Baza je ažurirana 08.05.2025. 

zaključno sa NN 72/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

Pr-3275/2021-13

Republika Hrvatska
Općinski sud u Splitu
ex. Vojarna sv.Križ-Dračevac
Split

U I M E R E P U B L I K E H R V A T S K E

P R E S U D A

Općinski sud u Splitu, po sutkinji Jerki Kovačić Garac, a na prijedlog više
sudske savjetnice-specijaliste Natalije Đurašinović, u pravnoj stvari tužiteljice Lj.
M., OIB:, iz S., zastupana po punomoćnici
M. R. Š., odvjetnici u S., protiv tuženika D. z. S.-
d. ž., OIB:, S, radi isplate, nakon
održane glavne i javne rasprave zaključene dana 17. listopada 2023. u nazočnosti
zam. pun. tužitelja i pun. tuženika, po objavi dana 16. studenog 2023.,

p r e s u d i o j e:

I. Nalaže se tuženiku u roku od 15 dana i pod prijetnjom ovrhe isplatiti tužitelju razliku manje isplaćene naknade bruto plaće u ukupnom iznosu od 829,20 eura/6.247,63 kn zajedno s pripadajućom:

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,03 / 512,57 kuna teče od 15. veljača 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 63,45 / 478,05 kuna teče od 15. ožujak 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 38,45 / 289,72 kuna teče od 15. travanj 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,03 / 512,57 kuna teče od 15. svibanj 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,03 / 512,57 kuna teče od 15. lipanj 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,03 / 512,57 kuna teče od 15. srpanj 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,06 / 512,78 kuna teče od 15. kolovoz 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,32 / 514,73 kuna teče od 15. rujan 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,32 / 514,73 kuna teče od 15. listopad 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,32 / 514,73 kuna teče od 15. studeni 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,32 / 514,73 kuna teče od 15. prosinac 2016.

- zakonskom kamatom koja na iznos od 68,32 / 514,73 kuna teče od 15. siječanj 2017.

____________________ Fiksni tečaj konverzije 7,53450





2

Pr-3275/2021-13

- zakonskom kamatom koja na iznos od 45,54 / 343,15 kuna teče od 15. veljača 2017.

do isplate po stopi koja se određuje za svako polugodište uvećanjem kamatne stope
koju je Europska središnja banka primijenila na svoje posljednje glavne operacije
refinanciranja koje je obavila prije prvog kalendarskog dana trećeg polugodišta za
osam postotnih poena, a u ostalim odnosima za tri postotna poena, osim u dijelu koji
se odnosi na isplatu zateznih kamata na iznos poreza na dohodak i prireza porezu
na dohodak sadržanih u bruto iznosu.

II. Odbija se kao neosnovan tužbeni zahtjev u dijelu koji se odnosi na naplatu
iznosa od 68,03 / 512,57 kuna zajedno s zateznom kamatama od 15. siječnja

2016. do isplate.

III. Nalaže se tuženiku u roku od 15 dana i pod prijetnjom ovrhe isplatiti
tužitelju parnični trošak u iznosu od 886,17 eura/6.676,88 kn sa zakonskom kamatom
koja teče od presuđenja do isplate po stopi koja se određuje za svako polugodište
uvećanjem kamatne stope koju je Europska središnja banka primijenila na svoje
posljednje glavne operacije refinanciranja koje je obavila prije prvog kalendarskog
dana trećeg polugodišta za osam postotnih poena, a u ostalim odnosima za tri
postotna poena.

Obrazloženje

1.U tužbi zaprimljenoj kod ovog suda 15.veljače 2021. tužitelj navodi da je u
utuženom razdoblju bio zaposlen kod tuženika, te da joj je tuženik kao poslodavac
bio dužan isplatiti razliku plaće za razdoblje od siječnja 2016. do siječnja 2017.
temeljem odredbe čl.III. izmjena i dopuna Dodatka sporazuma o osnovici plaće u
javnim službama sklopljenog 26. listopada 2011. i Arbitražne odluke od 07. prosinca

2011.

2.U odgovoru na tužbu tuženik je osporio navode tužitelja s prijedlogom za
odbijanjem tužbenog zahtjeva. Osporava pravnu valjanost Sporazuma, Dodatka i
Izmjene dodatka. Navodi da je tužitelju plaća obračunata i isplaćena u visini
određenoj Zakonom o plaćama u javnim službama, Uredbi o nazivima radnih mjesta i
koeficijentima složenosti poslova u javnim službama, sukladno općim aktima tuženika
i važećim kolektivim ugovorima, sve putem Centraliziranog obračuna plaća (COP).
Ujedno navodi da uopće nisu bili ispunjeni ugovoreni uvjeti za povećanje osnovice.
Ujedno ističe prigovor zastare za prosinac 2015.

3.U postupku su izvedeni dokazi pregledom: Sporazuma o osnovici za plaće
u javnim službama, Dodatka sporazumu po osnovici plaće od 13. svibnja 2009.,
Izmjena i dopuna dodatka sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 26.
listopada 2011., Arbitražne odluke od 07. prosinca 2011., Vjerodostojnog tumačenja
Izmjena i dopuna Dodatka sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 28.
prosinca 2012., priopćenja za javnost DZS od 28. kolovoza 2015. o objavi prve
procjene tromjesečnog BDP-a za drugo tromjesečje 2015., procjene DZS-a od 04.
rujna 2015., priopćenja za javnost DZS od 27. studenog 2015. o objavi prve procjene
tromjesečnog BDP-a za treće tromjesečje 2015., objave procjene DZS od 04.
prosinca 2015., priopćenja za javnost DZS od 04. ožujka 2016. o objavi prve
procjene tromjesečnog BDP-a za četvrto tromjesečje 2015., priopćenja za javnost od

20. listopada DZS, obračunskih platnih lista.

____________________ Fiksni tečaj konverzije 7,53450



3

Pr-3275/2021-13

4.Podneskom od 19.rujna 2023. tužitelj je uredio tužbeni zahtjev. Tuženik se
nije usprotivio uređenom tužbenom zahtjevu u pogledu naznačene visine, ali ustraje
u osporavanju osnove te u izjavljenom prigovoru zastare.

5.Među strankama je sporna osnova tužbenog zahtjeva dok visina uređenog
tužbenog zahtjeva nije sporna.

6.Predmet spora je zahtjev tužitelja za isplatom razlike plaće u razdoblju od
siječnja 2016. do siječnja 2017. Tužitelj svoj tužbeni zahtjev temelji na čl.III. Izmjena i
dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama sklopljenog

26.listopada 2011. kojim je utvrđeno da će se osnovica u iznosu od 5.415,37 kn
primjenjivati čim službeni pokazatelji Državnog zavoda za statistiku (dalje: DZS)
ukažu na rast međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja
uzastopno prosječno dva ili više posto i na čl.IV. st.2. i st.3. Izmjena Dodatka, koje
odredbe utvrđuju na koji način će se vršiti uskladba osnovice plaće u javnim
službama prema paritetu plaće u privredi, a koji tekst je prihvaćen i Arbitražnom
odlukom od 7. prosinca 2011.

7.U postupku nije sporno da je tužitelj zaposlenik tuženika, koji sukladno
odredbi čl.2. Zakona o plaćama u javnim službama (NN 27/01, 39/09, dalje: ZPJS),
predstavlja javnu službu. U utuženom razdoblju plaća tužitelja je definirana čl.4.
ZPJS kojim je propisano da plaću službenika i namještenika čini umnožak
koeficijenta složenosti poslova radnog mjesta na koje je službenik i namještenik
raspoređen i osnovice za izračun plaće, uvećan za 0,5% za svaku navršenu godinu
radnog staža. Osnovica plaće je regulirana čl.2. Zakona o osnovici plaće u javnim
službama (NN 39/09, 124/09, dalje: ZOPJS) na način da je određeno da se osnovica
plaće u javnim službama utvrđuje kolektivnim ugovorom zaključenim između Vlade
RH i sindikata javnih službi, a ako kolektivni ugovor nije potpisan do donošenja
državnog proračuna RH za narednu godinu, osnovicu plaće u javnim službama
određuje Vlada RH posebnom odlukom.

8.U utuženom razdoblju na snazi je bio Temeljni kolektivni ugovor za
službenike i namještenike u javnim službama (NN 141/12, 150/13, 153/13 dalje:
TKU), koji u čl.51. propisuje da plaću zaposlenika čini osnovna plaća i dodaci na
osnovnu plaću, a osnovnu plaću zaposlenika čini umnožak koeficijenta složenosti
radnog mjesta na koje je raspoređen i osnovice za izračun plaće, uvećan za 0,5% za
svaku navršenu godinu radnog staža te dodaci na osnovnu plaću.

9.U postupku je utvrđeno da su Vlada Republike Hrvatske, s jedne strane, i
Sindikati javnih službi, s druge strane, sklopili 23.studenoga 2006. Sporazum o
osnovici za plaće u javnim službama (dalje u tekstu: Sporazum) kojim je utvrđeno
povećanje osnovice za plaće u javnim službama za šest posto godišnje tijekom

2007., 2008. i 2009. godine i da se navedene obračunske osnovice primjenjuju od 1.
siječnja svake godine.

10.Nadalje je utvrđeno da su iste stranke zaključile 13.svibnja 2009. Dodatak
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama (dalje u tekstu: Dodatak),
temeljem kojeg Dodatka su se suglasili o zamrzavanju osnovice za izračun plaća iz

2008. u visini od 5.108,84 kn bruto time da su u čl.III. utvrdili način povrata osnovice,
na način da se osnovica za obračun plaće u javnim službama utvrđuje u iznosu od

5.415,37 kn nakon rasta međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a.

11.Vlada RH i Sindikati javnih službi potom su 26.listopada 2011. sklopili
Izmjene i dopune Dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama (dalje
u tekstu: Izmjene Dodatka), a koji tekst je usvojen i Arbitražnom odlukom od 7.
prosinca 2011. U čl.III. Izmjena Dodatka je određeno da će osnovica za obračun

____________________ Fiksni tečaj konverzije 7,53450



4

Pr-3275/2021-13

plaća u javnim službama iznositi 5.415,37 kn bruto za mjesec u kojem službeni
pokazatelji DZS ukažu na poboljšanje stanja, odnosno rast međugodišnjeg realnog
tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno (u odnosu na isto razdoblje
prethodne godine) prosječno dva ili više posto (mjereno aritmetičkom sredinom dvije
stope realnog rasta međugodišnjeg tromjesečnog BDP-a dva uzastopna
tromjesečja).

12.Vlada RH i Sindikati javnih službi prihvatili su 28.prosinca 2012.
Vjerodostojno tumačenje Izmjena Dodatka kojim se utvrđuje da se, za slučaj da se
do 31.prosinca 2012. ne ostvare pretpostavke iz čl.III. Izmjena Dodatka, Vlada
obvezuje korigirati osnovicu za obračun plaća u javnim službama, na način da će ista
biti na razini koja odgovara utvrđenom paritetu između bruto plaće VSS početnika u
javnim službama (koeficijent 1,25) i prosječne bruto plaće u privredi u RH za cijelu

2008. na godišnjoj razini. Nadalje, utvrđuje se kako će se, ako realni međugodišnji
tromjesečni BDP zabilježi negativan rast u nekom od razdoblja opisanih u Izmjenama
Dodatka, usklađenje odgoditi za onoliko tromjesečja koliko je pad realnog
tromjesečnog BDP-a (u odnosu na isto razdoblje prethodne godine) trajao.

13.Dana 28.08.2015. DSZ RH je objavio prvu procjenu tromjesečnoga BDP za
drugo tromjesečje 2015. iz koje proizlazi kako je BDP realno veći za 1,2% u drugom
tromjesečju 2015. u odnosu na isto tromjesečje 2014., koji statistički pokazatelji su
potvrđeni i procjenom od 4. rujna 2015. Iz prve procjene tromjesečnog BDP za treće
tromjesečje 2015. DZS od 27.studenoga 2015. proizlazi kako je BDP realno veći za
2,8 % u trećem tromjesečju 2015. u odnosu na isto tromjesečje 2014., koji statistički
pokazatelji su potvrđeni i procjenom od 4.prosinca 2015.

13.1.S obzirom da je došlo do poboljšanja stanja, odnosno rasta BDP-a za
dva tromjesečja uzastopno u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, te da
aritmetička sredina navedene dvije stope iznosi 2%, to je utvrđeno da su se krajem
studenoga 2015. ispunili uvjeti za povećanje osnovice u visini od 5.415,37 kn i to
temeljem čl. III. Izmjena Dodatka.

14.Imajući u vidu naprijed navedeno, sud smatra da Izmjene Dodatka
predstavljaju KU sklopljen sukladno odredbama čl.2. ZOPJS te odredbe čl.51. st.4.
TKU kojim je bila utvrđena primjena Dodatka Sporazumu te svih njegovih izmjena i
dopuna na područje visine plaće u javnim službama. Člankom 51. st.4. TKU je bilo i
propisano da ugovorne stane zajednički utvrđuju da su Dodatak Sporazumu te sve
njegove izmjene i dopune ili novi sporazumi koji se na njega nastavljaju ili iz njega
proizlaze, važeći dokumenti koji se primjenjuju na način i u rokovima određenim tim
dokumentima. Iz navedenih razloga Izmjene Dodatka, a na koje se tužitelj poziva u
tužbi, predstavljaju pravno valjani kolektivni ugovor što proizlazi i iz činjenice da su
Vlada RH i Sindikati javnih službi dana 28.prosinca 2012. usvojili Vjerodostojno
tumačenje Izmjena Dodatka radi pojašnjenja primjene čl.IV. st.5., a u vezi s čl.VII.
st.1. Izmjena Dodatka. U tome smislu uvjeti za povećanje osnovice temeljem
odredbe članka III. spomenutih Izmjena Dodatka ispunjeni su krajem 2015., s
početkom primjene od siječnja 2016., a što proizlazi i iz sadržaja odredbi članka III.
Izmjena Dodatka.

15.Vlada Republike Hrvatske kao potpisnik Izmjena i dopuna Dodatka
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 26.listopada 2011., izrijekom je
potvrdila njihovu pravnu valjanost Arbitražnom odlukom od 7.prosinca 2011.,
Temeljnim kolektivnim ugovorom za službenike i namještenike u javnim službama od

12.prosinca 2012., kao i Vjerodostojnim tumačenjem Izmjena i dopuna Dodatka
Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 28.prosinca 2012. Prilikom

____________________ Fiksni tečaj konverzije 7,53450



5

Pr-3275/2021-13

pregovaranja i potpisivanja tih akata, nije dovedena u pitanje njihova pravna
valjanost. U tom smislu uvjeti za povećanje osnovice temeljem odredbe članka III
spomenutih izmjena Dodatka Sporazumu ispunjeni su krajem 2015., s početkom
primjene od siječnja 2016., a što proizlazi i iz sadržaja odredbi članka III Izmjena i
dopuna Dodatka Sporazumu o osnovici plaće u javnim službama od 26. listopada

2011.

16.Izmjenama i dopunama Dodatka Sporazumu o osnovici plaće od

26.listopada 2011. bilo je utvrđeno da će doći do povećanja osnovice koja će iznositi

5.415,37 kn bruto kada bude ispunjen uvjet, odnosno kada službeni pokazatelji
Državnog zavoda za statistiku RH ukažu na poboljšanje stanja, odnosno rast
međugodišnjeg realnog tromjesečnog BDP-a za dva tromjesečja uzastopno
prosječno dva ili više posto (mjereno aritmetičkom sredinom dvije stope realnog rasta
međugodišnjeg tromjesečnog BDP-a dva uzastopna tromjesečja), kao što je i u ovom
slučaju.

17.Dakle, tuženik je tužitelju počevši od 1.siječnja 2016. bio u obvezi
obračunavati i isplatiti plaću po osnovici od 5.415,37 kn budući je ispunjen uvjet za
primjenu više osnovice u odnosu na osnovicu temeljem koje je tužitelju isplaćena
plaća u utuženom razdoblju jer je došlo do rasta međugodišnjeg tromjesečnog BDP-a
za dva tromjesečja uzastopno u odnosu na isto razdoblje prethodne godine
(prosječno 2 ili više posto). S obzirom da je tuženik u utuženom razdoblju
obračunavao tužiteljici plaću po osnovici od 5.108,84 kn, iako je bio u obvezi
obračunavati plaću po osnovici od 5.415,37 kn, to je u obvezi naknaditi tužitelju
potraživanje s osnova razlike bruto plaće i naknade plaće.

18.Sukladno svemu naprijed navedenom, a kako visina obračuna iz tužbenog
zahtjeva između stanaka nije sporna, te kako je isti preciziran sukladno izračunu
razlike dostavljenom od strane tuženika, prihvaćen je kao osnovan obračun razlike
plaće za tužitelja koja mu je trebala biti isplaćena za razdoblje u ukupnom iznosu od
829,20 eura/6.247,63 kn.

18.1.Međutim, valjalo je odbiti tužbeni zahtjev u dijelu koji se odnosi na isplatu
iznosa od 53,02 eura za razdoblje prosinac 2015. Prema odredbi čl.139. Zakona o
radu (NN 93/14, 127/17, 98/19, dalje ZR) proizlazi da potraživanja iz radnog odnosa
zastarijevaju za pet godina ako nije drugačije određeno. S obzirom da je potraživanje
tužitelja za prosinac 2015. dospjelo 15.siječnja 2016., a tužba je u ovoj pravnoj stvari
podnesena 15.veljače 2021., nastupila je zastara za potraživanje na ime plaće za
prosinac 2015. Stoga je odlučeno kao u toč. II izreke presude.

19.Na dosuđene iznose tužitelju su priznate zakonske zatezne kamate
primjenom odredbe čl.29. Zakona o obveznim odnosima (NN 35/05, 41/08, 125/11,
78/15, 29/18) koje teku od dospijeća svakog pojedinačnog dijela iznosa do isplate
prema čl.84. st.3. odnosno čl.92. st.3. Zakona o radu (NN 149/09, 61/11, 73/13,
93/14, 127/17, 98/19). Budući da se zatezne kamate, koje se na zakašnjele isplate
plaća isplaćuju po sudskoj presudi, ne smatraju dohotkom od nesamostalnog rada i
ne podliježu oporezivanju prema čl.15. st.3. Zakona o porezu na dohodak (NN
177/04, 73/08, 80/10, 114/11, 22/12, 144/12, 43/13, 120/13, 125/13, 148/13, 83/14,
143/14) i čl.17. st.3. Pravilnika o porezu na dohodak (NN 95/05, 96/06, 68/07,
146/08, 2/09, 146/09, 123/10, 137/11, 61/12, 79/13, 160/13 i 157/14), te da porez na
dohodak i prirez porezu na dohodak dospijevaju tek s isplatom, znači da se na te
iznose ne obračunavaju zatezne kamate, pa su zatezne kamate na bruto iznose
plaće dosuđene kao u izreci, izuzev zateznih kamata na iznos poreza na dohodak i
prireza porezu na dohodak.

____________________ Fiksni tečaj konverzije 7,53450



6

Pr-3275/2021-13

20.Odluka o parničnom trošku temelji se na čl.154. i čl.155. Zakona o
parničnom postupku (NN 53/91, 91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 2/07, 84/08,
96/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 89/14, 70/19, 80/22, 154/22) pa je tužitelju,
imajući u vidu vrijednost predmeta spora i popisani trošak, valjalo priznati sukladno
Tarifi o nagradama i naknadi troškova za rad odvjetnika (NN 142/12, 103/14, 118/14,
107/15, 37/22, 126/22) trošak: za sastav tužbe -75 bodova, podnesak od 11.
studenoga 2022.-75 bodova (Tbr.8. toč.1.), za zastupanje na ročištu od 19.rujna

2023. i 17.listopada 2023.- svako po 75 bodova, sastav podneska od 19.rujna 2023.-
18,75 bodova (Tbr.8. toč.3.), te trošak pristupa na ročište za objavu presude 37,5
bodova, što ukupno iznosi 708,94 eura+25% PDV, odnosno ukupno 886,17
eura/6.676,88 kn. S obzirom da tužitelj nije uspio u razmjerno neznatnom dijelu svog
zahtjeva, odlučeno je sukladno čl.154. st.5. ZPP-a. Na dosuđeni iznos parničnog
troška tužitelju pripadaju zakonske zatezne kamate od presuđenja pa do isplate na
temelju čl.30. st.2. Ovršnog zakona (NN 112/12, 25/13, 93/14, 55/16, 73/17, 131/20,
114/22). Slijedom svega gore navedenog odlučeno je kao u izreci presude.

Split, 16. studenoga 2023.

SUDAC

Jerka Kovačić Garac

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv presude donesene u prvom stupnju stranke mogu podnijeti žalbu u roku od 15
dana od dana dostave prijepisa odluke. Žalba se podnosi županijskom sudu, putem
ovoga suda, u dovoljnom broju primjeraka za sud i stranke u postupku.

Dostaviti:

1. pun. tužitelja

2. tuženiku

3. u spis

____________________ Fiksni tečaj konverzije 7,53450




 

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu