Baza je ažurirana 08.05.2024. 

zaključno sa NN 53/24

Objavljeno u NN 67/16 od 20.07.2016.:

 

HRVATSKA NARODNA BANKA

Na temelju članka 11. stavka 1. i članka 216.f stavka 3. Zakona o kreditnim institucijama (»Narodne novine«, br. 159/2013., 19/2015. i 102/2015.) i članka 43. stavka 2. točke 9. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 75/2008. i 54/2013.) guverner Hrvatske narodne banke donosi

 

ODLUKU O UVJETIMA ZA DAVANJE FINANCIJSKE POTPORE GRUPE KREDITNIH INSTITUCIJA

I. OPĆE ODREDBE

Predmet Odluke

Članak 1.

Ovom se Odlukom pobliže određuju:

1. uvjeti iz članka 216.f stavka 1. točaka 2., 4., 6., 7. i 8. Zakona o kreditnim institucijama, koji moraju biti ispunjeni pri davanju financijske potpore grupe kreditnih institucija u Republici Hrvatskoj ili grupe kreditnih institucija u Europskoj uniji te

2. uvjeti pod kojima Hrvatska narodna banka može prihvatiti ili djelomično prihvatiti zahtjev kreditne institucije za izdavanje odobrenja za davanje potpore ako uvjeti iz članka 216.f stavka 1. točaka 7. i 8. Zakona o kreditnim institucijama nisu ispunjeni.

Usklađenost sa smjernicama Europskoga nadzornog tijela za bankarstvo

Članak 2.

Ovom se Odlukom pravni poredak Republike Hrvatske usklađuje sa smjernicama Europskoga nadzornog tijela za bankarstvo (EBA/GL/2015/17) od 9. srpnja 2015.: Smjernicama kojima se određuju uvjeti za financijsku potporu grupe na temelju članka 23. Direktive 2014/59/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 15. svibnja 2014. o uspostavi okvira za oporavak i sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava.

Obveznici primjene

Članak 3.

Odredbe ove Odluke primjenjuju se na kreditne institucije sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje su od Hrvatske narodne banke dobile odobrenje za rad.

Pojmovi

Članak 4.

Pojedini pojmovi koji se upotrebljavaju u ovoj Odluci imaju sljedeće značenje:

1. davatelj potpore jest članica grupe kreditnih institucija koja daje financijsku potporu,

2. korisnik potpore jest članica grupe kreditnih institucija koja prima financijsku potporu,

3. grupa kreditnih institucija kako je uređeno člankom 17. Zakona o kreditnim institucijama,

4. zahtjev za kombinirani zaštitni sloj kako je uređeno člankom 3. stavkom 1. točkom 86. Zakona o kreditnim institucijama,

5. društvo kći kako je uređeno člankom 4. stavkom 1. točkom 16. Uredbe (EU) br. 575/2013,

6. glavnica znači glavnicu zajma ili kredita, ako je financijska potpora dana u obliku zajma ili kredita; ako je potpora dana u obliku jamstva ili garancije ili u bilo kojem drugom obliku, glavnica znači obvezu koja proizlazi za korisnika potpore ako je izvršeno plaćanje na temelju jamstva, garancije ili provedbom drugog oblika potpore,

7. najbolji interes jest interes u skladu s člankom 216.a stavkom 11. točkom 2. Zakona o kreditnim institucijama.

II. DAVANJE FINANCIJSKE POTPORE

Odobrenje Hrvatske narodne banke

Članak 5.

(1) Prema odredbi članka 216.h stavka 1. Zakona o kreditnim institucijama kreditna institucija može dati potporu u skladu s potpisanim sporazumom o potpori ako je za davanje potpore dobila odobrenje Hrvatske narodne banke.

(2) Kreditna institucija koja namjerava dati potporu podnosi Hrvatskoj narodnoj banci zahtjev za izdavanje odobrenja za davanje potpore (u nastavku teksta: zahtjev za izdavanje odobrenja).

(3) Kreditna institucija koja namjerava dati potporu dužna je u skladu s odredbom članka 216.h stavka 3. točke a) Zakona o kreditnim institucijama u svom zahtjevu navesti sve pojedinosti predložene potpore i njihovo obrazloženje, a što obuhvaća i procjene provedene u skladu s člancima 7., 8., 11. i 12. ove Odluke i dokumentaciju koja potvrđuje rezultate tih procjena te izjavu iz članka 13. ove Odluke.

Uvjeti za davanje potpore

Članak 6.

(1) U skladu s odredbom članka 216.h stavka 5. Zakona o kreditnim institucijama Hrvatska narodna banka dat će odobrenje kreditnoj instituciji za davanje potpore ako procijeni da su ispunjeni svi sljedeći uvjeti:

1. ako će dana potpora znatno smanjiti financijske poteškoće korisnika potpore,

2. ako je cilj potpore očuvanje ili obnavljanje financijske stabilnosti grupe kreditnih institucija u cjelini ili bilo koje potpisnice sporazuma te ako je davanje potpore u interesu davatelja potpore,

3. ako se potpora daje u skladu s uvjetima, uključujući kamate i druge naknade, iz članka 216.a stavka 11. Zakona o kreditnim institucijama,

4. ako je, na temelju informacija dostupnih upravi davatelja potpore u vrijeme kada je donesena odluka o potpori, razumno očekivati da će korisnik potpore platiti kamate i naknadu za potporu i ako je potpora dana u obliku zajma ili kredita, vratiti zajam ili kredit; ako je potpora dana u obliku jamstva ili garancije ili u bilo kojem drugom obliku, isti uvjeti moraju se primjenjivati na obvezu koja proizlazi za korisnika potpore ako je izvršeno plaćanje na temelju jamstva, garancije ili provedbom drugog oblika potpore,

5. ako davanje potpore ne bi ugrozilo likvidnost ili solventnost davatelja potpore,

6. ako davanje potpore ne bi bilo prijetnja financijskoj stabilnosti Republike Hrvatske ili financijskoj stabilnosti druge države članice u kojoj je sjedište druge potpisnice sporazuma,

7. ako davatelj potpore, u vrijeme davanja potpore, ispunjava zahtjeve vezane uz kapital i likvidnost iz Uredbe (EU) br. 575/2013 i glave VII. Zakona o kreditnim institucijama te sve zahtjeve naložene u skladu s člancima 220., 224., 225., 228. i 285. Zakona o kreditnim institucijama te ako davanje potpore ne uzrokuje kršenje tih zahtjeva,

8. ako davatelj potpore u vrijeme davanja potpore ispunjava zahtjeve o velikoj izloženosti u skladu s odredbama Uredbe (EU) br. 575/2013 i Zakona o kreditnim institucijama te ako davanje potpore ne uzrokuje kršenje tih zahtjeva i

9. ako davanje potpore ne bi ugrozilo mogućnost sanacije davatelja potpore.

(2) Iznimno od stavka 1. ovog članka, u skladu s odredbom članka 216.h stavka 7. Zakona o kreditnim institucijama, ako uvjeti iz stavka 1. točke 7. ili 8. ovog članka nisu ispunjeni, Hrvatska narodna banka može prihvatiti ili djelomično prihvatiti zahtjev za izdavanje odobrenja.

Očuvanje ili obnavljanje financijske stabilnosti grupe kreditnih institucija u cjelini ili bilo koje potpisnice sporazuma te interes davatelja potpore

Procjena očuvanja ili obnavljanja financijske stabilnosti grupe kreditnih institucija u cjelini ili bilo koje potpisnice sporazuma

Članak 7.

Kreditna institucija koja namjerava dati potporu i Hrvatska narodna banka pri procjeni je li cilj pružanja financijske potpore za očuvanje ili obnavljanje financijske stabilnosti grupe kreditnih institucija u cjelini uzimaju u obzir i uspoređuju sljedeće:

– izravne i neizravne koristi za grupu kreditnih institucija u cjelini, odnosno zbroj svih koristi za pojedine članice grupe kreditnih institucija u slučaju obnavljanja financijskog stanja korisnika potpore,

– rizike za grupu kreditnih institucija u slučaju nepružanja financijske potpore i rizik nastanka statusa neispunjavanja obveza korisnika potpore ako potpora ne bude pružena i

– rizike za grupu kreditnih institucija u slučaju pružanja financijske potpore, uključujući rizik nastanka statusa neispunjavanja obveza korisnika potpore i gubitak za grupu kreditnih institucija u slučaju nastanka statusa neispunjavanja obveza nakon primanja potpore.

Procjena interesa davatelja potpore

Članak 8.

Kreditna institucija koja namjerava dati potporu i Hrvatska narodna banka pri procjeni je li pružanje financijske potpore u interesu davatelja potpore uzimaju u obzir i uspoređuju sljedeće:

– izravne i neizravne koristi za davatelja potpore u slučaju obnavljanja financijskog stanja korisnika potpore,

– rizike za davatelja potpore u slučaju nepružanja financijske potpore i rizik nastanka statusa neispunjavanja obveza korisnika potpore ako potpora ne bude pružena i

– rizike za davatelja potpore u slučaju pružanja financijske potpore, uključujući rizik nastanka statusa neispunjavanja obveza korisnika potpore i gubitak za davatelja potpore u slučaju nastanka statusa neispunjavanja obveza nakon primanja potpore.

Rizik nastanka statusa neispunjavanja obveza korisnika potpore

Članak 9.

Rizik nastanka statusa neispunjavanja obveza korisnika potpore utvrđuje se u skladu s okolnostima za procjenu smanjenja financijskih poteškoća korisnika potpore iz Regulatornog tehničkog standarda kojim se određuju uvjeti za financijsku potporu grupe kreditnih institucija na temelju članka 23. Direktive 2014/59/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 15. svibnja 2014. o uspostavi okvira za oporavak i sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava, kao i s drugim dostupnim informacijama.

Elementi procjene

Članak 10.

Procjena iz članaka 7. i 8. ove Odluke uzima u obzir:

– zahtjeve dobrog upravljanja kapitalom i likvidnošću na razini grupe kreditnih institucija i na razini pojedine članice grupe kreditnih institucija,

– interne politike i procedure za upravljanje i ograničavanje unutargrupnih transakcija,

– potencijalne štete za franšizu, refinanciranje i ugled,

– koristi od učinkovite upotrebe i zamjenjivost izvora sredstava grupe kreditnih institucija i njezine uvjete refinanciranja i

– ako je moguće, novčanu vrijednost troškova i koristi koje nisu kvantificirane.

Ispunjavanje obveze korisnika potpore prema davatelju potpore

Procjena ispunjavanja obveze s osnove primljene potpore

Članak 11.

(1) Kreditna institucija koja namjerava dati potporu i Hrvatska narodna banka pri procjeni je li razumno očekivati da će korisnik potpore po dospijeću platiti kamate i naknadu za potporu te vratiti glavnicu uzimaju u obzir sve okolnosti koje mogu utjecati na sposobnost korisnika potpore na ispunjavanje obveze i rizik nastanka statusa neispunjavanja obveza korisnika potpore, i to posebno:

– jesu li potrebe korisnika potpore za kapitalom i likvidnošću, u skladu s njegovim stanjem kapitala i likvidnosti te predviđenim potrebama za njima, pokrivene tijekom dovoljno dugog razdoblja, uzimajući u obzir sve relevantne izvore iz kojih bi se te potrebe mogle financirati,

– mogu li planirane mjere restrukturiranja korisnika potpore i izmjene njegova modela poslovanja i upravljanja rizicima učinkovito pružiti potporu obnavljanju financijskog stanja korisnika potpore u skladu s planiranim rasporedom te omogućavaju li one isplatu glavnice, kamata i naknade u punom iznosu u skladu s rokovima njihova dospijeća i

– radi potvrde procjena okolnosti iz podstavaka 1. i 2. ovog stavka, analizu financijskog stanja korisnika potpore te unutarnjih i vanjskih uzroka financijskih poteškoća, pogotovo modela poslovanja i upravljanja rizicima korisnika potpore, kao i prošlih, sadašnjih i očekivanih tržišnih uvjeta.

(2) Procjene okolnosti iz stavka 1. ovog članka trebaju biti usklađene i vjerodostojne te uzimati u obzir stresne uvjete u kojima korisnik potpore posluje, trenutačne tržišne uvjete i mogući nepovoljan razvoj situacije.

(3) Hrvatska narodna banka pri procjeni uzima u obzir informacije i procjene koje je na njezino traženje dostavilo nadležno tijelo korisnika potpore.

Prijetnja financijskoj stabilnosti

Procjena prijetnje financijskoj stabilnosti

Članak 12.

(1) Stvara li davanje potpore prijetnju financijskoj stabilnosti Republike Hrvatske kreditna institucija koja namjerava dati potporu i Hrvatska narodna banka procjenjuju uzimajući u obzir sljedeće:

– značenje davatelja potpore za financijsku stabilnost Republike Hrvatske, drugih država članica i Europske unije, uzimajući u obzir ovisnosti između davatelja potpore i drugih subjekata koji su važni za financijsku stabilnost,

– financijsko stanje davatelja potpore i članica grupe kreditnih institucija koje su važne za njezinu stabilnost,

– vjerojatnost budućih događaja s negativnim učinkom na davatelja potpore ili na članice grupe kreditnih institucija koje su važne za stabilnost davatelja potpore ili za financijsku stabilnost Republike Hrvatske, drugih država članica i Europske unije i

– rizik da će pružanje potpore umanjiti davatelju potpore likvidnost ili imovinu koja će biti nužna za potporu drugih članica grupe kreditnih institucija koje su važne za stabilnost grupe kreditnih institucija i financijsku stabilnost u bliskoj budućnosti.

(2) Pri procjenjivanju utjecaja davanja potpore na financijsku stabilnost države članice u kojoj je sjedište korisnika potpore Hrvatska narodna banka uzima u obzir informacije i procjene koje je na njezino traženje dostavilo nadležno tijelo korisnika potpore.

Zahtjevi vezani uz kapital i likvidnost

Izjava kreditne institucije

Članak 13.

Kreditna institucija koja namjerava dati potporu zahtjevu za izdavanje odobrenja koji podnosi Hrvatskoj narodnoj banci prilaže obrazloženu izjavu da kreditna institucija ispunjava zahtjeve vezane uz kapital i likvidnost iz Uredbe (EU) br. 575/2013 i glave VII. Zakona o kreditnim institucijama, kao i zahtjeve naložene u skladu s člancima 220., 224., 225., 228. i 285. Zakona o kreditnim institucijama te da pružanje potpore neće uzrokovati kršenja tih zahtjeva.

Neispunjavanje zahtjeva vezanih uz kapital

Članak 14.

(1) Iznimno od članka 13. ove Odluke, ako kreditna institucija koja namjerava dati potporu ne ispunjava zahtjev za kombinirani zaštitni sloj dužna je Hrvatskoj narodnoj banci podnijeti zahtjev za izdavanje odobrenja kojim se dopušta ispunjenje zahtjeva za kombinirani zaštitni sloj u određenom roku te zahtjevu za izdavanje odobrenja priložiti ažurirani plan za očuvanje kapitala podnesen Hrvatskoj narodnoj banci u skladu s člankom 143. Zakona o kreditnim institucijama.

(2) Iznimno od članka 13. ove Odluke, ako bi pružanje potpore uzrokovalo kršenje zahtjeva kreditne institucije koja namjerava dati potporu za kombinirani zaštitni sloj, ona je dužna Hrvatskoj narodnoj banci podnijeti zahtjev za izdavanje odobrenja kojim se dopušta ispunjenje zahtjeva za kombinirani zaštitni sloj u određenom roku te zahtjevu za izdavanje odobrenja priložiti prijedlog plana za očuvanje kapitala iz članka 143. Zakona o kreditnim institucijama.

(3) U slučaju iz stavaka 1. i 2. ovog članka Hrvatska narodna banka odlučuje o zahtjevu za izdavanje odobrenja prema planu odnosno prijedlogu plana za očuvanje kapitala vodeći pritom računa o sljedećem:

– prihvatljivosti plana za očuvanje kapitala,

– planu i vremenskom okviru za povećanje regulatornoga kapitala kako bi se u cijelosti ispunio zahtjev za kombinirani zaštitni sloj,

– iznosu kapitala za koji kreditna institucija koja namjerava dati potporu ne ispunjava zahtjev za kombinirani zaštitni sloj ili ga pružanjem potpore ne bi ispunjavala,

– najboljem interesu kreditne institucije koja namjerava dati potporu, uključujući neizravne koristi što proistječu iz stabilnosti grupe kreditnih institucija kao cjeline,

– svrsi kombiniranoga zaštitnog sloja kapitala i

– rizicima i koristima izdavanja odobrenja za financijsku stabilnost.

(4) Ako je kreditna institucija koja namjerava dati potporu društvo kći korisnika potpore ili su kreditna institucija koja namjerava dati potporu i korisnik potpore društva kćeri u istoj grupi kreditnih institucija, Hrvatska narodna banka pri odlučivanju o zahtjevu za izdavanje odobrenja razmatra i je li pružanje financijske potpore nužno kako bi se spriječila vjerojatna propast korisnika potpore ili destabilizacija grupe kreditnih institucija kao cjeline zbog te propasti i nepovoljni učinci na financijsku stabilnost koji proizlaze iz destabilizacije grupe kreditnih institucija, uzimajući pritom u obzir podatke koje je na njezino traženje dostavilo nadležno tijelo korisnika potpore.

Neispunjavanje zahtjeva vezanih uz likvidnost

Članak 15.

(1) Iznimno od članka 13. ove Odluke, ako kreditna institucija koja namjerava dati potporu ne ispunjava zahtjeve vezane uz likvidnost navedene u članku 13. ove Odluke ili bi pružanje potpore uzrokovalo kršenja tih zahtjeva, dužna je Hrvatskoj narodnoj banci podnijeti zahtjev za izdavanje odobrenja kojim se dopušta ispunjenje zahtjeva vezanih uz likvidnost u određenom roku te zahtjevu za izdavanje odobrenja priložiti plan za pravodobnu ponovnu uspostavu usklađenosti iz članka 414. Uredbe (EU) br. 575/2013.

(2) U slučaju iz stavka 1. ovog članka Hrvatska narodna banka odlučuje o zahtjevu za izdavanje odobrenja prema planu za pravodobnu ponovnu uspostavu usklađenosti iz čl. 414 Uredbe (EU) br. 575/2013 vodeći pritom računa o sljedećem:

– prihvatljivosti plana za pravodobnu ponovnu uspostavu usklađenosti,

– planu i vremenskom okviru za ispunjavanja zahtjeva vezanih uz likvidnost,

– iznosu likvidnih sredstava za koji kreditna institucija koja namjerava dati potporu ne ispunjava zahtjeve vezane uz likvidnost ili ih pružanjem potpore ne bi ispunjavala,

– najboljem interesu kreditne institucije koja namjerava dati potporu, uključujući neizravne koristi što proistječu iz stabilnosti grupe kreditnih institucija kao cjeline i

– rizicima i koristima izdavanja odobrenja za financijsku stabilnost.

(3) Ako je kreditna institucija koja namjerava dati potporu društvo kći korisnika potpore ili su kreditna institucija koja namjerava dati potporu i korisnik potpore društva kćeri u istoj grupi kreditnih institucija, Hrvatska narodna banka pri odlučivanju o zahtjevu za izdavanje odobrenja razmatra i je li pružanje financijske potpore nužno kako bi se spriječila vjerojatna propast korisnika potpore ili destabilizacija grupe kreditnih institucija kao cjeline zbog te propasti i nepovoljni učinci na financijsku stabilnost koji proizlaze iz destabilizacije grupe kreditnih institucija, uzimajući pritom u obzir podatke koje je na njezino traženje dostavilo nadležno tijelo korisnika potpore.

Zahtjevi o velikoj izloženosti

Neispunjavanje zahtjeva o velikoj izloženosti

Članak 16.

(1) Ako kreditna institucija koja namjerava dati potporu ne ispunjava zahtjeve o velikoj izloženosti u skladu s odredbama Uredbe (EU) br. 575/2013 i Zakona o kreditnim institucijama ili bi pružanje potpore uzrokovalo kršenja tih zahtjeva, dužna je Hrvatskoj narodnoj banci podnijeti zahtjev za izdavanje odobrenja kojim se dopušta ispunjenje zahtjeva o velikoj izloženosti u određenom roku te zahtjevu za izdavanje odobrenja priložiti plan za pravodobnu ponovnu uspostavu usklađenosti.

(2) U slučaju iz stavka 1. ovog članka Hrvatska narodna banka odlučuje o zahtjevu za izdavanje odobrenja prema planu za pravodobnu ponovnu uspostavu usklađenosti vodeći pritom računa o sljedećem:

– prihvatljivosti plana za pravodobnu ponovnu uspostavu usklađenosti,

– planu i vremenskom okviru za ispunjavanja zahtjeva o velikoj izloženosti,

– vrijednosti izloženosti za koju kreditna institucija koja namjerava dati potporu ne ispunjava zahtjeve o velikoj izloženosti ili ih pružanjem potpore ne bi ispunjavala,

– najboljem interesu kreditne institucije koja namjerava dati potporu, uključujući neizravne koristi što proistječu iz stabilnosti grupe kreditnih institucija kao cjeline i

– rizicima i koristima izdavanja odobrenja za financijsku stabilnost.

III. ZAVRŠNE ODREDBE

Primjena odredbi Odluke

Članak 17.

U postupku donošenja zajedničke odluke o ispunjavanju uvjeta za sklapanje sporazuma o financijskoj potpori grupe iz članka 216.f stavka 1. Zakona o kreditnim institucijama, u skladu s odredbama članaka 216.b i 216.c Zakona o kreditnim institucijama, Hrvatska narodna banka primjenjuje odredbe ove Odluke na odgovarajući način.

Stupanje na snagu

Članak 18.

Ova Odluka objavljuje se u »Narodnim novinama« i stupa na snagu osmog dana od dana objave.

O.br: 218-020/07-16/BV

Zagreb, 12. srpnja 2016.

Guverner prof. dr. sc. Boris Vujčić, v. r.

 

Copyright © Ante Borić