MINISTARSTVO FINANCIJA
Na temelju članka 35. stavka 2. točke 4. Zakona o računovodstvu (»Narodne novine«, broj: 109/07, dalje u tekstu: Zakon), ministar financija donosi
1. DIO – OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se sadržaj i način vođenja Registra godišnjih financijskih izvještaja (dalje u tekstu: Registar), način i rokovi dostave dokumentacije, zaprimanje dokumentacije, javna objava, korištenje i pristup dokumentaciji i podacima iz Registra, te zaštita i čuvanje dokumentacije i podataka iz Registra.
Članak 2.
Registar je središnji izvor informacija o financijskome položaju i uspješnosti poslovanja poduzetnika iz članka 2. stavka 2. Zakona (dalje u tekstu: poduzetnici) i osoba iz članka 2. stavka 3. Zakona (dalje u tekstu: osobe).
2. DIO – SADRŽAJ I NAČIN VOĐENJA REGISTRA
SADRŽAJ REGISTRA
Članak 3.
(1) Registar sadrži standardne dokumente, nestandardne dokumente (dalje u tekstu: dokumentacija) i podatke.
(2) Registar sadrži sljedeće vrste standardnih dokumenata:
1. bilancu,
2. račun dobiti i gubitka,
3. izvještaj o novčanom tijeku,
4. izvještaj o promjenama kapitala, i
5. izvještaj s dodatnim podacima za statističke i druge potrebe.
(3) Registar sadrži slijedeće vrste nestandardnih dokumenata:
1. bilješke uz godišnje financijske izvještaje i konsolidirane godišnje financijske izvještaje,
2. godišnje izvješće,
3. izvješće revizora, odnosno mišljenje revizora,
4. odluku o prijedlogu raspodjele dobiti ili pokriću gubitka,
5. odluku o utvrđivanju godišnjega financijskog izvještaja, i
6. izjavu o neaktivnosti.
(4) Registar sadrži podatke iz pojedinih vrsta dokumenata i podatke generirane za vođenje registra.
NAČIN VOĐENJA REGISTRA
Članak 4.
Registar se vodi u elektroničkom obliku.
3. DIO – NAČIN I ROKOVI DOSTAVE DOKUMENTACIJE
NAČIN DOSTAVE DOKUMENTACIJE
Članak 5.
(1) Dokumentacija se dostavlja u elektroničkom formatu i/ili na papiru.
(2) Svu dokumentaciju namijenjenu javnoj objavi poduzetnici Financijskoj agenciji dostavljaju istovremeno.
(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka istovremenom dostavom smatra se dostava standardne dokumentacije putem internetskog servisa, a nestandardne dokumentacije dostavom u poslovnu jedinicu Financijske agencije ili poštom.
OBLIK I FORMAT ZA DOSTAVU DOKUMENTACIJE
Članak 6.
(1) Oblik za dostavu standardne dokumentacije utvrđuje Financijska agencija i objavljuje na svojoj internetskoj stranici.
(2) Osnovne podatke potrebne za obradu i vođenje dokumentacije (uključujući: matični broj dodjeljen od Državnog zavoda za statistiku, naziv ili tvrtku poduzetnika ili osobe i sl.) utvrđuje Financijska agencija i objavljuje kao sastavni dio obrazaca.
(3) Obrasci za dostavu standardne dokumentacije na papiru mogu se preuzeti na internetskim stranicama Financijske agencije ili kupiti u slobodnoj prodaji.
(4) Obrazac za dostavu standardne dokumentacije u elektroničkom obliku može se preuzeti na internetskim stranicama i u poslovnim jedinicama Financijske agencije.
(5) Elektronički format za dostavu standardne i nestandardne dokumentacije u elektroničkom obliku utvrđuje Financijska agencija i objavljuje na svojoj internetskoj stranici.
OVJERAVANJE DOKUMENTACIJE
Članak 7.
(1) Dokumentacija dostavljena u elektroničkom obliku potpisana naprednim elektroničkim potpisom smatra se ovjerenom dokumentacijom.
(2) Uz dokumentaciju dostavljenu u elektroničkom obliku koja nije potpisana naprednim elektroničkim potpisom potrebno je dostaviti i otisnutu referentnu stranicu, ovjerenu (pečatom i potpisom) od osobe ovlaštene za zastupanje.
(3) Referentna stranica iz prethodnog stavka sastavni je dio obrasca za dostavu u elektroničkom obliku.
(4) Standardnu dokumentaciju ovjerava (pečatom i potpisom) osoba ovlaštena za zastupanje prema Zakonu i posebnim propisima.
(5) Nestandardnu dokumentaciju potpisuje osoba ovlaštena za njeno potpisivanje sukladno Zakonu i posebnim propisima.
DOSTAVA DOKUMENTACIJE
Članak 8.
(1) Dokumentaciju se dostavlja u poslovnu jedinicu Financijske agencije ili poštom na adresu poštanskog pretinca broj 606, 10002 Zagreb ili putem internetskog servisa uz korištenje FINA e-kartice.
(2) Uvjeti za korištenje i za pristup internetskom servisu objavljeni su na internetskoj stranici Financijske agencije.
SADRŽAJ DOKUMENTACIJE ZA PREDAJU ZA JAVNU OBJAVU
Članak 9.
(1) Veliki i srednji poduzetnici (članak 3. stavci 3., 4. i 5. Zakona) Financijskoj agenciji dostavljaju: godišnji financijski izvještaj, izvješće revizora (kad je to propisano posebnim propisom ili aktom), godišnje izvješće i odluku o prijedlogu raspodjele dobiti ili pokriću gubitka (osim kad je ona sastavni dio godišnjega financijskog izvještaja ili godišnjeg izvješća), te odluku o utvrđivanju godišnjega financijskog izvještaja (kad je to propisano posebnim propisom ili osnivačkim aktom).
(2) Mali poduzetnici (članak 3. stavak 2. Zakona) Financijskoj agenciji dostavljaju: bilancu, račun dobiti i gubitka, bilješke uz financijske izvještaje, mišljenje revizora (kad je to propisano posebnim propisom ili aktom), odluku o prijedlogu raspodjele dobiti ili pokriću gubitka (osim kad je ona sastavni dio godišnjega financijskog izvještaja), odluku o utvrđivanju godišnjega financijskog izvještaja (kad je to propisano posebnim propisom ili osnivačkim aktom).
(3) Poduzetnici obveznici konsolidacije Financijskoj agenciji dostavljaju: dokumentaciju navedenu u stavku 1. ovoga članka osim odluke o prijedlogu raspodjele dobiti ili pokriću gubitka.
(4) Poduzetnici koji tijekom poslovne godine nisu imali poslovnih događaja i u poslovnim knjigama nemaju podatke o imovini i obvezama Financijskoj agenciji dostavljaju izjavu o neaktivnosti.
ROKOVI ZA DOSTAVU DOKUMENTACIJE ZA POTREBE JAVNE OBJAVE
Članak 10.
(1) Dokumentaciju iz članaka 9. ovog Pravilnika Financijskoj agenciji dostavljaju:
1. Poduzetnici u roku od 6 mjeseci od posljednjeg dana poslovne godine, i
2. Poduzetnici obveznici konsolidacije u roku od 9 mjeseci od posljednjeg dana poslovne godine.
(2) U slučaju statusnih promjena, pokretanja stečajnog postupka ili pokretanja postupka likvidacije poduzetnik Financijskoj agenciji dostavlja dokumentaciju prema članku 20. Zakona u roku od 90 dana od dana nastanka statusne promjene, pokretanja stečaja ili pokretanja postupka likvidacije.
(3) Poduzetnici iz prethodnog stavka sastavljaju godišnje financijske izvještaje sa stanjem na dan koji je prethodio danu upisa statusne promjene, pokretanja stečajnog postupka ili pokretanja postupka likvidacije.
(4) Poduzetnici nad kojima je pokrenut postupak likvidacije Financijskoj agenciji dostavlja u roku od 90 dana od dana pokretanja postupka likvidacije početno likvidacijsko izvješće.
SADRŽAJ DOKUMENTACIJE ZA PREDAJU ZA STATISTIČKE I DRUGE POTREBE
Članak 11.
(1) Poduzetnici i osobe dostavljaju Financijskoj agenciji za statističke i druge potrebe: bilancu, račun dobiti i gubitka i dodatne podatke za statističke i druge potrebe sukladno odredbama Zakona.
(2) Poduzetnici i osobe kojima je poslovna godina jednaka kalendarskoj u računu dobiti i gubitka koji podnose za statističke i druge potrebe iskazuju konačan financijski rezultat.
(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka, poduzetnici i osobe kojima se poslovna godina razlikuje od kalendarske, podatke u bilanci, računu dobiti i gubitka i dodatne podatke za statističke i druge potrebe prilagođavaju kalendarskoj godini.
(4) Dokumentaciju iz stavka 1. moguće je obilježiti kao dokumentaciju za potrebe javne objave sukladno članku 13. stavku 2. ovog Pravilnika.
(5) Poduzetnici koji predstavljaju matično društvo ne dostavljaju konsolidirani godišnji financijski izvještaj za statističke i druge potrebe za skupinu u kojoj su matično društvo.
ROKOVI ZA DOSTAVU DOKUMENTACIJE ZA STATISTIČKE I DRUGE POTREBE
Članak 12.
Poduzetnici i osobe dostavljaju dokumentaciju iz članaka 9. ovog Pravilnika sukladno odredbama Zakona Financijskoj agenciji do 31. ožujka tekuće za prethodnu kalendarsku godinu.
ISTOVREMENA DOSTAVA DOKUMENTACIJE ZA POTREBE JAVNE OBJAVE I STATISTIČKE I DRUGE POTREBE
Članak 13.
(1) Poduzetnici koji do 31. ožujka tekuće godine Financijskoj agenciji dostave dokumentaciju za potrebe javne objave, pod uvjetom da im je poslovna godina jednaka kalendarskoj godini, obvezni su za statističke i druge potrebe dostaviti i dodatne podatke.
(2) Poduzetnici kojima je poslovna godina jednaka kalendarskoj i nisu obvezni revidirati godišnje financijske izvještaje, te za čije godišnje financijske izvještaje nije propisana obveza donošenja odluke o utvrđivanju od strane njihovih nadzornih tijela, mogu dokumentaciju podnesenu za statističke i druge potrebe koristiti i za potrebe javne objave pod uvjetom da je to prilikom predaje dokumentacije za statističke i druge potrebe posebno naznačeno.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovog članka uz izvještaje za statističke i druge potrebe poduzetnici dostavljaju i drugu dokumentaciju koju su na temelju Zakona obvezni dostaviti za potrebe javne objave.
4. DIO – ZAPRIMANJE DOKUMENTACIJE
POTVRDA O PRIMITKU
Članak 14.
Financijska agencija na zahtjev izdaje potvrdu primitka dokumentacije za javnu objavu odnosno za statističke i druge potrebe.
PROVJERA POTPUNOSTI I TOČNOSTI DOKUMENTACIJE
Članak 15.
(1) Provjera potpunosti dokumentacije provodi se u smislu provjere potpunosti dostave svih potrebnih dokumenata sukladno Zakonu, osnovnih podataka iz članak 6. stavka 2. i ovjere u skladu s člankom 7. ovog Pravilnika.
(2) Provjera točnosti vrši se za standardnu dokumentaciju u smislu provjere računskih operacija i logičkih kontrola. Standardna je dokumentacija točna ako su zadovoljene sve računske i logičke kontrole navedene u propisanim obrascima.
(3) Provjeru potpunosti i točnosti izvršava službena osoba Financijske agencije ovlaštena za obavljanje poslova Registra.
NEPOTPUNA ILI NETOČNA DOKUMENTACIJA
Članak 16.
(1) Ako Financijska agencija utvrdi da je dostavljena dokumentacija nepotpuna neće ju zaprimiti uz obavijest o razlozima nezaprimanja.
(2) Ako dokumentacija nije u potpunosti dostavljena sukladno članku 5. stavku 3. u propisanom roku za dostavu dokumentacije za javnu objavu smatra se da dokumentacija nije podnesena.
(3) Ako Financijska agencija utvrdi netočnosti u standardnoj dokumentaciji obavijestit će podnositelja dokumentacije o netočnostima.
(4) Financijska agencija u roku od 15 dana obavještava poduzetnika ili osobu preporučenom poštanskom pošiljkom s povratnicom ili na drugi pogodan način koji ostavlja dokaz o dostavljenoj obavijesti i poziva da u roku od 8 dana od primitka obavijesti dostavi točnu dokumentaciju.
ISPUNJAVANJE OBVEZE DOSTAVE DOKUMENTACIJE
Članak 17.
Poduzetnik je ispunio obvezu dostave dokumentacije radi javne objave, odnosno za statističke i druge potrebe u roku ako je u Zakonskom roku dostavio Financijskoj agenciji potpunu i točnu dokumentaciju i u slučaju iz članka 16. stavka 3. onda kad prekorači Zakonom propisani rok za predaju dokumentacije, a dostavi istu u roku iz članka 16. stavka 4.
Članak 18.
Financijska agencija obrađivat će za statističke i druge potrebe samo onu dokumentaciju koja je potpuna i točna te zaprimljena u Zakonom propisanom roku.
5. DIO – JAVNA OBJAVA
Članak 19.
(1) Javno se objavljuje sljedeća dokumentacija:
1. godišnji financijski izvještaj, odnosno konsolidirani godišnji financijski izvještaj,
2. izvješće revizora, odnosno mišljenje revizora,
3. godišnje izvješće, i
4. odluka o prijedlogu raspodjele dobiti ili pokriću gubitka.
(2) Godišnji financijski izvještaji malih poduzetnika objavljuju se u skraćenom obliku. Iz bilance se objavljuju pozicije označene slovima i rimskim brojevima, a iz računa dobiti i gubitka objavljuju se pozicije označene rimskim brojevima utvrđene Pravilnikom o strukturi i sadržaju godišnjih financijskih izvještaja.
6. DIO – KORIŠTENJE I PRISTUP DOKUMENTACIJI I PODACIMA IZ REGISTRA
Članak 20.
Na internetskim stranicama Financijske agencije i Sudskog registra svima je bez naknade omogućen uvid u javno objavljenu dokumentaciju.
Članak 21.
(1) Na temelju pismenog zahtjeva svatko može uz naknadu zatražiti presliku i/ili ispis dokumentacije Registra.
(2) Izvadak je popis svih dokumenata koje je poduzetnik ili osoba dostavio Registru.
(3) Naknada za preslik i/ili ispis dokumentacije Registra iz stavka 1. ovog članka i izvadak iz stavka 2. ovog članka propisana je Pravilnikom o vrstama i visini naknada Financijskoj agenciji za vođenje Registra godišnjih financijskih izvještaja.
(4) Na temelju pismenog zahtjeva može se uz naknadu zatražiti ispis individualnih i/ili agregiranih podataka u skladu s člankom 24. stavcima 3. i 4. Zakona.
(5) Naknada za korištenje podataka iz stavka 4. ovog članka naplaćuje se prema Cjeniku usluga Financijske agencije.
Članak 22.
(1) Dokumentacija iz članka 21. stavaka 1. i 4. ovog Pravilnika može se uz pismeni zahtjev zatražiti osobno ili putem pošte u bilo kojoj poslovnoj jedinici Financijske agencije ili putem elektroničke pošte.
(2) Bilanca, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom tijeku i izvještaj o promjenama kapitala mogu se preuzeti i putem internetskog servisa.
Članak 23.
(1) Ispis dokumentacije namijenjene javnoj objavi može se zatražiti i preko Sudskog registra.
(2) Dokumentacija namijenjena javnoj objavi dio je zbirke isprava Sudskog registra koja se vodi u Financijskoj agenciji.
7. DIO – ZAŠTITA I ČUVANJE DOKUMENTACIJE I PODATAKA IZ REGISTRA
Članak 24.
(1) Mjere, sredstva i uvjete zaštite i osiguranja, te pohranjivanja dokumentacije i podataka u Registru propisuje Uprava Financijske agencije.
(2) Mjere, sredstva i uvjeti zaštite i osiguranja smatraju se poslovnom tajnom i za njihovu uporabu i rukovanje odgovaraju ovlaštene osobe u Financijskoj agenciji.
8. DIO – PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 25.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/08-01/41
Urbroj: 513-11/08-1
Zagreb, 31. ožujka 2008.
Ministar financija
Ivan Šuker, v. r.