snage“). Također je dostavio očitovanje predsjednika Općinskog vijeća od 30. prosinca 2019., u kojem ovaj navodi da sjednica Općinskog vijeća neće biti sazvana jer neće doći do promjene Odluke.

4.              Zahtjev je osnovan.

5.              Odredbom članka 86. stavka 3. ZUS-a propisano je da će sud presudom ukinuti opći akt, ili pojedine njegove odredbe, ako utvrdi da nije suglasan sa zakonom ili statutom javnopravnog tijela.

6.              Odluku o ukidanju statusa javnog dobra na k.č. br. 3268/1 k.o. K. I. i darovanju iste trgovačkom društvu P. d.o.o., donijelo je Općinsko vijeće Općine Koprivnički Ivanec 19. prosinca 2019., a objavljena je u Službenom glasniku Koprivničko-križevačke županije, broj: 9 od 29. travnja 2020. – dalje: Odluka.

7.              Odredbom članka 35. stavak 1. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Narodne novine, 33/01., 60/01., 129/05.,109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13., 137/15., 123/17., 98/19. i 144/20.) – dalje: ZLP(R)S, propisano je da predstavničko tijelo donosi odluke i druge opće akte kojima uređuje pitanja iz samoupravnog djelokruga jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave (točka 2.), te obavlja i druge poslove koji su zakonom ili drugim propisom stavljeni u djelokrug predstavničkog tijela (točka 6.).

8.              Općinski načelnik je postupio u skladu s ovlastima iz odredbe članka 19. stavka 3. ZLP(R)S, kada je, u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga općine obustavio od primjene Odluku.

9.              Naime, Zakon o cestama (Narodne novine, 84/11., 18/13., 22/13., 54/13., 148/13., 92/14. i 110/19.) – dalje: ZC, u članku 103. propisuje da, kada je trajno prestala potreba korištenja nerazvrstane ceste ili njezinog dijela može joj se ukinuti status javnog dobra u općoj uporabi, a nekretnina kojoj prestaje taj status ostaje u vlasništvu jedinice lokalne samouprave (stavak 1.). Odluku o ukidanju statusa javnog dobra u općoj uporabi nerazvrstane ceste ili njezinog dijela donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave (stavak 2.). Odluka iz stavka 2. ovoga članka dostavlja se nadležnom sudu radi provedbe brisanja statusa javnog dobra u općoj uporabi nerazvrstane ceste u zemljišnoj knjizi (stavak 3.).

10.              Predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave nije bilo ovlašteno donijeti Odluku. To stoga što nije dopušteno jednim aktom ukinuti svojstvo javnog dobra u općoj uporabi i raspolagati tom nekretninom. Prethodno je potrebno postupiti prema stavku 2. članka 103. ZC-a. Također, prije svega potrebno je utvrditi je li trajno prestala potreba korištenja nerazvrstane ceste ili njezinog dijela, pravilnosti kojeg utvrđenja predstavničkog tijela, prema podacima spisa predmeta, je upitna.   

11.              Slijedom navedenog, imajući u vidu da je osporena Odluka donesena uz povredu odredaba članka 103. ZC-a, valjalo ju je ukinuti, odnosno temeljem odredbe članka 86. stavka 3. ZUS-a, odlučiti kao u izreci.

12.              Odluka o objavi temelji se na odredbi članka 86. stavka 4. ZUS-a.

 

U Zagrebu, 11. lipnja 2021.

Predsjednica vijeća

Dijana Vidović,v.r.

 

 

 

 

 

 

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu