Baza je ažurirana 08.05.2025.
zaključno sa NN 72/25
EU 2024/2679
1 Poslovni broj: UsI-483/24-2
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U ZAGREBU
Avenija Dubrovnik 6
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Zagrebu, po sutkinji toga suda Željki Zrilić Ježek, te zapisničarki Valentini Lukinec Galović, radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance, stranca H. M., državljanina Sirije, rođenog ..., radi sudske kontrole upravnog postupka, 17. siječnja 2024.,
p r e s u d i o j e
Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave b.-p., Postaje granične policije S. G., Klasa: UP/I-216-01/24-03/16, broj: 511-11-11-24-40 od 15. siječnja 2024.
Obrazloženje
1. Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava b.-p., Postaja granične policije S. G., dostavila je 22. prosinca 2023. ovome sudu svoje rješenje Klasa: UP/I-216-01/24-03/16, broj: 511-11-11-24-40 od 15. siječnja 2024. radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja kretanja smještajem u Prihvatni centar za strance temeljem članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj: 133/20, 114/22 i 151/22).
2. Predmetnim rješenjem o smještaju strancu H. M., rođenom ... godine, s prebivalištem u mjestu A., Sirija, državljaninu Sirije, određuje se smještaj u Prihvatni centar za strance Ministarstva unutarnjih poslova, s time da se smještaj određuje u svrhu ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka, koji može trajati samo najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja, a najdulje do dva (2) mjeseca, a teče od dana donošenja rješenja.
3. Rješenje je doneseno sukladno odredbi članka 212., 213., 214. i 216. Zakona o strancima.
4. Spisu prileži rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave b.-p., Postaje granične policije S. G. o protjerivanju Klasa: 216-04/24-01/40, Urbroj: 511-11-11-24-19 od 15. siječnja 2024. kojim se stranac A. C. protjeruje iz Europskog gospodarskog prostora, odnosno Republike Hrvatske, određuje mu se zabrana ulaska i boravka u Europskom gospodarskom prostoru u trajanju od 1 (jedne) godine, računajući od dana prisilnog udaljenja, te je određeno da će se prisilno udaljiti u Bosnu i Hercegovinu ili, ako to nije moguće, u zemlju čiji je državljanin.
5. Nadalje, iz obrazloženja rješenja o smještaju proizlazi da je individualnom procjenom utvrđeno da se prisilno udaljenje i povratak ne može osigurati blažim mjerama iz članka 213. stavka 1. Zakona o strancima, jer postoje okolnosti: nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu, nema dovoljno novčanih sredstava za polog kao jamstvo, nezakonito je ušao u Republiku Hrvatsku, nema osiguran smještaj i nema prijavljen boravak, nezakonito je ušao u RH odnosno EGP slijedom čega su utvrđene okolnosti koje ukazuju na rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP, odnosno Republike Hrvatske iz članka 214. stavka 2. toč. 1., 2., 5. i 8. Zakona o strancima, te se strancu određuje smještaj u Centar temeljem članka 212. navedenog Zakona, na rok od najdulje od dva mjeseca sukladno članku 214. stavku 1. navedenog Zakona.
6. Spisu prileži i zapisnik o saslušanju Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske uprave b.-p., Postaje granične policije S. G. od 13. siječnja 2024. u kojemu je sadržana izjava stranca u kojoj navodi kako nema ispravu o identitetu niti putnu ispravu, ali podaci u obrascu izjave o osobnim podacima stranca su točno navedeni. Nadalje je izjavio da je prije oko 3 i pol mjeseca krenuo iz Sirije zajedno sa poznanicima iz istog grada. Odlučio se na put zbog nemogućnosti zaposlenja, te želje za boljim životom. Državne granice između Sirije, Turske, Grčke, Sjeverne Makedonije, Srbije i Bosne i Hercegovine prelazio je nezakonito, uglavnom pješice i vlakovima. U Bosnu i Hercegovinu je došao nezakonito prije oko sedam dana i prijavio se u kamp za migrante u S. Za vrijeme boravka u kampu raspitivao se za način nezakonitog prelaska gdje mu se obratila nepoznata osoba koja mu je ponudila pomoć i informaciju kako najlakše prijeći granicu sa Republikom Hrvatskom te dogovorila daljnji prijevoz do Z. Dana 12. siječnja 2024. u jutarnjim satima krenuli su zajedno javnim prijevozom prema B. L. te preko B. L. do G. Dolaskom do G. krenuli su dalje pješice do rijeke S. Tog istog dana oko 16,00 sati došli su do obale rijeke S. te su tražili pogodno mjesto za prelazak iste te su oko 18,00 sati, uz pomoć gumenog čamca, prešli rijeku S. u nekoliko navrata, nezakonito ušli u Republiku Hrvatsku i nastavili se kretati prema unaprijed dogovorenoj lokaciji u mjestu V. G. Nakon kratkog vremena stiglo je kombi vozio marke "Mercedes Sprinter", te se zajedno sa cijelom svojom grupom ukrcao u tovarni prostor i nastavili su daljnju vožnju, ali su nakon kratke vožnje bili zatečeni po policijskim službenicima. Namjera mu je otići u Austriju.
7. Sud je utvrdio da spisu prileži zapisnik o saslušanju stranca od 13. siječnja 2024. sastavljen na hrvatskom jeziku u kojem je navedeno da je razgovor obavljen na engleskom jeziku i u kojem je navedeno da stranka razumije i govori engleski jezik, a koji je stranka potpisala.
8. Odredbom članka 212. stavka 1. Zakona o strancima propisano je da se u svrhu ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu osigurati blažim mjerama.
9. Stavkom 2. navedenog članka Zakona propisano je da smještaj u centru može trajati samo najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom.
10. Odredbom članka 213. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da se u smislu članka 212. stavka 1. ovoga Zakona, mjerama koje su blaže od smještaja u centar smatraju:
1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata
2. polog određenih financijskih sredstava
3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja
4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.
11. Odredbom članka 214. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da se državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske sukladno članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od izbjegavanja).
12. Stavkom 2. navedenog članka Zakona propisano je da okolnosti koje mogu upućivati na postojanje rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:
- državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu
- državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak
- je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati izvršenje mjera za osiguranje povratka
- je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo
- je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
- državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
- državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu članicu
- je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
- prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.
13. Stavkom 3. navedenog članka Zakona propisano je da se smatra da postoji rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka ako se utvrdi da:
- je državljanin treće zemlje odbio dati osobne ili druge podatke i dokumente ili je dao lažne podatke
- se državljanin treće zemlje poslužio krivotvorenom ili tuđom ispravom
- je državljanin treće zemlje odbacio ili uništio ispravu o identitetu
- je državljanin treće zemlje odbio dati otiske prstiju
- je državljanin treće zemlje silom ili prijevarom onemogućio prepratu u svrhu prisilnog udaljenja u zemlju u koju ga se prisilno udaljava
- se državljanin treće zemlje nije pridržavao obveza iz članka 213. stavka 1. ovoga Zakona
- je državljanin treće zemlje ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku prije isteka zabrane ulaska i boravka
- je državljanin treće zemlje boravio u drugoj državi članici EGP-a iz koje je nezakonito ušao u Republiku Hrvatsku izravno ili tranzitom kroz treću zemlju (nedopušteno sekundarno kretanje).
14. Odredbom članka 216. stavka 1. navedenog Zakona propisano je da rješenje o smještaju u centar donosi, po službenoj dužnosti, Ministarstvo putem nadležne policijske uprave odnosno policijske postaje. Stavkom 3. navedenog članka Zakona propisano je protiv rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor, a prilikom dostave rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka državljanina treće zemlje će se obavijestiti o radnjama iz stavka 4. ovoga članka. Stavkom 4. navedenog članka Zakona propisano je da će se odmah po donošenju rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi predmeta o smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili potvrđuje. Stavkom 5. navedenog članka Zakona propisano je da će Ministarstvo, najkasnije deset dana prije proteka tri mjeseca od dana smještaja državljanina treće zemlje u centar, dostaviti upravnom sudu spise predmeta o smještaju državljanina treće zemlje u centru, a upravni sud će u roku od deset dana od dana dostave spisa predmeta odlučiti treba li državljanina treće zemlje otpustiti iz centra.
15. Prema ocjeni suda, u konkretnom predmetu vodeći računa o svim utvrđenim okolnostima, činjenici da je imenovanom strancu rješenjem određeno protjerivanje, kao i uvažavajući činjenicu da je nezakonito ušao u Republiku Hrvatsku, a iz kojih razloga u ovom slučaju nije bilo uvjeta da se osobi izreče blaža mjera iz članka 213. stavka 1. Zakona, te da su u tijeku aktivnosti usmjerene na osiguranje uvjeta za prisilno udaljenje, te vodeći računa o izjavi stranca danoj na zapisnik pred upravnim tijelom, pravilno je, pozivom na mjerodavne odredbe Zakona o strancima, doneseno rješenje o smještaju.
16. U pogledu određenog roka smještaja u Centar, razvidno je kako donositelj rješenja određuje smještaj u Centar do prisilnog udaljenja iz Republike Hrvatske, u najkraćem mogućem trajanju, a najdulje do dva (2) mjeseca od dana donošenja rješenja, pa obzirom na sve prethodno navedene činjenice utvrđene u postupku i iznesene u obrazloženju ovog rješenja, a koje proizlaze iz dokumentacije spisa, te sadržaj zakonske odredbe članka 216. stavka 4. Zakona prema kojemu se kontrola zakonitosti od strane suda vrši odmah po donošenju rješenja u kratkom roku od svega pet dana u kojemu roku nije moguće utvrditi najkraće trajanje smještaja (obzirom na specifične okolnosti svakog pojedinog slučaja), a iz spisa je razvidno da su poduzete aktivnosti usmjerene na prisilno udaljenje stranca, valjalo je navedeno rješenje potvrditi.
17. Slijedom navedenog, uzimajući u obzir sve okolnosti konkretnog slučaja, postojali su opravdani razlozi za smještajem stranca u Prihvatni centar za strance, stoga je, na temelju odredbe članka 216. stavka 4. Zakona o strancima i članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine broj: 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21.), odlučeno kao u izreci.
U Zagrebu 17. siječnja 2024.
Sutkinja
Željka Zrilić Ježek, univ. spec., v.r.
Uputa o pravnom lijeku:
Protiv ove presude dopuštena je žalba Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Žalba se podnosi putem ovog suda u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu, u roku od 15 dana od dana dostave presude.
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.