Baza je ažurirana 08.05.2025.
zaključno sa NN 72/25
EU 2024/2679
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U SPLITU
Split, Put Supavla 1
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Splitu, po sutkinji Marici Goreta, uz sudjelovanje
zapisničarke Vesne Maslov, u postupku radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja
slobode kretanja smještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance Ministarstva
unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Trilj, državljanina treće zemlje A.
K.i, državljanina A., izvanraspravno, dana 5. siječnja 2024.
p r e s u d i o j e
Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike
Hrvatske, Policijske uprave splitsko-dalmatinske, Policijske postaje Solin, Klasa:
UP/216-01/23-06/66, Urbroj: 511-12-32-23-2 od 21. prosinca 2023.
Obrazloženje
1.Rješenjem Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske
uprave splitsko-dalmatinske, Policijska postaja Solin, Klasa: UP/216-01/23-06/66,
Urbroj: 511-12-32-23-2 od 21. prosinca 2023., donesenim po službenoj dužnosti,
državljaninu treće zemlje A. K.i, rođ. …. u B.,
A., državljanin Afganistana, s prebivalištem u B., A., na
nepoznatoj adresi, identitet kojega je utvrđen uzimanjem izjave o osobnim podacima,
ograničava se sloboda kretanja smještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance
Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Trilj, (dalje: Centar) u svrhu
prisilnog udaljenja i povratka na vrijeme najdulje do dva (2) mjeseca, a teče od dana
donošenja rješenja.
2.Navedeno rješenje je radi sudske kontrole zakonitosti s pratećom
dokumentacijom dana 04. siječnja 2024. dostavljeno ovome sudu u smislu
odredbe
članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj 133/20, 114/2022,
151/2022 - dalje Zakon o strancima) kojom je propisano da će se odmah po
donošenju rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi
predmeta o smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana
2 Poslovni broj: 18 Usl-54/24-2
dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili
potvrđuje.
3.Uvidom u podatke spisa predmeta te obrazloženje kontroliranog rješenja
utvrđeno je da je imenovanom državljaninu treće zemlje Policijska uprava Splitsko-
dalmatinske, Policijska postaja Solin, donijela rješenje o protjerivanju, Klasa: UP/I-
216-04/23-01/3576, Urbroj: 511-12-32-23-2 od 21. prosinca 2023. (rješenje prileži
spisu predmeta) kojim mu je određena zbrana ulaska i boravka u Europskom
gospodarskom prostoru (dalje: EGP) u trajanju od 1 (jedne) godine računajući od
dana prisilnog udaljenja te je određeno da će se imenovani prisilno udaljiti u B. i
H. ili ako to nije moguće u zemlju čiji je državljanin. Nadalje, da je
individualnom procjenom u skladu s pravilima razmjernosti utvrđeno da se prisilno
udaljenje u konkretnom slučaju ne može osigurati primjenom blažih mjera propisanih
u članku 213. stavka 1. Zakona o strancima obzirom na to da je nezakonito ušao u
EGP odnosno Republiku Hrvatsku, nema osiguran smještaj i nema prijavljen
boravak,
slijedom čega su utvrđene okolnosti koje ukazuju na postojanje rizika od izbjegavanja
obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske propisane člankom 214.
stavak 2. Zakona o strancima.
4.Nadalje, u obrazloženju kontroliranog rješenja je u skladu s odredbom iz
članka 214. stavka 1. Zakona o strancima smještaj određen na rok od dva mjeseca
jer je procijenjen kao dovoljan da se organizira prisilno udaljenje. Odnosno readmisiju
u B. i H. ili A. ako prisilo udaljenje u B. i H. ne
bude moguće.
5.Spisu je priložen i zapisnik o saslušanju imenovanog državljanina treće
zemlje, na okolnosti nezakonitog prelaska državne granice i nezakonitog boravka u
Republici Hrvatskoj. Utvrđeno je da je početkom listopada 2023., sa grupom, krenuo
iz A. rema zapadnoj E. na način da su jednim dijelom pješačili a jednim
velikim dijelom koristili razna prijevozna sredstva preko T., B., S. do
B. i H. gdje su došli početkom prosinca 2023.; da su se zadržali u
migrantskom centru L. nekoliko dana a potom se uputili prema L. te su kroz
šumu prešli granicu u blizini mjesta T.; da su iz T. došli u grad S. gdje su se
dana 21. prosinca 2023. ukrcali na autobus s namjerom putovanja prema I..
6.Odredbom članka 212. Zakona o strancima propisano je kako se u svrhu
ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina
treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu
osigurati blažim mjerama (stavak 1.); kako smještaj u centru može trajati samo
najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi
prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom (stavak 2.); kako će se
državnim tijelima, međunarodnim organizacijama i organizacijama civilnog
društva koje se bave zaštitom ljudskih prava osoba kojima je ograničena sloboda
kretanja omogućit da posjete centar (stavak 3.).
7.Što se smatra blažim mjerama od smještaja u centar propisano je odredbom
članka 213. stavak 1. Zakona o strancima, prema kojoj odredbi se blažim mjerama
smatraju: 1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata, 2. polog
određenih financijskih sredstava, 3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja i
4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.
8.Odredbom članka 214. stavak 1. Zakona o strancima propisano je kako se
državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji
rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske
sukladno članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od
izbjegavanja).
3 Poslovni broj: 18 Usl-54/24-2
9. Prema stavku 2. istog članka okolnosti koje mogu upućivati na postojanje
rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:
-državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu
-državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak
-je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati
izvršenje mjera za osiguranje povratka
-je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo
-je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni
postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu
članicu
-je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
-prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati
izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.
10.Slijedom citiranih zakonskih odredbi, a imajući u vidu naprijed utvrđeno
činjenično stanje, pravilna je ocjena nadležnog tijela kako u konkretnom slučaju
nisu ispunjeni uvjeti za primjenu blažih mjera obzirom da imenovani državljanin treće
zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu, nema osiguran smještaj i nema
prijavljen boravak u Republici Hrvatskoj te je nezakonito ušao u EGP odnosno
Republiku Hrvatsku. Također, po ocjeni ovog suda postoje okolnosti koje ukazuju
na postojanje rizika od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike
Hrvatske, i to prema odredbi članka 214. stavak 2. podtočke 1., 2., i 8. Zakona
o strancima, a obzirom da je u provedenom postupku nedvojbeno utvrđeno
kako imenovani državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu, da nema
prijavljen boravak u Republici Hrvatskoj, da je nezakonito ušao u EGP odnosno
Republiku Hrvatsku te mu je namjera otići u I.. U takvim je okolnostima pravilno,
pozivom na mjerodavne odredbe Zakona o strancima, doneseno rješenje o smještaju
u tranzitni prihvatni centar.
11.Imajući u vidu prethodno utvrđeno činjenično stanje, a osobito imajući u vidu
činjenicu da je imenovani državljanin treće zemlje, bez putnih isprava odnosno
isprava o identitetu, određeni rok ograničenja slobode kretanja do dva mjeseca
smještajem u Centar, u kojem se aktivnosti prisilnog udaljenja moraju izvršavati s
dužnom pažnjom, je, po ocjeni ovoga suda, primjeren okolnostima konkretnog
slučaja te je sukladan odredbama članka 212. stavak 1 i 2. i članka 214. stavak 1.
Zakona.
12.Slijedom svega navedenog, na temelju odredbe članka 216. stavka 4.
Zakona o strancima te odredbe članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim
sporovima (Narodne novine, broj 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21),
odlučeno je kao u izreci.
U Splitu, 5. siječnja 2024.
S U T K I NJ A
Marica Goreta
4 Poslovni broj: 18 Usl-54/24-2
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:
Protiv ove presude dopuštena je žalba u roku 15 dana od dana primitka pisanog
otpravka presude, u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu,
putem ovog suda, pisano, za Visoki upravni sud Republike Hrvatske.
DNA:
- državljaninu treće zemlje, A. K., državljanin A., putem Tranzitnog
prihvatnog centra za strance Trilj, Trilj, Kristine Šušnjare 4, uz popratni dopis;
- Ministarstvu unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava
splitsko-dalmatinska, Policijska postaja Solin,
- u spis.
Rj.:
Nema obveze naplate sudske pristojbe u smislu odredbe članka 22. Zakona o sudskim pristojbama (Narodne novine, broj 118/18).
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.