Baza je ažurirana 20.07.2025.
zaključno sa NN 78/25
EU 2024/2679
Poslovni broj: Us I-1314/2023-8
Poslovni broj: Us I-1314/2023-8
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U ZAGREBU
Avenija Dubrovnik 6 i 8
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Zagrebu, po sucu toga suda Željki Zrilić Ježek, kao sucu pojedincu, uz sudjelovanje Valentine Lukinec Galović, zapisničarke, u upravnom sporu tužitelja M. H. iz Z., OIB: …, protiv tuženika Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Središnje službe, Z., OIB: …, radi prava na nacionalnu naknadu za starije, 24. lipnja 2024.,
p r e s u d i o j e
Odbija se tužbeni zahtjev za poništavanje rješenja Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Središnja služba, Klasa: UP/II 551-08/23-01/03299700650, Urbroj: 341-99-01/1-23-1075, broj spisa: 760139, od 09. ožujka 2023.
Obrazloženje
1. Tužitelj je podnio ovom Sudu tužbu protiv tuženika radi ocjene zakonitosti rješenja Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Središnja služba, Klasa: UP/II 551-08/23-01/03299700650, Urbroj: 341-99-01/1-23-1075, broj spisa: 760139, od 09. ožujka 2023.
2. Osporavanim rješenjem tuženika odbijena je žalba tužitelja izjavljena protiv rješenja Područne službe u Z., Klasa: 551-08/23-01/03299700650, Urbroj: 341-25-01/1-23-5186, broj spisa: 864229 od 01. veljače 2023., kojim je odbijen zahtjev za priznanje prava na nacionalnu naknadu za starije osobe.
3. Tužitelj u tužbi i tijekom spora osporava zakonitost rješenja tuženika te ističe kako je većina obrazloženja bazirana na površnim i netočnim zaključcima. Navodi poslove koje je obavljao u zadnje tri godine. Obzirom da nema radni prostor, prodaje staru kuću u O. da si ovdje priskrbi radni prostor-atelje, jer će raditi dokle god bude mogao.
4. Predlaže Sudu da usvoji tužbeni zahtjev i poništi osporavano rješenje.
5. Tuženik u odgovoru na tužbu ostaje kod navoda obrazloženja osporenog rješenja, te predlaže Sudu da odbije tužbeni zahtjev kao neosnovan.
6. Sud je presudom riješio spor bez rasprave primjenom odredbe članka 36. stavka 1. točke 4. Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine, broj: 20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21., dalje ZUS), jer tužitelj osporava primjenu prava, a stranke spora ne predlažu izvođenje daljnjih dokaza niti su izrijekom zatražile da se presuda donese nakon održavanja rasprave.
7. Strankama je, u skladu s odredbom članka 6. ZUS-a dana mogućnost izjašnjavanja o zahtjevima i navodima drugih stranaka te o svim pitanjima koja su predmet ovog upravnog spora. Odgovor na tužbu tuženika uredno je dostavljen tužitelju, ali se na isti nije očitovao.
8. Radi ocjene zakonitosti osporavanog rješenja, Sud je izveo dokaze uvidom u sudski spis, te isprave priložene spisu tuženika.
9. Na temelju razmatranja svih činjeničnih i pravnih pitanja, Sud je ocijenio tužbeni zahtjev neosnovanim.
10. Uvidom u priloženi spis predmeta utvrđeno je da je tužitelj 5. siječnja 2023. podnio zahtjev za ostvarivanje prava na nacionalnu naknadu za starije osobe.
11. Člankom 4. Zakona o nacionalnoj naknadi za starije osobe (Narodne novine broj: 62/20. – dalje u tekstu: Zakon) propisano je da pravo na nacionalnu naknadu za starije osobe može ostvariti hrvatski državljanin koji je navršio 65 godina života s prebivalištem na području Republike Hrvatske u neprekidnom trajanju od 20 godina neposredno prije podnošenja zahtjeva za ostvarivanje prava.
12. Člankom 5. stavak 1. Zakona propisano je da osoba iz članka 4. ovoga Zakona može ostvariti pravo na nacionalnu naknadu za starije osobe uz ispunjenje sljedećih uvjeta:
1. da nije korisnik mirovine prema propisima Republike Hrvatske ili prema propisima druge države i nije osiguranik u obveznom mirovinskom osiguranju
2. da korisniku i/ili članovima kućanstva prihod ostvaren u prethodnoj kalendarskoj godini po članu kućanstva mjesečno ne prelazi utvrđeni iznos nacionalne naknade za starije osobe iz članka 9. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona
3. da nije korisnik prava na zajamčenu minimalnu naknadu prema propisima o socijalnoj skrbi
4. da mu nije priznato pravo na uslugu smještaja prema propisima o socijalnoj skrbi
5. da nije sklopio ugovor o dosmrtnom uzdržavanju ili ugovor o doživotnom uzdržavanju kao primatelj uzdržavanja.
13. Prema priloženom uvjerenju o prebivalištu Ministarstva unutarnjih poslova, PU z. od 21. veljače 2023. proizlazi da tužitelj od 26. svibnja 2020. ima prijavljeno prebivalište u G. Z. Prethodno je, u razdoblju od 9. rujna 1988. do 30. prosinca 2014. imao prijavljeno prebivalište u G. Z. Iz navedenog proizlazi da u razdoblju od 30. prosinca 2014. do 26. svibnja 2020. na području Republike Hrvatske nije imao prijavljeno prebivalište.
14. Također, u spisu predmeta nalazi se i ispis web servisa o razmjeni podataka s nadležnim tijelima, iz kojeg proizlazi, prema podacima Ministarstva financija, da tužitelj u 2022. godini ima ostvaren ukupni prihod kućanstva od 3.565,66 EUR, odnosno mjesečni prihod po članu u iznosu od 297,14 EUR.
15. U izjavljenoj žalbi tužitelj osporava utvrđenje da nema prebivalište na području Republike Hrvatske u neprekidnom trajanju od 20 godina neposredno prije podnošenja zahtjeva za ostvarivanje prava jer da ga stanodavac nakon 30. prosinca 2014. nije prijavio, a isti je umro.
16. Prema ocjeni suda, zahtjev tužitelja pravilno je odbijen obzirom je kogentnom zakonskom normom izričito propisano kao uvjet za priznavanje prava na nacionalnu naknadu za starije osobe prebivalište na području Republike Hrvatske u neprekidnom trajanju od 20 godina neposredno prije podnošenja zahtjeva za ostvarivanje prava. Nesporno tužitelj neposredno prije podnošenja zahtjeva ima prebivalište u Republici Hrvatskoj u neprekinutom trajanju od 2 godine, 7 mjeseci i 10 dana.
17. Nastavno, tužitelj ne ispunjava niti uvjet iz članka 5. stavak 1. toč. 2. Zakona. Člankom 9. stavak 1. Zakona propisano je da nacionalna naknada za starije osobe iznosi 800,00 kuna mjesečno. Odlukom o usklađivanju svote nacionalne naknade za starije osobe od 1. siječnja 2023. (Narodne novine broj: 19/23.) utvrđen je iznos nacionalne naknade za starije osobe od 120,71 EUR (909,49 kn). Budući da ukupan prihod tužitelja ostvaren u prethodnoj kalendarskoj godini po članu kućanstva mjesečno iznosi 297,14 EUR, niti po ovoj osnovi tužitelj ne može ostvariti pravo na nacionalnu naknadu za starije osobe.
18. Sukladno navedenom, prema ocjeni Suda, tuženo tijelo pravilno je odlučilo da tužitelju ne ispunjava zakonom propisane uvjete za priznavanje prava na nacionalnu naknadu za starije osobe.
19. Slijedom navedenog, valjalo je, na temelju članka 57. stavka 1. Zakona o upravnim sporovima, presuditi kao u izreci.
U Zagrebu 24. lipnja 2024.
Sutkinja:
Željka Zrilić Ježek, univ. spec., v.r.
Uputa o pravnom lijeku:
Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog suda u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave presude.
1
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.