Baza je ažurirana 08.05.2025.
zaključno sa NN 72/25
EU 2024/2679
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U SPLITU
Split, Put Supavla 1
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Splitu, po sucu toga suda Silviu Čoviću, sucu pojedincu, te
Marijani Jurić, zapisničarki, u postupku radi sudske kontrole zakonitosti rješenja
Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave Brodsko-Posavske, Postaje
granične policije Stara Gradiška o smještaju državljanina treće zemlje O. K.,
državljaninu T., u Tranzitni prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih
poslova Trilj, 8. svibnja 2024.,
p r e s u d i o j e
Potvrđuje se rješenje o smještaju u centar Ministarstva unutarnjih poslova
Republike Hrvatske, Policijske uprave Brodsko-Posavske, Postaje granične policije
Stara Gradiška KLASA: UP/I-216-01/24-03/3, URBROJ: 511-11-11-24-295 od 3.
svibnja 2024.
Obrazloženje
1. Rješenjem Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave Brodsko-
Posavske, Postaje granične policije Stara Gradiška KLASA: UP/I-216-01/24-03/3,
URBROJ: 511-11-11-24-295 od 3. svibnja 2024., koje je donijeto po službenoj
dužnosti, državljaninu treće zemlje O. K., državljaninu T., rođenom ….
s. …., bez prijavljenog boravka, ograničava se sloboda kretanja smještajem
u Tranzitno prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih poslova, Trilj, Kristine
Šušnjare 4 (u daljnjem tekstu: Centar), a koje ograničenje slobode kretanja smještajem
u Centru se određuje na vrijeme od najdulje dva mjeseca od dana donošenja rješenja.
2. Navedeno rješenje je radi sudske kontrole zakonitosti s pratećom
dokumentacijom 8. svibnja 2024. dostavljeno ovom sudu u skladu s odredbom članka
216. stavka 4. Zakona o strancima ("Narodne novine", broj: 133/20., 114/22. i 151/22.,
u daljnjem tekstu: ZoS), prema kojem će se odmah po donošenju rješenja iz stavaka
1. i 2. toga članka upravnom sudu dostaviti spisi predmeta o smještaju u centar, a
upravni sud će u roku od pet dana od dana dostave spisa predmeta donijeti odluku
kojom se rješenje o smještaju ukida ili potvrđuje.
3. Uvidom u podatke spisa predmeta te obrazloženje kontroliranog rješenja
utvrđeno je da je za imenovanog državljanina T. Ministarstvo unutarnjih poslova,
Policijska uprava Brodsko-Posavska, Postaja granične policije Stara Gradiška 3.
svibnja 2024. donijela rješenje, kojim se on protjeruje iz Republike Hrvatske i određuje
mu se zabrana ulaska i boravka u Europskom gospodarskom prostoru (skraćeno:
EGP) u trajanju od najmanje 1 (jedne) godine zbog nezakonitog boravka i nezakonitog
prelaska državne granice.
4. Iz obrazloženja osporenog rješenja proizlazi da je individualnom procjenom
u skladu s pravilom razmjernosti utvrđeno da se prisilno udaljenje i povratak ne može
osigurati primjenom blažih mjera propisanih u članku 213. stavka 1. ZoS-a s obzirom
na to da postoje okolnosti koje ukazuju na postojanje rizika od izbjegavanja obveze
napuštanja EGP-a, odnosno RH iz članka 214. stavak 2. točaka 1., 2. i 8. ZoS-a u vezi
s člankom 183. stavak 2. i 3. toga zakona.
5. Spisu je priložen i zapisnik Policijske uprave Brodsko-Posavska, Postaje
granične policije Stara Gradiška od …. S. 2…. o uzimanju izjave stranca na njemu
razumljivom engleskom jeziku, koji je izjavu dao bez stavljanja ikakvih primjedbi na
zapisnik. Izjavio je da nema ispravu o identitetu niti putnu ispravu, da je svoju zemlju
napustio zbog nesigurnosti u svojoj zemlji, nemogućnosti zaposlenja i željom za boljim
životom, da je nezakonito prešao u Republiku Hrvatsku iz Bosne i Hercegovine 1.
svibnja 2024. te da u Hrvatskoj nema prijavljeni boravak i nema ikoga od članova
obitelji.
6. Odredbom članka 212. ZoS-a je propisano je da se u svrhu ograničenja
slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina treće zemlje
može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu osigurati blažim
mjerama (stavak 1.); kako smještaj u centru može trajati samo najkraće vrijeme koje
je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja koje
se izvršavaju s dužnom pažnjom (stavak 2.); kako će se državnim tijelima,
međunarodnim organizacijama i organizacijama civilnog društva koje se bave zaštitom
ljudskih prava osoba kojima je ograničena sloboda kretanja omogućiti da posjete
centar (stavak 3.).
7. Što se smatra blažim mjerama od smještaja u centar propisano je odredbom
članka 213. stavak 1. ZoS-a, prema kojoj se tim mjerama smatraju: 1. polog putnih
isprava, putnih dokumenata i putnih karata, 2. polog određenih financijskih sredstava,
3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja i 4. javljanje u policijsku postaju u
određeno vrijeme.
8. Odredbom članka 214. stavak 1. ZoS-a je propisano da se državljanina treće
zemlje može smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji rizik od izbjegavanja obveze
napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske sukladno članku 183. stavcima 2. i 3.
toga zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja). Prema stavku 2. toga članka
okolnosti koje mogu upućivati na postojanje rizika od izbjegavanja iz stavka 1. toga
članka su da: - državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu, -
državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak, - je državljanin treće zemlje izjavio
da neće izvršavati ili da će onemogućavati izvršenje mjera za osiguranje povratka, - je
državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno
djelo, - je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni
postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj, -
državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku, - državljanin
treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu članicu, - je
državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku i -
prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati
izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.
9. Polazeći od citiranih zakonskih normi te podataka spisa predmeta u kojem je
doneseno kontrolirano rješenje, a uzimajući u obzir sve utvrđene okolnosti, sud
ocjenjuje da je na temelju individualne procjene u skladu s pravilom razmjernosti,
donositelj rješenja pravilno utvrdio da u konkretnom predmetu nisu ispunjeni uvjeti za
primjenu blažih mjera, budući da imenovani stranac, koji je u EGP, odnosno Republiku
Hrvatsku ušao nezakonito bez putne ili druge identifikacijske isprave, a gdje nema
prijavljeni boravak i osiguran smještaj te budući da iz njegova iskaza i postupanja se
može zaključiti da neće izvršiti obvezu napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske
i da je nezakonito ušao u EGP, a koje okolnosti ukazuju i na postojanje rizika od
izbjegavanja prisilnoga udaljenja obveze napuštanja EGP-a iz članka 214. stavka 2.
alineje 1., 2. i 8. ZoS-a.
10. Imajući u vidu činjenicu da je imenovani stranac određeni rok ograničenja
slobode kretanja u trajanju od dva mjeseca smještajem u Centar, u kojem se aktivnosti
prisilnoga udaljenja moraju izvršavati s dužnom pažnjom, to je on, po ocjeni suda,
primjeren okolnostima konkretnog predmeta te je u skladu s odredbama članka 212.
stavka 2. i članka 214. stavka 1. ZoS-a.
11. Stoga je valjalo, na temelju odredbe članka 216. stavka 4. ZoS-a te odredbe
članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim sporovima („Narodne novine“, broj:
20/10., 143/12., 152/14., 94/16., 29/17. i 110/21., u daljnjem tekstu: ZUS), odlučiti kao
u izreci.
U Splitu 8. svibnja 2024.
S U D A C
Silvio Čović
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:
Protiv ove presude dopuštena je žalba u roku 15 dana od dana primitka njezina
pisanog otpravka, koja se podnosi pisano ovom sudu u dovoljnom broju primjeraka za
sud i sve stranke za Visoki upravni sud Republike Hrvatske (članak 66. stavak 1. i 5. i
članak 66.a stavak 1. ZUS-a).
DNA:
- donositelju rješenja Ministarstvu unutarnjih poslova, Policijskoj upravi
Brodsko-Posavskoj, Postaji granične policije Stara Gradiška, Stara Gradiška,
Ulica kralja Tomislava 8,
- strancu putem Tranzitnog prihvatnog centra za strance Trilj, Trilj, Kristine
Šušnjare 4, popratnim dopisom, - u spis.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.