Baza je ažurirana 01.12.2025. zaključno sa NN 117/25 EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Poslovni broj: 18 Us I-199/2024-2

REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U SPLITU
Split, Put Supavla 1.

U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E

P R E S U D A

Upravni sud u Splitu, po sutkinji Marici Goreta, uz sudjelovanje zapisničarke
Nataše Brajević, u postupku radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja slobode
kretanja smještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih
poslova Republike Hrvatske, Trilj, državljanina treće zemlje B. R.,
državljanina S., izvanraspravno, dana 23. siječnja 2024.

p r e s u d i o j e

Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske,
Policijske uprave Požeško-slavonske, Policijske postaje Pleternica, Klasa: UP/I-216-
01/24-03/80, Urbroj: 511-22-03-24-1 od 22. siječnja 2024.

Obrazloženje

1.Rješenjem Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske
uprave Požeško-slavonske, Policijske postaje Pleternica, , Klasa: UP/I-216-01/24-
03/80, Urbroj: 511-22-03-24-1 od 22. siječnja 2024., donesenim po službenoj dužnosti,
državljaninu treće zemlje B. R., rođ. ..., sa prebivalištem u
mjestu H., S., državljaninu S., nepoznate adrese, identitet utvrđen
uzimanjem izjave o osobnim podacima, ograničava se sloboda kretanja smještajem u
Tranzitni prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih poslova Republike
Hrvatske, Trilj, (dalje: Centar) u svrhu ograničenja slobode kretanja radi osiguranja
prisilnog udaljenja i povratka, koji može trajati najkraće vrijeme koje je potrebno za
prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja, a najdulje do 1
(jedan) mjeseca.

2.Navedeno rješenje je radi sudske kontrole zakonitosti s pratećom
dokumentacijom dana 23. siječnja 2024. dostavljeno ovome sudu u smislu odredbe
članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj 133/20, 114/2022,
151/2022 - dalje Zakon o strancima) kojom je propisano da će se odmah po donošenju
rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi predmeta o





2 Poslovni broj: 18 Us I-199/2024-2

smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili potvrđuje.

3.Uvidom u podatke spisa predmeta te obrazloženje kontroliranog rješenja
utvrđeno je da je imenovanom državljaninu treće zemlje Policijska uprava Požeško-
slavonska, Policijska postaja Pleternica, donijela rješenje o protjerivanju, Klasa: UP/I-
216-04/24-01/254, Urbroj: 511-22-03-24-1 od 22. siječnja 2024., (rješenje prileži spisu
predmeta) kojim mu je određena zbrana ulaska i boravka u Europskom gospodarskom
prostoru (dalje: EGP) u trajanju od 1 (jedne) godine računajući od dana prisilnog
udaljenja te je određeno da će se imenovani prisilno udaljiti u Bosnu i Hercegovinu ili
ako to nije moguće u zemlju čiji je državljanin. Nadalje, da je individualnom procjenom
u skladu s pravilima razmjernosti utvrđeno da se prisilno udaljenje u konkretnom
slučaju ne može osigurati primjenom blažih mjera propisanih u članku 213. stavka 1.
Zakona o strancima obzirom da imenovani nema ispravu o identitetu, nezakonito je
ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku, nema osiguran smještaj i nema prijavljen
boravak slijedom čega su utvrđene okolnosti koje ukazuju na postojanje rizika od
izbjegavanja obveze napuštanja EGP odnosno Republike Hrvatske propisane člankom

214. stavkom 2. Zakona o strancima

4.Nadalje, u obrazloženju kontroliranog rješenja je u skladu s odredbom iz
članka 214. stavka 1. Zakona o strancima smještaj određen na rok do jednog mjeseca
jer je to najkraće vrijeme koje je potrebno radi osiguranja prisilnog udaljenja odnosno
readmisije u Bosnu i Hercegovinu ili Siriju ako prisilno udaljenje u Bosnu i Hercegovinu ne
bude moguće.

5.Spisu je priložen i zapisnik od 22. siječnja 2024. o saslušanju imenovanog
državljanina treće zemlje, na okolnosti nezakonitog prelaska državne granice i
nezakonitog boravka u Republici Hrvatskoj. Iz izjave istog proizlazi da je 2015. krenuo
iz Sirije sa obitelji državljanina Sirije prema Europi, da su se kretali pješice prema
Turskoj gdje su bili do prije 5 mjeseci da bi se potom uputili prema N.. Iz
T. su krenuli prema G., potom u A., S. te B. i H.. Sve
granice su prelazili nezakonito. Iz B. i H. su se dana 21. siječnja 2024.
taxi vozilom uputili do mjesta B. Š. a potom pješice prema granici sa
Republikom Hrvatskom do velike rijeke gdje su ih nepoznate muške osobe prevezle
čamcem preko rijeke na hrvatsku obalu a nakon toga su se kretali kroz šumsko
područje do teretnog vozila gdje ih je čekala nepoznata muška osoba, da su se vozili
cca sat vremena kada ih je na cesti zaustavila policija a vozač se udaljio u nepoznatom
smjeru. Naveo je i da nema nikog od obitelji u Republici Hrvatskoj.

6.Odredbom članka 212. Zakona o strancima propisano je kako se u svrhu
ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina
treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu
osigurati blažim mjerama (stavak 1.); kako smještaj u centru može trajati samo
najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi
prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom (stavak 2.); kako će se
državnim tijelima, međunarodnim organizacijama i organizacijama civilnog društva
koje se bave zaštitom ljudskih prava osoba kojima je ograničena sloboda kretanja
omogućit da posjete centar (stavak 3.).

7.Što se smatra blažim mjerama od smještaja u centar propisano je odredbom
članka 213. stavak 1. Zakona o strancima, prema kojoj odredbi se blažim mjerama
smatraju: 1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata, 2. polog
određenih financijskih sredstava, 3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja i

4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.



3 Poslovni broj: 18 Us I-199/2024-2

8.Odredbom članka 214. stavak 1. Zakona o strancima propisano je kako se
državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji rizik
od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske sukladno
članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja).
9. Prema stavku 2. istog članka okolnosti koje mogu upućivati na postojanje
rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:

-državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu -državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak

-je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati izvršenje mjera za osiguranje povratka

-je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo

-je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni
postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu
članicu

-je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
-prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati
izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.

10.Slijedom citiranih zakonskih odredbi, a imajući u vidu naprijed utvrđeno
činjenično stanje, pravilna je ocjena nadležnog tijela kako u konkretnom slučaju nisu
ispunjeni uvjeti za primjenu blažih mjera obzirom da imenovani državljanin treće zemlje
nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu, nema osiguran smještaj i nema prijavljen
boravak u Republici Hrvatskoj te je nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku
Hrvatsku. Također, po ocjeni ovog suda postoje okolnosti koje ukazuju na postojanje
rizika od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske, i to
prema odredbi članka 214. stavak 2. podtočke 1., 2., i 8. Zakona o strancima, a
obzirom da je u provedenom postupku nedvojbeno utvrđeno kako imenovani
državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu niti putnu ispravu, da nema prijavljen
boravak u Republici Hrvatskoj, da je nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku
Hrvatsku. U takvim je okolnostima pravilno, pozivom na mjerodavne odredbe Zakona
o strancima, doneseno rješenje o smještaju u tranzitni prihvatni centar.

11.Imajući u vidu prethodno utvrđeno činjenično stanje, a osobito imajući u vidu
činjenicu da je imenovani državljanin treće zemlje, bez putnih isprava odnosno isprava
o identitetu, određeni rok ograničenja slobode kretanja do jednog mjeseca smještajem
u Centar, u kojem se aktivnosti prisilnog udaljenja moraju izvršavati s dužnom
pažnjom, je, po ocjeni ovoga suda, primjeren okolnostima konkretnog slučaja te je
sukladan odredbama članka 212. stavak 1 i 2. i članka 214. stavak 1. Zakona.
12.Slijedom svega navedenog, na temelju odredbe članka 216. stavka 4.
Zakona o strancima te odredbe članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim
sporovima (Narodne novine, broj 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21),
odlučeno je kao u izreci.

U Splitu, 23. siječnja 2024.

S U T K I NJ A

Marica Goreta



4 Poslovni broj: 18 Us I-199/2024-2

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ove presude dopuštena je žalba u roku 15 dana od dana primitka pisanog
otpravka presude, u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, putem
ovog suda, pisano, za Visoki upravni sud Republike Hrvatske.

DNA:

-državljaninu treće zemlje, B.R., državljanin S., putem Tranzitnog
prihvatnog centra za strance Trilj, Trilj, Kristine Šušnjare 4, uz popratni dopis;
-Ministarstvu unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava Požeško-
slavonska, Policijska postaja Pleternica,

-u spis.

Rj.:

Nema obveze naplate sudske pristojbe u smislu odredbe članka 22. Zakona o sudskim pristojbama (Narodne novine, broj 118/18, 51/23).



 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu