Baza je ažurirana 22.05.2025.
zaključno sa NN 74/25
EU 2024/2679
REPUBLIKA HRVATSKA
UPRAVNI SUD U SPLITU
Split, Put Supavla 1
U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E
P R E S U D A
Upravni sud u Splitu, po sutkinji Marici Goreta, uz sudjelovanje
zapisničarke Vesne Maslov, u postupku radi sudske kontrole zakonitosti ograničenja
slobode kretanja smještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance Ministarstva
unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Trilj, državljanina treće zemlje D.
G., državljanina S., izvanraspravno, dana 4. siječnja 2024.
p r e s u d i o j e
Potvrđuje se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova Republike
Hrvatske, Policijske uprave Splitsko-dalmatinske, Postaje granične policije Trilj,
Klasa: UP/I-216-01/23-03/548, Urbroj: 511-12-37-23-1 od 27. prosinca 2023.
Obrazloženje
1.Rješenjem Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijske
uprave Splitsko-dalmatinske, Postaje granične policije Trilj, Klasa: UP/I-216-01/23-
03/548, Urbroj: 511-12-37-23-1 od 27. prosinca 2023., donesenim po službenoj
dužnosti, državljaninu treće zemlje D. G., rođ. … u
mjestu R., S., državljaninu S., s prebivalištem u R., R. …,
identitet kojeg je utvrđen uzimanjem izjave o osobnim podacima – Obrazac 6,
ograničava se sloboda kretanja smještajem u Tranzitni prihvatni centar za strance
Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Trilj, (dalje: Centar) u svrhu
prisilnog udaljenja i povratka na vrijeme od dva (2) mjeseca, a teče od dana donošenja
rješenja.
2.Navedeno rješenje je radi sudske kontrole zakonitosti s pratećom
dokumentacijom dana 02. siječnja 2024. dostavljeno ovome sudu u smislu
odredbe
članka 216. stavka 4. Zakona o strancima (Narodne novine, broj 133/20, 114/2022,
151/2022 - dalje Zakon o strancima) kojom je propisano da će se odmah po
donošenju rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka upravnom sudu dostaviti spisi
predmeta o smještaju u centar, a upravni sud će u roku od pet dana od dana
dostave spisa predmeta donijeti odluku kojom se rješenje o smještaju ukida ili
potvrđuje.
2 Poslovni broj: 18 Usl-23/24-2
3.Uvidom u podatke spisa predmeta te obrazloženje kontroliranog rješenja
utvrđeno je da je imenovanom državljaninu treće zemlje Policijska uprava Splitsko-
dalmatinske, Postaja granične policije Trilj, donijela rješenje o protjerivanju,
Klasa: UP/I-216-04/23-01/3687, Urbroj: 511-12-37-23-1 od 27. prosinca 2023.
(rješenje prileži spisu predmeta) kojim mu je određena zbrana ulaska i boravka u
Europskom gospodarskom prostoru (dalje: EGP) u trajanju od 1 (jedne) godine
računajući od dana prisilnog udaljenja te je određeno da će se imenovani prisilno
udaljiti u B. i H. ili ako to nije moguće u zemlju čiji je državljanin.
Nadalje, da je individualnom procjenom u skladu s pravilima razmjernosti utvrđeno da
se prisilno udaljenje u konkretnom slučaju ne može osigurati primjenom blažih mjera
propisanih u članku 213. stavka 1. Zakona o strancima obzirom na to da nema putnu
ispravu, nema financijska sredstva kao ni adresu smještaja na kojoj bi mogao boraviti
te da nakon nezakonitog ulaska u Republiku Hrvatsku nije imao namjeru traženja
smještaja a što pokazuje njegovu namjeru za daljnji nastavak puta, slijedom čega su
utvrđene okolnosti koje ukazuju na postojanje rizika od izbjegavanja obveze
napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske propisane člankom 214. stavak 2.
Zakona o strancima.
4.Nadalje, u obrazloženju kontroliranog rješenja je u skladu s odredbom iz
članka 214. stavka 1. Zakona o strancima smještaj određen na rok od dva mjeseca
jer je procijenjen kao dovoljan da se organizira prisilno udaljenje.
5.Spisu je priložen i zapisnik od 27. prosinca 2023. o saslušanju imenovanog
državljanina treće zemlje, na okolnosti nezakonitog prelaska državne granice i
nezakonitog boravka u Republici Hrvatskoj. Utvrđeno je da nema osobnih isprava, da
je identitet istog utvrđen temeljem davanja izjave o osobnim podacima - Obrazac 6.;
da je S. odlučio napustiti iz ekonomskih razloga i otići u I.; da je prije tri
mjeseca došao u T. te nastavio putovanje preko G., S. M. i
S. do B. i H. gdje se smjestio u hostelu u S.; da je tijekom
boravka u S. upoznao nepoznatu osobu koja je rekla da im uz novčanu
naknadu može osigurati put do N.; da je zajedno s ostalima iz grupe kombi
vozilom nepoznate muške osobe krenuo prema L. a potom do mjesta V.
odakle su put nastavili pješice prema granici sa Republikom Hrvatskom; da su u
Republiku Hrvatsku ušli nezakonito kroz šumu; da su nakon kraćeg vremena po njih
došla dva vozila kojima su nastavili putovanje, no, nakon nekoliko minuta su
zaustavljeni od strane policijskih službenika. Naveo je i da nema nikoga od članova
obitelji u Republici Hrvatskoj kao ni odobrenje boravka u drugoj državi članici EGP-a.
6.Odredbom članka 212. Zakona o strancima propisano je kako se u svrhu
ograničenja slobode kretanja radi osiguranja prisilnog udaljenja i povratka državljanina
treće zemlje može smjestiti u centar ako se prisilno udaljenje i povratak ne mogu
osigurati blažim mjerama (stavak 1.); kako smještaj u centru može trajati samo
najkraće vrijeme koje je potrebno za prisilno udaljenje i dok su u tijeku aktivnosti radi
prisilnog udaljenja koje se izvršavaju s dužnom pažnjom (stavak 2.); kako će se
državnim tijelima, međunarodnim organizacijama i organizacijama civilnog
društva koje se bave zaštitom ljudskih prava osoba kojima je ograničena sloboda
kretanja omogućit da posjete centar (stavak 3.).
7.Što se smatra blažim mjerama od smještaja u centar propisano je odredbom
članka 213. stavak 1. Zakona o strancima, prema kojoj odredbi se blažim mjerama
smatraju: 1. polog putnih isprava, putnih dokumenata i putnih karata, 2. polog
određenih financijskih sredstava, 3. zabrana napuštanja određene adrese smještaja i
4. javljanje u policijsku postaju u određeno vrijeme.
8.Odredbom članka 214. stavak 1. Zakona o strancima propisano je kako se
državljanina treće zemlje može se smjestiti u centar do šest mjeseci ako postoji
3 Poslovni broj: 18 Usl-23/24-2
rizik od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske
sukladno članku 183. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: rizik od
izbjegavanja).
9. Prema stavku 2. istog članka okolnosti koje mogu upućivati na postojanje
rizika od izbjegavanja iz stavka 1. ovoga članka su da:
-državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu
-državljanin treće zemlje nema prijavljen boravak
-je državljanin treće zemlje izjavio da neće izvršavati ili da će onemogućavati
izvršenje mjera za osiguranje povratka
-je državljanin treće zemlje u drugoj državi članici EGP-a pravomoćno osuđen za kazneno djelo
-je protiv državljanina treće zemlje u tijeku kriminalističko istraživanje ili kazneni
postupak ili je pravomoćno osuđen za kazneno djelo u Republici Hrvatskoj
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio rješenje o povratku
-državljanin treće zemlje ne izvršava ili nije izvršio obvezu odlaska u drugu državu
članicu
-je državljanin treće zemlje nezakonito ušao u EGP odnosno Republiku Hrvatsku
-prethodno ponašanje državljanina treće zemlje upućuje na to da bi mogao izbjegavati
izvršenje obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike Hrvatske.
10.Slijedom citiranih zakonskih odredbi, a imajući u vidu naprijed utvrđeno
činjenično stanje, pravilna je ocjena nadležnog tijela kako u konkretnom slučaju
nisu ispunjeni uvjeti za primjenu blažih mjera obzirom da imenovani državljanin treće
zemlje nema ispravu o identitetu ili putnu ispravu, nema osiguran smještaj i nema
prijavljen boravak u Republici Hrvatskoj te je nezakonito ušao u EGP odnosno
Republiku Hrvatsku. Također, po ocjeni ovog suda postoje okolnosti koje ukazuju
na postojanje rizika od izbjegavanja obveze napuštanja EGP-a odnosno Republike
Hrvatske, i to prema odredbi članka 214. stavak 2. podtočke 1., 2., i 8. Zakona
o strancima, a obzirom da je u provedenom postupku nedvojbeno utvrđeno
kako imenovani državljanin treće zemlje nema ispravu o identitetu, da nema
prijavljen boravak u Republici Hrvatskoj, da je nezakonito ušao u EGP odnosno
Republiku Hrvatsku te mu je namjera otići u I. u odnosno N.. U takvim je
okolnostima pravilno, pozivom na mjerodavne odredbe Zakona o strancima,
doneseno rješenje o smještaju u tranzitni prihvatni centar.
11.Imajući u vidu prethodno utvrđeno činjenično stanje, a osobito imajući u vidu
činjenicu da je imenovani državljanin treće zemlje, bez putnih isprava odnosno
isprava o identitetu, određeni rok ograničenja slobode kretanja do dva mjeseca
smještajem u Centar, u kojem se aktivnosti prisilnog udaljenja moraju izvršavati s
dužnom pažnjom, je, po ocjeni ovoga suda, primjeren okolnostima konkretnog
slučaja te je sukladan odredbama članka 212. stavak 1 i 2. i članka 214. stavak 1.
Zakona.
12.Slijedom svega navedenog, na temelju odredbe članka 216. stavka 4.
Zakona o strancima te odredbe članka 12. stavka 2. točke 5. Zakona o upravnim
sporovima (Narodne novine, broj 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17 i 110/21),
odlučeno je kao u izreci.
U Splitu, 4. siječnja 2024.
S U T K I NJ A
Marica Goreta
4 Poslovni broj: 18 Usl-23/24-2
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:
Protiv ove presude dopuštena je žalba u roku 15 dana od dana primitka pisanog
otpravka presude, u dovoljnom broju primjeraka za sud i sve stranke u sporu,
putem ovog suda, pisano, za Visoki upravni sud Republike Hrvatske.
DNA:
- državljaninu treće zemlje, D. G., državljanin S., putem Tranzitnog
prihvatnog centra za strance Trilj, Trilj, Kristine Šušnjare 4, uz popratni dopis;
- Ministarstvu unutarnjih poslova Republike Hrvatske, Policijska uprava
Splitsko-dalmatinska, Postaja granične policije Trilj,
- u spis.
Rj.:
Nema obveze naplate sudske pristojbe u smislu odredbe članka 22. Zakona o sudskim pristojbama (Narodne novine, broj 118/18).
Pogledajte npr. Zakon o radu
Zahvaljujemo na odazivu :) Sav prihod ide u održavanje i razvoj.