Baza je ažurirana 22.08.2025. 

zaključno sa NN 84/25

EU 2024/2679

NN 83/2025 (23.5.2025.), Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o provedbi intervencije 70.05. Potpora za očuvanje, održivo korištenje i razvoj genetskih izvora u poljoprivredi iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027.

MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA

1109

Na temelju članka 8.a stavka 27. Zakona o poljoprivredi (»Narodne novine«, br. 118/18., 42/20., 127/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 52/21., 152/22. i 152/24.) ministar pojoprivrede, šumarstva i ribarstva donosi

PRAVILNIK

O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O PROVEDBI INTERVENCIJE 70.05. POTPORA ZA OČUVANJE, ODRŽIVO KORIŠTENJE I RAZVOJ GENETSKIH IZVORA U POLJOPRIVREDI IZ STRATEŠKOG PLANA ZAJEDNIČKE POLJOPRIVREDNE POLITIKE REPUBLIKE HRVATSKE 2023. – 2027.

Članak 1.

U Pravilniku o provedbi intervencije 70.05. Potpora za očuvanje, održivo korištenje i razvoj genetskih izvora u poljoprivredi iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027. (»Narodne novine«, broj 35/24.) članku 1. iza riječi »poljoprivrede« dodaje se zarez i riječi »šumarstva i ribarstva«.

Članak 2.

U članku 3. stavku 1. točka 17. mijenja se i glasi:

»17. sumnja na prijevaru je nepravilnost koja je razlog za pokretanje postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. srpnja 2017. o suzbijanju prijevara počinjenih protiv financijskih interesa Unije kaznenopravnim sredstvima (SL L 198, 28. 7. 2017.) (u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2017/1371).

U točki 22. iza riječi »poljoprivrede« dodaje se zarez i riječi »šumarstva i ribarstva«.«

Članak 3.

Članak 5. mijenja se i glasi:

»(1) Agencija za plaćanja, u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i ribarstva (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), u skladu s člankom 59. Uredbe (EU) br. 2021/2116, osigurava učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske te uspostavlja sustav upravljanja i kontrola koje uključuju provjere u postupku dodjele potpore kao i provjere tijekom provedbe projekta i nakon konačne isplate kako bi na učinkovit način i razmjerno u odnosu na administrativno i financijsko opterećenje utvrdila, spriječila i sankcionirala nepravilnosti, a posebno pokušaj prijevare i umjetnih stvaranja uvjeta za ostvarivanje prava na potporu.

(2) Kada u postupku dodjele i/ili isplate potpore Agencija za plaćanja utvrdi postojanje sumnje na prijevaru za kaznena djela iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371, Agencija za plaćanja zastaje s postupkom dodjele/isplate potpore te podnosi kaznenu prijavu nadležnom tijelu.

(3) Nakon što Agencija za plaćanja zaprimi od nadležnog tijela obavijest da je pokrenut kazneni postupak za kaznena djela iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371, dostavlja korisniku Obavijest o privremenoj odgodi dodjele i/ili isplate potpore.

(4) Ako nadležna pravosudna tijela odbace kaznenu prijavu, obustave kazneni postupak, donesu pravomoćnu odbijajuću presudu ili pravomoćnom presudom oslobode korisnika za počinjenje kaznenog djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisnika, kojemu je izdana obavijest iz stavka 3. ovoga članka u roku od 30 dana od zaprimanja odluke/rješenja pravosudnog tijela obavijestiti o nastavku postupka dodjele i/ili isplate potpore.

(5) Agencija za plaćanja će korisnicima kojima je izrečena pravomoćna presuda kojom se proglašava krivim za počinjenje kaznenog djela za kaznena djela iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371:

a) odbiti sve zahtjeve koji su u tijeku postupka administrativne kontrole

b) raskinuti sve važeće ugovore o financiranju za projekte koji nisu isplaćeni u cijelosti, u slučajevima kada se ugovori o financiranju sklapaju

c) poništiti sve odluke koje je izdala, a kojima su stekli prava na potporu

d) obustaviti sva plaćanja

e) zatražiti povrat sredstava u odnosu na ona sredstva koja nisu predmetom instituta oduzimanja imovinske koristi u kaznenom postupku za sve projekte/zahtjeve koji već nisu konačno isplaćeni.

(6) Na akte Agencije za plaćanja donesene u postupcima iz stavka 5. ovoga članka korisnik ne može izjaviti žalbu već može pokrenuti upravni spor.

(7) Osoba koju su nadležna pravosudna tijela pravomoćnom presudom proglasila krivom te fizičke i pravne osobe u kojima je osuđena osoba vlasnik obrta i/ili nositelj/član poljoprivrednog gospodarstva i/ili osnivač/član društva i/ili osoba ovlaštena za zastupanje, neovisno o udjelu vlasničkih ili upravljačkih prava, u kalendarskoj godini donošenja pravomoćne presude i u sljedeće tri kalendarske godine isključuju se iz mogućnosti dodjele potpore iz EPFRR i Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (u daljnjem tekstu EFJP).

(8) Posljedica u slučaju utvrđenog umjetnog stvaranja uvjeta u skladu s člankom 62. Uredbe (EU) br. 2021/2116 je odbijanje zahtjeva korisnika ili ukidanje pogodnosti koje su umjetno stvorene.

(9) Agencija za plaćanja može u svakom trenutku postupka dodjele potpore, provedbe projekta i tijekom pet godina nakon konačne isplate donijeti odluku kojom će odbiti zahtjev korisnika, umanjiti potporu, odnosno zatražiti povrat djelomičnog ili cjelokupnog iznosa sredstava, ako korisnik ne ispunjava obveze propisane ovim Pravilnikom, natječajem ili drugim primjenjivim nacionalnim propisima ili propisima Europske unije.

(10) Kad odlučuje o odbijanju, umanjenju ili povratu sredstava potpore, Agencija za plaćanja uzima u obzir utvrđene nepravilnosti i odredbe ovoga Pravilnika o primjeni financijskih korekcija iz Priloga 3 ovoga Pravilnika.

(11) Tijekom cjelokupne provedbe sustava kontrola, Agencija za plaćanja može u svrhu sprečavanja pokušaja prevara i nepravilnosti koristiti ARACHNE sustav za procjenu rizika (https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=hr) te poduzimati daljnje radnje u skladu s dobivenim rezultatima.«.

Članak 4.

U članku 7. stavku 2. točka k) mijenja se i glasi:

»k) ne smije mu trajati razdoblje isključenja iz mogućnosti dodjele potpore u kalendarskoj godini donošenja pravomoćne presude i sljedeće tri kalendarske godine.«.

Članak 5.

U članku 9. stavak 4. mijenja se i glasi:

»(4) Lokacija ulaganja mora biti u vlasništvu/zakupu korisnika, ako se vlasništvo dokazuje temeljem ugovora o zakupu, lokacija navedena u ugovoru mora biti u skladu s lokacijom ulaganja koju je korisnik naveo u zahtjevu za potporu, gdje je primjenjivo. Ugovor o zakupu mora biti sklopljen između korisnika i vlasnika koji je kao vlasnik upisan u zemljišne knjige prije podnošenja zahtjeva za potporu. Ugovor o zakupu mora biti sklopljen na najmanje pet godina od dana podnošenja zahtjeva za potporu.«.

Članak 6.

U članku 11. točka e) mijenja se i glasi:

»e) ostali nematerijalni troškovi odobreni u godišnjem planu aktivnosti i navedeni u Prilozima 2a i/ili 2b ovoga Pravilnika.«.

Članak 7.

U članku 13. stavku 2. točka c) mijenja se i glasi:

»c) usluge uzimanja uzoraka i pakiranje životinjskog genetskog materijala (sjemena, jajnih stanica i zametaka) jedinki važnih za poboljšanje i održavanje populacije domaćih životinja te naknade vlasniku za prijenos jedinke«.

U stavku 2. točka f) briše se.

Članak 8.

U članku 15. iza stavka 17. dodaje se stavak 18. koji glasi:

»(18) U slučaju uzimanja uzoraka genetskog materijala (sjemena, jajnih stanica i zametaka) od određenog rasplodnog grla, kako bi predmetna radnja bila prihvatljiv trošak, prihvatljivi korisnik obvezno u zahtjevu dostavlja pozitivno mišljenje Ministarstva za izuzimanje genetskog materijala određene jedinke, a izuzeti genetski materijal mora biti pohranjen pri subjektima koji posjeduju odgovarajuća ovlaštenja i dozvolu za obavljanje takvih aktivnosti.«.

Članak 9.

U članku 21. stavak 3. mijenja se i glasi:

»(3) Natječaj objavljuje i provodi Agencija za plaćanja temeljem odluke o objavi natječaja koju donosi Upravljačko tijelo.«.

Iza stavka 5. dodaje se novi stavak 6. koji glasi:

»(6) Način i rokovi postavljanja pitanja u vezi objavljenog natječaja bit će propisani natječajem.«.

Dosadašnji stavci 6., 7., 8., 9. i 10. postaju stavci 7., 8., 9., 10. i 11.

Dosadašnji stavak 6. koji postaje stavak 7. mijenja se i glasi:

»(7) Rokovi koji se obavezno propisuju natječajem su rokovi za podnošenje zahtjeva za potporu.«.

Dosadašnji stavak 7. koji postaje stavak 8. mijenja se i glasi:

»(8) U slučaju da je korisnik prekršio propisane rokove iz stavka 7. ovoga članka, izdat će se odluka o odbijanju.«.

U stavku 8. koji postaje stavak 9. brišu se riječi »poljoprivrede« te zarez i riječi: »Europskih strukturnih i investicijskih fondova – www.strukturnifondovi.hr«.

U stavku 9. koji postaje stavak 10. briše se riječ »poljoprivrede« te zarez i riječi: »Europskih strukturnih i investicijskih fondova – www.strukturnifondovi.hr«.

Članak 10.

U naslovu iznad članka 27. briše se riječ »poljoprivrede«.

Članak 11.

U članku 31. stavku 9. briše se riječ »poljoprivrede«.

Članak 12.

U članku 33. stavak 7. mijenja se i glasi:

»(7) Ako Agencija za plaćanja zaprimi od nadležnog tijela obavijest da je pokrenut kazneni postupak za kaznena djela iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371, Agencija za plaćanja će korisniku izdati obavijest o privremenoj odgodi dodjele potpore, u skladu sa stavkom 1. točkom e) ovoga članka.«.

U stavku 8. iza riječi »spor« dodaju se riječi: »pred nadležnim upravnim sudom«.

Stavak 11. mijenja se i glasi:

»(11) U slučaju administrativne pogreške prilikom administrativne kontrole, Agencija za plaćanja je u obvezi ispraviti/izmijeniti/staviti izvan snage bilo koji od akata iz stavka 1. ovoga članka odgovarajućom odlukom i/ili aktom u razdoblju od donošenja akta iz stavka 1. ovoga članka pa do isteka pet godina od konačne isplate potpore.«.

Članak 13.

U članku 37. stavak 2. mijenja se i glasi:

»(2) Korisnik je za sve prihvatljive troškove obvezan provesti postupak nabave putem Elektroničkog oglasnika nabave Agencije za plaćanja (u daljnjem tekstu: EONA-e) nakon isteka roka za podnošenje prvog dijela zahtjeva za potporu, a prije podnošenja drugog dijela zahtjeva za potporu, u skladu s Prilogom 4 ovoga Pravilnika.«.

Članak 14.

U članku 39. iza stavka 18. dodaje se novi stavak 19. koji glasi:

»(19) U slučaju ulaganja u kupnju zemljišta u svrhu realizacije projekta, Agencija za plaćanja uspoređuje iznos za kupnju zemljišta u svrhu realizacije projekta s iznosom navedenim u Elaboratu procjene tržišne vrijednosti nekretnine ovjerenim od ovlaštenog sudskog vještaka. Ako je iznos iz Elaborata procjene tržišne vrijednosti nekretnine niži od iznosa navedenog u predugovoru/ugovoru o kupoprodaji nekretnina, prihvatljiv iznos za sufinanciranje za kupnju zemljišta je iznos naveden u Elaboratu procjene tržišne vrijednosti nekretnine.«.

Dosadašnji stavak 19. postaje stavak 20.

Članak 15.

U članku 46. stavak 8. mijenja se i glasi:

»(8) Nakon što Agencija za plaćanja zaprimi od nadležnog tijela obavijest da je pokrenut kazneni postupak za kaznena djela iz članaka 3. i 4. Direktive (EU) 2017/1371, Agencija za plaćanja će u skladu s člankom 5. ovoga Pravilnika korisniku izdati obavijest o odgodi odobrenja isplate i obustaviti sve postupke Agencije za plaćanja u provedbi projekta.«.

Članak 16.

U članku 55. iza stavka 8. dodaje se stavak 9. koji glasi:

»(9) Žalba podnesena na odluku o isplati predujma/odluku o isplati ne odgađa izvršenje pobijane odluke.«.

Članak 17.

Prilozi 2a, 2b, 3, 4 i 6 zamjenjuju se novim Prilozima 2a, 2b, 3, 4 i 6 i sastavni su dio ovoga Pravilnika.

Članak 18.

Postupci započeti po odredbama Pravilnika o provedbi intervencije 70.05. Potpora za očuvanje, održivo korištenje i razvoj genetskih izvora u poljoprivredi iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027. (»Narodne novine«, broj 35/24.) dovršit će se po odredbama toga Pravilnika.

Članak 19.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-01/22-01/93
Urbroj: 525-07/302-25-12
Zagreb, 16. svibnja 2025.

Potpredsjednik Vlade
i ministar
David Vlajčić, v. r.

PRILOG 2a

LISTA PRIHVATLJIVIH TROŠKOVA BILJNIH GENETSKIH RESURSA U POLJOPRIVREDI

Prihvatljivi nematerijalni troškovi uz svaku aktivnost su kupnja ili razvoj računalnih programa, kupnja prava na patente i licence, autorska prava, robni žigovi, ostala nematerijalna ulaganja povezana s materijalnim ulaganjima. Svi troškovi moraju jasno biti povezani s planom aktivnosti i ključni za učinkovitu provedbu ciljeva te jasno doprinijeti ostvarenju zadanih pokazatelja. Prihvatljivi troškovi moraju se vezati na ciljeve koji su u skladu s Nacionalnim programom očuvanja i održive uporabe biljnih genetskih izvora za hranu i poljoprivredu u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2021. do 2027. godine.

1. TROŠKOVI TERENSKOG ISTRAŽIVANJA I PUTOVANJA

1.1. Troškovi terenskog rada (kilometraža, cestarine, smještaj[1](Troškovi noćenja na službenom putovanju u visini stvarnih izdataka, maksimalno 4 zvjezdice), dnevnice, parkirne i putne karte, rent-a-car i sl.)

1.2. Materijal za provođenje terenskog istraživanja (pribor i potrošni materijal za prikupljanje biološkog i/ili genetskog materijala)

1.3. Usluge za provođenje terenskog istraživanja (usluge snimanja dronom, usluge čuvanja biljnih i/ili genetskih izvora i sl.)

2. TROŠKOVI OSOBLJA

2.1. Troškovi dodatnog tehničkog osoblja (student servis, sezonski radnici – vaučer, agencijsko zapošljavanje, ugovor o djelu)

2.2. Usavršavanje[2](Usavršavanje za voditelja projekta i sve suradnike isključivo za kratke posjete – do 4 tjedna. Prihvaća se trošak prijevoza, smještaja, dnevnica i naknade. Za gostovanje u drugim organizacijama kao oblik usavršavanja organizacija-domaćin mora imati konkretan program očuvanja biljnih genetskih izvora.) (tečajevi, seminari, radionice i edukacije iz područja vezanog za očuvanje i prikupljanje biljnih/ili genetskih izvora)

2.3. Zaštitna odjeća, obuća i oprema

3. OPREMA I USLUGE
ZA LABORATORIJSKA ISTRAŽIVANJA

3.1. Oprema za kolorimetriju i spektrofotometriju (oprema koja proizvodi različite valne duljine – spektrofotometri, kolorimetri, laseri, NDVI kamere i sl.)

3.2. Optička oprema i mjerači i brojači (mikroskopi, lupe, analitičke vage i druge vage, pH

3.3. Metri, vlagomjeri, brojači sjemena i hektolitra, pomična mjerka i sl.)

3.4. Oprema za pripremanje laboratorijskih uzoraka (mlinovi, centrifuge, liofilizatori, pipete, tresilice, razne kupelji, preše, uređaji za sterilizaciju, uređaji za pročišćavanje vode i sl.)

3.5. Oprema za DNK i biokemijske analize (sekvenceri, elektroforeze, kromatografi i sl.)

3.6. Laboratorijski namještaj (stolovi, ormari, vitrine, digestori, stolice i sl.)

3.7. Sitni laboratorijski pribor (čaše, epruvete, boce, špatule, kašike, eze, tipsevi, tubice i sl.)

3.8. Laboratorijske kemikalije (kiseline, enzimi, alkoholi, standardi, puferi, biljezi, polimeraze i sl.)

3.9. Usluge laboratorijskih analiza (specifične analize[3](Usluge biokemijskih i molekularnih analiza po računu od strane trećih osoba za usluge koje su nužne i izravno vezane za provedbu ključnih aktivnosti na projektu, a moraju biti jasno opisane i rezultati mjerljivi.), izolacije i DNK analize, genotipizacija)

3.10. Usluge servisiranja i nadogradnje opreme nabavljene u sklopu Podmjere 10.2. iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. i u okviru intervencije 70.05.

4. OPREMA I USLUGE ZA PROVEDBU
POLJSKIH ISTRAŽIVANJA

4.1. Mehanizacija za provedbu poljskih pokusa (kombajn, traktor i moto kultivator te priključci i sl.)

4.2. Oprema za navodnjavanje (sustavi za navodnjavanje, tifoni, pumpe, alkatani i sl.)

4.3. Oprema za praćenje vremena, digitalni skeneri i senzori (meteo stanice, senzori za analizu tla, biljaka i atmosfere, skeneri za rast biljke, lista, korijena i sl.)

4.4. Oprema, alati i pribor za zaštitu i njegu nasada (ručne prskalice, trimeri, pile, ograde, folije, kavezi, mreže, kolci, srpovi, motike, pesticidi, gnojiva, stimulatori, repelenti, bumbari i sl.)

4.5. Kupnja zemljišta, pripreme zemljišta i zasnivanje nasada[4](Priprema i zasnivanja nasada uključujući materijal (priložiti račune troška materijala) od strane treće osobe.), održavanje nasada[5](Održavanja nasada uključujući materijal (priložiti račune troška materijala i usluge održavanja od strane treće osobe.) i sl.

5. OPREMA I USLUGE ZA ČUVANJE I DORADU
BILJNOG I/ILI GENETSKOG MATERIJALA

5.1. Oprema za doradu, čuvanje i rast biljnog materijala (rashladne komore, hladnjaci i hladne komore, komore za sušenje i sušionici, komore za rast i klijanje i sl.)

5.2. Oprema za doradu sjemena i ostalog biljnog materijala (puhaći, vršalice, frakcijski odjeljivači, separatori i sl.)

5.3. Alati i pribor (specifični alati, sita, pincete, posude, škare, špage, tekući dušik i sl.)

5.4. Usluge analiza i proizvodnje (zdravstvenog stanja materijala i ozdravljenja[6](Ozdravljenje biljnog materijala iz poljskih kolekcija, koji se koristi za daljnju regeneraciju i proizvodnju reprodukcijskog materijala.) i proizvodnje sadnica ili cijepova i rasade i sl.)

5.5. Usluge servisiranja i nadogradnje opreme nabavljene u sklopu Podmjere 10.2. iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. i u okviru intervencije 70.05.

6. RAČUNALNO-PROGRAMSKA I FOTOOPREMA
TE USLUGE

6.1. Prijenosna i stolna računala (PC računala, laptop, mobiteli, GPS uređaji i sl.)

6.2. Dodatna periferna oprema (printeri, skeneri, monitori, memorije, mrežni routeri i sl.)

6.3. Fotooprema (fotoaparati, kamere, objektivi, nosači, platforme i sl.)

6.4. Specifični programi i licence (za fenotipizaciju, baze podataka, statističke obrade i sl.)

6.5. Trošak web-platformi za sastanke (Zoom i sl.)

6.6. Bespilotne letjelice (multi rotorni dronovi, fiksnokrilni dronovi, kombinirani multirotorni i fiksnorilni dronovi i sl.)

6.7. Usluge nadogradnje specifičnih programa, usluge programiranja i održavanja stranica te servisiranja opreme nabavljene u sklopu Podmjere 10.2. iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. i u okviru intervencije 70.05.

7. ZAŠTIĆENI PROSTORI

7.1. Prostori s kontroliranim uvjetima i opremom (staklenici, plastenici, shelteri, prostori za aklimatizaciju, oprema i sl.)

7.2. Ograđivanje i nadzor nasada (izgradnja ograde, suhozida i sl.)

8. PROMOCIJA I VIDLJIVOST

8.1. Objava znanstvene i stručne publikacije (troškovi objave znanstvenog rada)

8.2. Izlaganje na međunarodnom ili domaćem znanstvenom ili stručnom skupu (kotizacije putne karte, kilometraža, cestarina, dnevnice, smještaj[7](Troškovi noćenja na službenom putovanju u visini stvarnih izdataka, maksimalno 4 zvjezdice) i sl.)

8.3. Organizacija radionica i javnih predavanja (troškovi najma prostora, opreme i trošak tiskanog materijala i sl.)

8.4. Izdavanje (brošure, stručne publikacije, priručnika i sl.

PRILOG 2b

LISTA PRIHVATLJIVIH TROŠKOVA ŽIVOTINJSKIH GENETSKIH RESURSA U POLJOPRIVREDI

1. OPREMA ZA PRIKUPLJANJE BIOLOŠKOG MATERIJALA

1.1. oprema za prikupljanje transport bioloških uzoraka (kliješta, kivete, epruvete, čepovi za epruvete, epice, pajete, štapići od vate, najlonske vrećice, plastične posude, naljepnice za ambalažu, bočice za uzorke mlijeka, transportne vrećice i kuverte, igle i nastavci za igle, vodootporni markeri, FTP kartice i drugo)

1.2. oprema za manipulaciju i transport bioloških uzoraka (tankovi s tekućim dušikom manjih kapaciteta, prijenosni hladnjaci, stiropor hladnjaci, zračne vrećice, rashladni ulošci, metalni držači, peani i pincete i drugo)

1.3. oprema za uzimanje biološkog reproduktivnog materijala (umjetne životinje – fantomi, umjetne vagine, hvatači i drugo)

1.4. oprema za propedeutiku i manipulaciju stokom (brunde, sajle za fiksaciju, stojnice, prikolice za prijevoz i drugo).

2. USLUGE I TROŠKOVI PRIKUPLJANJA BIOLOŠKOG MATERIJALA

2.1. naknada vlasniku životinje za ustupanje jedinke za uzimanje reprodukcijskog materijala (sjemena, jajnih stanica, embrija)

2.2. usluga izuzimanja sjemena (izuzimanje, pakiranje u pajete, troškovi analize zdravstvene ispravnosti sjemena, pohrana, transport i skladištenje i drugi troškovi)

2.3. usluga izuzimanja jajnih stanica i embrija (priprema plotkinje, izazivanje superovulacije, ispiranje i skladištenje embrija i drugi troškovi)

2.4. usluga uzorkovanja krvi i/ili drugih bioloških uzoraka

2.5. trošak transporta životinja, osiguranja grla, trošak hranidbe i držanja grla te karantene u centrima za umjetno osjemenjivanje

2.6. veterinarski troškovi pretraga i liječenja životinja u centru za reprodukciju

2.7. kupnja rasplodnih jedinki značajnih u populaciji izvorne pasmine

2.8. kupnja postojećeg biološkog (nereprodukcijskog i reprodukcijskog) materijala.

3. OPREMA ZA IDENTIFIKACIJU ŽIVOTINJA

3.1. oprema za označavanje životinja (čitači transpondera – mikročipova i transponderi, čitači bolusa i bolusi, ušne markice i kliješta za implantaciju i drugo

3.2. oprema za prikupljanje morfometrijskih podataka (lydtinov štap, stočna vaga, mjerna vrpca, kutomjer, uređaj za mjerenje debljine slanine, digitalna foto kamera, oprema za prikupljanje podataka dlačnih i vunskih niti i drugo).

4. TROŠKOVI TERENSKOG RADA

4.1. dnevnice za službeno putovanje

4.2. kilometraža (korištenje službenog/privatnog automobila u službene svrhe, korištenje privatnog vozila u službene svrhe ukoliko se radi o loko vožnji)

4.3. troškovi putovanja službenim vozilom (cestarina, tunelarina, trošak goriva, mostarina i drugo)

4.4. troškovi smještaja (noćenje na službenom putovanju u visini stvarnih izdataka, maksimalno 4 zvjezdice)

4.5. ostali troškovi vezani uz službeno putovanje (parkirne i putne karte, rent-a-car, trajekt i drugo).

5. OPREMA ZA LABORATORIJSKA ISTRAŽIVANJA

5.1. laboratorijska oprema za određivanje volumena (setovi ili pojedinačne pipete, jedno i višekanalne, ručne i elektronske)

5.2. oprema za označavanje i identifikaciju bioloških uzoraka (uređaj za ispisivanje bar kodova i barkod čitač)

5.3. oprema za pripremu uzoraka i kemikalija (homogenizator, termomješalica, centrifuge, vortex, magnetna mješalica s priborom (rotori, gumice, magneti i drugo)

5.4. oprema za određivanje kvalitete DNK (spektrofotometar, nanospektrofotometar)

5.5. oprema za tipizaciju DNK (PCR, DNK sekventator, PCR – hood i drugo)

5.6. uređaj istraživački mikroskop i/ili stereomikroskop (lupa) (različitih povećanja s dodatnom opremom: izvor hladne svjetlosti, grijača ploča s termokontrolerom, kamera sa softverom i drugo)

5.7. uređaj chomametar za utvrđivanje spektrofotometrije (intenziteta boje)

5.8. uređaj digitalni analizator jaja (masa, boja žumanjka, čvrstoća ljuske)

5.9. uređaj draminski ultrazvučni skener graviditeta

5.10. uređaj za uzimanje uzorka mlijeka i mjerenje količine pomuzenog mlijeka

5.11. oprema za očitavanje rezultata nakon elektroforeze (uređaj gel dokumentacijski sistem s kamerom i softverom, UV transluminator sa zaštitom i slični uređaji)

5.12. uređaj digitalna vaga (analitička i tehnička) s pripadajućim umjerenim utezima

5.13. uređaj za elektroforezu (stanica za napajanje, kada za elektroforezu i dodatna oprema za pripremu gela)

5.14. uređaj za sterilizaciju (autoklav)

5.15. uređaj za kapilarnu elektroforezu

5.16. uređaj za mjerenje teksture mesa

5.17. uređaj za određivanje pH (pH metar stacionarni ili prijenosni, s potrebnom opremom – sonde, mikrosonde i drugo)

5.18. uređaj za pirosekvenciranje

5.19. uređaji za pripravljanje smjese za PCR, RT-PCR i kapilarnu elektroforezu

5.20. Bürker-Türk komora (pribor za utvrđivanje broja spermija i spora noseme)

5.21. rashladna komora

5.22. oprema za zaštitu operatera, predmeta rada i okoline (uređaj biološki kabinet digestor ili laminar s dodatnom opremom)

5.23. potrošni laboratorijski materijal (epice raznih veličina, PCR-ploče i PCR-stripovi s čepovima, nastavci za pipete, falkonice, stalci za epice, krio-kutije i ostale kutije za pohranu DNK, kivete, laboratorijsko stakleno posuđe i drugo)

5.24. precizni laboratorijski pribor (škarice, pincete, skalpeli, preparativne igle i drugo)

5.25. kemikalije (kitovi i pojedinačna pakiranja) različitih stupnjeva čistoće ovisno o namjeni (za pripremu uzoraka, za laboratorijsku analitiku, za pohranu uzoraka i druge namjene)

5.26. kemikalije za provjeru i internu kalibraciju uređaja (standardi) (umjeravanje pH metra, nanofotometra i spektrofotometra i drugo).

6. USLUGE LABORATORIJSKIH ISTRAŽIVANJA

6.1. usluga testiranja porijekla i roditeljstva životinja na molekularnoj razini (DNK) (paternity testing)

6.2. usluga genetske tipizacije biološkog i/ili genetskog materijala na molekularnoj razini

6.3. usluga analize rodovničkih podataka i utvrđivanja genetskih parametara

7. OPREMA I USLUGE ZA ČUVANJE BIOLOŠKIH UZORAKA

7.1. namještaj za prostor manipulacije s biološkim uzorcima i sigurnosni ormari za kemikalije (raznih veličina)

7.2. oprema za skladištenje biološkog materijala i izolirane DNK (hladnjaci, zamrzivači: -20 °C i -86 °C, kontejneri s tekućim dušikom i drugo)

7.3. oprema za mikroklimatske uvjete radnih prostora i skladišta uzoraka (klima, ventilacija, uređaji za praćenje koncentracije plinova u prostoru, lampe i drugo)

7.4. usluga servisiranja i umjeravanja laboratorijske i druge opreme kupljene sredstvima u sklopu Podmjere 10.2. iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. i u okviru intervencije 70.05.

7.5. opremanje objekata za manipulaciju i skladištenje biološkog materijala

7.6. troškovi pohrane genetskog materijala (sjemena, jajnih stanica i zametaka) u objektima odobrenim za pohranu sjemena, jajnih stanica i zametaka.

8. RAČUNALNO-PROGRAMSKA OPREMA I USLUGE

8.1. Informatička oprema (stolna i prijenosna računala, ručna računala – dlanovnici, tableti, pisači i skeneri, eksterni hard drive diskovi, prijenosne memorije – usb i serveri za pohranu podataka i drugo)

8.2. oprema za prezentaciju (projektori, projektno platno i drugo)

8.3. razvoj, nabavka i postavljanje računalnih programa te raznih statističkih programa za obradu, analizu i pohranu genomskih, rodovničkih i morfometrijskih podataka i programa za upravljanje dokumentacijom i informacijama u sklopu baze podataka kao i nabavka licenci za iste programe

8.4. trošak web-platformi za sastanke (Zoom i sl.)

8.5. usluge programiranja i održavanja stranica te servisiranja opreme nabavljene u sklopu Podmjere 10.2. iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. i u okviru intervencije 70.05.

9. TROŠKOVI OSOBLJA

9.1. zaštitna oprema za osoblje u prikupljanju bioloških uzoraka i specijalna zaštitna oprema za manipulaciju biološkim uzorcima (kute, kape, maske, obuća, rukavice, cryorukavice, cryopregače, naočale, peani, kliješta i drugo)

9.2. troškovi za edukaciju djelatnika korisnika (edukacija, dnevnice, smještaja, kotizacije, putni troškovi i drugo)

9.3. troškovi dodatnog tehničkog osoblja (student servis, sezonski radnici – vaučer, agencijsko zapošljavanje, ugovor o djelu).

10. PROMOCIJA I VIDLJIVOST

10.1. trošak prezentacije rezultata znanstveno-stručnih istraživanja i programa očuvanja i sudjelovanja na stranim i domaćim stručnim i znanstvenim skupovima (troškovi putovanja, dnevnica, kilometraža, smještaj, kotizacija i drugi troškovi putovanja)

10.2. troškovi organiziranja edukacija za uzgajivače izvornih pasmina domaćih životinja

10.3. trošak izrade i provedbe gospodarskih programa gospodarskog korištenja te organizacija promidžbe proizvoda od izvornih pasmina

10.4. trošak promidžbe uzgoja izvornih pasmina domaćih životinja (stručne prezentacije, uzgojne smotre, izložbe i drugo)

10.5. trošak izrade, publiciranja tiskanja i promocije rodovničkih knjiga, priručnika, stručnih knjiga, vodiča, uputa, monografija, brošura, letaka, edukacijskog materijala i drugo

10.6. trošak informativno-eduktivne promocije uzgoja, gospodarskih programa i proizvoda od izvornih pasmina putem na društvenim mrežama (digitalni marketing)

10.7. trošak izrade audio i video materijala o uzgoju, gospodarskim programima i proizvodima od izvornih pasmina

10.8. trošak implementacije genetskih podataka u praktičan uzgoj

10.9. objava znanstvenih i stručnih istraživanja (troškovi objave znanstvenog rada, kotizacije za međunarodne kongrese s prezentacijom rada i sl.)

PRILOG 3

PRAVILA ZA PROVOĐENJE POSTUPKA NABAVE PUTEM ELEKTRONIČKOG OGLASNIKA NABAVE AGENCIJE ZA PLAĆANJA ZA KORISNIKE KOJI NISU OBVEZNICI JAVNE NABAVE

1. Opća pravila

(1) Ovim dokumentom definiraju se pravila za provođenje postupaka nabave roba/radova/usluga te prikupljanje ponuda putem Elektroničkog oglasnika nabave Agencije za plaćanja (dalje u tekstu: EONA) za korisnike koji nisu obveznici javne nabave.

(2) Postupak nabave provodi se putem EONA-e za sve troškove za koje je navedeno propisano ovim pravilnikom i natječajem, ako je primjenjivo.

(3) Korisnik je obvezan prilikom provođenja postupka nabave u EONA-i odabrati ispravnu intervenciju/podintervenciju i natječaj za koji podnosi zahtjev za sufinanciranje, u suprotnom trošak neće biti prihvatljiv za sufinanciranje.

(4) Postupak nabave započinje javnom objavom postupka nabave na EONA-i, a završava kreiranjem Obavijesti o rezultatu postupka nabave za pojedini predmet nabave ili poništenjem postupka nabave.

(5) Ponude moraju biti napisane na hrvatskom i/ili engleskom jeziku i latiničnom pismu. Ponude izdane na drugim stranim jezicima ili na drugom pismu moraju biti prevedene na hrvatski ili engleski jezik, odnosno na latinično pismo te ovjerene od strane ovlaštenog sudskog tumača.

(6) Datumom nastanka ponude smatra se datum predaje ponude na objavljeni postupak nabave putem sustava EONA.

(7) Agencija za plaćanja tijekom administrativne kontrole može zatražiti korisnika dodatne informacije kroz zahtjev za dopunu/obrazloženje u vezi postupka nabave, a korisnik je dužan dostaviti traženu dopunu/obrazloženje u skladu s rokovima propisanim Pravilnikom i/ili Natječajem.

(8) Ciljevi provođenja i kontrole postupka nabave na način propisan ovim Pravilima su racionalno i učinkovito trošenje sredstava, pozitivni utjecaj na gospodarski razvoj, poticanje i proširenje tržišnog natjecanja te unapređenje upravljanja sredstvima EU i RH u smislu provjere opravdanosti visine troškova stoga su korisnici dužni provoditi nabavu radova, roba i usluga s pažnjom dobrog gospodarstvenika.

(9) U slučaju da se prilikom administrativne kontrole provedenog postupka nabave utvrdi kako korisnik nije poštivao Pravila za provedbu postupka nabave Agencija za plaćanja može primijeniti financijske korekcije u skladu Prilogom 6 Pravila o financijskim korekcijama u kojem se nalazi popis najčešćih vrsta nepravilnosti za koje je određena stopa financijskog ispravka ovisno o ozbiljnosti utvrđene nepravilnosti.

2. Načela provođenja postupka nabave

(1) Korisnik je prilikom provođenja postupka nabave i u odnosu na sve ponuditelje obvezan pridržavati se sljedećih načela:

a) načelo tržišnog natjecanja koje omogućuje da se svim ponuditeljima pod jednakim uvjetima omogući pristup i sudjelovanje na tržištu (postupku nabave);

b) načelo jednakog postupanja i zabrane diskriminacije kojim se osigurava nepristran, objektivan i cjelovit tretman svih sudionika u svim fazama postupka nabave, odnosno osigurava se pravo na jednako postupanje svim ponuditeljima, pravo pregleda i ocjene ponude na jednak način, kao i pravo da njihova ponuda bude odabrana, bez diskriminacije po bilo kojoj osnovi

c) načelo racionalnog i efikasnog trošenja javnih sredstava koje osigurava da se dodijeljena sredstva koriste optimalno i odgovorno, u svrhu ispunjavanja ciljeva projekta na najbolji mogući način i uz minimalne troškove;

d) načelo transparentnosti koje osigurava vidljivost i javnost podataka o postupku nabave koji moraju biti jasno definirani i dostupni svim zainteresiranim stranama;

e) načelo razmjernosti koje osigurava da svaka mjera koja se odabere bude nužna i prikladna s obzirom na ciljeve koji se traže, a što se posebice odnosi na rokove i uvjete koji će se postavljati i primjenjivati (moraju biti razmjerni veličini, prirodi i složenosti nabave, a dokazi koji se zahtijevaju moraju biti samo oni nužno potrebni da se utvrdi jesu li određeni postavljeni uvjeti ispunjeni);

(2) Postupak nabave ne smije biti osmišljen s namjerom da se određenim potencijalnim ponuditeljima neopravdano da prednost ili ih se stavi u nepovoljan položaj.

3. Objava postupka nabave

3.1. Odabir natječaja te definiranje troškova

(1) Kreiranje postupka nabave započinje odabirom odgovarajućeg natječaja iz padajućeg izbornika.

(2) Korisniku će prilikom podnošenja zahtjeva za sufinanciranje biti omogućeno prijaviti samo troškove s provedenim postupcima nabave unutar tog natječaja u EONA-i, stoga je korisnik obvezan prilikom objave postupaka nabave odabrati ispravan natječaj za koji planira podnijeti zahtjev za sufinanciranje.

(3) Za svaki pojedini trošak potrebno je provesti zaseban postupak nabave.

– Ako je predmet nabave roba (oprema, mehanizacija i slično) korisnik je u postupku nabave obvezan definirati uvjete tehničke specifikacije.

– Ako je predmet nabave usluga (npr. usluge obrade tla; intelektualne usluge i slično) korisnik je u postupku nabave obvezan definirati uvjete opisa usluge.

– Ako su predmet nabave radovi (npr. građenje/rekonstrukcija gospodarskih objekata, farmi, fotonaponskih sustava i slično) korisnik je u postupku nabave obvezan odabrati opciju troškovnik gdje će učitati troškovnik i ostalu projektno-tehničku dokumentaciju, ako je primjenjivo.

– Budući da u postupku nabave korisnik može odabrati samo ponudu jednog ponuditelja, dužan je predmet nabave definirati na način da svaki potencijalni ponuditelj može predati ponudu za cjelokupan predmet nabave.

(4) Iznimno od stavka (3), kada su predmet nabave robe, usluge ili radovi koji po svojoj prirodi čine nedjeljivu cjelinu, odnosno ne mogu se razdijeliti na pojedinačne troškove nije potrebno provesti zaseban postupak nabave za svaki pojedini trošak.

– Ako su predmet nabave robe koje po svojoj prirodi čine nedjeljivu cjelinu (npr. proizvodne linije, linije za preradu, unutarnje opremanje objekta) korisnik u postupku nabave može odabrati opciju troškovnik gdje će učitati troškovnik ispunjen tehničkim specifikacijama za svaki dio tražene opreme), ukoliko navedeno ne može definirati kroz uvjete tehničke specifikacije

– Ako su predmet nabave usluge koje po svojoj prirodi čine nedjeljivu cjelinu korisnik u postupku nabave može odabrati opciju troškovnik gdje će učitati troškovnik ispunjen opisom traženih usluga, ukoliko navedeno ne može definirati kroz uvjete opisa usluge

(5) Naziv pojedinačnog troška upisuje se kratko, jasno i precizno. Prilikom odabira naziva pojedinačnog troška preporuka je korištenje ponuđenih naziva, ako je primjenjivo.

Npr. TRAKTOR (a ne vinogradarski traktor); SIJAČICA (a ne sijačica za kukuruz); GRAĐENJE FARME (a ne građenje farme za muzne krave)

(6) Naziv pojedinačnog troška potrebno je uskladiti s ispravnom kategorijom troška.

Npr. Ako se provodi postupak nabave za traktor ili malčer, potrebno je odabrati kategoriju troška Poljoprivredna mehanizacija, strojevi i oprema; ako se provodi postupak nabave za građenje fotonaponske elektrane, potrebno je kao kategoriju troška odabrati Obnovljivi izvori energije i energetska infrastruktura, ako se provodi postupak nabave za izgradnju/rekonstrukciju farme/gospodarskog objekta/pogona za preradu potrebno je izabrati kategoriju troška Građenje/rekonstrukcija; ako se provodi postupak nabave za liniju za preradu potrebno je odabrati kategoriju Oprema objekta i proizvodne linije.

(7) Korisnik unutar sustava za provedbu postupka nabave treba odrediti Procijenjenu vrijednost troška za koji se nabava provodi. Procijenjena vrijednost nabave predstavlja orijentir za okvirni cjenovni rang troška, odnosno novčanu vrijednost troška (bez PDV-a) koju je korisnik spreman platiti (određenu temeljem ranije povedenog istraživanja tržišta), a ponuditeljima služi kao indikator za ponudu troška tog cjenovnog ranga.

(8) Upisana procijenjena vrijednost troška predstavlja temelj za ocjenu kriterija za odabir ponuditelja, ako je primjenjivo.

3.2. Definiranje uvjeta predmeta nabave

(1) Korisnik za svaki pojedinačni trošak, ovisno o tome što je predmet nabave, sastavlja tehničku specifikaciju ili opis usluge te stavke upisuje na za to predviđeno mjesto, ili učitava troškovnik te odabire ponuđene kriterije za odabir ponuditelja i definira kriterij za odabir ponude.

(2) Prije provođenja postupka nabave potrebno je istražiti tržište kako bi korisnik za predmet nabave/trošak mogao definirati obavezne uvjete tehničke specifikacije, troškovnike planiranih radova te ostalu dokumentaciju potrebnu za dobivanje ponuda (tehnološki opis/projekt, glavni projekt, nacrte, situacije…). Predmet nabave mora biti jasno definiran te sva relevantna dokumentacija potrebna za izradu ponude mora činiti sastavni dio postupka nabave.

(3) Traženje dostave ponuda na bilo koji drugi način, osim putem EONA-e, nije dozvoljeno.

3.2.1. Tehnička specifikacija

(1) Tehnička specifikacija je popis stavaka i uvjeta koji se odnose isključivo na funkcionalnosti predmeta nabave, a koje mora zadovoljiti svaka ponuda.

Definiranje npr. jamstvenog roka, roka isporuke, obaveznog posjeta lokaciji ili roka važenja ponude ne smatra se stavkom tehničke specifikacije te ne smije činiti njezin sastavni dio.

(2) Ključna načela koja je potrebno uzeti u obzir prilikom izrade tehničkih specifikacija:

− Tehnička specifikacija ne smije sadržavati tehničke standarde koji su specifični na način da ne osiguravaju jednaki pristup za sve ponuditelje/proizvođače ili imaju učinak stvaranja neopravdanih prepreka otvaranju nabave za tržišno natjecanje u smislu da su stavke specificirane detaljno i precizno bez opravdanog razloga

− Tehnička specifikacija mora biti jasno napisana i to na način da se može ocijeniti sa DA ili NE (zadovoljava ili ne zadovoljava)

− Tehnička specifikacija predmeta nabave ne smije sadržavati naziv marke/proizvođača/modela ili točne karakteristike marke/proizvođača/modela.

− Iznimno, ako se tehničke specifikacije predmeta nabave ne mogu definirati na jasan i razumljiv način potrebno je da naziv marke/proizvođača/modela bude popraćen izrazima »tip kao«, »jednakovrijedno«, »slično« i dr.

− Pojedine stavke tehničke specifikacije i njihove vrijednosti/parametri moraju biti propisani na način da ne ograničavaju tržišno natjecanje i da nisu usko specificirani

− Stavke tehničke specifikacije definiraju se korištenjem izraza »minimalno«, »maksimalno«, »od-do« i sl., ako je primjenjivo za predmet nabave, kako bi po istoj tehničkoj specifikaciji u tržišnom natjecanju moglo sudjelovati više proizvođača/ponuditelja

Navedena odredba ne odnosi se na stavke tehničke specifikacije predmeta nabave koji se proizvode u točno određenim vrijednostima.

(npr. kod kupovine sijačice prihvatljivo je definirati stavku tehničke specifikacije kao »6 redova«, a ne kao »min.6 redova« ili »6 do 8 redova«)

− Tehnička specifikacija predmeta nabave ne smije biti predetaljna, odnosno treba biti napisana na način da ne sadržava nepotrebne odredbe i parametre, kao niti stavke i uvjete koji se ne odnose na potrebe cjelokupnog projekta / nemaju utjecaj na uspješnost projekta / ne odnose se na funkcionalnost predmeta nabave / nisu razumni i racionalni s obzirom na svrhu ulaganja.

(npr. kod kupovine gospodarskog vozila u svrhu prijevoza poljop.proizvoda nije prihvatljivo da tehnička specifikacija sadrži stavke kao: ALU felge, Premium paket opreme i slično)

(3) U tehničkoj specifikaciji moguće je tražiti i dodatne usluge vezane uz predmet nabave nužne da bi isporučena oprema mogla funkcionirati za predviđenu svrhu kao što su puštanje u pogon, prijevoz, montaža, obuka i slično.

3.2.2. Opis usluge

(1) Ako je predmet nabave usluga, potrebno je definirati točne zahtjeve vezano uz opseg izvršenja usluge te, ako je primjenjivo, minimalne tehničke karakteristike koje predmet nabave mora sadržavati vodeći se svim odredbama i pravilima koja vrijede za izradu tehničkih specifikacija.

3.2.3. Troškovnik

(1) U slučaju građenja/rekonstrukcije i svih ostalih građevinskih radova potrebno je učitati troškovnik bez cijena izrađen od ovlaštene osobe u excel formatu kako bi ga ponuditelji mogli ispuniti.

(2) Stavke u troškovniku treba iskazati po jedinici mjere, količini, jediničnoj cijeni i ukupnoj cijeni stavke.

(3) Građevinski troškovnik ne smije sadržavati nazive i marke kojima se favorizira jednog proizvođača bilo kojeg materijala ili opreme koja se ugrađuje.

(4) Troškovnik mora biti u skladu sa svim ostalim primjenjivim odredbama i pravilima koja vrijede za izradu tehničkih specifikacija navedenih u poglavlju 3.2.1.

(5) U slučaju građenja/rekonstrukcije i ostalih građevinskih radova, osim troškovnika, preporuča se u postupku nabave objaviti i druge relevantne projektno-tehničke dokumente ako su isti važni za pripremu ponuda (sheme, tlocrte, situacije, tehničke opise, glavni projekt…).

3.3. Kriteriji za odabir ponuditelja

(1) Kriteriji za odabir ponuditelja odnose se na minimalne uvjete i zahtjeve koje moraju ispunjavati potencijalni ponuditelji s obzirom na njihove ekonomske, financijske i tehničke sposobnosti bitne u odnosu na predmet.

(2) Korisnik donosi odluku prilikom kreiranja postupka nabave hoće li koristiti kriterije za odabir ponuditelja te ako ih koristi, obvezan je sukladno njima postupati prilikom ocjene ponuditelja.

(3) Korisnik odabire između ponuđenih kriterija koji označavaju i osiguravaju minimalne razine sposobnosti koje potencijalni ponuditelj mora ispuniti u odnosu na predmet nabave.

(4) Kriteriji koji se koriste za definiranje sposobnosti ponuditelja ne smiju biti ograničavajući te moraju osiguravati jednaki pristup svim ponuditeljima kako bi se postigla minimalna razina tržišnog natjecanja.

3.3.1. Ekonomska i financijska sposobnost

(1) U postupku nabave Korisniku je omogućeno odabrati kriterije ekonomske i financijske sposobnosti kojima se osigurava da ponuditelji imaju ekonomsku i financijsku sposobnost potrebnu za izvršenje predmeta nabave.

a) Minimalni godišnji promet

Ponuditelj mora u postupku nabave dokazati da mu je godišnji promet u najviše tri posljednje dostupne financijske godine (ukupno) minimalno jednak iznosu procijenjene vrijednosti nabave, ovisno o datumu osnivanja ili početka obavljanja djelatnosti.

➢ Dokaz: Relevantni financijski izvještaj ili Izvod iz financijskog izvještaja, ako je njihovo objavljivanje propisano u državi sjedišta gospodarskog subjekta/ponuditelja ili Izjava o ukupnom prometu ponuditelja za svaku od 3 posljednje dostupne financijske godine ovisno o datumu osnivanja ili početka obavljanja djelatnosti

b) Blokada računa

Ponuditelj mora u postupku nabave dokazati da mu glavni račun nije bio u blokadi dulje od 5 kalendarskih dana neprekidno u prethodnih 6 mjeseci, odnosno ne više od 5 dana sveukupno za navedeno razdoblje, računajući od dana objave postupka nabave, čime dokazuje da ima stabilno financijsko poslovanje.

➢ Dokaz: BON-2/SOL-2 ili dokument izdan od bankarskih ili drugih financijskih institucija, a koji ima istu dokaznu snagu kao i traženi dokaz te sadrži sve podatke za provjeru predmetnog uvjeta. Dokument treba obuhvaćati period prethodnih 6 mjeseci uključujući dan objave postupka nabave.

3.3.2. Tehnička sposobnost

(1) U postupku nabave korisniku je omogućeno odabrati uvjete tehničke i stručne sposobnosti kojima se osigurava da ponuditelj ima potrebne tehničke resurse te iskustvo potrebno za izvršenje nabave na odgovarajućoj razini kvalitete.

(2) Za robe i usluge potrebno je odabrati između:

a) Popis isporuka roba/izvršenih usluga u skladu s predmetom nabave (1)

Ponuditelj mora u postupku nabave dostaviti dokaz da je u godini objave postupka nabave ili tijekom tri godine koje prethode toj godini, izvršio najmanje jednu isporuku robe/uslugu koja je ista ili slična predmetu nabave, a čija vrijednost odgovara minimalno procijenjenoj vrijednosti predmeta nabave.

➢ Dokaz: Popis izvršenih isporuka roba/izvršenih usluga koje su iste ili slične predmetu nabave s navedenim vrijednostima, datumima izvršenja i nazivima te kontaktima korisnika/naručitelja.

ili

b) Popis isporuka roba/izvršenih usluga u skladu s predmetom nabave (2)

Ponuditelj mora u postupku nabave dostaviti dokaz da je u godini objave postupka nabave ili tijekom tri godine koje prethode toj godini, izvršio najviše tri isporuke robe/usluge koje su iste ili slične predmetu nabave, a čija zbrojena vrijednost odgovara minimalno procijenjenoj vrijednosti predmeta nabave.

➢ Dokaz: Popis izvršenih isporuka roba/izvršenih usluga koje su iste ili slične predmetu nabave s navedenim vrijednostima, datumima izvršenja i nazivima te kontaktima korisnika/naručitelja.

(3) Za radove potrebno je odabrati između:

a) Popis izvršenih radova u skladu s predmetom nabave (1)

Ponuditelj mora u postupku nabave dostaviti dokaz da je u godini objave postupka nabave ili tijekom pet godina koje prethode toj godini, izvršio najmanje jedan ugovor za radove koji su isti ili slični predmetu nabave, a čija vrijednost odgovara minimalno procijenjenoj vrijednosti predmeta nabave.

➢ Dokaz: Popis izvršenih radova koji su isti ili slični predmetu nabave s navedenim vrijednostima, datumima izvršenja i nazivima te kontaktima korisnika/naručitelja.

ili

b) Popis izvršenih radova u skladu s predmetom nabave (2)

Ponuditelj mora u postupku nabave dostaviti dokaz da je u godini objave postupka nabave ili tijekom pet godina koje prethode toj godini, izvršio najviše tri ugovora za radove koji su isti ili slični predmetu nabave, a čija zbrojena vrijednost odgovara minimalno procijenjenoj vrijednosti predmeta nabave.

➢ Dokaz: Popis izvršenih radova koji su isti ili slični predmetu nabave s navedenim vrijednostima, datumima izvršenja i nazivima te kontaktima korisnika/naručitelja.

3.3.3. Obveze plaćanja dospjelih poreznih obveza i doprinosa

(1) Ponuditelj koji sudjeluje u postupku nabave mora ispuniti obveze plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje.

➢ Dokaz: Potvrda porezne uprave ili drugog nadležnog tijela u državi poslovnog nastana ponuditelja kojom se dokazuje nepostojanje dospjelih obveza po osnovi poreza i doprinosa u državi poslovnog nastana, ne starija od dana objave postupka nabave. Ponuditelj koji nema poslovni nastan u Republici Hrvatskoj, nepostojanje dospjelih obveza po osnovi poreza i doprinosa u državi poslovnog nastana ponuditelja dokazuje potvrdom porezne uprave ili drugog nadležnog tijela u državi poslovnog nastana ponuditelja.

3.4. Kriteriji za odabir ponude

(1) Kriteriji za odabir ponude su temelj na kojem korisnik bira najbolju ponudu, odnosno ponudu koja najbolje zadovoljava postavljene zahtjeve.

(2) Osim ako Natječajem/Pravilnikom nije propisano drugačije, kriteriji za odabir najbolje ponude za pojedini trošak mogu biti:

a) Najniža cijena – odabir najbolje ponude isključivo temeljem cijene ili

b) Ekonomski najpovoljnija ponuda (ENP) – odabir najbolje ponude ovisi i o drugim kriterijima uz kriterij cijene

3.4.1. Najniža cijena

(1) Kada korisnik odabere kriterij najniže cijene, konačni odabir ponude za svaki pojedinačni trošak treba biti cjenovno najniža ponuda koja zadovoljava tražene uvjete iz tehničke specifikacije/troškovnika/opisa usluge, a čiji je ponuditelj zadovoljio kriterije za odabir ponuditelja, ako su isti bili propisani.

3.4.2. Ekonomski najpovoljnija ponuda (ENP)

(1) Kada korisnik odabere kriterij ekonomski najpovoljnije ponude, konačni odabir ponude za svaki pojedinačni trošak treba biti ekonomski najpovoljnija ponuda, odnosno ponuda s najvećim brojem ostvarenih bodova prema svim zadanim kriterijima koja zadovoljava tražene uvjete iz tehničke specifikacije/troškovnika/opisa usluge, a čiji je ponuditelj zadovoljio kriterije za odabir ponuditelja, ako su isti bili propisani.

(2) Ekonomska prednost pojedine ponude mjeri se i uspoređuje sa zadanim kriterijima vezanim uz predmet nabave koji služe za identificiranje »najbolje« ponude. Pri korištenju kriterija ENP-a korisnik osim cijene uzima u obzir druge mjerljive i/ili dokazive kriterije poput roka isporuke ili dužine trajanja jamstva. Svrha kriterija ENP-a jest odabrati ponudu koja nudi najveću vrijednost za uloženi novac.

(3) Osim gore spomenutih kriterija za odabir ponude korisnik može samostalno kreirati jedan kriterij za odabir ponude koji mora biti povezan s predmetom nabave, objektivan, prikladan za identifikaciju ekonomske vrijednosti ponude, mjerljiv/dokaziv te se odnositi na tehničke prednosti, ekološke osobine, ekonomičnost i slično. Samostalno kreirani kriterij ne smije biti diskriminirajući te na taj način utjecati na učinkovitost i svrhu tržišnog natjecanja.

(4) Korisnik ne smije samostalno kretirati kriterij koji se odnosi na sekundarne politike poput ekološke ili socijalne politike ako je taj kriterij odabran samo radi općenitog promicanja takve politike i nije izravno povezan sa predmetom nabave.

(5) Prilikom ocjene zaprimljenih ponuda, ali i definiranja kriterija za odabir ENP potrebno je voditi računa o propisanoj metodologiji ocjene ekonomski najpovoljnije ponude.

(6) Bodovi za kriteriji cijene, jamstvenog roka i roka isporuke ili izvršenja radova/usluga računaju se isključivo prema relativnom modelu u kojem bodovanje pojedine ponude ovisi o ostalim ponudama drugih ponuditelja prikupljenim u postupku nabave. Navedeno znači da se maksimalni broj bodova dodjeljuje ponudi s najboljim »specifikacijama« po pojedinom kriteriju, a da će ostale ponude u postupku dobiti razmjerni broj bodova prema formulama i primjerima navedenim u poglavlju 4.1.

(7) Bodovi za samostalno kreirani kriterij, osim prema relativnom modelu, mogu se dodijeliti i prema apsolutnom modelu u kojem se dodjela bodova vrši ovisno o tome zadovoljava li ponuda postavljeni kriterij ili ne.

(8) U slučaju da će korisnik samostalno kreirani kriterij ocjenjivati prema relativnom modelu, potrebno je unutar kriterija definirati mjernu jedinicu po kojoj će se izvršiti ocjena (mjeseci, dani, sati…).

(9) U slučaju da će korisnik samostalno kreirani kriterij ocjenjivati prema apsolutnom modelu, potrebno je unutar kriterija upisati DA/NE da ponuditelji kao odgovor upišu DA/NE (zadovoljava/ne zadovoljava) te korisnik sukladno njihovom odgovoru ponudi dodjeljuje ili 0 bodova ili propisani maksimalni broj bodova.

(10) Korisnik koji je u postupku nabave kao kriterij za odabir ponude koristio ENP, dužan je u zahtjevu za isplatu učitati dokumente koji dokazuju ispunjavanje kriterija za odabir ENP na osnovu kojih je ponuda odabrana u postupku nabave, bez obzira na broj ostvarenih bodova.

(11) U slučaju ne dostavljanja dokaza ili neispunjenja kriterija za odabir ENP, Agencija za plaćanja može primijeniti financijske korekcije.

3.5. Objava postupka nabave i produljenje postupka

(1) Vrijeme prikupljanja ponuda traje 14 dana od dana objave postupka nabave. Sustav automatski definira krajnji rok za predaju ponude koji završava 14. dan u 12:00:00 sati kada korisnik može pristupiti ocjeni ponuda.

(2) Svaki objavljeni postupak nabave moguće je produljiti prije isteka roka za prikupljanje ponuda. Postupak nabave, odnosno rok za prikupljanje ponuda, može se produljiti za minimalno jedan (1) dan. Produljeni postupak nabave završava na odabrani dan uvijek u 12:00:00 sati te je po isteku navedenog roka moguće pristupiti ocjenjivanju pristiglih ponuda.

(3) U slučaju produljenja roka za prikupljanje ponuda sustav će automatski putem elektroničke pošte obavijestiti sve ponuditelje koji su u navedenom postupku nabave već predali ponudu.

4. Ocjenjivanje ponuda iz postupka nabave

(1) Za sve postupke nabave kojima je istekao rok za prikupljanje ponuda korisnik je obvezan izvršiti ocjenu i odabir ponuda ili poništiti postupak nabave.

(2) Korisnik je obvezan izvršiti pregled, ocjenu i odabir ponuda na obrascu za ocjenu ponuda unutar EONA-e. Pristigle ponude u pojedinom postupku nabave moguće je vidjeti i ocijeniti tek nakon isteka roka za prikupljanje ponuda.

(3) Ponudu čine svi popunjeni podaci i učitani dokumenti unutar EONA-e.

(4) Korisnik je dužan sve pristigle ponude ocijeniti prema svim uvjetima i kriterijima koje je definirao u postupku nabave.

(5) Ako su u postupku nabave definirani kriteriji za odabir ponuditelja, korisnik je obvezan za svaku pristiglu ponudu pregledati priložene dokaze o ispunjavanju kriterija za odabir ponuditelja. Ako ponuditelj ne ispunjava ili ne učita dokaz da ispunjava pojedini kriterij za odabir ponuditelja, a njegova ponuda ipak bude odabrana, Agencija za plaćanja može primijeniti financijsku korekciju za navedeno ulaganje/trošak.

(6) Ponuda mora zadovoljavati sve stavke iz tražene tehničke specifikacije/opisa usluge te navedeno mora biti razvidno i iz službeno učitanog dokumenta ponude, a troškovnik mora biti u cijelosti ispunjen te učitan u excel formatu.

(7) Korisnik je obvezan za svaku pristiglu ponudu pregledati tehničke specifikacije/opis usluge dostavljene u sklopu službenog dokumenta ponude te iste ocijeniti.

(8) Korisnik je obvezan za svaku pristiglu ponudu pregledati učitani ponudbeni troškovnik te provjeriti da su sve stavke troškovnika popunjene na način kako je traženo te isti ocijeniti.

(9) Pravo na ocjenu i/ili odabir ponude prema definiranom kriteriju za odabir ponude imaju samo ponude čiji su ponuditelji zadovoljili kriterije za odabir ponuditelja, ako su isti traženi, te čije ponude udovoljavaju traženim tehničkim specifikacijama/opisu usluge/objavljenom troškovniku.

4.1. Bodovanje ekonomski najpovoljnije ponude (ENP)

(1) Ako je kao kriterij za odabir ponude korisnik odabrao ENP, u izračun i dodjelu bodova uzima samo ponude čiji je ponuditelj zadovoljio kriterije za odabir ponuditelja, a sama ponuda udovoljava propisima vezanim uz tehničku specifikaciju/opis usluge/troškovnik.

(2) Prilikom izračuna bodova cijena ponude mora biti upisana bez PDV-a, jamstveni rok mora biti upisan u mjesecima, a rok isporuke u danima. Broj bodova po svakom pojedinom kriteriju korisnik računa sukladno formulama za izračun ENP.

(3) Iznimno od stavka (2) korisnik koji nije u sustavu PDV-a i kojem je PDV prihvatljiv trošak, prilikom izračuna bodova za kriterij cijena ponude koristi vrijednost cijene s uključenim PDV-om iskazanim na ponudi.

(4) Ukupni maksimalni broj bodova po odabranim kriterijima za odabir ekonomski najpovoljnije ponude iznosi 100.

(5) Da bi ponuda ostvarila bodove prema postavljenim kriterijima, podaci potrebni za izračun bodova na ponudi moraju biti iskazani jasno i nedvosmisleno.

(6) Ako je na ponudi razdoblje za izračun kriterija ekonomski najpovoljnije ponude iskazano u mjesecima smatra se da mjesec radi računanja rokova ima 30 dana.

(7) Relativni model ekonomski najpovoljnije ponude računa se prema sljedećim formulama:

a) Cijena kao kriterij odabira ENP sudjeluje u izračunu bodova s udjelom od 80 %. Maksimalni broj bodova koji ponuda može ostvariti za kriterij cijene iznosi 80 bodova.

C = Cn / Co * 80

C = broj bodova koji ostvaruje ponuda koja je predmet ocjene za ponuđenu cijenu

Cn = ponuda iz postupka nabave s najnižom cijenom

Co = cijena ponude koja je predmet ocjene odnosno kojoj se računa broj bodova (C)

b) Jamstveni rok kao kriterij odabira sudjeluje u izračunu bodova s udjelom koji određuje korisnik, a ne može biti veći od 20 %. Maksimalni broj bodova koji ponuda može ostvariti prema kriteriju jamstvenog roka ovisi o definiranom udjelu.

J = Jo / Jn * n

J = broj bodova koji ostvaruje ponuda koja je predmet ocjene za ponuđeni jamstveni rok

Jo = jamstveni rok iskazan na ponudi koja je predmet ocjene, odnosno kojoj se računa broj bodova (J)

Jn = ponuda iz postupka nabave s iskazanim najdužim jamstvenim rokom

n = maksimalni broj bodova koji ponuda može ostvariti definiran prilikom objave postupka nabave od strane korisnika

c) Rok isporuke/rok izvođenja radova kao kriterij odabira sudjeluje u izračunu bodova s udjelom koji određuje korisnik, a ne može biti veći od 20 %. Maksimalni broj bodova koji ponuda može ostvariti prema kriteriju jamstvenog roka ovisi o definiranom udjelu.

R = Rn / Ro * n

R = broj bodova koji ostvaruje ponuda koja je predmet ocjene za ponuđeni rok isporuke/izvođenja radova

Rn = ponuda iz postupka nabave s iskazanim najkraćim rokom isporuke/izvođenja radova

Ro = rok isporuke/izvođenja radova iskazan na ponudi koja je predmet ocjene odnosno kojoj se računa broj bodova (R)

n = maksimalni broj bodova koji ponuda može ostvariti definiran prilikom objave postupka nabave od strane korisnika.

* Primjeri izračuna bodova sukladno gore navedenim formulama:

 

POSTUPAK NABAVE POSTUPAK OCJENE
Kriterij: Ponuda A Ponuda B Ponuda C Broj bodova: Ponuda A Broj bodova: Ponuda B Broj bodova:
Ponuda C
Cijena (80 bodova) 12.600,00 14.400,00 14.400,00 80 bodova

70 bodova

(A/B*80)

70 bodova

(A/C*80)

Rok isporuke (10 bodova) 60 dana 40 dana 30 dana

5 bodova

(C/A*10)

7,5 bodova

(C/B*10)

10 bodova
Jamstveni rok (10 bodova) 12 mjeseci 24 mjeseca 48 mjeseci

2,5 boda

(A/C*10)

5 bodova

(B/C*10)

10 bodova
IZRAČUN BODOVA: 87,5 bodova 82,5 bodova 90 bodova


 

(8) U apsolutnom modelu ekonomski najpovoljnije ponude za samostalno kreirani kriterij, dodjela bodova vrši na način da svaka ponuda koja zadovoljava postavljeni kriterij ostvaruje maksimalni broj bodova predviđen za taj kriterij, a ponude koje ne zadovoljavaju postavljeni kriterij ostvaruju 0 bodova.

* Primjer dodjele bodova prema apsolutnom modelu ENP za postavljeni kriterij:

 

POSTUPAK NABAVE POSTUPAK OCJENE
Kriterij: Ponuda A Ponuda B Ponuda C Broj bodova: Ponuda A Broj bodova: Ponuda B Broj bodova: Ponuda C
Cijena (80 bodova) 12.600,00 14.400,00 14.400,00 80 bodova

70 bodova

(A/B*80)

70 bodova (A/C*80)
Jamstveni rok (10 bodova) 12 mjeseci 24 mjeseca 48 mjeseci

2,5 bodova

(A/C*10)

5 bodova

(B/C*10)

10 bodova
Odaziv na servisnu intervenciju unutar 48 h (10 bodova) DA (na ponudi je navedeno 12 h) DA (na ponudi je navedeno 24 h) NE (nije navedeno na ponudi) 10 bodova 10 bodova 0 bodova
IZRAČUN BODOVA: 92,5 boda 85 bodova 80 bodova


 

4.2. Odabir ponude i kreiranje Obavijesti o rezultatu postupka nabave

(1) Pravo na odabir ponude ima ponuda s najnižom cijenom ili ponuda s najvećim ostvarenim brojem bodova, ovisno o tome da li je kriterij za odabir ponude bio najniža cijena ili ekonomski najpovoljnija ponuda.

(2) Korisnici potpora koji su u sustavu PDV-a ponude uspoređuju po cijeni bez PDV-a. Korisnici potpora koji nisu u sustavu PDV-a te im je PDV prihvatljiv trošak, ponude uspoređuju po cijeni s uključenim PDV-om.

(3) Kad se odabir ponude vrši prema kriteriju najniže cijene, a više ponuda ima istu cijenu korisnik je dužan odabrati ponudu ranije zaprimljenu u sustav (»datum i vrijeme predaje«).

(4) Kad se odabir ponude vrši prema kriteriju ENP, a dvije ili više ponuda imaju isti broj bodova, korisnik je dužan odabrati ponudu s nižom iskazanom cijenom.

(5) Kad se odabir ponude vrši prema kriteriju ENP, a dvije ili više ponuda imaju isti broj bodova i istu iskazanu cijenu, korisnik je dužan odabrati ponudu ranije zaprimljenu u sustav (»datum i vrijeme predaje«).

(6) Cijena ponude u EONA-i mora odgovarati cijeni sa službeno učitanog dokumenta ponude.

(7) Razlozi za odbijanje ponude tijekom ocjene mogu biti:

a) Ponuditelj ne zadovoljava/nije dokazao da zadovoljava kriterije za odabir ponuditelja

b) Ponuda ne zadovoljava/iz službenog dokumenta ponude nije razvidno da zadovoljava traženu tehničku specifikaciju/opis usluge ili troškovnik nije u cijelosti/ispravno popunjen.

(8) Ako je odabrani ponuditelj roba, radova ili usluga iz inozemstva, Agencija za plaćanja od korisnika može zatražiti dostavljanje Izvoda o vlasničkoj strukturi ponuditelja koji moraju biti na hrvatskom ili engleskom jeziku. Ako je izvod o vlasničkoj strukturi ponuditelja na jeziku koji nije hrvatski ili engleski, korisnik mora priložiti i ovjereni prijevod sudskog tumača navedenog dokumenata na hrvatski ili engleski jezik.

(9) Kreiranjem Obavijesti o rezultatu postupka nabave završava postupak nabave za pojedini predmet nabave/trošak/ulaganje te je navedeni moguće prijaviti za sufinanciranje.

5. Ponavljanje postupka nabave

(1) U slučaju potrebe za ponavljanjem postupka nabave za isti trošak potrebno je završiti prethodni postupak poništenjem ili odabirom ponude kreiranjem Obavijesti o rezultatu postupka nabave.

(2) Postupak nabave nije moguće poništiti ako je za isti već kreirana Obavijest o rezultatu postupka nabave.

6. Odbijanje izuzetno niskih ponuda

(1) Korisnik može od ponuditelja zahtijevati objašnjenje ponude putem e-maila ako je ona cjenovno izuzetno niska u slučaju da su ispunjeni svi sljedeći uvjeti:

a) da su zaprimljene najmanje tri ponude koje udovoljavaju svim uvjetima iz tražene tehničke specifikacije/opisa usluge/troškovnika, a čiji ponuditelji istovremeno zadovoljavaju kriterije za odabir ponuditelja, ako su isti propisani

b) da su cijena ili trošak ponude više od 20 % niži od cijene ili troška drugo rangirane ponude

c) da su cijena ili trošak ponude više od 50 % niži od prosječne cijene ili troška preostalih ponuda.

(2) Ako tijekom ocjene dostavljenih objašnjenja postoje određene nejasnoće, korisnik može od ponuditelja zatražiti dodatno objašnjenje. Korisnik može odbiti ponudu samo ako objašnjenje ili dostavljeni dokazi ne objašnjavaju na zadovoljavajući način nisku razinu cijene ili troškova.

7. Pojašnjenja

(1) Ako su informacije ili dokumentacija koje je trebao dostaviti ponuditelj nepotpuni ili nejasni ili ako nedostaju određeni dokumenti, korisnik može, poštujući načela jednakog tretmana i transparentnosti, zahtijevati od ponuditelja da dopune, razjasne, upotpune ili dostave nužne informacije ili dokumentaciju u primjerenom roku. Navedeno postupanje ne smije dovesti do pregovaranja, odnosno navedenim postupanjem se ne smiju mijenjati kriteriji za odabir ponude i cijena ili drugi uvjeti definirani postupkom nabave.

(2) Ako postoji dodatna dokumentacija važna za konačni odabir ponude, korisnik ju je dužan učitati u polje »Dodatna dokumentacija« (npr. – upit ponuditelju jer nije jasno razvidno iz službenog dokumenta ponude da ponuda odgovara svim stavkama iz tražene tehničke specifikacije; upit ponuditelju jer je kao dokaz za kriterij za odabir ponuditelja učitao dokument koji se ne može otvoriti…).

(3) Sva komunikacija između korisnika i ponuditelja mora se odvijati elektronskim putem prije kreiranja Obavijesti o rezultatu postupka nabave da bi bila prihvatljiva kao dokaz i revizijski trag.

(4) U komunikaciji između korisnika i ponuditelja, Korisnik je dužan voditi računa o transparentnosti i jednakom tretmanu svih ponuditelja u postupku prikupljanja ponuda. Ističe se da je svako nepoštivanje transparentnosti ili nejednako postupanje korisnika u svojstvu komunikacije s ponuditeljem nepovoljnog ishoda na odvijanje tržišnog natjecanja.

8. Korisničke upute za EONA-u

Upute za korištenje EONA-e dostupne su unutar sustava.

PRILOG 4

PRAVILA O PRIMJENI FINANCIJSKIH KOREKCIJA

1. OPĆE ODREDBE I DEFINICIJE

Pravila o financijskim korekcijama (u daljnjem tekstu: Pravila) propisuju situacije u kojima se primjenjuju financijske korekcije za projekte koji se financiraju u okviru ovoga Pravilnika.

Ovim se Pravilima utvrđuju uvjeti i način na temelju kojih se korisniku, nakon što je Agencija za plaćanja kao nadležno tijelo utvrdila nepravilnost, određuju financijske korekcije dodijeljenih sredstava.

U postupku utvrđivanja i određivanja financijskih korekcija primjenjuje se načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima bespovratnih sredstava te načelo razmjernosti koje osigurava da svaka primijenjena financijska korekcija bude prikladna učinjenoj pogrešci.

Podnošenjem zahtjeva za potporu i zahtjeva za isplatu korisnik pristaje da mu nadležno tijelo, u slučajevima i pod uvjetima te na način definiran ovim Pravilima, određuje financijske korekcije.

2. POSTUPAK ODREĐIVANJA FINANCIJSKE KOREKCIJE

Financijska korekcija određuje se nakon provedene administrativne kontrole dokumentacije korisnika i/ili kontrole na terenu te je ista primjenjiva u svim fazama administrativne obrade.

Primjena financijske korekcije može se provoditi i u razdoblju u kojem je korisnik obvezan osigurati trajnost projekta, odnosno tijekom razdoblja nakon konačne isplate.

Agencija za plaćanja ovlaštena je:

− primijeniti financijsku korekciju s obrazloženjem nepravilnosti na temelju utvrđenog činjeničnog stanja i/ili

− promijeniti iznos/stopu financijske korekcije u odnosu na ranije utvrđene nepravilnosti iz prethodne faze administrativne kontrole i to na osnovu naknadnih kontrola Agencije za plaćanja ili nalaza drugih tijela koja obavljaju naknadne kontrole.

− umanjiti prihvatljivi iznos potpore zbog utvrđene nepravilnosti i prije primjene financijske korekcije

3. PRIMJENA FINANCIJSKE KOREKCIJE

Primijenjena financijska korekcija s obrazloženjem sastavni je dio odluka koje donosi Agencija za plaćanja i sadrži:

− opis i oznaku nepravilnosti (u skladu s popisom nepravilnosti koje su sastavni dio ovih Pravila) u odnosu na koju se financijska korekcija određuje

− naznaku visine (postotak) financijske korekcije i/ili točan iznos izrečene korekcije (jednostavna financijska korekcija) kada je nepravilnost moguće izraziti u apsolutnom iznosu i

− obrazloženje.

a) Prilikom donošenja odluke o rezultatu administrativne kontrole/sklapanja ugovora o financiranju

U zahtjevima za potporu u kojima je prilikom provjere postupka nabave utvrđena financijska korekcija, ista će biti navedena u obrazloženju odluke o rezultatu administrativne kontrole/tekstu ugovora o financiranju i u odgovarajućim prilozima u postotnom i/ili apsolutnom iznosu. Kada se financijska korekcija primjenjuje na pojedini trošak, u tekstu ugovora o financiranju/obrazloženju odluke o rezultatu administrativne kontrole biti će jasno navedeno na što se točno odnosi financijska korekcija.

b) Prilikom donošenja odluke o isplati potpore

Prilikom utvrđivanja iznosa za isplatu potpore u administrativnoj kontroli zahtjeva za isplatu, izračunati prihvatljivi iznos potpore umanjit će se za primjenjivu stopu financijske korekcije određene ugovorom o financiranju.

Ako se tijekom administrativne kontrole zahtjeva za isplatu utvrdi nepravilnost za koju je potrebno primijeniti višu stopu korekcije od one određene ugovorom o financiranju, primijenit će se viša stopa korekcije.

U ovoj fazi je također moguća primjena financijskih korekcija za slučajeve kada korisnik nije poštivao pravila postupka nabave. U odluci o isplati biti će jasno navedeni iznosi financijske korekcije i na što se točno odnose.

c) tijekom razdoblja nakon konačne isplate

Ako se tijekom razdoblja nakon konačne isplate utvrdi da korisnik nije ispunio preuzete obveze propisane ugovorom o financiranju, na ukupno isplaćeni iznos sredstava primijenit će se financijska korekcija za svaku pojedinu obvezu koju korisnik ne ostvari i/ili ispuni.

4. NAČINI IZVRŠENJA

Izvršenje financijske korekcije provodi se na sljedeći način:

− umanjenjem prihvatljivog iznosa potpore potraživanog u zahtjevu za potporu

− umanjenjem prihvatljivog iznosa potpore određenog za is­platu

− zahtjevom za povrat isplaćenih sredstava.

5. VRSTE FINANCIJSKIH KOREKCIJA

Vrste financijskih korekcija su sljedeće:

− Jednostavna financijska korekcija označava financijsku korekciju koja je jednaka visini nastale financijske posljedice kada je tu posljedicu moguće točno odrediti

− Paušalna financijska korekcija označava stopu (točan postotak) korekcije koja se primjenjuje kada nije moguće točno odrediti financijske posljedice.

Nepravilnost se može ili ne može precizno kvantificirati. Ako se nepravilnost može precizno kvantificirati, primjenjuje se jednostavna financijska korekcija. Ako određivanje jednostavne financijske korekcije nije moguće ili je povezano s nerazmjernim troškovima i poteškoćama, Agencija za plaćanja određuje financijsku korekciju u paušalnom iznosu. Smatra se da, zbog prirode nepravilnosti, u postupcima nabave nije moguće precizno kvantificirati financijski učinak, stoga se u takvim slučajevima primjenjuju paušalne stope, uzimajući u obzir prirodu i težinu nepravilnosti.

Financijske korekcije i najčešće vrste nepravilnosti popisane su u niže navedenim tablicama. Ostale nepravilnosti utvrđuju se zasebno, kada se financijske korekcije određuju na temelju opisa nepravilnosti koji u velikom dijelu odgovara opisu najčešćih vrsta nepravilnosti, primjenjujući načelo proporcionalnosti, ili kada se utvrdi nepravilnost koja se ne nalazi na popisu najčešćih vrsta nepravilnosti, Agencija za plaćanja može primijeniti financijske korekcije sukladno Odluci Komisije od 14.5.2019. godine o utvrđivanju smjernica za određivanje financijskih ispravaka koje u slučaju nepoštovanja primjenjivih pravila o javnoj nabavi Komisija primjenjuje na rashode koje financira Unija.

Prilikom određivanja paušalne financijske korekcije osobito se uzima u obzir postupanje korisnika u odnosu na sljedeće stavke:

− načelo transparentnosti, jednakog postupanja, nediskriminacije i razmjernosti, kako su opisani u pravilima za provođenje postupaka nabave

− ozbiljnost kršenja propisa

− financijske posljedice na proračun

− razina tržišnog natjecanja

− odvraćajući učinak na potencijalne ponuditelje u postupcima nabava

− je li posljedica utvrđene nepravilnosti u postupcima nabave odabir ponuditelja koji inače ne bi bio odabran

− posljedice nepravilnosti tj. činjenica bi li ishod projekta bio isti da nepravilnosti nije bilo

− ponavljanje nepravilnosti u odnosu na istog korisnika i/ili

− ostale okolnosti konkretnog slučaja, od utjecaja na cjelokupni postupak dodjele potpore i postupak izvršavanja (ugovornih) obveza.

Kada je nepravilnost samo formalne prirode bez stvarnog ili potencijalnog financijskog učinka, neće se primijeniti financijska korekcija.

Ako se u jednom postupku nabave otkrije više nepravilnosti, stope ispravaka se ne zbrajaju. Najozbiljnija nepravilnost uzima se kao pokazatelj za donošenje odluke o stopi ispravka koja se primjenjuje u predmetnom postupku nabave.

Financijska korekcija primjenjuje se na administrativnom kontrolom utvrđeni iznos potpore za prihvatljive troškove projekta.

FINANCIJSKE KOREKCIJE ZA NAJČEŠĆE VRSTE NEPRAVILNOSTI

– U slučaju kada se utvrdi nepravilnost koja se ne nalazi u ovom prilogu na popisu najčešćih vrsta nepravilnosti, Agencija za plaćanja može primijeniti financijske korekcije sukladno Odluci Komisije od 14.5.2019. godine o utvrđivanju smjernica za određivanje financijskih ispravaka koje u slučaju nepoštovanja primjenjivih pravila o javnoj nabavi Komisija primjenjuje na rashode koje financira Unija.

– Ovim prilogom i Smjernicama propisane su najčešće uočene vrste nepravilnosti. Popis nije iscrpan. Ostale nepravilnosti trebalo bi uklanjati, kada je to moguće, analogno vrstama nepravilnosti koje su utvrđene ovim prilogom ili smjernicama.

– Opis nepravilnosti nije konačan i služi isključivo kao najučestaliji primjer i orijentir za procjenu sličnih nepravilnosti. Ostale nepravilnosti utvrđuju se zasebno te se financijske korekcije određuju na temelju opisa nepravilnosti koji u velikom dijelu odgovara opisu najčešćih vrsta nepravilnosti utvrđenih ovim prilogom ili smjernicama, primjenjujući načelo proporcionalnosti.

Tablica 1.     Financijske korekcije i najčešće vrste nepravilnosti u postupcima nabave koje provode neobveznici zakona o javnoj nabavi sukladno pravilima za provođenje postupka nabave putem elektroničkog oglasnika Agencije za plaćanja (EONA) za neobveznike Zakona o javnoj nabavi

 

Br. Nepravilnost Opis nepravilnosti Korekcije
1. Izostanak objave postupka nabave

Postupak nabave nije objavljen na EONA-i

i/ili

Postupak nabave nije objavljen za odgovarajuću (pod)intervenciju/natječaj

i/ili

Postupak nabave nije završen prije podnošenja zahtjeva (obavijest o odabiru nije kreirana prije podnošenja zahtijeva)

100 %
2. Nepostojanje valjanog opravdanja što troškovi nisu razdijeljeni na propisan način i provedeni kroz pojedinačne postupke nabave Korisnik nije proveo zaseban postupak nabave za svaki pojedini trošak nabave (robe, usluge ili radovi) koji po svojoj prirodi ne čini nedjeljivu cjelinu, odnosno može se razdijeliti na pojedinačne troškove 5 %
3. Slučajevi u kojima su potencijalni ponuditelji bili odvraćeni od nadmetanja zbog neopravdanih nacionalnih, regionalnih ili lokalnih preferencija Korisnik je postavio diskriminirajuće uvjete na osnovi neopravdanih nacionalnih, regionalnih ili lokalnih preferencija (npr. poslovni nastan, iskustvo ili oprema u zemlji ili regiji) 25 %
Korisnik je postavio gore navedene diskriminirajuće uvjete, ali je određeni broj ponuditelja podnio ponude koje su prihvaćene te ispunjavaju navedeni kriterij čime je postignuta minimalna razina tržišnog natjecanja 10 %
4. Slučajevi koji ne čine diskriminaciju na temelju nacionalnih, regionalnih ili lokalnih preferencija, ali svejedno ograničavaju pristup ponuditeljima ili propisi koji nisu u skladu s Pravilima za provođenje postupka nabave putem EONA-e Korisnik je propisao kriterije za odabir ponuditelja koji su povezani s predmetom nabave, ali nisu razmjerni predmetu nabave 10 %
Korisnik je postavio gore navedene uvjete, ali je određeni broj ponuditelja podnio ponude koje su prihvaćene te ispunjavaju navedeni kriterij čime je postignuta minimalna razina tržišnog natjecanja 5 %

Korisnik je propisao kriterije koji nisu povezani s predmetom nabave;

ili kriterije koji su doveli do situacije u kojoj samo jedan ponuditelj može podnijeti ponudu, a to se ne može opravdati tehničkim posebnostima predmeta nabave;

ili kriterije koji nisu predviđeni Pravilima za provođenje postupka nabave

25 %
5. Nepoštivanje kriterija za odabir ponuditelja u fazi ocjene ponuda

Korisnik u fazi ocjene ponuda odabire ponuditelja kojeg nije trebalo prihvatiti

ili

Korisnik je u fazi ocjene ponuda odbio ponuditelja čija ponuda bi bila odabrana da su se poštivali kriteriji za odabir ponuditelja.

25 %
6. Diskriminirajuće i ograničavajuće tehničke specifikacije/ opis usluge/ troškovnik za robe/radove/usluge Korisnik navodi oznake/robne marke/tipove opreme ili druga obilježja (npr. tehničke i funkcionalne zahtjeve) kojima pogoduje određenom ponuditelju/proizvođaču bez naznaka »ili jednakovrijedno«, »tip kao« ili sl. 25 %
Korisnik je postavio gore navedene uvjete, ali je određeni broj ponuditelja podnio ponude koje su prihvaćene te ispunjavaju navedeni kriterij/uvjet tehničke specifikacije/ opisa usluge/ troškovnika čime je postignuta minimalna razina tržišnog natjecanja. 10 %
Tehničke specifikacije sadrže stavke i uvjete koji se ne odnose na potrebe cjelokupnog projekta / nemaju utjecaj na uspješnost projekta / ne odnose se na funkcionalnost predmeta nabave / nisu razumni i racionalni s obzirom na svrhu ulaganja. 10 %
Kada korisnik navodi oznake/robne marke/tipove opreme kojima pogoduje određenom proizvođaču bez naznaka »ili jednakovrijedno«, »tip kao« ili sl., a navedena nepravilnost se odnosi na pojedine elemente glavne/ukupne stavke/troška1 5 %
7. Nedostatna definicija predmeta nabave Definirani uvjet predmeta nabave (tehničke specifikacije) nedostatan je i/ili neprecizan na način koji može spriječiti potencijalne ponuditelje da u potpunosti razluče predmet nabave, što ima odvraćajući učinak kojim je potencijalno ograničeno tržišno natjecanje 10 %
8. Ocjena ponuda nije u skladu s postavljenim uvjetima tehničke specifikacije /opisa usluge/ troškovnika

Odabrana ponuda ne zadovoljava sve stavke iz tražene tehničke specifikacije/opisa usluge ili troškovnik nije u cijelosti ispunjen

ili

ponuda koja je ocijenjena kao da ne udovoljava svim stavkama iz tražene tehničke specifikacije/opisa usluge ili da troškovnik nije u cijelosti ispunjen, a administrativnom obradom je utvrđeno da udovoljava te bi bila odabrana da je ispravno ocijenjena.

25 %
9. Kriteriji za odabir ENP nisu definirani sukladno Pravilima za provođenje postupka nabave, diskriminirajući su i ograničavajući Korišteni kriteriji uključuju neopravdane nacionalne, regionalne ili lokalne preferencije 25 %
Korisnik je postavio gore navedene uvjete, ali je određeni broj ponuditelja podnio ponude koje su prihvaćene te ispunjavaju navedeni kriterij/uvjet čime je postignuta minimalna razina tržišnog natjecanja 10 %
Ostala ograničenja i nepoštivanja Pravila za provođenje postupka nabave (npr. kriterij nije objektivan, mjerljiv/dokaziv, povezan s predmetom nabave; uvjeti vezani za sposobnost ponuditelja su korišteni kao kriterij ENP …) 10 %
Korisnik je postavio uvjete na prethodno opisan način, ali je određeni broj ponuditelja podnio ponude koje su prihvaćene te ispunjavaju navedeni kriterij/uvjet čime je postignuta minimalna razina tržišnog natjecanja 5 %
10. Ocjena i/ili odabir ponude nije u skladu s postavljenim kriterijem za odabir ponude

Korisnik nije odabrao ponudu u skladu s postavljenim kriterijem za odabir ponude

i/ili

U situaciji kada je kriterij za odabir ponude najniža cijena, a dvije ili više ponuda imaju istu cijenu te korisnik nije odabrao ponudu ranije zaprimljenu u sustav;

U situaciji kada je kriterij za odabir ponude ENP, a dvije ili više ponuda imaju isti broj bodova korisnik nije odabrao ponudu s nižom cijenom ili kada dvije ili više ponuda imaju isti broj bodova i istu cijenu, a korisnik nije odabrao ponudu ranije zaprimljenu u sustav.

i/ili korisnik je ocijenio ili odabrao ponudu čiji ponuditelji nisu zadovoljili kriterije za odabir ponuditelja, ako su isti traženi, te čije ponude ne udovoljavaju traženim tehničkim specifikacijama/ opisu usluge/ objavljenom troškovniku

25 %
11. Nedostatak revizijskog traga, transparentnosti i/ili jednakog postupanja prema ponuditeljima tijekom pregleda i ocjene ponuda

Prilikom pregleda i ocjene ponuda nije jednako postupano prema svim ponuditeljima, npr. nije zatražena dopuna/obrazloženje ponuda od svih ponuditelja na jednak način.

Komunikacija između korisnika i ponuditelja nije se odvijala prije kreiranja Obavijesti o rezultatu postupka nabave i/ili se nije se odvijala elektronički putem.

Revizijski trag koji se odnosi na ocjene i bodove dane svakoj ponudi nije jasan/opravdan/transparentan ili ne postoji.

Korisnik je zatražio dostavu ponuda na bilo koji drugi način osim putem EONA-e.

25 %
12. Neopravdano odbijanje izuzetno niskih ponuda

Korisnik je odbio ponude na osnovu izuzetno niske cijene:

-bez traženja obrazloženja u pisanom obliku

-i/ili bez zadovoljavajućih dokaza

-i/ili bez obrazloženja o neprihvaćanju dokaza.

25 %
13. Pregovori tijekom postupka ocjene ponuda Kada korisnik omogući ponuditelju da izmjeni svoju ponudu tijekom ocjene, a navedeno postupanje dovodi do mijenjanja kriterija za odabir ponude ili cijene ili drugih uvjeta definiranih postupkom nabave 25 %
14. Neprovođenje postupka nabave prije podnošenja zahtjeva za promjenu Ako korisnik zbog nastale obveze prema odabranom ponuditelju nije u mogućnosti ponoviti postupak prikupljanja ponuda prije podnošenja zahtjeva za promjenu, a izmjena odobrenog troškovnika radova u opsegu je većem od 30% vrijednosti ukupno odobrenih radova 25 %


 

 

1 npr. navođenje proizvođača guma u nabavi traktora ili navođenje marke ljepila u stavci troškovnika koja se odnosi na dobavu i ugradnju pločica

Tablica 2.     Ostale nepravilnosti u kojima se određuje financijska korekcija – u fazi kontrole zahtjeva za isplatu i u petogodišnjem razdoblju nakon konačne isplate

 

Br. Nepravilnost Opis nepravilnosti Visina korekcije
1. Smanjena realizacija projekta u odnosu na odobreno Iznos prihvatljivih troškova nakon kontrole zahtjeva za isplatu je manji od 50 % iznosa odobrenih troškova iz ugovora o financiranju. 100 % korekcije (odbijanje zahtjeva za isplatu)
2. Smanjena realizacija projekta u odnosu na odobreno Iznos prihvatljivih troškova nakon kontrole zahtjeva za isplatu je između 50 % i 80 % iznosa odobrenih troškova iz ugovora o financiranju. 5 %
3.

Promjena uvjeta za mlade poljoprivrednike korisnike intervencija 73.03 i 73.10.

Navedene uvjete korisnici su obvezni ispuniti i u razdoblju od pet godina od datuma konačne isplate.

Korisnik koji su ostvario uvećan intenzitet potpore od 15% za mladog poljoprivrednika:  
• kod fizičke osobe – mladi poljoprivrednik prije podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu nije počeo plaćati doprinose isključivo po osnovi obavljanja samostalne djelatnosti, odnosno obavljati djelatnost poljoprivrede/obrta kao jedino ili glavno zanimanje 40 %
• kod pravne osobe – mladi poljoprivrednik prije podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu nije zaposlen u toj pravnoj osobi  
4.

Promjena uvjeta za mlade poljoprivrednike korisnike intervencije 73.11.

Navedene uvjete korisnici su obvezni ispuniti i u razdoblju od pet godina od datuma konačne isplate.

Korisnik koji je ostvario uvećan intenzitet potpore od 30 % za mladog poljoprivrednika:

• kod fizičke osobe – mladi poljoprivrednik prije podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu nije počneo plaćati doprinose isključivo po osnovi obavljanja samostalne djelatnosti, odnosno obavljati djelatnost poljoprivrede/obrta kao jedino ili glavno zanimanje

• kod pravne osobe – mladi poljoprivrednik prije podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu nije zaposlen u toj pravnoj osobi

50 %
5. Nije dokazana osposobljenost iz područja biosigurnosti Korisnik koji je ostvario intenzitet potpore od 100 % za ulaganje isključivo u uvođenje biosigurnosnih mjera nije dokazao osposobljenost iz područja biosigurnosti najkasnije u trenutku podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. 35 %
6. Neispunjena obveza preuzeta sklapanjem ugovora o financiranju* Korisnik nije ispunio obvezu propisanu ugovorom o financiranju 100 % na utvrđeni iznos za isplatu za trošak kod kojeg je utvrđena nepravilnost
7. Neispunjena obveza preuzeta ugovorom o financiranju Korisnik nije ispunio obvezu propisanu u posebnom dijelu ugovora o financiranju vezanu uz realizaciju cjelokupnog projekta iz članka 40. stavka 4. ovoga Pravilnika 100 %
8. Nepodnošenje zahtjeva za promjenu Ako korisnik nije podnio zahtjev za promjenu, a administrativnom kontrolom zahtjeva za isplatu se utvrdi da je udio ukupne cijene izmijenjenih i/ili uvedenih novih stavaka (iz računa/ situacije) u odnosu na odobreni troškovnik (ponudu) veći od 30 % u odnosu na prvotno odobrenu ukupnu cijenu iz troškovnika (ponude) 25 %
9. Izmjene elemenata/uvjeta ponude iz odobrene ponude/troškovnika

Korisnik nije realizirao sve stavke tehničke specifikacije opreme/strojeva/mehanizacije/usluga u skladu s odobrenom ponudom;

Korisnik nije dokazao da odabrana ponuda ispunjava kriterije ENP temeljem kojih je odabrana

25 %


 

*osim u fazi zahtjeva za isplatu ova korekcija može se primijeniti i u ex post razdoblju

PRILOG 6

INFORMIRANJE I VIDLJIVOST

Projekti koji se provode u okviru Strateškog plana, a financiraju se iz EPFRR trebaju biti propisno označeni, a u skladu s prilogom III, Provedbene Uredbe (EU) 2022/129. Označavanje ulaganja je obveza krajnjeg korisnika.

1.1. Obveze korisnika

Korisnik je u obvezi propisno označiti svoje ulaganje tijekom provedbe projekta i po dovršetku projekta, poštujući osnovne elemente vidljivosti i to:

A) putem plakata (minimalno formata A3) i/ili putem informativne ploče i/ili putem elektroničkog zaslona i/ili drugog prigodnog oglasnog medija, korisnik osigurava da budu dostupne odgovarajuće informacije, u kojima se naglašava potpora Unije.

B) za ulaganja koja se sastoje od financiranja infrastrukturnih ili građevinskih projekata čiji su ukupni javni rashodi veći od 500 000 EUR, izlaganjem trajnih ploča ili reklamnih panoa na mjestima koja su jasno vidljiva javnosti s istaknutim amblemom Unije u skladu s tehničkim značajkama utvrđenima u točki 1.2. čim započne fizička provedba projekta ili se ugradi kupljena oprema.

C) za projekte koji se sastoje od ulaganja u fizičku imovinu koji nisu obuhvaćeni prethodnom točkom i čija ukupna javna potpora premašuje 50 000 EUR, postavljanjem informativne ploče ili ekvivalentnog elektroničkog zaslona s informacijama o projektu uz naglašavanje financijske potpore Unije i isticanje amblema Unije u skladu s tehničkim značajkama utvrđenima u točki 1.2.

D) putem mrežne stranice i/ili na službenoj stranici društvenih medija, ako korisnik ima takvu stranicu namijenjenu poslovnim potrebama. Na stranici se objavljuje kratak opis projekta, razmjeran razini potpore, uključujući njegove ciljeve i rezultate, ističući financijsku potporu Unije.

1.2. Osnovni elementi vidljivosti

Tijekom ulaganja i/ili po dovršetku ulaganja, u skladu s obvezama iz točke 1.1, korisnik jasno ističe podatke o projektu i financijskom doprinosu Unije. Financirana građevina/oprema za poljoprivrednu proizvodnju/mehanizacija/poljoprivredni strojevi (uključujući i prijenosnu elektroničku opremu i sl.) moraju biti označeni odgovarajućom trajnom informativnom pločom ili reklamnim panoom ili naljepnicom – pločicom. U iznimnim slučajevima, kada označavanje pojedinačnih komada nabavljene opreme naljepnicom ili pločicom nije praktično, dovoljno je na objekt u kojem se oprema nalazi postaviti trajnu informativnu ploču s podacima osnovnih elemenata vidljivosti.

Tehničke karakteristike vidljivosti spomenutih oglasnih medija poštuju načela:

(a) uz ambleme EU ističe se i sljedeća izjava: »Financira Europska unija«

(b) uz amblem EU ističe se i logotip Ministarstva poljoprivrede, šumarstava i ribarstva te logotip Strateškog plana

(c) minimalno 25 % površine oglasnog medija zauzima logotip Ministarstva poljoprivrede, šumarstav i ribarstva i EU uz obvezni tekst »Financira Europska unija«.

Detaljne informacije o grafičkim rješenjima oblikovanja simbola EU i ostalih elemenata vidljivosti, dostupne su na stranicama:

https://europa.eu/european-union/about-eu/symbols/flag_en

https://ruralnirazvoj.hr/program/ostali-dokumenti-i-vodici//

Primjer/slika osnovnih elemenata vidljivosti

 

 

Izvor: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2025_05_83_1109.html