Baza je ažurirana 09.07.2025. 

zaključno sa NN 77/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

1                             Poslovni broj: Usoz-102/20-5

 

 

 

 

Poslovni broj: Usoz-102/20-5

 

 

 

 

P. M.

V.

 

Požeško-slavonska županija

Župan

P.

 

 

P. M. iz V. podnio je ovom Sudu zahtjev za pokretanje postupka ocjene zakonitosti Pravilnika o unutarnjem redu upravnih tijela Požeško-slavonske županije („Požeško-slavonski službeni glasnik“, 1/20.).

Obrazlažući svoj pravni interes za podnošenje zahtjeva, podnositelj ističe da je rješenjem Upravnog odjela za gospodarstvo i graditeljstvo P.-s. županije, klasa: UP/I-112-02/20-01-1 urbroj: 2177/1-06-01/6-20-18 od 24. srpnja 2019., nakon donošenja osporavanog Pravilnika, s danom 1. kolovoza 2020., raspoređen na radno mjesto stručnog suradnika za prostorno uređenje u Upravnom odjelu za gospodarstvo i graditeljstvo, Odsjek za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša. Protiv toga rješenja podnio je žalbu, o kojoj nije odlučeno. Pored toga navodi da je proteklih godina višekratno podnosio zahtjeve za napredovanje u službi, a o kojim zahtjevima nikada nije odlučeno.

Podnositelj smatra da je osporavani Pravilnik u nesuglasju s člancima 90. i 102. Zakona o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, 68/18., 110/18. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 32/20.; u daljnjem tekstu: ZKG), ističući da iz Sistematizacije radnih mjesta, koja je sastavni dio osporavanog Pravilnika, proizlazi da je u Uredu župana predviđeno radno mjesto – viši referent za odnose s javnošću i informiranje, a iz opisa poslova toga radnog mjesta može se utvrditi da bi taj službenik vodio i drugostupanjske postupke u povodu žalbi protiv rješenja gradova i općina iz područja komunalnog gospodarstva, što je u suprotnosti sa ZKG-om u dijelu kojim je propisano da o žalbi protiv rješenja o komunalnoj naknadi i rješenja o njegovoj ovrsi te rješenja o obustavi postupka odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a što zasigurno nisu poslovi koje bi obavljao Ured župana. Nadalje smatra da ni postupak donošenja osporavanog Pravilnika nije u skladu s mjerodavnim zakonima. Ističe da se prema Zakonu o radu („Narodne novine“, 93/14., 127/17. i 98/19.; u daljnjem tekstu: ZR), prije donošenja osporavanog općeg akta, njegov donositelj morao savjetovati sa sindikalnim povjerenikom te mu dostaviti podatke važne za njegovo donošenje, a što je u konkretnom slučaju izostalo. Ista je obveza propisana i člankom 89. Kolektivnog ugovora za zaposlene u upravnim tijelima Požeško-slavonske županije („Požeško-slavonski službeni glasnik“, 7/17.; u daljnjem tekstu: Kolektivni ugovor). Podnositelj nadalje ističe da je odmah nakon stupanja na snagu osporavanog Pravilnika njegov donositelj objavio natječaj po kojemu zapošljava na neodređeno vrijeme više novih službenika, između ostalog, i u predmetni upravni odjel, te se svi zatečeni službenici, osim podnositelja, raspoređuju na odgovarajuća radna mjesta.

Predlaže ukidanje osporavanog Pravilnika, a do donošenja presude o ukidanju, predlaže obustavu izvršenja osporavanog općeg akta na temelju članka 85. stavka 2. Zakona o upravnim sporovima („Narodne novine“, 20/10., 143/12., 152/14., 94/16. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 29/17.; u daljnjem tekstu: ZUS). 

Budući da u konkretnom slučaju nisu ispunjene procesne pretpostavke iz članka 83. stavka 1. ZUS-a, Sud je na temelju ovlaštenja propisanog člankom 83. stavkom 2. ZUS-a, po službenoj dužnosti ispitao jesu li ispunjene pretpostavke za ocjenu zakonitosti osporavanog Pravilnika.

Sud je pozvao donositelja osporavanog Pravilnika da se očituje o prijedlogu.

Donositelj osporavanog Pravilnika dostavio je Sudu očitovanje u kojemu u bitnom ističe da je Odlukom o ustrojstvu i djelokrugu upravnih tijela Požeško-slavonske županije („Požeško-slavonski službeni glasnik“, 9/19.) promijenjen djelokrug rada upravnih tijela Požeško-slavonske županije zbog preuzimanja poslova bivšeg Ureda državne uprave u Požeško-slavonskoj županiji, u skladu s člankom 67. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, 66/19.). Ured državne uprave u P.-s. županiji prestao je s radom 1. siječnja 2020., a Požeško-slavonska županija preuzela je povjerene poslove, državne službenike, uključujući i predstojnika, namještenike, pismohranu i drugu dokumentaciju i opremu te sredstva za rad. Na Odluku o ustrojstvu i djelokrugu upravnih tijela Požeško-slavonske županije dobivena je suglasnost SDLSN RH, Županijskih ureda P. Osporavani je Pravilnik donesen na temelju članka 23. stavka 1. Odluke o ustrojstvu i djelokrugu upravnih tijela Požeško-slavonske županije. Pravilnik je usklađen s Uredbom o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, 74/10. i 125/14.). Na temelju novog Pravilnika preuzeti državni službenici i namještenici bivšeg Ureda, kao i službenici i namještenici upravnih tijela P.-s. županije raspoređeni su na radna mjesta za koja ispunjavaju propisane uvjete sukladno novom Pravilniku, pri čemu se vodilo računa o poslovima koje su do tada obavljali. Donositelj navodi da je na osporavani Pravilnik dobivena suglasnost SDLSN RH, Županijskih ureda P. U očitovanju se nadalje iscrpno navode činjenice i okolnosti u vezi s podnositeljevim radnopravnim statusom. U odnosu na podnositeljevu tvrdnju iz prijedloga da je osporavani Pravilnik u suprotnosti sa ZKG-om jer je Pravilnikom u Uredu župana predviđeno radno mjesto – viši referent za odnose s javnošću i informiranje koji bi, između ostalog, vodio i drugostupanjske postupke u povodu žalbi protiv rješenja gradova i općina iz područja komunalnog gospodarstva, donositelj Pravilnika ističe da je radno mjesto na koje upire podnositelj ukinuto Pravilnikom o izmjenama i dopunama osporavanog Pravilnika („Požeško-slavonski službeni glasnik“, 8/20.). Poslovi komunalnog gospodarstva u nadležnosti su Upravnog odjela za gospodarstvo i graditeljstvo te se tamo i obavljaju u skladu s Odlukom o ustrojstvu i djelokrugu upravnih tijela Požeško-slavonske županije. Na Pravilnik o izmjenama i dopunama osporavanog Pravilnika dobivena je suglasnost SDLSN RH, Županijskih ureda P. Predlaže odbijanje prijedloga.

           Osporavani Pravilnik donio je župan Požeško-slavonske županije 13. siječnja 2020. na temelju članka 4. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, 86/08., 61/11. i 4/18.), članka 15. Odluke o ustrojstvu i djelokrugu upravnih Požeško-slavonske županije („Požeško-slavonski službeni glasnik, 9/19.) i članka 41. Statuta Požeško-slavonske županije („Požeško-slavonski službeni glasnik“, 1/13. i 2/18.), na prijedlog pročelnika upravnih tijela Požeško-slavonske županije.

Pravilnikom su uređeni unutarnje ustrojstvo, nazivi i opisi poslova radnih mjesta, stručni i drugi uvjeti za raspored na radna mjesta, broj izvršitelja i druga pitanja od značaja za rad upravnih tijela P.-s. županije.

Sastavni dio Pravilnika čini Sistematizacija radnih mjesta u upravnim tijelima, koja sadržava popis radnih mjesta, opis poslova radnih mjesta i broj izvršitelja na pojedinom radnom mjestu te posebne uvjete za raspored na radna mjesta odnosno potrebno stručno znanje.

Podnositelj upućuje na formalnu i materijalnu nezakonitost Pravilnika.

Obrazlažući tvrdnju o formalnoj nezakonitosti Pravilnika, ističe da se prije donošenja osporavanog općeg akta, njegov donositelj nije savjetovao sa sindikalnim povjerenikom niti mu je dostavio podatke važne za njegovo donošenje, a što je u suprotnosti sa ZR-om i Kolektivnim ugovorom.

Ocjenjujući osnovanost prijedloga u tom dijelu, Sud polazi od mjerodavnih odredaba članaka 150. i 153. ZR-a koje propisuju:

„Članak 150.

(1)   Prije donošenja odluke važne za položaj radnika, poslodavac se mora savjetovati s radničkim vijećem o namjeravanoj odluci te mora radničkom vijeću dostaviti podatke važne za donošenje odluke i sagledavanje njezina utjecaja na položaj radnika.

(…)

(3) Važnim odlukama iz stavka 1. ovoga članka smatraju se osobito odluke o:

1)     donošenju pravilnika o radu.

(…)“

„Članak 153. 

(3) Ako kod poslodavca nije utemeljeno radničko vijeće, sindikalni povjerenik preuzima sva prava i obveze radničkog vijeća propisane ovim Zakonom, osim prava iz članka 164. stavka 2. ovoga Zakona na imenovanje predstavnika radnika u organ poslodavca iz članka 164. stavka 1. ovoga Zakona.

Za ocjenu zakonitosti osporavanog Pravilnika neposredno su mjerodavne i odredbe članka 89. Kolektivnog ugovora koje propisuju:

„Članak 89.

Prije donošenja odluke važne za položaj službenika odnosno namještenika, čelnik tijela odnosno tijelo Požeško-slavonske županije mora se savjetovati sa sindikalnim povjerenikom ili drugim ovlaštenim predstavnikom sindikata o namjeravanoj odluci i mora mu pravodobno dostaviti sve odgovarajuće podatke važne za donošenje odluke i razmatranje njezina utjecaja na položaj zaposlenih.

Važnim odlukama iz stavka 1. ovog članka smatraju se osobito odluke: - o donošenju, izmjeni i dopuni akata kojima se reguliraju prava iz rada i po osnovi rada službenika i namještenika, - o planu zapošljavanja, premještaju i otkazu službe odnosno rada službenika i namještenika, o mjerama u svezi sa zaštitom zdravlja i sigurnosti na radu službenika i namještenika, - rasporedu radnog vremena, - o uvođenju nove tehnologije te promjene u organizaciji načinu rada, - o planu godišnjih odmora, - o noćnom radu, - o nadoknadama za izume i tehničko unapređenje, - o donošenju programa zbrinjavanja viška službenika i namještenika i dr.

Sindikalni povjerenik ili drugi ovlašteni predstavnik Sindikata može, najduže u roku od 8 dana od dostave odluke iz stavka 2. ovog članka čelniku tijela dati primjedbe.

Čelnik upravnog tijela odnosno tijelo Požeško-slavonske županije dužno je razmotriti primjedbe sindikalnog povjerenika prije donošenja odluke iz stavka 1. ovog članka.“

Iz navedenih odredaba ZR-a i Kolektivnog ugovora proizlazi da je prije donošenja osporavanog Pravilnika (koji valja smatrati odlukom odnosno aktom važnim za položaj zaposlenika) bilo nužno savjetovanje sa sindikalnim povjerenikom kojemu je trebalo dostaviti podatke važne za donošenje odluke i sagledavanje njezina utjecaja na položaj zaposlenika.

Uz očitovanje o prijedlogu, donositelj osporavanog Pravilnika dostavio je Sudu i dopis Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske, Županijskih ureda P., klasa: 110-01/20-01/3, urbroj: 2177/1-06-06/6-20-2 od 9. siječnja 2020., upućen Tajništvu Požeško-slavonske županije, kojim Sindikat Županijskih ureda P. daje suglasnost na osporavani Pravilnik. Suglasnost je ovjerena pečatom i potpisana od sindikalnog povjerenika L. Č.

Slijedom iznesenoga, Sud utvrđuje da je u postupku donošenja Pravilnika donositelj ishodio suglasnost sindikalnog povjerenika, čime je ispunjena zakonska obveza savjetovanja sa sindikalnim povjerenikom. Stoga nije osnovana podnositeljeva tvrdnja o formalnoj nezakonitosti osporavanog Pravilnika zbog izostanka savjetovanja sa sindikalnim povjerenikom u smislu mjerodavnih odredaba ZR-a i Kolektivnog ugovora.   

              Što se tiče sadržaja osporavanog Pravilnika, podnositelj osporava Sistematizaciju (kao sastavni dio Pravilnika) u dijelu kojim je u Uredu župana predviđeno radno mjesto – viši referent za odnose s javnošću i informiranje, u čijem je opisu poslova i vođenje drugostupanjskih postupaka u povodu žalbi protiv rješenja gradova i općina iz područja komunalnog gospodarstva.

              Uvidom u Sistematizaciju radnih mjesta, koja je sastavni dio osporavanog Pravilnika, utvrđeno je da je u Uredu župana predviđeno radno mjesto – viši referent za odnose s javnošću i informiranje (1 izvršitelj), uz sljedeći opis poslova toga radnog mjesta: obavlja poslove vezane za odnose s javnošću, priprema i organizira tiskovne konferencije, poslove službenika za informiranje, poslove u svezi zaštite podataka, poslove organizacije i vođenja sastanaka župana, izrađuje priopćenja za javnost, koordinira izradu službene stranice Požeško-slavonske županije, vodi drugostupanjske postupke u povodu žalbi na rješenja gradova i općina iz područja komunalnog gospodarstva, te druge poslove po nalogu župana ili pročelnika.

Iz očitovanja donositelja osporavanog Pravilnika proizlazi da je osporavani Pravilnik izmijenjen u tom dijelu.

Uvidom u Pravilnik o izmjenama i dopunama osporavanog Pravilnika, koji je donesen 20. kolovoza 2020., objavljen u „Požeško-slavonskom službenom glasniku“, 8/20. i stupio na snagu  28. kolovoza 2020., utvrđeno je da prema Sistematizaciji radnih mjesta koja je sastavni dio toga Pravilnika, u Uredu župana nije predviđeno radno mjesto – viši referent za odnose s javnošću i informiranje, već radno mjesto – stručni referent za informiranje, u čiji opis poslova ne ulazi vođenje drugostupanjskih postupaka u povodu žalbi na rješenja gradova i općina iz područja komunalnog gospodarstva.

S obzirom na navedeno, Sud utvrđuje da je osporavani Pravilnik izmijenjen u dijelu na čiju nezakonitost upire podnositelj na način da osporavani sadržaj Sistematizacije radnih mjesta više ne egzistira.

Ostale tvrdnje podnositelja o njegovoj osobnoj situaciji odnosno postupcima u kojima se primjenjuje osporavani Pravilnik nisu od utjecaja u ovom postupku jer je riječ o tvrdnjama o primjeni osporavanog Pravilnika, a što izlazi iz okvira ocjene zakonitosti općih akata.

Slijedom iznesenog, na sjednici vijeća održanoj 25. siječnja 2021. Sud nije našao da bi bile ispunjene pretpostavke za ocjenu zakonitosti osporavanog Pravilnika po službenoj dužnosti.

Budući da je o podnositeljevu prijedlogu odlučeno, to nije bilo osnove za prihvaćanje podnositeljeva prijedloga za obustavu izvršenja osporavanog Pravilnika.

 

U Zagrebu 25. siječnja 2021.

 

 

PREDSJEDNICA VIJEĆA

                                                                                                 dr. sc. Sanja Otočan, v.r.

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu