Baza je ažurirana 22.05.2025. 

zaključno sa NN 74/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

1                          Poslovni broj: 18.UsI-1297/24-2

 

 

 

 

                  

REPUBLIKA HRVATSKA

UPRAVNI SUD U ZAGREBU

Avenija Dubrovnik  6 i 8

 

U  I M E  R E P U B L I K E  H R V A T S K E

 

P R E S U D A

 

Upravni sud u Zagrebu, po sucu toga suda Željki Zrilić Ježek, kao sucu pojedincu, uz sudjelovanje Sanje Kobilšek Ponjan, zapisničarke, u postupku radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja slobode kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance, stranca E. B., državljanina Republike Albanije, rođenog ..., 23. veljače 2024.,

 

p r e s u d i o  j e

 

Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave z., Policijske postaje S., KLASA: UP/I-216-01/24-03/198, URBROJ: 511-19-40-24-1 od 22. veljače 2024.

 

Obrazloženje

 

1.              Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava z., Policijska postaja S. dostavila je 23. veljače 2024. ovome sudu svoje rješenje KLASA: UP/I-216-01/24-03/198, URBROJ: 511-19-40-24-1 od 22. veljače 2024. radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja slobode kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance temeljem članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj: 133/20., 114/22., 151/22.), kojim je propisano da će se odmah po donošenju rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi predmeta o smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili potvrđuje.             

2.              Predmetnim rješenjem o smještaju strancu E. B., rođen ... u mjestu F., državljanin Republike Albanije, ograničava se sloboda kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih poslova, O. J., na najkraće moguće vrijeme, a najduže do 2 (dva) mjeseca, počevši od dana donošenja rješenja. Rješenje je doneseno sukladno odredbi članka 216. u svezi s člancima 212., 213. i 214. Zakona o strancima.

3.              Uvidom u obrazloženje citiranog rješenja utvrđeno je da je za imenovanog stranca Policijska uprava z., Policijska postaja S. donijela rješenje o protjerivanju KLASA: UP/I-216-04/24-01/848, URBROJ: 511-19-40-24-1 od 22. veljače 2024. kojim se stranac E. B., protjeruje iz Republike Hrvatske (EGP), određuje mu se zabrana ulaska i boravka u Republici Hrvatskoj (EGP) u trajanju od 2 (dvije) godine računajući od dana isteka prethodno izrečene zabrane ulaska i boravka koja je izrečena rješenjem o protjerivanju Policijske postaje S. KLASA: UP/I-216-04/23-01/2642 u trajanju od 31. listopada 2023. do  31. listopada 2025., te je određeno da će se prisilno udaljiti u zemlju iz koje je došao u RH (Republika Srbija), državu njegova podrijetla (Republika Albanija) ili uz njegov pristanak, u drugu treću državu.

4.              Iz spisa predmeta proizlazi da je Republika Italija izrekla zabranu ulaska i boravka na teritoriju država članica Šengenskog prostora u trajanju od 23. listopada 2023. godine do 23. listopada 2026. godine radi nezakonitog boravka u Italiji. Zabrane ulaska i boravaka na teritoriju država članica izrečene su temeljem članaka 24. i 25. Uredbe (EU) 2018/1861.

5.              Spisu prileži i zapisnik o saslušanju stranca Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave z., Policijske postaje S., KLASA: UP/I-216-04/24-01/848, URBROJ: 511-19-40-24-2  od 22. veljače 2024. u kojemu je sadržana izjava stranca kako u RH nema članova uže obitelji, svjestan je da ima zabrane ulaska i boravka na području Schengena izdane od Italije i Hrvatske, te je izjavio da ne želi dragovoljno napustiti EGP. Također, opisuje svoje dolazak iz Sjeverne Makedonije preko Srbije, a granicu s RG prešao je nezakonito, na njemu nepoznatom mjestu u šumi, u noćnim satima 22. veljače 2024. Sreo je državljana Italije koji mu je obećao prijevoz do Milana, Italije. Na graničnom prijelazu sa Republikom Slovenijom zatečen je po policijskim službenicima Slovenije koji su ga zadržali i predali hrvatskoj policiji.

6.              Nadalje, iz obrazloženja rješenja o smještaju proizlazi da je individualnom procjenom u skladu s pravilom razmjernosti utvrđeno da se prisilno udaljenje stranca ne može osigurati primjenom blažih mjera propisanih u članku 213. stavku 1. Zakona, budući da postoji okolnosti koja ukazuje na postojanje rizika od izbjegavanja napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske iz članka 214. stavak 2. toč. 1., 2., 3., 8. i 9. i stavka 3. toč. 7. Zakona zbog čega se strancu ograničava sloboda kretanja radi osiguranja prisilnog udaljena i povratka.

7.              Odredbom članka 212. stavak 1. Zakona propisano je da se u svrhu ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu osigurati blažim mjerama.  Smještaj u centru može trajati samo najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom (stavak 2.).

8.              Što se smatra blažim mjerama od smještaja u centar propisano je člankom 213. stavkom 1. Zakona.

9.              Prema članku 214. stavak 1. Zakona državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske sukladno članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja). Stavkom 2. ovog članka Zakona propisano je da su okolnosti koje mogu upućivati na postojanje rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka da:

1)     državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu

2)     državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak

3)     je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati izvršenje mjera za osiguranje povratka

4)     je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo

5)     je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj

6)     državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku

7)     državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu članicu

8)     je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku

9)     prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.

10.              Stavkom 3. ovog članka propisano je da se smatra da postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka ako:

1)     je državljanin treće zemlje odbio dati osobne ili druge podatke i dokumente ili je dao lažne podatke

2)     se državljanin treće zemlje poslužio krivotvorenom ili tuđom ispravom

3)     je državljanin treće zemlje odbacio ili uništio ispravu o identitetu

4)     je državljanin treće zemlje odbio dati otiske prstiju

5)     je državljanin treće zemlje silom ili prijevarom onemogućio prepratu u svrhu prisilnog udaljenja u zemlju u koju ga se prisilno udaljava

6)     se državljanin treće zemlje nije pridržavao obveza iz članka 213. stavka 1. ovoga Zakona

7)     je državljanin treće zemlje ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku prije isteka zabrane ulaska i boravka

8)     je državljanin treće zemlje boravio u drugoj državi članici EGP-a iz koje je nezakonito ušao u Republiku Hrvatsku izravno ili tranzitom kroz treću zemlju (nedopušteno sekundarno kretanje).

11.              Prema ocjeni suda u konkretnom predmetu vodeći računa o svim utvrđenim okolnostima, činjenici da je stranac ponovno nezakonito prešao granicu i nezakonito boravio u Republici Hrvatskoj, a prije isteka zabrane ulaska i boravka u RH u namjeri daljnjeg nezakonitog puta prema Italiji, kao i uvažavajući činjenicu da su u tijeku aktivnosti usmjerene na osiguranje uvjeta za prisilno udaljenje, te vodeći računa o izjavi imenovanog stranca unesenoj na zapisnik sastavljen od strane upravnog tijela, pravilno je, pozivom na mjerodavne odredbe Zakona o strancima, doneseno rješenje o smještaju.

12.              U pogledu određenog roka smještaja u Centar, razvidno je kako donositelj rješenja određuje smještaj u Centar na najkraće moguće vrijeme, a najduže do 2 (dva) mjeseca, počevši od dana donošenja rješenja, pa obzirom na sve prethodno navedene činjenice utvrđene u postupku i iznesene u obrazloženju ovog rješenja, a koje proizlaze iz dokumentacije spisa, te sadržaj zakonske odredbe članka 216. stavka 4. Zakona prema kojemu se kontrola zakonitosti od strane suda vrši odmah po donošenju rješenja u kratkom roku od svega pet dana u kojemu roku nije moguće utvrditi najkraće trajanje smještaja (obzirom na specifične okolnosti svakog pojedinog slučaja), a iz spisa je razvidno da su poduzete aktivnosti usmjerene na prisilno udaljenje stranca, valjalo je navedeno rješenje potvrditi.

 

 

 

 

 

 

 

 

13.              Slijedom navedenog, uzimajući u obzir sve okolnosti konkretnog slučaja, postojali su opravdani razlozi za smještajem stranca u Prihvatni centar za strance, stoga je, na temelju odredbe članka 216. stavka 4. Zakona o strancima i članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine broj: 20/10., 143/12., 152/14., 29/17., 110/21.), odlučeno je kao u izreci.

 

U Zagrebu, 23. veljače 2024.

 

Sutkinja

Željka Zrilić Ježek, univ. spec., v.r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog suda u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave presude.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu