Baza je ažurirana 08.05.2025.
zaključno sa NN 72/25
EU 2024/2679
1 Poslovni broj: Us I-2870/2024-2
Poslovni broj: Us I-2870/2024-2
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U ZAGREBU
Avenija Dubrovnik 6
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Zagrebu, po sutkinji toga suda Željki Zrilić Ježek, te zapisničarki Valentini Lukinec Galović, radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance, stranca N. K., državljanin Kosova, rođen ..., radi sudske kontrole upravnog postupka, 24. lipnja 2024.,
p r e s u d i o j e
Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave p.-g., Postaje prometne policije R., Klasa: UP/I-216-04/24-01/2515, Urbroj: 511-09-34-24-2 od 15. lipnja 2024.
Obrazloženje
1. Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava p.-g., Postaja prometne policije R., dostavila je 24. lipnja 2024. ovome sudu svoje rješenje Klasa: UP/I-216-04/24-01/2515, Urbroj: 511-09-34-24-2 od 15. lipnja 2024., radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance temeljem članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj: 133/20, 114/22 i 151/22).
2. Predmetnim rješenjem o smještaju strancu N. K., državljanin Kosova, rođen ... u mjestu L., državljanin Kosova, s prebivalištem u L., Kosovo, određuje se smještaj u Prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih poslova, s time da se smještaj određuje na vrijeme do prisilnog udaljenja iz Republike Hrvatske, odnosno na najkraće vrijeme koje je neophodno potrebno za pripremu prisilnog udaljenja iz Republike Hrvatske i do najduže (2) mjeseca, a teče od 16. lipnja 2024..
3. Rješenje je doneseno sukladno odredbi članka 212., članka 213. i članka 214. Zakona o strancima.
4. Spisu prileži rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave p.-g., Postaje prometne policije R. o protjerivanju Klasa: UP/I-216-04/24-01/2515, Urbroj: 511-09-34-24-1 od 15. lipnja 2024. kojim se stranac N. K. protjeruje iz Europskog gospodarskog prostora, odnosno Republike Hrvatske, određuje mu se zabrana ulaska i boravka u Europskom gospodarskom prostoru u trajanju od 1 (jedne) godine, računajući od dana prisilnog udaljenja, te je određeno da će se stranac prisilno udaljiti u Crnu goru ili, ako to nije moguće, u zemlju čiji je državljanin.
5. Nadalje, iz obrazloženja rješenja o smještaju proizlazi da je individualnom procjenom utvrđeno da se prisilno udaljenje i povratak ne može osigurati blažim mjerama iz članka 213. stavka 1. Zakona o strancima jer neće izvršiti mjeru za osiguranje povratka, stranac je nezakonito ušao u Republiku Hrvatsku, odnosno EGP, u razdoblju od 2020. do 2024. nekoliko puta je prisilno udaljen iz Republike Hrvatske, te ima izrečenu mjeru zabrane ulaska u RH do 12. studenog 2034., slijedom čega su utvrđene okolnosti koje ukazuju na rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP, odnosno Republike Hrvatske iz članka 214. stavka 2. toč. 2., 7. i 8., te se strancu određuje smještaj u Centar temeljem članka 212. navedenog Zakona, na rok sukladan članku 214. stavku 1. navedenog Zakona.
6. Spisu prileži i zapisnik o saslušanju Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave p.-g., Postaje prometne policije R. od 15. lipnja 2024. u kojemu je sadržana izjava stranca u kojoj navodi kako je zatečen u nezakonitom prelasku državne granice u blizini D. te mu je određen istražni zatvor. Po puštanju iz istražnog zatvora došao je u Z. gdje ima poznanika, te je boravio na njemu nepoznatoj adresi. 15. lipnja 2024. odlazi u R., te nastavio put prema Lj. vlakom, ali je zatečen po policijskim službenicima.
7. Odredbom članka 212. stavka 1. Zakona o strancima propisano je da se u svrhu ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu osigurati blažim mjerama.
8. Stavkom 2. navedenog članka Zakona propisano je da smještaj u centru može trajati samo najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom.
9. Odredbom članka 213. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da se u smislu članka 212. stavka 1. ovoga Zakona, mjerama koje su blaže od smještaja u centar smatraju:
1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata
2. polog određenih financijskih sredstava
3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja
4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.
10. Odredbom članka 214. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da se državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske sukladno članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja).
11. Stavkom 2. navedenog članka Zakona propisano je da okolnosti koje mogu upućivati na postojanje rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:
- državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu
- državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak
- je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati izvršenje mjera za osiguranje povratka
- je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo
- je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
- državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
- državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu članicu
- je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
- prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.
12. Stavkom 3. navedenog članka Zakona propisano je da se smatra da postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka ako se utvrdi da:
- je državljanin treće zemlje odbio dati osobne ili druge podatke i dokumente ili je dao lažne podatke
- se državljanin treće zemlje poslužio krivotvorenom ili tuđom ispravom
- je državljanin treće zemlje odbacio ili uništio ispravu o identitetu
- je državljanin treće zemlje odbio dati otiske prstiju
- je državljanin treće zemlje silom ili prijevarom onemogućio prepratu u svrhu prisilnog udaljenja u zemlju u koju ga se prisilno udaljava
- se državljanin treće zemlje nije pridržavao obveza iz članka 213. stavka 1. ovoga Zakona
- je državljanin treće zemlje ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku prije isteka zabrane ulaska i boravka
- je državljanin treće zemlje boravio u drugoj državi članici EGP-a iz koje je nezakonito ušao u Republiku Hrvatsku izravno ili tranzitom kroz treću zemlju (nedopušteno sekundarno kretanje).
13. Odredbom članka 216. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da rješenje o smještaju u centar donosi, po službenoj dužnosti, Ministarstvo putem nadležne policijske uprave odnosno policijske postaje. Stavkom 3. navedenog članka Zakona propisano je protiv rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor, a prilikom dostave rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka državljanina treće zemlje će se obavijestiti o radnjama iz stavka 4. ovoga članka. Stavkom 4. navedenog članka Zakona propisano je da će se odmah po donošenju rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi predmeta o smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili potvrđuje. Stavkom 5. navedenog članka Zakona propisano je da će Ministarstvo, najkasnije deset dana prije proteka tri mjeseca od dana smještaja državljanina treće zemlje u centar, dostaviti upravnom sudu spise predmeta o smještaju državljanina treće zemlje u centru, a upravni sud će u roku od deset dana od dana dostave spisa predmeta odlučiti treba li državljanina treće zemlje otpustiti iz centra.
14. Prema ocjeni suda, u konkretnom predmetu vodeći računa o svim utvrđenim okolnostima, činjenici da je imenovanom strancu rješenjem određeno protjerivanje, kao i uvažavajući činjenicu da se radi o osobi koja je zatečena u nezakonitom boravku u Republici Hrvatskoj, a iz kojih razloga u ovom slučaju nije bilo uvjeta da se osobi izreče blaža mjera iz članka 213. stavka 1., te da su u tijeku aktivnosti usmjerene na osiguranje uvjeta za prisilno udaljenje, te vodeći računa o izjavi stranca danoj na zapisnik pred upravnim tijelom, pravilno je, pozivom na mjerodavne odredbe Zakona o strancima, doneseno rješenje o smještaju.
15. U pogledu određenog roka smještaja u Centar, razvidno je kako donositelj rješenja određuje smještaj u Centar do prisilnog udaljenja iz Republike Hrvatske, u najkraćem mogućem trajanju, a najdulje do dva (2) mjeseca od dana donošenja rješenja, pa obzirom na sve prethodno navedene činjenice utvrđene u postupku i iznesene u obrazloženju ovog rješenja, a koje proizlaze iz dokumentacije spisa, te sadržaj zakonske odredbe članka 216. stavka 4. Zakona prema kojemu se kontrola zakonitosti od strane suda vrši odmah po donošenju rješenja u kratkom roku od svega pet dana u kojemu roku nije moguće utvrditi najkraće trajanje smještaja (obzirom na specifične okolnosti svakog pojedinog slučaja), a iz spisa je razvidno da su poduzete aktivnosti usmjerene na prisilno udaljenje stranca, valjalo je navedeno rješenje potvrditi.
16. Slijedom navedenog, uzimajući u obzir sve okolnosti konkretnog slučaja, postojali su opravdani razlozi za smještajem stranca u Prihvatni centar za strance, stoga je, na temelju odredbe članka 216. stavka 4. Zakona o strancima i članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine broj: 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21), odlučeno kao u izreci.
U Zagrebu 24. lipnja 2024.
Sutkinja
Željka Zrilić Ježek, univ. spec., v.r.
Uputa o pravnom lijeku:
Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog suda u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave presude.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.