Baza je ažurirana 08.05.2025. 

zaključno sa NN 72/25

EU 2024/2679

Pristupanje sadržaju

1

Poslovni broj: Povrv-21/2022-13

 

Republika Hrvatska

Općinski sud u Sisku

Trg Ljudevita Posavskog 5

44000 Sisak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poslovni broj: Povrv-21/2022-13
             

 

 

U  I M E  R E P U B L I K E  H R V A T S K E

 

P R E S U D A

 

 

              Općinski sud u Sisku, OIB:74610670107, u ime Republike Hrvatske, po sutkinji tog suda Sandi Navara Sladović u pravnoj stvari tužitelja Z. H. d.o.o., OIB  , P. čistoća, Z., R. cesta 82, kojeg zastupaju odvjetnici O. društva H. & partneri iz Z., R. cesta 22, protiv tuženice B. J., OIB …., V., 1. odvojak 24, koju zastupa punomoćnik B. B., V., 1. odvojak 24, radi isplate, nakon glavne i javne rasprave održane i zaključene 27. rujna 2023. u prisutnosti punomoćnika tužitelja, punomoćnika tuženice te tuženice, 10. studenog 2023.

 

p r e s u d i o  j e

 

I. Ukida platni nalog sadržan u toč I. rješenja o ovrsi na javnog bilježnika M. J. iz Z., poslovni broj: O.-9157/2021 od 28. srpnja 2021. kojim se nalaže tuženici B. jani da tužitelju Z. H. d.o.o. – P. čistoća isplati iznos od 78,85 eur / HRK 594,12 kn[1] sa zateznim kamatama tekućim na iznos od:

EUR 8,42 / HRK 63,43 od 16.08.2019.,

EUR 8,42 / HRK 63,43 od 16.09.2019.,

EUR 8,47 / HRK 63,81 od 16.10.2019.,

EUR 8,42 / HRK 63,43 od 16.11.2019.,

EUR 7,26 / HRK 54,73 od 16.12.2019.,

EUR 8,42 / HRK 63,43 od 16.01.2020.,

EUR 10,15 / HRK 76,48 od 16.02.2020.,

EUR 9,00 / HRK 67,78 od 16.03.2020.,

EUR 10,15 / HRK 76,48 od 16.04.2020.,

EUR 0,15 / HRK 1,12 od 16.04.2020.,

po stopi propisanoj čl. 29. st. 2. Zakona o obveznim odnosima, koja se određuje za svako polugodište, uvećanjem prosječne kamatne stope na stanja kredita odobrenih na razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima izračunate za referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu za 3 postotna poena, te od 01.01.2023. za svako polugodište, uvećanjem kamatne stope koju je Europska središnja banka primijenila na svoje posljednje glavne operacije refinanciranja koje je obavila prije prvog kalendarskog dana tekućeg polugodišta za tri postotna poena, sve u roku od 15 dana.

II. Odbija se zahtjev tužitelja Z. H. d.o.o. – P. čistoća za naknadom troškova ovršnog postupka u iznosu od EUR 77,15 / HRK 581,25, te troškova parničnog postupka, kao neosnovan.

 

Obrazloženje

 

1. Rješenjem o ovrsi javnog bilježnika Mladena Ježeka posl. br. Ovrv-9157/2021 od 21. 7. 2021. određena je, temeljem vjerodostojne isprave – izvoda iz poslovnih knjiga, ovrha na imovini ovršenice J. B., a radi namirenja tražbine ovrhovoditelja Z. H. d.o.o. - P. Č. u iznosu od ukupno 78,85 eur/594,12 kuna, sa zateznom kamatom i uz naknadu troškova ovršnog postupka.

              2. Tuženica kao ovršenica u prigovoru u bitnome ističe da je plaćeno više odvoza nego je stvarno obavljeno, te da ne postoji nikakav dug tuženice prema tužitelju već obrnuto. Tuženica navodi da je 30. 11. 2015. uveden novi način obračuna javne usluge prijevoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada te da su temeljem Zakona o održivom gospodarenju otpadom korisnici dužni platiti naknadu za zbrinjavanje mase ili količine otpada koji je kod njih prikupljen i preuzet od strane pružatelja usluge. Navodi da je tužitelj naveo potpuno proizvoljne i netočne stavke za izračun cijene usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada, a ističe i da volumen njezinog spremnika nije 80 l kako je navedeno u računu. Na adresi Županova 15 se nalazi obiteljska kuća, spremnik je numeriran i dostupan za pražnjenje jedino kad ga sama izvede na ulicu pa je lako pratiti koliko je pražnjenja spremnika ostvareno u obračunskom razdoblju. Predlaže se da se tužbeni zahtjev tužitelja odbije kao neosnovan.

              3. Temeljem prigovora ovršenice J. B. O. sud u Sisku je rješenjem posl.broj: Povrv-21/2022-2 od 12. travnja 2022. stavio izvan snage rješenje o ovrsi javnog bilježnika u dijelu u kojemu je određena ovrha, ukinuo provedene radnje te odredio da će se postupak nastaviti kao u povodu prigovora protiv platnog naloga.

              4. Tijekom dokaznog postupka izvršen je uvid u izvod iz poslovnih knjiga tužitelja (stranica 4 spisa), opće uvjete poslovanja s korisnicima (stranica 31-37 spisa), izmjene i dopune općih uvjeta poslovanja s korisnicima (stranica 38-40 spisa), Odluku o javnoj usluzi prikupljanja miješanog komunalnog otpada, biorazgradivog komunalnog otpada i odvojenog prikupljanja otpadnog papira, metala, stakla, plastike i tekstila te krupnog (glomaznog) komunalnog otpada u Gradu Zagrebu (stranica 41-46 spisa), dopunu cjenika jave usluge prijevoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada (stranica 47 spisa), odluku (stranica 48 spisa), opće uvjete ugovora s korisnicima usluga o pružanju javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada (stranica 49 spisa), cjenik javne usluge prijevoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada (stranica 50 spisa), zaključak o davanju suglasnosti trgovačkom društvu Zagrebački holding d.o.o. na cjenik javne usluge prijevoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada (stranica 51 spisa), registar matičnih podataka (stranica 52 spisa), ), matične evidencije – bilješke (stranica 53 spisa), te u obračun naknada/usluga (stranica 54-88 spisa).

              5. Temeljem ocjene izvedenih dokaza kao i na temelju rezultata cijelog postupka sud zaključuje da zahtjev tužitelja u odnosu na platni nalog radi isplate iznosa od 78,85 eur / HRK 594,12 kn, sa zateznim kamatama, za utuženi period od mjeseca srpnja 2019. do mjeseca ožujka 2020., nije osnovan te je isti valjalo u cijelosti ukinuti.             

              6. Odredbom članka 30. stavak 1. i 5. Zakon o održivom gospodarenju otpadom (Narodne novine broj 94/13, 73/17, 14/19, 28/19, 98/19, dalje: ZOGO), koji je u utuženom periodu na snazi, propisano je da javna usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada i prikupljanja biorazgradivog komunalnog otpada podrazumijeva prikupljanje tog otpada na određenom području pružanja usluge putem spremnika od pojedinih korisnika i prijevoz tog otpada do ovlaštene osobe za obradu tog otpada, a korisnik usluge iz stavka 1. ovoga članka na području pružanja javne usluge je vlasnik nekretnine, odnosno vlasnik posebnog dijela nekretnine i korisnik nekretnine, odnosno posebnog dijela nekretnine kada je vlasnik nekretnine, odnosno posebnog dijela nekretnine obvezu plaćanja ugovorom prenio na tog korisnika i o tome obavijestio davatelja usluge.

              7. Prema odredbi članka 30. stavak 6. ZOGO korisnik usluge iz stavka 4. ovoga članka dužan je koristiti javne usluge iz stavka 1. ovoga članka na način sukladan ovom Zakonu i propisnima donesenim na temelju ovoga Zakona, te općim aktima koje jedinica lokalne samouprave donese na temelju ovoga Zakona, predavati problematični otpad odvojeno od miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog otpada i snositi troškove gospodarenja komunalnim otpadom razmjerno količini otpada kojeg je predao davatelju usluge.

8. Prema odredbi članka 30. stavak 7. ZOGO predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi odluku o načinu pružanja javnih usluga iz stavka 1. ovoga članka koja sadrži kriterij obračuna količine otpada,  standardne veličine i druga bitna svojstva spremnika za sakupljanje otpada, najmanju učestalost odvoza otpada prema područjima, obračunska razdoblja kroz kalendarsku godinu, područje pružanja javne usluge iz stavka 1. ovoga članka, odredbe propisane uredbom iz članka 29. stavka 10. ovoga Zakona, te opće uvjete ugovora s korisnicima.

9. Prema odredbi članka 30. stavak 8. ZOGO po donošenju odluke iz stavka 7. ovoga članka predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave dužno je istu bez odlaganja dostaviti Ministarstvu i objaviti u službenom glasilu i na mrežnim stranicama jedinice lokalne samouprave, a sukladno odredbi st. 9. istog članka iznos jedinične naknade za litru, odnosno kilogram otpada, ako se radi o slučaju propisanom člankom 31. stavkom 2. ovoga Zakona utvrđuje odlukom davatelj usluge po ishođenoj suglasnosti izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave.

10. Nadalje, prema odredbi čl. 33. st. 1. ZOGO davatelj usluge dužan je obračunati cijenu javne usluge iz članka 30. stavka 1. ovoga Zakona na način kojim se osigurava primjena načela »onečišćivač plaća«, ekonomski održivo poslovanje te sigurnost, redovitost i kvalitetu pružanja te usluge sukladno odredbama ovoga Zakona, uredbe iz članka 29. stavka 10. ovoga Zakona i odluke iz članka 30. stavka 7. ovoga Zakona, zatim, prema odredbi st. 2. istog članka davatelj usluge dužan je korisniku usluge obračunati cijenu javne usluge iz članka 30. stavka 1. ovoga Zakona razmjerno količini predanog otpada u obračunskom razdoblju koristeći kriterij obračuna količine otpada određen odlukom iz članka 30. stavka 7. ovoga Zakona, te je prema odredbi st. 3. istog članka davatelj usluge dužan voditi evidenciju o preuzetoj količini otpada od pojedinog korisnika usluge u obračunskom razdoblju prema kriteriju količine otpada iz članka 30. stavka 9. ovoga Zakona.

              11. Nadalje, odredbom čl. 2. Općih uvjeta poslovanja s korisnicima od 13. ožujka 2015. (dalje: Opći uvjeti) propisano je da je davatelj usluge prikupljanja otpada Zagrebački holding d.o.o. - Podružnica Čistoća, zatim, prema odredbi čl. 7. Općih uvjeta minimalno zaduženi volumen po korisniku iznosi 50 l te prema odredbi čl. 20. Općih uvjeta ukupna naknada za prijevoz i zbrinjavanje miješanog komunalnog otpada određuje se umnoškom zaduženog volumena spremnika za miješani komunalni otpad, broja odvoza miješanog komunalnog otpada u tijeku jednog mjeseca i naknade za preuzimanje jedne litre miješanog komunalnog otpada te za pojedinog korisnika navedeni se ukupni iznos množi s njegovim pripadajućim udjelom.    

12. Prema čl. 1. Cjenika javne usluge prijevoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada od 19. 2. 2015. cijena navedene usluge iznosi 0,09622 kn/lit (0,10873 s PDV), a prema čl. 2. navedenog cjenika ukupna naknada za javnu sluge određuje se umnoškom zaduženog volumena spremnika za miješani komunalni otpada, broja odvoza u tijeku jednog mjeseca i naknade za preuzimanje jedne litre miješanog komunalnog otpada.

13. Potom, prema odredbi čl. 4. Cjenika javne usluge prijevoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada od 19. 2. 2015., korisnicima usluge do sklapanja pojedinačnih ugovora o pružanju javne usluge (čl. 10. Odluke o javnoj usluzi prikupljanja miješanog komunalnog otpada, biorazgradivog komunalnog otpada i odvojenog prikupljanja otpadnog papira, metala, stakla, plastike i tekstila te krupnog (glomaznog) komunalnog otpada u Gradu Zagrebu) naplaćivati će se cijena usluge prema dosadašnjem načinu naplate odnosno Cjeniku usluga za sakupljanje i odvoz komunalnog otpada od 31. 7. 2009.  prema kojem se usluga tužitelja obračunava prema m2 zadužene površine.

14. Visina mjesečnog iznosa utužene usluge, prema dostavljenim računima od strane tužitelja, iznosi za mjesece srpanj, kolovoz, rujan, listopad, prosinac 2019. i siječanj 2020. 76,48 kn (usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada 69,28 kn, popust 1,60 kn, PDV 8,80 kn odnosno za volumen od 80 l, broj mjesečnih odvoza 9 i cijena 0,09622) za svaki mjesec, zatim, za mjesece studeni 2019. i veljaču 2020. iznosi 67,78 kn (usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada 61,58 kn, popust 1,60 kn, PDV 7,80 kn odnosno za volumen od 80 l, broj mjesečnih odvoza 8 i cijena 0,09622) za svaki mjesec,  te za mjesec ožujak 2020. iznosi 77,60 kn (usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada 69,28 kn, popust 1,60 kn, PDV 8,80 kn, te zatezne kamate 1,12 kn odnosno za volumen od 80 l, broj mjesečnih odvoza 9 i cijena 0,09622).

15. Nadalje, presudom Visokog upravnog suda Republike Hrvatske broj: Usoz-3/16-7 od 28. listopada 2016. ukinute su odredbe Odluke o javnoj usluzi prikupljanja miješanog komunalnog otpada, biorazgradivog komunalnog otpada i odvojenog prikupljanja otpadnog papira, metala, stakla, plastike i tekstila te krupnog (glomaznog) komunalnog otpada u Gradu Zagrebu (Službeni glasnik Grada Zagreba, broj: 16/14., 25/15. i 3/16.) i to: članka 5. stavka 3. u dijelu u kojem glasi: »zaduženom«; članka 14. stavka 1., članka 14. stavka 2. u dijelu u kojem glasi: »oni preko predstavnika stanara (ili zajedničkom izjavom u slučaju gdje ne postoji ovlašteni predstavnik korisnika usluge koji dijele zajedničke spremnike)«: članka 14. stavka 5. u dijelu u kojem glasi: »zaduženog« i članka 24. te je po službenoj dužnosti ukinuta se odredba članka 6. točka 8. Odluke.

              16. Potom presudom Visokog upravnog suda Republike Hrvatske broj: Usoz-13/16-7 od 28. listopada 2016. ukinute su točke 2., 3. i 4. Cjenika javne usluge prijevoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada (Službeni glasnik Grada Zagreba, broj 3/15.).

17. Dakle, iako iz navoda odgovora na tužbu proizlazi da tuženica ne osporava da je u utuženom periodu bila vlasnica i korisnica nekretnine na adresi Z., F. Ž. 15, zatim, između stranaka nije sporno da je dio iznosa po utuženim računima tužitelju plaćen te je ujedno je iz matične evidencije tužitelja razvidno da je tuženica od 2014. evidentirana kao obveznik plaćanja utužene usluge, za nekretninu na adresi Z., F. Ž. 15, površine 39,45 m2, međutim, iz materijalnih dokaza koje dostavlja tužitelj nije moguće sa sigurnošću zaključiti da je tužitelj tuženici cijenu usluge obračunao razmjerno količini predanog otpada u obračunskom razdoblju, a kako je to propisano odredbom čl. 33. st. 2. ZOGO.

18. Naime, jasno je iz presude Visokog upravnog suda Republike Hrvatske broj: Usoz-3/16-7 od 28. listopada 2016. utvrđeno da su ukinute odredbe Odluke o javnoj usluzi prikupljanja miješanog komunalnog otpada, biorazgradivog komunalnog otpada i odvojenog prikupljanja otpadnog papira, metala, stakla, plastike i tekstila te krupnog (glomaznog) komunalnog otpada u Gradu Zagrebu (Službeni glasnik Grada Zagreba, broj: 16/14., 25/15. i 3/16.) prema kojima tužitelj obračun cijene usluge vrši uzimajući u obzir kategoriju – volumena zaduženog spremnika kao i da su presudom Visokog upravnog suda Republike Hrvatske broj: Usoz-13/16-7 od 28. listopada 2016. ukinute upravo odredbe Cjenika javne usluge prijevoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada (Službeni glasnik Grada Zagreba, broj 3/15.) na kojima tužitelj temelji obračun cijene usluge prijevoza i zbrinjavanja otpada.

19. Prema tome, kako iz dokaza koje podnosi tužitelj nije moguće sa sigurnošću izvesti zaključak o količini predanog otpada od strane tuženice u utuženom periodu, a time i o visini cijene usluge tužitelja koja je predmet ovog spora, valjao je, sukladno odredbi čl. 221.a Zakona o parničnom postupku (Narodne novine br. 53/91, 91/92, 58/93, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 02/07, 84/08, 96/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 89/14, 70/19, 80/22 i 114/22, dalje: ZPP), odbiti tužbeni zahtjev tužitelja u cijelosti.

20. Dokazni prijedlozi tuženice za saslušanjem svjedoka B. B., D. H. i M. J. nisu prihvaćeni jer su predloženi tijekom glavne rasprave, a tuženica ne navodi niti dokazuje da bez svoje krivnje te dokazne prijedloge nije mogla podnijeti odnosno predložiti prije zaključenja prethodnog postupka (čl. 299. st. 3. i 4. ZPP).

21. Odluka o troškovima postupka tužitelja temelji se na odredbi čl. 154. st. 1. ZPP, odnosno stoga što je tužitelj u cijelosti izgubio spor nema pravo niti na naknadu troškova postupka.

22. Zbog svega navedenog odlučeno je kao u izreci ove presude.

 

U Sisku, 10. studenog 2023.

 

                                                                                                                 Sutkinja

    Sanda Navara Sladović

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ove presude dopuštena je žalba županijskom sudu. Žalba se podnosi putem ovog suda u 3 primjerka u roku od 15 dana od dana održavanja ročišta za objavu i uručenje presude.

 

Dostavna naredba:

1. tužitelju po pun.

2. tuženici po pun.

                                                                                                      

 

 

 

 

                                                                               

 

 


[1] Fiksni tečaj konverzije 7,53450

Za pristup ovom sadržaju morate biti prijavljeni te imati aktivnu pretplatu