Baza je ažurirana 09.07.2025. 

zaključno sa NN 77/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Poslovni broj: 18 Us I-291/2024-2

REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U SPLITU
Split, Put Supavla 1.

U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E

P R E S U D A

Upravni sud u Splitu, po sutkinji Marici Goreta, uz sudjelovanje
zapisničarke Nataše Brajević, u postupku radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja
slobode kretanja smještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance Ministarstva
unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Trilj, državljanina treće zemlje H.Y.,    državljanina S., izvanraspravno, dana 2. veljače 2024.

p r e s u d i o j e

Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske,
Policijske uprave Brodsko-posavske, Postaje granične policije Slavonski Brod,
Klasa: UP/I-216-04/24-03/127, Urbroj: 511-11-10-24-8 od 28. siječnja 2024.

Obrazloženje

1.Rješenjem Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske
uprave brodsko-posavske, Postaje granične policije Slavonski Brod, pobliže
označenog u izreci ove presude, donesenim po službenoj dužnosti, državljaninu
treće zemlje H. Y., rođ. ., u mjestu K., S.,državljanin S., s prebivalištem u mjestu            K., S., nepoznate adrese, identitetutvrđen uzimanjem izjave o osobnim podacima, ograničava se sloboda kretanjasmještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih poslovaRepublike Hrvatske, Trilj, (dalje: Centar) na najkraće   vrijeme koje je potrebno zaprisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog   udaljenja, a najdulje do dva(2) mjeseca.

2.Navedeno rješenje je radi sudske kontrole zakonitosti s pratećom
dokumentacijom dana 01. veljače 2024. dostavljeno ovome sudu u smislu odredbe
članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj 133/20, 114/2022,





2 Poslovni broj: 18 Us I-291/2024-2

151/2022 - dalje Zakon o strancima) kojom je propisano da će se odmah po donošenju
rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi predmeta o
smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana dostave spisa
predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili potvrđuje.

3.Uvidom u podatke spisa predmeta te obrazloženje kontroliranog rješenja
utvrđeno je da je imenovanom državljaninu treće zemlje Policijska uprava brodsko-
posavska, Postaja granične policije Slavonski Brod dana 28. siječnja 2024. donijela
rješenje o protjerivanju Klasa: UP/I-216-04/24-01/390, Urbroj: 511-11-10-24-8,
(rješenje prileži spisu predmeta) kojim mu je određena zbrana ulaska i boravka u
Europskom gospodarskom prostoru (dalje: EGP) u trajanju od 1 (jedne) godine
računajući od dana prisilnog udaljenja te je određeno da će se imenovani prisilno
udaljiti u Bosnu i Hercegovinu ili ako to nije moguće u zemlju čiji je državljanin. Nadalje,
da je individualnom procjenom u skladu s pravilima razmjernosti utvrđeno da se prisilno
udaljenje i povratak u konkretnom slučaju ne može osigurati primjenom blažih mjera
propisanih u članku 213. stavka 1. Zakona o strancima obzirom na to da imenovani
državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu, nezakonito je ušao u EGP odnosno
Republiku Hrvatsku, nema osiguran smještaj i nema prijavljen boravak, slijedom čega
su utvrđene okolnosti koje ukazuju na postojanje rizika od izbjegavanja obveze
napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske propisane člankom 214. stavak 2.
Zakona o strancima.

4.Nadalje, u obrazloženju kontroliranog rješenja je u skladu s odredbom iz
članka 214. stavka 1. Zakona o strancima smještaj određen na rok od dva mjeseca jer
je to najkraće vrijeme koje je potrebno radi osiguranja prisilnog udaljenja odnosno
readmisije u Bosnu i Hercegovinu ili Siriju ako prisilno udaljenje u Bosnu i Hercegovinu
neće biti moguće.

5.Spisu je priložen i zapisnik od 27. siječnja 2024. o saslušanju imenovanog
državljanina treće zemlje, na okolnosti nezakonitog prelaska državne granice i
nezakonitog boravka u Republici Hrvatskoj. Iz navedene izjave proizlazi kako je prije
godinu dana krenuo iz Sirije u Tursku, da je zatim preko Bugarske došao u Srbiju, da
je prije 15 dana došao u Sarajevo u Bosni i Hercegovini te da je sve granice prelazio
ilegalno pješice. Naveo je i da je još u Turskoj državljaninu Afganistana dao novčanu
naknadu za cijelu put do Njemačke. Nadalje, u kampu u Sarajevu da je upoznao 7
ostalih državljanina Sirije sa kojima je krenuo prema Hrvatskoj, da su do granice stigli
taxi vozilom, da su u noćnim satima stigli do granice sa Hrvatskom gdje su upoznali i
druge državljanine Sirije te da su ih, dvojica nepoznatih državljanina Afganistana, oko
pola noći čamcem prevezli preko rijeke na teritorij Republike Hrvatske. Po prelasku
granice put su nastavili pješice do mjesta Gornja Bebrina gdje ih je čekalo kombi vozilo
i nepoznata osoba, da su se vozili nekoliko minuta ali su zaustavljeni od strane policije
te privedeni u policijsku postaju. Naveo je da mu je namjera otići u Njemačku, da u
Republici Hrvatskoj ne posjeduje nekretnine niti ima bliže rodbine, da ne boluje od
zaraznih bolesti te da nema zabranu ulaska u Republiku Hrvatsku.

6.Odredbom članka 212. Zakona o strancima propisano je kako se u svrhu
ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina
treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu
osigurati blažim mjerama (stavak 1.); kako smještaj u centru može trajati samo
najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi
prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom (stavak 2.); kako će se
državnim tijelima, međunarodnim organizacijama i organizacijama civilnog društva
koje se bave zaštitom ljudskih prava osoba kojima je ograničena sloboda kretanja
omogućit da posjete centar (stavak 3.).



3 Poslovni broj: 18 Us I-291/2024-2

7.Što se smatra blažim mjerama od smještaja u centar propisano je odredbom
članka 213. stavak 1. Zakona o strancima, prema kojoj odredbi se blažim mjerama
smatraju: 1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata, 2. polog
određenih financijskih sredstava, 3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja i

4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.

8.Odredbom članka 214. stavak 1. Zakona o strancima propisano je kako se
državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji rizik
od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske sukladno
članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja).
9. Prema stavku 2. istog članka okolnosti koje mogu upućivati na postojanje
rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:

-državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu -državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak

-je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati izvršenje mjera za osiguranje povratka

-je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo

-je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni
postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu
članicu

-je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
-prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati
izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.

10.Slijedom citiranih zakonskih odredbi, a imajući u vidu naprijed utvrđeno
činjenično stanje, pravilna je ocjena nadležnog tijela kako u konkretnom slučaju nisu
ispunjeni uvjeti za primjenu blažih mjera obzirom da imenovani državljanin treće zemlje
nema ispravu o identitetu, nema osiguran smještaj i nema prijavljen boravak u
Republici Hrvatskoj te je nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku.
Također, po ocjeni ovog suda postoje okolnosti koje ukazuju na postojanje rizika od
izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske, i to prema
odredbi članka 214. stavak 2. podtočke 1., 2., i 8. Zakona o strancima, a obzirom
da je u provedenom postupku nedvojbeno utvrđeno kako imenovani državljanin
treće zemlje nema ispravu o identitetu, da nema prijavljen boravak u Republici
Hrvatskoj, da je nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku te mu je
namjera otići u Njemačku. U takvim je okolnostima pravilno, pozivom na mjerodavne
odredbe Zakona o strancima, doneseno rješenje o smještaju u tranzitni prihvatni
centar.

11.Imajući u vidu prethodno utvrđeno činjenično stanje, a osobito imajući u vidu
činjenicu da je imenovani državljanin treće zemlje, bez putnih isprava odnosno isprava
o identitetu, određeni rok ograničenja slobode kretanja do dva mjeseca smještajem u
Centar, u kojem se aktivnosti prisilnog udaljenja moraju izvršavati s dužnom pažnjom,
je, po ocjeni ovoga suda, primjeren okolnostima konkretnog slučaja te je sukladan
odredbama članka 212. stavak 1 i 2. i članka 214. stavak 1. Zakona.

12.Slijedom svega navedenog, na temelju odredbe članka 216. stavka 4.
Zakona o strancima te odredbe članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim
sporovima (Narodne novine, broj 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21),
odlučeno je kao u izreci.



4 Poslovni broj: 18 Us I-291/2024-2

U Splitu, 2. veljače 2024.

S U T K I NJ A

Marica Goreta

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ove presude dopuštena je žalba u roku 15 dana od dana primitka pisanog
otpravka presude, u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, putem
ovog suda, pisano, za Visoki upravni sud Republike Hrvatske.

DNA:

-državljaninu treće zemlje, H. Y., državljanin S., putem Tranzitnog
prihvatnog centra za strance Trilj, Trilj, Kristine Šušnjare 4, uz popratni dopis;
-Ministarstvu unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava brodsko-
posavska, Postaja granične policije Slavonski Brod,

-u spis.

Rj.:

Nema obveze naplate sudske pristojbe u smislu odredbe članka 22. Zakona o sudskim pristojbama (Narodne novine, broj 118/18).




 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu